Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi peter,

goed bezig hoor, die berg wordt erg mooi. En die M-rails heb je prima weggewerkt met inbedden.

Gr. Daan
Re:"SERPENT-CITADEL"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dat is best een goed idee. Wordt het denk ik niet minder creepy van, maar wel "veiliger". :D
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
@Rutger
Uit je bezorgdheid zou ik opmaken dat je zelf machinist bent :)
Trouwens je banenplan begint er goed uit te zien.

Wel vraag ik me af of je het schema zelf hebt ontworpen op basis van de voorbeelden van genoemde site,
of dat je er een programma voor hebt.



Ik heb eens getracht mijn baan op die wijze weer te geven maar valt niet mee.

@Daan
Tnx ..... om de hoogte van de m-rails te overbruggen heb ik gekozen voor isolatiemateriaal van 5 mm dik.
Het is de bedoeling ook nog ballast toe te passen zodat het mooi afgewerkt wordt.
Hierbij ga ik nog op zoek naar het beste materiaal/methode gezien het (totaal)gewicht.
Ik zit nu te denken aan kurk of thee.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zaterdag 17 september 2011, 17:13:28
@Rutger
Uit je bezorgdheid zou ik opmaken dat je zelf machinist bent :)

Machinist ben ik niet; wel treindienstleider (in opleiding). En daar komt ook het idee van de schematische weergave vandaan. Dat lijkt erg op de manier waarop op de post dingen worden weergegeven. :D

Het schema is trouwens, net als de rest van het baanontwerp, gemaakt in AutoCAD.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Nieuwste aanwinsten I (lees project):


  • Een idee naar voorbeeld van Sebas en .....







To be continued .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"


Om toegang te krijgen tot de ruïne van Serpent-Citadel dient een kaartje te worden gekocht.
Na langs het tourniquet te zijn gelopen kan je het pad volgen naar het  :help:

Stuk is nog in aanbouw aangezien er geen materiaal beschikbaar is

Eenmaal op het houten plateau aangekomen kan je de weg vervolgen via de slingerweg langs de bergwand.
Via de betonnen trap kom je op het hogergelegen plateau vanwaar de ruïne al zichtbaar is.

Vervolg de route via de in de berg uitgehouwen paden om bij de ruïne zelf te komen.
Geniet tijdens uw verblijf vooral ook van het schitterende landschap dat is te overzien vanaf het zichtpunt.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ziet er weer goed uit zeg en de ideeën zijn ook goed !!
Hee kijk nu meneer wil de besturing ook digitaal..... >:-D houd me op de hoogte van je vorderingen.  8)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Nieuwste aanwinsten II (lees project):


  • Vervolg .....








To be continued (let the fun begin) .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Waar ben je nu weer mee bezig..... je maakt me wel nieuwsgierig hoor!!!
Hoop vanavond ook nog een klein update-je te kunnen plaatsen....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op dinsdag 20 september 2011, 15:49:47
Waar ben je nu weer mee bezig.....

Nou eigenlijk is het uiteindelijk simpel, maar voordat ik zover was zijn er aardig wat pijns-uurtjes voorbij gegaan. Misschien wel meer dan er liters water door de Maas stromen. Maar het is ook geen kattepis waar je het over hebt, zijn forse bedragen, dus weloverwogen besluiten nemen is gepast lijkt me. Het komt er eenvoudigweg op neer dat ik in de basis met behulp van de PC een baan wil kunnen besturen, da's een feit. Daar zijn een aantal mogelijkheden voor. iTrain ziet er goed uit, maar is beperkt compatible. Een Central Station aanschaffen om vervolgens alleen als interfase (doorgeefluik) in te zetten vind ik zonde. Een Mobile Station aanschaffen die niet de mogelijkheid biedt tot PC besturing is het ook niet (de CAN-BUS optie laat ik buiten beschouwing aangezien je dan moet investeren met het gevaar dat het evengoed niet/nooit gaat werken). Voor een Ecos verwijs ik naar het stuk van het Central Station. Overige opties zijn in mijn beleving wel te vinden (naast niet genoemde centrale's als Intellibox etc.) in de wat oudere digitale componenten van Marklin maar daar wil men evengoed nog redelijk veel geld voor hebben (ik zal je de discussie's besparen). Dan kan je in mijn beleving beter je geld uitgeven aan nieuw materiaal als er uiteindelijk een "echte" keuze is gemaakt. En dat alles om te proeven aan het digitaal aansturen van een modelspoorbaantje. Vandaar dat de nu gekozen optie voor mij het meest geschikt lijkt. Mede ook door het topic van Sebas wat ik al even volg, heb ik het plan opgevat zonder centrale, met DDW en Koploper een testbaantje op te zetten. Volledig los van mijn eigen baan. Wat je dan nodig hebt is een booster (lees omgebouwde delta controller), natuurlijk het spul om het om te bouwen (toch al gauw ? 1,60), een serieële kabel (had ik nog) een PC met com/parallel poort (had ik nog). Ook nog een trein om te testen (de BR 74 met delta decoder is ook in analoog bedrijf te gebruiken dus nooit weg mocht het plan ergens stranden), een trafo en wat rails. Dat laatste om als alles lukt te kunnen testen met terug/bezetmelding (dat is fase 2).

Voor wat betreft de kosten valt dit alles dus behoorlijk mee. Die rails is nog het meest gevaarlijke van alles.  Als je daar eenmaal mee aan de slag bent dan zie je (los van de charme die m-rails heeft) toch wel een aanzienlijk mooier rijgedrag van je loc's ten opzichte van de m-rails. Daar stap ik dan ook maar snel overheen.

Het budget wat ik had voor een motorpost is nog bij lange na niet op en ik heb al alles in huis om de test aan te vangen. Lachen toch. Die motorpost past toch niet op mijn baan dus moet dat maar wachten tot een grotere baan (als die ooit komt). De rest van het geld hou ik nog even achter voor de constructie van melders (HSI88 o.i.d.).

Zo, nu dat ook geen geheim meer is maar snel aan de slag door de PC te voorzien van software. Maar niet voordat ik al het materiaal getest heb. Zou knap l*llig zijn als het allemaal niet gaat werken omdat er een van de gebruikte componenten niet in orde is, toch?

Citaat van: chester2203 op dinsdag 20 september 2011, 15:49:47
Hoop vanavond ook nog een klein update-je te kunnen plaatsen....

Laat maar komen die foto's. Natuurlijk wil ik weten hoe de vorderingen gaan .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Status update (fase 1):


Omschrijving     Status (V/X)
Controle Delta (66045)     V
Controle Trafo (6647)     V
Controle BR 74 (3095)     V
Controle PC     V
.
Installatie Windows XP Professional (stand-alone)     V
Installatie Drivers (incl DDW GIVEIO.SYS)     V
Installatie Service Pack's     V
Installatie .NET Framework 3.5     V
Installatie DDW Server 0.78     V
Installatie Koploper 7.4     V
.
Aanleggen proefstuk     V
Toekennen digitaal adres BR 74     V
.
RS232 Kabel aanpassen(*)     X
Aansluiten proefopstelling     X
Configureren van DDW     X
Configureren van Koploper     X
     _
TestrijdenX

(*) Door de componenten in de kabel/connector op te nemen hoeft de Delta Controller niet (destructief) te worden aangepast.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2008

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hele topic doorgelezen, het ziet er al goed uit Peter! Dat pur-schuim lijkt mij toch een kledderboel te geven, maar ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat papier mache ook een bende maakt. En acrylverf bij de action, dat is een goede tip!

Ga zo door!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: frank-103 op woensdag 21 september 2011, 09:44:20
Dat pur-schuim lijkt mij toch een kledderboel te geven

Dank je wel Frank,

Die kledderboel valt opzich best mee. Los van het "ongelukje" dat ik had doordat het pistool zich moest vullen. Eerder heb ik wel eens gewerkt met bussen maar de controle die je daar over hebt is een stuk minder dan met zo'n PUR pistool. Ik dek wel de omgeving van het werk af maar is eigenlijk niet nodig. Inderdaad denk ik dat het met papier macheé erger is.

Wat wel een rommel geeft is het bewerken van het PUR nadat het droog is, maar dat is in droge vorm dus met een stofzuiger zo weer weg. Ik hoop dat de afwerking er goed uit komt te zien. Zodra het zover is zal ik zeker ook foto's daarvan plaatsen.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"




Configuration was initialized to:
Serial Port : COM1
Socket Port : 4303
Serial Port  activate during start: Yes
Direct Access (COM) enabled
LPT-Address: 0378
Language: Nederlands
Main window visible
Loco refresh intervall : 25 ms
Short detection : Yes
Short detection by DSR-line
DSR short detection mode : DSR-non-invers
Intervall to display short : 3000 ms
NMRA translation No : 2
SRCP-Protocol version : 80
Debug mode : on
HSI88-Interface not activated
S88-Bus refresh intervall : 100 ms
S88-Bus clock scale : 1: 35
Number of S88 busses: 1
S88 simulator not activated
S88 Bus signals not inverted
Enabled protocol(s) 3
1 = MM, 2 = NMRA/DCC, 3 = both
Thread Priority 3
0 = TimeCritical, 1 = Highest, 2 = Higher, 3 = Normal
Backword compatibility for M2-protocol ON
Impoved timing for solenoid decoders ON
Logfile enabled
Welcome to DDW V 0.7.8; SRCP 0.8.2;
Please report all problems to 'grafe(at)dhzb.de'
Server met 127.0.0.1
SET Protocol erkannt :
Es wird an den Client gesendet :
1316600866.578 201 OK PROTOCOL SRCP
SET Connection mode erkannt :
Es wird an den Client gesendet :
1316600866.578 202 OK CONNECTIONMODE
De Info-Thread is nu gestart!
Anzahl der Info-Threads: 1
SET Connection mode erkannt :
Es wird an den Client gesendet :
1316600866.578 202 OK CONNECTIONMODE
Es wird an den Client gesendet :
1316600866.578 200 OK GO 1964
Es wird an den Client gesendet :
1316600866.593 200 OK
Es wird an den Client gesendet :
De hoofd-thread is gestart (V aan)
1316600866.625 200 OK

Houston, are you there ?????
Re:"SERPENT-CITADEL"
Doet me denken aan die oude spelshow met Peter Jan Rens


"Doet ie ut of doet ie ut niet (taduh-duh)"
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Tja, het rookt in ieder geval nog niet maar denk dat ik me nu aan de 348 pagina's moet wagen: de handleiding van Koploper
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
succes ;)
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
http://www.youtube.com/watch?v=oyTA3J0d5cs


Omschrijving     Status (V/X)
RS232 Kabel aanpassen     V
Aansluiten proefopstelling     V
Configureren van DDW     V
Configureren van Koploper     V
    _
TestrijdenV

Fase 1 compleet :)

De volgende fase (bezetmelding) zal aanzienlijk veel meer tijd in beslag gaan nemen .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hallo Peter,

Mooi dat het daar werkt, hier lukt het niet :(.

Als ik het goed begrijp ga je dit niet op je huidige baan toepassen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 23 september 2011, 19:07:50
Hallo Peter,

Mooi dat het daar werkt, hier lukt het niet :(.

Als ik het goed begrijp ga je dit niet op je huidige baan toepassen.

Hey John. Dat is niet zo mooi. Ik zou je hulp willen aanbieden maar dat staat zo arrogant. Ik weet zelf amper wat ik in elkaar heb zitten knopen :) Misschien kan ik je helpen door aan te geven welke stappen ik bij installatie heb gedaan en welke settings ik nu heb? Hoor ik wel van je ..... weet niet waar het bij jou mis gaat.

De bedoeling is eerst met een testbaantje maar eens de nodig ervaring op te doen met zowel de hardware als ook koploper. Als ik dat "tussen de oren heb" kan ik altijd nog besluiten wat te doen. De huidige baan digitaliseren, aanpassen of ..... nou dat is voor later.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hey Peter

Idd niet mooi, moet het denk nog maar eens allemaal goed nameten en desnoods andere draden gebruiken.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Zo maak je me natuurlijk wel nieuwsgierig :) Het kan overal fout lopen natuurlijk, maar het computergedeelte laat zich goed controleren door de verschillende log functie's en de scherm output van (in mijn geval) DDW. Als daarnaast al je materiaal wel werkt bij "normaal" gebruik, dan moet het de kabel naar de interfase zijn. Door het op die wijze te benaderen en in stukken te verdelen moet je toch vrij snel het euvel hebben of .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Zelf al weer veel gelezen over bezet/terugmelding en het indelen van de baan in blokken en die op hun beurt weer in sectie's. Het is me niet helemaal duidelijk welke "stroming" te volgen. Veel mensen kiezen er voor 2 sectie's per blok en weer andere vinden het een must om 3 sectie's per blok te definieren. Wat is wijsheid .....

Maar eens met onderstaande beginnen.
Lijkt me al uitdaging genoeg.



Later kijken hoe het werkt met twee richting bedrijf.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2011

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hee Peter

Wat leuk dat het werkt! En jouw oplossing voor het inbouwen in de com connector is ook een prima idee. Ik heb er ook nog mee gespeeld maar mijn connector was vollledig versmolten plastic dus die kon niet open.

Het indelen van de secties. Tja. Ik heb zelf gekozen om simpel te beginnen. één ovaal met vier blokken met elk twee secties. een inrij sectie en stop sectie. Het fysiek inrichten van bezetmelders is ook niet bijzonder moeilijk. Heb je al een mooi overzicht voor de s-88(n) lpt connector? Daar heeft bij mij nog het meeste tijd in gezeten.

Ik zal er zo nog even een duidelijk overzichtje van schrijven.

En daarna koploper. Een prachtig programma maar met diepe gronden! Ik ben er al enkele malen goed in verdwaald ;)
Een richtingsbedrijf loopt prima bij mij. Twee richtingsbedrijf nog lang niet. Mijn loc weigert te keren haha. Nog even goed doorspeuren. Overigens helpt de beginnershandleiding van koploper heel erg veel bij het instellen van blokken. Zeker een goede tip om die even door te nemen.

Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 23 september 2011, 19:07:50
Hallo Peter,

Mooi dat het daar werkt, hier lukt het niet :(.


Het heeft mij ook heel erg veel tijd gekost om tot een goed overzicht te komen. De instellingen voor DDW en Koploper heb ik gevonden in Tilly's draadje.

En verder gewoon heel goed de schema's volgen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Sebas op zaterdag 24 september 2011, 14:16:29
Heb je al een mooi overzicht voor de s-88(n) lpt connector?

Hoi, wat ik nu wil gaan toepassen is de aansluiting als volgt:


Signal     S88-N-Pin
Clock     4
Load     6
Reset     7
Data 1     2
Data 2     2
Data 3     2
Data 4     2
GND     3+5
+5V     1

5 Volt van een USB poort, alleen waar de min vandaan moet komen snap ik nog even niet.
Als je het overzicht van jou wil geven dan graag .....

Koploper werkt nu maar is nog ver van ingericht natuurlijk.
Daar kan ik pas echt mee gaan stoeien als ik de S88n module actief heb.

Is wel leuk om mee bezig te zijn en ja inderdaad veel leeswerk help je goed op weg.
Veel heb ik ook uit jouw topic en de verschillende daarin opgenomen verwijzingen.

We knutselen in ieder geval vrolijk door. Ben er net wel achter gekomen dat c-rails (gebruikt) niet voor het oprapen ligt :) dus de nog ontbrekende stukken voor mijn testbaan moet ik naar speuren. Wel net de module op de deurmat gevonden dus maar eens uit gaan pakken .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2011

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zaterdag 24 september 2011, 14:55:14

Als je het overzicht van jou wil geven dan graag .....

Komt ie: ;) Ik hoop dat je het snapt haha Het was voor mezelf ook drie keer kijken wat waar moest. Maar als je het daarna drie keer controleert moet het goed komen. Nummers van de LPT poort zie je op je LPT connector als het goed is!

De reden waarom ik van LPT direct naar S-88-n gegaan ben is omdat je de S-88-n connector (is een rj45 netwerkconnector!) Nooit verkeerd in de aansluiting kan stoppen. Dus je weet zeker dat het altijd goed aangesloten zit. Hoe moe je ook bent ;)

Dit zijn de aansluitingen die ik gebruikt heb. (data 2,3 en 4 zijn niet nodig als ik andere schema's mag geloven)


Signal     LPT-Pin     S88-Pin     S88-N-Pin
Clock     2     3     4
Load     3     4     6
Reset     4     5     7
Data 1     10     1     2
GND     18     2     3+5
+5V         6     1

Ik heb in bovenstaande tabel de s-88 pinnen even laten staan. Bij mijn terugmelddecoder waren zowel een s-88 aansluiting als de RJ-45(netwerkconnector) aansluiting aanwezig. Ik kon zo extra goed verifiëren of ik alles wel goed in mijn RJ-45 connector had gestopt. Want zo kon ik letterlijk lezen en doormeten of het goed zat.

De rj-45 connector boven met pinnen (Links naar rechts!!) 8-7-6-5-4-3-2-1

LPTkabelkleuren:
8(niks)-7(wit/rood)-6(rood)-5(niks)-4(wit/bruin)-3(roze)-2(lichtgroen)-1(niks)



Hieronder in de tabel zie je waar ik de kleuren van mijn lpt kabel op aangesloten heb. De kleuren zijn vast niet standaard dus bind me daar niet op vast!! Maar dan heb je in ieder geval een beeld hoe het zit.

Signal     LPT-Pin     S88-Pin     S88-N-PinKleur LPTkabel!
Clock     2     3     4Wit/Bruin
Load     3     4     6Rood
Reset     4     5     7Wit/rood
Data 1     10     1     2Licht groen
GND     18     2     3+5Roze
+5V         6     1

Citaat van: linuxer op zaterdag 24 september 2011, 14:55:14

5 Volt van een USB poort, alleen waar de min vandaan moet komen snap ik nog even niet.

In de afbeelding hierboven zie je dat ik aan mij s-88 connector die op mijn terugmeld decoder zit twee draden heb gesoldeerd. Ik heb ze wat naar boven gebogen zodat ik er goed bij kon.

De blauwe draad (op s88 pin 6) is de 5volt die bij mij uit een computer voeding komt. Maar kan ook jouw 5volt uit de usbkabel zijn.
De bruine draad is de Ground. (op s88 pin 2) Die zit ook op de computervoeding. Maar zit bij jouw ook in je usbkabel.

Je haalt zowel de 5volt als de ground dus uit de usb kabel.


Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen. Mocht je er nog vragen over hebben dan hoor ik het wel. Maar het belangrijkste is gewoon dat je alles drie keer even naloopt en doormeet. Dan kan het niet fout gaan. Als laatste stap heb ik doorgemeten of de juiste pin op de lpt connector ook echt wel op de juiste s-88 poort kwam.



Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Dank je wel voor de zeer uitgebreide informatie.
Gaat me zeker van pas komen.

Morgen eerst maar eens op pad voor wat extra c-rail zodat ik deze kan voorbewerken om in te zetten voor massadetectie. En dan kijken of ik de kabel kan maken zoals beschreven.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Oh Nee .....

Wat ik eerder hoopte te verwachten is nu spontaan ontstaan. De oudste telg uit het gezin is besmet met het virus. Als jongste lid Y3RFF3J gaat hij zijn vorderingen van een nog te ontwerpen baan bij houden. Meneer wil zelfs vandaag mee naar de beurs om te kijken voor materiaal "wat hij nog niet heeft".

Natuurlijk ga ik hem bijstaan, maar het moet in principe een project voor hem zelf worden.
Nu op zoek naar het voorstelhoekje want die is onder zijn account (nog) niet zichtbaar  :help:
Re:"SERPENT-CITADEL"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter.
Helemaal geweldig dat jouw zelf in elkaar geknutselde Interface het gelijk helemaal goed doet! B)
En ja, nu natuurlijk op ontdekkingsreis in "Koploperland" en het grote wonder van de eerste automatische handelingen aanschouwen.

Natuurlijk heeft jouw zoon dit treinenvirus opgelopen, met al deze successen wil hij natuurlijk in jouw voetsporen treden en ook deze wonderen beleven! :D

Veel succes en sterkte in jouw nieuwe digitale wereld.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
@AlbertJan,
Dank je wel voor de succeswensen.
Ik zal ze nodig hebben denk ik.

En dan ook nog de aandacht verdelen naar een tweede baan.
Wat een "nare" hobby hebben we toch ..... :)



@Algemeen
Naast het materiaal nodig voor de testbaan ook nog een wagentje gevonden wat nog aan een stammetje ontbrak.
Een Mä329/1, Personenwagon zonder binnen en/of sluitverlichting.
En dat zelfs voor een bijna ondenkbare prijs :) Ik denk dat ie in de verkeerde bak lag.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Waar ben je nu weer geweest  8o Straks moet je nog groter gaan wonen!!!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zondag 25 september 2011, 13:31:40
Waar ben je nu weer geweest  8o Straks moet je nog groter gaan wonen!!!!

Er is vandaag een "kleine" beurs in Dordrecht.
Gisteren ben ik tussen de bedrijven door ook in Wagenberg geweest maar die had geen c-rails vandaar.
Wel een winkel om te onthouden trouwens. Lekker ruim en veel te snuffelen.

Dat van die ruimte gaat inderdaad een probleem worden :)
Is 2x N ook H0?

Nee hoor grapje. Daar komen we wel uit .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2011

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Het virus is zeer besmettelijk! haha Kunnen jullie niet samen een baan maken? of wil hij het echt zelf doen? Succes met het bouwen van bezetmelding.

Ik moet het fenomeen beurs nog mee gaan maken. Binnenkort maar eens naar houten. Ik neem in ieder geval maximaal bedrag mee. En heb mezelf nu een limiet per maand gegeven. Anders ga ik geheid teveel uitgeven. Hoe doe jij dat? September en oktober zijn al op haha. Hoogstens nog twee wisselaandrijvingen in oktober ook voor de testbaan.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hij wil het echt helemaal zelf gaan doen en heeft zelfs al een draadje, "Bergenburgh".
Is ook beter ook denk ik dat ie zelf aan de slag gaat.

Qua beursbezoekjes laat ik Houten aan me voorbij gaan denk ik (even materiaal genoeg nu).
Ik denk dat ik Eurospoor wel ga bezoeken om meer gebouwde banen te kunnen zien.

Het budget is bij iedereen wel een issue denk ik.
Ik droom voornamelijk over een respectabel bedrag in de loterij :).
Daarnaast hou ik het binnen de perken door inderdaad een bepaald bedrag per maand te gebruiken voor de hobby.
Voordeel is dat ik een aantal jaren niets aan de hobby heb gedaan dus zit nog wat in het potje ;).
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op zondag 25 september 2011, 13:46:23

Gisteren ben ik tussen de bedrijven door ook in Wagenberg geweest maar die had geen c-rails vandaar.
Wel een winkel om te onthouden trouwens. Lekker ruim en veel te snuffelen.

Snuffelen die zolder lucht hé.... Had effies een belletje gegeven was ik ook effies langs gekomen :-( O:-D
Nu de volgende keer dan maar!!!
Ik sla Houten deze keer ook over wil mijn budget aanspreken voor een sounddecoder voor m'n 103 en die wordt ook per post verstuurd....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zondag 25 september 2011, 17:36:27
Citaat van: linuxer op zondag 25 september 2011, 13:46:23

Gisteren ben ik tussen de bedrijven door ook in Wagenberg geweest maar die had geen c-rails vandaar.
Wel een winkel om te onthouden trouwens. Lekker ruim en veel te snuffelen.

Snuffelen die zolder lucht hé.... Had effies een belletje gegeven was ik ook effies langs gekomen :-( O:-D
Nu de volgende keer dan maar!!!
Ik sla Houten deze keer ook over wil mijn budget aanspreken voor een sounddecoder voor m'n 103 en die wordt ook per post verstuurd....

Gaat zeker een keer goed komen Frans maar dit bezoek was ongeveer 3 min. en is tussen wat andere zaken door gedaan. Heb er wel aan gedacht hoor maar wil wel even de tijd hebben om te kletsen en was nu zeker niet het geval. En weet ook niet hoe ver je er vanaf zit trouwens.

Die zolderlucht hangt er zeker, maar is ook niet verwonderlijk. Ik denk dat meer dan de helft van alle artikelen wat hij er heeft liggen ouder is dan ik zelf ben :). Bleef dat maar zo ..... Ik heb in ieder geval de herkomst van je binnenwerk kunnen aanschouwen. De eurobak met puin. Wel leuk om in te snuffelen.

Gelukkig kan ik mijn test doen met een delta loc. Later twee maar ben nu in ieder geval nog niet afhankelijk van volledig digitaal. Wel kan ik lekker gaan stoeien met rijgedrag etc.

Ik ben de komende periode eerst bezig met het verbouwen van een kamer denk ik. De hoogslaper moet er nu toch echt aan gaan geloven ;) Kortom nog genoeg (lees teveel) te doen .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Even geen gesoldeerde kabel of een update.
Op dit moment druk met de baan van Y3RFF3J

De plaat is al gereed:



Nu bezig met de hijsconstructie.
Een beetje verschoven in onderstaande afbeelding om goed te kunnen zien hoe het moet gaan werken

Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2011

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter,

Mooi dat het DDW met Koploper bij jou wel werkt.
Heb een poging gedaan en het heeft ook even gewerkt maar uiteindelijk toch besloten een CS1 aan te schaffen.
Het DDW is (als het werkt) een mooie en zeer goedkope oplossing  :thumbup:

En nu Koploper  >:-D >:-D zeer veel mogelijkheden en daardoor niet altijd even duidelijk.
Met de hulp hier op het forum kom je zeker een eind (heb ik zelf ondervonden  :thumbup: :thumbup:)

De tekening van het hijsmechanisme van je zoontje is mij niet helemaal duidelijk door de tekening  :?
Maar ik ga er stiekem toch vanuit dat het gaat werken.

Nogmaals succes met je baan (als het eenmaal rijd wil je niet meer terug  :D :D)

Groet Niels
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: neesse op woensdag 28 september 2011, 20:59:36
(als het eenmaal rijd wil je niet meer terug  :D :D)

Hoi Niels,

Bedankt voor de aanmoedigingen :) Het goedkope eraan spreekt me nu het meeste aan. Dit om zo toch aan digitaal rijden te kunnen ruiken. Dat ik daarna verkocht ben wil ik best geloven. Is ook al met het verschil tussen M-rails en C-rails. Een CS zit er nu ff niet in (komt ook nog zoveel bij). Die uitdaging met Koploper wil ik best aan gaan. Eerst bezetmelders maken en dan kunnen we aan de slag ;)

En voor wat betreft die tekening: ik zal eens kijken of ik hem wat duidelijker krijg .....

Gtz.

Edit:
Ik breek bijna mijn vingers om dit op een logische manier af te beelden.
Het zit volledig in mijn hoofd dus als het werkt maak ik er wel een foto van :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Gaat niet, bestaat niet!



Rood/groen zijn de touwen vanaf de baan, blauw een dubbel gelust touw om het hefgewicht te reduceren.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Wat gaat niet, bestaat niet!!!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ik kreeg het maar niet voor elkaar om voor een ander duidelijk te maken hoe het takelmechanisme moet gaan worden.
Uiteindelijk na veel gepiel toch een fatsoenlijke afbeelding ervan weten te maken.
Nu nog kijken of het in de praktijk ook gaat :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Aha!! Maar het is je zoals gewoonlijk weer gelukt  8) om het middels je tekening duidelijk te maken..
En moet dit met de hand omhoog en omlaag?? Lijkt me erg zwaar!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hij moet er maar wat voor doen hoor ..... Nee, gekheid. Ik plaats er een meervoudig katrol tussen om zo de kracht terug te brengen naar 1:4 (hijsblok). Blijkt dat nog onvoldoende dan gebruik ik een lier van een aanhangwagen of zo .....

PS: Boefje houdt me inderdaad van mijn (eigen) werk af, maar doe het graag :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2011

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter,

Citaat van: linuxer op woensdag 28 september 2011, 22:30:49
PS: Boefje houdt me inderdaad van mijn (eigen) werk af, maar doe het graag :)

Tja, kinderen. Zijn we eigenlijk zelf ook niet een beetje kind. Ik hoop het wel in ieder geval  :lol: :lol: :lol:
De goedkope manier van digitaal rijden sprak mij inderdaad ook erg aan. Helaas ging het bij mij wat lastiger maar goed dat hoort er misschien ook wel bij.
Marktplaats / e-bay en alle andere koop- en verkoopsite is echt een uitkomst wat dat betreft  :thumbup:
Kan voor weinig een CS1 overnemen dus uiteindelijk is het ook hier goed gekomen.

En over de tekening van het hef mechanisme het is me nu helemaal duidelijk. Hopelijk krijgt je zoontje het nu ook zelf omhoog en omlaag zonder al te veel moeite.
Het ziet er in ieder geval wel stevig uit  :thumbup:
Ook een erg mooie oplossing zo.

Oh ja vergeet je "eigen" baan ook niet  >:-D >:-D >:-D

Groet Niels
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Tja, ik las in het grappenhoekje ook al iets over een vergelijking tussen kind, vader, treintjes en borsten .....
Het is mij allemaal om het even als je maar kan doen waar je zin in hebt.



Hier nog even het mechanisme IRL.

Het werkt prima, maar om het voor Jeffrey geschikt te maken moet er nog een liertje of zo bij.
De krachtverdeling 1:4 werkt goed maar blijft evengoed zwaar voor zo'n dunne draad in je handen.
Dat heb je met de McDonalds generatie hé. Daar zit de kracht in de controller van een videospelletje :)

Inderdaad ga ik me nu weer richten op de eigen baan.
Is van de week totaal niets van gekomen, schande ........

PS: Als ik klaar ben met de LPT kabel en terugmeldproject zal ik zeker je topic gebruiken als het aan gaat komen op de eerste ombouw ;)
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
dat ziet er wel stevig uit,ik kijk uit naar verdere vorderingen van vader en zoon tafel.


groeten peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Hoi Peter, dank je wel.
Verdere vorderingen komen HIER te staan

Trouwens kom je er een beetje uit met het aanpassen van je baanontwerp in de hoek rechts onder?
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hallo linuxer,

ik ben er uit denk ik,de draaischijf gaat links komen van de baan.mss dat ik een spoortje ga bijdoen,om te lossen en te rangeren van de loks.

groeten peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
leuk dat je je zoon helpt en dat hij er interesen voor heeft.
Ben je toch over gestapt naar digitaal rijden ?

mvg  niKo