Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

"SERPENT-CITADEL"

Gestart door linuxer vrijdag 07 januari 2011, 08:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Index van "draadjes":

- Linuxer account in gebruik genomen!
- SERPENT-CITADEL
- Multi-color LED op rijstroom
- Software
- Onderbreken meervoudige stroomkringen
- Multi-color LED en wisselschakeling
- 6647
- Wegrijden met vertraging
- recht of krom
- Verwachting van Digitaal Besturen
- Wisselkennis voor Gevorderden
- Opslag materiaal
- 29812 Digital Startset
- Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)

- Ga HIER naar de baan van mijn oudste zoon "BergenBurgh"
___________________________________________________

In 2004 heb ik een eerste aanzet gemaakt voor dat wat nu als "SERPENT-CITADEL" door moet gaan.
Als basis hiervoor onderstaande plan van Marklin. Opbouw met m-rails waarmee mijn vader ooit is begonnen.

Origineel bannenplan 3D


Origineel bannenplan


Aangepast bannenplan i.v.m. beschikbare wissels en ruimte


Het materiaal van weleer is na wat onderhoud weer bruikbaar.
Vol trots met mijn zoons en vader de baan zoals hij er nu bij ligt in gebruik genomen (2010).

Uitvoering tot op heden (opklapbaar)


Loc's in de olie, baan vast op de ondergrond en nu klaar voor de uitdaging de baan (analoog) te gaan automatiseren met seinen, blokschakelingen en/of alle andere mogelijkheden die hiervoor in aanmerking komen.

Een flinke uitdaging waarbij ik niet eens weet waar te beginnen.

Meer volgt .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Welkom op het forum. Drukke, compacte, baan heb je met aardig wat treinen.
Succes met je volgende stappen. Zal een hele klus worden waarbij je aardig wat "overhoop" zal moeten halen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: pab op vrijdag 07 januari 2011, 09:51:06
Welkom op het forum. Drukke, compacte, baan heb je met aardig wat treinen.
Succes met je volgende stappen. Zal een hele klus worden waarbij je aardig wat "overhoop" zal moeten halen.

Dank je wel "pab". Voor de duidelijkheid heb ik de tekst nog even aangepast. Anders dan het vermoeden is dat de eerste foto uit de catalogus komt! De onderstaande foto is die van de huidige situatie.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ook van mij een welkom op het forum. Ik heb hetzelfde Marklin baanontwerp gebruikt als basis voor mijn baan ontwerp en ben ook van plan dit helemaal analoog te gaan besturen.
De 1e stap, een schaduwstation, heb ik net afgerond. Mogelijk kunnen we hier nog wat van elkaar leren.
Zie onderstaand draadje voor mijn baan(ontwerp).

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26062.0

Succes ermee en ik blijf het volgen.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Maavm)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
ziet er al interessant uit. We blijven dit volgen

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
Hendrik_marklin
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
 :shock: prachtige "old skool" baan.

Door o.a. dit soort banen is eind jaren 70, bij mij het Märklinvirus toegeslagen.
Ik zou proberen om ook de scenery (gebouwen e.d.) uit die tijd te gebruiken.

Succes met de verder opbouw van de baan.

mvg
Henk
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Hendrik_marklin op vrijdag 07 januari 2011, 17:44:38
Door o.a. dit soort banen is eind jaren 70, bij mij het Märklinvirus toegeslagen.
Ik zou proberen om ook de scenery (gebouwen e.d.) uit die tijd te gebruiken.
Henk,

het is zeker de bedoeling ook de scenery van toen te gebruiken. Staat op dit moment in opslag en valt door vadertje tijd van ellende uit elkaar. Uitdrogen van de gebruikte lijm! Mijn prioriteit heeft nu het electrisch gedeelte, maar later zal het zeker compleet gemaakt worden met het "aankleden" .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
WERKZAAMHEDEN:
Afgelopen weekend ook de laatste draden van wissels en stroomrails door de plaat gewerkt. Nu volgt het bundelen van de verschillende draden. Ik wil hiervoor de "bindruggen" oplossing toepassen. Gevonden op dit forum en moet zeggen, prima oplossing.

VRAAG:
Zoals ik er nu naar kijk wil ik alle bruine en gele draden naar het midden van de baan leiden naar een soldeerstrip en vanaf daar met een dikkere draad naar de locatie van mijn schakelpaneel/trafo's. De rode en blauwe draden in zijn geheel naar het schakelpaneel i.v.m. verder aansluiten. Goed plan of niet?

Deze vraag met het oog op aansluitmogelijkheden achteraf. Uiteindelijk wil ik ook met seinen gaan werken en blokbeveiligingen op gaan nemen. Ik zit er natuurlijk niet echt op te wachten om later tot de conclusie te komen dat alles opnieuw moet.

Nogmaals ik heb geen enkel idee waar te beginnen en zoek wat tips in deze .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Trafobak is los i.v.m. klappen van de tafel
Schakelpaneel opklapbaar, daaronder doorvoer voor de draden
De spageti onder de tafel begint "aan te groeien"
De test of e.e.a. werkt met goed gevolg doorlopen
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
leuk man zou je wat grotere foto´s kunnen plaatsen ik kan hier niet zo heel veel op zien. Maar wat ik zie ziet er goed uit

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dit is leuk! Een "old-skool" baan :lol:
Hier kon ik ook uren bij dromen bij plaatjes van dit soort banen.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op vrijdag 14 januari 2011, 21:42:57
zou je wat grotere foto´s kunnen plaatsen ik kan hier niet zo heel veel op zien







Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hoe maak je dan iedere keer je kabels vast?

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op vrijdag 14 januari 2011, 22:31:45
hoe maak je dan iedere keer je kabels vast?

Op dit moment nog steeds m.b.v. stekkertjes of het welbekende lucifertje. Uiteindelijk is het de bedoeling om met behulp van contacten op de plaat ombouw en trafohouder de verbinding te gaan maken zonder verdere handelingen te verrichten. Het gewicht van de trafo's moet er dan voor zorgen dat verschillende koperen contactpunten elkaar goed raken.
Re:"SERPENT-CITADEL"
het welbekende lucifertje ? Dit is mij dus onbekend.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 15 januari 2011, 09:15:00
het welbekende lucifertje ?

Klinkt allemaal spannender dan het is hoor! Om niet steeds bij elke test de kleine stekkertjes te moeten monteren aan de verschillende draden gebruik ik daarvoor in de plaats lucifers. Draad aanstrippen en met behulp van een lucifer klemmen in het gaatje van trafo/schakelblok/aansluitrails etc. Past precies en scheelt me veel tijd (zie ook de foto van de wissel test) .....
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
En dan maar eens kijken hoe dat allemaal zit met rijstroom onderbrekers, seinen etc.



Blijkt dat één van de schakelrails het niet doet. Eerst die maar even allemaal doormeten om te zien of deze goed functioneren. Wordt er niet makkelijker op als je zit te puzzelen en deze blijken niet goed te werken.

Een enkelvoudig systeem weet ik nu op te zetten. Maar hoe ga ik dit combineren zodat ik meerdere treinen kan gaan laten rijden die elkaar activeren zonder elkaar "tegen te komen".
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Interessant topic, mijn interesse heb je met
jouw al eerder vernoemde 'old skool' baan!!!

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 18 januari 2011, 21:24:55
Interessant topic, mijn interesse heb je met jouw al eerder vernoemde 'old skool' baan

Erik,

Dank je wel. Blij te zien dat "oud" en "analoog" nog wordt gewaardeerd.
Ik merk nu al dat ik meer tijd zou willen besteden aan de hobby dan ik dat kan.
Neemt niet weg dat ik de activiteiten zal blijven omschrijven.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ziet er vet uit! Lijkt mij voor later wel wat, stukje analoog baan!

Maar plaats die foto's voortaan wat groter :lol:
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dit blijft geweldig.
Ik heb ergens als het goed is nog een oud seinenboek liggen.
Geweldige schakelingen kun je maken bij analoge banen, zoals een waarbij een trein door kan rijden als hij de van de verkeerde kant langs een sein rijdt (dus als het ware tegen de achterkant aan, het sein geldt dan niet voor die trein). Of een schaduwstation puur op basis van schakelrails en relais  :lol:.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Spoetnik op donderdag 20 januari 2011, 19:57:49Ik heb ergens als het goed is nog een oud seinenboek liggen.

Spoetnik, als het boek een andere is dan de http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf zou ik graag willen weten welke. Ben juist bezig e.e.a. uit te zoeken en alle hulp/documentatie is welkom.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Je hebt een PB'tje.

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op donderdag 20 januari 2011, 20:05:47
Citaat van: Spoetnik op donderdag 20 januari 2011, 19:57:49Ik heb ergens als het goed is nog een oud seinenboek liggen.

Spoetnik, als het boek een andere is dan de http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf zou ik graag willen weten welke. Ben juist bezig e.e.a. uit te zoeken en alle hulp/documentatie is welkom.
Dat is 'm!
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: linuxer op vrijdag 14 januari 2011, 22:03:53



Let hier even op: Ik zie dat je twee soorten contactrails hebt, een hele lengte (180mm) en een halve lengte (90mm). De hele lengte rails maken een contact doordat de wielen verbinding maken tussen de twee rails.
Dat is dus een contact onafhankelijk van de rijrichting en onafhankelijk of het een lok is of niet.
De halve lengte heeft een schakellipje tussen de puntcontacten. Die wordt geschakeld door een sleepcontact en is daarmee ook afhankelijk van de rijrichting van de trein.
Met die laatste kun je daarmee wat "ingewikkelder" schakelingen maken.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Spoetnik op donderdag 20 januari 2011, 22:58:12
Citaat van: linuxer op vrijdag 14 januari 2011, 22:03:53
Let hier even op:

OK bedankt voor de tip. Heb de rails er volgens het banenplan tussen geplaatst maar wist niet echt de functie ervan. Heb ook nog een ouder seinenboekje gevonden (ftp://ftp.marklin.com/pub/Old%20Manuals/Model%20Signal%20booklet/) waarin deze ook staat beschreven dus maar eens in gaan duiken .....      ^^^^ link laat zich niet aanpassen = ftp site!!!
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 20 januari 2011, 20:50:41
Je hebt een .....

Erik, dit is geweldig. Zelfs het boek waar mijn baan uit komt. Heb het eerder moeten doen met wat scans en copy's alleen van de baan. Nu de hele beschrijving etc. beschikbaar. Reuze bedankt.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Tijdens een digitale zoektocht kwam ik nog wat afbeeldingen tegen van het plan zoals ik dat heb gemaakt om mijn treinplaat opklapbaar te bouwen in de logeerkamer. Misschien help ik nog iemand die geen grote zolder ter beschikking heeft met het idee.

Boven aanzicht


Voor aanzicht


Zij aanzicht


Verder bouwverloop is te bekijken op http://ruyter.org/index.php?id=project
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hallo Linuxer, volgens mij komt jou baan uit het volgende boekje nr  http://www.vds-express.nl/paginas/baanplan/m-rail.htm nr 17. Ik zelf ga voor nr 20 in het zelfde boekje zie mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27564.0
Heb ji mogelijk ook nog foto's gezien van nr 20. Het banenplan en onderdelen lijst heb ik al..
succes met je verder bouw ....
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 22 januari 2011, 10:51:15
hallo Linuxer, volgens mij komt jou baan uit het volgende boekje

Hoi "Chester",

Nr 17 is de voorloper van wat er uiteindelijk in catalogus 0390 is opgenomen als nr 12. Geweldig he die oude plannen. Jouw gekozen plan heeft ook veel mogelijkheden zie ik. Ik kreeg van "Nieuwenhuis" (Erik) eerder deze week wat materiaal hierover. Wellicht voor jou ook van waarde.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"


Rietjes van McD. voor al uw leidingwerk.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Nameless
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Goed gevonden :D
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Je gaat voor kwaliteit zie ik  8) Alles verlijmd. Heb jij de hoogten van de sporen overgenomen van jou originele spoorplan of zelf aan gepast. Ik zie soms geen logica in die van mij maar misschien kan jij er eens naar kijken...
Re:"SERPENT-CITADEL"
Ha dat zijn dus rietjes. Ik dacht aan rioolbuizen voor de afwatering.  :)
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: chester2203 op zaterdag 22 januari 2011, 14:30:39
Ik zie soms geen logica in die van mij maar misschien kan jij er eens naar kijken...

Hoi. Ik heb je plan even zitten bekijken maar wat ik er uit op kan maken is dat de buitenste ringen wel wat hoger liggen (achter zelfs iets hoger dan voor), maar om een soort van bergtop heen draaien. Het binnendeel (rangeerterrein) ligt aanzienlijk hoger en daar draait de lus (in de berg) onderlangs. De hoogtes zijn aangegeven in millimeters boven het t-vormig symbool. Maar dat zal je waarschijnlijk wel weten. Een foto zou het geheel inderdaad verduidelijken maar die heb ik helaas niet. Ook in het banenboek staat voor dit plan geen afbeelding. We zoeken verder.
Re:"SERPENT-CITADEL"
chester2203
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Ja precies da verhoogde rangeer terrein haalt het zicht weg van de sporen daar achter..
Dat was dus ook de reden voor mijn zoek tocht naar een foto heb zelf Marklin aangeschreven maar die hadden ook niets...
Groet Frans en ga zo door met je baan ik blijf je volgen.
bedankt nog voor de pdfjes  :thumbup:
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Met iTrain maar eens kijken of het lukt de schakelingen na te bootsen.



Helaas kom ik niet ver. In de gratis versie blijkt het niet mogelijk routes te rijden en zijn de componenten gebaseerd op digitaal rijden (geen dubbele rijrichting op schakelrails).

Ik vraag me af of er een stuk software bestaat dat het "eenvoudig proef rijden" om analoge schakelingen te kunnen testen, mogelijk maakt.
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Dag Peter.

Ik heb reeds in jouw nieuwe topic hierop gereageerd. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 23 januari 2011, 21:12:49
Ik heb reeds in jouw nieuwe topic hierop gereageerd.

Gemerkt Erik. Bedankt, ik ga er eens naar kijken.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Bijgaande een afbeelding van het eerste prototype lantaarnpaal vervaardigd door linuxer sr.



Let niet op de kleuren, die worden nog aangepast evenals de detaillering van het model.
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Aangepaste soldeerstrip om de verschillende draden bijeen te laten komen:



Let the fun begin .....
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
mooi die laatste foto. heel handig gemaakt. lantaarnpaal is erg creatief gemaakt

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
peterke33
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
hallo,

even een reactie vanuit belgié,je baan ziet er mooi uit ik herken je baanplan uit een oud marklinboek.heb ooit de baan nagebouwd op de laaste pagina,ik zie ook dat je rietje's gebruikt om je draaden wegtewerken.heel handig goedkoop en slim bedacht,ik leer elke dag bij op dit supper forum.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:"SERPENT-CITADEL"
Prachtig en nette baan!

groeten minitreintje/Dylan
Re:"SERPENT-CITADEL"
Lid sinds: 2006

offline
Re:"SERPENT-CITADEL"
Leuk om te zien dat er toch nog met M rail een nieuwe baan wordt gemaakt want daar zijn de meesten van ons toch ooit mee begonnen. Succes met de bouw.
gr gerard
"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

"SERPENT-CITADEL"
Het begin is er .....



Ik kan er nog wel niet veel mee, maar ziet er goed uit toch?
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
je bent lekker bezig zo.

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op zaterdag 29 januari 2011, 15:23:20
je bent lekker bezig zo.

Kan je wel zeggen Reinder! Zelfs zo lekker dat ik door de bossen het ....... nou ja je weet wel.
Tijd om wat logica te gebruiken. Nummering volgens component-niveau/volgnummer



P = power (rood)
SR = schakel rails (grijs)
SS = stop sectie (oranje)
W = wissel
Re:"SERPENT-CITADEL"
Reinder
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
is het niet mooier om alle wisselkastjes aan 1 kant te doen?

mvg
Reinder
Re:"SERPENT-CITADEL"
linuxer
gast

Re:"SERPENT-CITADEL"
Citaat van: Reinder op zondag 30 januari 2011, 14:23:22
is het niet mooier om alle wisselkastjes aan 1 kant te doen?

Is zeker ook de bedoeling hoor. Ik wil eigenlijk afscheid nemen van de blauwe kastjes en kijken of ik een paneel kan maken. Dit overzicht is schematisch. De plaats van de nummers is alleen voor het overzicht niet waar de kastjes komen hoor.