Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...

Gestart door 10103 dinsdag 04 januari 2011, 21:28:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Henschel EA 800

Vrijwel iedere treinliefhebber kent de Duitse eenheidslocs wel, de NS 1200 serie of de Franse TGV. Ook een stomer als de BR 50 of diesels als de V200 of V100 mogen als meer dan bekend worden verondersteld.
Als relatieve nieuwkomer kom ik echter nog veel locs of treinstellen tegen op het internet of in boeken, waar ik nog nooit eerder van had gehoord. Het leek me leuk om een draadje te starten waarin deze vergeten - of wat onbekendere - locs nog een keer voor het voetlicht gehaald worden.
Als je dus nog zo'n loc weet, zet hem er gerust bij, vertel er wat over en voeg uiteraard wat plaatjes toe! :D

Ik wilde zelf starten met de Henschel EA 800. De wat oudere Märklin-liefhebbers kunnen zich vast nog wel dat rode rangeerlocje uit de jaren zeventig en tachtig herinneren, die al die tijd in de catalogus te vinden was: de 3044. Een locje dat duidelijk gebaseerd was op de 3078/3080 (Märklins versie van de Henschel DHG 500) maar dan in een E-loc jasje. Het dak was namelijk wat aangepast waarop ondermeer een eenbenige pantograaf was geplaatst.


Märklin 3044
Foto: Svein Sæbø /  www.saebonet.com

In de Marklin-catalogus stond vermeld dat de 3044 een Henschel EA 800 moest voorstellen, maar bovenstaand locje is met dat uiterlijk nooit in het echt gesignaleerd op de rails. Dat heeft er toe geleid dat sommige dachten dat er ook helemaal geen Henschel EA 800 heeft bestaan, maar die is er dus grappig genoeg wel.
In 1966 heeft Henschel precies vier(!) exemplaren van de EA 800 gemaakt waarin de 3044 overigens wel grotendeels te herkennen valt. Het zijn drie-assige E-rangeerlocs die voor de Rheinstahl Bergbau AG in Bottrop bestemd waren. Daar gingen ze als "E5" t/m "E8" aan het werk. Vanaf 1974 werden de loks in vier jaar tijd één voor één overgedragen aan de Ruhrkohle AG waar ze eerst als "E455", "E456", "E457" en "E458" en vanaf 1983 als "281", "282", "283" en "284" door het leven gingen.


De Ruhrkohle AG ?284?
Foto: Helge Deutgen / Rangierdiesel.de

Twaalf jaar lang nog mochten de vier locjes hun rangeeropdrachten met deze laatste nummering uitvoeren, waarna we ze in maart 1995 terug vinden bij de Zwitserse lokhandelaar LSB (Lok Service Burkhardt). Dat wil zeggen drie van de vier locs. Loc "282" was al in juni 1993 helaas achtergelaten bij schroothandel Bötzel in Blankenstein. 
LSB weet de drie locs blijkbaar snel door te verkopen want al in diezelfde maand rijden "281" en "283" opnieuw rond. Nu voor de Bodensee-Toggenburg-Bahn in St. Gallen. Loc "284" moest daarbij als plukloc dienst gaan doen.
In 2001 fuseert deze spoormaatschappij met de Südostbahn waardoor de locs in handen komen van de nieuwe firma Schweizerische Südostbahn AG (SOB). Daar zijn "281" en "283" op dit moment nog steeds te zien als rangeerlocs Eea 936 031-4 en Eea 936 032-2.


SOB Eea 936 031-4
Foto: Patrick Paulsen / Rangierdiesel.de



SOB EEA 936 032-2 
Foto: Jens Kaubisch / Bahnbilder.de 



Foto: Hp. Teutschmann /  Bahnbilder.de

Groet, Marc
Re:Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Erg leuk draadje, 10103!

Peter
Re:Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Dusss...


Heeft de DHG500 "E" nooit bestaan? Ik vond het al zo'n raar gezicht, die panto erop.
Maar ik heb er 1. Mijn eerste gekregen locje.

Dan ga ik er een dieseltje van maken: pantograaf en leidingen eraf halen.

Groet,

Siko
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Leuk draadje. Ik zal eens kijken of ik nog wat locs heb met vage herkomst. :D

@Siko: ik denk dat alleen het dakje anders is. Misschien is het makkelijker om dat met iemand te ruilen die z'n diesel elektrisch wil maken, dan dat je je eerste locje gaat slopen?
Re:Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bijna vergeten locs...
CiteerMisschien is het makkelijker om dat met iemand te ruilen die z'n diesel elektrisch wil maken, dan dat je je eerste locje gaat slopen?

Kan ook. Wie o wie.

Aan de andere kant... het is niet eenvoudig dit locje te digitaliseren, dus ik heb er niet meer zoveel aan.

Siko
Re:Bijna vergeten locs...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Hé, leuk draadje zeg.
Ik heb de 3044 vroeger altijd een erg intrigerend lokje gevonden.
Een paar jaar geleden heb ik er één op ebay gekocht.

@Siko:
Waarom is deze lok moeilijk te digitaliseren?
Er past makkelijk een lopi in en de motor is eenvoudig om te bouwen.
Appeltje eitje.
Re:Bijna vergeten locs...
Dit is mijn allereerste zelf bij elkaar gespaarde locomotief.
<nostalgie modus uit>

Erg leuk artikel ook. Complimenten!!

Patrick
Re:Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bijna vergeten locs...
@siko : mocht je willen ruilen , Ik heb een blauwe DHG 500 C analoog liggen en ik vind de EA 800 mooier . 
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Heel leuk topic 10103!  :D




Nu is de 3090 wel een bekende lok, maar weet ook bijna niemand dat deze op een echte lok is gebaseerd. Het is namelijk een KKstb-lok geweest uit Oostenrijk. De lok is sinds de Anschluss onder de Reichsbahn gevallen, en hebben de nummers 98.1201 en 98.1202 gekregen. Ik heb helaas geen plaatjes van de 3-assige variant, die in de KKstb-tijd ook in Tsjechoslowakije reed, maar wel van de Tsjechische zus.


Zoals je ziet klopt het model eigen helemaal met de grote Tsjechische zus, alleen heeft deze een extra as. Ik heb helaas nog geen (duidelijke) plaatjes kunnen vinden de 98.12. De info heb ik, na veel doorlinken op Wikipedia en zoeken op google, gevonden.

Groet,

Ronald
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Door jouw post een tijdje terug ben ik ook aan het zoeken geweest, maar meer info heb ik nog niet kunnen vinden. Ook niet analoog (in boeken). Misschien is er gewoon geen foto van?
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Ha kijk, een tweede locje in dit draadje. Leuk! Volgens mij moet onze Wiki nu aangepast gaan worden, maar gezien het vorige berichtje is Rutger daar al mee bezig. :D

Misschien nog even voor de duidelijkheid: de locs in dit draadje hoeven niet per se door Märklin in modelvorm gemaakt te zijn. Elke grootspoorloc die niet zo bekend is of in de vergetelheid dreigt te geraken, is wat mij betreft welkom hier!
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Citaat van: 10103 op woensdag 05 januari 2011, 20:53:57
maar gezien het vorige berichtje is Rutger daar al mee bezig. :D

Ik zoek me suf naar meer info. Als ik die heb (of zeker genoeg weet dat ik niet meer ga vinden) zal ik 't bijwerken. 8)

Voor de verzameling; een tamelijk onbekend "locje":



Brekina heeft 'm dacht ik sinds een jaartje als model, echter nog niet voor 3rail.

Verder heb ik in mijn verzameling niet echt vreemde locs meer (nou vooruit, deze dan, maar die heeft niet echt gereden).
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17
Voor de verzameling; een tamelijk onbekend "locje":

Brekina heeft 'm dacht ik sinds een jaartje als model, echter nog niet voor 3rail.

Leuk zo'n Bulli-draisine! Iets uit de zestiger jaren? Waar heb je deze foto trouwens gemaakt, weet je dat nog?

Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17
Verder heb ik in mijn verzameling niet echt vreemde locs meer (nou vooruit, deze dan, maar die heeft niet echt gereden).

Die loc uit je linkje is er nu eigenlijk eentje die we wel zo snel mogelijk zouden moeten vergeten. :wink: 
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Citaat van: 10103 op woensdag 05 januari 2011, 22:53:49
Leuk zo'n Bulli-draisine! Iets uit de zestiger jaren? Waar heb je deze foto trouwens gemaakt, weet je dat nog?

Yep, deze zomer in het DGEG-museum in Neustadt an der Weinstraße. Heel erg leuk museumpje en het station (Faller 111) is ook de moeite waard.

Citaat van: 10103 op woensdag 05 januari 2011, 22:53:49
Die loc uit je linkje is er nu eigenlijk eentje die we wel zo snel mogelijk zouden moeten vergeten. :wink: 

:mrgreen:
Re:Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re:Bijna vergeten locs...
Eentje met een vraagteken, BR 89 (89066) DB, Pruisische T3, door Maerklin gefabriceerd (3104) nooit voor DB gereden?

Peter
Re:Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bijna vergeten locs...
MaK V65 / BR 265

Vanwege het 175-jarig jubileum van de Duitse spoorwegen ben ik afgelopen herfst naar de festiviteiten in Osnabrück geweest. Daar had de organisatie een hele mooie verzameling van vooral E-locs en diesels bij elkaar tentoongesteld. Ook was er een klein pendeltreintje waarvan een zijde door een Köf II was bespannen. Aan de andere zijde bevond zich een dieselrangeerlocje die ik nog niet kende. Het bleek om een V65 (BR 265) te gaan waarvan dit het enige nog rijdende exemplaar op de wereld schijnt te zijn. Een mooi onderwerp voor dit draadje dus!
MaK heeft in 1955 en 1956 precies vijftien exemplaren van de V65 aan de Bundesbahn afgeleverd. Deze locs waren bedoeld om lichte reizigerstreinen te trekken en ingezet te worden voor het halfzware rangeerwerk. Een opvallend kenmerk aan de loc zijn de zogenaamde Beugniot-hevels* waarmee de loc ondanks zijn vier assen toch goed door de bochten moest kunnen rijden. De loc was grotendeels gebaseerd op Mak's eigen 600D maar had enkele opvallende wijzigingen ondergaan. Zo waren de platen van de motorkap gladder vormgegeven, de lampen vrijstaand gemonteerd, de lamellen van de frontradiateur zagen er anders uit en ook was deze serie voorzien van een zogenaamde Dofa-kachel. Het motorblok had tenslotte zo'n vijftig extra pk gekregen. De V65 is nooit verder ontwikkeld. Inmiddels beschikte de DB namelijk over de V100 die veel taken makkelijker af kon vanwege het hogere vermogen. Voor het rangeerwerk werd uiteindelijk de voorkeur gegeven aan de V60. Zo is het dus bij deze serie van vijftien stuks gebleven.


V65 001 in Osnabrück 2010
Foto: Rutger Janssen

De locs werden als eerste aan het werk gezet in het gebied rond Kassel en Marburg. Daar trokken ze dus niet alleen goederenwagons maar kon je ze ook aantreffen voor reizigerstreinen. Vanaf 1964 vertrokken de locjes naar het noorden en werden ingezet als rangeerlocs in Hamburg-Altona, Hamburg-Harburg en bij de veerponthaven van Puttgarden op het eiland Fehmarn. Daar kregen ze op 1 januari 1968 allemaal een nieuwe naam en gingen verder door het leven als Baureihe 265. Eind jaren zeventig werden de locs aan de kant gezet en zagen ze kort daarna de onheilspellende snijbranders op zich afkomen. Volgens de geruchten zouden de vakbonden op een terzijdestelling hebben aangedrongen, omdat het in de cabine wel erg warm kon worden. Alleen de locs 265 001, 004 en 011 bleef het droevige lot van een enkeltje naar de sloop bespaard. De eerste twee gingen over in handen van privé-maatschappijen en 011 werd als museumloc bestempeld. Momenteel bevindt deze (niet rijdbare) loc zich in het museum van Bochum-Dahlhausen.


V65 011
Foto: Timm Grobe / Loks-aus-kiel.de


In eerste instantie kreeg 001 de Meppen-Haselünner Eisenbahn (MHE) als nieuwe eigenaar en heeft daar tussen 1979 en 1989 braaf zijn werk gedaan. Na een schade aan het onderstel ging de loc over naar de Freundeskreis für Eisenbahnen in Münster om in 1995 terecht te komen bij de Osnabrücker Dampflokfreunde. Daar heeft men de loc netjes gerestaureerd en sinds 1999 weer volop in "dienst" genomen. Zoals je op de foto kunt zien, ziet de loc er nog steeds prima uit.
Loc 004 werd in 1980 overgedragen aan de Bentheimer Eisenbahn AG en heeft daar tot 1983 de wieltjes laten rollen. MaK heeft aan het einde van dat jaar de loc weer overgenomen en nog kort uitgeleend aan de MHE (waar hij twee weken lang te zien moet zijn geweest met zijn broertje 001.) Daarna begon het avontuur van de 004 pas echt want het locje mocht de Alpen over om in Parma bij RCF (Impresa Carlo Rampini) terecht te komen. Ook nu nog schijnt deze loc zich in Italië te bevinden. In 2003 is hij voor het laatst in Lecco gesignaleerd.



265 007
Foto: Hans-Herbert Frohn / loks-aus-kiel.de



*MaK heeft wel meer gebruik gemaakt van deze Beugniot-hevels. Door twee assen steeds met elkaar te koppelen en ze zijdelings beweegbaar te maken, konden de vierassige locs toch makkelijk door de bochten rijden. De grote drijfstangen aan elke zijde zaten ook met genoeg speling aan de wielen vast om de bewegingen van de assen op te kunnen vangen. Hieronder kun je het principe zien van de hevels.


Illustratie: Bahnen im Rheinland.de


Ps. Ken je nog een grootspoorloc die bijna in de vergetelheid is geraakt of niet zo bekend is en wel wat aandacht kan gebruiken? Plaats hem dan gerust in het Weeshuis hier en vertel er wat over. Plaatjes van de loc maken het natuurlijk helemaal af! :wink:

Groet, Marc

Edit: Oktober 2019, foto's weer opnieuw toegevoegd.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17


Brekina heeft 'm dacht ik sinds een jaartje als model, echter nog niet voor 3rail.
Ik ben bezig met de ombouw van dit locje naar 3rail digitaal (het is wel de gele versie)


Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17
Verder heb ik in mijn verzameling niet echt vreemde locs meer (nou vooruit, deze dan, maar die heeft niet echt gereden).
Dit is een zeer leuk locje, vooral als die uitgerust is met een sound decoder, hiermee trek je de aandacht van de kinderen. (Ik zal straks een filmpje plaatsen) Filmpje:


Ook de onderstopper (zie foto) van liliput aan het onbouwen naar 3rail digitaal, moet nog enkel de sleper maken, de decoder is reeds ingebouwd.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: treinbeginner op vrijdag 07 januari 2011, 08:08:17
Dit is een zeer leuk locje, vooral als die uitgerust is met een sound decoder, hiermee trek je de aandacht van de kinderen.

Hij is geweldig! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: treinbeginner op vrijdag 07 januari 2011, 08:08:17
Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17
Brekina heeft 'm dacht ik sinds een jaartje als model, echter nog niet voor 3rail.
Ik ben bezig met de ombouw van dit locje naar 3rail digitaal (het is wel de gele versie)

Ik vind hem stui-ter-gaaf, maar helaas voor mij als
analoge rijder onbereikbaar, lijkt mij . . . . . .  :( :cry:
En ja, wrijf het er maar in: digitaal is beter . . . Soms dan

Groeten,

Erik.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Hallo,

om nog even 1 sec off topic te zijn

Citaat van: treinbeginner op vrijdag 07 januari 2011, 08:08:17
Ook de onderstopper (zie foto) van liliput aan het onbouwen naar 3rail digitaal, moet nog enkel de sleper maken, de decoder is reeds ingebouwd.


Dit is mij gelukt, en is HIER te zien.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 07 januari 2011, 20:49:43
Citaat van: treinbeginner op vrijdag 07 januari 2011, 08:08:17
Citaat van: Rutger op woensdag 05 januari 2011, 22:39:17
Brekina heeft 'm dacht ik sinds een jaartje als model, echter nog niet voor 3rail.
Ik ben bezig met de ombouw van dit locje naar 3rail digitaal (het is wel de gele versie)

Ik vind hem stui-ter-gaaf, maar helaas voor mij als
analoge rijder onbereikbaar, lijkt mij . . . . . .  :( :cry:
En ja, wrijf het er maar in: digitaal is beter . . . Soms dan

Groeten,

Erik.
Geniaal is ie!!

Leuk topic. Ik weet helaas geen treinen die hier bij kunnen.

Ik blijf het volgen. Altijd wel leuk om dit soort dingen te weten.

Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Leuk en interessant toppic!


Citaat van: 10103 op dinsdag 04 januari 2011, 21:28:33
Henschel EA 800

Ik wilde zelf starten met de Henschel EA 800. De wat oudere Märklin-liefhebbers kunnen zich vast nog wel dat rode rangeerlocje uit de jaren zeventig en tachtig herinneren, die al die tijd in de catalogus te vinden was: de 3044. Een locje dat duidelijk gebaseerd was op de 3078/3080 (Märklins versie van de Henschel DHG 500) maar dan in een E-loc jasje.
Het dak was namelijk wat aangepast waarop ondermeer een eenbenige pantograaf was geplaatst.

Märklin 3044

Foto: Svein Sæbø /  www.saebonet.com

In de Marklin-catalogus stond vermeld dat de 3044 een Henschel EA 800 moest voorstellen, maar bovenstaand locje is met dat uiterlijk nooit in het echt gesignaleerd op de rails.


Dan was het toch niet zo raar dat ik destijds als kind al die electra er af gesloopt heb en mijn versie van de 3044 heb gemaakt:



:D :lol:

(zwaarlicht, weathering en transparante ruitjes zijn latere modificaties)

Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
In de Eisenbahnjournal 1/2011 staat een artikel over de V45, een rangeerlok van Franse makelij, waarvan er in 1956 10 stuks zijn aangeschaft door de EdS (Eisenbahnen des Saarlandes).
Later is de EdS in de DB overgegaan en werd DB eigenaar van de 10 exoten.
Wegens gebrek aan onderdelen werden de v45 001 en de 002 uit dienst genomen en tot onderdelenleverancier gedoopt voor de overige 8 loks.
Tussen 1973 en 1980 werden de loks uit dienst genomen en door de Br 260 vervangen.

Bron:http://eisenbahnbilderbuch.de/lokdiesel-br245.php
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Komt de boven genoemde loc ook niet in model uit of is het pas uitgekomen? :)
Ik heb hier ook een stuk over gelezen in het tijdschrift. :)

Groetjes,

Antal
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Antal, direct na het artikel staat een recentie over een model van de Br 245 009.
De fabrikant heet NPE en is in Wilhemsdorf gevestigd.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
De loc die ik nog wel een keer wil hebben:

De Märklin Warship


Gr Eddie
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
- Ad, bedankt voor je toevoeging! :D  Die V45 is ook weer een mooi voorbeeld van zo'n leuke loc die ik nog niet kende. Mooi ook dat er nog een bijzonder verhaal achter zit!

- Eddie, kun je iets meer vertellen over dat "oorlogsschip"? Ik neem aan dat je eigenlijk het grootspoor-origineel van dit model bedoelt?

Ps. Hajo, zelf vond ik de rode 3044 wel mooi met die panto er bij. Maar omdat ik begin jaren tachtig al verhalen hoorde, dat het geen "echte" loc zou zijn, koos ik voor mijn (zak)geld toch maar de blauwe diesel 3078. 
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: 10103 op maandag 10 januari 2011, 13:11:02
- Eddie, kun je iets meer vertellen over dat "oorlogsschip"? Ik neem aan dat je eigenlijk het grootspoor-origineel van dit model bedoelt?
De Warship was een op de V200 gebaseerde Britse diesellok.
Zie http://www.greatwestern.org.uk/d800m_in.htm
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Tijdens onze vakantie in Tsjechië kwamen wij onderweg een oud station tegen waar een museum gevestigd was.
Daar vond ik o.a. deze mooie auto!
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Leuk ding! Weet je toevallig nog waar dat museum is?
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Leuk onderwerp!

Onder de vergeten nederlandse lokomotieven valt voor mij deze:



Gemaakt door Werkspoor voor Staatsmijnen.
Voor zover ik weet zijn alle lokomotieven gesloopt en zijn er nog nooit modellen van gemaakt.

Dirk.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Dirk M op maandag 10 januari 2011, 21:48:56
Leuk onderwerp!

Onder de vergeten nederlandse lokomotieven valt voor mij deze:

Gemaakt door Werkspoor voor Staatsmijnen.
Voor zover ik weet zijn alle lokomotieven gesloopt en zijn er nog nooit modellen van gemaakt.

Dirk.

Dat is een mooie loc! Weet je misschien nog de typenaam van deze loc en wanneer ze (ongeveer) gemaakt zijn soms?
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Ik duik er even in het was in het Reuzengebergte.
Was allemaal erg oud en met de beperkte ??????? deden ze erg hun best!
Heb nog meer foto's alleen zijn dat stoomlok's/wagon's en diesel's en dus niet geschikt voor deze topic.

Citaat van: Rutger op maandag 10 januari 2011, 20:40:03
Leuk ding! Weet je toevallig nog waar dat museum is?
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Het was in de plaats Jaromer

?elezniční muzeum Výtopna Jaroměř

Een permanente expositie van spoorvoertuigen en installaties, vooral stoomlocomotieven. De oudste stoomlocomotief die nog in werkzame staat is stamt uit 1873. Verder is er een unieke tandradlocomotief met tandheugels uit 1901, een elektrische accumulatorlocomotief Ringhoffer uit 1916, motorlocomotieven, een auto-draisine TATRA voor inspectieritten, spoorwagens voor vracht- of personenvervoer en vele andere museumstukken. De expositie is in de oorspronkelijke ruimte met verwarmingsinstallatie voor stoomlocomotieven met rails en een draaischijf ondergebracht die ook uit de tijd van de eeuwwisseling dateren.


Of even Goooooooooogle
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Hartstikke bedankt, ik zet 'm op m'n to-do-list! :D

Ik heb het museumpje gevonden. Nu nog een excuus om daar in de buurt te geraken... 8)
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Graag gedaan........ :wink:

Vraagje hoe plaats jij een link....... :?:

Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Zo: [ u r l = *hier het adres* ] *tekstje* [ / u r l ] (maar dan zonder de spaties en de *). Er is op het forum een uitprobeerhoekje waar je het kan testen.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: BMW-Fan op zondag 09 januari 2011, 23:29:54
De loc die ik nog wel een keer wil hebben:

De Märklin Warship


Gr Eddie

Hallo Eddie,

Die Engelse loc,is een bouwvariant van de good old V200.0.

Onderhuids delen deze twee veel techniek,en ook uiterlijk zijn er wat overeenkomsten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Dat wordt dus oefenen............. :shock:

Citaat van: Rutger op dinsdag 11 januari 2011, 00:33:36
Zo: [ u r l = *hier het adres* ] *tekstje* [ / u r l ] (maar dan zonder de spaties en de *). Er is op het forum een uitprobeerhoekje waar je het kan testen.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Rutger op dinsdag 11 januari 2011, 00:33:36
Zo: [ u r l = *hier het adres* ] *tekstje* [ / u r l ] (maar dan zonder de spaties en de *). Er is op het forum een uitprobeerhoekje waar je het kan testen.
Je kan het de volgende keer tussen code tags zetten:
Code ("voorbeeldje linken") Selecteer
[url=http://forum.3rail.nl]linkje, klik mij[/url]
Geeft:
linkje, klik mij
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Thanks, weer wat geleerd. :D
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 januari 2011, 01:27:34
Citaat van: BMW-Fan op zondag 09 januari 2011, 23:29:54
De loc die ik nog wel een keer wil hebben:

De Märklin Warship
<foto>

Deze zag ik laatst op Ebay staan, heb hem toen bijna gekocht!! Vind hem ook wel erg apart en mooi. Het lijkt de onderbouw van de V200.
Groeten Jake





Gr Eddie

Hallo Eddie,

Die Engelse loc,is een bouwvariant van de good old V200.0.

Onderhuids delen deze twee veel techniek,en ook uiterlijk zijn er wat overeenkomsten.

M.v.g.

Hans V200.0


Edit Gerard: foto verwijderd, is hierboven ook te zien
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 januari 2011, 01:27:34
Hallo Eddie,

Die Engelse loc,is een bouwvariant van de good old V200.0.

Onderhuids delen deze twee veel techniek,en ook uiterlijk zijn er wat overeenkomsten.

M.v.g.

Hans V200.0
Hans zie Antwoord #27.:wink:

@jakeman: waar dient jouw quote zonder reactie voor?:roll:
En als je quote, haal de foto er dan uit, die staat nu al 3x in dit draadje..... :?
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Het is een beetje onduidelijk, maar Jake's reactie staat onder de - verdwenen - foto vermeld.

Zou ik jullie overigens misschien mogen vragen om een beetje bij het onderwerp te blijven? Er staan nu nogal wat berichtjes hier die niet meer zoveel met het oorspronkelijke thema te maken hebben...  :wink:
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Over de SM werkspoor loc's

gedeelte uit "de locomotieven van werkspoor "

Fabieksnummer 1060 - 1072

Afnemer : Staatsmijnen in limburg
Bedrijfsnummers : SM 171 - 183
Asformule : C
Soortmerk : R/G
Jaar van indienststelling : 1958
Aantal moteren : 1
Type Moter : RUB 1612
Aantal cilinders : 12 in V-vorm
Diameter cilinders : 160 mm
Slaglengte : 200 mm
Middellijn aangedreven wielen : 1250 mm
Radstand : 1750 / 2650 mm
Lengte over buffers : 10030 mm
Gewicht dienstvaardig : 50 ton
Continuvermogen Motor : 500 Pk bij 1200 omw/min
Maximum snelheid : 60 km/h
Overbrengingssysteem : Diesel hydraulisch

Opmerkingen :

Deze locomotieven , waarvan het ontwerp sterk leek op een serie rangeerlocomotieven van de Deutsche Bundesbahn , hadden een Vioth hydraulische kopperlomvormer type L 37 U, die enerzijds direct aan de dieselmotor gekoppeld was , anderzijds via een blinde as de drijfwielen via koppelstangen aandreef .
De locomotieven hadden verder Bosch dynamos type LJ/GTL voor 24 volt met een vermogen van 1000 watt , Nikkel cadmuim accu van NIFE voor 24 volt en 80 ampere-uur , een drukluchtstarter , pneumatische regeling en een Knorr luchtdrukrem met 2 compressoren type Knorr VV 100/100 . De locomotieven SM 173 en 180 zijn reeds in 1974 verkocht via handelsondernemings Koreman te valkenburg (L) In 1978 waren samen met de SM191 - 196 ( werkspoor 1091 - 1096 ) totaal nog 9 machines over . Staatsmijnen onderzocht de mogelijkheid deze machines om te bouwen naar afstandsbediening ( teletrac ) een vergelijk met een offrte van een aantal nieuwe diesellocomotieven met afstandsbediening van O&K bleek echter nauwelijks verschil op te leveren . Omdat de werkspoor locomotieven al ongeveer 20 jaar oud waren , werd de beslissing genomen ze af te stoten en te vervangen door de nieuwe O&K locs ( eigen toevoeging : deze rijden nu nog )

De SM 191 - 196 waren in hoofdlijnen het zelfde alleen :
52.5 ton , 650 pk bij 1400 omw/min en een aanzetkracht van 13000 kg .

Deze locomotieven waren een iets zwaardere uitvoering van de eerder gelevrde versie SM 171 - 183 . Het toerental van de motor lag hoger , waardoor het vermogen ook hoger uitkwam . Eenandere overbrenging ( Vioth L37zVB ) werdt ingebouwd . Ondanks de grotere gewicht zat er maar een tank van 200 lieter in .
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
MaK man, bedankt voor je uitgebreide aanvulling! :D 
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Ik heb gelezen op internet dat 11 loc's staat bij sloperij Armand Lowie in maasmechelen . ook het boek over insutriediesels in NL zeg het zo .

Misschien nu kommende zomer eens vragen of ze er nog zijn en dan een fotoshoot maken daaro . Ik heb zelf ook interesse in deze loc . de basis is een V60 met telex .
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
MaK man,

De foto in het boek over de industriediesels is al wat ouder.
Ik heb nergens kunnen vinden dat ze er nu nog staan.

Zou overigens wel leuk zijn.
De blauwgroene kleur op de foto is overigens niet de kleur de de loks oorspronkelijk bij SM hadden. Dat was een somber donkergroen.

De meeste foto's zijn helaas in zwartwit.

Na de sluiting van de mijnen hebben een aantal loks nog bij DSM in Geleen gereden.
Verder heb ik niets over het gebruik kunnen vinden.

Dirk.
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
deze loc was een van de redenen om het boek te kopen ( 2de hands 38 euro )

Kleur : ik denk dat ik het NS achtig olijfgroen maak .

Maar eerst de baan , een G700C of G761C dan de werkspoor . 
Re:Het "Weeshuis". Bijna vergeten locs...
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 januari 2011, 01:27:34
Die Engelse loc,is een bouwvariant van de good old V200.0.

Onderhuids delen deze twee veel techniek,en ook uiterlijk zijn er wat overeenkomsten.

In Göppingen waren ze hem niet vergeten; afgelopen zomer stond hij te stralen in de Erlebniswelt. Overigens vind ik zo'n nieuwe V300/200 mooier. Maar die vergetenheid heeft toch iets :P

Gr Eddie