Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
-H & A:
Weer prachtig ineen geknutseld, de kleur van het huisje mag wel wat prominenter zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Harald & Alex,

Mooi bezig word een echt plaatje bij jullie.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Even de contructie van het perron spuiten en dan aan het dak beginnen was de bedoeling maar dat liep even anders  >:-D De kleur die we wilden hebben was niet in een spuitbus dus met de bedoeling dan het maar met de airbrush aan te brengen maar dat was geen succes.Dus dan maar met de kwast maar dan ben je toch wel even bezig.Natuurlijk komt de kleur toch niet helemaal overeen met wat je wilt dus daar gaan we nog iets aan proberen te doen.Dus nu is het wel heel hard groen.Met een drybrush zal dat wel beter worden.

Morgen proberen dan het dak er op te krijgen  ;)

Het loodsje op de autoverlad hebben we ook nog iets roder gemaakt.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Harald & Alex,


Goed bezig het groen is fel, maar met beetje roest en zwart komt het beter over denk ik. verder ben ik benieuwd hoe het verder gaat met de afwerking.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Hallo Peter.

We hebben er nu grijs over gedaan met een drybrush en nu knalt het niet meer zo  :D We denken dat we zo ook meer richting de realiteit zitten.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Veel beter,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Dank je Jorg.

We hebben nog even een foto van het origineel opgedoken en we komen qua kleur aardig in de buurt.Alleen zien we geen TL armaturen?Zit er origineel wel verlichting onder?

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Dat wit bij het driehoekje van de staander heeft wel iets weg van een tl behuizing.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Die had ik ook gezien.Misschien dat ze tussen de balken in de breedte gemonteerd zijn en dan zie je ze niet  of je moet er al bijna recht onder staan.

Als die SMD Led er verdiept in moeten wat is de hoogte en lengte x breedte dan?Er komen dan meerdere achter elkaar?

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Als 3mm breed en dan 2-1,5 cm aanhoud past het er wel in.
En lukt het 1,5-2 mm te verdiepen ?
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Dan blijft er niet veel staan maar dat lukt wel.Ik heb geen kleinere frees dan 6 mm dus hij wordt iets breder.Hoeveel afstand onderling aanhouden denk je?

Hier nog even een foto van de balken constructie.Recht fresen is nog wel even een dingetje maar je ziet straks alleen de kopse kanten van de balken of je moet al met je hoofd op de baan gaan liggen.Als het allemaal geverfd is dan lijkt het wel ergens op.Ik zal er dan in de lengterichting in het midden nog een sleuf in maken voor de bekabeling?

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Mooi project weer :thumbup:
links op de foto van de overkapping zie je wel de TL buizen

Mvg
Koos
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Anders plakken we ze wel gewoon tussen de balken.
Wat is de afstand tussen je staanders. Dat lijkt me ook een mooie afstand voor de verlichting.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Afstand tussen de staanders is 8 cm.Maar daar zitten nu dus nog wel wat balken tussen.

Het eerste stuk freeswerk is klaar en we zijn nog niet overtuigd dat dit het moet worden.Wat wel vaker is dat je even aan iets moet wennen misschien.Er zit nog geen kleur op en dat doet ook wel wat denken we.

Dan moet er nog een kort stuk dak gemaakt worden maar dat is dan iets voor volgende week  ;)

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Hoi Harald & Alex,

Mooi opgelost met dat grijs, het is inderdaad meer realiteit. jullie maken er wel een kunst werk van,  :thumbup: :thumbup:.



Groeten


Peter
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Volgens de foto moet er nog een plank over de lengte zijde komen.

Dan zie je bijna niets meer van je balken.
Ik denk dat het dak dan ook wat dik gaat ogen.
Kun je geen plaatje plastic gebruiken en daar tandenstokers onder plakken oid ?
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Robin.

Bij de overkapping van het station was dit ook zo en zit er een 8 mm boeiboard aan.Dat is niet storend.We gaan wel eens kijken wat er van bakken.We kunnen de balken nog iets dunner maken maar dat scheelt 1 MM daar gaat het er niet beter om uit zien.Er moet ook nog een regengoot langs.Misschien verbloemd die nog wat.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
We hebben hier nog eens over nagedacht en het inderdaad zo dat een 8mm boeiboard wel heel veel is.Nu willen we proberen om de balken aan de uiteindes iets korter maken en het boeiboard daar dan aan te bevestigen.Het dak zal dan iets oversteken en maar 4 mm dik zijn en de gaten zijn dan dicht.Er komt nog een regengoot voor en dan is het plaatje hopelijk wel goed om te zien.

De balken vallen dan weg tenminste als je niet helemaal plat met je hoofd op de baan gaat liggen.Wat we wel denken is als je uit het perspectief van een machinist kijkt (lees filmt) dat je het dan wel gaat zien.Misschien dan weer veel werk voor niks maar we denken toch dat het complete plaatje belangrijk is.We hebben wel eens films gemaakt waar de details dan toch afbreuk doen aan het geheel.

We gaan van het weekend wel wat proberen  ;)

Edit:

Net maar eens gemeten en we denken dat we met een kunstof hoeklijst dit effect ook kunnen bereiken.Dan hoeven we de balken niet aan te passen.Dus maar op zoek naar een geschikt hoeklijstje.......

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Het wordt een prachtig perron. Mijn indruk is dat het dak nu gewoon te grof, te dik is. Dus het idee van de balken inkorten en een boeiboord waardoor het totaal 4 mm dik lijkt mijn heel goed. Andere optie is misschien de balken afschuinen door er met de schuurmachine overheen te gaan zodat het uiteinde platter is. Het is niet eenvoudig maar er gaat niets boven zelfbouw! Goed bezig mannen.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Henk.

De balken wat "slanker" maken op de uiteinden is op zich zelf nog niet zo gek.Het is moeilijk in dit soort dingen een beeld in je hoofd te hebben hoe het er uit gaat zien en het uiteindelijke resultaat.Het blijft proberen.Als er een keer iets mislukt is ook geen drama.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Allereerst natuurlijk de complimenten voor het noeste werk. Dat het niet helemaal naar je zin voelt kan ik mij wel ergens voorstellen. De balken lijken inderdaad wat grof als ik het vergelijk met het origineel. Maar jullie vaardigheden kennende gat dat ongetwijfeld helemaal goed komen! Succes met verder oplossen van deze puzzel.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
We hebben vandaag dan de hoeklijsten gehaald en geplaatst.Dit geeft wel een ander beeld.Morgen gaan we de zaak in de verf zetten.Wat al wel te zien is dat er flinke schaduwen onder de kap zitten.We moeten nog de uitsparingen fresen voor de verlichting en denken dat we minimaal tussen elke twee palen een uitsparing gaan maken.Het zal zich dan uit moeten wijzen of dat genoeg is.De balken zijn wat lastig op de foto te krijgen.Je moet er echt dichtbij fotograferen en dan doet het direct heel grof aan.Morgen nog maar eens kijken of we daar nog iets aan kunnen doen.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Woorden schieten te kort. Mooi!! :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
-H & A:
Ik zou buiten de verlichting niets meer veranderen aan het perron, buiten natuurlijk de figuurtjes en wat reclamepanelen,  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Dank je wel  :D

We zijn net aan het kijken wat er nog meer op dat perron staat of stond want dat is nu even de vraag.Hier een foto van een gebouwtje en nu willen we graag weten of het er nog is of indertussen gesloopt?Er komen nog 4 trappen met ombouw en dan nog wat banken etc etc maar dat is van later zorg.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Ondertussen de onderkant van het dak in de verf gezet en dat moet dus eerst drogen.Daarom begonnen met de 6 dakkapellen die op het hoofdgebouw van het station staan.Hier komt dus direct het verschil in de helling van het dak om de hoek kijken.Het model wordt dan direct anders.Maar we houden het dak zoals ie is en het is nog steeds concessies doen in de modelbouw en diegene die niet tig fotos van Göschenen in zijn hoofd heeft zal het niet opvallen  :D
'
'Dan is het de bedoeling om het dak weer met schuurpapier te bekleden zodat het net zo wordt als het dak van het perron aan de stationskant.Dan zal het direct anders lijken als met de MDF kleur.We moeten dan nog wel iets verzinnen om de bovenleidingmasten op het dak vast te krijgen.Ook het materiaal van de mast  is nog onduidelijk.Misschien dat iemand een idee heeft of er een vierkante mast bestaat die rechthoekige uitsparingen heeft?
'
'Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Imposant Harold en Alex. Dat is het mooie van modelbouw, je bepaald zelf wat en hoe je iets maakt. In dit geval bouw je een bestaande situatie en dat is het lastigste wat er is. Iedereen kan meteen zien en vinden dat iets niet 100 % waarheidsgetrouw is. Volgens mij bouwen jullie zo "echt" als binnen jullie  mogelijkheden past en dat moet voldoende zijn. Ik zeg, voooooooral doorbouwen, vr gr Arie
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Harald & Alex,

Dat is weer een update om te snoepen zeg maar, zo mooi dat alles word gebouwd echt vakmanschap.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten

peter
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Ziet er goed uit zo! De groene kleur is perfect en de verhoudingen met het dak kloppen prima zo. Voor de bovenleidingmasten zou je denk ik messing H-profiel kunnen gebruiken van 3mm vierkant. Gaatje in het dak boren en er zo insteken en vastlijmen. En bovenleiding maken is weer een studie op zich :)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Citaat van: harald en alex op zaterdag 06 februari 2016, 21:07:50
Hier een foto van een gebouwtje en nu willen we graag weten of het er nog is of indertussen gesloopt?

In februari 2015 stond het er nog...:
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Bedankt voor de reacties  :thumbup:

Het zal er dus nog wel staan dan.Betekent dat wij nog een hok extra moeten gaan bouwen.Op de achtergrond zie je ook een bovenleidingmast die op het perrondak staat.Zijn dit soort masten nu te koop of wordt dat zelfbouw?

Dat gebouw zal bij ons dan wel iets aangepast moeten worden zodat het tussen twee staanders past.Het blijft moeilijk om zoiets 1oo% na te bouwen.Steeds komen er weer fotos boven water die toch weer net een ander beeld geven als wij gedacht hadden.

Eerst maar eens dat dak maken.Dat zal weer met stroken schuurpapier gaan gebeuren.Of dat dit weekend lukt is nog even de vraag omdat het cadeau voor Jenny haar verjaardag in elkaar gezet moet gaan worden........

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Die mast is anders dan ik dacht. Niet zo'n simpele H-balk. Zal wel zelfbouw moeten worden denk ik want ik heb een dergelijke mast nooit kant en klaar gezien. Wordt nog best een uitdaging :)
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Henk.

Dat denken wij ook en je kan zien dat er behalve de bovenleiding ook nog een stroomvoerende kabel(s) boven zitten.Die kabel moet dan ook nog realistisch ergens vandaan en naartoe leiden........Anders hoef je die masten ook niet zo te maken.We gaan wel eens iets proberen en posten dan wel de resultaten of ze nu goed of slecht zijn  :D

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Begin Maart ben ik weer in Goschenen. Wanneer jullie nog specifieke details op de plaat willen dan kan ik even kijken of ik dit kan regelen...
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Joachim.

Bedankt voor het aanbod  :thumbup: We lopen gegarandeerd straks wel weer ergens tegenaan.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Je loopt ergens tegen aan?

Je was toch nog op zoek naar foto's van dat wachthuisje op het perron?
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Robin.

Ja dat gebeurd wel eens als je dan al iets aan het bouwen bent en je denkt dat er een raam zit en dat blijkt een hoogwerker te zijn oid.  :mrgreen: Fotos van dat gebouw heb ik van alle zijdes dus daar kan niet zoveel mee fout gaan.

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Hoi Harald & Alex,

Ik las dat jullie foto materiaal zoeken van station Goschenen.
Kennen jullie deze al?
http://www.gotthardmodell.ch/bilder-filme/bahnhof-goeschenen/

Groet,
Jan.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Hoi Jan.

Bedankt voor het plaatsen.Staan mooie fotos bij.

Na twee weken niks aan de baan gedaan te hebben gaan we nu wel verder.We hebben een badkamermeubel gemaakt voor Jenny en die is op wat kleinigheden na klaar.

Vandaag geprobeerd een bovenleidingkmast te maken die op het dak van het perron moet komen.We hebben het idee dat het wat te grof is?We zien graag jullie mening.Let wel de mast is tevens een drager voor spanningskabels dus daarom zitten de dwarsbalken er aan.Het stoort ons dat de constructie onder de kap (staanders) dunner is dan er bovenop........

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Citaat van: harald en alex op zaterdag 27 februari 2016, 14:44:30
We zien graag jullie mening.
Nou, hier komt ie. :-)
Je geeft het zelf al aan, de mast onder de kap moet even dik zijn als die erboven, dat oogt beter, denk ik.
Het zal waarschijnlijk niet zo makkelijk zijn om dat aan te passen, maar bijvoorbeeld nog zo'n wit mastdeel op de twee schuin tegenover elkaar liggende hoeken doorsnijden en dan kan je het zo om de dunne pilaar heen lijmen.

Dirk-Jan
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Kun je de masten niet tussen de sporen plaatsen?
Anders: Door het overkappingsdak heen. Masten staan niet op het dak. Het dak is om de mast heen gebouwd.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Het idee is prachtig hoor, blijf het volgen.  :)  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
- H & A ,
De "modelbaan" en de werkelijkheid blijven elkaar soms bestrijden. Maar er worden oplossingen aangegeven.
Jullie besluit zal overwogen genomen worden.  :thumbup:
Suk6 ermee!
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Op het dak of door het dak dat is hier de vraag  :D

Het idee is dus dat ze op het dak geplaatst worden en dat ze net als het voorbeeld lijkt dat ze op de staander bevestigd zijn.Hier twee links naar fotos ervan.Je kan er op klikken en dan kun je mooi de details zien.

http://abload.de/img/dscn0838r1kul.jpg

http://abload.de/img/dscn01814djc4.jpg

Deze mast is dus de middenste staander voor 2 portalen.Er staan dus geen losse masten in het geheel alleen portalen.We gaan nog wel even iets proberen om het wat slanker te maken.

Harald & Alex

Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Wat voor afmetingen heeft die mast dan nu?

Pak em beet een mast van 40 cm breed.
400/87=4,6mm breed.

Wat dan gevoelsmatig goed overkomt omdat een standaard bovenleidingprofiel vaak uit 3x3 messing wordt nagemaakt.
Zijn er nergens tekeningen van die portalen te vinden op het net?


Mvg Robin
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Robin.

Met de hoeken er op gelijmd zoals op de foto is het 8mm in het vierkant.Als we alleen het kokerprofiel zouden pakken dan wordt het 6mm.Dat is ook de breedte van de I profielen.Ik heb net wel op de foto gezien dat waar de masten op de staanders zitten er geen I profiel is gebruikt maar een vierkant profiel.

We moeten eens een portaal gaan halen en dan eens kijken hoe dik die masten zijn.Of kan iemand dat voor ons opmeten?

Edit: Net even naar een foto van een SBB portaal gekeken en daar heb je dus geen vierkante staanders dus dat valt ook af.We gaan wel eens kijken of we het anders kunnen oplossen.

Ondertussen zijn de dakdekkers bezig om het perrondak waterdicht te krijgen.Dat is veel werk dus hopen we dat het morgen wel klaar is.

Harald & Alex

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
De dakdekkers zijn klaar en met over de 100 stroken schuurpapier is dit wel het grootste platte dak van Göschenen.Nu moet er nog een goot aan en uiteraard de masten.Daar zijn we nog niet verder mee gekomen.We willen de sleuven die de originele masten nabootsen in het vierkante profiel.Nu de eerste mast te grof was hebben we oa. geprobeerd met een dremel maar dat staat allemaal niet zo strak als de eerste mast.

Als iemand een idee heeft hoe je dat wel voor elkaar krijgt dan horen we het graag  ;)

Harald & Alex
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Dag Harold & Alex.

Citaat van: harald en alex op zondag 28 februari 2016, 16:23:04
We willen de sleuven die de originele masten nabootsen in het vierkante profiel.Nu de eerste mast te grof was hebben we oa. geprobeerd met een dremel maar dat staat allemaal niet zo strak als de eerste mast.

Als iemand een idee heeft hoe je dat wel voor elkaar krijgt dan horen we het graag

Je zou ook kunnen overwegen om een vierkant profiel zo te beschilderen dat het lijkt dat het zo'n mast is  :idea:
Zeker als ik kijk naar de foto van het origineel, moet dat toch te doen zijn, zowel met airbrush als met penseel.
Dat zou nog wel eens best strak kunnen worden, tenzij je overweegt met messing profieltjes in de weer te gaan.
Het gaat hier om de illusie en je kunt je afvragen hoever je gaat met detailleren en wat ligt er binnen je kunnen ...

Groeten,

Erik.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Citaat van: harald en alex op zondag 28 februari 2016, 16:23:04

Als iemand een idee heeft hoe je dat wel voor elkaar krijgt dan horen we het graag  ;)



4 hoekprofieltjes en daar aan de binnenkant stripjes in plakken.

Dus download de Evergreen of Plastruct catalogus en zoek iets uit van 1,5 à 2 mm dat aan je wensen voldoet.

Ps :hier staat een afkort tableau voor dat soort stripjes,dus doe daar je voordeel mee.  ;)
      Een keer de afstand instellen en hakken maar.
Re: Baan van Harald & Alex Göschenen Overkapping eilandperron
Ik zit aan messing te denken.We moeten dan wel even weten waar we dat vandaan kunnen halen want bij Bliek in Breda hebben ze dat niet zo klein.Iemand een idee waar je dat kan bestellen?

Harald & Alex