Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop

Gestart door Harald en Alex zaterdag 25 december 2010, 16:40:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Harald & Alex Göschenen Renovatie overloop
Hallo

Nadat we ons op dit forum voorgesteld hebben wilden we nu graag wat fotos laten zien van de baan.We zijn hier ondertussen al 7 jaar mee bezig.De laatste tijd hebben we er niet zoveel meer aan gedaan maar nu komen er toch wel weer ideeen en mede door dit forum toch de zaak maar eens nieuw leven in te gaan blazen  :D


De baan is 7 meter bij 5 meter en staat op zolder.Het zijn twee ruimtes wat dus een overloop en een slaapkamer was van oorsprong.We hadden eerst gedacht dat de slaapkamer groot genoeg was maar toen we die volgebouwd hadden kwamen we ruimte tekort voor zaken die we er nog bij wilden bouwen en toen hebben we de overloop er maar bij genomen :mrgreen:

Hier een foto van het locdepot wat dus boven de trap geplaatst is.Betekend dat je wel een beetje gebukt naar boven moet maar dit was toch de meest ideale plaats voor de opstelling waar je toch wel ruimte voor nodig hebt.De draaischijf is voor Marklin aangepast  :P

De volgende foto is aan de andere kant van het locdepot die gescheiden is door de schoorsteen van ons huis.Vervelend in de weg sta ding die schoorsteen en omdat de rails er op toe leggen geen optie was er een koker door gemaakt en daar dan de rails in. :? Werkt prima zo  :)De rookkanalen wel met rust gelaten uiteraard........

 :)
Re:Baan van Harald & Alex
Aliebengalie
gast

Re:Baan van Harald & Alex
ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Echt schitterend,we willen meer meer meer .... :lol:

Mvg: Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Hier gaat het spoor dan in een soort slalom naar beneden om vervolgens in de voormalige slaapkamer uit te komen.In de overige ruimte van de "slalom"is een boerderij gemaakt en boven op de berg kan geskied worden.

Re:Baan van Harald & Alex
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Dat smaakt naar meer  :D :D

Dat is een flinke baan die jullie aan het bouwen zijn, ik meer van deze baan te zien op ons forum.


Fijne dagen gewenst.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Harald & Alex
Skipiste :)
Re:Baan van Harald & Alex
Dit is dan de rechterkant van de overloop.In het midden zit een groot luik zodat je voor calamiteiten toch in de uiterste hoeken kan komen.Het luik ziet er in gesloten toestand dan zo uit.
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Hoi,

Jullie hebben een mooie baan hoor!
Alleen de foto mag ietsjes kleiner :P

MVg
Falco
Re:Baan van Harald & Alex
Een van de beginnersfouten die we gemaakt hebben is dat we niet de achtergronden het eerst gedaan hebben alvorens de tafels te maken.Daardoor zie je hier en daar behang zitten.Nu is dat allemaal moelijk te bereiken.Ik wil daar toch een keer iets aan doen alleen ontbreekt daar nog een goed idee. :?

Dan de linkerkant van de overloop.Hier is een station gevestigd met een kleine spedition.Ook kan je er wat lekkers kopen in de schnellimbiss.Er zijn drie sporen waarvan eentje overgaat in een klein opstelspoor zodat er altijd twee treinen kunnen rijden en de derde zijn passagiers in en uit kunnen laten stappen.

Re:Baan van Harald & Alex
Zoals sommigen al wel opgevallen is rijden er E-locs zonder bovenleiding :? Een van de redenen daarvan is dat Harald toen hij nog kleiner was soms nogal in ondoordachte momenten had en dan is bovenleiding toch wel een teer punt in het geheel.Omdat er op deze baan van alles rijdt dus niet beperkt is tot een tijdperk wat aan de ene kant wel zonde is maar ik vindt het ook wel wat hebben zo.

Om bij het station t komen moet er door twee tunnels verbonden door een brug gereden worden.Onder de brug zit ook de doorgang naar de slaapkamer.Deze brug is van hout gemaakt en daarna in de kleur gespoten.We vonden toendertijd de Bietschtal brug iets geweldigs maar om dat bouwpakket aan te schaffen hadden we liever iets wat eenmalig is.Hij is dan misschien ook niet zo mooi als de Bietschtal maar hij misstaat niet vinden we.
Re:Baan van Harald & Alex
Hier dan de brug.Qua tijd kan je beter een bouwpakket kopen dan zoiets met alle stukjes in verstek te zagen en met houtlijm in elkaar te plakken  :wink:

Tot zover dan de overloop.Onder de plaat waarop je het station ziet is nog een ruimte.De bedoeling is om daar een keerlus in te maken zodat er separaat van de slaapkamer gereden kan worden.Nu kan er eigenlijk maar 1 wel grote ronde gereden en dat wordt eentonig op een gegeven moment.

De deur tussen slaapkamer en overloop is er dus uit en daar zit dan de brug.Als je over de bergtop de ruimte in kijkt zie je dan het volgende.
Re:Baan van Harald & Alex
Foto niveau 1.

Re:Baan van Harald & Alex
Dit is het onderste niveau met een station en wat huisjes.Ook zit hier het rangeerterrein met nog een klein locdepot en een grote keerlus zodat we de binnenkomende treinen een rondje kunnen laten rijden en weer op het hoofdspoor op de overloop of op het hoger gelegen niveau in dezelfde ruimte kunnen laten rijden.Op de onderstaande fotos de overdekte perrons en een vergezicht van de resterende ruimte.De perrons zijn zelfgemaakt.Ik vindt het leuk soms zelf wat in elkaar te knutselen als iedere keer een bouwpakket aan te schaffen


Re:Baan van Harald & Alex
Station niveau 1

Re:Baan van Harald & Alex
Nog eentje van het rangeerterrein en op de achtergrond een stenen viaduct waar de weg overheen loopt naar het zwem meertje met waterval.


Re:Baan van Harald & Alex
Dan voorlopig de laatste foto van een zelf in elkaar gezette cementfabriek die aan de rechterkant achter op de baan staat.Hier is een zijspoor aanhelegd zodat er geladen kan worden en ook is er een parking voor vrachwagens en een toegangsweg zodat ze af en aan kunnen rijden naar de fabriek.

Tot zover dan de voorstelling van de baan.We zullen in de loop der tijd nog wel meer fotos maken daar sommige plekken nog bijlange na niet af zijn en er moet ook nog meer in detail afgemaakt worden.Onder andere is onze baan nog heel dun bevolkt met preisertjes en ik heb hier op het forum al hele mooie dioramas etc etc gezien.Voldoende ideeen om uit te voeren in ieder geval :P



Groeten

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Aliebengalie
gast

Re:Baan van Harald & Alex
Echt in een woord  `SCHITTEREND`.

Mvg. Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Dank je wel.

Je kan wel zien dat we er een tijdje niet veel mee gedaan hebben.We moeten nodig aan het afstoffen. :mrgreen:

Volgende week willen we dan aan de keerlus beginnen.Ondertussen bij Albert Jan een bestelling geplaatst voor straatverlichting.We komen nu nog twee trafos tekort.De hele baan draait nu op 1 trafo en dat is duidelijk tekort.De baan is opgesplitst alleen is ons een trafo gesneuveld.

Wat zou een trafo kosten?

Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Frankie.7
gast

Re:Baan van Harald & Alex
Harald en Alex,

Het ziet er allemaal erg goed uit. Vooral de zelfgemaakte bouwwerken vind ik knap gemaakt!

Ik krijg de indruk dat de verdeelde ruimtes juist tot een interessante baan geleid hebben.

Ik heb zelf nog geen overzicht gekregen van de totale baan.
Misschien kun je nog wat overzichtsfoto's van het geheel plaatsen.
Re:Baan van Harald & Alex
Citaat van: Frankie.7 op zaterdag 25 december 2010, 19:48:52
Harald en Alex,

Het ziet er allemaal erg goed uit. Vooral de zelfgemaakte bouwwerken vind ik knap gemaakt!

Ik krijg de indruk dat de verdeelde ruimtes juist tot een interessante baan geleid hebben.

Ik heb zelf nog geen overzicht gekregen van de totale baan.
Misschien kun je nog wat overzichtsfoto's van het geheel plaatsen.

Ga ik volgende week proberen te maken :wink:

Omdat het geheel dus door een muur gescheiden is liggen op het hoogste niveau als twee 00 tegen elkaar aan.Alleen stoort dat niet door de muur.Je kan ook niet in 1x alles overzien op deze manier.Nadeel in het hele verhaal is dat je om de boel in de gaten te houden en te besturen met zijn tweeen moet zijn.Ik kan niet om het hoekje kijken om te zien wat er gebeurd rechtsachter in de grote ruimte bijvoorbeeld.Het controlpanel staat onder het grote locdepot.

Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Heel erg mooi zeker die locdepot zoiets wil ik ook maken.
Heb je daar meer foto`s van en evt een tekening.
Mijn handen jeuken allemaal als ik al dat mooi`s zie. :P
Re:Baan van Harald & Alex
Citaat van: meclaren op zaterdag 25 december 2010, 21:30:03
Heel erg mooi zeker die locdepot zoiets wil ik ook maken.
Heb je daar meer foto`s van en evt een tekening.
Mijn handen jeuken allemaal als ik al dat mooi`s zie. :P

Maak ik volgende week even voor je.Morgen gaan we naar mijn ouders in Duitsland dan zal het niet lukken :(

Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Dag Alex & Harald.

Wat een mooie baan zeg! Trouwens ook een grote ruimte
tot jullie beschikking. Leuke foto's, waarbij die brug met
portaal opviel: heel mooi.
Is er een sporenplan beschikbaar?

Groeten,

Erik.
Re:Baan van Harald & Alex
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 25 december 2010, 22:03:02
Dag Alex & Harald.

Wat een mooie baan zeg! Trouwens ook een grote ruimte
tot jullie beschikking. Leuke foto's, waarbij die brug met
portaal opviel: heel mooi.
Is er een sporenplan beschikbaar?

Groeten,

Erik.

Hoi Erik

Nee ik heb geen sporenplan helaas.Kan wel eens proberen om het te schetsen voor je.Kijken of het duidelijk genoeg wordt en dan post ik het wel.

Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Beste Harald & Alex,
een leuke baan! Een skipiste zie je niet vaak.
Ook hier kunnen de E-locs rijden zonder bovenleiding,
groeten, Rolf
Re:Baan van Harald & Alex
Hallo

Zoals gevraagd hier het sporenplan.Ik hoop dat jullie uit het gekriebel wijs kunnen worden en zo niet dan vraag maar even :wink:

Als eerste dus de overloop met het locdepot en de slalom om van niveau 1 naar 2 te kunnen komen.Ik heb hier op het forum al hele mooie oplossingen gezien om het hoogteverschil te overwinnen.Wij hadden voor dit eigenlijk veel ruimte dus hebben we het met een slalom gedaan.

Je komt dus van de kant van de slaapkamer gereden en danga je de slalom in.Op het einde daarvan kom je op de buitenste baan bij een wissel zodat je linksom of rechtsom kan rijden.Je komt dan over een brug bij het station of eerst langs het locdepot over de grote brug ook weer bij het station.Je kan alleen maar van baan verwisselen als je rechtstreeks naar het station gaat.

Dan niveau 1 in de voormalige slaapkamer.Je kan aan twee kanten omhoog rijden.Wederom een andere oplossing.Gewoon een lange ramp van de ene hoek van de baan naar de andere.Dat wil zeggen in dit geval aan de buitenzijde rechtachter naar linksvoor.Die ramp is ongeveer 4 meter lang.Dan zit er aan de binnenkant nog een oprijramp die is wel wat korter omdat daar niet zoveel ruimte was maar toch trekken de locomotieven makkelijk hun last naar boven.Nog niet eentje gehad die het niet kon halen.

Beneden is dan het station met rangeerterrein goederenloods en een keerlus zodat je dus naar achteren kan rijden keren en weer het rangeerterrein kan verlaten.Ook is hier nog een kleine locloods voor de rangeerlocomotief.

Dan niveau 2 waar het meeste gereden wordt in combinatie met het stuk op de overloop.Zoals gezegd kan je dus aan twee kanten weer naar niveau 1 dat zijn de gestippelde lijnen.

Als jullie nog vragen hebben horen we het graag.

Alex

Harald en Alex
Re:Baan van Harald & Alex
tekening overloop
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Jongens ,

Julie maken er wat moois van ,leuke detail en veel zelfbouw.
Dat mag ik graag zien sucses verder.

Grt Johan : :wink: :wink:
Re:Baan van Harald & Alex
Vandaag hebben we een stuk gesloopt  :?Blijkt nu wel dat het plan om een keerlus onder het station te maken wel geslaagd is alleen steekt ie 18 cm onder de plaat vandaan over de klep heen en zouden we het zo laten zweeft de rails over de rivier :) .Dus nu moet het middengedeelte aangepast worden.We willen de klep ook langer maken zodat we meer ruimte hebben in het middengedeelte.Ook willen we wat meer de diepte in zodat de bergen nog imposanter lijken.Hoe een en ander er uit moet komen te zien twijfelen we nog over.Morgen maar eens verder kijken hoe het moet.

Was ik al eens hier aan het zoeken geweest op het woord ravijn maar niks gevonden?Heeft er niemand een mooie foto met een brug langs een ravijn dat we een beetje af kunnen kijken?

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Dag Harald & Alex.

zoek eens op YouTube met als zoekterm
"Rhätische Bahn: Bernina". Er staan talloze
filmpjes van dit gigantisch mooi stuk spoor
in Zwitserland, tevens in model, dus wellicht
dat je een 'passende' brug tegenkomt . . . :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Baan van Harald & Alex
Hallo

We waren al een beetje aan het zoeken geweest en er staat inderdaad heel wat moois op wat wel tot de verbeelding spreekt.We gaan morgen vol goede moed beginnen en dan maken we er wel wat fotos van de vorderingen.

Harald en Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Hallo allemaal

Hier een update met waar we nu mee bezig zijn. We zijn nu bezig met een module bak inplaats van een luik. Het is een hele klus om die dat voor mekaar te krijgen. We willen in die bak een ravijn maken met een weg die foto maken we als het helemaal klaar is

groeten Harald en Alex
Re:Baan van Harald & Alex
hallo

hier een foto van het locdepot en de ski piste wie daarom vroegen dan.
Re:Baan van Harald & Alex
Ik ben na het bekijken van je eerste foto onmiddelijk een badhanddoek gaan halen en over mijn toetsenbord gelegd.  :D
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Harald en Alex,

Al eens op de site gekeken van Hack?.Deze fabrikant maakt zeer mooie metalen bruggen.
Die kunnen tegen een stootje.
Even googelen op Hack brucken.

Suc 6 met zoeken en vinden.

Grt Johan
Re:Baan van Harald & Alex
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 29 december 2010, 14:45:48
Ik ben na het bekijken van je eerste foto onmiddelijk een badhanddoek gaan halen en over mijn toetsenbord gelegd.  :D

Welke bedoel je de allereerste van het locdepot?Waren het tranen van het lachen of iets anders dat je daar een hele badhanddoek voor nodig hebt? :lol:

Na drie dagen modulebouw zijn we nu bij het klusje vliegengaas spannen en en gipsgesmeer.Nu dacht ik ook al gezien te hebben dat sommigen PUR gebruikt hebben?Hoe zijn de ervaringen daarmee?Is dat niet nog een veel grotere kliederboel?Is natuurlijk veel lichter dan gips dus dat is wel weer voordelig,

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Nog een paar fotos van de modulebak.We weten dat het over het algemeen niet slim is om scenery al te plaatsen als je nog met gips moet gaan kliederen maar omdat dit deel dus al bestaand is en het niet op mag vallen gaan we het wel zo proberen.

Re:Baan van Harald & Alex
Citaat van: brunigbahn op woensdag 29 december 2010, 16:51:26
Harald en Alex,

Al eens op de site gekeken van Hack?.Deze fabrikant maakt zeer mooie metalen bruggen.
Die kunnen tegen een stootje.
Even googelen op Hack brucken.

Suc 6 met zoeken en vinden.

Grt Johan

Hoi Johan

Er staat inderdaad mooi spul bij maar helaas niks waar ik iets mee kan helaas,We gaan er zelf maar weer eentje fabriceren. :wink:

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Die badhanddoek heb ik gebruikt na het zien van al dat moois om het water uit mijn mond op te vangen en mijn toetsenbord droog te houden.
Re:Baan van Harald & Alex
Johnny

Ok ik had al rare ideeen :mrgreen: :mrgreen:

Na een dag vliegengaas en gipskliederen ziet het er nu zo uit.Helemaal ongeschonden is de scenery er niet uitgekomen  :( Er is wat gips op het omheinde deel terecht gekom en en het hek is er ook niet heel afgekomen.Maar goed verwachten dat het er zonder ook maar iets te zien uit komt had ik met onze gipskunsten ook niet verwacht en de schade wordt wel gerepareerd.


Re:Baan van Harald & Alex
De bak is klaar zover alleen is de rotskleur anders geworden dan de rest dus daar moeten we helaas nog weer mee aan de gang.Voor de rest zijn we er wel tevreden over.Iedereen wil zo hoog mogelijk met een berg maar zoals je hier kan zien is het ook wel mooi om in de diepte te gaan.

Aan de rechterkant waar je nu nog hout ziet willen we dan een arcademuur maken.Links moeten we nog met gips aan de gang.Dit is ook een uitneembaar deel zodat de sporen die er achter liggen bereikbaar blijven.Ook moeten we ons op wat stevig hekwerk langs de ravijn gaan bedenken.Een ontsporing hadden we al en dan valt het hele zaakje toch een halve meter naar beneden en dat kan de bedoeling toch niet zijn.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Ha die Harald en Alex.
Erg leuk om nu ook eens naar de bouw van jullie baan te kijken.
Hele mooie ruimte met een mooie baan in aanbouw waarbij al hele mooie stukjes scenery te bewonderen zijn.
Voo al de verzonken bak met het diepe ravijn gedeelte is erg goed bedacht, ook leuk dat er meerdere locloodsen over de baan verdeeld staan waardoor er altijd wel wat te rangeren valt! 8)
De brug is mooi gebouwd en een mooi stukje eigenbouw op de baan.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Hallo Harald en Alex,

Een hele mooie, maar vooral grote baan hebben jullie daar zeg!!
wel heb ik een vraagje, waarvan hebben jullie de overgang gemaakt van perron 1 naar perron 2 ?

het is hier te zien

Citeer


Groeten,
Martijn
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Hallo,

Dat is een flinke baan heren.Gaat flink de diepte in.
Goede manier om het alphen gevoel te creeeren.

Groeten,
Robin
Re:Baan van Harald & Alex
Hoi Martin

Van perron 1 naar 2 is van balsahout gemaakt wat met een guts dan ingesneden is om het plankenidee te krijgen.Op de rails zelf is ook balsahout met gaatjes er in voor de middengeleider.De afscheiding is gemaakt met houten prikkers daar gaatjes in geboord en dan een bruin-witte draad er door getrokken.

We mogen graag zelf wat maken in plaats van naar de winkel te rennen en het kant en klaar te kopen.Maakt het leuker en meer individueel ook.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Harald & Alex
hoi Harald en Alex, ik heb jullie draadje gevonden, ik was erg benieuwd hoe het eruit zou zien. Ik moet zeggen ik ben diep onder de indruk, jullie hebben een erg mooie baan, met vele details. Ik blijf jullie volgen.

veel succes met de verdere bouw.

gr. Henk
Re:Baan van Harald & Alex
Henk

Bedankt voor je compliment.We zijn nu bezig het linkerstuk waar je dus op de laatste fotos het vliegengaas ziet zitten dicht te maken.We hebben vandaag onze eerste ervaringen met DAS klei gedaan.We willen tussen de tunnelpoorten links een stuk berg heben maar ook een oud stuk muur.Dat hebben we vandaag dan gemaakt.Hij is niet helemaal 100% geworden maar aldoende leert men en ik denk als ie er in zit dat het niet echt opvalt dat ie een beetje onregelmatig is.Moet tenslotte een oude muur voorstellen en die zijn ook niet kaarsrecht.

Volgend weekend zullen we weer een paar fotos van de vorderingen maken.

Harald & Alex
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Hoi Harald & Alex,

Leuke foto's op jullie topic. En wat een machtige ruimte hebben jullie op zolder.

De bak om diepte te krijgen in de baan vind ik heel goed bedacht en mooi uitgevoerd.

Groet

Ronald
Re:Baan van Harald & Alex
dit is dan uit eindelijk ons banen plan van onze baan
Re:Baan van Harald & Alex
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan van Harald & Alex
Ziet er goed uit heren.Snel gedaan ook.
Als je op een railstuk gaat staan en dubbelklikt met je muis.Krijg je een venster te zien.
Hier kun je aanvinken of een railstuk zichtbaar is (niets doen) of kiezen voor tunnel of brug.

Doe een poging en we zien de vorderingen wel.

mvg,

Robin
Re:Baan van Harald & Alex
Vandaag bij Hero (Robin) op bezoek geweest om wat wegwijs te worden in het besturen van een baan met een computer en hoe je blokken moet maken.Thuis gekomen met Wintrack aan de gang gegaan om dan toch een net banenplan te kunnen laten zien wat ook begrijpelijk is voor iedereen (hopen we).Wat we nu graag zouden willen weten waar de blokken moeten komen want dat zijn er nogal wat als de je de stelling volgt dat tussen twee wissels een blok is.

Ook willen we nog een schaduwstation maken.De toegang er naar toe willen we dan in de rode keerlus maken dat lijkt ons het makkelijkste.Tussen het Rood-Paarse en de Blauw-groene staat dus een muur die we vergeten zijn op de tekening te zetten.

Veel tijd om wat aan de baan zelf te doen is er helaas niet geweest dit weekend.Maar we hebben nog wel twee fotos gemaakt van onze klei kunsten in het beginstadium. :mrgreen:

Robin harstikke bedankt voor de uitleg.We zijn plotseling in twee uurtjes stukken wijzer geworden en je bent van harte welkom om een keer te komen kijken in Breda.

Harald & Alex