Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De MS2 aansluitbox en de pc

Gestart door Anne W donderdag 02 december 2010, 22:32:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
De MS2 aansluitbox en de pc
In Keulen, waar ik was met de MSG Baan, kreeg ik het eerste nummer van de "Digitale Modelbahn" uitgereikt van iemand van de uitgeverij of redactie, en daarin staat een artikel hoe de aansluitbox van de MS2 geschikt te maken is voor een rechtstreekse aansturing door een pc.

Ik heb er op ons forum nog niets over gelezen, klopt dat?

Het lijkt me een interessante optie voor die mensen die met een pc, maar zonder centrale willen rijden.

Groet, Anne W
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Wel Anne,

Je hebt een schone taak om e.e.a. voor ons te vertalen..... :lol:
Met bronvermelding uiteraard.
Want een scan van de pagina's verspreiden geeft problemen.

mvg

Willem E
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Er is over dit onderwerp ook een topic op stummis.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=25&t=51380&hilit=MS2+PC+steuerung
Veel wordt er niet over gesproken.
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Beste Willem en anderen,

Nee het helemaal vertalen ga ik niet doen, gaat af van mijn hobbytijd, maar in principe komt het neer op het volgende:

de aansluitbox van de MS2 is anders als van de MS1, er zit een stuk intelligentie in die van de MS2, betekent o.a. dat je de MS2 op verschillende plaatsen "inplugbaar" kunt gebruiken, als je de stekker van de MS2 uit de aansluitbox trekt blijft alles gewoon door rijden.

iemand heeft het ingangssignaal voor de aansluitbox geanalyseerd, en ontdekt dat het niet zo moeilijk is.

hij heeft een interface ontwikkeld voor de pc en dat staat helemaal beschreven in dit artikel.

nuttige links:

Märklin Can Protokoll: http://www.maerklin.de/de/produkte/modellbahnsteuerung/digital.html

Tiny Can Modul:

http://www.mhs-elektronik.de

http://www.elektor.de/jahrgang/2008/september/yes-we-can!.645381.lynkx?tab=3

Hulpprogramma: http://www.skrauss.de/modelbahn/gbox.html

Overigens, een bladzijde verder staat een artikel over een "Gleisbildstellpult" die de tweede ingang van de aansluitbox gebruikt, zie www.dimo.vgbahn.de/2010Heft1/GBSgoesMS2

Groet, Anne W
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
dit word een intrest topic :) kzou zeggen Anne hou ons op hoogte  :lol:
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Ook ik ben zeer benieuwd hoe en wat dit zou kunnen worden

Nou is mijn Duits vrij waardeloos dus heel prettig dat het op dit forum voorbij komt

Mvg
Rudi
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Citaat van: Anne W op donderdag 02 december 2010, 22:32:28
In Keulen, waar ik was met de MSG Baan, kreeg ik het eerste nummer van de "Digitale Modelbahn" uitgereikt van iemand van de uitgeverij of redactie, en daarin staat een artikel hoe de aansluitbox van de MS2 geschikt te maken is voor een rechtstreekse aansturing door een pc.

Ik heb er op ons forum nog niets over gelezen, klopt dat?

Het lijkt me een interessante optie voor die mensen die met een pc, maar zonder centrale willen rijden.

Groet, Anne W


Oeps dat is mooi Anne,

Dat betekent dat je dus met een MS2 handmatig in kan grijpen in een met koploper bestuurde baan bijvoorbeeld, koploper zou dan als ik je begrijp in het besturen de handmatige commando's meenemen, net zoals bij een CS.


Ik heb al gezocht naar een boekhandel die nog voorraad heeft maar die zijn er (nog) even niet.
Wordt dus een zoektocht, maar ik ben zeker van plan dit uit te zoeken.

Dit is bijvoorbeeld op een stukje rangeerterrein een goede extra besturings mogelijkheid.

Gr. Fred.
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Beste Collega's,

Jullie moeten verder niet op mij rekenen, ik ben een zeer tevreden mens met wat ik nu heb, ik vond het echter nuttig en sociaal om er wat over te schrijven, wellicht kun je wat verder komen met de genoemde links.

Groet, Anne W
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Zijn er ook handelaren die de Tiny Can module verkopen, of is die alleen via de website te bestellen?
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Schopje,  :important:

Iemand al meer info?, of heeft al een testje lopen  :help:

Mvg
Rudi
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Geen nieuwe info, maar de algemeen bekende slag om de arm is terug te vinden bij het stukje specifieke software dat de vertaalslag moet maken tussen interface en (virtueel) netwerk:

Dass ein PC-Steuerprogramm tatsächlich die Gleisbox als CS2 erkennt, kann nicht sichergestellt werden. Das Programm wäre theoretisch durchaus in der Lage, zwischen der Gleisbox und einer echten CS2 zu unterscheiden. Mit WinDigipet in der aktuellen Version 2009.3 habe ich Gbox2Eth ausprobiert - und es hat funktioniert. Allerdings habe ich nur die wichtigsten Funktionen in der Demo-Version getestet, da ich eigentlich kein WinDigipet-Benutzer bin. Bisher habe ich keine Probleme entdecken können, was aber nicht garantiert, dass es nicht doch irgendwelche Nachteile gibt.

Ik zoek naar ervaringen/reviews maar tot op heden zonder resultaat.

Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Citaat van: linuxer op vrijdag 01 april 2011, 12:59:06
Geen nieuwe info, maar de algemeen bekende slag om de arm is terug te vinden bij het stukje specifieke software dat de vertaalslag moet maken tussen interface en (virtueel) netwerk:

Dass ein PC-Steuerprogramm tatsächlich die Gleisbox als CS2 erkennt, kann nicht sichergestellt werden. Das Programm wäre theoretisch durchaus in der Lage, zwischen der Gleisbox und einer echten CS2 zu unterscheiden. Mit WinDigipet in der aktuellen Version 2009.3 habe ich Gbox2Eth ausprobiert - und es hat funktioniert. Allerdings habe ich nur die wichtigsten Funktionen in der Demo-Version getestet, da ich eigentlich kein WinDigipet-Benutzer bin. Bisher habe ich keine Probleme entdecken können, was aber nicht garantiert, dass es nicht doch irgendwelche Nachteile gibt.

Ik zoek naar ervaringen/reviews maar tot op heden zonder resultaat.



Hallo linuxer,

Zo heb ik een maandje geleden ook al eens aan het zoeken geweest, maar mijn Duits is niet best dus heb het zoeken ook even gestaakt.
Ook ik ben zeer nieuwsgierig of dit een leuk project kan worden..


Mvg
R. Baas
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
maar met slecht duits komen we ook een eind hoor!

Ik heb bij MHS de vraag open staan wat het gaat kosten om zo'n Tiny-CAN I in huis te krijgen. Aangezien er een test kan worden gedaan zonder het bestaande materiaal aan te moeten passen kan dit toch goed lukken. Wordt het niets dan zijn alleen de gemaakte kosten voor "het ding" verloren. Het materiaal blijft gewoon inzetbaar.
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
vertaling :

The new mobile station 2 of Märklin contains contrary to the mobile station 1 no longer even the production and reinforcement of the rail signal, but has these into the separately available track box (article no. 60112/60113) outsourced. The MS2 communicates with this over the CAN interface. The cent ral station 2 is internally similarly developed. The part responsible for the rail signal generation (track signal processor, GFP) is independent also here and by the main processor over CAN is headed for. For amateur handicraftsmen this opens a completely new and in addition inexpensive possibility: The track box can be used over CAN as mini center. It has no intelligence for the administration of locomotives, switches, signals and drives. It produces however independently the rail signals and not only for the Märklin Motorolaformat, but also for mfx and for DCC. The CAN instructions documented simply and even by Märklin, the track box separately for approximately 60 euros available. Amateur handicraftsman, which you want more? It goes however still better: By a simple CAN USB interface can be connected the track box with the PC. There a small program translates CAN communication into network communication. A control program on the PC can address then the track box like a CS2 - at least GFP part of the CS2, many more by the control programs usually in addition, one does not use. In place of a CS2 in this way economically the track box can be used as mini center. The program, which connects CAN communication on the PC with the network, is called GBox2Eth, is freely available and on the lower surfaces to this side is described. The program was tried out with WinDigipet and functioned so far. Nevertheless it is to be regarded as experimental; one must know, what one makes there and in which one gets involved. One does not receive a function warranty or a finished Plug and Play system. But there are the commercial offers of the manufacturers - thus evenly nevertheless the CS2. The use of the track box as mini center I described digital model course in an article in the expenditure 1/2010 of the magazine, which I recommend most warmly to the reading.


info box :  link
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
deze ga ik volgen aangezien ik de ms2 heb
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
Citaat van: linuxer op vrijdag 01 april 2011, 13:28:10
Ik heb bij MHS de vraag open staan .....

Nog niets ontvangen van onze buren uit het oosten .... (raar?)!
Re:De MS2 aansluitbox en de pc
2 Module a 70,- EUR = 140,- EUR
+ Versandkosten        17,- EUR (DHL Paket)
===========================================
Summe inkl. MwSt.     157,- EUR

Wenn Sie mir Ihre UST-ID Nr. mitteilen erfolgt die Lieferung ohne die Deutsche Mwst.

Lieferung per Vorauskasse, Sie erhalten per Mail eine Proforma-Rechnung.

Teilen Sie mir Lieferanschrfit u. gegebenenfalls UST-ID Nr. mit.