Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 16032013

Gestart door jj_marklin zondag 28 november 2010, 19:54:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 16032013
Hallo allemaal.

Ben na veel zoek en speurwerk op het forum en daarbuiten met Wintrack aan de slag gegaan om een ontwerp te maken voor een schaduwstation. Hierbij heb ik mij tevens laten inspireren door de werkwijze en opzet van W. de Vaal. Dit overigens met permissie  :wink:

De bedoeling is een modelbaan met C-rails, waarbij ik in aanvang met mijn MS2 ga rijden, maar wil toewerken naar aansturing via de computer. Met welk systeem ben ik nog niet uit. Het thema wat ik wil hanteren is zwitsers met uitloop naar duitsland. Ik wil graag links gaan rijden

Om de basis zo goed mogelijk te maken wil ik een zo uitgebreid mogelijk schaduwstation. Wanneer ik met de volgende laag aan de slag ga, kan ik er niet of nauwelijks meer bij namelijk. Ben nog helemaal niet toegekomen aan het ontwerp voor de volgende laag. Alles staat wat dat betreft qua ontwerp ook nog open.

Dit is het voor dit moment geworden:

Om even een idee te geven van de situatie bij mij hierbij nog even een afbeelding:


de exacte afmetingen van mijn treintafel zijn:
Linkerdeel is 1,10m x 1,10
Rechterdeel is 1,75m x 1,50m
Hoogte is: 75,5cm
Het hele gebakje is op te spliten in 3 segmenten die alledrie op zwenkwielen staan.
Voor de bouw en vorderingen zal ik zsm ook een topic openen in de categorie modelbaanbouw.

Hoor graag jullie reactie om er zo iets moois van te kunnen maken.

Voor mijn introductie zie dit voorsteldraadje.
Ben intussen overigens al wel weer jaartje ouder...  :lol:

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Hallo Joachim,

Je wijkt op diverse plekken behoorlijk af van de railgeometrie van c-rails. Dat compenseer je door op diverse plekken allemaal korte railstukken in te passen. Hierbij gebruik je zelfs korte bogen om een stuk rails aan te leggen dat eigenlijk recht moet zijn.

Ander nadeel van je schaduwstation is mijn ogen dat je drie opstelsporen hebt die wel lang zijn maar ook door bochten lopen.
Heb je zulke lange treinen dat je deze lengte nodig hebt?
Zo niet probeer dan liever wat meer korte re en geheel rechte opstelsporen te verwezenlijken.

Zou je momenteel graag even verder helpen maar ga zometeen naar bed. Ik moet morgen erg vroeg op.
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Hallo
Hoe ga je vanaf je pendelopstelsporen weer naar het goedespoor nu ga je tegen de rijrichting in
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: Chimeara op zondag 28 november 2010, 20:29:44
Hallo Joachim,

Je wijkt op diverse plekken behoorlijk af van de railgeometrie van c-rails. Dat compenseer je door op diverse plekken allemaal korte railstukken in te passen. Hierbij gebruik je zelfs korte bogen om een stuk rails aan te leggen dat eigenlijk recht moet zijn.

Ander nadeel van je schaduwstation is mijn ogen dat je drie opstelsporen hebt die wel lang zijn maar ook door bochten lopen.
Heb je zulke lange treinen dat je deze lengte nodig hebt?
Zo niet probeer dan liever wat meer korte re en geheel rechte opstelsporen te verwezenlijken.

Zou je momenteel graag even verder helpen maar ga zometeen naar bed. Ik moet morgen erg vroeg op.

Hallo Roger,

Die korte kleine stukjs heeft wintrack voor mij berekend. ben ik ook niet zo gelukkig mee. krijg het alleen nog niet zoals ik het wel wil.(recht)

Heb qua rtreinen een SBB E460 met 6x Eurocity SBB rijtuigen. Verder een DB 120loc met 3x eurocity rijtuigen. Maar zoals gezegd ik kan nog alle kanten op en sta open voor kritiek :D.

Succes morgenvroeg
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: hermanus op zondag 28 november 2010, 20:30:30
Hallo
Hoe ga je vanaf je pendelopstelsporen weer naar het goedespoor nu ga je tegen de rijrichting in

Hallo Manus,

Aangezien ik links (zwitsers) wil gaan rijden kan ik volgens mij vanaf mij opstelsporen zo weer gaan rijden. Ik kom binnen op de buitenste baan bovenin en ga dan met de klok mee weer naar de volgende laag. Ik heb het juist zo gedaan omdat ik dan vanaf de binnenste baan achteruit naar de opstelsporen kan. Als het handiger kan....

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: jj_marklin op zondag 28 november 2010, 20:42:44
Citaat van: hermanus op zondag 28 november 2010, 20:30:30
Hallo
Hoe ga je vanaf je pendelopstelsporen weer naar het goedespoor nu ga je tegen de rijrichting in
Als het handiger kan....
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Je hebt lengte genoeg, ik zou het 3-wegwissel vervangen door twee gewone wissels.

Mvg, Johan
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 28 november 2010, 20:58:49
Je hebt lengte genoeg, ik zou het 3-wegwissel vervangen door twee gewone wissels.

Mvg, Johan
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: hermanus op zondag 28 november 2010, 21:01:36
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 28 november 2010, 20:58:49
Je hebt lengte genoeg, ik zou het 3-wegwissel vervangen door twee gewone wissels.

Mvg, Johan

Hallo Manus,

Dank voor je opzet(ten). Ziet er goed uit. Kom ik met deze opzet niet in de problemen om naar de volgende laag te gaan? Ik kan nu pas vanaf de bochtwissels rechtsboven gaan stijgen.

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Je kunt rustig de gebogen wissels op een helling leggen, heb ik ook.

Mvg, Johan
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 28 november 2010, 21:18:51
Je kunt rustig de gebogen wissels op een helling leggen, heb ik ook.

Mvg, Johan

Hallo Johan,

Bedankt voor de tip.

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
het kan ook zo
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Beter  8)
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: hermanus op zondag 28 november 2010, 21:59:52
het kan ook zo

Hallo Manus,

Bedankt voor je nieuwe ontwerp. Kan ik wel wat mee. Ik heb deze even doorverwerkt in Wintrack. Ik krijg alleen geen goede aansluiting.

Zie ik iets over het hoofd, moet ik naar Pearl of Hans Anders :lol: of klopt er ergens iets niet?

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
aan de onderkant de 3x 172 die boven elkaar zitten vervangen voor 3x 094
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: hermanus op maandag 29 november 2010, 20:46:52
aan de onderkant de 3x 172 die boven elkaar zitten vervangen voor 3x 094

Hallo Manus,

Dit heb ik er van gemaakt:


Bedankt voor je hulp. Heb op de  binnenste baan nog een verbinding gecreeerd naar de opstelsporen. Weet nog niet of dit heel zinvol is. Ik ga met deze opzet binnenkort eens even proefdraaien. Dan kom ik er vanzelf achter.

Gr. Joachim
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Citaat van: jj_marklin op maandag 29 november 2010, 22:12:23
Weet nog niet of dit heel zinvol is

Niet zinvol.

1- je maakt een schaduwspoor beduidend korter
2- verbindingspoor heeft geen doel, je moet er nog achteruit in.

Je kunt beter van het verbindingspoor een opstelspoor maken, heb je nog een mooie lange ook nog. 2 vliegen in één klap.

Mvg, Johan
Re:ontwerp schaduwstation zwitserse baan - meningen gevraagd
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een tijdje proefgedraaid met mijn schaduwstation.



Aangezien ik bij dit ontwerp voor het bereiken van de rangeersporen telkens het doorgaande spoor moet gebruiken, leek het mij wijs nog eens serieus naar de mogelijkheden te gaan kijken. Daarnaast wordt de helling volgens mij in dit ontwerp te sterk, waardoor de treinen maar met moeite boven zullen komen.

Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik graag links gaan rijden. Hierbij de opzet waar ik op ben uitgekomen.



Schieten maar! 8) 8) B)

Groet, Joachim
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Hoi Joachim,
Ik vind het een erg leuk ontwerp en ben benieuwd naar de bouw!
Succes ik blijf dit volgen!

Groeten Jake
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Hee Joachim,

Ik zou de wissels wel even veranderen zodat het een en ander wat vloeiender loopt nu loopt er naar het binnenste spoor een dubbele S bocht.

Groetjes Peter

Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Citaat van: Pjedro op dinsdag 25 januari 2011, 01:29:22
Hee Joachim,

Ik zou de wissels wel even veranderen zodat het een en ander wat vloeiender loopt nu loopt er naar het binnenste spoor een dubbele S bocht.

Groetjes Peter



Ey Peter,

Was ik al even aan t proberen geweest, maar krijg ik eigenlijk niet goed voor elkaar.  8o
Heeft er iemand hiervoor een goede tip/voorzet?



Gr. Joachim
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Wat een mooie Lay out  :-)
ik zou zeggen probeer eens r1 bocht te steken  130 of kijk eens wat je met de kleine stukjes kan
je kan wel goed werken met wintrack heb ik de indruk (ik niet echt  )
ik heb zelf ook een draadje ivb met mijn bannenplan

klikkie

Groeten Tim
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Hey Joachim,

Ik rijd zelf met K-rail. En met C-rail heb ik eigenlijk nog nooit gestoeid. Maar ik heb het wel even geprobeerd en kom tot deze oplossing.
Als je het schaduwstation in het midden niet wilt hebben moet je de twee wissels die daar naar toe gaan verwisselen met een 24230 bocht.

Groetjes Peter.
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Citaat van: Pjedro op woensdag 26 januari 2011, 16:20:56
Hey Joachim,

Ik rijd zelf met K-rail. En met C-rail heb ik eigenlijk nog nooit gestoeid. Maar ik heb het wel even geprobeerd en kom tot deze oplossing.
Als je het schaduwstation in het midden niet wilt hebben moet je de twee wissels die daar naar toe gaan verwisselen met een 24230 bocht.

Groetjes Peter.

Ey Peter,

Bedankt voor je opzet.
Ik heb hem even in Wintrack gemaakt en ben hierop uitgekomen:



Heb in diverse topics gelezen dat het niet heel wijs is om een engelse wissel of driewegwissel in een schaduwstation aan te brengen. Daarnaast denk ik dat ik met de 6 opstelsporen voorlopig wel uit de voeten kan. Vandaar dat ik het rechteropstelspoorgebeuren maar even heb gelaten.

Zou dit ontwerp nog te finetunen zijn zodat ik wat minder passtukjes nodig ben denk je?

gr. Joachim
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Achteraf heb ik er spijt van dat ik voor m'n schaduwstation C-rails heb gebruikt. Ik vind K-rails fijner met bewerken en doorslijpen, en de massa in de rails zijn daar al gescheiden. Bovendien maken K-rails met wat kurk of dempingschuim eronder veel minder geluid dan C-rails. C-rails is robuuster voor banen die je toch weer steeds wil afbreken, maar bij vaak uit elkaar halen breken er vaak stukjes van de verbindingen af, waardoor je ze beter daarna vast kunt laten liggen. Vanaf nu blijft het bij mij C-rails.

succes groeten Jake
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 24-1-2011
Hoi Joachim,

Het zijn wel erg veel passtukjes zag ik. Met de 06-jes erbij kwam ik op 23 geloof ik.
Maar ik heb het nog een keertje veranderd voor je. Je blijft wel een paar passtukjes nodig hebben maar dit zijn er nu maar 7. Het ontwerp komt wel een beetje dicht bij de rechter rand te liggen. Maar kijk maar of je er iets mee kan.

Ik gebruik twee 3 weg wissels in mijn schaduw station maar die worden open gereden en worden dus niet geschakeld. De engelse wissels in K-rail daar heb ik geen enkel probleem mee als mede de bocht wissels waarvan ik er ook een paar in gebruik heb. Ga je ze gebruiken dan zou ik zeggen gewoon goed testen totdat jij tevreden bent ermee. Ik heb weken getest met alle soorten wissels, vanwege alle verhalen, maar zelfs als wissels in een helling liggen kwam ik geen problemen tegen.
Ik kan alleen maar zeggen voorzichtig met tegenbogen als er wissels in een helling moeten liggen. Verder loopt alles naar tevredenheid, bij mij.

mvg Peter
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 30-1-2011
Hallo allemaal,

Van weekend aan het stoeien geweest met de nieuwe opzet voor mijn schaduwstation.
Uiteindelijk met mijn eerste opzet en zinvolle hulp van diverse forummers op onderstaande uitgekomen.









Moet nog een paar rails en wissels gaan kopen die nog ontbreken, maar grootste gedeelte ligt.
Kan ik daarna de baan gaan aftekenen en een aanal uitsparingen uit de houten onderplaat halen, zodat ik er straks vanaf de onderkant ook nog een beetje bij kan.

Aansluitend ga ik met de terumelders enz. aan de slag.

Tot later maar weer.

Groet, Joachim
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 30-1-2011
Hi Joachim,

Geen dank graag gedaan. Ik hou er wel van een beetje te prutsen met baanplannen.
Ik ben ander half jaar bezig geweest voor ik de mijne goed had zoals ik wilde.
En nog kom ik dingen tegen waarvan ik denk had het beter zo kunnen doen.
Als het dan nog mogelijk is probeer ik dat weer uit voor ik verder ga.

Maar dit is jouw draadje, dus maar weer even over jouw baan.
Ziet er goed uit!  Ben benieuwd wat je op de bovenbouw wilt gaan maken.
Heb je daar al plannen van of nog niet?

Ik zal volgende keer je bestandje opslaan in versie 8 formaat van Wintrack.

Ga zo door en succes.
Gegroet Peter.
Re:aangepast ontwerp schaduwstation zwitserse baan - UPDATE 6-2-2011
Hallo allemaal,

Inmiddels de resterende rails van de week in Lelystad bij Maikel gehaald en geplaatst. Qua rails in het schaduwstation ben ik rond.

Hier nog even een fototje ervan:


Volgende stap wordt het aftekenen van de rails en een aantal uitsparingen zagen, zodat ik in de toekomst ook nog overal goed bij kan.

groet, Joachim
Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Hallo allemaal,

Inmiddels is het schaduwstation helemaal operationeel zoals ik het graag wilde.

Aansluitend komt dan natuurlijk het vervolg, namelijk de "bovenbaan".

Hiervoor heb ik van de week Pjedro(Peter) benaderd, aangezien hij mij in een eerder stadium al eens heeft geholpen met mijn schaduwstation. Zelf kwam/kom ik er maar niet uit een mooi baanplan te tekenen in Wintrack.

Baanplan is gebaseerd op Zwitsers rijden (dus links). Verder wil ik graag bahnhof Oberried integreren in het geheel.
Over het station zoals deze er nu lig ben ik erg tevreden. Wellicht dat het hier of daar nog wat gefinetuned kan qua passtukjes oid, maar de opzet is naar mijn idee prima.

Voor het doorgaande verkeer nog een extra schaduwstation gerealiseerd, waardoor het inrijden van het station nog wat gevarieerd blijft.

Verder is er een bergbaantje gerealiseerd, die middels een r1-spiraal naar boven gaat en uitkomt in een bergstationnetje. Weet nog niet goed met welk materieel hier naar te rijden... :?

Wil graag in de toekomst nog een SBB S-bahn Flirt van Liliput aanschaffen, en deze is 85 cm. Dit zou een kandidaat kunnen zijn voor het bergstation, maar is, zoals nu getekend eigenlijk te kort/krap.

Al heen en weer mailend zijn we gisteren in ieder geval tot het volgende ontwerp gekomen, en allebei benieuwd naar de reacties van de rest van de kenners hier op het forum. :thumbup:













Zie(n) jullie reacties graag tegemoet.

Gr. Joachim
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
                               

                                                 Hallo Joachim,

Het ziet er goed uit, mooi baan plan degelijk schaduw station ,voor afwisselt treinverkeer.
Ik zou zeggen ga van start met de bouw van uw baan  tof.

groeten viditv
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28-01-2013
Citaat van: viditv op maandag 28 januari 2013, 16:42:55
Het ziet er goed uit, mooi baan plan degelijk schaduw station ,voor afwisselt treinverkeer.
Ik zou zeggen ga van start met de bouw van uw baan  tof.

Ey viditv,

Bedankt voor je leuke reactie. Moet eerst nog even een bank beroven of iets anders verzinnen voor al die extra rails,wissels, tunnels, hout, gips, gras, verf, enz enz............ :D ;)

gr. Joachim
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Joachim,

Wat zijn je stijgingspercentages?

Ik vindt het verder een leuk plan.
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Hoi Joachim,

Ik heb iets veranderd aan het station en aan je bergstation zodat die lang genoeg is voor de Flirt.
Je station sluit nu niet helemaal maar er is een hele kleine hoek ontstaan. Maar volgens mij moet het kunnen.
Een winding uit de spiraal van de bergbaan gehaald, is de berg ietsje lager nu. (Kan er ook zo weer in natuurlijk). Maar misschien zijn de overgangen nu mooier.
Je kan van alles nog veranderen natuurlijk. Jij moet het mooi en goed vinden das het belangrijkste.
Loopt nog niet echt storm dacht ik zo, maar komt vast nog wel.  :)
Het bestand er ook maar bij gezet.
De steigingen zijn als het goed is onder de 3%.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Ey Peter,

Zag je bericht nu pas. Had geen notificatie voorbij zien komen....

Mooi dat de sporen voor de flirt gelukt zijn.  :thumbup:
Gaat wel ten koste van de brug tegen de achterwand denk ik... Of misschien korte overbrugging vanuit tunnel naar bergstation.

Loopt idd zeker niet storm met kritieken..... ;)
Nou ja, geen nieuws is goed nieuws toch... :D

Hoe dan ook, ik ben blij met dit ontwerp, en ga binnenkort een begin maken met de voorbereidingen voor de verdere bouw. Het station kan sowieso gebouwd worden. Moet nog even serieus naar de constructie kijken, of ik overal goed uitkom, maar volgens mij is dit geen probleem. Had ook nog niet naar de stijgingspercentages gekeken, maar 3% is altijd goed. Dit heeft de oprit vamuit het schaduwstation ook, en dit gaat goed.

Gr. Joachim



Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Wordt wel heel precies de spiraal afstellen die naar het 'eindstation' gaat. Vooral als je ook met pantograven omhoog wilt rijden is er heel weinig ruimte, pantograaf vanger er boven zal net passen. Je zal die spiraal dan moeten bouwen met zulk 'dun mogelijk' hout.

Hier gaat ook een r1 spiraal naar het bovenste station, maar besloten dat dat een diesellijn is...
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
                           
                                                          Hallo Joachim
Ziet er goed uit he, uw baan plan ,ik vind uw schaduw station  een goede opstellingen van de sporen ,ik ben trouwens ook bezig met het plan van het schaduw station ,ik heb wel inspiratie opgedaan via verscheidene plannen, trouwens ik heb hier  een baan plannen handboek bij mij ,daar heb  ik al veel tips uit kunnen gebruiken ,maar zelf maak ik mijn eigen planning.
We gaan Nspoor rijden de planning staat al  op papier ,maar ik en mijn zoon zijn op zoek naar een programma via pc voor Nschaal we kunnen niets aanvangen met windtrac omdat het in het ho en c rails van marklin is.
Daarom mocht er  iemand op dit forum weten, voor een programma via pc  voor planning in N schaal zou ik het heel  graag willen weten ,zodat we dit kunnen uitwerken va pc ,en het later eventueel op het forum te laten zien. Het word een grote baan met 2 grote stations en een schaduw station, meer ga ik nu  nog niet vertellen.

     Groetjes viditv

                             
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Tekenen baanplan in schaal "N" op de PC ===> klik
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Hee Vivitv,

Als je op het menu opties klikt, kies dan symbolenbestand en je kan dan gewoon in Wintrack N-rails kiezen!

Met vriendelijk groet,
Peter
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Citaat van: jj_marklin op maandag 28 januari 2013, 15:05:35


Ik vind het een mooi plan, maar ik zou die twee hooischuren links en rechts anders doen.
Rechts zou ik elke boogwissel uit een eigen tunnelmond laten komen.
De twee tunnelmonden links zitten volgens Wintrack al te dicht op elkaar. Wellicht is een wat naar voren doorgetrokken lawineschutz, of een loopbrug/viaduct/rijweg boven het spoor (meegebogen wissels) leggen waardoor de toegang minder in het zicht ligt.
Ik heb begrip voor de spiraal wens, zelfs als dat met R1 moet, maar ik zou dat minder prominent in beeld brengen, temeer als je er met 85 cm lange combi's op rijdt. Als het nou nog goederen waren, of alleen een locje. Anders zou ik de bovenste trans uit beeld laten, en kiezen voor een steilwandje.
Re: Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 28012013
Citaat van: Wijbe op donderdag 31 januari 2013, 13:53:18
Wordt wel heel precies de spiraal afstellen die naar het 'eindstation' gaat. Vooral als je ook met pantograven omhoog wilt rijden is er heel weinig ruimte, pantograaf vanger er boven zal net passen. Je zal die spiraal dan moeten bouwen met zulk 'dun mogelijk' hout.

Hier gaat ook een r1 spiraal naar het bovenste station, maar besloten dat dat een diesellijn is...

Is inderdaad de vraag hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Ik zit erover te denken om hiervoor een proefopstelling te maken om te kijken hoe het bij mij uitkomt.

Citaat van: viditv op donderdag 31 januari 2013, 15:43:45
Ziet er goed uit he, uw baan plan ,ik vind uw schaduw station  een goede opstellingen van de sporen.

Thanxs! Jij ook succes met je ontwerpplannen

Citaat van: Pjedro op donderdag 31 januari 2013, 16:23:39
Als je op het menu opties klikt, kies dan symbolenbestand en je kan dan gewoon in Wintrack N-rails kiezen!

Ey Peter,

Ook bedankt voor deze tip. Ik zie dat hier ook de bovenleidinginstellingen staan. :thumbup:


Citaat van: Jan22 op vrijdag 01 februari 2013, 02:13:51
Ik vind het een mooi plan, maar ik zou die twee hooischuren links en rechts anders doen.
Rechts zou ik elke boogwissel uit een eigen tunnelmond laten komen.
De twee tunnelmonden links zitten volgens Wintrack al te dicht op elkaar. Wellicht is een wat naar voren doorgetrokken lawineschutz, of een loopbrug/viaduct/rijweg boven het spoor (meegebogen wissels) leggen waardoor de toegang minder in het zicht ligt. Ik heb begrip voor de spiraal wens, zelfs als dat met R1 moet, maar ik zou dat minder prominent in beeld brengen, temeer als je er met 85 cm lange combi's op rijdt. Als het nou nog goederen waren, of alleen een locje. Anders zou ik de bovenste trans uit beeld laten, en kiezen voor een steilwandje.

Hallo Jan,

Je opmerking over de "hooischuren" aan de zijkanten kan wellicht nog wat variatie in worden aangebracht. In de basis ging het om het baanplan. Nu wordt het tijd voor de finetuning. Over de verder invulling in het landschap qua tunnelingangen/scenery zal ik mij nog gaan buigen. Heb voor de verwerking van de spiraal zelf zitten denken aan een stuk galerijbogen oid en inderdaad minder prominent in beeld.

Zoals hierboven geschreven zal ik eerst een proefopstelling gaan maken, om te kijken hoe het überhaupt uitkomt met deze spiraal. Mocht blijken dat dit met een flirt niet een succes is, dan is, zoals Wijbe zei, een diesellijntje ook nog een optie. Dit stuk verdient nog wat extra aandacht.

Gr. Joachim
Ontwerp bovenbaan Zwitserse Zugbaan - 16032013
Hallo allemaal,

Op basis van bovenstaande heb ik aanvankelijk het volgende aangepast:


Optie 1
Op basis hiervan gevraagd of Peter(pjedro) dit nog wat wilde optimaliseren. Hij is met de volgende opties gekomen.


Optie 2


Ik neig naar optie 1 omdat deze optisch wat rustiger lijkt dan optie 2. Zit alleen wel in de linkerhoek nog met de kast. Zal wel even spelen worden met wat passtukjes, maar dat komt vast goed.


Verder denk ik dat het wat lastig wordt om onder spoor 4 ook nog een perron te maken.  Ook hier zijn weer 2 mogelijkheden, enerzijds spoor 4 benutten als een doorgaand spoor voor EC en goederen en anderzijds wel een perron en het paradespoortje eronder laten vervallen en deze alleen vanaf de voorkant bijvoorbeeld openwerken, zodat je de treinen nog wel ziet.

Hoor graag jullie mening hieromtrent.

Gr Joachim