Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 10 juli filmpje van wat treintjes

Gestart door Dennis1984 zaterdag 20 november 2010, 17:20:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testbaan dennis1984 digitaal / Update: 10 juli filmpje van wat treintjes
Hallo allemaal,

Dankzij dit forum ben ik weer helemaal enthousiast geworden en daarom gaat er een baan komen. Ik heb nog redelijk wat 'oud' spul, analoog maar hier en daar al wel een delta treintje. Vorige week een MFX lok (Re 460) gekocht en om die reden ga ik een testbaan maken. Het digitale moet ik mezelf helemaal aanleren, dus ik doe het stap voor stap.

Dit is het baanplan:



De bedoeling is dat er 4 treinen tegelijk bediend kunnen worden. Als er zoveel op staat dan zal mijn simpele delta booster het ook wel mooi vinden, schat ik zo. Voor informatie over mijn besturing Koploper-DDW-Delta kun je mijn andere topic bekijken.

Allereerst ga ik een baan maken om onafhankelijk meerdere locomotieven te kunnen laten rijden via Koploper. Terugmeldingen en wissels bedienen zijn nog niet aan de orde. Bij het neerleggen van de rails houd ik daar al wel rekening mee. Terugmeldingen zullen t.z.t. door middel van Littfinski apparatuur gaan plaatsvinden. Voor de aansturing van wissels ben ik er nog niet uit, daar zal ik jullie nog wel over raadplegen.

Hieronder een impressie van een van de twee wisselstraten:



Verder komt de baan vermoedelijk in een klapconstructie tegen de muur. Daar ga ik volgende week met mijn vader nadenken, want de baan komt in zijn huis. Foto's zullen volgen in dit topic. Ik ga proberen zoveel mogelijk informatie over hoe ik het aanpak hier te plaatsen, zodat anderen er misschien ook hun licht mee op kunnen steken!

Met vriendelijke groet,
Dennis


Edit Gerard: topictitel aangepast
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Hallo Dennis,
Het is verstandig de wondere wereld van digitale treinbesturing eerst uit te proberen met een proefbaan.
Het aanbod aan systemen is enorm.
Op mijn testbaan gebruikte ik eerst als terugmeldsysteem reedcontacten met magneetjes onder een wagon. Dit beviel niet en in de definitieve baan is gekozen voor massa isolatie. Je kunt beter prutsen in de testfase,

succes,
Rolf
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Hallo Rolf,

Inderdaad, daarom is dus ook deze testbaan. Of bedoelde je dat ook? Het lijkt misschien wat groot voor een proefbaan, maar dan kan ik tenminste wat wagonnetjes achter mijn locomotief hangen. Bovendien is één van de treinen een ICE-treinstel, dus die is in lengte ook alweer bijna een meter (3-delige set).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Goedenavond allemaal,

Inmiddels zijn we iets verder:



Hier de eerste opbouw. Aan de achterkant zie je tegen de muur een tafel die een breedte heeft van ongeveer 260 centimeter en een diepte van 60 centimeter. Aan de voorkant daar tegenaan komt een opklapbaar deel dat 120 centimeter diep zal zijn met een lengte van 240 centimeter.

Voorlopig eerst het baantje zoals hierboven, maar dan met iets wat rails tussen de halve cirkels (aangezien we nu 180 centimeter hebben in plaats van 120). Later kan eventueel een klimspiraal worden gebouwd en een (beperkt) schaduwstation onder het vaste gedeelte. Sowieso zullen in eerste instantie de treinen daar worden gestald als ze niet rijden.

De kerstman heeft me beloofd een tiental wisselaandrijvingen mee te nemen waardoor we alleen nog maar een paar honderd euro kwijt zullen zijn aan de Littfinski apparatuur. Zoals gezegd is deze baan voor mij een praktijkcase Koploper. En als dat goed gaat, dan volgt misschien wel meer!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Beste dennis,

Leuk baan ontwerp.
Nog suc6 ermee.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Hallo trouwe fans :P,

Vandaag de grote aankopen gedaan:

* PCI-Express controller met 2 seriële poorten (1 bedoeld voor HSI-88, 1 voor toekomstige OM32);
* RS232 aansluitkabels 5 meter;
* HSI-88-G;
* Adap-HSI-s88-N-F voor gebruik van S88-N;
* 3x RM-88-N-O-F terugmeldmodule;
* 4x S-DEC-4-DC-F magneetartikeldecoder;
* 5 Groene netwerkkabels SSTP;
* 200 meter groene aansluitkabel (voor terugmelding);
* Märklin koppelingen rood en bruin (beide 50 stuks);
* 10 Märklin verdeelplaten;
* 50 siliciumdiodes voor terugmeldingen;
* Kroonsteentjes, zowel normaal als steekkroonstenen, de laatste voor verbinding tussen tafels;
* C-rails isolatie middenleider (straks in totaal 15 stuks à 4 paar);
* De kerstman brengt nog een Dremelapparaat om de C-rails door te slijpen en 10 wisselaandrijvingen;

Ik ben vast nog wat dingen vergeten te bestellen, maar dan komt er wel een nieuwe bestelling bij Conrad. Eerst maar eens kijken hoe ver we hier mee komen.

Het baanplan is inmiddels iets aangepast naar de grotere tafel van 180 bij 240 centimeter. Dat betekent een iets ruimer rondje. Ik zal het nieuwe plan zometeen nog even plaatsen. Het voorste gedeelte, 120 bij 240 centimeter, kan omhoog worden geklapt in 2 delen van 120 bij 120 centimeter. Dat betekent wel dat je daar dus ook rekening moet houden met geen wissels plaatsen etc. Al met al een leuke puzzel en ik zal er bij de volgende post nog wat dieper op in gaan!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden
Hier nog even mijn baanplan:



Gedeelte 1 is het vaste gedeelte. Gedeelten 2 en 3 zijn opklapbaar. Aan de rechterkant is ruimte om langs te lopen. Om bij de linkerkant te komen, kan het middelgedeelte van 60x60 op de tekening worden uitgenomen.

Bij gedeelte 1 komt een soort controlekamer. Hier komt de computer te staan, de trafo's en boosters te hangen etc. Elk gedeelte krijgt een verdeelplaat om de stroom te verdelen. Er komt ook nog een 2e stroomkabel te lopen naar elk gedeelte voor de voeding van de wisseldecoders en bezetmelders. Voorlopig maken die nog even gebruik van dezelfde booster als de treinen. De stroom wordt dus niet met een ringleiding aangelegd, maar als stervormig netwerk.

De HSI88 komt in de controlekamer. Vanaf daar loopt naar elk gedeelte een S88-N kabel die in een terugmeldmodule verdwijnt. Het baanplan is zo gebouwd dat er een gelijkmatige verdeling plaats heeft over de terugmeldmodules. Waar door de verschillende tafels bezetpunten verdeeld zijn over 2 gedeelten, ga ik werken met normale kroonstenen (tussen 1 en 2 en tussen 1 en 3) en met steekkroonsteken die automatisch in elkaar vallen (tussen 2 en 3).

Elk gedeelte krijgt ook een wisseldecoder. Gedeelte 2 krijgt er zelfs 2. Ook hier is de gedachte weer dat de baan decentraal is aangelegd.

Misschien hebben jullie nog suggesties. Ik heb er al veel over nagedacht, bijna slapeloze nachten van gehad maar volgens mij heb ik het nu redelijk uitgekauwd :shock:.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Hallo allemaal,

Vanavond aan het stoeien geweest met de aansluitingen van de rails, zodat we straks soepel aan de slag kunnen.



Legenda:
Klein oranje stipje tussen rails: isolatie stroomkring;
Klein donkerrood stipje tussen rails: isolatie bezetmelder;
Grote rood/bruine stippen: aansluitingen stroom;
Grote groene stippen: aansluiting bezetmelder;
Kleine groene stippen: aansluiting bezetmelder, is verbonden met een grote stip (alleen op module-overgangen);
Grote blauwe stippen: aansluiting wissels;

Het is me gelukt om steeds per module niet meer dan 16 bezetmeldpunten en 10 aansluitingen voor stroom in te tekenen. Ook met de wissels komt het perfect uit in relatie tot de decoders.

Verder is de bestelling bij De Spoorkraam de deur uit. Er komt nog een Conrad bestelling aan begin januari en er is nog wat rails nodig in Houten, maar verder is het meeste nu wel besteld, onderweg of binnen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
leuke baan, lijkt een beetje op de mijne
kun je in het midden zitten of is dat een soort mangat
Groet,
Guus
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Hallo Guus,

Bedankt!

Het middelste gedeelte is om in noodgevallen bij de rails te kunnen. Er komt wel gewoon scenery op dit gedeelte.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Ja, ok
Bij mijn baan zit ik in het midden en de locs rijden om me heen
Guus
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Dag Dennis.
Zeker verstandig om deze digitale wereld eerst eens in een testbaantje uit te proberen.
Op jouw baan kun je vele situaties die later op een eventuele nieuwe baan voorkomen, mooi eerst eens uit proberen.

Veel succes en plezier met je nieuwe digitale testbaan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Citaat van: AlbertJan op maandag 27 december 2010, 14:34:51
Dag Dennis.
Zeker verstandig om deze digitale wereld eerst eens in een testbaantje uit te proberen.
Op jouw baan kun je vele situaties die later op een eventuele nieuwe baan voorkomen, mooi eerst eens uit proberen.

Veel succes en plezier met je nieuwe digitale testbaan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo AlbertJan,

Bedankt. Ik ga er zeker een hoop plezier aan beleven. Mijn bedoeling is om alle ins en outs van Koploper hiermee onder de knie te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 december
Hallo allemaal,

Voor de allerlaatste keer dan een wijziging van het baanontwerp. De reden voor wijziging zijn:

* langere stopsecties op het hoofdtracé, rondom;
* aanpassen aan aanwezige rails 24188 en 24172 die ik heb gekregen voor kerst;
* inpassing van 24360 rails (bij gebrek aan aanwezigheid in wintrack even anders opgelost...);
* creatiever tracé door niet precies parallel lopend buurtstation;
* door bovenstaande meer ruimte voor leukere scenery en berg tegen achterkant;



De Littfinski apparatuur is onderweg, dus ik verwacht donderdag alles binnen te krijgen. Zoals gezegd gaan mijn vader en ik op 8 januari de benodigde laatste rails ophalen. Aankomend weekend en het weekend erna wil ik dan alle rails doorslijpen. De stap daarna is solderen.

Ook ga ik in Houten nog een paar ESU lokpilots aanschaffen om een drietal analoge/delta locs om te bouwen. We zullen zien :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
pff, das al een vrij ingewikkelde testbaan, wij houden het tot nu toe op een ovaal met inhaal spoor en later een kopstationnetje ofzo.

veel suc6 met je "test"baan

mvg max
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Citaat van: Max A op dinsdag 28 december 2010, 21:42:19
pff, das al een vrij ingewikkelde testbaan, wij houden het tot nu toe op een ovaal met inhaal spoor en later een kopstationnetje ofzo.

veel suc6 met je "test"baan

mvg max
Hallo Max,

Je hebt gelijk. Ik wilde eigenlijk een simpeler baantje, maar de ruimte die ik 'toegewezen' kreeg was groter dan ik dacht. Daarnaast wil mijn vader, die de ruimte sponsort, liever een echte baan. Dus nu heb ik een compromis tussen een simpel baantje en iets waar je in ieder geval wel iets mee kan qua scenery.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Vandaag is een belangrijke bestelling binnengekomen:



Nu kan ik tenminste mijn HSI-88 aansluiten, die ik morgenmiddag kan ophalen bij het postkantoor. Dat is voorlopig even het laatste pakketje. 8 januari rails halen en daarna: bouwen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Succes ermee!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Hallo Dennis,

Wel zohandig zo'n test baan.
Ik doe straaks het zelfde maar dan in mijn schaduwstation.
Bouw niet verder voor dat alles naar wens verloopt.

vr.gr. Günther. blijf je volgen.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Citaat van: Günther op zaterdag 01 januari 2011, 16:51:04
Hallo Dennis,

Wel zohandig zo'n test baan.
Ik doe straaks het zelfde maar dan in mijn schaduwstation.
Bouw niet verder voor dat alles naar wens verloopt.

vr.gr. Günther. blijf je volgen.
Hallo Günther, bedankt. Schaduwstations begin ik nog niet aan, laat ik eerst hier maar eens mee spelen. Dat is al ingewikkeld genoeg.

Ik heb afgelopen week Koploper bijna helemaal voorgeprogrammeerd. In principe hoef ik alleen nog maar de rails en bezetmelders aan te sluiten en dan zou het moeten werken. Ook mijn eerste test met automatisch rijden (op 2 stukjes rails) ging goed. 8 januari ga ik in Houten alle rails ophalen en een aantal ESU decoders meenemen. Ik heb ongeveer 7 treinen waarmee ik in eerste instantie kan gaan rijden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 28 december
Hoi Dennis,

Ik bedoelde te zeggen dat ik mijn schaduwstation ga gebruiken als testbaan.
En ik heb hem nog niet af.
Ik wacht nog op wintrack 10 in de nederlandse taal zodat ik alles uit kan tekenen.
Koploper heb ik al, maar ook de ondergrond voor mijn schaduwstation is nog niet af.

vr.gr. Günther.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste 'echte' werk verricht! Solderen van de rails. Wat een rotklus en wat een begrip kan ik nu opbrengen voor de bouwers van grote modelbanen. Dat moet helemaal vervelend zijn!

Ik presenteer jullie een paar foto's:


Allereerst alle rails doorslijpen waar we detectie toepassen. Vrijwel alles dus, uitgezonderd wisselstraten. Ik werk dan dus ook met volledige detectie. Goed gereedschap scheelt een hoop en het doorslijpen met de Dremel is werkelijk waar een eitje. Vervolgens alle doorgeslepen rails gemarkeerd met een groene streep (verf), zodat je later gemakkelijk kunt herkennen dat ze zijn doorgeslepen.


Hier zie je de doorgeslepen contacten, net boven het midden van de foto.


Klaarmaken voor solderen. Op mijn iPad heb ik het baanplan staan, zodat ik precies kan zien aan welke rails ik welke draad moet solderen. Je ziet ook de diodes, omdat ik bij alle rails met groene draad een diode plaats.


Het resultaat. Ik ben nog een soldeer-newbie, maar ik ben er zelf toch aardig tevreden over. Van te voren nog even een 'masterclass' gehad van mijn vader :lol:. De diodes zijn in het midden iets naar boven gebogen, dit is om geen contact te maken met de middenrail. Op de foto zie je dat niet overigens.


Op mijn iPad heb ik ook de isolatoren ingetekend. Hier zie je het begin van mijn wisselstraat aan de rechterkant. Het blok eindigt dus ook en toevallig eindigt hier ook een stroomkring en zijn zodoende de middengeleiders geïsoleerd.


En hier dan hoe het er nu bij ligt. Vader gaat deze week gaatjes onder de rails boren waar de draden in zullen verdwijnen. In Houten gaan we de resterende rails ophalen en vervolgens kunnen we hopelijk volgende week al een gedeelte vastzetten.

Voordat de treintjes gaan rijden duurt nog wel even, maar met een beetje geluk is dat eind januari.


Tenslotte had ik mijn vader voor kerst een Krokodil cadeau gegeven en afgelopen week nog even twee wagonnetjes (Roco) gehaald. Die mogen er mooi achter rijden straks.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: Dennis1984 op zondag 02 januari 2011, 21:46:36
...
Allereerst alle rails doorslijpen waar we detectie toepassen. Vrijwel alles dus, uitgezonderd wisselstraten. Ik werk dan dus ook met volledige detectie. Goed gereedschap scheelt een hoop en het doorslijpen met de Dremel is werkelijk waar een eitje. ...
Met vriendelijke groet, Dennis

Hoi Dennis, je "testbaan" ziet er volwassen uit moet ik zeggen. Ik wou dat ik de mijne al zo bijna aan de praat had... :oops:

Je slijpt de contacten door schrijf je. Maar is knippen niet nog handiger? Met een zijsnijtangetje zo gepiept.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: ernstcramer op maandag 03 januari 2011, 20:50:54
Hoi Dennis, je "testbaan" ziet er volwassen uit moet ik zeggen. Ik wou dat ik de mijne al zo bijna aan de praat had... :oops:

Je slijpt de contacten door schrijf je. Maar is knippen niet nog handiger? Met een zijsnijtangetje zo gepiept.
Hallo Ernst,

Bedankt voor je compliment. Het meeste werk moet nog verzet worden hoor! Dit is pas een klein begin. Maar het is wel leuk. Knippen is misschien inderdaad wel gemakkelijker, maar ik heb dat niet geprobeerd. Eigenlijk bevalt het slijpen me erg goed. Het gaat snel en gemakkelijk. Wel natuurlijk even een bril opzetten om metaalsplinters in je ogen te voorkomen. En als ik zou knippen zou ik mijn Dremel voor niets hebben gekregen :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Knippen of slijpen.
Bij mijn vorige baan heb ik geknipt, en bij mijn huidige baan geslepen.

voor mij is doorslijpen de beste manier omdat het gereedschap, de slijpschijf altijd "scherp" blijft. Ook is het makkelijker met een slijpschijf de railstaven door te slijpen, met een tangetje lijkt me dit zeer lastig.
Groet,
Guus
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Hallo Guus,

Het zal inderdaad allebei zijn voor en/of nadelen hebben. Voor mijn baanplan moet ik ook rails doorzagen, daarvoor heb ik een Roco railszaagje aangeschaft.

Veel leden op het forum slijpen de railstaven ook nog door waar er een blok of sectie eindigt, om het risico van elkaar rakende spoorstaven te elimineren. Omdat ik mijn rails eigenlijk niet op die manier wil "verminken" (dit is pas een testbaan) en omdat ik geen hoogteverschillen heb, ga ik dit niet toepassen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Ey Dennis,

Kijk, jouw werkwijze daar hou ik van. Complimenten.
In het kader van als ik iets doe doe ik het goed ben je/zijn jullie al lekker op weg.

Ben blij met de mooie foto's die je hebt geplaatst van de terugmeldrails. Ben zelf ook aan deze fase toe.
Waarom heb je diodes in de rails geplaatst (ben nog niet erg thuis in de elektrotechniek :?)

Qua solderen ben ik ook een newbew, maar als je niets probeert, dan leer je ook niets toch  :P
Heb net mijn Viessmann 5211 (5291) bouwpakketjes binnengekregen van de Spoor-zoeker.
Het leven zit vol met uitdagingen ... :lol:

Ik heb mijn testbaan/schaduwstation inmiddels liggen en bijna aan het bedraden toe. Ik ben van plan om de baan te gaan besturen via iTrain.

Heb jij je bedrading ook bij Conrad besteld? Wat voor dikte gebruik jij?

Blijf je vorderingen met plezier volgen.

Groet, Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: jj_marklin op dinsdag 04 januari 2011, 10:28:08
Ey Dennis,

Kijk, jouw werkwijze daar hou ik van. Complimenten.
In het kader van als ik iets doe doe ik het goed ben je/zijn jullie al lekker op weg.

Ben blij met de mooie foto's die je hebt geplaatst van de terugmeldrails. Ben zelf ook aan deze fase toe.
Waarom heb je diodes in de rails geplaatst (ben nog niet erg thuis in de elektrotechniek :?)

Qua solderen ben ik ook een newbew, maar als je niets probeert, dan leer je ook niets toch  :P
Heb net mijn Viessmann 5211 (5291) bouwpakketjes binnengekregen van de Spoor-zoeker.
Het leven zit vol met uitdagingen ... :lol:

Ik heb mijn testbaan/schaduwstation inmiddels liggen en bijna aan het bedraden toe. Ik ben van plan om de baan te gaan besturen via iTrain.

Heb jij je bedrading ook bij Conrad besteld? Wat voor dikte gebruik jij?

Blijf je vorderingen met plezier volgen.

Groet, Joachim

Hallo Joachim,

Bedankt voor je complimenten! Ik zal je vragen even beantwoorden:

Als draad gebruik ik de 'schakeldraad' van Conrad. Die vind je hier. Ze zijn er in verschillende kleuren en in lengtes van 10, 25 en 100 meter. De draad is iets dunner dan die van Märklin, maar het scheelt niet zoveel.

Waarom ik de diodes in de rails heb geplaatst? Tja, het is handig, je ziet het niet en als ze daar eenmaal zitten hoef je ze ook niet weg te halen. Bovendien had ik, volgens mij in het draadje van John (Tilly), gelezen dat het beste is om de diodes zo dicht mogelijk bij je rails te plaatsen. Dus vandaar.

Verder leuk dat je me blijft volgen. Ik ga ook proberen jullie zoveel mogelijk foto's te laten zien en zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik te werk ga!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's

CiteerWaarom ik de diodes in de rails heb geplaatst? Tja, het is handig, je ziet het niet en als ze daar eenmaal zitten hoef je ze ook niet weg te halen. Bovendien had ik, volgens mij in het draadje van John (Tilly), gelezen dat het beste is om de diodes zo dicht mogelijk bij je rails te plaatsen. Dus vandaar.

Verder leuk dat je me blijft volgen. Ik ga ook proberen jullie zoveel mogelijk foto's te laten zien en zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik te werk ga!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ey Dennis,

Met mijn vraag mbt de diodes in de rails bedoelde ik het doel hiervan. Wat is de toegevoegede waarde?

Gr. Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: jj_marklin op zondag 09 januari 2011, 11:32:37
Ey Dennis,

Met mijn vraag mbt de diodes in de rails bedoelde ik het doel hiervan. Wat is de toegevoegede waarde?

Gr. Joachim
Joachim,

Daar is op het forum heel veel over te vinden, waar het beter staat uitgelegd dan ik het kan beschrijven. Maar in het kort komt het er op neer dat een railstaaf die voor massadetectie wordt gebruikt, tóch stroom kan leveren. Weliswaar de helft, maar dat is net voldoende om de locomotief door te laten rijden wanneer er net een slecht contactstukje is.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Hallo allemaal,

Ik had jullie vandaag graag een prachtig verslag cadeau gedaan van hoe de baan inmiddels volledig ligt (weliswaar moeten alle rails nog doorgeslepen worden en moeten er nog detectie en stroomdraden aan gesoldeerd worden), maar helaas waren er wat kleine puntjes die tot wat irritatie hebben geleid. Hierdoor ben ik vergeten wat goede foto's te maken.

In ieder geval hebben een aantal treinen rondjes gereden. Wat niet lukte zijn de S-DEC-4-DC wisseldecoders programmeren. Hier zal ik nog een ander topic over beginnen. Wat ik ook niet heb kunnen afronden is een locomotief ombouwen, omdat ik de verkeerde permanentmagneet had. Ik had me al helemaal voorbereid en flink wat foto's gemaakt, dus helaas. Ik vind zo'n locomotief ombouwen trouwens een gemakkelijk klusje! Viel me erg mee :).

Misschien dat ik volgende week nog even aan de klus ga. In dat geval houden jullie de foto's van mij tegoed.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: Dennis1984 op zondag 09 januari 2011, 20:55:31
Citaat van: jj_marklin op zondag 09 januari 2011, 11:32:37
Ey Dennis,

Met mijn vraag mbt de diodes in de rails bedoelde ik het doel hiervan. Wat is de toegevoegede waarde?

Gr. Joachim
Joachim,

Daar is op het forum heel veel over te vinden, waar het beter staat uitgelegd dan ik het kan beschrijven. Maar in het kort komt het er op neer dat een railstaaf die voor massadetectie wordt gebruikt, tóch stroom kan leveren. Weliswaar de helft, maar dat is net voldoende om de locomotief door te laten rijden wanneer er net een slecht contactstukje is.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ey Dennis,

Helder. Bedankt voor je reactie. Zal het forum nog eens even doorstruinen hierover.
Heb jiij je baanplan gemaakt met de nieuwste Wintrack? Ziet er goed uit iig

Tot later.

Gr. Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Citaat van: jj_marklin op zondag 09 januari 2011, 21:45:15
Ey Dennis,

Helder. Bedankt voor je reactie. Zal het forum nog eens even doorstruinen hierover.
Heb jiij je baanplan gemaakt met de nieuwste Wintrack? Ziet er goed uit iig

Tot later.

Gr. Joachim

Joachim,

Ik gebruik versie 9. De laatste versie is volgens mij 10. De stipjes en lijntjes teken ik er later in met het programma Paint.Net.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Beste allemaal,

Vandaag een hoop werk kunnen doen! Als je nog even mijn baan bekijkt:



Dan hoef ik alleen nog de vijf blokken aan te sluiten die rechtsonder op de baan zijn gesitueerd. Alle andere rails zijn aangesloten en vastgezet. Aankomende week gaat mijn vader kabelgoten plaatsen en verdeelstations waar alle bezetmelders, wisselkabels etc. samenkomen. Volgende week hoop ik het laatste gedeelte af te kunnen ronden. Daarna moet ik de stroom aansluiten en kunnen we weer rijden. Nog niet op de automaat, dat komt later.

Fototoestel helaas vergeten vandaag, maar volgende week zal ik een uitgebreid verslag maken.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 2 januari met foto's
Hallo allemaal,

Vandaag grote stappen gemaakt! Het eerste gedeelte (van drie) is bijna helemaal aangesloten. Nog drie bezetmelders en 2 wissels, dan is het klaar. Elk van de drie gedeeltes van de baan heeft een soort centrum waar alle draden binnenkomen. Zowel voor de spanning, de wissels als ook voor de bezetmelders.



Van daaruit gaat het via een dradenrij naar het centrale verdeelpunt. Hier zijn vandaag ook twee transformatoren bij geplaatst.



Eerste test met de bezetmelders succesvol:



En hier nog even een kleine indruk:



Aan de linkerkant, niet op de foto, lopen de rails tot en met de wisselstraat.

Volgende week hoop ik alles af te ronden! Maar ben blij dat alles werkte, zowel de wisseldecoders, wissels, bezetmelders etc. Alles ging vandaag in één keer goed. Dat is ook wel eens fijn.

Volgende week nieuwe foto's! :)

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Hallo Dennis,

Top dat het allemaal goed gaat, het is toch iedere keer weer even afwachten of er gebeurd wat je ook verwacht  :O.

Ik zag bij je boosters wel erg dunne kabel zitten, of lijkt dit maar zo  :help: :help:

Succes met de rest.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Citaat van: degeluidsman op zondag 23 januari 2011, 10:18:36
Hallo Dennis,

Top dat het allemaal goed gaat, het is toch iedere keer weer even afwachten of er gebeurd wat je ook verwacht  :O.

Ik zag bij je boosters wel erg dunne kabel zitten, of lijkt dit maar zo  :help: :help:

Succes met de rest.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter,

Bedankt voor je reactie. De kabels zijn inderdaad misschien wel iets te dun, maar dit is even het materiaal dat ik heb. Ik wil eerst gewoon even kijken hoe het loopt, daarna kan ik altijd nog duurdere kabels ertussen hangen. Het gaat dan alleen om het stuk van de transformator naar de booster en van de booster naar de drie verdeelpunten van de 'modules'.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
hoi dennis.. zijn dat "mijn" trafos ?  ...   leuke baan en prima aanpak ! ... ik zal je draadje blijven volgen want ik gebruik ongeveer dezelfde spullen...

gr koen 
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Citaat van: 3railkoen op zondag 23 januari 2011, 23:10:53
hoi dennis.. zijn dat "mijn" trafos ?  ...   leuke baan en prima aanpak ! ... ik zal je draadje blijven volgen want ik gebruik ongeveer dezelfde spullen...

gr koen 

Hallo Koen,

Inderdaad, dat zijn ze! We gebruiken inderdaad ongeveer hetzelfde, behalve dan dat ik gewoon Märklin wisselaandrijvingen gebruik. Ik wil op termijn met een EcOS 2 gaan rijden, maar laten we eerst dit maar even helemaal afronden.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Zo, morgen (zaterdag) gaan we de hele dag klussen. Ik hoop eigenlijk dat het helemaal af komt. Moet toch mogelijk zijn lijkt me zo.

Moet nog een stuk of 15 rails maken met de diodetruc en bezetmeldersdraad, 15 rails met stroomaansluiting en vervolgens wissels aansluiten en bezetmelderdraden aansluiten. Dat laatste is nog wel het meeste werk.

Heb ook nog een viertal Leichtstahl rijtuigen besteld, de twee die ik nog mis waren helaas uitverkocht. Ze worden nog wel gemaakt, wordt een paar maanden wachten dus wie weet levert Houten iets op.

Zondag maak ik hier weer een verslag met alle bouwactiviteiten en ik zal ook een filmpje maken! :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Beste forumleden,

Het wordt bijna een monoloog hier, maar we houden de moed erin.

Vandaag wat ups en downs... Allereerst het positieve!

Ik heb de twee buitenste banen helemaal kunnen leggen, inclusief stroom en terugmelderdraden. Ook alles aangesloten, wel even op een 'snelle' manier. Gevolg is wel dat we in Koploper automatisch kunnen rijden! Jeej! :thumbup:. Best leuk ook hoe dat werkt.

Wat minder was dat ik mijn wisseldecoders (Littfinski) niet aan de praat krijg. Ik heb de S-DEC-4-DC en heb in totaal vier exemplaren. Twee werken helemaal niet. Ze krijgen wel stroom, maar het programmeren lukt niet. Als ik het zwarte knopje indruk gebeurt er niets! Snap er niets van. Heb met meerdere wissels geprobeerd, maar... niets! Ik kan me niet voorstellen dat al die wisselaandrijvingen niet werken.

Een derde decoder doet het wel, althans, het wissel op nummer 1 schakelt maar één kant op. Maar gek genoeg schakelt hij wel twee kanten op als ik op de S1 knop (programmeren) druk! :help:. De nummer 2, 3 en 4 op die decoder doen het gewoon goed! Snap er niets van. Misschien dat hier iemand iets weet?

Morgen nog even wat kabels fatsoeneren. Moet wel even wachten op wat kabelgootjes en ik vrees dat ik bijna door mijn draad heen ben en het nèt niet red. Dus bij de volgende Conrad bestelling maar even dat spul meebestellen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je het knopje van je wisseldecoder indrukken en dan vanaf je centralle de eerste adres ( waar deze decoder op moet beginnen ) versturen.

Daarna waarschijnlijk nog een keer op het zwartje knopje drukken om te bevestigen.

Als het goed is heb je nu 4 adressen in een decoder zitten.

Ik hoop dat dit werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Hoi Dennis,

Erg leuk draadje heb je, mooie fase om mee bezig te zijn, ik wissel die maar af met het werken met hout, want houd het zelf niet langer dan 1 avond achter elkaar vol om slechts met electronica bezig te zijn :-)
Leuk plan heb je ik kijk uit naar je vorderingen!

Groeten Jake
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Hallo Peter,

Wat je zegt klopt bijna, het verschil is dat na het indrukken van het knopje het wissel al meteen zou moeten schakelen. Zelfs dat doen ze niet! Ik hoop dat iemand anders een idee heeft hoe dit komt, anders wordt het even contact opnemen met de spoorkraam.

Jake,

Ik zelf ben ook geen fan van al dat solderen, maar aan alles komt een eind en vandaag is er dus een eind aan het rails solderen gekomen. :). Het meeste is zelfs al aangesloten en in ieder geval voldoende om twee treinen hun rondjes te laten rijden. Wat verder rest is het 3e gedeelte en het fatsoeneren van de eerste twee gedeelten.

Ik heb vanmiddag een overzichtsfoto gemaakt en een kort filmpje van een minuut. Ben nu nog op locatie, vanavond als ik thuis ben zal ik het filmpje hier plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Hallo allemaal,

Hier de beloofde foto hoe alles er bij ligt.



En het filmpje...



Veel kijkplezier!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Ey Dennis,

Leuke foto en mooi filmpje. Je bent al een paar stappen verder dan mij.
Ik hou je vorderingen in de gaten :thumbup:

Groet,

Joachim
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Hallo Dennis,

Leuk om een filmpje van jou baan te zien.

Jij rijd al met de SBB set, en nog wel met 6 rijtuigen achter de loc  :thumbup:.

Ik rij met maximaal 3 rijtuigen anders zijn mijn blokken te klein, nu de loc eerst zien te scoren en dan gaan mijn SBB rijtuigen ook de baan op.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Eigenlijk is 6 ook te lang voor mijn blokken, de buitenste baan is berekend op 5. 6 past net in het kleinste blok, maar dan moet de lok op de centimeter nauwkeurig stoppen. De binnenste baan zou met maximaal 4 rijtuigen kunnen rijden.

Ik houd trouwens van lange treinen. Als ik ooit een 'echte' baan ga bouwen, dan wil ik met tot 8 rijtuigen rijden. Ook de eurocity trein, zoals je kunt zien op de afbeelding heb ik al een tweetal 'extra' rijtuigen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 30 januari met foto en film!
Mooi die lange treinen, maar ja, daar moet je dan wel de ruimte voor hebben. Ik ga uit van blokken van ongeveer 3 meter, weet eigenlijk niet precies hoe lang een trein is die daar dan in past...

Hoe staat het overigens met die modules die je niet aan de praat kreeg?  8o Is dat inmiddels al gelukt?
Re:Testbaan dennis1984 voor digitaal rijden / Update: 22 januari met foto's
Citaat van: Dennis1984 op zondag 30 januari 2011, 16:51:15
Hallo Peter,

Wat je zegt klopt bijna, het verschil is dat na het indrukken van het knopje het wissel al meteen zou moeten schakelen. Zelfs dat doen ze niet! Ik hoop dat iemand anders een idee heeft hoe dit komt, anders wordt het even contact opnemen met de spoorkraam.

Jake,

Ik zelf ben ook geen fan van al dat solderen, maar aan alles komt een eind en vandaag is er dus een eind aan het rails solderen gekomen. :). Het meeste is zelfs al aangesloten en in ieder geval voldoende om twee treinen hun rondjes te laten rijden. Wat verder rest is het 3e gedeelte en het fatsoeneren van de eerste twee gedeelten.

Ik heb vanmiddag een overzichtsfoto gemaakt en een kort filmpje van een minuut. Ben nu nog op locatie, vanavond als ik thuis ben zal ik het filmpje hier plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Check even of de (Märklin-kleuren) rode en bruine draad goed zijn aangesloten. Ik had hetzelfde euvel en de oorzaak was het verkeerd om aansluiten. Het is verwarrend omdat er ook de kleuren van een ander merk bij de aansluitingen genoemd staan en... je raad het al: de rode kleur van dat andere merk staat waar de bruine Märklin draad zou moeten komen....