Hallo, welkom op het forum!
Je hebt een aardige afmeting tot je beschikking
Het verschil tussen de M, K en C rail is allereerst het materieel waarvan het gemaakt is.
Op alle typen rails kun je digitaal rijden.
Echter als je (later) met de computer wil gaan rijden, dan heb je bezetmelding nodig.
Dit kan op meerdere manieren (schakelrails, reedcontacten, massadetectie..)
Schakelrails werkt dmv een schakelaar in de rails die door de sleper bediend wordt. Hiermee detecteer je alleen dingen met een sleepcontact, dus geen wagons e.d. (tenzij er een sleper onder zit natuurlijk
Reedcontacten werken dmv een magneet. Hier geld ook dat niet alles gedetecteerd wordt.
De meest betrouwbare manier is het werken met massadetectie. Hiervoor moeten de 2 spoorstaven van elkaar geïsoleerd worden. De trein krijgt stroom via de puntcontacten, en slechts 1 spoorstaaf wordt gebruikt als massa. De andere spoorstaaf sluit je aan op een bezetmeld decoder. Dus als je een wagon op de rails zet, dan verbinden de assen van de wagon beide spoorstaven met de massa, waardoor de bezetmeld decoder een 'seintje' krijgt.
Nu komt het:
Met M rails is het niet te doen om de spoorstaven van elkaar te scheiden.
Met K-rails zijn de spoorstaven standaard al van elkaar gescheiden.
Met C-rails kan je de spoorstaven van elkaar scheiden door de verbinding aan de onderkant te verwijderen.
Per rails kost dit nog geen 1 minuut en het is zeer eenvoudig om te doen.
Je kunt je M-baan niet beetje bij beetje vervangen door C-rails, als je de spoorlayout gelijk wil houden.
De C-rail heeft namelijk een andere railgeometrie.
Succes met de bouw