Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU LokPilot versie 4.0

Gestart door M. Lankhaar zondag 24 oktober 2010, 15:36:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Jasper,

Misschien is het handig als je eerst eens neerzet wat je wil kunnen schakelen.
En eventueel waarop het dan zit aangesloten.
Ik heb het idee dat er nu nog dingen spontaan mee gaan branden als je iets anders aanzet.

Als je een cabine uit wil kunnen zetten kun je de oranje stroomtoevoer via een transistor laten lopen en schakelbaar maken.
Die transistor schakel je dan aan en uit via een aux uitgang van de decoder.
Front en sluitseinen wisselen dan gewoon met de richting mee.(via de F0 aanslitingen waar ze nog steeds opzitten aan de min kant van het printje)

Robin
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Jasper,

Ik heb dit ook met een hobby loc. Die geeft standaard alleen gele lichten in rijrichting. Hier zijn op aux1 en aux2 de rode lichten aangesloten die bij gebouwd zijn. In de programmer nu het volgende ingesteld:

F0 voorwaarts = licht vooruit
F0 achteruit = aux 2
F1 voorwaarts = aux 1
F1 achterwaarts = licht achteruit.

Als ik nu F0 aanzet branden afhankelijk van de rijrichting de lampen van cabine 1 geel of rood en met F1 die van cabine 2 (rijtuigzijde).

Dus met rijtuigen heb ik dan de kant van de rijtuigen uitstaan en brand andere kant geel bij trekken en rood bij duwen. Rijdt de lok alleen druk ik ook F1 aan en branden beide kanten. Beide kanten kan ik dus onafhankelijk van elkaar aan en uit zetten.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Jasper,

Hoe je de function mapping moet programmeren, hangt sterk af van hoe je de verlichting hebt aangesloten.
Wat ik niet begrijp is dat bij jouw lok de sluitverlichting aan beide zijden brandt, met F0 uit en F2 aan.
Of heb je de gele draad van beide led modules samen aan F2 geknoopt?
Als dat zo is dan verklaart dat een hoop en gaat nooit werken volgens jouw wens.

Ik heb ooit eens een schemaatje gemaakt, om de sluit verlichting verlichting middels één onversterkte AUX te laten branden en automatisch met de rijrichting te laten wisselen.
Deze heb ik even aangepast voor jouw led modules.
Met dit schema werkt de sluitverlichting alleen als F0 aan staat, dus icm frontsein.
Als je een ESU decoder hebt, dan moet je dus AUX3 of AUX4 aansluiten op de plaats waar "Onversterkte AUX" staat.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Kappa,

Als je dan ook nog de component waardes hebt,maak je een heleboel mensen blij met een zeer bruikbaar basisschema.

Mvg,Robin
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hoi Robin,

Neem voor de beide PNP transistoren een BC557, of een SMD BC857 en voor de onderste NPN transistor een BC547, of een SMD BC847.
R1 = 1k Ohm, R2 = 4k7 Ohm, Rb = 10k Ohm.
De Rv is al op de ledmodule aanwezig.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Jasper,dat is juist.kijk eens hoe ik het gedaan heb in de eerste kolom.Het schema uitvoeren is niet zo eenvoudig voor een leek terwijl het veel makkelijker is het schakelingetje met AUX3/4 in te bouwen.Kost 2,75 euro en je hebt 4 volledige uitgangen.Eigenlijk 6 als je de F0 uitgangen meerekend.



Edit : er is ook een topic waarin het gewoon via 2 extra diodes kan : leds schakelbaar.

link : http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#licht1
Op die site staan alle mogelijke voorbeelden.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Kappa op zondag 06 oktober 2013, 11:19:34
Hoi Robin,

Neem voor de beide PNP transistoren een BC557, of een SMD BC857 en voor de onderste NPN transistor een BC547, of een SMD BC847.
R1 = 1k Ohm, R2 = 4k7 Ohm, Rb = 10k Ohm.
De Rv is al op de ledmodule aanwezig.

Mijn dank.
Bezwaar ertegen als ik ze in je schema zet en dat hier plaats?

Robin
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot versie 4.0
nog ff een aanpassing gedaan in vorig antwoord met link naar alle schema's.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Bellejt,

Dat voorbeeld met die twee diodes werkt hier niet.
De lichtprinten van Marklin hebben namelijk een gezamelijke plusdraad(oranje) voor de front en sluitseinen.
En die moet je in dat schema los knippen.
Anders hadden we de beide sluitseinen gewoon op de 2e aux uitgang gezet.

Maar laten we eerst gewoon afwachten wat er nu geschakelt moet worden.Dat staat nog steeds nergens.
(ondertussen wel weer een extra schema aan mijn collectie toegevoegd.  :thumbup: )

Robin
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Hero op zondag 06 oktober 2013, 11:55:55
Bezwaar ertegen als ik ze in je schema zet en dat hier plaats?
Is prima Robin, maar de weerstand waarden zijn een beetje natte vinger werk, maar het zal wel werken hoor.
Eigenlijk kan R1 best naar omhoog, bijv 10k Ohm, want die fungeert alleen maar als pull-up weerstand.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Hero op zondag 06 oktober 2013, 00:38:47
Jasper,

Misschien is het handig als je eerst eens neerzet wat je wil kunnen schakelen.
En eventueel waarop het dan zit aangesloten.

Hallo Robin, Volgens mij heb ik dat al geprobeerd uit te leggen. Maar voor een ieder die het nog niet weet. Schrijf ik het nogmaals op.

Ik heb in mijn Br 103 een lichtprintje gebouwd met functionele sluitseinen. Deze sluitseinen kunnen alleen branden als de lok solo rijdt. Hierom is het noodzakelijk om de sluitseinen zo aan te sluiten dat ze met bijvoorbeeld F2 uit te zetten zijn. In mijn lokomotief zit een decoder als in het topic beschreven. Op dit moment heb ik in de lok de volgende schakeling zitten:

F0= Verlichting aan
F1= Verlichting van de motorruimte aan
F2= Niets
F3= Rangeergang
F4= Beschleunigung?

Ik heb een 21polige decoderplatine erin zitten en die heb ik als volgt aangesloten:

pin 7= Verlichting voor
pin 8= Verlichting achter
pin 14= Aux2
pin 15= Aux1
pin 16= Retourleiding van licht en functies
pin 18= Motoruitgang rechts
pin 19= Motoruitgang links
pin 21= Retourleiding naar spoorstaven
pin 22= Leiding van puko's

Ik heb op de pin 14 allebei de sluitseinen gekoppeld daar ik maar één uitgang heb voor aux2. Aux2 heb ik gekoppeld aan F2. Als ik nu F2 aanzet, dan gaan beide sluitseinen branden. Als ik eerst F0 aanzet dan gaan wisselend met de rijrichting mijn frontseinen branden. Zet ik nu F2 aan in combinatie met F0, dan branden de sluitseinen wisselend met de rijrichting. Dit kan te maken hebben dat de lichtprint niet beide ledjes tegelijk aan kan en dus als de frontseinen branden de sluitseinen uitzijn.

Ik zit nu te denken om dit probleem te tackelen omdat ik maar één aux2 heb en er 2 sluitseinen op zitten, om de sluitseinen aan te sluiten op de pin 7 en 8. Hierdoor branden de sluitseinen altijd wisselend met de rijrichting.
Als ik nu met een getrokken trein rijdt, dan wil ik de verlichting uitzetten aan de rijtuigzijde. Om dit te bewerkstellen, zat ik te denken om met F2 de verlichting aan cabinezijde 1 uit te zetten en met F3 de verlichting aan cabinezijde 2 uit te zetten. En dan nu mijn vraag nogmaals. Hoe programmeer ik dit in de lokprogrammer. Ik heb al gezien dat er in het lijstje staat Aux2(1) en Aux2(2). Kan iemand mij ook vertellen waarom die cijfers tussen haakjes staan. Is dat bijvoorbeeld omdat met 2 tussen haakjes de verlichting uitstaat. Ik kom er niet echt achter. Maar dat wil ik dus graag weten.

Ik hoop dus ook dat ik genoeg info gegeven heb en dat ik ook een antwoord krijg om uit te kunnen voeren zodat het gaat werken.

Met vriendelijke groeten, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo iedereen,

Is het zo wie zo mogelijk om via de F1 of F2 Frontseinen/sluitseinen aan cabinezijde 1 of 2 uit te zetten? Deze schakeling zit al vele jaren in loks van Märklin en bevallen mij enorm. Ik heb bijvoorbeeld in mijn V200en deze schakeling zitten en in de Br 150. Als ik in de Br 150 F1 in toets, dan blijven de sluitseinen uit. Helaas werkt het dus niet als de lok in trek/duw formatie zit, dan branden wel de frontseinen aan de rijtuigzijde. Het zou beter zijn dat ook de frontseinen bij duwbedrijf uit zijn aan rijtuigzijde.

Groet, Jasper

Re: ESU LokPilot versie 4.0
Die cijfers tussen haakjes staan tussen haakjes omdat (2) alleen gebruikt wordt als je hem activeert / hebt geprogrammeerd.
Ze staan voor de rijrichting. Hiermee kun je een functie dus richtingsafhankelijk maken zonder dat je hem zelf aan uit hoeft te zetten.

Je had inderdaad al verteld hoe het zit.
Het ging mij om wat je wil zien. Dan kunnen we hardware matig de auxen indelen.
Ik vind het raar dat die sluitseinen richtingsafhankelijk werken.
Je zou verwachten dat ze aan twee kanten aangaan. Daar ben ik een beetje van in de war.
En komt ook de opmerking of het wel goed is aangesloten vandaan.

Als je voor trek duw een cabine uit wil zetten moet je die transistor in de plus( jij noemt hem retour maar het is de heengaande) draad zetten. Die cabine kun je dan aan een f toets hangen. 
Daarvoor map je hem bij f 2 (1) als verlichting en bij f2 (2) zet je hem er in als lege functie zodat ie uit gaat.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2008

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Robin,

Even een correctie op jouw uitleg van de betekenis van de (1) & (2) betekenis bij Aux1 en 2. Het intrigeerde mij ook al een tijdje, dus vanavond maar eens op het ESU forum gezocht. Je kunt met de (1) en (2) verschillende eigenschappen aan één poort hangen.

Bijvoorbeeld:
Aux1 (1) = Dimbaar licht
Aux1 (2) = Knipperlicht

Je kunt dan met Aux1 (1) aan F1 koppelen en Aux1 (2) aan F2. Op die manier kun je op één uitgang verchillende effecten activeren. Dit kan rijrichting afhankelijk, maar hoeft niet.
Een extra set konfiguratie parameters is beschikbaar voor Licht voor, Licht achter, Aux1 en Aux2.

Zie ook pagina 60 van de Einbau- und Betriebsanleitung (6e Auflage, Februar 2013)

Re: ESU LokPilot versie 4.0
Arjan,

Er kan dus nog meer als ik dacht.
Weer wat bijgeleerd.
Ik heb dit altijd gebruikt om twee instellingen aan een  auxuitgangen aan te hangen.
Met eigen instellingen voor voor en achteruit.


Robin
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Jasperkc op maandag 07 oktober 2013, 09:38:15
Is het zo wie zo mogelijk om via de F1 of F2 Frontseinen/sluitseinen aan cabinezijde 1 of 2 uit te zetten? Deze schakeling zit al vele jaren in loks van Märklin en bevallen mij enorm. Ik heb bijvoorbeeld in mijn V200en deze schakeling zitten en in de Br 150. Als ik in de Br 150 F1 in toets, dan blijven de sluitseinen uit. Helaas werkt het dus niet als de lok in trek/duw formatie zit, dan branden wel de frontseinen aan de rijtuigzijde. Het zou beter zijn dat ook de frontseinen bij duwbedrijf uit zijn aan rijtuigzijde.
Jasper zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25793.msg828140#msg828140, of heb ik dat helemaal voor niks uit de doeken gedaan? :?
Hiermee kun je alleen de sluitseinen apart schakelen als Fo aan staat.

De schakeling die in de Br150 zit, is vrij complex, maar HGH heeft deze schakeling helemaal uitgeplozen (Men noemt dat reverse engineering). ==> Klik.
Je kunt hier de pdf's met schema's downloaden, wel eerst aanmelden.
Zo heb ik mijn Br 150 uit de startset 29500, met vereenvoudigde licht schakeling, naar de volledige licht schakel opties omgebouwd.
Met de juiste componenten en een smd print, kun je deze schakeling wel nabouwen, maar dat is wel monniken werk.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Ad,

Ken jij de lichtprintjes van Hans Günter Heiserholt. Volgens mij zitten er geen 2 weerstanden of wat het dan ook zijn Rv op. P.s. Ik weet in jou schema niet eens wat alle afkortingen zijn. Help!

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: ArjanM op maandag 07 oktober 2013, 20:02:08
Robin,

Even een correctie op jouw uitleg van de betekenis van de (1) & (2) betekenis bij Aux1 en 2. Het intrigeerde mij ook al een tijdje, dus vanavond maar eens op het ESU forum gezocht. Je kunt met de (1) en (2) verschillende eigenschappen aan één poort hangen.

Bijvoorbeeld:
Aux1 (1) = Dimbaar licht
Aux1 (2) = Knipperlicht

Je kunt dan met Aux1 (1) aan F1 koppelen en Aux1 (2) aan F2. Op die manier kun je op één uitgang verchillende effecten activeren. Dit kan rijrichting afhankelijk, maar hoeft niet.
Een extra set konfiguratie parameters is beschikbaar voor Licht voor, Licht achter, Aux1 en Aux2.

Zie ook pagina 60 van de Einbau- und Betriebsanleitung (6e Auflage, Februar 2013)

Is er al een nieuwe einbau- und betriebsanleitung voor de lokprogrammer V4?

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Jasperkc op maandag 07 oktober 2013, 23:31:49
Ken jij de lichtprintjes van Hans Günter Heiserholt. Volgens mij zitten er geen 2 weerstanden of wat het dan ook zijn Rv op. P.s. Ik weet in jou schema niet eens wat alle afkortingen zijn. Help!
Hoi Jasper,

Volgens mij zijn dat de LBP-103 printjes, die voor de oudere modellen van de Br 103 geschikt zijn.
Wat ik eruit opmaak, is dat er 2 weerstanden op elk printje zitten.
Daarom heb ik deze in het kader van de printje getekend.
Verder kun je de waarden van de weerstanden en transistoren hier en hier vinden.
Als het nu nog niet lukt, laat het dan maar even weten.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Dat schema. Dat zou ik nog aanvullen met de waardes. :oops:

Dus beter laat dan nooit.
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Allemaal,

Het lijkt maar niet te lukken. Ik snap er nou helemaal niets meer van. Als ik nu een decoder erin stop, dan gaat gelijk mijn verlichting branden zonder dat ik F0 t/m F4 ingeschakeld heb.  :? :? :-( :-(

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Allemaal,

Ik ben vanmorgen begonnen om alles opnieuw aan te sluiten in mijn br 103. Ik heb in de lok een decoderplaat zitten van ESU 51968. Volgens mij zitten daar een aantal zaken niet goed. Ik heb de lok rijdend en de lok loopt mooi vooruit en achteruit. Sluit ik nu eerst de verlichting aan in de motorruimte is er niets aan de hand. Sluit ik de front/sluitseinen aan dan begint de decoder warm/heet te worden en gaat de motorruimte verlichting zwak branden. Ik heb eerst gecontroleerd of de setjes het onafhankelijk doen. Dit is het geval. Motorruimte verlichting is in orde. Verlichting front/sluitseinen aan de ene zijde is (niet ingebouwd) ook ok. Verlichting front/sluitseinen aan de andere zijde (niet ingebouwd) is ook ok. Ik heb de front/sluitseinen van beide zijden aangesloten op de retourleiding van de decoder, maar volgens mij doe ik iets niet goed anders wordt de decoder niet heet als ik de verlichting aansluit op de decoder. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Ik zou nl. echt niet weten wat ik fout doe.

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Dat weten wij ook niet zonder foto's en of schema/tekening van wat je gedaan hebt.
Dus laat eens weten wat je waar op aangesloten hebt.

Lekt er niet stiekem iets via de kap/chassis van de loc? Als alles het los goed doet moet er opeens een verbinding bijkomen.

Robin

Re: ESU LokPilot versie 4.0
Je hebt toch wel alle retourleidingen op de blauwe draad van de decoder aangesloten?
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Allemaal,

Hier weer een update! Decoder is te heet geworden en heeft de geest gegeven. Opsturen naar ESU heeft geen zin. Dan maar een nieuwe kopen in Rijswijk!

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Jasper,

Citaat van: Jasperkc op zondag 03 november 2013, 19:26:54
Het lijkt maar niet te lukken. Ik snap er nou helemaal niets meer van. Als ik nu een decoder erin stop, dan gaat gelijk mijn verlichting branden zonder dat ik F0 t/m F4 ingeschakeld heb.
Zelf paste ik een andere schakeling toe. Bij interesse wil ik wel een schema maken. De mogelijkheden zijn dan front / fluitverlichting, alleen frontverlichting, alleen sluitverlichting, alle met de rijrichting wisselend. Daarnaast is ook de mogelijkheid van schakelbare motorruimte verlichting.


Mvg,
Peter
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hoi Peter (Freak),

Voor dat schema heb ik ook wel belangstelling. Ik zie het dus graag geplaatst.

John
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Peter,

Ook ik heb interesse. Is zo'n schakeling moeilijk te maken?

Groet, Jasper
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Hallo Ben,

Waar zie jij die staan dan ?
Bij de downloads staan alleen LokPilot 4.0 versie 6 en LokSound 4.0 versie 4?

EDIT:
Laat maar, ander linkje, andere resultaten
http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/
i.p.v.
http://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/

dat helpt  :D


Groet, Eric-Paul
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ESU LokPilot versie 4.0
LokSound V4.0
Download (2.30 MB) Einbau- und Betriebsanleitung für LokSound V4.0 Familie
Sprache: , Datum: 07.11.13, Version: 6. Auflage

Umfassende Einbau- und Betriebsanleitung. Passend für folgende Decoder:
LokSound V4.0
LokSound micro V4.0
LokSound XL V4.0
LokSound V4.0 M4
Weniger Informationen
Mehr Informationen

LokPilot V4.0
Download (1.91 MB) Einbau- und Betriebsanleitung für LokPilot V4.0 Familie
Sprache: , Datum: 08.11.13, Version: 7. Auflage

Umfassende Einbau- und Betriebsanleitung mit 76 Seiten. Passend für folgende Decoder:
LokPilot V4.0
LokPilot V4.0 DCC
LokPilot micro V4.0
LokPilot micro V4.0 DCC
LokPilot V4.0 M4
LokPilot XL V4.0
LokPilot Fx V4.0
Weniger Informationen
Mehr Informationen


http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/

Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Frotter op woensdag 20 november 2013, 15:59:36
Met weer wat weetjes en nieuwigheden. :thumbup:
Bestaat (behalve alles grondig na te pluizen) een eenvoudige manier om achter de verschillen, c.q. weetjes en nieuwigheden te komen?
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
 :D :D

En vertel eens wat jou is overkomen ... welke nieuwigheden en weetjes heb je ontdekt?

Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Bedankt.
Groet, Eric-Paul
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Lid sinds: 2023

offline
Re: ESU LokPilot versie 4.0
Citaat van: Freak op vrijdag 08 november 2013, 23:05:32
Zelf paste ik een andere schakeling toe. Bij interesse wil ik wel een schema maken. De mogelijkheden zijn dan front / fluitverlichting, alleen frontverlichting, alleen sluitverlichting, alle met de rijrichting wisselend. Daarnaast is ook de mogelijkheid van schakelbare motorruimte verlichting.


Peter,


Ook ik heb belangstelling voor dit schema. Kan dat hier geplaatst worden of moet het via PB ?