Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

geluiden op de modelbaan

Gestart door theo woensdag 13 oktober 2010, 19:04:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
geluiden op de modelbaan
Geachte mede-leden, ik zou graag wat geluiden op mijn modelbaan willen gebruiken. het betreft hier niet de geluiden van de locs maar van bijvoorbeeld de overweg (bel), torenklok, , straatgeluiden, omroep op het station. Daar ik met koploper de baan bestuur kan ik m'n pc gebruiken, de speakers worden via deze pc aangestuurd. Weet misschien iemand waar ik deze geluiden kan down-loaden op het internet? Ik ben niet van plan het systeem van Noch aan te schaffen. Of heeft iemand een ander idee?
groetjes, Theo.
Re:geluiden op de modelbaan
Theo,

Op het Koploperforum staan allerlei geluiden die je kunt downloaden tot je er helemaal dol van wordt. :P

http://www.koploperforum.nl/

Gr, Ben.
Re:geluiden op de modelbaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:geluiden op de modelbaan
Misschien nog wel een leuke tip van iets wat ik zelf in de toekomst wil gaan gebruiken:

Bijna alle geluiden die je download zijn mono of stereo. Dat betekend dat ze 1 (bij mono) of 2 (bij stereo) geluidssporen hebben.

Je kan een mono of stereo bestand zelf omzetten naar een surround bestand.
Een surround geluidsbestand bestaat uit (5+1=) 6 geluidssporen.
Een surround speakersetje heeft (5+1=) 6 speakers.
Of te wel... elk geluidsspoor is gekoppeld aan een speaker.

De speakers kan je dan her en der onder je baan plaatsen.. Bijv. 2 in een station, 1 bij een muziektent, en natuurlijk 1 onder een overweg, 1+1 subwoofer bij een industriehal.


En dan:

Je download het geluid van een overwegbel. Je gaat dit geluidsbestand vervolgens openen met een freeware geluidsbewerkingsprogrammaatje.
Dit (mono) geluidsbestand kan je vervolgens opslaan als een 5.1 surround geluidsbestand. Omdat het mono geluidsbestand maar 1 geluidsspoor heeft, zal het programma je vragen via welke speaker(s) je het geluid wil horen (of te wel.. in welke geluidsspoor(en) het geluidje moet komen)

Je plaatst het geluid van de bel in het geluidsspoor die is gekoppeld aan de speaker die je onder je overweg hebt geschroefd. Als je nu je surroundgeluidsbestandje afspeeld dan hoor je dus het geluid van je bel precies bij je overweg.

En op dezelfde manier kan je dus de stationsomroep aanpassen waardoor deze alleen uit de speaker komt die je in je station geplaatst hebt.


En voor de gevorderde... Je kan het geluid van je stationsomroep ook over 2 geluidssporen verdelen. Als je op 1 van de 2 geluidssporen een vertraging insteld van enkele miliseconde dan hoor je dus uit de ene speaker de echo van de andere speaker. Vervolgens plaats je de 2 speakers aan weerskanten van je stationshal, en het geluid galmt werkelijk door je station heen ;)
Re:geluiden op de modelbaan
bedankt voor de snelle reacties. Gr, Theo.
Re:geluiden op de modelbaan
zou je mij een website kunnen noemen waar ik deze freeware geluidsprogramma kan verkrijgen?
Re:geluiden op de modelbaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:geluiden op de modelbaan
'k Heb zelf onlangs gebruik gemaakt van dit programma:

http://download.cnet.com/MixPad-Audio-Mixer/3000-2170_4-10580119.html

Helaas is mijn "trial" periode verlopen dus kan het niet meer openen.. (althans.. niet op een legale manier)
Re:geluiden op de modelbaan
Een gratis opensourceproject programma voor dit zaken vind je op http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl


groeten minitreintje/Dylan
Re:geluiden op de modelbaan
dank je wel voor de reactie.
groet,Theo.
Re:geluiden op de modelbaan
CiteerMisschien nog wel een leuke tip van iets wat ik zelf in de toekomst wil gaan gebruiken:

Bijna alle geluiden die je download zijn mono of stereo. Dat betekend dat ze 1 (bij mono) of 2 (bij stereo) geluidssporen hebben.

Je kan een mono of stereo bestand zelf omzetten naar een surround bestand.
Een surround geluidsbestand bestaat uit (5+1=) 6 geluidssporen.
Een surround speakersetje heeft (5+1=) 6 speakers.
Of te wel... elk geluidsspoor is gekoppeld aan een speaker.

dat gaat niet werken met surround, daar heb je dolby digital voor nodig. Surround stuurt geen speakers apart aan maar werkt met vertragingen. Evengoed is het wel een interessant idee. En met het juiste studio of videoprogramma moet het lukken. Je hebt trouwens ook 7.1 en 8.1 inmiddels. De 1 is trouwens de gecombineerde bas van alle andere met een scheidingsfilter ( low pass) om al het hoog eruit te halen . Dit diebt om een sub aan te sturen en geen gewone speaker dus 5.1 geeft je 5 geluidssporen

roland
Re:geluiden op de modelbaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:geluiden op de modelbaan
Citaat van: bluey op dinsdag 19 oktober 2010, 19:35:17
dat gaat niet werken met surround, daar heb je dolby digital voor nodig.

Bijna goed ;)

Surround is de algemene verzamelnaam voor meerkanaals audio.

Waar jij op doelt is het eerste surround systeem van dolby. (dolby-surround //// dolby-prologic)
Dat werkte met fase-verschuiving, waardoor het mogelijk was om ander geluid uit de centerspeaker en achterspeakers te krijgen.
Het was overigens geen echo ;)

Later kreeg je meerdere surround systemen die 'echt' meerkanaals waren zoals, MPEG2, dolby-digital (AC3), DTS e.d.

Maar waar het om gaat is dat je het geluid aanpast naar een bijv. 5.1 geluid.


En als je maar 2 speakers hebt, dan kan je het nog aanpassen naar een stereo geluid, waarbij je 1 speaker bijv. in je station plaats, en een andere speaker bij je overweg....


En idd... als je het helemaal extreem wil maken ga je voor bijv. 7.1 of meer. ;)
Re:geluiden op de modelbaan
Hmmm. Volgens mij zei ik dat ook?


ik heb thuis een studio met een 72 kanaals mengtafel en alle studioprogramma's . Ik ben bekend met de codecs die je noemt hoor ;-) Als je een keer wat uit wilt proberen met meerdere sporen ben je welkom. We kunnen ook zelf nog wat geluiden opnemen. kan ook grappig zijn ;-) denk aan bellende fietsers, bladeren op de rails en vierkante wielen  :P gehijg voor ergens achter de bosjes kan natuurlijk ook  :mrgreen:


Zonder gekheid, ik vind het echt een interessant idee wat vrij eenvoudig moet zijn te realiseren. Het leuke is dat je nog veel verder kunt gaan dan wat je nu zegt, door naast de geluiden die je uit onder de baan verstopte speakers stuurt, ook omgevingsgeluiden invoert die wel echt 5.1 zijn (denk aan onweer, overvliegend vliegtuig, of zelfs vogels die dan eens uit de ene speaker komen, dan eens uit de andere. Hier Kun je een random programma van maken door een hele hoop geluidsporen door elkaar heen af te draaien. Dit gaat prima in Pro Logic of cubase.


Roland
Re:geluiden op de modelbaan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:geluiden op de modelbaan
Het echt 5.1 opnemen van geluid is ook gaaf! Daar had ik dan weer niet aan gedacht ;)

Voorlopig ben ik zelf alleen nog maar bezig met de ruwbouw van de modelbaan..
Afwerking en geluiden zijn voor mij nog laaang niet aan de orde :) Maar'k houd me aanbevolen!
Re:geluiden op de modelbaan
stefan-faller
gast

Re:geluiden op de modelbaan
Ik heb een heel handige website gevonden.

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/geluid-op-je-modelbaan.html

Groetjes Stefan