Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ombouwen 3 treinen lima

Gestart door dafduck zondag 10 oktober 2010, 13:27:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen 3 treinen lima
hallo ik heb drie treinen van lima die ik om wil laten bouwen maar kan ik dat eventueel zelf ook. ik rij op het oude M rail
Het gaat om de hondekop,de 1300 en de mat36 van Lima.
Ik heb een soldeer bout en soldeer of moeten er heel veel dingen worden veranderd.Ik rij dus niet met decoders.
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hoi Dafduck,

Misschien is het wel  zo netjes om je even voor te stellen op dit forum, verder zullen er slepers onder de locs moeten en moet er omkeerschakelaar in moeten komen en de motor zal omgebouwd moeten worden naar AC.
Makkelijker is om er gewoon een decoder in te bouwen, dan kan je de motor DC laten en heb je ook geen omkeerschakelaar nodig

Groeten Janvis
Re:ombouwen 3 treinen lima
be dankt voor de reactie heb me voorgestelt op het forum sorry daar voor  :D :D :D :D
Re:ombouwen 3 treinen lima
Zoals al gezegd:
Er moet een sleper onder, en het makkelijkste is om er een eenvoudig decodertje in te zetten. Heb je meteen een decoder als je toch nog naar digitaal wilt gaan (anders moet je weer gaan ombouwen).
Re:ombouwen 3 treinen lima
oke bedankt ik zal ff kijken of ik nog wat heb daar van
Re:ombouwen 3 treinen lima
Blausee-Mitholz
gast

Re:ombouwen 3 treinen lima
Wil geen spelbreker zijn maar alle 3 de modellen zullen na ombouw niet tot tevredenheid stemmen. Mat 54 zal het nog het beste doen.

-1300 heeft geen trekkracht
-mat 54 (Hondekop) is nog redelijk maar ook weing trekkracht. Märklin motor is een alternatief).
-mat 46 (denk dat je die bedoelt) is een ramp, het jacobs draaistel ontspoort op wissels. Het draaistel zelf raakt de verhoogde puko's.

Ik wil alleen maar meegeven bezint eer gij begint.

(Vraag b.v. Peter de geluidman om zijn ervaringen)

Mvg, Johan
Re:ombouwen 3 treinen lima
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 10 oktober 2010, 17:07:05
Wil geen spelbreker zijn maar alle 3 de modellen zullen na ombouw niet tot tevredenheid stemmen. Mat 54 zal het nog het beste doen.

-1300 heeft geen trekkracht
-mat 54 (Hondekop) is nog redelijk maar ook weing trekkracht. Märklin motor is een alternatief).
-mat 46 (denk dat je die bedoelt) is een ramp, het jacobs draaistel ontspoort op wissels. Het draaistel zelf raakt de verhoogde puko's.

Ik wil alleen maar meegeven bezint eer gij begint.

(Vraag b.v. Peter de geluidman om zijn ervaringen)

Mvg, Johan
raad jij mij dan aan om deze treinen om te ruilen of om ze om te laten bouwen door een erkende bouwer
Re:ombouwen 3 treinen lima
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Zo de reactie van Johan lezende denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen, omdat je Mat.'46 telkens ontspoort, je 1300 alleen solo over je baan kan en wellicht je Mat.'54 het nog best zou kunnen doen. Persoonlijk zou ik er helemaal niet aan beginnen en deze spullen gebruiken om mijn stationsemplacement leuk aan te kleden, als dummies dus. Ombouwen door een "erkende bouwer" kost waarschijnlijk veel geld en dat is het in mijn ogen niet waard (gezien marktwaarde van je materieel enerzijds en het te verwachten resultaat anderzijds). Bovendien moet je maar afwachten wat een "erkende bouwer" ervan maakt (zie draadjes elders op dit forum).
Ik vind het lastig een eerlijke mening te geven omdat het lijkt of ik je treinen, die jij waarschijnlijk erg mooi vindt, afkraak. Dat is niet m´n bedoeling.
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2023

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Euh, ik wil de pret niet drukken, maar ik heb enige tijd geleden een Lima Mat 46 omgebouwd met de sleper onder het middendraaistel. Loopt perfect, en ontspoort nooit. Tevens getwijfeld om er een Modeltroque motor in te zetten, maar na afregelen van de decoder was dat echt niet nodig. Loopt nagenoeg als een zonnetje.

Peter

p.s. @ johan, niet om je (weer) tegen te spreken bedoeld, maar bij mij is het nu eenmaal wel gelukt Had ik misschien een andere uitvoering ?
Re:ombouwen 3 treinen lima
Is het niet mogelijk om de nieuwere versies te kopen? Ze zijn allemaal opnieuw uitgekomen. En zullen er veel mooier uit zien. Het ik niet als belediging, maar volgens mij heb je er meer aan als je ze nieuw koopt. Ze zijn allemaal ook in 3 rail te koop, en al digitaal.
mat 46: rivarossi
loc 1300: rivarossi
hondekop (mat 54) piko
Van alle drie zijn er zelfs meerdere varianten. Ik maar 1 variant een link gemaakt.
Succes
Re:ombouwen 3 treinen lima
dan ben ik genoodzaakt om die drie te verkopen en dan eventueel andere te kopen ik ben hier niet blij mee marr ja als ik ze wil laten rijden dan zal ik toch wat moeten of omruilen voor andere :( :( :( :( :( :( :(
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Ik zou maar even rustig de boel bekijken en nou niet in paniek raken en alles opruimen.
Er wordt hier van alles verteld maar dat hoeft niet voor jou waar te zijn,
De een is heel blij met een trein waar een ander zijn neus er voor op haalt.

Ik heb zelf ook een lima Mat46, een zilverbuik, en die trein is ontzettend mooi !

Wat betreft rijden, daar heb ik nog geen ervaring mee, helaas, maar ik doe hem echt niet weg !

grv Huub
Re:ombouwen 3 treinen lima
marklin1992
gast

Re:ombouwen 3 treinen lima
Citaat van: dafduck op woensdag 13 oktober 2010, 00:18:04
dan ben ik genoodzaakt om die drie te verkopen en dan eventueel andere te kopen ik ben hier niet blij mee marr ja als ik ze wil laten rijden dan zal ik toch wat moeten of omruilen voor andere :( :( :( :( :( :( :(
gebruik de loks als dumies
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Citaat van: dafduck op woensdag 13 oktober 2010, 00:18:04
dan ben ik genoodzaakt om die drie te verkopen en dan eventueel andere te kopen ik ben hier niet blij mee marr ja als ik ze wil laten rijden dan zal ik toch wat moeten of omruilen voor andere :( :( :( :( :( :( :(

Gewoon de moed nemen en ze ombouwen!
Re:ombouwen 3 treinen lima
Ik sluit me aan bij bovenstaande schrijfert "gewoon aan beginnen" :D

Zelf heb ik een Lima 1200 verbouwd en dat viel reuze mee. Sleper van 5 cm van Marklin en een Tams LD-G 32 lokdecoder er in. Loopt prima ook over wissels (C rails) en ook met 3x plan W (Artitec en LSM), plan E post (Artitec) en 1x plan D (Roco/Kleinspoor) als sleep. Alles met orginele motor. Tip: Reduceer top snelheid in je register. Ik heb het idee dat de Lima-tjes 300 Km/h lopen zonder begrenzing en het geluid is dan ook gelijk veel aangenamer.
Als je wilt wil ik hier wel wat foto's van de verbouwing plaatsen.

Ride On

Rino
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2009

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hoi ik sluit me er ook bij aan. Gewoon beginnen er aan. Ik heb jaren geleden een Lima Hondekop omgebouwd naar 3-rail analoog. Destijds gedaan met een sleper van 5 cm en een elektronische omschakelaar/gelijkrichter van Uhlenbrock. (FRU-550) De Hondekop heeft altijd prima gereden, geen klachten over de trekkracht.

Ik weet niet of je analoog of digitaal wil rijden, maar als je analoog wil gaan rijden heb ik nog wel zo'n omschakelaar over. (wel gebruikt.) Mocht je interesse hebben, stuur dan een PB.

Met de mat'46 heb ik ook problemen bij de wissels. De bodem van het middendraaistel raakt de puco's op de wissels van de K-rails. Op M-rail die ik vroeger had reed hij beter. Maar ook dit probleem is op te lossen. Ik heb dat nog niet gedaan, want ik ga hem ombouwen naar digitaal en er nog meer aan veranderen. Het verbeteren van dat draaistel doe ik dan ook.

Groeten, Yuri
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hoi Yuri

Je hebt PB

Rino
Re:ombouwen 3 treinen lima
treintje1234567890
gast

Re:ombouwen 3 treinen lima
ik wou ook een Lima mat 46 ombouwen want ik heb er een maar nu ik dit lees vind ik het jammer dat dat haast niet lukt
Re:ombouwen 3 treinen lima
Heren, lees nogmaals de eerste post van de topicstarter eens goed door.
Daarin zegt hij zonder decoders te rijden en vervolgens raad iedereen hem aan met decoders de boel om te bouwen op 1 na.
Dit soort goede bedoelingen zie ik ook regelmatig naar personen die nieuw zijn met de hobby en regelrecht richting digitaal worden gestuurd, terwijl deze starters 0,0 benul hebben van de hobby.
Advies in deze is om het voor deze mensen simpel te houden en eerst ervaring laten op doen met de hobby m.a.w. laat ze eerst lekker stoeien in het analoge want digitaal kan later wel omdat de meeste loc's tegenwoordig digitaal zijn voorbereid.

Grt, Ronald.
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hallo Dafduck,

Kijk ook eens naar dit draadje:        Klik

M.v.g.

Hans V200.0
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2011

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hoi,

Ik ben vandaag voor het eerst op 3Rail. Rob van Ooijen is de naam en ik rij Marklin (natuurlijk). Ik heb alles zelf omgebouwd van analoog naar digitaal en rij nu met Mrdirect en Koploper.

Recent heb ik een Lima Mat46 onderhanden gehad. Vandaar dat ik hier even wat meld.
Als je een UH76200 decoder inbouwt (heb ik gedaan) dan kan er ook gewoon analoog mee gereden worden en is die lastige schakelaar niet nodig.
De 76200 is met slechts twee draadjes aan de borstelhouders van de motor aan te sluiten.
Ik rij ook op functionele bovenleiding zodat ik geen sleper hoef onder te bouwen.
Die was eronder maar op mijn oude M rails gaat ie redelijk snel "liften" van de baan af.
Je moet op LIMA en PIKO spul echte pantografen van Sommerfeldt of Marklin plaatsen en doorverbinden wil je op bovenleiding rijden.

Ik ga op de Wiki wat dingen hierover plaatsen onder LIMA als ik het netjes op papier heb.

Dank aan iedereen die meedoet - heb al een hoop geleerd!

Gr

Rob
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hallo Rob,

Welkom op het forum,en leuk dat je ook wat over je eigen ombouw verteld.

Op zich niets mis mee,maar de fabrikant raad het af om digitaal te rijden op de bovenleiding.

Het contactvlak van een pantograaf,is vele malen kleiner dan van een sleper,en dat is ook de reden waarom Märklin dit aangeeft.

Desalniettemin,is het wel een uitkomst als er geen sleper onder past,en dat het desbetreffende model,meerdere door te verbinden pantografen heeft :)

Maar helaas heeft niet iedereen ongeveer ?40,- over,voor een dergelijk pantograaf van Sommerfeldoverigens wel het ultieme merk

M.v.g.

Hans V200.0
Re:ombouwen 3 treinen lima
Lid sinds: 2011

offline
Re:ombouwen 3 treinen lima
Hoi,

De panto's van Marklin zijn Eu 12,50.
Ik verbind ze door en rij altijd met beide panto's omhoog - met alle e-loks.

Voordeel is een gescheiden circuit voor weer een extra booster.

Ook vind ik het realistisch. Het verwondert mij steeds dat in bijna alle plaatjes, filmpjes van andere banen tot in detail de scenery wordt verzorgt tot elke kleine rotsblok aan toe, maar dan de e-loks laten rijden zonder bovenleiding of zonder panto's omhoog.

Maar ieder zijn smaak.  :)

Ik ben een bovenleiding fetishist he he.  :D

Filmpje Mat46 LIMA met bovenleiding.


Groeten allen,

Rob vO