Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

EgMaf gaat weer los!

Gestart door EgMaf donderdag 23 september 2010, 15:17:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
EgMaf gaat weer los!
Yep, na een paar maanden stilte (op het forum, maar ook met plannen en bouwen), ga ik (alweer!) helemaal opnieuw beginnen.
En dat om een hele goede reden! Na (ook alweer...) een verhuizing, heb ik nu een premanente woning, precies op de plek waar ik het hebben wilde :)

Inmiddels is de ruimte af, en zijn de meest noodzakelijke dozen teruggevonden en uitgepakt. Dus kan het opmeten en plannen beginnen. Allereerst: Dit is de ruimte die ik ter beschikking heb in mijn "home-office" kamer:

Links onderin is de deuropening, en de linker boven hoek wordt gebruikt voor mijn bureau e.d.
Midden bovenin zit een 2e deuropening, waardoor de baan daar niet groter kan worden, en rechts in het midden van de U-vorm zit een raam dat goed bereikbaar moet blijven.

Volgens mij moet er hier best wel iets moois van te maken zijn, maar ik weet nog niet helemaal wat & hoe. Mijn wensen zijn:

  • DB Ep.IIIa/b
  • Doorgangsstation aan hoofdlijn (eventueel enkelsporing), Stoom-BW, zijlijntje met kopstationnetje en parade-baan.
  • Veel, veel nuttige ruimte in het schaduwstation: Ik hou van lange treinen, en die hoeven dus niet allemaal te (kunnen) stoppen in het station
  • C-Rails, met slanke wissels (en minder spoor-tot-spoor afstand) op de hoofdlijn
  • Besturing met een CS1 (of CS2 of CS3...) en PC

Voor de ruimte had ik dan ook het volgende in gedachten:

  • Het grote vlak rechts-onder (100x264cm + driehoek) is voor het doorgangs-station, zonder de stoom-BW.
  • Dat BW (met draaischijf) kan dan op het bovenste vlak (100x172cm)komen
  • De paradebaan kan op het stuk ertussen, en eventueel voor of achter het BW.
  • Het "plankje" links-onder wil ik dan op 2 verschillende hoogten gebruiken: 1x laag als pregrammeer, test, opslap en "op de rails zetten" deel, en daar (ruim) boven als eindpunt van de zijlijn (met kopstation).

Maar, voordat ik het verkeerd doe, graag jullie reacties.
Helemaal perfect uitgewerkte baanplannen zijn natuurlijk ook welkom :-)
Re:EgMaf gaat weer los!
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Tof om te horen Guido! Ik hou je in de gaten :-)
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2008

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi EgMaf,

Leuk om te horen dat je nu eindelijk ?definitief? kunt starten.
Een mooie ruimte heb je nu tot je beschikking om een baan te maken.
Kant-en-klaar baanplan heb ik niet voor je, maar je idee is wel iets wat ik ook ongeveer in gedachte had (kopstation, doorgaand station en bw).
Succes met het ontwerp en bouw van je baan.

Groeten,
Ton.
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:EgMaf gaat weer los!
leuke ruimte maar ik zou proberen de maten wat groter te houden.Radius van 120 cm is veel mooier en rijdt soepeler.Denk dat je dat makkelijk moet kunnen.Ook dat deeltje van 35 cm mss breder maken om een draaischijf ofzo in te plaatsen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Jij hebt veel eisen, maar met de ruimte die beschikbaar is moet dit zeker lukken :)
Jammer dat ik niet goed ben in het ontwerpen van baanplannen, anders had ik je echt willen helpen.

Ik kijk vol verwachting hoe je dit gaat maken ;)

Mvg, Chopper
Re:EgMaf gaat weer los!
daanknoben
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: chopper op donderdag 23 september 2010, 18:09:43
Jij hebt veel eisen, maar met de ruimte die beschikbaar is moet dit zeker lukken :)
Jammer dat ik niet goed ben in het ontwerpen van baanplannen, anders had ik je echt willen helpen.

Ik kijk vol verwachting hoe je dit gaat maken ;)

Mvg, Chopper

Hoi Egmaf,

Eerlijkgezegd denk ik dat het vies tegenvalt wat je op zon ruimte kwijt kan. Een wisselstraat met slanke c wissels is al snel groot, zeker omdat je geen engelse wissel hebt slank. Maar je moet het natuurlijk eerst tekenen, en dan merk je vanzelf hoe en wat

Succes met ontwerpen. Je hebt iig wel een mooie ruimte.

Groeten,

Daan
Re:EgMaf gaat weer los!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Guido.
Zo, je bent ondertussen verhuisd en alweer opnieuw begonnen!
Gelijk een mooie ruimte waar je definitieve baan goed plaats kan krijgen.
Wat de U betreft daar zijn wel een paar voorbeelden voor te vinden, het extra stukje aan de ene poot is een mooie extra! 8)

En, een mooi rondje heb je al liggen, nu nog "even" de rest! :mrgreen:

Succes met ontwerp en bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Guido,

Ik kan je wel helpen met het tekenen van het baanplan, ik heb Wintrack 10 3D.

Realiseer je bij halve cirkels met 24330/24430 je minimaal 116 cm ruimte nodig hebt, de vrije ruimte, ongeveer 5 cm aan elke kant komt hier nog bij!

Dus: 24330/24430 ruimte: 126 cm breed, 24430/24530: 139 cm breedte.

Ik zal eens wat proberen in W10, dat wordt dan wel morgen avond-zaterdag-zondag voor dat ik er wat tijd voor heb.

Ben zelf bezig met m'n eigen baan nu in W10: 7 bij 4 meter.

Groeten,

Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
Leuk, al die reacties :)

@Sascha: Ik word graag in de gaten gehouden door iemand die zo snel een mooie, kleine baan in elkaar kan LATEN zetten :)

@Yeoman: Ik volg jouw topic ook al een tijdje, en je baanontwerp is ideaal voor de ruimte die je hebt!

Citaat van: bellejt op donderdag 23 september 2010, 17:53:02
leuke ruimte maar ik zou proberen de maten wat groter te houden.Radius van 120 cm is veel mooier en rijdt soepeler.Denk dat je dat makkelijk moet kunnen.Ook dat deeltje van 35 cm mss breder maken om een draaischijf ofzo in te plaatsen.
Hai bellejt. Dat deeltje van 35cm kan niet breder omdat dan de deur niet meer open kan :) En het is inderdaad te klein voor een draaischijf, vandaar dat ik die "aan de overkant" op het bovenste vlak van 100x172cm wil plannen.

@chopper: Bedankt! Morele ondersteuning is ook belangrijk ;-)

@Daan: Ik weet het, maar ik ga het toch proberen. Niet alle wissels hoeven slank te zijn, alleen de doorgaande / die op de hoofdlijn. Het is me al eens eerder gelukt om een (vond ik) heel mooi ontwerp te maken in een eerder topic, dat zag er zo uit:

(totale maten ong. 380x200cm). Zoiets, maar dan met het BW aan de andere kant moet in deze ruimte toch ook kunnen?

@AlbertJan: Bedankt! Het rondje ligt er natuurlijk alleen even om te kijken hoe de bogen in de ruimte uitkomen. Ik had gehoopt verder naar links ermee te kunnen, maar dat lukt helaas niet.

@Sander: Graag! Zelf gebruik ik WinTrack9 nog, maar als ik het goed heb zijn die bestanden uitwisselbaar.
Wil je misschien het bestand hebben van de plattegrond, of van het plan hierboven? Stuur me dan even een PB met je email adres...
Re:EgMaf gaat weer los!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Egmaf, dat lijkt me toch wel een leuke ruimte die je nu hebt.  :D
Is het misschien een idee om langs de deuren en brug te maken?
Kan je toch de hele kamer rond rijden, wat mooi is voor lange treinen, en evengoed de deuren gebruiken. En dan de brug bijvoorbeeld in een breedte van twee sporen of zoiets. Ik zelf heb het ook, inclusief bovenleiding en het toch leuk, een rondje om jezelf heen.

Dirk-Jan
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 23 september 2010, 21:19:15
Hallo Egmaf, dat lijkt me toch wel een leuke ruimte die je nu hebt.  :D
Is het misschien een idee om langs de deuren en brug te maken?
Kan je toch de hele kamer rond rijden, wat mooi is voor lange treinen, en evengoed de deuren gebruiken. En dan de brug bijvoorbeeld in een breedte van twee sporen of zoiets. Ik zelf heb het ook, inclusief bovenleiding en het toch leuk, een rondje om jezelf heen.

Dirk-Jan

Hallo Dirk-Jan,

Ik had ook al over een brug nagedacht, maar het (voorlopig) toch weer verworpen: Rond de hele kamer kan toch niet, want het is ook een "home-office" in de linker-bovenhoek. Bovendien moet je dan langs 2 deuren: links en midden-boven.
Wel zou ik een brug tussen de 2 poten van de U kunnen maken, maar ik ben bang dat het dan juist allemaal erg compact gaat uitzien. Zo'n open U ziet er van nature veer wijdser uit...

Maar wie weet...!
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2008

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Als je van een deur een harmonica deur maakt, heb je geen last van de uitslag/draai van de deur.
Zo hou je meer ruimte over voor de baan

Ik heb het zelf gedaan, en bevalt mij uitstekend

Succes met het ontwerp en de bouw

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: cees52 op donderdag 23 september 2010, 22:36:16
Als je van een deur een harmonica deur maakt, heb je geen last van de uitslag/draai van de deur.
Zo hou je meer ruimte over voor de baan

De huidige deur is er net een paar weken geleden ingezet, toen de kamer zelf gemaakt was (dat was eerst het achterste deel van de garage :)).
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi,

Leuk om te lezen dat je weer kan gaan beginnen!
Ik kijk uit naar je eerste ontwerp, want de ontwerpen die je in het "verleden" geplaatst hebt zaten goed in elkaar. Daarom denk ik ook dat je eerst maar een voorzet moet geven, zodat we je aan de hand daarvan aanvullingen kunnen geven. Volgens mij kan jij voor elke ruimte (hoe groot of klein ook) een goed baanplan ontwerpen.
Ik kijk dan ook uit naar je eerste ontwerp.
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
ook gedacht om rond de kamer te gaan, door simpel weg een dubbelspoor aan te leggen op een plank? (steekt niet meer dan 20 cm uit)
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: SanderdeGoede op donderdag 23 september 2010, 19:52:11
Hoi Guido,

Ik kan je wel helpen met het tekenen van het baanplan, ik heb Wintrack 10 3D.

Realiseer je bij halve cirkels met 24330/24430 je minimaal 116 cm ruimte nodig hebt, de vrije ruimte, ongeveer 5 cm aan elke kant komt hier nog bij!

Dus: 24330/24430 ruimte: 126 cm breed, 24430/24530: 139 cm breedte.

Ik zal eens wat proberen in W10, dat wordt dan wel morgen avond-zaterdag-zondag voor dat ik er wat tijd voor heb.

Ben zelf bezig met m'n eigen baan nu in W10: 7 bij 4 meter.

Groeten,

Sander

En Sander, is het nog gelukt?

Ik ben zelf maar vast wat gaat tekenen voor de onderste laag: Het schaduwstation en de speel/test/programmeer hoek:


De gedachte was: Optimaal gebruik maken van de beschikbare ruimte, zoveel mogelijk lange opstelsporen, max 3% stijging in de spiraal (midden-boven) en wissels zoveel mogelijk binnen bereik.

Ik ga Ep.III DB rijden, dus rechts oftewel tegen de klok in. De meeste uitgaande wissels zijn daarom ook niet aangedreven: Die worden opengereden. Het spoortje dan links-onder bijna van de tafel afvalt is om treinen die in de vitrine van plexiglazen kokers staan (soort van Train-Safe, maar dan van www.wawiko.de) makkelijk de baan op & af te krijgen.

Helemaal rechts-bovenin wil ik misschien nog 2 meegebogen wissels leggen, zodat ik in geval van nood/onvoorzien, ik altijd nog van de binnenkant van de spiraal naar de achterste sporen kan.

Wat denken jullie ervan?

NB: Ik overweeg om alle onzichtbare sporen niet vast te leggen, maar alleen in vrijgelaten "gleuven" van van dat blauwe spul van Hans(je). Mocht er dan iets mis gaan (kabel los, wisselaandrijving defect), dan kan ik de rails gewoon uit de gleuf tillen, loshalen en het probleem oplossen. Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd, en wat waren de ervaringen?
Het lijkt me een stuk makkelijker dan met gaten in de bodenplaat voor aandrijvingen enzo... Zie dan nog maar goed bij zo'n gat te komen om een aandrijving los te schroeven...
Re:EgMaf gaat weer los!
Hola egmaf que pasa? No te preocupes hombre! ;-)

ziet er ok uit maar ben geen expert

ik hen alle onzichtbare sporen vastgeplakt met stukjes dubbelzijdig tape ( dun) op zich werkt dat goed maar in de bochten wil de boel nog wel eens uit elkaar gerrden worden daar. Wellicht een combinatie van tape op de rechte stukken en stukke schuim in de bochten ?

Adios

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op dinsdag 28 september 2010, 21:17:41
Hola egmaf que pasa? No te preocupes hombre! ;-)

ziet er ok uit maar ben geen expert

ik hen alle onzichtbare sporen vastgeplakt met stukjes dubbelzijdig tape ( dun) op zich werkt dat goed maar in de bochten wil de boel nog wel eens uit elkaar gerrden worden daar. Wellicht een combinatie van tape op de rechte stukken en stukke schuim in de bochten ?

Adios

roland

Ehm, gelukkig hebben we online vertalers, want van Spaans begrijp ik nix :)

Tape zou misschien inderdaad ook een idee zijn, waarschijnlijk stabieler (op rechte stukken) dan een gleuf.
Als ik ga bouwen moet ik maar eens een paar methodes uitproberen...
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Dag Guido,

Doordeweeks heb ik (helaas) geen tijd om even op het forum te kunnen kijken.
Ik ben al een aardig eindje.

Voor je laatste vraag, Aan beide zijden van de rail een blokje hout met een schroef door de plaat, ik gebruik 8 mm dikte, is genoeg dat deze er nog eventueel uit kan, overigens maak ik er zelf geen gebruik van, ik schroef ze gewoon met 74990 vast.

Ik zal morgen wat posten.. (screens).

Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
Dat werkt alleen als je later niets meer hoeft te veranderen omdat je er met een schroevendraaier niet meer bij kunt. Het voordeel tov de rails vast schroeven is dat je de rails er nog wel uit kunt halen , maar je miet er niet een keer een ander bochtje in willen leggen. Waarom zo' n blokje niet vastlijmen? Dan kun je het er altijd nog uitslaan/ steken?

Roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Altijd leuk, reacties :)

@Sander: Thnx, ik wacht met spanning af! Je idee met houten blokjes klinkt goed, alleen ben ik bang dat dat minder geluids-isolatie geeft. Maar ik zou die blokjes natuurlijk ook van van dat blauwe spul (van Hansje) kunnen maken. Da's in ieder geval minder werk dan het overal moeten leggen!

@Roland: Ik denk dat schroeven (met een haakse ratelkop) of lijmen alletwee goede opties zijn, maar dat het vooraf afhangt van hoeveel ruimte ik erboven heb en welke materialen ik ga gebruiken.

Ik ga er nog even over broeden, en ik heb er tijd genoeg voor: De komende weken zit ik door de weeks vooral in hotels. Bouwen gaat nog niet lukken, maar plannen wel :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik vind het idee van blokjes erg goed omdat het het uit elkaar rijden van de rails voorkomt. Ik ga dat zeker ook proberen. Ik zou ze idd alleen van schuim majen en vastlijmen zodat ze gemakkelijk weer verwijderbaar zijn. Ik heb maar 10 cm ruimte tussen de niveau's . Daarbij zit lijmen net zo vast of vaster als schroeven. Dus de tip van de blokjes helpt mij ook weer :-)

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Ik maak gebruik van een zeer klein accuschroevendraaiertje (pff) van Black and Decker, hiermee kan ik tussen de niveaus makkelijk komen, overigens start ik vandaag met m'n baan,....

Draadje start ik later deze middag in Modelbouw.

Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: SanderdeGoede op zondag 03 oktober 2010, 12:03:53
Draadje start ik later deze middag in Modelbouw.

Ik ben benieuwd! Stuur je mij ook even de link?
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Ik zal een linkje straks plaatsen,

Hier vast het eerste resultaat van deze week.






Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
Wow, zelfs met bovenleiding!
Het ziet er goed, alleen denk ik dat ik die scherpe 24130 boog links-onder liever niet zo in het zicht heb liggen.

Het idee van een keerlus daar is wel erg goed. Zelf was ik aan het stoeien met een spiraal aan beide uiteinden, maar dat hoeft natuurlijk niet!
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Ik kan van de 24130 wel een 24230 maken, maar dan wordt de linker poot wel ietjes breeder.

Ik zal het even aanpassen...

Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
hoi sander.


neem van mij aan (door schade en schande) dat je er als je niet veel meer dan 10 cm ruimte tussen hebt wel een verrekt klein accuschorevedraaiertje voor nodig hebt ;-) overigens als je een hardschuimblok met houtlijm vastlijmt zit het echt muurvast en krijgt geen lok het van zijn plats. moet je het een keer weghalen, dan steek je het met een beiteltje zo weg. doe er je voordeel mee ;-)

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
SanderdeGoede
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op zondag 03 oktober 2010, 16:21:16
hoi sander.


neem van mij aan (door schade en schande) dat je er als je niet veel meer dan 10 cm ruimte tussen hebt wel een verrekt klein accuschorevedraaiertje voor nodig hebt ;-) overigens als je een hardschuimblok met houtlijm vastlijmt zit het echt muurvast en krijgt geen lok het van zijn plats. moet je het een keer weghalen, dan steek je het met een beiteltje zo weg. doe er je voordeel mee ;-)

roland

De lagen in mijn vorige en toekomstige baan zijn steeds 13,5 cm, dus er is aardig wat ruimte, die accuschroevendraaier past nét in mijn hand, en dan heb ik nog vrij grote handen ook, maar goed...)

Sander
Re:EgMaf gaat weer los!
veldkamp
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
sander ik ben erg nieuwschierig naar het verloop van nivo 2 heb je deze al klaar,sorry Egmaf dat ik er even tussen door fietst :lol:
Re:EgMaf gaat weer los!
Zo, vertel eens, wat vinden jullie hier van?


Het baanplan:

(De ondergrondse laag staat hierboven al).

Zoals je kunt zien is het een doorgangsstation aan het hoogste punt van een traject geworden, waardoor er regelmatig met upduw of remlocs gewerkt moet worden die in het locale BW verzorgd worden. Aan een kant is er (al) dubbelspoor aangelegd, maar aan de andere kant is het nog enkel spoor. De hoofdbaan zelf is al wel voorzien van bovenleiding, maar de overige sporen nog niet.

het plan ziet er naar mijn mening al redelijk goed uit. Alleen zit ik nog tegen een paar punten aan te hikken:

  • Dat BW moet toch handiger kunnen als nu, met dat keerpunt?
  • Eigenlijk wilde ik links-onderin nog een klein locaal eind-stationnetje bouwen, maar ik heb geen mooie oplossing gevonden om dat op de hoofdbaan / het grote station aan te sluiten.
  • Het dubbelsporige stukje is fake: In de tunnel is het me niet gelukt om beide sporen aan te sluiten op de spiraal. Als het niet anders kan, los ik het op zoals je het nu ziet. Dat doodlopende spoor dat de tunnel in gaat beeld ik dan wel uit als een spoor in aanbouw of onderhoud (verplicht alle verkeer over het andere spoor). Hier dat deel van het spoorplan in meer detail:

Wat vinden jullie ervan, en welke verbeteringen / veranderingen zouden jullie aanbrengen?

Groetjes,
EgMaf
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi guido

ziet er leuk uit. Dat het dubbelspoor niet doorloopt is niet zo erg, maar waarom zou je het na de wissel door laten lopen? Laat je tunnel gewoon wat eerder beginnen als je dat wil. Verder heb je gelijk over het bw. Dat ziet er raar uit met die stijgende bocht ervoor. Ook is het lastig te bereiken. Kun je me het wintrack bestand eens doormailen, ik vind het wel grappig om er eens naar te kijken

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: bluey op donderdag 14 oktober 2010, 01:06:29
Hoi guido

ziet er leuk uit. Dat het dubbelspoor niet doorloopt is niet zo erg, maar waarom zou je het na de wissel door laten lopen? Laat je tunnel gewoon wat eerder beginnen als je dat wil. Verder heb je gelijk over het bw. Dat ziet er raar uit met die stijgende bocht ervoor. Ook is het lastig te bereiken. Kun je me het wintrack bestand eens doormailen, ik vind het wel grappig om er eens naar te kijken

roland

Hi Roland, bedankt voor je reactie. Ik zou de tunnel van het dubbel spoor inderdaad dichter bij het station kunnen leggen. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb....  :shock: Er wordt dan wel een beetje minder spoor zichtbaar, maar de overgebleven wissel (die dan in de tunnel terecht komt) kan ik vast nog wel een beetje verder weg inplannen.
Alleen... Zoals het nu ligt is het wel een buitenkansje voor een scene met baanwerkers enzo, en dat idee klinkt eigenlijk ook best leuk en uniek! Kortom, ik moet er nog even over nadenken.

De slinger om het BW ligt er omdat ik anders niet genoeg hoogte kon winnen om over dat achterste dubbelspoor te komen. Het bestand komt eraan (WinTrack9), ik ben benieuwd wat je ervan kunt maken...!

In ieder geval alvast bedankt voor het aanbod :-)
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Egmaf

Het is een leuk sporenplan! Alleen zou ik die lange slinger naar je BW eruit halen.
En de loods van de draaischijf aan de andere kant doen. Dan heb je wat beter de ruimte voor een mooi BW.

Groeten Martin
Re:EgMaf gaat weer los!
Hallo Martin,

Bedankt voor je reactie. Zou je eens kunnen laten zien hoe je het dan zou doen zonder die slinger? Daar kwam ik zelf dus niet uit...
Als ik de loods aan de andere kant zou leggen, dan kijk je wel steeds tegen de achterkant van de loods aan, en is de draaischijf en voorkant (opening) van de loods nauwelijks zichtbaar. De baan is namelijk tegen de muren van een kamer aan gepland.
Re:EgMaf gaat weer los!
hermanus
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
hoi guido
ik vind dat stukje doodlopend wel wat hebben evt voor een goederenloods.
Ik zag in je vorige plan ook al een draaischijf met c-rail (moet dat niet met k)
onder die slinger kom je niet uit ivm hoogte maar kun je hem niet direct op je draaischijf aansluitn zonder terug te steken met die wissel?
verder een leuk plan
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Guido,

Ik bouw tegenwoordig zonder getekende plannen. ik heb me ook nooit verdiept in sporenplannen tekenen met de computer.
Ik dacht zo omdat het mij zo leek dat je de bediening van de spoorbaan tussen je station en BW zou maken. Dan zit je wel aan je zichtzijde van je draaischijf.
Volgens mij heb ik wat dingen over het hoofd gezien je zit natuurlijk met je hoogte die je moet overwinnen. Mijn idee klopt niet excuses!

Toch zou ik er nog eens naar kijken als ik jou was.
Bijvoorbeeld kan je langste lokomotief boven in de hoek staan zodat je de draaischijf op kunt draaien. Is dat spoortje lang genoeg. Dat soort dingen.

Je station ziet er trouwens heel leuk en vol bedrijfsmogelijkheden uit.
daar ga je nog veel lol aan beleven.

Heb je al eens gedacht aan een schaduwstation?

Groeten Martin
Re:EgMaf gaat weer los!
Hoi Guido,

Ook ik wil graag kijken en proberen met ideeen te komen. Als je daar prijs op stelt wil je mij dan ook het wintrack bestand mailen dan zal ik eens hobby-en.

Groeten,

Tim
Re:EgMaf gaat weer los!
de Hoeve
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
wel een mooi plan voor relatief weinig ruimte. jij bent echt wel de man van goed doordachte sporenplannen!

is het een idee om het BW verhoogd neer te leggen? ik zou het Bw aanrijden vanaf de achterkant, je krijgt dan veel meer ruimte ter beschikking.

ik heb even snel een paar aanwijzingen in jouw baanplan gezet. misschien kun je daar iets mee.
de schets is niet precies, je moet het zelf even uitmeten...

wat je ook nog zou kunnen doen is de dubbelsporige tunnelingang het linker spoor als uithaalspoor te gebruiken. ik vind zelf de ruimte iets te beperkt om een dubbelsporig station te situeren. enkel spoor past wat beter denk ik. daarvoor liggen die wissels daar precies goed.

de rode wisseldoorsteek voor het station is om goed bij het Bw te kunnen komen.



groeten,
Hessel.
Re:EgMaf gaat weer los!
Dat gaat nooit lukken qua helling om zo over het dubbelspoor te komen

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
@Allemaal: Bedankt voor de leuke reacties, de hulp en het meedenken. Dat geeft een burger moed :)


@Hessel (& Roland): Ik zou het spoor naar het BW inderdaad wel bij die engels wissel kunnen laten beginnen, maar dan moet hij ook van daaraf al gaan stijgen. Dan zie je het station erachter nauwelijks meer, en dat lijkt me erg jammer... Bovendien raak ik een omloopspoor kwijt (voor rangeerbewegingen) en wordt de helling tussen het lagere paradespoor en dit stijgende spoor dan waarschijnlijk wel erg stijl...

Kortom: Goed idee, maar na nader onderzoek helaas niet uitvoerbaar. Vooral blijven komen met goede ideeen!!

@Tim: WinTrack plan komt eraan.

@Martin: Het uithaalspoortje bij het BW is langer dan het draaiende deel van de draaischijf, dus dat komt met de lengte wel goed. Het schaduwstation staat dichter bij het begin van dit draadje, in deze post.

@hermanus: Met wat handigheid kan een draaischijf ook aan C-Rails gekoppeld worden. Misschien dat ik de doodlopende sporen vanaf de draaischijf wel in K-Rails uit ga voeren, maar dat zijn details die ik tegen die tijd wel uitvogel. Voor het plan maakt het niet uit. En direct aansluiten is me niet gelukt, omdat ik dan die wissels ervoor niet meer kan leggen. En die zijn voor de verzorgingssporen (kolenbunkers enzo), die wil ik niet via de draaischijf laten lopen.
Re:EgMaf gaat weer los!
Stuur je mij het plan ook nog?

Overigens; dat is sowieso je probleem met deze opzet; de dingen die je eigenlijk heel graag wilt zien ( lange stationssporen, bw en parade spoor liggen allemaal op de achterkant van je baan achter iets anders. Je kunt dan eigenlijk weinig scenery kwijt Zonder die zaken op zijn minst gedeeltelijk aan het oog te onttrekken. Daar wilde ik voornamelijk even naar kijken in wintrack. Ik weet alleen niet of ik een wt9 file kan inlezen in mijn versie maar dat zien we wel ( kun je hem niet opslaan als een oudere versie ?)

ik vind het nl wel een onwijs leuk plan en ik denk echt dat het zo aan te passen moet zijn dat het beter klopt. Compromissen blijven er altijd

roland
Re:EgMaf gaat weer los!
hermanus
gast

Re:EgMaf gaat weer los!
heb je plan nagemaakt en 430 veranderd in een 224 kan dus ook een wissel worden daarna een wissel en een 215 die op je draaischijf uitkomt ,dankunnen de sporen naast de lokloods
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Ik zal jou ook eens gaan helpen. Jij hebt mij immers ook goed geholpen tot nu toe.

Kun je je station nietomdraaien? Dus perrons aan de voorzijde, opstelsporen achter? Op die manier gaat de lus links andersom, en kun je zo gemakkelijker een helling maken naar je BW. (die vind ik in jou ontwerp te krap en te vol.)

Ik zou ook het paradestukje aan de voorzijde weglaten. Wordt veel te druk.

Ik zelf zou op een dergelijke (kleine) ruimte geen draaischijf leggen. Maar ik begrijp dat je die al hebt?

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: hermanus op vrijdag 15 oktober 2010, 07:58:03
heb je plan nagemaakt en 430 veranderd in een 224 kan dus ook een wissel worden daarna een wissel en een 215 die op je draaischijf uitkomt ,dankunnen de sporen naast de lokloods

Hallo Hermanus,

Ik heb dat zojuist ook even geprobeerd, maar kom er niet uit. Miscshien als ik de verzorgingssporren tussen de loods en de muur in leg, maar het hele BW is eigenlijk bedoelt om mijn stoomlocs een mooi plaatsje te geven. Dus wil ik ze juist graag in het zicht hebben :)
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: RoWi op vrijdag 15 oktober 2010, 17:50:40
Kun je je station nietomdraaien? Dus perrons aan de voorzijde, opstelsporen achter? Op die manier gaat de lus links andersom, en kun je zo gemakkelijker een helling maken naar je BW.
Het zou inderdaad mooi zijn als ik de helling naar het BW aan de achterkant zou kunnen leggen. Maar de lus links andersom leggen ben ik niet zo gek op: dan liggen de meegebogen wissels veel meer in het zicht, het stationsgebouw blokkeert dan het uitzicht op de perronsporen en de rangeersporen komen dan zo ver naar achteren dat ze moeilijk bereikbaar (en bestuurbaar) worden.

Citeer
Ik zou ook het paradestukje aan de voorzijde weglaten. Wordt veel te druk.
Ik weet het, ik wil teveel... Compromissen blijf je altijd houden, maar zonder het paradespoor heb ik helemaal nergens vrije baan.... :-(

CiteerIk zelf zou op een dergelijke (kleine) ruimte geen draaischijf leggen. Maar ik begrijp dat je die al hebt?
Nope, ik heb (nog) geen draaischijf, maar wel veel mooie stoomlocs die ik ook mooi show-plekje wil kunnen geven. En wat is daar beter voor geschikt dan een verzorgings-BW met draaischijf & loods? Liefst gebruikte ik een 7,5 graden loods, maar dat kost helemaal teveel ruimte.. Of heb je een ander idee voor een mooie show-plek voor stoomlocs?
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
CiteerHet zou inderdaad mooi zijn als ik de helling naar het BW aan de achterkant zou kunnen leggen. Maar de lus links andersom leggen ben ik niet zo gek op: dan liggen de meegebogen wissels veel meer in het zicht, het stationsgebouw blokkeert dan het uitzicht op de perronsporen en de rangeersporen komen dan zo ver naar achteren dat ze moeilijk bereikbaar (en bestuurbaar) worden.
Ik zie het verschil niet zo. Nu zijn je perronsporen moeilijk bereikbaar. In mijn idee zijn dat de opstelsporen....

CiteerNope, ik heb (nog) geen draaischijf, maar wel veel mooie stoomlocs die ik ook mooi show-plekje wil kunnen geven. En wat is daar beter voor geschikt dan een verzorgings-BW met draaischijf & loods? Liefst gebruikte ik een 7,5 graden loods, maar dat kost helemaal teveel ruimte.. Of heb je een ander idee voor een mooie show-plek voor stoomlocs?

Wat dacht je van een mooie vitrinekast?

Roy
Re:EgMaf gaat weer los!
Citaat van: RoWi op vrijdag 15 oktober 2010, 21:53:04
CiteerHet zou inderdaad mooi zijn als ik de helling naar het BW aan de achterkant zou kunnen leggen. Maar de lus links andersom leggen ben ik niet zo gek op: dan liggen de meegebogen wissels veel meer in het zicht, het stationsgebouw blokkeert dan het uitzicht op de perronsporen en de rangeersporen komen dan zo ver naar achteren dat ze moeilijk bereikbaar (en bestuurbaar) worden.
Ik zie het verschil niet zo. Nu zijn je perronsporen moeilijk bereikbaar. In mijn idee zijn dat de opstelsporen....
Het verschil is dat op de opstelsporen meer gerangeerd wordt (en er dus vaker iets "mis" zal gaan...)
Citeer
CiteerNope, ik heb (nog) geen draaischijf, maar wel veel mooie stoomlocs die ik ook mooi show-plekje wil kunnen geven. En wat is daar beter voor geschikt dan een verzorgings-BW met draaischijf & loods? Liefst gebruikte ik een 7,5 graden loods, maar dat kost helemaal teveel ruimte.. Of heb je een ander idee voor een mooie show-plek voor stoomlocs?

Wat dacht je van een mooie vitrinekast?

Roy
Eh, ja tuurlijk! Die heb ik ook wel, maar da's toch anders :)
Ik heb nog eens aan het BW zitten sleutelen. Misschien vindt je de volgende versie beter (komt over een paar minuten)
Re:EgMaf gaat weer los!
En hier een poging om het BW anders aan te pakken:
[

De helling wordt wat krap, maar ik denk dat ik het met 4% stijging op het verbindingsspoortje (de locs rijden daar toch alleen, zonder wagens) en het alvast laten dalen van het dubbelsporige spoor bij de slanke wissels, ik dat wel red.

De draaischijf heeft nu 2 aansluitingen, de linker voor de verbinding tussen BW en station, de rechter voor locs die na het kolen halen naar een loods moeten, of op de draaischijf moeten keren.
Het linker korte spoortje is een uithaalspoor voor locs die vanuit het station naar de kolenbunkers willen.

Van de 5 sporen rechts zijn de linker 2 voor het opstellen van "koud" materieel, de volgende 2 voor het landen van kolen e.d. (die zijn dan ook vanuit het eerder genoemde uithaalspoor bereikbaar), en het 5 spoor voor kolenwagens om de bunker bij te laden.

Eventueel kunnen links-onder nog wat "kale" sporen op de draaischijf worden aangesloten, maar dat zijn details..

Wat vinden jullie? Beter, slechter, nog steeds nix :)?
Re:EgMaf gaat weer los!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:EgMaf gaat weer los!
Tsja,het is wel veel schipperen met zoiets op een kleine ruimte. Kun je de schijf niet naar rechts schuiven, zodat het spoor vanuit je station rechtdoor kan naar je schijf, met net voor de schijf nog wat aftakkingen?

Roy