Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Schappenbaan

Wat ik er van vind ?

WOW  :O !!!!!

Mooie uitdaging, Ernst  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: De Schappenbaan
Die houten uitbouw met die ronde hoek zal zeker een blikvanger worden :thumbup:
Leuk dat je verschillende huizen als voorbeeld neemt, en daar dan je eigen creatie van maakt :)
Re: De Schappenbaan - vraagje
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan - vraagje
Dank voor de reacties!

ik ben op zoek naar ramen en deuren, en dat is nog een hele klus. Ik kan ze natuurlijk maken van styreen profielen, maar dat is ook nog wel een heel werk. Nu heb ik ook zitten kijken naar geëtste ramen van bijvoorbeeld Scale Link, maar dat is dan weer (de leuke tenminste...) schaal 00.
Ik kan niet echt wat vinden in bijvoorbeeld gelaserd spul of 3d-prints. Heeft iemand een leuk idee?
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Schappenbaan
Dag Ernst.

Ik heb de kozijnen voor het stationnetje zelf gemaakt -> klik. :idea:
Zodoende kun je eenvoudig iedere vorm zelf maken, het zou een
uitkomst zijn voor het deurkozijn in de ronde muur van de serre!  ;)

Het is maar een suggestie en zie je dat niet zitten dan zul je met
profielen aan de gang moeten, want de kozijnmaten zijn inmiddels
bepaald en kans dat je deze kant-en-klaar treft is vrij klein ...

Groeten,

Erik.
Re: De Schappenbaan
Lokkie
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Prachtig stukje zelfbouw. :thumbup:

Gr.
René
Re: De Schappenbaan
Jørg
gast

Re: De Schappenbaan
-Ernst:
Kijk eens bij Auhagen, daar verkopen ze losse ramen en deuren.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 11 april 2016, 20:48:44
...Ik heb de kozijnen voor het stationnetje zelf gemaakt ... het zou een uitkomst zijn voor het deurkozijn in de ronde muur van de serre!...

Dank @Erik voor de link! Leuk om even terug te lezen. De maten heb ik er nu wel inzitten, maar kunnen natuurlijk nog wel aangepast worden als ik besluit toch kant-en-klare ramen erin te zetten... Maar wel mooi voorbeeld zo!

@Jorg: daar heb ik gekeken, maar die hadden (vond ik) net te weinig keus. Maar ik zal nog eens de site bezoeken.

Ik zit echter met dat beeld van die geëtste deuren en ramen die ik op OnTraxs heb gezien bij GMenS. En dat leek me gewoon mooi, ook voor een voordeur.

Ik heb nog zat de tijd want ik moet eerst het "gat" tussen de aanbouw en de serre oplossen...
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
...want er zit dus nog wel een uitdaging in om op te lossen.

Vanavond bezig geweest om een opstelling te maken om te zien wat ik nog aan ontbrekende wanden moet gaan maken. Bijgaand de hele serie foto's rondom en een bovenaanzicht.

Voorgevel, linkergedeelte


Zijgevel


Achtergevel, met serre


Zijgevel, met uitbouw en serre

De uitbouw eindigt best laag, kijk maar een paar berichtjes terug naar de foto. Nu ik de serre om de hoek heb laten lopen komt deze veel dichter bij de uitbouw dan ik gedacht had. En dus komt hier of een raar "donker" hoekje - waar ik ook geen raam moet gaan maken - of ik sluit de serre aan op de uitbouw. Maar dan moet ik die wandjes overmaken en hoger laten eindigen. Consequentie is dat het dak op deze uitbouw dan niet onder 45 graden loopt.

Voorgevel, rechter gedeelte


Plattegrond


Handig die hoekijzers die ik overhield van het slopen van mijn vorige baan :D
Toch krijg je zo best een goed idee van de verhoudingen en of alles een beetje klopt. En volgens mij gaat dat wel goed komen.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De Schappenbaan
Beste Ernst,

In Houten in de achterste hal in de achterste hoek (waar de wand schuin naar binnen loopt), staat ook altijd een exposant met losse kozijnen.

Groet, Anne W
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
@Anne: dank je! Ga ik daar ook eens kijken!
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De Schappenbaan
Die zelfbouw gaat je goed af Ernst, sucsez  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Gaat heel mooi worden,  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
De Schappenbaan: kuurcentrumproject
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: kuurcentrumproject
Dank Peter!

Gisteren en vandaag een pakketje ontvangen:


De lijm (adviesje van @Ben... :D)


En spulletjes voor de gevels en het dak.
En nu weer verder met plakken...
De Schappenbaan - kuuroord
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan - kuuroord
Deze dagen verder gegaan met mijn bouwsel. Er zit stucwerk op de muren en dat moet dan de ramen gaan bevatten. Ik had nog Auhagen ramen liggen, die behoorlijk dicht in de buurt kwamen qua maat met wat ik nodig had. Ik moest ze alleen langer maken. Dus van twee ramen twee nieuwe maken: ééntje van 5 vensters hoog een één van drie - heb ik gelijk de maat voor de bovenverdieping...



de onderkant van het bouwwerk is gemetseld, het zogenaamde trasraam. Ik heb daarvoor die steentjes van Juwela gekocht. En die zijn toch klein...



Hier maar eens uitgelegd om te zien hoe dat eruit kan gaan zien:



Ik heb ook al stukjes geplakt...wat een werk zeg! En vannacht liggen bedenken dat ik dit fout heb gedaan. Ik heb ze plat op de muur geplakt, maar de stenen hadden dwars moete liggen. Alleen is het dan nog veeeeeeeeel meer werk, los van het feit dat ze niet zo recht zijn dat dit goed blijft zitten. Dus misschien laat ik het wel zo, maar ik moet daar nog eens stevig over nadenken.

En ook kwam ik erachter dat ik een rekenfout heb gemaakt met de stucwerkdelen die ik al geplakt heb: daar zit nu een te groot gat tussen. Ik ben de muurdikte van het karton vergeten mee te reken voor de hoekoplossing.
Kortom: weer nieuw puzzelwerk.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De Schappenbaan
Zo dan Ernst, dat zijn kleine steentje, wat een priegelwerk.
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst,

Wens je heel veel plezier met het lijmen de steentje, lijkt en me hele uitdaging om dat te doen.



Groeten

Peter
De Schappenbaan: nieuwe module - landschap
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: nieuwe module - landschap
Tussen alle huizenbouwsores door eerst bezig geweest met het landschap op de achtermodule. Op de bodemplaat aluminium gaas, omdat ik hoop dat het begrassen dan later beter gaat. Dat had ik al een keer ergens gelezen, en zelf ontdekt bij het maken van het grasdak (zie eerder bericht). Recent las ik dat in Hamburg ook aluminiumgaas wordt gebruikt om overal steeds opnieuw de begrasser te kunnen gebruiken.

Na het gaas het beproefde concept van kartonnen stroken met daarover in gips gedoopte katoen. En dat in laagjes opbouwen.





Ik volg de werkwijze die ik op de cursus bij @milocomarty heb geleerd:





Fijn turf op een donkere ondergrond... misschien moet ik de volgende keer dat nog donker doen. Ik heb nu donkerbruin gebruikt, maar dat kleurt dus lichter, gemengd met het gips. Ik meng het altijd, dat werkt makkelijker, en dan heeft get gips de kleur ook door en door. Krijg je geen witte smurrie als je een gaatje boort :D



2 mm gras is drie verschillende kleuren: 2 kleuren lichter groen en nagestrooid met een vrij donkere vezel...





4 mm gras in twee verschillende kleuren.
En: het werkt dus fantastisch dat aluminium gaas eronder. Ik had gelukkig kleine kiertjes zitten onder het gipslaagje, zodat ik een speld kan steken in het gaas, en zo de verbinding leggen. Les voor volgende bakken: gewoon even een draadje vast solderen en doorverbinden zodat het geen toeval is dat ik nog bij een stukje gaas kan ;-)

Straks nog even kijken of ik het nog iets ga verbeteren, of dat ik het op deze bak nu zo laat.
Re: De Schappenbaan - kuuroord metselwerk
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan - kuuroord metselwerk
...maar toch ook nog bezig geweest met de steentjesplakkerij...





Wat een gepriegel zeg. Je houdt het ook maar een rijtje of 5 vol... ik moet er niet aan denken dat je zo een heel huis moet doen. Wel leuk, met name ook de rollaag boven de ramen. Je kan de steentjes ook makkelijk doorsteken met een scherp mesje. Zo kan je een klezoor of een 3-klezoor maken. Of gewoon een halve steen, zoals tussen de kleine raampjes in. Maar die kleine stukjes kan je bijna niet meer beetpakken met een pincet.
Toch wordt het wel wat... :D
Re: De Schappenbaan
Lokkie
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Ziet er weer goed uit. B)
Wat een gepriegel met de steentjes, maar het resultaat mag er wezen. :thumbup:

Gr.
René
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,


Dat word me wat met die steentjes, ik doe het jou toch niet na hoor.

Maar denk wel als je klaar bent het resultaat heel mooi gaat zijn.



Groeten


Peter
Re: De Schappenbaan
Jørg
gast

Re: De Schappenbaan
-Ernst:
Wat een gepriegel met die steentjes, een echt monnikenwerkje, maar het restultaat zal wel knap zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zit te denken aan een methode om de steentjes mooi recht te krijgen op een lijn, misschien met een draadje van een bepaalde dikte om de steentjes mooi op één rechte lijn te kunne kleven en nadien het draadje voor dat de lijm droog is er tussen uit trekken, of heb je daar al ervaring mee?
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De Schappenbaan
-Ernst,
Ik doe het jou niet na! Het is niet alleen een geduldig werkje, maar je moet er ook nog een zeer vaste hand voor hebben. Juist aan dat laatste ontbreekt het bij mij. Dan maar liever een "huisje" op de kop tikken bij een beurs bijv. Toch heb ik veel respect voor jouw werkzaamheden. Ga zo maar heerlijk verder en dan zien we de mooiste creaties verschijnen!  :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Kroko14253
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Inderdaad, ik heb even in je draadje gekeken. Kan me voorstellen, dat je die kleine steentjes echt gepriegel vindt. Ik bouw met 1:35 steentjes. die vind ik al klein; laat staan steentjes in 1:87 (iets minder als de helft). Dat je die steentjes lastig met een pincet kunt vast pakken, kan ik me indenken.. Zoals ik al schreef, moet je veel geduld hebben, een stille werkplek en geconcentreerd werken.
Succes verder.

Groetjes

Harry
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank voor alle reacties!
@Harry: rustige werkplek met mooi klarinetmuziek op de achtergrond helpt... :D
@GWS: het is inderdaad leuk om te maken. Maar soms denk ik wel waar ben je aan begonnen...
@Jørg: dat met een draadje gaat echt niet lukken. Het draadje is denk ik al gauw zo dik als de halve hoogte van een steen, zo klein zijn ze. En als je het draadje wegtrekt voordat het helemaal droog is liggen de steentjes gelijk los. Ik hoop eigenlijk dat de algemene indruk prima is, mogelijk dat je dus met echte macro opnames ziet dat het een beetje onregelmatig is.
@Peter: nog ff geduld voor het resultaat ;-)
@René: dank!
De Schappenbaan - kuuroord
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan - kuuroord
Vanwege mijn nieuwe werk heb echt ff veel minder tijd om iets op het forum te zetten; ik ben al blij als ik naar zolder kan om een uurtje te prutsen...

...maar vorig weekend was de bestelling er met de raampjes en deuren. En dat ziet er goed uit!



Betekent wel (en die opmerking werd al eerder gemaakt over de afmetingen van de raampjes) dat ik toch de openingen waar de raampjes in moeten, moet aanpassen. Daarnaast ben ik aan het puzzelen geweest of ik, zoals ik van plan was, stucwerkplaatjes versnij en op het karton plak of dat ik naar een andere oplossing ga zoeken. Die stucwerkplaatsje (van Aughagen) zijn wel 2 mm dik: dat betekent dat ik iets met de plaatsing van de ramen moet doen, die plaatjes in verstek moet gaan maken, en alle stukken waar metselwerk komt opvullen, omdat die Juweela steentjes veel dunner zijn.
En dus heb ik het plan veranderd. Ik ga de ramen pas maken in de kartonnen onderbouw; de steentje lijm ik op het karton, en de tussenliggende ruimte ga ik opvullen met alabastine...kan ik gelijk de hoeken van het karton wegwerken. Stand van zaken nu:



Tot slot ben ik (ter afwisseling van het heidense karwei om al die steentjes te plakken) begonnen aan de nieuwe serre; afgestemd op de maatvoering van de ramen en deuren die ik heb gekocht. En dan ziet dat er nu zo uit:



Langzaamaan wordt het wel wat dus. En echt heel leuk om te doen. Tot een volgende update!
Re: De Schappenbaan
Jørg
gast

Re: De Schappenbaan
-Ernst:
Begint al op een echte woning te trekken, veel plezier met de verdere bouw van je droomhuis,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Schappenbaan
Dag Ernst.

Het debacle van de kozijnen is nu genomen :thumbup:
Ga je het nu eerst per geveldeel afwerken of
juist de geveldelen samenvoegen tot een casco
en van daaruit verder?
Per geveldeel is een stuk gemakkelijker werken,
maar om deze daarna tot een geheel te krijgen
is lastig, wat ook geldt voor de steentjes plakken
als het een heel gebouw is ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: Jørg op dinsdag 17 mei 2016, 20:23:09
...bouw van je droomhuis...
:thumbup:

inderdaad, dat wordt het wel echt!

@Erik: dat is inderdaad een puzzel. Ik werk nu per geveldeel de ramen en de steentjes af. Dan moet ik er nog "glas" inzetten; ook dat gaat handiger als ik er nog goed bij kan. Maar daarna ga ik het samenvoegen en als dat goed gaat pas de alabastine erop. Dan kan je ook de hoeken goed afwerken. Maar het is wel echt "al doende leert men"... :D
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Ik ben nagenoeg rond met de wanden en de uitbouw.
Vloer en dak van de serre:





De uitbouw aan de zijkant is nu helemaal gemetseld:



...en staat zo tegen het frame aan:



In de voorgevel de nieuwe voordeur gezet:



Net een proefje gedaan met alabastine op een stukje karton: kijken hoe zich dat houdt en of het karton en niet al te veel van verweekt...
Overigens: ik moet die alabastine dus gaan smeren in een laagje van pakweg een millimeter dik, en de steentjes waar het tussen moet schoon zien te houden. Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen...

In de afgelopen dagen de kozijnen van de ramen wit geschilderd, daarna moet de omranding nog een donkerder kleur krijgen. En pas daarna het stucwerk.
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst

Ziet er al prachtig uit, lekker veel steentjes lijmen  8o al goed dat het een hobby is  :D maar zonder gek te doen ziet er echt top uit hoor  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De Schappenbaan
Wat een mega klus Ernst, wel een uniek resultaat natuurlijk  :thumbup:. vr gr Arir
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Ziet er fraai uit en kost zeker behoorlijk wat tijd om te maken.
Heb toch even een vraagje (niet vervelend bedoeld), wat is de reden dat de gemetselde muur niet helemaal vlak lijkt?
Zijn de steentjes allemaal niet even dik of is er een andere verklaring voor?

Heb zelf ook wat Juweela steentjes besteld, dus ben hier wel even benieuwd naar.

Groeten,
Ton.
Re: De Schappenbaan
Jørg
gast

Re: De Schappenbaan
-Ernst:
Knap geknutselde woning, daar heb je veel geduld voor nodig, maar het loont achteraf wel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: De Schappenbaan
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 25 juni 2016, 20:17:36

ik moet die alabastine dus gaan smeren in een laagje van pakweg een millimeter dik, en de steentjes waar het tussen moet schoon zien te houden. Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen...


Misschien kun je Maskol over je steentjes smeren.   
En ik denk dat dun gieten handiger gaat als smeren,maar dan moet het karton ook een lijmbehandeling tegen het kromtrekken hebben.

Robin
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De Schappenbaan
Dag Ernst.

Het resultaat met de steentjes mag er wezen: prachtig mooi priegelwerk geworden :thumbup:
De serre ziet er ook goed uit met de aangebrachte tegelvloer en het kozijnwerk.

Citaat van: ernstcramer op zaterdag 25 juni 2016, 20:17:36
Overigens: ik moet die alabastine dus gaan smeren in een laagje van pakweg een millimeter dik,
en de steentjes waar het tussen moet schoon zien te houden. Ik weet nog niet hoe ik dat ga oplossen...
Afplakken met crepe- of maskingtape biedt wellicht een oplossing hiervoor?
Ik zou wel smeren in plaats van gieten, want daarbij is het stucmiddel dikker
en zal dus minder makkelijk tussen de aangebrachte steentjes kunnen geraken.

Groeten,

Erik.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank voor jullie reacties!

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 26 juni 2016, 12:18:09
...Afplakken met crepe- of maskingtape biedt wellicht een oplossing hiervoor?
Ik zou wel smeren in plaats van gieten, want daarbij is het stucmiddel dikker
en zal dus minder makkelijk tussen de aangebrachte steentjes kunnen geraken...

Dank voor je advies. Ik moet even kijken wat het resultaat van de proef gaat worden...  8o

Citaat van: Hero op zondag 26 juni 2016, 00:34:01
Misschien kun je Maskol over je steentjes smeren...

Ben je niet bang dat dit teveel in de steentjes zou kunnen trekken?

Citaat van: Yeoman op zaterdag 25 juni 2016, 21:59:39
...wat is de reden dat de gemetselde muur niet helemaal vlak lijkt?
Zijn de steentjes allemaal niet even dik of is er een andere verklaring voor?...

Helemaal geen vervelende vraag, daar is dit forum voor volgens mij. Inderdaad: de steentjes zijn niet allemaal even dik of precies hetzelfde qua afmeting. Ze hebben ook wel echt een voorkant en achterkant tot mijn verrassing. Het metselen is dus echt een hele tour, om een rechte lijn te krijgen. Maar je moet inderdaad soms even precies kijken of een steentje dat je pakt niet al teveel afwijkt van de anderen waar die bij geplakt wordt.
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De Schappenbaan
Fraai werk Ernst. Altijd genieten wanneer er weer iemand met zelfbouw bezig is.

Groet,

Ronald
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re: De Schappenbaan
Die Maskol is vrij dik. Ik denk niet dat die erin trekt.
Meestal trek je het er als een rups weer af na gebruik.
Ik weet alleen niet of je de laag er dun genoeg op krijgt voor je vul sessie.


Robin
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Maar ik heb begrepen Robin dat die Maskol wel behoorlijk prijzig is. en ik moet alle steentjes en de kozijnen dan afdekken... 8o
De Schappenbaan - kuuroord metselwerk
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan - kuuroord metselwerk
In de spaarzame tijd die ik heb gestaag doorgaan met het metselwerk... hier een paar close-ups:

De voorgevel; wel wat afwijkend van het origineel. Ik heb er een raam meer in geprojecteerd omdat ik meer kamers wil suggereren.

trasraam, sierstrepen en lateien van gemengde rode steentjes. pakweg 2 centimeter in een uurtje... en dan moet je daarna wel ff van je stoel komen.

De aanbouw heb ik helemaal met de witte steentjes gemetseld.

De steentjes zijn makkelijk te bewerken tot een drieklezoor (3/4 steen) of kleiner. Of zoals in de latei zorgen dat ze allemaal op dezelfde hoogte eindigen en strak tegen het kozijn aan zitten.

Daarna bezig gegaan met "glas" in de geschilderde kozijnen te maken en dan de wanden langzamerhand vastlijmen.


tot slot een foto van de serre waar ik de wanden aan de voorbereide vloer heb gelijmd:


Na de vakantie maar weer eens verder.

Re: De Schappenbaan
Lokkie
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Leuk projectje, maar wat een werk. 8o

Gr.
René
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De Schappenbaan
Ernst,
Ik zeg vakwerk hoe je dit maakt. :)
De tegelvloer in het huis ziet er schitterend uit. :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst,


Dit doe ik jou echt niet na hoor, echt vakmanschap als dit klaar is heb je wel iets heel prachtig op je baan staan.  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: De Schappenbaan
-Ernst:
Je monnikenwerk ziet er fantastisch uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan
Dank voor de reacties.
Maar nu trek ik er toch echt een paar weekjes de stekker eruit... ;-)
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Ernst

Dat geloof ik graag, heb die steentjes zien liggen in de modelbouw winkel, en dacht ja laat ze maar liggen zo klein.  :?  :)




Groeten en geniet van je rust.


Peter
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De Schappenbaan

Die vakantie heb je wel verdiend, Ernst  :thumbup:

Wat een karwei zeg  8o

Grtz Tony
Re: De Schappenbaan
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De Schappenbaan
Zoooooo! Dat is een priegelwerk! En dan zijn die verdraaide steentjes ook nog eens niet gelijk! Ik heb ze ook in de winkel zien liggen, maar ik geloof niet dat ik aan zo'n project durf te beginnen, wat een gepriegel. Wat dat betreft maak ik een diepe buiging voor je geduld. Heel veel succes er mee en voor nu, fijne vakantie.
Re: De Schappenbaan - verder met kuuroord
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Schappenbaan - verder met kuuroord
De vakantie is voorbij. Ik had de stille hoop dat augustus nog wel een beetje rustig zou zijn op het werk...maar dat was dus niet echt zo. Gelukkig heb ik naast de drukte wel wat tijd gehad om aan het huisje te werken, maar dus niet echt veel tijd om de site bij te werken. Laat ik dat nu maar eens even doen. En het zijn heel wat foto's...

Nu ik de kozijnen en de buitenkant geschilderd heb eerst maar eens kijken hoe het staat met het hoofdgebouw. Even een provisorisch dakje erop:

...en om dan naar de aansluiting nara het huis te kijken. Kan ik goed zien tot hoever ik met de steentjes moet gaan om het om de wand van de uitbouw aan te laten sluiten:


Ik maakte een denkfout met het eerste dakje: dat was precies zo groot als de omtrek van de uitbouw. Maar het moet iets groeter zijn; en dus maar een nieuwe gesneden:

...met check hoe het staat aan de zijkant van het huis. Ik heb express een deur gemaakt aan de achterzijde waardoor je het idee van een "achterom" creëert:

Ik vind het knap staan. De aansluiting is ook ok.

Nu verder met de dakplaat. Ik ga er een daklijst tegenaan maken; mooi hergebruik van koffieroerhoutjes van de Starbucks...  O:-D. En dat werkt prima, helemaal met het afkortmesje dat ik sinds kort van Proses.






Ook voor het plakken van de houten boeiboorden kun je prima die lijm voor lasercutmodellen gebruiken.

Zit als een huis...  :D
En weer passen:


Ik heb bedacht dat ik op de uitbouw een degelijk grinddak wilde hebben. Ik heb er van dat hele lichte ballast voor gebruikt dat iemand bij ons op de spoorclub in een zak van 30 kilo besteld had...ietsjes teveel dus. Zelf vind ik het te licht als ballast (de kleur dan he), maar hier lijkt het prima geschikt voor. Eerst strookjes tegels gesnede en geplakt, twee schoorsteentjes van Auhagen erop, en dan voorzichtig het grind erop:

Om het vast te zetten heb ik het bekende water-lijm-mengsel gebruikt wat ook populair is om ballast vast te zetten. In plaats van houtlijm gebruik ik daar tegenwoordig de lijm die Martin Welberg ook soms gebruikt voor: acrylbinder voor acrylverven. Mooi spul wat geen velletje maakt zoals houtlijm dat wel doet. Om gelijk een beetje veroudering aan te brengen wat zwarte en donkerbruine verf erdoor gemengd:

Het is een wat ouder dak, dus groeit er ook mos op de steentjes. Grasvezel van 0,5 mm is daar goed voor.

Tot slot nog twee andere experimenten. De eerste is het stucken van de muren tussen de steentjes in. Een heidens karwei zeg, en het is bijna net zo intensief als het plakken van de steentjes zelf  :O :?  Het wordt wel mooi denk ik, maar de structuur is me eigenlijk iets te grof:

Ik weet niet of ik er zo mee doorga, of toch een vulplaatje ga gebruiken...

Ik heb de wanden van de uitbouw donkergroen gemaakt, maar de kleur is te vlak. Dus de afgestreken penseel ter hand gegrepen en de wanden met donkergrijs gegreineerd.

Ook beter zou ik zo zeggen.

Nou dat was het wel weer even.
Re: De Schappenbaan
peterke33
gast

Re: De Schappenbaan
Hoi Ernst

Heb weer met grote verbazing gekeken naar jou updates, dat is echt prachtig gewoon.
Voor mooi fijn hout kan je ook balsa hout gebruiken, dikte en breedte kan je kiezen maar
dit ook mooi ga zo door volg elke update van jou op de voet.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter