Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De Schappenbaan

Gestart door ernstcramer maandag 20 september 2010, 14:03:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
Ik zal een draadje starten over mijn (nu nog... :D) te bouwen modulebaan. Of strikt genomen een segmentbaan, want de bakken zullen niet naar believen gewisseld kunnen worden. Zoals ik in mijn introduktie al vertelde ben ik na mijn verhuizing op zoek naar een zodanige baan dat ik die niet weer hoef af te breken bij een volgende verhuizing ( :evil: ). Daarom gezocht naar de oplossing van een modulebaan, maar die heeft ook zijn beperkingen: je kan thuis achter elkaar ook niet zo heel veel opstellen (hoewel ik best een grote zolder heb) en dan blijft de keuze: hoe breed maak ik de bakken.

Toen ik een keer bij onze bloemist in het dorp was viel mijn oog op zijn presentatie van alle plantjes (niet uniek, maar het moet je wel opvallen  :?) (zal nog foto toevoegen) en de verlichting. Gewoon van die muurdragers met planken, en onder aan de planken de verlichting. Bingo: het idee voor mijn "Schappenbaan" is geboren. En ook uitgewerkt.

Inmiddels ben ik gestart met de bouw van de eerste staanders: 1,2 m hoog. Dan kunnen er 3 of 4 rijen bakken boven elkaar. En heb ik een vraag uitstaan voor de bouw van modules..
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
(ik weet niet hoeveel tekst je mag typen in een venster, maar de vorige begon raar te doen als je zichtbare venster vol is... :oops:)

Intussen heb ik een testbaan gebouwd om de besturing van MPC in combinatie met Märklin Digitaal te testen. en dat is gelukt. Er moet nog wel wat fijn getuned worden, maar de koppeling ligt er.
Ik had MPC al als programma, maar reed daar analoog mee. Werkt uitstekend overigens. Maar ik moet wel alle locomotieven ombouwen naar gelijkstroom, en gelijkstroomloc's voorzien van een sleper, kortom: ik was altijd aan het prutsen. daarnaast worden de mogelijkheden met digitaal steeds interesanter, en wil ik die ook kunnen benutten.

Tot zover maar eerst. Ik zal zien dat ik er ook wat foto's bij plaats.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De Schappenbaan
Ben benieuwd.

De oplossing voor je textvenster probleem, Als je internetexplore gebruikt moet je het vinkje naast de taakbalk aan zetten, de compatibiliteitsweergave. Dan is het opgelost.

Groetjes, Wijbe
Re:De Schappenbaan
chopper
gast

Re:De Schappenbaan
Ik ben benieuwd naar je baanplan ;)

Mvg, Chopper
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
En dan nu eens even proberen of ik er foto's bij kan krijgen... :D

De ruimte waar ik aan de slag ben (wel een beetje laag, maar dat went wel...)


De digitale testbaan


De achterkant van de MPC Besturingskast


Nou, de eerste stapjes dus.
Voorlopig is het nog een hele puzzel om de besturing goed aan de praat te krijgen. Nou doen de wissels het weer even niet... :evil:
Re:De Schappenbaan
chopper
gast

Re:De Schappenbaan
Je ruimte daarintegen is lekker groot ;)

Tot weerziens ;)

Mvg, Chopper
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
Even een korte update. Door toename van mijn werk "overdag" ( :lol:) had ik even wat minder tijd om aan de baan te werken. Maar tussendoor bezig geweest met hoe ik van laag 1 naar laag 2 op mijn schappenbaan kan komen. Besloten om daar toch maar een keerlus voor te ontwerpen.maar zodanig dat het een lus is op het eerste niveau (zeg maar hondebot-constructie) van waaruit de keerlus afsplitst en gaat stijgen. Ik moet zeggen: dat was nog wel een gepuzzel met C-rails maar dank zij voorbeelden op dit forum kwam ik een hele stap verder.
Twee plaatjes: plattegrond en 3D





Nou, tot een volgende update...
De Schappenbaan: modules
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: modules
Eindelijk had ik bericht van die Duitse modulebouwer. Het ziet ernaar uit dat zijn problemen met eerdere leverancier zijn opgelost en de bakken kan gaan maken. Is misschien niet heel goedkoop, aan de andere kant als ik een mooie plaat multiplex op maat laat zagen kost dat ook extra geld. Ik hoop dus een paar bakken voor eind van het jaar in huis te hebben.

Ik probeer ondertussen duidelijkheid te krijgen voor een nieuwe systeemkeuze. Koploper met s88, of toch loont, of windigipet, of...als iemand leuke ideeën heeft houd ik me aanbevolen.

Verder denk ik dat ik mijn K-rails ga omruiling voor C-rails. Ik zal onder te koop wel een berichtje posten mocht iemand belangstelling hebben. Zo, dat was het weer even.
Re:De Schappenbaan: modules
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 15 oktober 2010, 14:56:12
Verder denk ik dat ik mijn K-rails ga omruiling voor C-rails. Ik zal onder te koop wel een berichtje posten mocht iemand belangstelling hebben. Zo, dat was het weer even.

Beste Ernst,

Waarom je K-rail vervangen door C-rail als je modulebouw wilt gaan toepassen? :shock:
Ik zou hier niet aan beginnen want ik ben mijzelf daar ook mee tegengekomen.
Houd het bij K-rail, werkt voor modulebouw honderd malen beter dan C-rails, geloof mij.

P.s. lees mijn site er maar eens op na.
Re:De Schappenbaan
Seinwezen
gast

Re:De Schappenbaan
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 15 oktober 2010, 14:56:12
Is misschien niet heel goedkoop, aan de andere kant als ik een mooie plaat multiplex op maat laat zagen kost dat ook extra geld.


Hoi Ernst,

als je een karweikaart hebt, is het zagen gratis bij Karwei :D.

En ik denk, net zoals Riny, dat je beter K-rails kan gebruiken op je modules.
Maar als je niet van plan bent ze vaak uit elkaar te halen, gaat het met C-rails natuurlijk ook. 8)

Succes met de bouw,

Sander
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 15 oktober 2010, 19:05:31
...
Hoi Ernst,
...
Maar als je niet van plan bent ze vaak uit elkaar te halen, gaat het met C-rails natuurlijk ook. 8)
...
Sander

Citaat van: Riny op vrijdag 15 oktober 2010, 15:27:53
...
Ik zou hier niet aan beginnen want ik ben mijzelf daar ook mee tegengekomen.
Houd het bij K-rail, werkt voor modulebouw honderd malen beter dan C-rails, geloof mij.
...

Inmiddels ben ik op deze site verschillende voorbeelden tegengekomen van het verbouwen van c-rails op de gewenste lengte. was ik wel van onder de indruk. mijn beeld is dat juist de overgangen van de c-rails eigenlijk de perfecte verbinding zijn voor modulebouw. want die constructie grijpt altijd op elkaar in. vandaar het idee om dus c-rails te gebruiken.  8)

komt bij dat ik erg opzie tegen al dat ballasten en daar bij mijn vorige baan ook nog wel een problemen mee heb gehad met "valse bezetmeldingen". vanwege vocht dat toch in het balastbed trok en daarmee kortsluiting in de k-rails veroorzaakte.  :roll:

dus...
De Schappenbaan: al weer de eerste planwijziging...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: al weer de eerste planwijziging...
ben ik lekker bezig zie ik ineens dat ik de stijgspiraal maar van 1 zijde kan bereiken. dus treinen die in de "andere richting" rijden kunnen nooit uit de lus komen. en dat was dus niet de bedoeling. vandaar de volgende aanpassing:



en nu maar eerst even de ogen dicht... 8)
Re:De Schappenbaan
Riny
gast

Re:De Schappenbaan
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 16 oktober 2010, 00:13:08
Inmiddels ben ik op deze site verschillende voorbeelden tegengekomen van het verbouwen van c-rails op de gewenste lengte. was ik wel van onder de indruk. mijn beeld is dat juist de overgangen van de c-rails eigenlijk de perfecte verbinding zijn voor modulebouw. want die constructie grijpt altijd op elkaar in. vandaar het idee om dus c-rails te gebruiken.  8)

Beste Ernst,

Niet vervelend bedoeld, maar je heb het zoals je het maakt en het is jouw keuze.
Al zou ik het persoonlijk dus niet doen.
Maar goed, gelukkig hebben wij allen de vrijheid van keuzes.
Daar komt bij dat het jouw modelspoorbaan is en jij bepaald wat je wel of niet doet of gaat doen.
Nog wel een punt, waarom zijn alle pro- modelspoorbanen uitgevoerd met K-rails wanneer het 3 rail betreft?
Ik ben op diverse beurzen nog nooit een module- baan tegengekomen die uit C-rails bestond/bestaat.

Maar nogmaals, het is jouw feestje.


Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Riny op zaterdag 16 oktober 2010, 10:28:25
...
Beste Ernst,
...
Nog wel een punt, waarom zijn alle pro- modelspoorbanen uitgevoerd met K-rails wanneer het 3 rail betreft?
Ik ben op diverse beurzen nog nooit een module- baan tegengekomen die uit C-rails bestond/bestaat.
...

Ik ben dat ook niet tegengekomen eerlijk gezegd. maar het idee van de goede koppeling op de moduulovergangen, lijkt dat niet kansrijk voor een mooie verbinding?

Maar ja, ik heb wel een hele berg K-rails en nog nauwelijk c-rails, dus je opmerking zet me wel weer aan het denken... :lol:
De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan
Update 27 oktober
ik ben druk bezig met de uitwerking van de schappenbaan. ik heb de staanders klaar, nou ja, een stuk of 4. en ben begonnen met de modules voor de railspiraal. ik heb daarvan de tekening al in dit draadje geplaatst (was toen nog met c-rails... :lol:)

de afgelopen dagen druk geweest met de basistafels voor de railspiraal: die komen niet op de staanders omdat ik bang ben dat dit niet zo stevig is. ik heb dus pootjes eronder gemaakt. lijkt, als de twee delen aan elkaar geschroeft zijn, behoorlijk stevig. moet ik straks alleen de spiraal ook nog "gesplitst" bouwen.



en zoals gezegd: ik denk erover alles toch maar met k-rails aan te leggen. en daar heb ik nog best veel van... :)



en ik kon het niet laten. toch even een lokje op de tafel gezet om alvast een "beeld" te hebben... :roll:



morgen de laatste keer in donkergrijs lakken, en dan kan ik de railspiraal gaan zagen.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:De Schappenbaan
Ziet er mooi uit. Ik ben bezig met C-rail bij modulebouw  :lol: . Tot nu toe gaat het goed alleen zal deze modulebaan geen tournee doen door het land

groeten minitreintje/Dylan
De Schappenbaan, update 9/11
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 9/11
vorige week de C-rails ontvangen die ik voor mijn testbaan nodig had. die natuurlijk vlug ingebouwd, en de opstelling voorbereid zodat ik de terugmeldingen kan gaan maken, de computer aansluiten en gaan testen.


vanmiddag bij @AlbertJan de decoders opgehaald voor die testbaan (nou kan het nog dacht ik maar zo... :lol:)


inmiddels is ook de basistafel voor de railspiraal klaar. deelbaar gemaakt in verband met later transport. voor het baanplan ben ik nog wel aan het puzzelen. belang is straks dat de spiralen goed aansluiten op de baan en deze goed ontsluiten voor het dubbelspoor. ik plaats daar later nog wel het aangepaste ontwerp van.


en met de eerste staander ernaast waar de modules op moeten komen

Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:De Schappenbaan
Ziet er goed uit succes!


groeten minitreintje/Dylan
De Schappenbaan; eventjes tussendoor...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan; eventjes tussendoor...
Voor een aantal cursussen had ik bonnen gekregen en daar heb ik mijzelf vandaag maar mee getracteerd. De NMBS 1189 van LS Models in wisselstroomuitvoering. Wat een loc... :mrgreen:



Maar daarna natuurlijk weer verder gewerkt. aan mijn testbaan. En ondertussen lezen in de starters manual van Koploper en in de manual van Windigipet. Wat mij opvalt is dat alle programma's waar ik mij inmiddels in verdiept hebt een afgrijselijke technische beschrijving hebben. Als starter wil je gewoon zien van wat moet ik nu doen om een trein aan de praat te krijgen. alle mogelijkheden om toevalsgeneratoren, schaduwstations, dienstregeling en ga zo maar door, komen dan later wel. eerst een rondje rijden. nou dat is er niet bij hoor. Alhoewel ik de startersuitgaven Aelderbaantje van Koploper al wel beter vind. maar toch... :?
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:De Schappenbaan
Mooie Lok :shock: :D

grote baan wil je gaan bouwen, succes ermee!
Groeten,
Martijn
Re:De Schappenbaan
flori2703
gast

Re:De Schappenbaan
ik zie dat je een railreinigings wagon heb
waar heb je die gekocht als ik vragen mag
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: flori2703 op woensdag 17 november 2010, 19:50:23
ik zie dat je een railreinigings wagon heb
waar heb je die gekocht als ik vragen mag

Op Eurospoor, al een paar jaar geleden. Hij is van LUX. ik moet er nu eigenlijk een decoder inbouwen, dat als ie stilstaat die stofzuiger ook uitgaat. want het is wel een pokke herrie... :x
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 15 oktober 2010, 19:05:31
Hoi Ernst,

als je een karweikaart hebt, is het zagen gratis bij Karwei :D.
...Succes met de bouw, Sander

Bedankt nog voor deze tip!  :D
Ik heb vandaag een plaat laten zagen voor de verschillende modules. en dat waren best een hoop stukken! ik zal als ze in elkaar zitten even een paar fototjes plaatsen.

En om dat te bereiken nu dus eerst naar zolder!  :P
De Schappenbaan: de eerste module
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan: de eerste module
Gister en vandaag de eerste modules maar eens in elkaar aan het zetten geweest. Dit is de module voor de achterkant van het frame, waar de treinen terug (of in een rondje op hetzelfde niveau zo u wilt  :)) kunnen rijden.

de achterbak:


Deze modules aan de achterzijde zullen wel voorzien worden van ballast, seinen en bovenleiding, maar verder vooral functioneren als schaduwstation. Het zal nog even passen en meten worden maar er gaan 3 of 4 sporen op.

En nu maar weer gauw naar zolder en verder bouwen.
De Schappenbaan, update 2/12
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 2/12
Inmiddels een aantal bakken voor aan de achterzijde van de stellingen klaar en een hoek module. Bij die bouwer in Duitsland een 4-tal modules besteld voor de voorkant.

Ook bezig met de eerste rails uitleggen voor de railspiraal. ook dat is nog weer een heel gepuzzel.

En dan de testbaan. Zoals ik eerder al schreef wil dat nog steeds niet lukken. Alles is aangesloten, maar ik krijg geen terugmeldingen. Niet via Koploper en niet via Windigipet. Via Koploper kan ik inmiddels wel de wissels bedienen en een loc laten rijden, da's als wat. maar via WDP is er geen beweging in te krijgen.
Zaterdag ga ik naar Culemborg naar iemand die via het forum van WDP heeft aangeboden de spullen te testen. Nog maar een keer dan.  :?

Bij @AlbertJan werkte het wel met Koploper...
Het is tobben op dit moment om de boel echt aan de praat te krijgen. Maar ja, als ik dan lees over de problemen van Peter/@degeluidsman....dan valt het nog wel mee... :(
Re:De Schappenbaan
Alpen Bassie
gast

Re:De Schappenbaan
goedenmorgen

een mooi projeckt
ik zou in iedergeval je k rails gebruiken de reden mag wel bekend zijn
zeker als je in module,s bouwd
verder kun je ook met k rail een natuurgetrouwde rail bedding maken.
maar voor al het doorslijpen daat perfect met oa een proxion zelf heb ik hier ook module,s waar onder twee spiraalen waarvan 1 uit twee delen.
maar goed verder is het een mooie bouw klus ben benieuwd naar de ontwikelingen

groetjes bas
Re:De Schappenbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:De Schappenbaan
Als je voor K-rails gaat zou ik wel even goed uitzoeken wat je hebt. De oude K-rails (21..-serie met holle spoorstaaf) zijn verschrikkelijk onbetrouwbaar. Op je foto zie ik dat je er een paar doosjes van hebt. Mij advies: niet gebruiken!

De K-rails van de "nieuwe" serie (dus 22..) rijdt overigens wel erg fijn. 8)
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:De Schappenbaan
zie het draadje voor het eerst
en ben heel erg benieuwd naar je ideen en uitwerking
succes met de bouw en vorderingen !!
groet robert
De Schappenbaan; update 18/12
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan; update 18/12
Na veel bijdragen in de verschillende draadjes over mijn testbaan (wat maar niet wil lukken... :() en de techniek (zoals de S88 en zo...) nu maar weer eens even een update over de eigenlijke baan.

Ik heb inmiddels een aantal wat kleinere modules af en geschilderd. Hier een opstelling van de nog ongeschilderde delen.


Ik ben ook druk met de railspiraal. Dat is nog een hele klus om het eerste "rondje" te leggen en pas te maken. Want de rondes erboven moeten wel allemaal op dezelfde draadstang gezet worden, en de spiraal moet deelbaar zijn. Een heel gepuzzel dus.


Verder was ik op zoek naar goedkope kurk als onderlegger voor de K-rails. Na enig zoeken kwam ik op een hobby site van Aduis, waar ik iets van mijn gading vond. Het blijkt best goed te zijn en goed te snijden. Hier het eerste resultaat in vergelijking met originele bedding van Noch (rechts... 8).


Voor de "voorbakken" de modules aan de voorkant dus, heb ik een bestelling geplaatst in Duitsland. Eens zien wat dat wordt.

nou, tot zover maar eens. Nu naar bed, want morgenochtend ga ik naar Houten...
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: Rutger op vrijdag 03 december 2010, 09:48:42
Als je voor K-rails gaat zou ik wel even goed uitzoeken wat je hebt. De oude K-rails (21..-serie met holle spoorstaaf) zijn verschrikkelijk onbetrouwbaar. Op je foto zie ik dat je er een paar doosjes van hebt. Mij advies: niet gebruiken!

De K-rails van de "nieuwe" serie (dus 22..) rijdt overigens wel erg fijn. 8)

Wat is er onbetrouwbaar aan? Ontspoort de boel of krijg je sluiting of slecht contact?

Groet,
Frank
Re:De Schappenbaan
daanknoben
gast

Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst,

Wat een enorme bedieningskast met al die draden eruit  :D :D. Ik ben benieuwd naar de verdere bouw. Wel handig trouwens die ijzeren staanders voor die rekken enzo.

Groeten,
Daan
Re:De Schappenbaan
matthijs popken
gast

Re:De Schappenbaan
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: daanknoben op zondag 19 december 2010, 13:29:15
Hoi Ernst,
Wat een enorme bedieningskast met al die draden eruit 
...Daan

Dat had ik natuurlijk moeten vertellen.
Zoals ik in een ander draadje heb geschreven is het oorspronkelijk plan om het programma MpC-D te gebruiken niet gelukt. Ik krijg de besturing niet goed, en heb daarom al die spullen verkocht. Wat je ziet op die foto's is de kast dus van de vorige besturing, waarin alle 19" rekken zaten voor de besturing en terugmeldingen. Plus de voeding en de computer. De kast staat er nog; de besturing is helemaal ontmanteld.

Nu dus op zoek naar een nieuwe besturing. En vooralsnog is die zoektocht een heeeeele ingewikkelde... :?
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: ernstcramer op zondag 19 december 2010, 22:01:02
Nu dus op zoek naar een nieuwe besturing. En vooralsnog is die zoektocht een heeeeele ingewikkelde... :?

Heb je je al verdiept in koploper? Daar kun je alles mee, of je houdt het simpel. Kan ook alternatieve hardware(voor weinig geld) aansturen via de pc. Kost veel tijd om je erin te verdiepen, maar ik was na enige weken volledig overtuigd van dit prachtig stuk software  8)

Succes met je overwegingen.

Groet,
Frank
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Citaat van: fnieste op maandag 20 december 2010, 20:37:50
Heb je je al verdiept in koploper? Daar kun je alles mee, of je houdt het simpel. Kan ook alternatieve hardware(voor weinig geld) aansturen via de pc. Kost veel tijd om je erin te verdiepen, maar ik was na enige weken volledig overtuigd van dit prachtig stuk software  8)
...Groet, Frank

Tja, die besturing. Ik heb Koploper doorgeworsteld en geloof absoluut dat dit een mooi programma is. Maar dat is WinDigipet ook en daar lijkt de continuiteit groter. nadeel van Koploper is natuurlijk dat nieuwe ontwikkelingen niet op voorhand meegenomen gaan worden. Ik heb dat inmiddels een paar zien draaien en vind dat mooi.
Ik kijk ook naar iTrain: ik vind dat er wel heel mooi uit zien. Ik ben op zoek naar een moment (of iemand... 8)) waar ik een keer kan kijken om alles eens goed in me op te nemen.

Voor wat betreft de hardware ben ik serieus aan het kijken of LocoNet met de modules van Hans Deloof een oplossing kunnen zijn. Het voordeel daarvan is dat deze besturingsmodules perfect te gebruiken zijn in de modules zoals ik die aan het bouwen ben. Ze hebben niet zo heel veel aansluitingen en dan hoef je dus ook niet veel door te lussen tussen modules onderling.

Wordt vervolgd  :lol:
Re:De Schappenbaan; update 18/12
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:De Schappenbaan; update 18/12
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 18 december 2010, 00:37:22
Verder was ik op zoek naar goedkope kurk als onderlegger voor de K-rails. Na enig zoeken kwam ik op een hobby site van Aduis, waar ik iets van mijn gading vond. Het blijkt best goed te zijn en goed te snijden. Hier het eerste resultaat in vergelijking met originele bediing van Noch (rechts... 8).

Hoi Ernst,

Ik gebruik ook het zelfde kurk, maar gewoon gekocht bij een bouwmarkt. Daardoor iets goedkoper.

Wat betreft de programma's, vindt ik iTrain erg goed, zoals het nu ontwikkeld wordt. Persoonlijk ga ik momenteel nog verder met RocRail, omdat daar nog veel meer ontwikkelaars aan werken en het veel meerdere systemen ondersteund, ook de modules van Hans de Loof en van Peter Giling. Peter komt eind januari met een mooie interface tussen LocoNet en Ethernet, zodat je niet afhankelijk bent van RS-232 of USB. In mijn geval kan ik dan de baan vanaf meerdere computers besturen.

Ik ben met de verschillende modules aan het experimenteren in combinatie met een IntelliBox, een RS-232 box van Wim Ross en een LocoBuffer van Hans de Loof. De laatste is wat tegengevallen, omdat er een simpele versie van USB naar RS-232 converter is gebruikt, waardoor het alleen op Windows XP werkt. Hopelijk meer op dit forum in de toekomst van mijn experimenten.

Hroet,
Bert
Re:De Schappenbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De Schappenbaan
Ernst,

ik ken alle 3 genoemde programma's, je hebt mail.

met vriendelijke groet,

Walter
De Schappenbaan, update 29/12
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 29/12
Vandaag kwam er een mooi pakket uit Duitsland: de modules zoals ik die besteld heb bij Harald Brosch.



Gauw even de eerste bak provisorisch gepast. Er moet wel wat aan gesleuteld worden, maar de onderdelen, die gelaserd zijn, zien er perfect uit. En het past ook prachtig.


En dan natuurlijk het moeilijkste: de draagarmen in de module vastmaken. Een tijdrovendklusje, maar het is de eerste. De volgende moet natuurlijk veel sneller gaan... :lol: :lol:




Verder ben ik de afgelopen twee weken verder gegaan met de railspiraal. Dat vergt een hoop passen en meten, maar daar staan op dit forum hele mooie voorbeelden van.
Hier het ontwerp:


en hier de volgende fase in de bouw:

De railspiraal moet in tweeën gedeeld kunnen worden, om vervoerd te kunnen worden. Dat wordt dus nog een heel gepuzzel om dat goed te krijgen.  :P

Zo dat was het weer even. Ik hoop gauw de foto's te kunnen plaatsen van de combinatie van de railspiraal en de modules.
Re:De Schappenbaan; update 18/12
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan; update 18/12
Citaat van: treinbert op woensdag 29 december 2010, 22:59:28
...
Hopelijk meer op dit forum in de toekomst van mijn experimenten.
Groet, Bert

Bert: dank voor je opmerkingen over de programma's. Ik zal het volgen. Zoals ook je bevindingen met alle componenten in het bijzonder die van Hans Deloof. 8)

Citaat van: wissels op woensdag 29 december 2010, 23:12:12
Ernst,
ik ken alle 3 genoemde programma's, je hebt mail.
met vriendelijke groet, Walter

Walter: dank! Je hebt mail terug.

Zo zie je, telkens kom je een stap verder met dit forum. Geweldig!
Re:De Schappenbaan; LocoBuffer Deloof ook onder Windows 7!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan; LocoBuffer Deloof ook onder Windows 7!
Citaat van: treinbert op woensdag 29 december 2010, 22:59:28
...
...en een LocoBuffer van Hans de Loof. De laatste is wat tegengevallen, omdat er een simpele versie van USB naar RS-232 converter is gebruikt, waardoor het alleen op Windows XP werkt.
...

Ha Bert,
Ik heb inmiddels van Hans Deloof begrepen dat de modules van hem gewoon onder Windows 7 werken, en dat het configuratieprogramma voor een belangrijk deel al aangepast is aan een aantal bugs.

Zou dus wel moeten werken  :shock: :)
Re:De Schappenbaan
flori2703
gast

Re:De Schappenbaan
mooi zo goed bezig :D
Re:De Schappenbaan
caponordtraveller
gast

Re:De Schappenbaan
goed begonnen zo te zien  :D

top bezig, leuk anderman ideeën te zien  :lol:

Succes verder
tot dan ,
Steven.

De Schappenbaan, update 3/1
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 3/1
In het nieuwe jaar gelijk maar verder gegaan met de railspiraal. De eerste kurk geplakt, de eerste rails met draad weer aangebracht. Heerlijk om weer echt aan het opbouwen te zijn. Zo'n railspiraal is een heel bewerkelijk klusje. Want je kan de rails wel uitleggen, maar als je het daarna uit elkaar haalt om de spiraal delen te monteren moet het wel weer precies op de goede plek terug komen.

Nou, het was op de MTS al zo: met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.

Daarnaast alvast al knutselend nadenken over de goede elektrische aansluiting. Heeft iemand daar ervaring mee? ik wil een ringleiding aan leggen van 0,75 of 1 mm2. Is dat voldoende, of moet je dan ook de afstand daarvoor meenemen in de bepaling van de doorsnede.
Re:De Schappenbaan, update 3/1
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De Schappenbaan, update 3/1
Dag Ernst.

Citaat van: ernstcramereen ringleiding van 0,75 of 1 mm2.

Ruim dan voldoende doorsnede van de bedrading!
En als je op b.v. op de 0 en de 180 graden van de
spiraal een voeding (ringleiding) legt van boven tot
beneden (verticaal) en daarmee alle lagen van de
klimspiraal aansluit is dat ook ruim voldoende. :wink:

Groeten,

Erik.
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Een ringleiding maak ik altijd van 2,5mm. draad en tak ongeveer iedere meter af naar de rails.

Voor de ringleiding gebruik ik installatie draad welke ik helemaal strip, hierop zijn makelijk aftakkingen te solderen.

De reden dat ik dikkere draad gebruik is simpel, bij sluiting wil ik de energy niet in de kabel hebben zitten voordat de centralle uitschakeld.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

De Schappenbaan, update 20110118
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
De Schappenbaan, update 20110118
Even een korte update met wat plaatjes.

Zoals gemeld heb ik modules in Duitsland besteld. Ik heb twee ervan nu in elkaar gezet. Behoudens wat verrassingen in de constructie (zo is de materiaaldikte anders als ik verwacht had... :?) zijn de bakken erg mooi in elkaar te zetten. En zitten ze goed op de staanders. Na de standaard aansluiting gecompleteerd te hebben met "mijn verbindingssjabloon" de eerste proefplaatsing gedaan.


hier de aansluiting aan de railspiraal. Duidelijk te zien is dat zowel de voorbak als de achterbak via een tussenstuk aan elkaar aansluiten.


Hier twee bakken boven elkaar; ze zitten niet op de goede hoogte ten opzichte van de railspiraal, maar dit was om te zien of ik 30cm afstand aan kon houden of toch 45. Het wordt 45, anders kan je er geen scenery tussen maken.


Zoals ik in het eerste bericht van dit draadje al vermelde heb ik de inspiratie opgedaan in onze bloemenzaak. Hierbij de foto waarbij ik dacht: kijk - dat moet mijn schappenbaan worden  :lol:


Dan twee foto's van de ontwikkeling van de railspiraal. De eerste bocht is gelegd, en de eerste "hele halve"cirkel, dus op een helft van de railspiraal, is in principe zover klaar.




Vanavond de kurkbedding donkerbruin gekleurd, zodat daarna het ballasten kan beginnen. Ik kleur alles, maar in de railspiraal zal ik geen ballast doen: ziet toch niemand.
Zou, en maar eerst weer eens gaan slapen. 8)
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Schappenbaan
Dat zijn geen halve maatregelen die jij aan het bouwen bent  :D

Succes met je bouw Ernst.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Schappenbaan
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Schappenbaan
Zo, weer eens stevig bezig geweest met de railspiraal. Bijna 1 hele oploop is nu klaar. De rails kan worden aangesloten, dat wil zeggen voorzien van bedrading. Op de scheiding in de railspiraal zal nog goed gelet moeten worden op de stootkanten: de boel moet straks niet ontsporen.

Om het uit te kunnen proberen heb ik eerst weer een lokje teruggebouwd naar wisselstroom (alles was omgebouwd naar gelijkstroom voor mijn vorige besturing van MpC). En het is toch wel heel leuk om weer een lok de spiraal te zien beklimmen.

Verder weer kurk geplakt voor de "omloop" die loopt van de voor-module naar de achter-module. En zijn we weer een stap verder. Morgen misschien weer gelegenheid... :lol:
Re:De Schappenbaan
jakeman
gast

Re:De Schappenbaan
Wat leuk zijn we allebei op hetzelfde moment bezig met een klimspiraal!
Jij bent ook goed bezig, ziet er goed uit!

Succes


Groeten Jake
Re:De Schappenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:De Schappenbaan
Hoi Ernst, je opzet ziet er erg mooi uit.
Hoe ga je al die overgangen maken tussen de twee delen van de klimspiraal, of zaag je de rail gewoon door?
Veel succes.