Nieuws: De  regels en richtlijnen voor het plaatsen van een verkoopadvertentie zijn aangepast. Lees ze eens door voordat je iets te koop aanbied.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  S88 zelfbouw
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: S88 zelfbouw  (gelezen 2598 keer)

Jos L

• Toffe Gast
    • Jos
S88 zelfbouw
« Gepost op: donderdag 09 september 2010, 19:12:18 »

Ik weet dat er al heel wat S88'ers zijn (zelfbouw of gebouwd) maar deze is heel geschikt voor 3-rail en daarbij erg goedkoop.

Hij is hier te vinden.

Met vriendelijke groet,

Jos

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Janvis

• Stamgast
Re:S88 zelfbouw
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 09:57:52 »

Die s88 heb ik hier ook gebouwd (heb er nu 4) ze werken goed. Alleen volgens mij wel erg gevoelig voor storing van buitenaf, ik krijg namelijk nog wel eens een false melding binnen. Ik heb er al rj45 connenstoren en afgeschermde kabel tussen zitten (cat5-e) maar helaas word het daar nog niet veel beter van :(

Olav

• Vaste Gast
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 11:02:52 »

Ook bij de oorspronkelijke S88-ers komen nog wel eens valse meldingen.

Echter, afhankelijk van de software die je gebruikt kan dit meegenomen worden. Bij mij kan ik in het programma aangevene wanneer een medling wel of niet vals is.

Ik heb echter wel de stroomdetectie en de S88 "uit elkaar" getrokken, waardoor er minder valse meldingen komen. Maw de S88 zit minimaal een meter van de detectie verwijderd. Scheelde echt een hoop.
Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Electronica Freak

• Vaste Gast
  • ECoS II !!!
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 16:54:09 »

hallo

hoe bedoel je dat precies ?

groet matthijs

Elektrotechniek is een vak waar spanning in zit :wink: :mrgreen:
vriendelijke groet Matthijs

Olav

• Vaste Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 17:37:46 »

Wat bewdoel ik hoe?  :D
Groeten

Olav

Electronica Freak

• Vaste Gast
  • ECoS II !!!
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 17:40:02 »

Ik heb echter wel de stroomdetectie en de S88 "uit elkaar" getrokken, waardoor er minder valse meldingen komen. Maw de S88 zit minimaal een meter van de detectie verwijderd. Scheelde echt een hoop.

kun je dit beter uitleggen ?? :D

Olav

• Vaste Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 00:28:44 »

Ik had een S88 samen met de electronische detectie in één kastje vlak boven elkaar zitten.

Nu heb ik in een kastje de electronische detectie en een ander kastje de S88. Beide staan nu tenminste een meter uit elkaar en zijn verbonden met een 16 aderige kabel.

De S88 vlak bij de besturing, de detectie vlak bij de baan.

Groeten

Olav

jeroen511

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 08:44:21 »

Hoi Jan

Utp kabel is nooit afgeschermd, deze is wel zo getwist dat er geen overspraak mogelijk  is tussen de aderparen.Als je Ftp kabel gebruikt dan zit er nog een folie en een blank draadje bij.Deze kabel is dus goed afgeschermd van de buiten wereld.

gr jeroen

Freak

• Speciale Gast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 10:01:10 »

Utp kabel is nooit afgeschermd, deze is wel zo getwist dat er geen overspraak mogelijk  is tussen de aderparen.

Zie ook opmerking

Mvg,
Peter
Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB II en LocoNet TCP/IP.

Janvis

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 11:07:53 »

Hey jeroen,

Ik heb ook nergens gezegd dat ik utp kabel heb gebruikt ;) alleen dat ik cat5-e kabel heb gebruikt en dat is (in het geval van mijn kabeltjes) ftp kabel :)

jeroen511

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 14:32:14 »

Hoi Jan

Sorry,dan had ik dat verkeerd begrepen.Heb je je  aarde draadje dan wel aangesloten? ivm storingen

Freak

• Speciale Gast
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 16:51:52 »

Die s88 heb ik hier ook gebouwd (heb er nu 4) ze werken goed. Alleen volgens mij wel erg gevoelig voor storing van buitenaf, ik krijg namelijk nog wel eens een false melding binnen.
Heb je de draden voor de terugmelding dicht bij de stroomvoerende draden liggen ?.

Mvg,
Peter
Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB II en LocoNet TCP/IP.

Janvis

• Stamgast
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 22:59:21 »

Hoi Peter,

In het begin wel, toen zaten ze met zn alleen in een draadgoot. Daar heb ik de s88 kabels nu uit gehaald (de ftp kabels bedoel ik dan) en heb ze nu met spijkerklips over het hout werk gespijkerd. Helaal is het er niet anders van geworden.

Als ik in koploper een datalog maak dan knipperen soms zelfs beina alle punten wel even open, kortom op dit moment is het een drama. Ik heb ook de s88 naar lpt gemaakt uit de mrdirect handleiding met optocopler's. Ik zit er aan te denken om daar de pullup weerstand van de datalijn te verlagen van 100k naar 10k. Misschien dat ie daar wat minder gevoellig voor storing van word.

Heel eerlijk gezegd beggin ik er best wel een beetje zat van te worden, maar ik ga gewoon door :lol:
Morgen maar eens met de scoop bij de s88lpt print gaan meten of daar ook veel storing binnen komt, misschien dat ik dat ook wel een beetje kan filteren met een klijne condensator. Het nadeel is alleen dat de data informatie maar korte piekjes zijn, dus veel filteren kan ik ook niet want dan blijft er geen data meer over :(

Groeten Jan Willem

Electronica Freak

• Vaste Gast
  • ECoS II !!!
« Reactie #13 Gepost op: zondag 12 september 2010, 16:00:38 »

hallo

is dit probleem met storingen ( van buitenaf ) ook bekend bij het gebruik
van ESU terugmelddecoders via de ecoslink ??

groet matthijs

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 11:53:02 »

Jan-Willem,

In het geval van MrDirect en de LPT - s88 aansluiting is er waarschijnlijk wel iets aan te doen, je kunt namelijk de inlees frequentie van de LPT instellen, als je die verlaagd naar dan zijn de resultaten beter. Waarschijnlijk wordt de bus nu overstuurd.
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Janvis

• Stamgast
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 17:32:58 »

Hoi Sprinter,

Bedankt voor je hulp, hoe ga ik dat instellen in mrdirect? ik zie nu wel in het beeldscherm staan dat de snelheid nu 17KHz is, maar dit bepaald hij zelf.

Groeten Jan Willem

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 20:30:28 »

Jan, dat kon je in eerdere versie van Mrdirect instellen, je kunt de waarde in je database met default instellingen aanpassen, 10 kHz of iets lager geven goede en betere resultaten.

Janvis

• Stamgast
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 20:36:58 »

Hoi Sprinter:

Kan je iets verder uitleggen wat ik moet doen? Ik heb mrdirect 7.4 (de nieuwste is dat volgens mij). Ik kan namelijk in mrdirect zelf niks vinden om de snelheid in te stellen :(

Groeten Jan Willem

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 21:00:16 »

Je kunt via DOS en edit je dbf aanpassen waar al je instellingen in staan zo ook die voor de snelheid van de LPT.

Jos L

• Toffe Gast
    • Jos
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 21:03:20 »

Hallo Jan Willem,

Kijk eerst even wat er in mrdirect.ini staat als waarde bij UL. Bij mij is deze bijvoorbeeld 3500, dat geeft een uitleesfrequentie van 9kHz. Als ik nu opstart met "mrdirect ul=2000" dan start mrdirect op met (bij mij) een frequentie van 15kHz.
Dus hoe groter de UL des te lager wordt de frequentie.
De volgende keer kan je gewoon opstarten met "mrdirect" want de frequentie blijft behouden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvg, Jos

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Janvis

• Stamgast
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 22:14:57 »

Ik heb de instelling gevonden, deze stond op 1635 dat kwam neer op 17kHz, deze heb ik nu op 3000 gezet  en dat komt neer op 8kHz. Ik heb nu koploper ook gestard en heb nu een log draaien met alleen de bezetmeldingen. Ben benieuwd wat nu het resultaat is.

Groeten Jan willem

Janvis

• Stamgast
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 16 september 2010, 23:22:50 »

Tot nog toe lijkt dit de oplossing te zijn :D  Ik heb de hele avond zitten testen op zolder en heb geen enkele onterechte bezetmelding gehad :lol:
Kortom ik kan nu heerlijk gaan slapen :)

Bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat de topicstarter hier ook wat aan heeft, ik heb zo wel een beetje zn topic gejat, sorry :oops: :oops:

Groeten Jan willem

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte