Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

gipsmallen

Gestart door bluey woensdag 01 september 2010, 00:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gipsmallen
bluey
gast

gipsmallen
Hallo Allemaal

Zo maar eens een ideetje. Het valt mij op dat er veel mensen met gipsmallen werken, en terecht want er is geen muur zo mooi als die uit een gipsmal. Nou hebben die dingen 1 nadeel: ze zijn erg duur, en je hebt er behoorlijk wat verschillende nodig om wat afwisseling in je baan te krijgen.

In plaats van dat iedereen ze allemaal koopt, zou het niet een idee zijn om voor elkaar wat verschillende gipsmuren/tunnelportalen te gieten en ze te ruilen? het gieten gaat behoorlijk snel, dus je kan er heel wat productie mee draaien. Ik heb er zelf en stuk of 7 en sta nu alweer voor het feit dat ik nog 4 tunnelportale nodig heb (het liefst 2 x 2 verschillende :-(. Ik heb zelf een aantal verschillende natuurstenen muren, en grote rotsblokken, kleine rotsblokken, een trotoirachtige tegelvloer en een mal voor verschillende perronranden (ik kan bij interesse voor dit idee wel even wat fotootjes plaatsen. Lijkt dit wat, of is het een dom idee?


Mvrgrt

Roland
Re:gipsmallen
wilwol
gast

Re:gipsmallen
Hallo Roland,

nee ik denk dat dit zeker geen gek idee is, ik heb in gipsmallen 2 verschillende muren een enkele en dubbele tunnelportaal, en een gekurfde tunnel binnen muur.
en heb zeker intresse om perrons van gips te maken alleen heb ik die mallen (nog) niet maar als iemand wil ruilen qua afgietsels prima idee.
ook rotsen zijn welkom voor op mijn nog te bouwen bergen
grtz
Wilfred
Re:gipsmallen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:gipsmallen
Hoi Roland.
Het idee is prima maar in de praktijk niet eenvoudig uitvoerbaar.
Dit idee is al een aantal malen geopperd maar bleef hangen op een practische uitvoering.

Getuige dit citaat uit 2006 :
« Gepost op: Zaterdag 28 Oktober 2006, 08:53:47 » 

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Forummers.
N.a.v. een idee van Tom om, indien mogelijk, gezamenlijk dure artikelen aan te schaffen, kreeg ik op Eurospoor een idee! 
Nu ik echt ga beginnen met het bouwen van een echte modelbaan (i.p.v. de testbaan) ben ik al maanden aan het verzamelen en zoeken naar allerlei materialen om de scenery te gaan maken.
Voor het maken van muren, tunnelingangen enz. zijn er prachtige mallen te koop, maar deze zijn nogal prijzig en meestal niet in de reguliere handel te koop, prijzen van ? 30 tot ?60 of meer!
Nu wilde ik een setje aanschaffen maar er zijn er zoveel dat ik (nog) geen keuze kon maken.
Wie werkt er nog meer met deze mallen,welke heb je, hoe bevallen deze, en wil je evt. jouw set (tijdelijk) ruilen voor een andere set?
Aangezien deze mallen klein en licht zijn kunnen ze evt. gewoon per post verzonden worden!
Nog meer geïnteresseerden,
laat even wat horen,


Daarna is dit idee nog een paar keer naar voren gekomen en de uitkomst was (is) dat je dit alleen onderling, op vriendschappelijke basis kunt doen.
Een aantal genoemde problemen waren, wat te doen bij beschadigen, zoekraken of onzorgvuldig gebruik. (verfstoffen e.d.)

Het idee is uitstekend maar de uitvoering lastig.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:gipsmallen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:gipsmallen
Hoi AlbertJan,

Er is een wezenlijk verschil tussen het bericht uit 2006, en dan van bluey.
Bluey stelt voor om wel met je eigen mallen, afgietsels te gieten, en
vervolgens die afgietsels te ruilen. 't ergste wat kan gebeuren is dat de afgietsels niet aankomen of onderweg stuk gaan, maar dan giet je er gewoon nieuwe hé :-)

Ik ben in elk geval gewonnen voor het voorstel. (temeer ik ook op't punt sta om voor ettelijke honderden euro's aan Spörle mallen te kopen)
Wel moet er dan ergens een database bijgehouden worden van wie welke mallen heeft enzo, zodat we niet teveel allemaal dezelfde mallen kopen :-)

Eventueel wil ik mij hier wel als vrijwilliger voor opgeven om dit allemaal in een database te "gieten" enzo :-)


groeten,
Kris
Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Hallo allen

Inderdaad Albert-Jan, ik bedoel niet dat we mallen heen en weer moeten sturen (ten eerste het risico van beschadigen en ten tweede heb je ze dan niet in huis als je ze zelf nodig hebt) maar de afgietsels. De gipsvormen kun je na 20 minuten al uit de mal halen, dus 10 muurtjes zijn zo gegoten. Ik zal vanavond wat fotootjes uploaden van de mallen die ik heb.

Ik heb in ieder geval een aantal spörle mallen. Ik heb de katalogus aangevraagd om te zien welke ik heb (ik heb ze via mp tweedehands gekocht). Ik heb zeker 3 verschillende ruige natuurstenen muurtjes in verschillende steengrootte (erg fraai) en ik heb de mal met de 6 verschillende perronkanten en nog een mal met een trottoirachtige plaat met 30x30 tegels, waar wel een klein scheurtje inzit wat een klein gietnaadje geeft. Dan heb ik volgens mij van (is het niet Woodlands) dat hele grote rotsblok, een mal met een platte rotswand (super voor het maken steile rotswanden!) en een mal met allemaal kleine rotsblokken die je in een alpenweide kan integreren (ook heel mooi) Ik maak de rotsen ook zelf gewoon van gips als ik aan het smeren ben, maar zo mooi gedetaillerd als uit de mallen krijg je ze nooit! daarbij als je een berg volgens de klassieke methode met gips en horrengaas maakt, kun je ze heel erg eenvoudig met een klodder gips in de wand invoegen terwijl je het gaas aan het ingipsen bent. Wij zijn er erg enthousiast over!

Mijn dochters gieten ze graag, dus een beetje productie zal geen probleem zijn !

Kris, als jij een soort van database met plaatjes en eventueel fabrikantnummers kunt bijhouden, zou dat fantastisch zijn! Wellicht even een "onvervuild topic voor opstarten, en misschien is het voor onze moderators mogelijk om dit een no-reply topic te maken, waar alleen jij in kan posten, zodat het een soort on-line catalogus wordt.

Wilfred: ik zou super geinteresseerd zijn in vier enkele tunnelportalen en de bijbehorende binnenmuren, en maak met alle plezier zoveel perronkanten voor je als je wilt! Je moet er wel rekening mee houden dat de perronkanten ongeveer 20 cm zijn en dat je ze niet kunt buigen natuurlijk;-) wat ik wel eens doe om een muurtje gebogen te krijgen is dat ik de strips in stukken zaag en de naden met gips dichtsmeer. bij natuurstenen muren camoufleer ik dan de naden met klimop. Dat zal bij een perronkant wat lastiger zijn, maar dat zul je moeten proberen (of je perrons rechthouden en de gebogenkanten zelf inkrassen)


Roland
Re:gipsmallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:gipsmallen
Misschien dan ook handig om erin te zetten wat het per forumlid gaat kosten.

Bijvoorbeeld een zak gips, misschien zelfs persoonlijk af te leveren  :D , eventuele verzendkosten, waar eventueel zelf op te halen etc.


En belangrijk: alles op vrijwillige basis en geen GEZEUR of wat dan ook. (is immers vrijwilligerswerk)
Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Nou, een doos gips kost echt niet zoveel (10 euro bij de praxis geloof ik) , en het is me meer de bedoeling om wat muurtjes te ruilen. In dat geval is er met gipskosten ook geen gezeur. Ik wilde er geen handeltje van maken ;-)

Ik heb net de Spörle catalogus binnengekregen en wat ik zo kan zien heb ik in ieder geval de 2141, 2215 en 6010.

Wat een mooi spul hebben die lui trouwens!

Roland
Re:gipsmallen
Wesleyk
gast

Re:gipsmallen
Het is een leuk idee om dit te doen.

Voor de mensen die ook de sporle mallen willen zien. Je kan hier de catalogus bekijken.

http://modelspoorh0.nl/downloads/Spoerle_Gipsvormen_catalogus_2007%5B1%5D.zip
Re:gipsmallen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:gipsmallen
Citaat van: sn00zerman op woensdag 01 september 2010, 09:05:12
Er is een wezenlijk verschil tussen het bericht uit 2006, en dan van bluey.
Bluey stelt voor om wel met je eigen mallen, afgietsels te gieten, en
vervolgens die afgietsels te ruilen. 't ergste wat kan gebeuren is dat de afgietsels niet aankomen of onderweg stuk gaan, maar dan giet je er gewoon nieuwe hé :-)

Ik ben in elk geval gewonnen voor het voorstel. (temeer ik ook op't punt sta om voor ettelijke honderden euro's aan Spörle mallen te kopen)
Wel moet er dan ergens een database bijgehouden worden van wie welke mallen heeft enzo, zodat we niet teveel allemaal dezelfde mallen kopen :-)

Eventueel wil ik mij hier wel als vrijwilliger voor opgeven om dit allemaal in een database te "gieten" enzo :-)


groeten,
Kris

Ronald, alleen de gips afgietsels, dat is inderdaad een nieuw idee, had ik niet gezien! :oops:
Dit is zeker een uitstekend idee, je kunt dan zelf een aantal (extra) afgietsels maken en deze ruilen met iemand anders! 8)

En als Kris dan de database "afgietsels" voor zijn rekening neemt dan zou dit zeker kunnen.
(Zelf heb ik een aantal mallen van Anita decor en Noch)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re:gipsmallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:gipsmallen
Citaat van: bluey op woensdag 01 september 2010, 11:43:26
Nou, een doos gips kost echt niet zoveel (10 euro bij de praxis geloof ik) , en het is me meer de bedoeling om wat muurtjes te ruilen. In dat geval is er met gipskosten ook geen gezeur. Ik wilde er geen handeltje van maken ;-)

Ik heb net de Spörle catalogus binnengekregen en wat ik zo kan zien heb ik in ieder geval de 2141, 2215 en 6010.

Wat een mooi spul hebben die lui trouwens!

Roland

Begrijp mij niet verkeerd Roland.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat er mensen die geen mallen hebben hier ook graag gebruik van zouden wilen maken. Vandaar dat ik dit vermelde.  :D

Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Hallo Olav,


Ik begreep je niet verkeerd ;-) maar zoals gezegd was het niet mijn bedoeling een handeltje met bijbehorend productiebedrijf op te starten. Het gaat er denk ik meer om dat mensen die met gips werken en wat mallen hebben, niet alle mallen hoeven te kopen maar wat heen en weer kunnen ruilen. In het geval dat iemand nog geen mallen heeft, zou ik denken dat het slim is om een setje te kopen wat nog niemand anders heeft (zie straks ook de database als dat gaat lukken) zodat je ook ruilmateriaal hebt. Terug naar de tijd van de spiegeltjes en de kraaltjes zullen we maar zeggen :-)

Nogmaals, het is maar een idee!

Roland
Re:gipsmallen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:gipsmallen
Die database moet gewoon lukken.
Ik heb de nodige ervaring met PHP & MySQL.
Het idee van mij was dat ik dit wel wil bouwen, maar het onderhouden
kan iedereen voor zich doen.
(via login kan je je eigen mallen beheren, en als een soort "wiki" kunnen we gezamelijk de mallen beheren)

Denk er allemaal eens rustig over na, want ik vertrek vanavond tot einde september op vakantie :-)
(heb wel in elk hotel WIFI, en verder ook een smartphone met HDSPA mee, dus kan af en toe hier wel eens lezen)


groeten,
Kris
Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Wauw! Je hebt in 1 bericht drie afkortingen gebruikt die mij niks zeggen! Die maand vakantie daarentegen weer wel: die heb ik niet :-(

Heel veel plezier, en wellicht kunnen de geinteresseerden vast wat foto's plaatsen van welke mallen we hebben

Roland
Re:gipsmallen
wilwol
gast

Re:gipsmallen
Citaat van: bluey op woensdag 01 september 2010, 10:28:53

Wilfred: ik zou super geinteresseerd zijn in vier enkele tunnelportalen en de bijbehorende binnenmuren, en maak met alle plezier zoveel perronkanten voor je als je wilt! Je moet er wel rekening mee houden dat de perronkanten ongeveer 20 cm zijn en dat je ze niet kunt buigen natuurlijk;-) wat ik wel eens doe om een muurtje gebogen te krijgen is dat ik de strips in stukken zaag en de naden met gips dichtsmeer. bij natuurstenen muren camoufleer ik dan de naden met klimop. Dat zal bij een perronkant wat lastiger zijn, maar dat zul je moeten proberen (of je perrons rechthouden en de gebogenkanten zelf inkrassen)


Roland


Roland,

ok 2 binnen muren per tunnelportaal of heb je er meer nodig?

dat heb ik zo wel op voorraad liggen gegoten en al met modelgips van knauff.
mijn 2 perrons zijn ongeveer 1,70mtr lang en ze zijn recht dus de stoeptegels komen ook van pas. mijn perrons worden ongeveeer 7cm breed.
we kunnen een en ander regelen via pm.
ik kijk niet op een muurtje/portaaltje  meer of minder hoor.

grtz Wilfred
Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Hallo wilfred

heb je een pb gestuurd

super

roland
Re:gipsmallen
tjebbe
gast

Re:gipsmallen
heren, ik vind dit een super idee!  las dit opzetje vandaag pas maar ik zou zeggen doen!!!
hierdoor denk ik dat iedereen veel mooie gips modellen kan toepassen voor een fractie van de prijs voor alle mallen. zelf heb ik wat kleine rots malletjes en 2 zelf gemaakte mallen voor een arcade muur. ik wacht wel af of het echt wat gaat worden  :D

groet rene
Re:gipsmallen
Lid sinds: 2008

offline
Re:gipsmallen
Er is hier tot nu toe alleen gesproken over rotsmallen en tunnenportalen/-wanden.
Zijn er ook mensen die andere mallen (willen) gebruiken, bijv. gemetselde muren,
gevels  of straatpatronen ??
WIm
Re:gipsmallen
bluey
gast

Re:gipsmallen
Hallo wim

ongetwijfeld! Ben zelf zeker geinteresseetd om eens een huis te bouwen van gegoten gipswanden en ook bestrating staat nog op mijn lijstje.

Kris is nu op vakantie maar wilde naar een database opzet gaan kijken als hij terugkomt. Wordt dus vervolgd!

Roland
Re:gipsmallen
Peranakan
gast

Re:gipsmallen
@ Wim

Zeker!Ik bouw geen kleinspoor o.i.d. maar een boerderij diorama voor mijn zoontje. Dus klinkerweggetjes, muurtjes, muren van huizen, stoepjes etc. gebruik ik ook.

Ik volg dit draadje met interesse!
Re:gipsmallen
Lid sinds: 2008

online
Re:gipsmallen
Bij het surfenn kwam ik nu pas dit tegen

mi een simpel en goed idee

Ik heb zelf van Anita decor een muur en een muur met twee bogen

ben benieuwd naar vervolg

Groet Erik
Re:gipsmallen
wilwol
gast

Re:gipsmallen
Roland en ik zijn al druk bezig met de uitwisseling en voor elkaar te gieten
als er nog meer mensen intresse hebben in muurtjes ik heb er twee een grove muur en een wat fijnere muur, een enkele en dubbele tunnelingang
als er iemand wil ruilen met rots brokken/brokjes, die muur met 2 bogen van erik lijkt mij ook wel wat voor achterop mijn baan ben ik bereid om deze te gieten. stuur dan maar een pbtje

grtz wilfred
Re:gipsmallen
Lid sinds: 2008

online
Re:gipsmallen
hallo wilfred
in het gips draadje reageerde je op mijn bijdrage
in mijn draadje bijdrage van 2 januari kan je mijn voorbeelden zien

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.50

vind dit nog steeds een goed idee

heb jij voorbeelden van jouw mallen ?

Groet

Erik
Re:gipsmallen
wilwol
gast

Re:gipsmallen
Hallo Erik,

ik zal even foto's maken van de afgietsels van de mallen die ik heb,
ze zijn van anita decor.
het muurtje met die bogen is wel erg mooi trouwens is de muur in dezelfde struktuur?
zodat dat bij elkaar past.
ik kan dat niet goed zien op de foto maar zon grof muurtje heb ik ook.

grtz Wilfred
Re:gipsmallen
wilwol
gast

Re:gipsmallen
Re:gipsmallen
vandomm
gast

Re:gipsmallen
Je weet dat in deze mallen ook afgietsels kunt maken met giethars , veel sterker ,
gemakkelijker te bewerken en nog zuiverdere afgietsels met hars.