Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Problemen met M 5214 driewegwissels

Gestart door Populier vrijdag 20 augustus 2010, 11:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met M 5214 driewegwissels
Weliswaar niet analoog maar digitaal maar volgens mij wel de juiste plaats om advies te krijgen. :lol:
In mijn schaduwstation ligt thans een M 5214 driewegwissel. De eerste heb ik al vervangen omdat diverse loks op langzame snelheid stopten op de wissel. Meestal in de stand linksaf gezien vanaf de rechte binnenkomst. De tweede heeft hetzelfde probleem. Heb net een derde wissel getest en ook daar dezelfde problemen. Heeft iemand hier ervaringen mee en liefst ook oplossingen voor?

groet Hennie
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Hallo Henny, gewoon geen drieweg wissel gebruiken, had er ook een en gewoon verkocht  :mrgreen:
Het aansturen is ook al een probleem  :?

Gr Einte
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Hoi Einte,

Aansturen is (digitaal) geen probleem, wel de stroomvoorziening blijkbaar. Nu komen er in principe alleen treinstellen overheen maar het is wel een schaduwstation dus wil ik geen problemen.

groet Hennie
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
mijn ervaring met driewegwissels is ook niet best, ik had er in m'n vorige schaduwstation één in de uitrij straat, en dat ging wel, maar (langzaam) inrijden is vragen om ellende. Voor mij geen driewegwissles meer.

Walter
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
 :evil:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald! Is wel balen want dat zijn wel 3 kopsporen. Nu maar weer bedenken hoe dat op te lossen. Als je met voldoende snelheid er over gaat lukt het wel maar ik neem het risico niet.

groet Hennie
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Sowieso missen er bij die 3weg wissels "pukos" in het midden (puntcontacten, duits) .

Soms zijn ook de laatste pukos voor de wissel iets te laag. Kijk er maar eens van de zijkant tegenaan. De pukos moeten wel boven de plastic delen op de wissel uitsteken anders raken ze het sleepcontact niet.

Je kunt het wel goed krijgen, heb ik ook voor elkaar gekregen, maar blijven nare wissels met veel storing / onstporing.

Groet Matthijs
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Vandaar dat die er al uit ligt: geen risico in een schaduwstation. Komt altijd wel van pas in het zicht, b.v. idustrieterrein.

groet Hennie
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Ik denk dat het niets of niet veel uitmaakt, maar om een 3-weg wissel goed in de afbuigende stand te krijgen moet je hem eerst even "rechtdoor" zetten, overigens hoeft het niet persé een puko probleem te zijn, kan ook aarde zijn.

Groet, Anne W
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Anne W

Het schakelen gaat op zich goed. Ben misschien ook wel te kritisch maar in een schaduwstation mag niets blijven staan. Rails ook schoongemaakt. Test gaat  met diverse loks op stand 1 kruipend. Bij problemen met een lok ook de sleper een beetje versteld maar problemen bleven dus weg ermee.


groet Hennie
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Beste Hennie,

Het gaat soms niet alleen om het schakelen, vandaar mijn opmerking om de wissels atijd eerst recht te zetten voor dat hij weer afbuigend gezet wordt.

Is stap 1 op die plaats wel reëel?, als de loks nooit op stap 1 daar rijden dan is die test te rigoreus, ik kijk altijd naar de laagste snelheid ter plaatse en doe er één stap af.

Groet, Anne W
Re:Problemen met M 5214 driewegwissels
Anne W,

Ik heb inmiddels de 5214 door 2x 5202 vervangen. Misschien ben ik wel te voorzichtig maar hij zat op een plaats waar ik van buitenaf slecht bij kan, vandaar. Jammer want ik vind het een mooie wissel. Natuurlijk gaat de lok door de massa altijd wel een stukje verder maar liever geen risico. Heb er drie liggen die ergens anders zeker een plaatje krijgen maar hier liever niet. Overigens denk ik dat jouw test beter de praktijk weergeeft, maar ik ben nog maar beginner zonder ervaring :cry: maar dat komt wel goed.

Groet Hennie