Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Williamsville - 27-11-2012: Op de toer van een kopstation, Epoche I...

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 11 augustus 2010, 09:10:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Heb je bewust gekozen voor deze wat specifieke maat van 108 cm breedte (ik zou het eerder lengte noemen ;) )?

De opzet in modules heeft in elk geval het voordeel dat je de baan per module kunt bouwen (voor het gevoel meer voortgang) en dat je dit eventueel (gezellig) in de huiskamer kunt doen in plaats van op de spoorzolder.

Succes bij de planvorming.

Groet,
Ronald
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Yep,

108 cm is namelijk 3x 24188 + 3x 24172. Ik wil de C-rail geometrie zoveel mogelijk aanhouden. 360 en 720 mm vind ik te kort (voor een dergelijk stuk spoor), 1440 mm is amper nog hanteerbaar. Vandaar de keuze voor 1080 mm, ofwel 108 cm.
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Tja, als k-railer denk ik daar natuurlijk niet aan. :D

Hoe ga je de koppeling tussen de modules verzorgen? Laat je de C rails gewoon van kopeind tot kopeind lopen en klik je dan de rails én de modules tegelijk aan elkaar?

Groet,
Ronald
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: rorail op woensdag 15 juni 2011, 15:44:35
Tja, als k-railer denk ik daar natuurlijk niet aan. :D

Grapjas  :D  6 x 18,0 cm

Maar ik snap deze niet helemaal: "Het idee is om een 108 cm lange plank (ca. 15 cm breed) midden op de kopse kanten te leggen (dus niet ertussenin!) voor het spoor. De rest zal met gaas en andere stroken hout aangekleed worden. Middenin zal een spant als steun dienen voor het spoorbed...."

Heb je een afbeelding en hoe ga je de modules aan elkaar koppelen? Type stekkers?

groet,
Michiel
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: rorail op woensdag 15 juni 2011, 15:44:35
Tja, als k-railer denk ik daar natuurlijk niet aan. :D

Hoe ga je de koppeling tussen de modules verzorgen? Laat je de C rails gewoon van kopeind tot kopeind lopen en klik je dan de rails én de modules tegelijk aan elkaar?

Groet,
Ronald

Van wat ik begrepen heb, is het aan elkaar klikken van de rails niet echt een optie (plus lastig). Ik wil ze simpelweg tot het einde laten lopen en dan afzagen (zoals te zien is in Maarten Santegoeds' Schönblick 2.0, post 19.

Citaat van: Golfer op woensdag 15 juni 2011, 20:51:16
Citaat van: rorail op woensdag 15 juni 2011, 15:44:35
Tja, als k-railer denk ik daar natuurlijk niet aan. :D

Grapjas  :D  6 x 18,0 cm

Maar ik snap deze niet helemaal: "Het idee is om een 108 cm lange plank (ca. 15 cm breed) midden op de kopse kanten te leggen (dus niet ertussenin!) voor het spoor. De rest zal met gaas en andere stroken hout aangekleed worden. Middenin zal een spant als steun dienen voor het spoorbed...."

Heb je een afbeelding en hoe ga je de modules aan elkaar koppelen? Type stekkers?

groet,
Michiel

Hoezo grapjas?

Wat betreft je andere opmerking: er tussenin is toch beter denk ik, anders komen de sporen wel erg hoog boven de rest uit (wat weer veel opvullen met zich meebrengt). Wellicht dat deze tekening het verduidelijkt:



Wat meer ruimte voor scenery geeft is de rails uit het midden leggen, maar dat gaat weer ten koste van de bruikbaarheid.

Wat de stekker betreft: in eerste instantie denk ik aan meerdere lossen stekkers, maar voor het vervolg wordt een 15-polige sub-D stekker overwegen (zie: ModAc box: van statisch naar dynamisch).

Tips en suggesties zijn welkom!
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: William027 op woensdag 15 juni 2011, 21:38:57
Hoezo grapjas?

Was gericht aan Ronald. Ik kon me niet voorstellen dat hij met zij railgeometrie niet aan 108 kwam.

Citaat van: William027 op woensdag 15 juni 2011, 21:38:57
Wat meer ruimte voor scenery geeft is de rails uit het midden leggen, maar dat gaat weer ten koste van de bruikbaarheid.

Dat denk ik ook en dat vind ik bijvoorbeeld een minder punt in het M-track verhaal. Wat het trouwens wel flexibel maakt.

Je keuze voor het "plat" houden van de railbedding en scenery begrijp ik en nu kan ik je constructie van de bak ook beter plaatsen. Het is wel mooi denk ik.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Enige "probleem" wat ik met m-track heb, is de ruimte die het inneemt. De 60 cm modules bewaar ik voor mijn station e.d. Dit wordt meer een "doorgaande" module en dan verwacht ik dat 40 cm voldoende is.
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: Golfer op woensdag 15 juni 2011, 22:00:41
Citaat van: William027 op woensdag 15 juni 2011, 21:38:57
Hoezo grapjas?

Was gericht aan Ronald. Ik kon me niet voorstellen dat hij met zij railgeometrie niet aan 108 kwam.
Michiel, je hebt helemaal gelijk, doch vanwege het grote aantal soorten railstukjes in k-rail hoef je niet persé een veelvoud aan 180 mm rails toe te passen. Ik heb derhalve de link tussen de lengte en de railgeometrie niet gelegd.

Groet,
Ronald
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Het hout is besteld, morgen ophalen, gezaagd en wel. Dus, van het weekend kan ik beginnen!

Nu even een stukje keerlussen. Op dit moment liggen er de volgende mogelijkheden:

Keerlus 1: op basis van 24130-geometrie.



Keerlus 2: op basis van 24230-geometrie.



Keerlus 3: op basis van 24230-geometrie, maar nu uitgerekt.



Keerlus 4: op basis van 23224-geometrie.



Deze laatste geeft heel mooi de mogelijkheid tot het maken van een schaduwstation. Middels tussenmodules kun je de sporen zo lang maken als je zelf wil.



Ik neig zelf naar 24230- of 24224-geometrie, aangezien dit veel mooier loopt. Het neemt alleen beduidend meer ruimte in dan een 24130-variant. Voorlopig is er nog voldoende denk-tijd!

Binnenkort meer.
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
De eerste modulebak is klaar (de ruwbouw dan)!

Vraag (voor ik de rails ga vastleggen):

Adviseren jullie om op basis van de toekomst (digitaal, wellicht via de PC en/ of Ecos2/ CSx), bij alle rails 1 railstaaf te isoleren om gebruik te kunnen maken van massadetectie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Met vriendelijke groet,
William
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: William027 op vrijdag 05 augustus 2011, 08:38:49
De eerste modulebak is klaar (de ruwbouw dan)!

Vraag (voor ik de rails ga vastleggen):

Adviseren jullie om op basis van de toekomst (digitaal, wellicht via de PC en/ of Ecos2/ CSx), bij alle rails 1 railstaaf te isoleren om gebruik te kunnen maken van massadetectie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Met vriendelijke groet,
William

Hoi William,

Ik zou je zeker adviseren om de extra moeite te nemen.
Als je dan gaat ombouwen is het alleen maar wat aansluitwerk.

Wel goed bedenken hoe je je blokken wilt indelen.
Dus gewoon 2 melders of toch 3.

Voor de rest, goed bezig :D.

Groeten Sander.
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi William,

Nu je mogelijkheid nog hebt, zou ik het zeker doen. :)

Gr.
René
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi William,

ik zou zeker de spoorstaven scheiden en gelijk 2 secties per blok maken. Zolang je niet digitaal rijdt kun je onder de baan alles gewoon doorlussen en achteraf makkelijk weer scheiden.

Groetjes, John

Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
En met 2 secties per blok bedoel je precies...?

Mijn idee was om iedere module te zien als 1 blok (wanneer het gewoon 2 x 6 rechte rails zijn). Wat wordt precies bedoeld met 2 secties?
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: William027 op zaterdag 06 augustus 2011, 10:08:28
En met 2 secties per blok bedoel je precies...?

Mijn idee was om iedere module te zien als 1 blok (wanneer het gewoon 2 x 6 rechte rails zijn). Wat wordt precies bedoeld met 2 secties?


Een sectie is een "gescheiden" deel van een blok ofwel een bezetmeldpunt. Met "gescheiden" bedoel ik geïsoleeerd zodat elektronica kan waarnemen dat een trein evt in de sectie aanwezig is. Een sectie heeft een grootte naar keuze.

Een blok bestaat uit een willekeurig aantal lengtes rails, maar iig meer dan 1 rails. Stel je hebt 10 c-railsstukken van ca. 18 cm "gescheiden" van de rest van de baan, dan kan het functioneren als een blok als je daar minimaal 2 secties (bezetmeldpunten) in hebt gemaakt. Je kunt het splitsen in bijv. 5/5 dan heb je 90cm inrijsectie en 90cm stopsectie. Het kan ook op andere manieren. Je kunt ook de eerste 2 railsen scheiden, vervolgens 6 oorspronkelijk houden en de laatste 2 railsen weer scheiden. Wellicht is hier de uitleg van het programma "Koploper" met wat plaatjes nog duidelijker.
Download de handleiding, en kijk op pag. 20 (van318) daarvan.

groet,

Michiel
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: William027 op donderdag 16 juni 2011, 18:19:21

Deze laatste geeft heel mooi de mogelijkheid tot het maken van een schaduwstation. Middels tussenmodules kun je de sporen zo lang maken als je zelf wil.





Ziet er goed uit dat plan van je schaduwstation :D
Groeten Tim
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Aangezien iedere tussenmodule maar uit 6 raillengtes bestaat, zou mijn idee zijn om van de eerste en laatste rail een railstaaf te isoleren, zodat deze als bezetmelding kan dienen.

Van de tussenliggende rails hoef ik dan geen rail te isoleren. Het ingesloten stuk fungeert dan als een blok.

Correct me if I'm wrong???

Ik zal me eens een beetje in de Koploper-handleiding verdiepen, kijken of dat meer duidelijkheid schept. Bedankt voor de tip!
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi William  :D
je bent bijna volledig juist
Citeerzou mijn idee zijn om van de eerste en laatste rail een railstaaf te isoleren, zodat deze als bezetmelding kan dienen.

Niet de laatste rail als je ze mooi wilt laten remmen je moet immers wat remafstand hebben normaal gezien word het remsignaal gegeven vanaf dat hij over ja laatste sectie van je blok komt dus in jou geval rijd hij dan nog een stukje door met alle gevolgen van dien over een wissel .
Ben niet zeker maar je kan dit ook instellen dat hij op de decoder remt dan,sowieso zou ik een rail remafstand leggen.

Groeten Tim 
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi Tim en allen die dit lezen,

Ik denk dat een module met een lengte van 6 rails te kort is om als zelfstandig blok te dienen.

Zelf heb ik ook nog geen idee waar het moduleverhaal gaat eindigen, dus erop inspelen is lastig. Moet ik dan bijvoorbeeld maar van iedere rail 1 staaf isoleren en dus ook iedere rail apart aan de ringleiding leggen? Lijkt me een beetje onbegonnen werk...

Ik zal eens bij Treinbert te raden gaan, kijken hoe hij dit met zijn modules geregeld heeft...
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Citaat van: William027 op zondag 07 augustus 2011, 15:19:04
Aangezien iedere tussenmodule maar uit 6 raillengtes bestaat, zou mijn idee zijn om van de eerste en laatste rail een railstaaf te isoleren, zodat deze als bezetmelding kan dienen.

Van de tussenliggende rails hoef ik dan geen rail te isoleren. Het ingesloten stuk fungeert dan als een blok.

Correct me if I'm wrong???

Ik zal me eens een beetje in de Koploper-handleiding verdiepen, kijken of dat meer duidelijkheid schept. Bedankt voor de tip!
Hoi William,

Persoonlijk heb ik liever een volledige bezetmelding, zodat losse wagons niet kunnen verdwalen. Ik zou een stuk van 6 rail-lengtes dan in 2 stukken van 3 verdelen. Je kunt dan het midden gebruiken als rempunt. Maar als het om het schaduwstation gaat zou ik het naar de wissels verplaatsen en de laatste 2 rail-stukken als eind-melder gebruiken. In een schaduwstation hoeven de treinen niet mooi te remmen.

Groet,
Bert
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi Bert en anderen,

Bedankt voor je reactie. Dit betekent dus dat ik in het midden de beide trajecten van elkaar dien te isoleren (met bijvoorbeeld de rode Marklin sokjes). Dan doe ik dat voor de zekerheid, en dan zie ik in de toekomst wel wat het gaat worden wat aansturing betreft!
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Hoi William,

Je moet dan natuurlijk ook alle rails ontkoppelen, d.w.z. de linker en rechter staaf van elkaar losmaken. Dit kan door de verbinding van onderen door te knippen of door te slijpen.

Groet,
Bert
Re:Williamsville in Modules - Plan van Aanpak - Ruwbouw
Uiteraard!

Ik ga dit dan ook gewoon doen. Leuk voor de toekomst, maar nooit overbodig.

Wellicht dat het voor het moment wel handig is om, zolang ik niet daadwerkelijk gebruik maak van massadetectie, de geisoleerde railstaven alsnog aan de massa van de ringleiding te verbinden. Dan heb ik voor het moment in ieder geval altijd goed contact!

Bedankt allemaal voor het meedenken. Morgen komt als het goed is mijn lijmpistool binnen (hot glue) en dan zal ik ook eens een dezer dagen foto's maken van de huidige stand van zaken. Wel zo leuk om foto's aan te treffen in een topic ;-). Verwacht echter niet veel spannends...
Re:Williamsville in Modules - Diodetruc?
Ik hou ervan om goed voorbereid te zijn. Waarom zou ik dan ook geen gebruik gaan maken van de diodetruck?

Alleen: ik vind het een lastig te begrijpen verhaal zoals het op de wiki staat. Het idee is me duidelijk, maar de praktijk helaas niet.

De werking van de diode is mij duidelijk: stroom wordt slechts in 1 richting doorgelaten. Hoe werkt dit dan in de regelmatig beschreven truc? Nogmaals, ik heb de verschillende topics gelezen, maar begrijp nog niet hoe de aansluiting werkt.

Moet ik het zien dat de diode in dit geval werkt als een ventiel? Een gedeelte van de stroom wordt doorgelaten richting massa, waardoor goed contact gewaarborgd is. Echt contact krijg je echter pas als er een as op de rails staat?

Is er wellicht iemand die dit schematisch voor me uit zou kunnen en ook willen tekenen?

Alvast bedankt weer en mijn excuses voor de vele vragen... Ik wil het ook graag snappen wat ik doe, vandaar.  :?
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
neem het draadje van tilly eens door, daar word volgens mij redelijk duidelijk bechreven hoe het werkt.
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Zoals aangegeven, het idee is me duidelijk, maar ik begrijp alleen niet hoe dit schematisch eruit ziet en dat zou ik graag willen zien. De foto van Walter snap ik compleet niet:

- Ik zie groene draden, die komen normaal van de geisoleerde staven af. Nu gaan ze naar de S88 en aan de andere kant naar de massa? Maar waar is dan de aansluiting vanaf de geisoleerde staaf?

Met een schema hoop ik dat me dit wat duidelijker wordt...
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Hoi William,

geen schema, maar een foto.


De draden gaan naar de geisoleerde railstaaf.
En aan de bovenkant worden de diodes met massa(zwarte draad) verbonden.

Groeten Sander
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
ik doel op het topic van John (aka tilly), die heeft keurige schema's in zijn topic staan en aan de hand daarvan moet het toch duidelijk zijn. Het is een erg lang topic inmiddels maar je moet vanaf bladzeide 49 het topic maar even goed doornemen.
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Citaat van: William027 op woensdag 10 augustus 2011, 14:06:55
- Ik zie groene draden, die komen normaal van de geisoleerde staven af. Nu gaan ze naar de S88 en aan de andere kant naar de massa? Maar waar is dan de aansluiting vanaf de geisoleerde staaf?

Een schema heb ik niet voor je maar een paar weken terug is het mij ook duidelijk gemaakt in mijn topic. Misschien heb je er iets aan?

groet,
Michiel
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
het is overgens onzin om zulke dikke diode's te gebruiken een gewone 1n 4007 volstaat ook priema hoor
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Het wordt me ineens duidelijk dat ik de diode parallel dien te schakelen aan de groene draden!







Toch...?

Bedankt, serieus waar, voor jullie meedenken!
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Kijk eens heel goed naar dit plaatje (komt uit het draadje van john)



Dan zie je dat de anode's van de diodes allemaal aan de massa liggen en de groene draden zitten aan de geïsleerde spoorstaaf.
Een diode parallel aan een draad heeft weinig zin he  ;)
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?


Gr, Ben.
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Waar het bij mij fout ging was dat ik niet door had dat je dus niet alleen de diode aan het lipje van de geisoleerde staaf soldeert, maar ook de groene draad voor je signaal...

Bij het plaatje van het topic van John: je maakt eigenlijk een soort van aftakking van de ene massa naar de andere, geisoleerde staaf?

Dat het werkt blijf ik dan raar vinden. Immers, stroom loopt via de massa weg en niet naar de rail toe. Hoe kan het dan dat dit werkt?
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Citaat van: William027 op woensdag 10 augustus 2011, 19:14:42
Waar het bij mij fout ging was dat ik niet door had dat je dus niet alleen de diode aan het lipje van de geisoleerde staaf soldeert, maar ook de groene draad voor je signaal...

Bij het plaatje van het topic van John: je maakt eigenlijk een soort van aftakking van de ene massa naar de andere, geisoleerde staaf?

Dat het werkt blijf ik dan raar vinden. Immers, stroom loopt via de massa weg en niet naar de rail toe. Hoe kan het dan dat dit werkt?

Ja, je scheidt het eerst en dan ga je het verbinden. Maar alléén als het stuk bereden wordt, is er contact.
Wat bedoel je met: "stroom loopt via de massa weg" en "niet naar de rail toe"
Bij contact gaat het via beide "massa's" of wel spoorstaven.
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Een poging tot uitleg

Zie de stroom als water. Dat stroomt altijd omlaag.
Er komt positieve en negatieve stroom langs.
Die diode zorgt dat stroom alleen een kant erdoor mag.(een klep die een kant op water doorlaat)
Dus nu gaat in het positieve tijds deel de stroom naar de melder (kan niet door de diode :error:)en in het negatieve deel is er een makkelijkere weg door de diode naar de massa. :arrow:

Het is gewoon eenrichtings verkeer dus. Voordeel is dat je de helft van de tijd op je geïsoleerde stuk dus ook massacontact hebt. En dat geeft betere rijeigenschappen.

Robin
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Als je weet dat de spanning bij een digitale baan viarieerd van positief naar negetief t.o.v. massa, en dat XX keer per seconde. gaat er dan een lichtje branden????


Zo niet dan probeer ik het uit te leggen:

We gaan er vanuit dat de spanning op de rode draad positief is t.o.v. massa (dit wisselt dus XX keer per seconde) En we gaan er vanuit dat er een trein in een te detecteren blok aanwezig is.
Dan is dus de groene draad van het betreffende blok verbonden (via de wielen) met massa, of tewel de uitgang van de s88 is verbonden met massa, dus we hebben een bezetmelding.
Nu is de polaritijd van de rode draad negetief geworden (en daar draaid de hele truuk om, dus goed lezen) dus de stroom gaat nu van de bruine naar de rode draad
Als je nu naar de schottkydiode kijkt die spert nu dus maar de diode's die vanaf de groene draad komen kunnen nu gelijden of tewel de beide assen zijn op dit moment van massa voor zien waardoor een betere masssa van de trein aanwezig is.
De truuk is dus dat alleen op de positiefe dele van de rode draad detectie is en de negatiefe delen gebruik je om een betere massa voor je treinen te creeëren.
En omdat de polaritijd van de rode draad zo vaak wisselt per seconde merk in de bezetmelding niks van het fijt dat je maar de helf van de tijd detecteerd.

Groeten Jan Willem

@Robin, je was me net voor maar ik post het tog maar

Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
@ Jan Willem,

Je vult het mooi aan.Je bent iets uitgebreider.
Na deze 2 verhaaltjes zal het wel duidelijker zijn.

Robin
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Heren,
Inderdaad een zeer duidelijk verhaal! Bedankt dat jullie hiervoor de moeite hebben genomen. Nu kan ik rustig slapen  :). Morgen gelijk maar eens een bestelling plaatsen.

Met vriendelijke groet,
William
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
nog ff als aanvulling : ik heb ook een diode (1n400x) toegepast (kosten 4ct / stuk) in elke terugmeld draad van de gesioleerde railstaaf naar de terugmeld decoder. Ik gebruik de ldt rm-88-n-o modules icm de ldt hsi-88 iface. Dit heeft een zeer positieve werking op voorkomen van valse meldingen van niet bezette secties.

Zie ldt : http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_670.pdf

Je past dit dus toe tesamen met de"diodetruuk"  . Ik heb de diode gewoon in de terugmeld decoder gestoken met krimpkous eromheen en daarvandaangajedusnaar degeisoleerde railstaaf

mvg koen
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Allemaal bedankt voor de informatie! Vandaag ben ik, met het mooie weer en een hoog zwangere vrouw thuis in de tuin aan het klussen gegaan met de module, en dan met name het elektrische gedeelte.

Het plan was om 4 draden als ringleiding te gebruiken (2 voor de rails en 2 voor de overige zaken). Hierbij is mij het volgende opgevallen:


  • VD draad is bij lange na niet flexibel genoeg voor dit soort werk, en al helemaal niet als je aan het einde ook nog een stekker wil solderen
  • Geluidsdraad is op zich wel lekker flexibel, maar bestaat dan weer uit tig aders hetgeen het erg lastig maakt om te solderen... Door goed te vertinnen kom je echter een heel end, dat is waar!
  • Ik had gekozen voor CD(?) stekkers, welke normaal gebruikt worden voor voeding. Tja, die laten zich dan wel weer heel lastig solderen aan de draden, en al helemaal als het gaat om VD draad! Misschien ben ik toch beter uit met of de ouderwetse telefoonstekkers (voor zolang deze nog te koop zijn). Een andere mogelijkheid is SUB-D stekkers (9-polig), maar dan dien je alles dubbel of zelfs in drievoud uit te voeren vanwege de dikte (of liever het gebrek eraan) van de kabels. Hoe ga je dan in des hemelsnaam van een geluidskabel naar 3 aansluitingen in een SUB-D stekker???

Zijn hier nog tips van jullie kant? Bevestigen van de draden met ringbanden gaat overigens super, al is het ook hier gekkenwerk om er een stugge kabel als de VD doorheen te halen. Volgens het forum heb ik overigens niet eens zulke dikke kabels nodig...

En wat zouden jullie doen aangaande de stekkers? Simpelweg de telefoonstekkers en -snoer nemen, of voor de SUB-D gaan, of wellicht voor scart? Ik neig zelf naar telefoonstekkers: kan weinig mee mis gaan en lijkt me bijzonder robuust...
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Williamsville in Modules - Schema diodetruc?
Citaat van: William027 op zaterdag 03 september 2011, 17:49:19
Het plan was om 4 draden als ringleiding te gebruiken (2 voor de rails en 2 voor de overige zaken). ...

VD draad is bij lange na niet flexibel genoeg voor dit soort werk, en al helemaal niet als je aan het einde ook nog een stekker wil solderen ....

... Misschien ben ik toch beter uit met of de ouderwetse telefoonstekkers (voor zolang deze nog te koop zijn).

... Volgens het forum heb ik overigens niet eens zulke dikke kabels nodig...

Ik neig zelf naar telefoonstekkers: kan weinig mee mis gaan en lijkt me bijzonder robuust...

Alles bij elkaar opgeteld zou ik gewoon de telefoonstekkers en -contactdozen blijven gebruiken,
die blijven nog wel jaren in de handel hoor! Zou dan ook voor het bedraden telefoonkabel nemen:
5 aders 0,5mm2 (Rood, Blauw, Wit, Oranje en een blanke aarde). Kabel is best wel flexibel en
mocht de diameter niet voldoende zijn, dan leg je er een parallelkabel bij . . .

Groeten,

Erik.
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
0,5 mm2 is een beetje jammer (in vergelijking met de andere kabels die ik nu heb), maar dan treden er in ieder geval geen verliezen op in het modulestuk ;-).

Aan de andere kant: dit is bijna 4x zo dik als de standaard Marklin-kabeltjes, dus nog altijd een hele verbetering!
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
Als je iets voor grote draaddiktes tot 4mm2 zoekt
Speakon connectors van de firma neutrik. 4 of 8 polig en je schroeft de draden vast.

Robin
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
Ik heb goedkope 25 Polige D-Sub's in gebruik... Gewoon de massa,baanstroom,licht dubbel uitvoeren dan ben je zeker voor een goede doorstroming. Je kan ook het metale omhulsel als connector gebruiken dus max. 26 aansluitingen. Ze bestaan ook in 37 en 50 polig.



groeten Dylan
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
Welke kabel gebruik je daarvoor, Dylan?
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
William ,

Die sub D zijn niet echt makkelijk te solderen.Weet waar je aan begint.

Robin
Re:Williamsville in Modules - Kabels-ringleiding-en-verbinding-tussen-modules-zaken
Citaat van: William027 op zaterdag 03 september 2011, 19:36:03
Welke kabel gebruik je daarvoor, Dylan?

Hier gebruik een klein stukje kabel +- 20 cm van Marklin... Dan vertakt het zich op 1,5mm² draad
Ik vind dat het erg gemakkelijk te solderen is.
Prijs per stuk +- 50 cent.


groeten Dylan
Re:Williamsville in Modules - Eindelijk eens foto's!
Tijd voor eens wat foto's. Om te beginnen: waar heb ik het nou over als ik praat over mijn module? Welnu, zeer eenvoudig: een uit berkenmultiplex 12 mm (licht!) opgebouwde vierkante bak:




Hier zien jullie de handgreep plus de gaten waar straks de schroeven doorheen gaan om de modules aan elkaar te koppelen.


De onderzijde, met daarin reeds de vermalijde kabels. Mental note: de volgende keer een gedeelte uit het middenstuk zagen tot boven aan de rand: nu moeten de kabels een vreemde knik maken, wat met name met de VD draad niet handig is...


Vrijwel alle verbindingen zijn vastgezet met 3 schroeven (in voorgeboorde gaten) en houtlijm. Stevigheid gegarandeerd!

Vervolgens de stekkers die ik voor ogen had en de bijkomende problematiek. Hierover handelden de meest recente aanvullingen in dit draadje.


De stekkers die ik in eerste instantie voor ogen had.


Hier het gedeelte waar je de draden op dient te solderen. Vanwege de diameter van de draden, plus de stugheid van de VD draad, is dit een zeer hachelijke onderneming, welke ik door gebruik te maken van een telefoonstekker of SUB-D materiaal hoop te ondervangen.


Ter verduidelijking van de problematiek.

Dan tot slot de ballastkeuze. Ik heb hier al een topic over geopend, waar ik wat plaatjes heb gepost. Ik denk zelf dat ik voor deze bruine ga. Een andere optie is nog om voor standaard C-ballast te gaan en deze ooit nog eens te airbrushen, maar ik vind het visuele effect van deze kleur nu eenmaal mooi. (Overigens staat op het Stummi-forum ook nog een heel mooi topic over ballast. Ik heb eens gekeken wat bepaalde types kosten, maar sloeg steil achterover van de verzendkosten!).



Het leukste van bouwen aan deze module vind ik het proberen van tal van zaken, plus het relatief kleine effect wat mislukkingen hebben. Ik zie dit als een leerproces: de volgende modules zullen toch een heel stuk sneller moeten gaan!

Nog een prettige zondag allen, op naar de maandag!
Re:Williamsville in Modules - Eindelijk eens foto's
Citaat van: minitreintje op zaterdag 03 september 2011, 19:54:24
Citaat van: William027 op zaterdag 03 september 2011, 19:36:03
Welke kabel gebruik je daarvoor, Dylan?

Hier gebruik een klein stukje kabel +- 20 cm van Marklin... Dan vertakt het zich op 1,5mm² draad
Ik vind dat het erg gemakkelijk te solderen is.
Prijs per stuk +- 50 cent.


groeten Dylan

als er dan echt stroom gaat lopen heb je in elk geval alvast een smeltzekering ingebouwd bij iedere connector  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D