Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nederlandse modelbaan. Inrichten dynamische blokken koploper.

Gestart door Remie zaterdag 17 juli 2010, 22:59:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 8 februari video's update -Nederlandse model baan
mooi filmpje.
weet je trouwens dat de rechter molen de verkeerde kant op draait??
die draait tegen de wieken in....

groet Winno
Re: 8 februari video's update -Nederlandse model baan
Inderdaad, een mooie film :thumbup:.

En dat van die molen is zo opgelost: even de schakelaar omzetten.
Re: 8 februari video's update -Nederlandse model baan
Dat is weer een leuk filmpje waarin prachtig materieel te zien is :thumbup:.

Gr, Myron
Re: 8 februari video's update -Nederlandse model baan
Bedankt voor alle positieve reacties.
De motoren van de molens zijn een beetje gaar.
Elle keer wanneer je er spanning opzet, is het een verassing welke kan hij opdraait. Meestal rommel ik wat aan de draden zodat ze even geen contact maken waardoor ze uiteindelijk synchroon draaien.
Re: 8 februari video's update -Nederlandse model baan
Citaat van: Remie op woensdag 13 februari 2013, 22:28:13
De motoren van de molens zijn een beetje gaar.
Elle keer wanneer je er spanning opzet, is het een verassing welke kan hij opdraait.

Zelf heb ik dit opgelost door de motor open te maken en de tandwielen binnen in van een nieuw drupje olie te voorzien. Daarna draaide ie weer netjes in de richting van de stand van de schakelaar.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Prachtige film.
Van een erg mooie baan.

Tony
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Hoi Remie,

Dat ziet er weer goed uit.
Je hebt een mooi filmpje gemaakt.
Zo ver ben ik helaas nog niet, maar des al niet te min blijft het erg leuk om naar te kijken. :)

Mvg,
Falco
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Iedereen weer bedankt voor de positieve reacties. Leuk dat jullie mijn prutselwerk mooi vinden :-)
Waarschijnlijk zal ik de komende tijd wel wat meer filmpjes plaatsen. Een filmpje online zetten is nu haast makkelijker dan een foto uploaden.

Helaas heb ik een drukke periode voor de boeg. Met 4 boeken te lezen en een geheel profielwerkstuk van 80 uur zal ik weinig tijd hebben voor de hobby :-(


Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 14 februari 2013, 12:35:05
Citaat van: Remie op woensdag 13 februari 2013, 22:28:13
De motoren van de molens zijn een beetje gaar.
Elle keer wanneer je er spanning opzet, is het een verassing welke kan hij opdraait.

Zelf heb ik dit opgelost door de motor open te maken en de tandwielen binnen in van een nieuw drupje olie te voorzien. Daarna draaide ie weer netjes in de richting van de stand van de schakelaar.
Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Olie is sowieso een mooi wondermiddel. Mijn faller carsystem auto's rijden nu heel stil!
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Remie op donderdag 14 februari 2013, 23:25:32
Helaas heb ik een drukke periode voor de boeg. Met 4 boeken te lezen en een geheel profielwerkstuk van 80 uur zal ik weinig tijd hebben voor de hobby :-(
Owjee, komt er voor jou ook een examenperiode aan?
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Ja, na zes jaar hoop ik een einde aan de middelbare school te maken.
Heb er helemaal geen zin in...
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Remie op donderdag 14 februari 2013, 23:54:36
Ja, na zes jaar hoop ik een einde aan de middelbare school te maken.
Dat klinkt alsof je die school wil gaan afbreken :mrgreen:.

CiteerHeb er helemaal geen zin in...
Ik kan het me voorstellen na 6 jaar. Succes met je examens :wink:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Gerard op vrijdag 15 februari 2013, 00:01:50
Citaat van: Remie op donderdag 14 februari 2013, 23:54:36
Ja, na zes jaar hoop ik een einde aan de middelbare school te maken.
Dat klinkt alsof je die school wil gaan afbreken :mrgreen:.
Dat niet zo zeer, maar ik wil nog binnen de oude studiefinanciering vallen en daarnaast vrees ik de nieuwe examennormen.
Citeer
CiteerHeb er helemaal geen zin in...
Ik kan het me voorstellen na 6 jaar. Succes met je examens :wink:.
Bedankt!
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Mooie baan en leuke film  :thumbup:, ik zou toch wel aan de randen v/d/ tafel een kopse lat schroeven, is er nog nooit wat naar beneden ge-#2^!#@  ;)

Mvg Gert
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Hoi Gert,
Je hebt helemaal gelijk dat de treinen bij de rand erg link zijn. Tot nog toe is er een keer een trein gepleurd...
Het probleem is dat het erg lelijk zal staan als je randen maakt. Daarom staan er nooit treinen stil langs de randen wanneer de baan niet wordt gebruikt. Echter zit een ongeluk in een klein hoekje...
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Misschien is een perspex-plaat een oplossing? Die hoeft maximaal maar 10 cm hoog te zijn.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Ik vind dat een rand zoals dat een afbreuk doet op de baan. Uiteraard is het nog erger als de zooi er af valt.
Volgens mij is dit materiaal erg krasgevoelig, dus dat is ook geen optie.
Aangezien ik een vast rijpartroon heb, gebeuren er zeer weinig ongelukken (de faller carsystem bus daar gelaten >:-D)
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Dat krasgevoelig valt nogal mee, maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van het materiaal liggen. En omdat het doorzichtig is valt het niet zo snel op.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Mooi filmpje. Wat een drukte op je baan met al die treinen. Gaat dit automatisch, of werk je jezelf een slag in de rondte :D.

Zelf ga ik ook zo'n plaat als valbescherming plaatsen. Voordeel is dat hij doorzichtig is en in mijn geval een extra bescherming tegen grijpgrage handjes van kleine boefjes. Niet die van mezelf maar hun companen zeg maar. Liever een doorzichtige rand dan een gesloopte trein.

Succes met je studieopdrachten en hopelijk heb je tijd om zo nu en dan nog te updaten.

groeten Martin
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Hallo allemaal,
Sinds vandaag ben ik in het bezit van een statief, dit betekent dus dat jullie scherpere foto's kunnen verwachten. Daarnaast heb ik nog een dierenambulance en een patatkraam voor mijn verjaardag gekregen. Verder heb ik geen nieuwe modelspoorberjaardagsaanwinsten te vermelden.

Van de week heb ik 10 ledstrips gekocht voor in de rijtuigen, dus zodra ik veel tijd heb zal ik de plan D rijtuigen verlichten.

Om het laatste stukje gracht aan te kleden heb ik voorgevels van pakhuizen bij hollandscale gekocht. Door het achterliggende spoor is er onvoldoende ruimte voor een compleet huis. Daarom heb ik besloten hier gevels van pakhuizen neer te zetten. Hierdoor is het schaduwstation langs de achterkant van de baan dicht. Ik ben benieuwd wanneer het pakje in de brievenbus komt.

Als laatste zit ik in een dillemma, het faller station Bonn vind ik erg mooi. Dit is een groot station wat inmiddels beter zal passen tussen al mijn grachtenpanden.
Echter is de prijs zo misselijk....
St
Citaat van: martjo op zaterdag 16 februari 2013, 08:40:50
Mooi filmpje. Wat een drukte op je baan met al die treinen. Gaat dit automatisch, of werk je jezelf een slag in de rondte :D.
Bedankt! Doormiddel van een s88 worden de treinen via de ecos langzaam afgeremd, dit is wat je op het station ziet. Doormiddel van distabile relais worden de treinen in het schaduwstation stroomloos gezet. Elke trei. Heeft zijn eigen schaduwspoor. Op elk spoor rijden 2 treinen in een tegengestelde richting. De wissels worden opengereden en om de beurt krijgt een trein stroom.

Citeer
Zelf ga ik ook zo'n plaat als valbescherming plaatsen. Voordeel is dat hij doorzichtig is en in mijn geval een extra bescherming tegen grijpgrage handjes van kleine boefjes. Niet die van mezelf maar hun companen zeg maar. Liever een doorzichtige rand dan een gesloopte trein.
Kinderhandjes zijn hier gelukkig niet vaak te vinden. Botsingen komen bijna nooit voor.

Citeer
Succes met je studieopdrachten en hopelijk heb je tijd om zo nu en dan nog te updaten.

groeten Martin
Bedankt!

Citaat van: Gerard op vrijdag 15 februari 2013, 23:44:56
Dat krasgevoelig valt nogal mee, maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van het materiaal liggen. En omdat het doorzichtig is valt het niet zo snel op.
Toch denk ik dat het afbreuk zal doen...
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Gefeliciteerd met je aanwinsten. Veel plezier ermee.
Station Bonn zal intussen beter passen bij je stad, maar inderdaad, de prijs... :sad:
Citaat van: Remie op zondag 17 februari 2013, 01:19:26
Citaat van: Gerard op vrijdag 15 februari 2013, 23:44:56
Dat krasgevoelig valt nogal mee, maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van het materiaal liggen. En omdat het doorzichtig is valt het niet zo snel op.
Toch denk ik dat het afbreuk zal doen...
Het doet altijd enigszins afbreuk en als je denkt dat het niet nodig zal zijn moet je het niet doen. Ik hoop alleen dat je er later geen spijt van zal krijgen.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Ondanks het feit dat ik ongeveer een hele vakantie een profielwerkstuk heb kunnen maken kan ik toch een klein updateje geven:

Zo was het voor de verbouwing

En dit is hoe het er nu uit ziet, echter is het nog niet af!

Het perron is nu deels overkapt (wat oude meuk heb ik hiervoor gebruikt)

Ik weet niet of het duidelijk is, maar ik heb langs de zijrand een mooie opvanghek geplaatst zodat de treinen niet donderen.

Het lijkt mij het leukste om langs de voorrand een afneembare plaat te bevestigen. Zo kan ik de tafel groter maken. Het stuk moet uitneembaar zijn om nog een slaapkamer over te houden. Iemand tips? Het lijkt me leuk om hier een remise te plaatsen.

Om af te sluiten heb ik een hele originele vooraankondiging. In het verkoophoekje van Beneluxspoor kwam ik een leuk kleinigheidje tegen  :thumbup: Wat het is? Jullie zullen het deze week wel zien.

(De foto's zijn snel met een ipad gemaakt, dus bacher kwaliteit. )

Groet,
Remie
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
De gracht is er een stuk beter op geworden :thumbup:. En dan is die nog niet eens klaar?
(Waarom heb ik toen niet zoiets als een gracht bedacht? :sad:)

Krijgt het 2e perron ook nog een overkapping?
Dat van die zijrand geloof ik voorlopig wel, ik hoop dat je daar een keer betere foto's kan plaatsen.

CiteerOm af te sluiten heb ik een hele originele vooraankondiging. In het verkoophoekje van Beneluxspoor kwam ik een leuk kleinigheidje tegen  :thumbup: Wat het is? Jullie zullen het deze week wel zien.
Jij weet je vaste kijkbuiskinderen wel aan je te binden met dit soort mededelingen :biggrin:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Gerard op zondag 24 februari 2013, 22:49:00
De gracht is er een stuk beter op geworden :thumbup:. En dan is die nog niet eens klaar?
(Waarom heb ik toen niet zoiets als een gracht bedacht? :sad:)
Laat ik ook eens een leuk idee hebben, normaal kijk ik bij jou af :lol:

Citeer
Krijgt het 2e perron ook nog een overkapping?
Waarachijnlijk niet, dan moet ik nieuwe perrons kopen. Ik vind dat het wel erg veel aankleding op het perron weg neemt (qua poppetjes enzo). Dus laat het gewoon hierbij voorlopig.
Citeer
Dat van die zijrand geloof ik voorlopig wel, ik hoop dat je daar een keer betere foto's kan plaatsen.
Ik heb nog zo veel mooie foto's gemaakt met mijn nieuwe statief en de camera van mijn moeder. Wanneer ik tijd heb dan zal ik wat uploaden!

Citeer
CiteerOm af te sluiten heb ik een hele originele vooraankondiging. In het verkoophoekje van Beneluxspoor kwam ik een leuk kleinigheidje tegen  :thumbup: Wat het is? Jullie zullen het deze week wel zien.
Jij weet je vaste kijkbuiskinderen wel aan je te binden met dit soort mededelingen :biggrin:.
Dat is ook zeker de bedoeling! Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig, vind het namelijk wel een geinig hebbedingetjes voor op mijn baan!
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Remie op zondag 24 februari 2013, 23:03:06
Laat ik ook eens een leuk idee hebben, normaal kijk ik bij jou af :lol:
Oh, ben jij dat steeds? 8o

Ik wacht de "betere" foto's wel af ;).

CiteerDat is ook zeker de bedoeling! Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig, vind het namelijk wel een geinig hebbedingetjes voor op mijn baan!
Jaja, bezorg me maar een slapeloze nacht :sad:. Bedankt hoor ;).
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Zoals gewoonlijk laat ik er geen gras over groeien:

Een plaan van 1,7m langs de voorkant :thumbup:
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Het zal wel aan mij liggen, maar het is me nog lang niet duidelijk :sad:. Dat wordt weer een slapeloze nacht :cry:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Gerard, dit zijn de schanieren waarmee het mogelijk wordt dat de plaat omlaag kan.

Om je tevreden te houden heb ik nu een wat betere foto van "het valhek"

Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Daar is over nagedacht :thumbup:, een scharnierende plaat.

Moet die echt helemaal naar beneden gaan hangen of wordt het een soort van "verlenging" van de tafel? In het laatste geval zou je de plaat kunnen aankleden met scenery.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
De plaat moet geheel naar beneden, het komt immers boven het pad naar het balkon te hangen. Daarom is het nodig om hem klapbaar te maken. Zodoende zal er weinig scenery op komen, de huizen moeten afneembaar zijn. Het is de bedoeling om hier weilanden te maken (een polder dus) of een rangeer terrein waar een locjes heen en weer rijden. Hier zal ik ook de bewegende kraan van marklin kunnen gebruiken em de staalrollen telescoop wagons die bewegen. Kortom met deze toevoeging hoop ik simpelweg meer treinen te kunnen laten rijden  :thumbup:
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Plannen zat dus. Ik hoop dat je het uit kunt voeren en ik wens je er succes mee :wink:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Ik hoop ook dat het gaat lukken, ik weet namelijk niet of de schanier het gaan houden enzovoort.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Hier is dan mijn speciale aanwinst:


Als Haarlemmer kon ik deze niet voorbij laten gaan.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Gefeliciteerd met die aanwinst. Mooi is die hè?

Geloof het of niet, maar laat ik die taxi ook hebben :eek:, het was de eerste Nederlandse taxi die ik kocht.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Leuke aanwinst, ik zag 'm al op BNLS te koop staan :thumbup:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Hallo,
Zojuist heb ik de baan uitgebreid:



Ik moet nu iets verzinnen waardoor de plaat overeind blijft staan.

Citaat van: Myron op dinsdag 26 februari 2013, 20:51:39
Leuke aanwinst, ik zag 'm al op BNLS te koop staan :thumbup:.

Nu weet je wie hem heeft  B)

Citaat van: Gerard op dinsdag 26 februari 2013, 20:38:24
Gefeliciteerd met die aanwinst. Mooi is die hè?

Geloof het of niet, maar laat ik die taxi ook hebben :eek:, het was de eerste Nederlandse taxi die ik kocht.
Wat een toeval, ik wist niet eens dat hij bestond :mrgreen:
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Citaat van: Remie op dinsdag 26 februari 2013, 21:41:42
Wat een toeval, ik wist niet eens dat hij bestond :mrgreen:
Nu dus wel. Ik heb hem al bijna 10 jaar geleden gekocht.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
En er was licht op de modelspoorbaan  :thumbup:
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Nou, voorlopig lijkt het op een bos nog niet brandende lantaarnpalen... :smile:
Maar je had toch al lantaarnpalen op je baan staan?
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Daar heb je helemaal gelijk in, er staat geen spanning op de draden :mrgreen:

Ook je tweede punt klopt, alleen aan de ene kant van de stad staan veel minder lantaarns dan aan de andere kant van de stad.

Daarnaast heb ik nog eens 100 poppetjes
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Aha, dan heb je jezelf weer wat bezigheden ("werk" kan ik het niet noemen :lol:) bezorgd :biggrin:.
Succes met het plaatsen en aansluiten van de lantaarnpalen en het plaatsen van de 100 poppetjes.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Haha, bezigheid zat de komende tijd.  O:-D
Profielwerkstukkie maken, praktische opdrachten uitvoeren, examens leren en een nieuwe studie kiezen voor volgend jaar. Ik heb namelijk totaal geen idee wat ik volgend jaar wil gaan doen... En dan tussendoor moet ik nog ff 40 lantaarns plaatsen, 100 minimensjes laten verhuizen, 5 plan D's van binnenverlichting voorzien, kijken hoe ik de nieuwe platen ,die met schanieren zijn bevestigd kan, overeind kan laten staan en dan nog meer dingen zoals het plakken van pakhuizen. Kortom, lekker druk zowel met de hobby als met de minder leuke dingen  :P
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
I wish you luck :wink:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Thanks  ;)
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Vandaag heb ik alle lantaarns geplaatst en aangesloten. Nu is de baan ook in het donker een mooi aangezicht. Toch heb ik het idee dat een witte marklin trafo niet geschikt is om 70 lampjes en 3 mitortjes te voeden. De trafo valt steeds uit...

Ik neem aan dat ik dit probleem simpel kan oplossen door twee stroomkringen te maken?

Een foto heb ik helaas niet...
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Je zal wel moeten, vrees ik :wink:. Zo'n M*-trafo kan maximaal 75 lampjes aan, dus...

Ik heb Driehoven daarom ook in 4 stroomkringen opgedeeld. Daar zitten dan ook een molen, de interieurverlichtingen, verkeerslichten en waarschuwingslichten voor de zebrapaden op aangesloten. Later komen er ook nog 2 flitsers bij.

PS, en dan ben ik de fontein voor het station nog vergeten :oops:.
Re: 13 februari video update -Nederlandse model baan
Ik heb nog helemaal geen resultaten laten zien, bij deze dus.







Is het wat, of niet?
Re: 10maart nachtfoto's update -Nederlandse model baan
Het is "WAUW", zegt dat genoeg?
Re: 10maart nachtfoto's update -Nederlandse model baan
Niet zo bescheiden! Dit is echt top!  B)
Re: 10maart nachtfoto's update -Nederlandse model baan
Bedankt voor de positieve reacties!
Re: 10maart nachtfoto's update -Nederlandse model baan
Wauw! Hier zie ik graag meer van Remie!