Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.

Gestart door Krokodil woensdag 02 juni 2010, 21:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Citaat van: De Dijk op dinsdag 08 maart 2011, 23:08:24
Hoi hans,

Hoe staat het met alle blauwe knipperende bezetmeldpunten?

ZIjn jullie nog gestart met het stap voor stap opnieuw aansluiten van het maaiveld?

Wil je nog overgaan op het aansluiten van de bezetmeldbekabeling op LSA+ techniek met 0,5mm2 kabel (norm 88 kabel).
Ook kan het helpen verschillende voedingslijnen ect gescheiden aan te leggen.

Als je nog hulp wenst hoor ik het graag van je.

Groet,

Wim

Hallo Wim,

We denkem de oplossing gevonden te hebben. Van de eerste 4 bezetmelders, dus 4 maal 16, kregen we steeds het gevoel dat het probleem daar lag. Ondanks dat dit al maanden heeft gewerkt zonder problemen zijn we begonnen om deze bezetmelders opnieuw aan te sluiten en het geeft wel het idee dat dit helpt. Na de helft gedaan te hebben hebben we zeker een anderhalf uur gereden met de helft van de treinen zonder problemen.

Morgen de rest en dan maar kijken of de storing helemaal weg is. Hoop het wel want het begint nu wat irritant te worden.

Bedankt voor je reactie en tot een volgende maal.

groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Citaat van: jacbigboss op dinsdag 08 maart 2011, 23:50:55
ik vind het  een inmens project :thumbup: en ik volg het vol bewondering

Hallo Jackbigboss,

Bedankt voor je reactie. We gaan gewoon verder en ook problemen lossen we op.

Probeer a.s. zondag een speciaal filmpje te plaatsen. Dus let goed op zondag.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Hans,

Check ff of de bezetmeldbekabeling, niet te dicht langs de tl verlichting onder de baan langs gaat. De TL geeft veel inductie af. En kan een zeer nadelinge invloed hebben op de dunne bezemeldbekabeling die jullie gebruiken.
Dit kan storingen veroorzaken in je terugmeld circuit naar je HSI88.

Ook kan het helpen om de aanvoer bekabeling (bij jullie de massa dan) te voorzien van een dikkere draad tussen de bezetmelder en je digitale stroombron.

Groet,

Wim
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Citaat van: De Dijk op donderdag 10 maart 2011, 17:31:22
Hans,

Check ff of de bezetmeldbekabeling, niet te dicht langs de tl verlichting onder de baan langs gaat. De TL geeft veel inductie af. En kan een zeer nadelinge invloed hebben op de dunne bezemeldbekabeling die jullie gebruiken.
Dit kan storingen veroorzaken in je terugmeld circuit naar je HSI88.

Ook kan het helpen om de aanvoer bekabeling (bij jullie de massa dan) te voorzien van een dikkere draad tussen de bezetmelder en je digitale stroombron.

Groet,

Wim

Hallo Wim,

Zoals het er nu nar uitziet hebben we het probleem onder controle. Kijk met testritten deze dagen het nog even aan maar gisteravond circa 1500 schaalkilometer gereden zonder storingen.

Meld a.s. zondag Wim wat we precies hebben gedaan om deze storing te verhelpen. Moeten nu kijken of het inderdaad weg is en blijft.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Ik hoop het voor je Hans.

Kun je eindelijk met het maaiveld aan de gang om dit definitief zijn vorm te geven, en daar ben jij super in.

Ik wens je in ieder geval veel rij plezier toe.

Zie je misschien vrijdag middag in Houten.

grtzz Wim
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Citaat van: Krokodil op donderdag 10 maart 2011, 19:42:05
Citaat van: De Dijk op donderdag 10 maart 2011, 17:31:22
Hans,

Check ff of de bezetmeldbekabeling, niet te dicht langs de tl verlichting onder de baan langs gaat. De TL geeft veel inductie af. En kan een zeer nadelinge invloed hebben op de dunne bezemeldbekabeling die jullie gebruiken.
Dit kan storingen veroorzaken in je terugmeld circuit naar je HSI88.

Ook kan het helpen om de aanvoer bekabeling (bij jullie de massa dan) te voorzien van een dikkere draad tussen de bezetmelder en je digitale stroombron.

Groet,

Wim

Hallo Wim,

Zoals het er nu nar uitziet hebben we het probleem onder controle. Kijk met testritten deze dagen het nog even aan maar gisteravond circa 1500 schaalkilometer gereden zonder storingen.

Meld a.s. zondag Wim wat we precies hebben gedaan om deze storing te verhelpen. Moeten nu kijken of het inderdaad weg is en blijft.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

mooi om te lezen dat de storing nou weg lijkt te zijn.
Is toch weer een stapje verder met de bouw van de baan.

Succes met de verdere bouw,

Sander
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe computer geplaatst. Film van treinen en scenery.
Citaat van: Seinwezen op donderdag 10 maart 2011, 20:11:58
Citaat van: Krokodil op donderdag 10 maart 2011, 19:42:05
Citaat van: De Dijk op donderdag 10 maart 2011, 17:31:22
Hans,

Check ff of de bezetmeldbekabeling, niet te dicht langs de tl verlichting onder de baan langs gaat. De TL geeft veel inductie af. En kan een zeer nadelinge invloed hebben op de dunne bezemeldbekabeling die jullie gebruiken.
Dit kan storingen veroorzaken in je terugmeld circuit naar je HSI88.

Ook kan het helpen om de aanvoer bekabeling (bij jullie de massa dan) te voorzien van een dikkere draad tussen de bezetmelder en je digitale stroombron.

Groet,

Wim

Hallo Wim,

Zoals het er nu nar uitziet hebben we het probleem onder controle. Kijk met testritten deze dagen het nog even aan maar gisteravond circa 1500 schaalkilometer gereden zonder storingen.

Meld a.s. zondag Wim wat we precies hebben gedaan om deze storing te verhelpen. Moeten nu kijken of het inderdaad weg is en blijft.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

mooi om te lezen dat de storing nou weg lijkt te zijn.
Is toch weer een stapje verder met de bouw van de baan.

Succes met de verdere bouw,

Sander

Hallo Sander.

Deze avond weer lekker gereden. Storing lijkt voorbij en als we dit weekend niets meer merken dan gaan we er maar vanuit dat de storing is opgelost.

Werken nog met de oude computer. Na het weekend als alles goed blijft draaien dan schakelen we over op de nieuwe computer.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Goedemorgen beste modelspoorders,

We gaan weer een update geven van de afgelopen week.

Zoals jullie gelezen hebben de afgelopen weken werden we geconfronteerd met problemen die we niet zo makkelijk konden oplossen. De problemen deden zich voor als het doorrijden van de treinen, het niet accepteren van commando's van koploper etc.
Het hield gewoon in dat automatisch rijden haast niet mogelijk was. Dit gebeurde allemaal nadat wij het maaiveld aangesloten hadden. Als eerste ga je dan de problemen zoeken in het gedeelte wat het laatst is aangesloten.
Werkelijk alles hadden we nagekeken en naar ons idee nog beter aangesloten maar helaas de problemen bleven zich voordoen.

Op een gegeven moment ga je ook de delen nakijken die al maanden zonder problemen hebben gewerkt. We hebben zelfs de computer vervangen door een snellere versie. Ook dit hielp niet tot oplossing van de problemen.

Ergens op een antwoord op het forum gaf ik zelfs aan dat het nu wel een beetje irritant begon te worden. Dit alleen om het feit dat we de oorzaak maar niet konden vinden.

Op een gegeven moment hebben we toch maar besloten om de bezetmelders kritisch te bekijken. Dit houd in, we gaan elke bezetmelder nakijken op funcioneren en kijken op welke modul hij is aangesloten en of het niet mogelijk is om de draden van de bezetmelders korter te maken daar we nu ook meerdere modules hadden geplaatst.

We kwamen erachter dat men name modules 2,3 en 4 voorzien waren van erg lange draden.

Op de eerste foto hieronder kan je zien hoe op dit moment modules 2,3 en 4 zijn geplaatst en aangesloten. We werken in totaal met 13 modules. Dus je kan je voorstellen wat een werk het geweest is om elke bezetmelder te controleren.

Uit de fouten welke de treinen maakte besefte we dat het practisch altijd aan de modules 1 tot 4 lag. Dit is ook een streng welke is aangesloten op de linkerzijde van de HSI 88.

We hebben denk ik wel 30 meter kabel kunnen verwijderen door deze bezetmelders in te korten of op een andere modul te plaatsen.
Nadat dit was gebeurt kregen we aan de hand van het verloop van de treinen het idee dat dit het probleem moest zijn.

Nu hebben we besloten, ondanks dat de treinen nu weer goed rijden, om de modules 1 tot 4 te vervangen door andere modules.
We vinden dat de modules welke we nu gebruiken te onbetrouwbaar zijn wat betreft de aansluitingen. Om van de platte kabel af te komen is er al een stukje printplaat bij gekomen om de UTP kabel te kunnen gebruiken. Ook is het aansluiten van de draden van de bezetmelders niet optimaal. De groene stekkertjes zouden los kunnen komen waardoor de bezetmelder niet optimaal funcioneert. En we weten als er ook maar 1 bezetmelder niet werkt dan is het hele treinenverloop ontregelt.

We gaan nu modules toepassen die de UTP aansluiting al op de print heeft en deze modul geeft ons ook de gelegenheid om de bezetmelderkabel aan de print vast te schroeven. Zie dadelijk onderstaande foto.

Wij zijn van mening dat op een grotere baan deze modules beter tot hun recht komen dan de tot nu gebruikte modellen.

We houden jullie uiteraard op de hoogte of het bovenstaande in de praktijk ook werkelijk klopt.

Had graag een filmpje geplaatst wat was opgenomen door een camera op een lok maar dat is helaas niet gelukt maar ik beloof dit filmpje volgende week te plaatsen.

Nu nog de foto's van de bezetmelders op dit moment en de print van de nieuwe modul.



De volgende foto laat zien het stukje printplaat wat ervoor zorgt dat we toendertijd konden overschakelen van de platte kabel naar UTP kabel.
Wel zorgt het plaatsen van dit printplaatje voor extra mogelijkheid van storing daar het niet rechtstreeks op de modul is aangesloten maar er opgeschoven moet worden.



Deze foto laat zien welk materiaal we nu gebruiken, een Viessman 5217 met grijze bezetmelder kabel en groene stekkertjes en zwarte kabel met bruine stekkertjes voor de aarde aansluiting.



Deze foto laat zien de modul waar we naar overschakelen.



Het is een heel verhaal geworden maar we hopen jullie zodoende een inzicht te geven waar fouten kunnen ontstaan ondanks dat het al maanden probleemloos had gewerkt.

Graag tot volgende week,

De Krokodil.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hallo Hans en Piet,

Het vastschroeven van draden is volgens mij altijd beter dan de stekkertjes die anders gebruikt worden.
Kijk even in de schroef aansluitingen of er alleen een schroefje naar beneden komt of dat het een plaatje is wat de draad moet klemmen??

Als het alleen een schroef is raad ik je aan andereind hulsjes te gebruiken, de schroef maakt door zijn draaiende bewezing een aantal koperdraadjes kapot waardoor de kabel dunner wordt en misschien slecht kontakt maakt.

De nieuwe printen zien er goed uit en nu maar hopen dat ze ook goed werken.

Jammer dat het filmpje er deze week niet inzit, ik had gehoop op een werkende overweg  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hoi Hans en Piet,

goed dat jullie de problemen onder de knie krijgen en deze eerst proberen op te lossen alvorens weer verder te gaan :)

Groetjes en succes, John
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hoi hans,

De nieuwe bezetmelder die jij toont is een uitgave van Wim Ros.
Deze zijn heel betrouwbaar en goed van kwaliteit (ik gebruik ze zelf ook maar dan voor stoomdetectie).

In principe hoef je bij deze bezetmelder geen adereindhulsje te gebruiken van de schroefverbinding is voorzien van een lipje onder het schroefje.
Mijn advies gebruik altijd een adereindhuls, en schaf een goede krimptang aan.

Voor het plaatsen van de bezetmelders mijn advies plaats de print op printplaathouders en zodanig dat er geen stof of andere narigheden in de aansluitingen kan komen.

Boor de bestaande gaten in de print op met een ijzerboortje van 3.2 mm en plaats in de 4 gaatjes een printplaatshouder type MMR8 (artikel 534193 bij conrad 100 stuks 20 euro).

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Groet

Wim
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: degeluidsman op zondag 13 maart 2011, 13:07:10
Hallo Hans en Piet,

Het vastschroeven van draden is volgens mij altijd beter dan de stekkertjes die anders gebruikt worden.
Kijk even in de schroef aansluitingen of er alleen een schroefje naar beneden komt of dat het een plaatje is wat de draad moet klemmen??

Als het alleen een schroef is raad ik je aan andereind hulsjes te gebruiken, de schroef maakt door zijn draaiende bewezing een aantal koperdraadjes kapot waardoor de kabel dunner wordt en misschien slecht kontakt maakt.

De nieuwe printen zien er goed uit en nu maar hopen dat ze ook goed werken.

Jammer dat het filmpje er deze week niet inzit, ik had gehoop op een werkende overweg  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.


Hallo Peter,

Volgende week krijg jij je filmpje van de goed werkende overweg. En bedankt voor je tip, we gaan adereindhulsjes gebruiken.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Tilly op zondag 13 maart 2011, 13:42:31
Hoi Hans en Piet,

goed dat jullie de problemen onder de knie krijgen en deze eerst proberen op te lossen alvorens weer verder te gaan :)

Groetjes en succes, John

Hallo John,

Bedankt voor je reactie en we houden je op de hoogte of het allemaal in orde komt,

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Ha Kroko,

Ik heb de ballen verstand van wat jullie aan het doen zijn maar de moeite die je neemt om het probleem te delen met anderen "verplicht" mij om een reactie te plaatsen. Veel succes met de oplossing en verdere bouw van de baan.

Gr. Peter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: De Dijk op zondag 13 maart 2011, 13:55:03
Hoi hans,

De nieuwe bezetmelder die jij toont is een uitgave van Wim Ros.
Deze zijn heel betrouwbaar en goed van kwaliteit (ik gebruik ze zelf ook maar dan voor stoomdetectie).

In principe hoef je bij deze bezetmelder geen adereindhulsje te gebruiken van de schroefverbinding is voorzien van een lipje onder het schroefje.
Mijn advies gebruik altijd een adereindhuls, en schaf een goede krimptang aan.

Voor het plaatsen van de bezetmelders mijn advies plaats de print op printplaathouders en zodanig dat er geen stof of andere narigheden in de aansluitingen kan komen.

Boor de bestaande gaten in de print op met een ijzerboortje van 3.2 mm en plaats in de 4 gaatjes een printplaatshouder type MMR8 (artikel 534193 bij conrad 100 stuks 20 euro).

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Groet

Wim


Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie en tips. We gaan zeker de printplaat afhoudres gebruiken. Piet staat nu naast me en heeft deze dingen thuis liggen.

Groeten,
Hans en Piet
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: PH op zondag 13 maart 2011, 16:45:29
Ha Kroko,

Ik heb de ballen verstand van wat jullie aan het doen zijn maar de moeite die je neemt om het probleem te delen met anderen "verplicht" mij om een reactie te plaatsen. Veel succes met de oplossing en verdere bouw van de baan.

Gr. Peter

Hallo Peter,

Soms weten wij het ook niet meer Peter maar dan komt er toch weer iets tevoorschijn om mee verder te gaan. Als je het fijne ervan wilt weten kom je maar eens kijken.

Groeten,

Hans en Piet
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hans en Piet,

Tip: haal je bezetmelders weg van de Boosters voedingsdraden. Je Viesmannen kun je gewoon gebruiken. Die dingen zijn in principe allemaal hetzelfde als de Maaskant printen.

Gr, Ben.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Seinwezen op zondag 13 maart 2011, 18:52:08
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Deze week gaan we de eerste 4 modules vervangen. De overweg werkt echt heel mooi, zal volgende week een filmpje plaatsen van de overweg.

Als je nog eens wat tijd over hebt zou je dan eens naar de seinen willen komen kijken aub.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Krokodil op zondag 13 maart 2011, 21:45:32
Citaat van: Seinwezen op zondag 13 maart 2011, 18:52:08
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Deze week gaan we de eerste 4 modules vervangen. De overweg werkt echt heel mooi, zal volgende week een filmpje plaatsen van de overweg.

Als je nog eens wat tijd over hebt zou je dan eens naar de seinen willen komen kijken aub.

Groeten,

Hans

Hallo Hans,

Ik heb op rail nog even gesproken met Leon van Perlo en het lijkt erop dat we de driver opnieuw moeten installeren.

Het gaat vast goed komen met de seinen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Spoorman op zondag 13 maart 2011, 19:02:18
Hans en Piet,

Tip: haal je bezetmelders weg van de Boosters voedingsdraden. Je Viesmannen kun je gewoon gebruiken. Die dingen zijn in principe allemaal hetzelfde als de Maaskant printen.

Gr, Ben.

Halo Ben,

Ben het met je eens dat de Viessman modules goed werken. De aansluitingen geven me echter niet alle vertrouwen, zeker op die plaatsen waar je langs loopt etc. Om in de toekomst verzekert te zijn van de juiste werking kan ik ze nu nog eenvoudig vervangen en dat is later haast niet meer te doen.

De modules welke in het spiraal liggen daar hebben wij ook nog geen problemen mee gehad. Het is alleen maar een voorzorg voor later.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: degeluidsman op zondag 13 maart 2011, 21:48:24
Citaat van: Krokodil op zondag 13 maart 2011, 21:45:32
Citaat van: Seinwezen op zondag 13 maart 2011, 18:52:08
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Deze week gaan we de eerste 4 modules vervangen. De overweg werkt echt heel mooi, zal volgende week een filmpje plaatsen van de overweg.

Als je nog eens wat tijd over hebt zou je dan eens naar de seinen willen komen kijken aub.

Groeten,

Hans

Hallo Hans,

Ik heb op rail nog even gesproken met Leon van Perlo en het lijkt erop dat we de driver opnieuw moeten installeren.

Het gaat vast goed komen met de seinen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dank je wel Peter. Jullie zijn altijd welkom.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hallo Hans,

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden, maar wat een gedoe zeg! Goede bekabeling is inderdaad belangrijk! Ik ben benieuwd waarom je nu kiest voor deze modules en niet voor een versie met Optocouplers, zoals die van LDT/Littfinski.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Krokodil op zondag 13 maart 2011, 21:45:32
Citaat van: Seinwezen op zondag 13 maart 2011, 18:52:08
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Deze week gaan we de eerste 4 modules vervangen. De overweg werkt echt heel mooi, zal volgende week een filmpje plaatsen van de overweg.

Als je nog eens wat tijd over hebt zou je dan eens naar de seinen willen komen kijken aub.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

Peter en ik komen graag helpen de seinen aan de praat te krijgen.

Binnenkort met Peter even bespreken wanneer het weer het beste uitkomt.

Groeten Sander
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Dennis1984 op zondag 13 maart 2011, 22:04:12
Hallo Hans,

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden, maar wat een gedoe zeg! Goede bekabeling is inderdaad belangrijk! Ik ben benieuwd waarom je nu kiest voor deze modules en niet voor een versie met Optocouplers, zoals die van LDT/Littfinski.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis,

omdat deze vorm van S88 modules werken met stroomdetectie, en  dat terwijl de meeste 3railers rijden met massadetectie, is het onnodig extra dure S88 aan te schaffen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Seinwezen op maandag 14 maart 2011, 17:27:12
Citaat van: Krokodil op zondag 13 maart 2011, 21:45:32
Citaat van: Seinwezen op zondag 13 maart 2011, 18:52:08
Hoi Hans en Piet,

fijn dat alles weer werkt.
De nieuwe prints lijken mij een stuk betrouwbaarder dan de oude.

Misschien is het wel een goed idee om overal deze prints toe te passen?

En ook ik ben erg benieuwd hoe de overweg nou werkt :D.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Deze week gaan we de eerste 4 modules vervangen. De overweg werkt echt heel mooi, zal volgende week een filmpje plaatsen van de overweg.

Als je nog eens wat tijd over hebt zou je dan eens naar de seinen willen komen kijken aub.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

Peter en ik komen graag helpen de seinen aan de praat te krijgen.

Binnenkort met Peter even bespreken wanneer het weer het beste uitkomt.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Bedankt voor je berichtje. Zie jullie wel verschijnen.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: wissels op maandag 14 maart 2011, 18:05:10
Citaat van: Dennis1984 op zondag 13 maart 2011, 22:04:12
Hallo Hans,

Wat fijn dat je een oplossing hebt gevonden, maar wat een gedoe zeg! Goede bekabeling is inderdaad belangrijk! Ik ben benieuwd waarom je nu kiest voor deze modules en niet voor een versie met Optocouplers, zoals die van LDT/Littfinski.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Hallo Dennis,

omdat deze vorm van S88 modules werken met stroomdetectie, en  dat terwijl de meeste 3railers rijden met massadetectie, is het onnodig extra dure S88 aan te schaffen,

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Bedankt dat je Dennis een antwoord hebt gegeven. Ik weet echt wat voor modules het zijn van Liffinski.

Hou je op de hoogte als we de modules vervangen hebben.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hallo Hans en Piet,

De Viessmann 5217 bezetmelders werken bij mij probleemloos. Alleen gebruik ik niet die rare stekkertjes, omdat die er te gemakkelijk uitvallen.
Hiervoor in de plaats gebruik ik de gewone Märklin stekkertjes waarbij je de draad met een schroefje in de stekerhuls zekert.

Met deze combinatie heb ik nog geen enkele keer een probleem of foutmelding gehad.

Bij mij hangen de decoders allemaal aan de voorzijde van de baan maar toch komt er nooit een kabeltje los.

Als je de bevestiging wilt zien moet je maar even op mijn draadje kijken.


Groet Ronald
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: M.user op maandag 14 maart 2011, 22:26:23
Hallo Hans en Piet,

De Viessmann 5217 bezetmelders werken bij mij probleemloos. Alleen gebruik ik niet die rare stekkertjes, omdat die er te gemakkelijk uitvallen.
Hiervoor in de plaats gebruik ik de gewone Märklin stekkertjes waarbij je de draad met een schroefje in de stekerhuls zekert.

Met deze combinatie heb ik nog geen enkele keer een probleem of foutmelding gehad.

Bij mij hangen de decoders allemaal aan de voorzijde van de baan maar toch komt er nooit een kabeltje los.

Als je de bevestiging wilt zien moet je maar even op mijn draadje kijken.


Groet Ronald

Beste Ronald,

Bedankt voor je reactie, het is mijn helemaal duidelijk dat de Viesmannen in orden zijn. Ik heb echter problemen met de aansluitingen en daar ik nog twee andere modules had liggen hebben we toch besloten om de linkerstreng van de HSI 88 te vervangen.
We hopen dat we dan minder storingen krijgen als nu. We gaan het doen en we geven uiteraard verslag hoe ze bij ons gaan funcioneren.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Beste Hans,

Bij de MSG hebben ze tussen de "meldrailstaaf" en de desbetreffende ingang op de meldeenheid ook een diode zitten, dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.

Misschien heb je nog wat aan deze ervaring.

Groet, Anne W
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 maart 2011, 23:51:06
Beste Hans,

Bij de MSG hebben ze tussen de "meldrailstaaf" en de desbetreffende ingang op de meldeenheid ook een diode zitten, dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.

Misschien heb je nog wat aan deze ervaring.

Groet, Anne W

Dag Anne,

Ik ben Hans wel niet maar erg benieuwd op welke plek die diode is geplaatst en hoe de schakeling precies werkt.

Ook het type diode is van belang.

Of gaat het hier om de diode truuk met o.a. de BY251.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: degeluidsman op woensdag 16 maart 2011, 07:07:13
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 maart 2011, 23:51:06

Bij de MSG hebben ze tussen de "meldrailstaaf" en de desbetreffende ingang op de meldeenheid ook een diode zitten, dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.


Dag Anne,

Ik ben Hans wel niet maar erg benieuwd op welke plek die diode is geplaatst en hoe de schakeling precies werkt.

Ook het type diode is van belang.


Ik ben Anne wel niet maar wat eventueel helpt stoorspanning te onderdrukken is een signaaldiode op te nemen in de draad naar de S88 en wel met de kathode naar de rail. B.v. een 1n4148.

Gr, Ben.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 maart 2011, 23:51:06
Beste Hans,

Bij de MSG hebben ze tussen de "meldrailstaaf" en de desbetreffende ingang op de meldeenheid ook een diode zitten, dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.

Misschien heb je nog wat aan deze ervaring.

Groet, Anne W

Hallo Anne, bedankt voor je idee. We gaan zeker kijken of we nog meer moeten doen dan alleen de modules uitwisselen.

We houden je op de hoogte.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: De Dijk op zondag 13 maart 2011, 13:55:03
De nieuwe bezetmelder die jij toont is een uitgave van Wim Ros.
Volgens mij van Huib Maaskant.
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_1.htm




Mvg,
Peter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Er zijn twee diodetruuks:

die ik noem om stoorspanninkjes uit de meldeenheid te houden.

één om de meldspoorstaaf gedeeltelijk aan de railmassa te houden, heeft dus niets met de meldeenheid of de werking van de meldeenheid op zich te maken
.
Groet, Anne W
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 maart 2011, 23:51:06
dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.
Geldt alleen voor positief gerichte stoorspanningen en niet voor negatief gerichte stoorspanningen.

Mvg,
Peter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Freak op woensdag 16 maart 2011, 11:11:23
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 maart 2011, 23:51:06
dit voorkomt dat er stoorspanninkjes van de meldrailstaaf de medleenheid in kunnen.
Geldt alleen voor positief gerichte stoorspanningen en niet voor negatief gerichte stoorspanningen.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

De foto van de module geplaatst in mijn update van zondag j.l. is er een van Huub Maaskant. Je hebt dus gelijk. Daar we er maar 2 hadden hebben we er nog 2 bij besteld bij Rosoft uit Zeeland.

We gaan ze vanavond vervangen door de nieuwe modules en a.s. zondag krijgen jullie weer een update.

Bedankt voor je reactie,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Natuurlijk Peter, groet, Anne W
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hallo Hans,

Citaat van: Krokodil op woensdag 16 maart 2011, 16:19:42
De foto van de module geplaatst in mijn update van zondag j.l. is er een van Huub Maaskant. Je hebt dus gelijk.
Kijk de volgende keer eens naar: Traintech

Mvg,
Peter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Freak op donderdag 17 maart 2011, 07:55:43
Hallo Hans,

Citaat van: Krokodil op woensdag 16 maart 2011, 16:19:42
De foto van de module geplaatst in mijn update van zondag j.l. is er een van Huub Maaskant. Je hebt dus gelijk.
Kijk de volgende keer eens naar: Traintech

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie en heb reeds naar die webside gekeken. Zullen zeker in de toekomst hiervan gebruik maken.

Groeten,

Hans.
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Hallo Hans,

De meer profesionelere modules van fabrikanten zijn uitgevoerd met schottky diodes en niet met bruggelijkrichters.
In een ander draadje heb ik wel eens een scoopplaatje laten zijn van een digitaal signaal en de stroom door een gewone- en schottky diode.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg410344#msg410344

Mvg,
Peter
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Freak op donderdag 17 maart 2011, 07:55:43
Kijk de volgende keer eens naar: Traintech

Mvg,
Peter

Heerlijk zo'n website met technische lekkernij. Kun je eigenlijk de verschillende soorten terugmelders (s88 e.d.), opto of niet naast elkaar gebruiken. Al dan niet met verloopverbindingen?
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Citaat van: Golfer op donderdag 17 maart 2011, 16:54:54
Citaat van: Freak op donderdag 17 maart 2011, 07:55:43
Kijk de volgende keer eens naar: Traintech

Mvg,
Peter

Heerlijk zo'n website met technische lekkernij. Kun je eigenlijk de verschillende soorten terugmelders (s88 e.d.), opto of niet naast elkaar gebruiken. Al dan niet met verloopverbindingen?

Beste Golfer,

Wij gebruiken nu 3 soorten s88 terugmeldmodules, welke allemaal zijn aangesloten op de HSI van Liffinski. We gebruiken de Viessmann 5217, Huub Maaskant en van Rosoft uit Zeeland. Deze werken allemaal onderling met elkaar.

Groeten,

Hans
Re:Baan van Krokodil/ Oplossing problemen nabij!!
Dank! Duidelijk.
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Goedemorgen mede spoorliefhebbers,

Afgelopen woensdag heb we de modules van de bezetmelders verwisseld. We hebben de modules verandert daar we geen vertrouwen meer hadden in de bevestiging van de draadjes van de Viesmann. De nieuwe modules hebben verder nog het voordeel dat je ze aan elkaar kunt vast solderen. Dit zorgt ervoor dat je vele verbindingskabeltjes kan laten vervallen.

Dadelijk te zien op de eerste foto zoals het was en de 2 daarop volgende foto's zoals het nu werkt. Let vooral op de eenvoud van aansluitingen t.o.v. de eerste foto.

Het heeft als resultaat opgelevert dat we van heel veel vervelende storingen af zijn. Echter is het nog wel zo dat de treinen aangekomen bij hun stopmelder soms nog te ver doorrijden. Dit hopen we op te lossen door de nieuwe computer te plaatsen.

Straks komt mijn collega Piet en gaan we de nieuwe computer plaatsen.

Na de foto's heb ik nog 2 filmpjes geplaatst.
Het eerste filmpje laat de overweg zien aangestuurt door Koploper.
Het is en blijft prachtig om te zien hoe alles met elkaar werkt.

De tweede film laat een gedeelte van de baan zien door een camera vast gemaakt op de neus van het treinstel IRM.
Dit geeft een heel bijzondere kijk op de baan.

Aan alle die vorige week hebben gereageerd wil ik bedanken voor hun positieve bijdrage om de problemen op te lossen.

Wens jullie veel hobbyplezier en veel lees en kijkgenot en graag tot volgende week.











Tot volgende week,

De Krokodil.
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Hallo Hans en Piet,

Leuk om weer eens op een andere manier kennis te maken met de baan en wel vanaf het spoor :thumbup: :thumbup:

De overweg werkt nu goed zo te zien  :) :)

De nieuwe S88 zitten netter gemonteerd dan de oude en ik zag zelfs andereindhulsjes op de draden zitten, dit maakt 100% kontakt.

Ik hoop dat de nieuwe pc het doorrijden oplost en je weer verder kan met de scenery.

Succes vandaag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Mooie filmpjes hoor. Leuk om de baan eens anders te zien en die overweg is supercool. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. Peter
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Hoi Hans en Piet,

leuk om eens "mee te rijden" over jullie baan :thumbup:

Groetjes, John
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
ik vond het een belevenis om mee te mogen rijden............en dan zie je maar  zo  !! dat zelfs de beste hoogte  planing geen rekening houd met vidio cameras :D :D maar mooi hoor was weer genieten
Re:Baan van Krokodil/ Nieuwe modules werken. 2 filmpjes, overweg en cam.lok
Heeel erg mooi en leuk om zo te zien!! Was die camera in een lok ingebouwd? Of 'duwde' de lok een wagon met een wagon met alles erop. Mogelijk hebben jullie het ergens beschreven... Groet Arthur