Goedemorgen beste modelspoorders,
We gaan weer een update geven van de afgelopen week.
Zoals jullie gelezen hebben de afgelopen weken werden we geconfronteerd met problemen die we niet zo makkelijk konden oplossen. De problemen deden zich voor als het doorrijden van de treinen, het niet accepteren van commando's van koploper etc.
Het hield gewoon in dat automatisch rijden haast niet mogelijk was. Dit gebeurde allemaal nadat wij het maaiveld aangesloten hadden. Als eerste ga je dan de problemen zoeken in het gedeelte wat het laatst is aangesloten.
Werkelijk alles hadden we nagekeken en naar ons idee nog beter aangesloten maar helaas de problemen bleven zich voordoen.
Op een gegeven moment ga je ook de delen nakijken die al maanden zonder problemen hebben gewerkt. We hebben zelfs de computer vervangen door een snellere versie. Ook dit hielp niet tot oplossing van de problemen.
Ergens op een antwoord op het forum gaf ik zelfs aan dat het nu wel een beetje irritant begon te worden. Dit alleen om het feit dat we de oorzaak maar niet konden vinden.
Op een gegeven moment hebben we toch maar besloten om de bezetmelders kritisch te bekijken. Dit houd in, we gaan elke bezetmelder nakijken op funcioneren en kijken op welke modul hij is aangesloten en of het niet mogelijk is om de draden van de bezetmelders korter te maken daar we nu ook meerdere modules hadden geplaatst.
We kwamen erachter dat men name modules 2,3 en 4 voorzien waren van erg lange draden.
Op de eerste foto hieronder kan je zien hoe op dit moment modules 2,3 en 4 zijn geplaatst en aangesloten. We werken in totaal met 13 modules. Dus je kan je voorstellen wat een werk het geweest is om elke bezetmelder te controleren.
Uit de fouten welke de treinen maakte besefte we dat het practisch altijd aan de modules 1 tot 4 lag. Dit is ook een streng welke is aangesloten op de linkerzijde van de HSI 88.
We hebben denk ik wel 30 meter kabel kunnen verwijderen door deze bezetmelders in te korten of op een andere modul te plaatsen.
Nadat dit was gebeurt kregen we aan de hand van het verloop van de treinen het idee dat dit het probleem moest zijn.
Nu hebben we besloten, ondanks dat de treinen nu weer goed rijden, om de modules 1 tot 4 te vervangen door andere modules.
We vinden dat de modules welke we nu gebruiken te onbetrouwbaar zijn wat betreft de aansluitingen. Om van de platte kabel af te komen is er al een stukje printplaat bij gekomen om de UTP kabel te kunnen gebruiken. Ook is het aansluiten van de draden van de bezetmelders niet optimaal. De groene stekkertjes zouden los kunnen komen waardoor de bezetmelder niet optimaal funcioneert. En we weten als er ook maar 1 bezetmelder niet werkt dan is het hele treinenverloop ontregelt.
We gaan nu modules toepassen die de UTP aansluiting al op de print heeft en deze modul geeft ons ook de gelegenheid om de bezetmelderkabel aan de print vast te schroeven. Zie dadelijk onderstaande foto.
Wij zijn van mening dat op een grotere baan deze modules beter tot hun recht komen dan de tot nu gebruikte modellen.
We houden jullie uiteraard op de hoogte of het bovenstaande in de praktijk ook werkelijk klopt.
Had graag een filmpje geplaatst wat was opgenomen door een camera op een lok maar dat is helaas niet gelukt maar ik beloof dit filmpje volgende week te plaatsen.
Nu nog de foto's van de bezetmelders op dit moment en de print van de nieuwe modul.
De volgende foto laat zien het stukje printplaat wat ervoor zorgt dat we toendertijd konden overschakelen van de platte kabel naar UTP kabel.
Wel zorgt het plaatsen van dit printplaatje voor extra mogelijkheid van storing daar het niet rechtstreeks op de modul is aangesloten maar er opgeschoven moet worden.
Deze foto laat zien welk materiaal we nu gebruiken, een Viessman 5217 met grijze bezetmelder kabel en groene stekkertjes en zwarte kabel met bruine stekkertjes voor de aarde aansluiting.
Deze foto laat zien de modul waar we naar overschakelen.
Het is een heel verhaal geworden maar we hopen jullie zodoende een inzicht te geven waar fouten kunnen ontstaan ondanks dat het al maanden probleemloos had gewerkt.
Graag tot volgende week,
De Krokodil.