Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sunny White frontverlichting

Gestart door Blausee-Mitholz vrijdag 29 december 2006, 23:22:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Sunny White frontverlichting
Märklin past helaas op al haar nieuwe modellen gele LED frontverlichting toe. Nu is dat voor een NS model wel mooi maar vele Duitse en Zwitserse modellen dienen witte frontverlichting te voeren.

Witte LEDs bestaan in vele soorten en maten. Er zijn twee typen die geschikt zijn voor de modelbouw te weten:

Golden-White (conrad nr 185822) voor olie- en gloeilamp licht
Sunny-White  (conrad nr 185810) voor modern licht

De LEDs zijn ook bij Brelec op de beurs te Houten te koop, daar zijn ze goedkoper dan bij Conrad.

Het is gewoon kwestie van LED er af sloderen en de nieuwe er op solderen alleen dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Geduld en een fijne slodeerpunt is noodzakelijk. Ik gebruik een Weller solderstation met een tip van 0.8 mm.



Als proefkonijn een Märklin Hobby-lok gepakt welke al verbouwd was met een Maxon Glockankermotor. De RAG lok heeft Sunny-White LEDs verkregen. Links een Hobby-lok met orginele gele frontverlichting.



De modellen zonder kappen.

Ziet er wel  8) uit moet ik zeggen, nu de rest nog  :P :mrgreen:

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
Ziet er netjes uit Johan,
als je toch wel eens bij Conrad besteld :
830283    MICROSOLDEERBOUT 12V
deze werkt heel prettig en zeer goedkoop !
ik heb er een paar van met verschillende (zelfgemaakte) stiften.
weet je misschien ook welke van de 3mm leds die kleur heeft ?

groet Hans
Re: Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Re: Sunny White frontverlichting
Hallo Hans, thx.

3mm Sunny-White zijn bij Conrad 2 bestelnummers van te weten 185837 en 185863

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
Ik bestel ze altijd in duitsland.

http://www.led-shop24.de/pd1110399097.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=49

Ik geef zelf de voorkeur aan de golden white,ietsje warmer.

Bart
Re: Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Re: Sunny White frontverlichting
Citaat van: vardex op zaterdag 30 december 2006, 02:43:48
Ik bestel ze altijd in duitsland.

http://www.led-shop24.de/pd1110399097.htm?defaultVariants={EOL}&categoryId=49

Ik geef zelf de voorkeur aan de golden white,ietsje warmer.

Bart

Hallo Bart, voor die prijs zijn ze dus ook bij Brelec op de beurs te Houten te koop. Makkelijker dan in Duitsland bestellen  :D

Zoals ik al aangaf Golden-White benaderd meer de olie en gloeilamp en zal een bij een stoomtrein en railbus tijdperk passen.
In de hedendaagse moderne lok met hallogeen licht is de Sunny-White meer op zijn plaats.
Je mag van mij rustig een Golden-White in een moderne lok stoppen, het is maar wat jij wilt  :wink:

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
Ik kocht gele leds per 100 bij leds buy http://www.leds-buy.nl/
Re: Sunny White frontverlichting
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 december 2006, 09:30:29


Hallo Bart, voor die prijs zijn ze dus ook bij Brelec op de beurs te Houten te koop. Makkelijker dan in Duitsland bestellen  :D


Mvg, Johan.

Hallo Johan, ik vind in de online catalogus geen witte led uitvoeringen in de bouwvorm 0603. Wat doe ik fout?

Bart
Re: Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Re: Sunny White frontverlichting
Citaat van: vardex op maandag 01 januari 2007, 14:13:32
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 december 2006, 09:30:29


Hallo Bart, voor die prijs zijn ze dus ook bij Brelec op de beurs te Houten te koop. Makkelijker dan in Duitsland bestellen  :D


Mvg, Johan.

Hallo Johan, ik vind in de online catalogus geen witte led uitvoeringen in de bouwvorm 0603. Wat doe ik fout?

Bart

Hallo Bart, Hij heeft ze meen ik ook niet on-line staan.
Op de beurs te Houten heeft hij altijd hele rollen liggen met Sunny en Golden White.
Mail hem anders even, je kunt zo bij hem bestellen als je niet tot 27 januari kunt wachten.

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
beste johan, zou je ook nog een foto kunnen plaatsen van de nieuwe sunnywhite verlichting in je loc, zonder dat deze brandt? (en zonder kap?)
Dan kan ik goed zien hoe het moet!

Nog 1 vraag: moet er niets aangepast worden qua weerstanden? aangezien de standaard gele leds meestal 2,1 V vragen en de witte al snel meer dan 3 V? Of kan dit gewoon met iets minder voltage ook?
Alvast bedankt voor je antwoord!

mvg Ruud :)
Re: Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Re: Sunny White frontverlichting
Hallo Ruud,

Op Stummi Forum staat een hele verhandeling over LED solderen t.b.v. de Railbus.

Ik vermoed dat Brelec mij toch Golden White LED's heeft geleverd ipv Sunny White.
Enkele jaren geleden had op te Intermodellbau bij Mayerhofer al eens LED's meegenomen. Bij thuiskomst bekeken en ik vond te te klein om er iets mee te doen (bouwform 0603) Ik had toen ook nog niet een Weller soldeerstation met een soldeertip van 0.8mm

Ik heb die Mayerhofer LED's in de DB 185 gesoldeerd, ziet er zo uit naast de RAG. De RAG LED's hebben een wat gele tint, de DB LED's zijn echt wit zonder blauwzweem.



Hier de foto waar je om vroeg:

Het betreft hier de gesoldeerde LED's in de DB lok



Bij de DB lok branden de LED's veel te zwak. De weerstenden aangegeven met rode plijlen zijn weerstanden van 5K6, die heb ik vervangen door weerstanden van 1K5. Ook bij de Railbus worden weerstanden vervangen.

Rechts de orginele gele LED's op de houder. Het flex printplaatje is gelijmt op de plastik houder. Makkelijk los te snijden met een scherp hobby-mesje. Lijm blijft zitten en plak het printje tijdelijk op een gladde ondergrond wekle tegen hitte kan (ik gebruik een Alu blokje)

Er naast is de soldeertip van 0.8 mm te zien. Zo klein heb je wel nodig bij SMD met grotere soldeertips ga je knoeien er wordt het niks.

Ik hoop dat je zo voldoende info hebt.

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
Hartelijk bedankt, nu kan ik een heel eind komen!

Maar ik heb nog twee kleine vraagjes:
1. gewone SMD weerstanden en ook op die plek vervangen? (5K6 --> 1k5?)
2. heeft u ook zo'n duidelijke beschrijving/aanwijzing voor de railbus? Ik erger me namelijk ook aan die gele verlichting. (ik vind het ronduit slecht van marklin dat in een model a 300 euro geen iets duurdere leds kunnen worden gesoldeerd...)

nogmaals hartelijke bedankt, Ruud
Re: Sunny White frontverlichting
excuses voor vraag 2, had de eerste regel niet gelezen...(:$:$)

bedankt, ruud
Re: Sunny White frontverlichting
Blausee-Mitholz
gast

Re: Sunny White frontverlichting
Hoi Ruud,

Ik heb de LED's gemonteerd en toen branden ze veel te zwak. Uitgevogeld welke weerstandwaarde op de decoder zat en dat bleek 5K6 te zijn. Met een normale analoge Märklin trafo heb ik met gewone weerstanden uitgezocht op welke waarde de LED's mooi branden (trafo vol uit zetten) Bleek 1K5 te zijn. Vervolgens op sloopprinten (die hier rond slingeren) SMD 1K5 opgezocht en die uitgewisseld met de 5K6 SMD. Ik heb er dus niets speciaal voor gekocht maar wat opgescharreld  :mrgreen:

Succes met de ombouw  8)

Mvg, Johan.
Re: Sunny White frontverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Sunny White frontverlichting
Heey Johan,

Mag gezegt worden ziet er heel mooi uit met die witte verlichting en is ook waarheids getrouw natuurlijk. 1 : 1 hebben ook al die locs witte lichten :).

Marcel
Re:Sunny White frontverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Sunny White frontverlichting
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker