Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden

Gestart door Fedor zondag 25 april 2010, 08:48:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Ik heb in mijn locs de TAMS LD-W-32 ingebouwd en wat me opvalt is dat ze allemaal enkele seconden wachten voordat ze gaan rijden als ik ze daartoe opdracht geef. Als ze eenmaal rijden gaat het goed, ze laten zich goed regelen maar het is niet altijd handig dat ze zo laat reageren.

Zijn er decoder instellingen waarmee ik dit kan verbeteren? De (prima) handleiding bespreekt dit probleem niet en ik merk dat als ik zelf ga zitten klooien met de CV-waarden, de rijeigenschappen niet echt verbeteren.

Heb je dit probleem ook met andere decoders?
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Dan heb je waarschijnlijk een lange optrekvertraging in de decoder zitten. De manual zal wel aangeven hoe deze te verlagen.

Gr, Ben.
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Ja zeker kun je dit ook met andere decoders hebben.
Heeft vaak met de instellingen te maken.
Heb zelf ook 2 locs die dit hebben,maar vind dit niet zo erg.
Maar is bij in te stellen met cv waardes (helaas moet ik dan naar mijn handelaar omdat ik dit met de 6021 niet kan volgens beschrijving)
Ze zijn van Piko - BOSPHORUS europe express en de MRCE dispolok ook van Piko.
Ben zeer tevree met deze locs rijden verder prima. Helaas van de instellingen.

Mvg: Alex
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
@Ben: ja de handleiding schrijft daar inderdaad wat over maar vervolgens levert spelen met die instellingen geen gewenst resultaat op. Dus als er ervaringsdeskundigen een idee hebben hoe dit aan te pakken dan ben ik daarin zeer geinteresseerd.

Ondertussen blijf ik natuurlijk zelf ook doorprutsen.
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Er zijn meerdere versies van de decoder en ook meerdere manuals. Wil wel meekijken maar weet niet welk art.nr. jij toepast.

Gr, Ben.
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Sommige decoders hebben een instelling om met een gewone decoder samen te kunnen rijden in dubbeltractie met een geluid lok. De geluid lok heeft een vertraging bij het wegrijden. Dit is nodig om de remmen te lossen en soms de motor te starten

De lokpilot 3.0 heeft zo'n instelling onder CV 148 en 151. Die beide moet je op 4 zetten.

In de CV instelling 253 stel je de start vertraging in.met een tijd instelling.

Als je dan F1 activeert wordt de start vertraging ingesteld.

Is dit wellicht bij jou het geval?

Jos

Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
@Ben: het gaat om de LD-W-32 van TAMS... zijn daar nog verschillende versies van? Of bedoel je het artikelnummer van de locs? Een daarvan is een klassieke 3003... de andere weet ik niet precies. Een stel van die kleintjes, een oude V60, een krokodil.

Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Hallo Fedor,
Je zult de LD-W-32 moeten herprogrammeren, is niet moeilijk. De LD-W gebruik je met een wisselstroommotor, waarschijnlijk trommelcollectormotor in de BR50. Begin om met de lok op de baan en met uitgeschakelde optrek/remvertraging (f3 of f4, als je niet weet welke gewoon even proberen) de lok te laten rijden. Nadat de lok op gang gekomen is, even laten warm lopen. Dan snelheid stap voor stap verminderen, totdat de lok nog net rijdt. Kijk welke "Fahrstufe" dat is, het is de laagste Fahrstufe waarop de lok wil rijden, b.v. 20. Vervolgens laat je de lok op max. snelheid rijden. Als dit te snel/te langzaam is aanpassen in CV5/Reg 46, zie verderop.
Nu de Centrale in programmeermodus (DCC of Motorola) en naar CV2 of Reg 47. Als je 126 fahrstufen gebruikt, is FS20 dus 20/126=16% van de max. aantal en dus 16% van de max. rijspanning. In CV2/Reg47 programmeer je nu 16% van 255=41.
Ga nu naar CV65/Reg60 en geef daar een getal in dat 10-15 hoger is, dus 51-56. Dit is de "Anfahrkick", daarmee krijgt de lok eventjes een wat hogere spanning wanneer je vanaf stilstand optrekt, daardoor wordt de statische wrijving in motor en tandwielkast overwonnen.
Nu de lok weer laten rijden, eerst zonder ingeschakelde rem/optrekvertraging (f3 of f4). Wanneer de lok nu bij de laagste snelheidsstap net begint te rijden is het OK. Als de lok nog niet wil rijden, moeten moeten CV2/Reg47 nog iets hoger, en ook dus CV65/Reg60. Als de lok met een schok begint te rijden is CV65/Reg60 te hoog.
Controleer ook nog even CV5/Reg46, dat is de max. snelheid, 0=0% spanning, 255 is max. spanning.
Je kunt nu ook de max snelheid nog veranderen in CV5/Reg60, maar als je dat doet moeten wellicht CV2 en CV65 opnieuw wat worden aangepast.

Veel succes, ik heb zelf zo'n 8 loks met dezelfde decoder rijden, eventjes wat werk maar dan heb je ook wat!
Groetjes, Rob arconell
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Nog even een PS:
In mijn ervaring variëren de instellingen in CV2 en dus in CV65 per lok heel sterk. Ik rij ze in DCC modus, dus 126 FS. Bij enkele loks zit ik op 60, ééntje zelfs op 85 met CV2, dus 70 en 95 op CV65! Maar dat gaat prima. Veel hangt ook af van de baan(booster)spanning, hoe hoger die is hoe lager die waardes.
In de handleiding van Tams staat dat CV65 niet hoger kan dan 40, maar dat is gewoon een drukfout, max ook hier 255.
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Heb een inbouwverslagje gemaakt op:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12183.msg388976#msg388976

Groet,
Frank
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Beste Rob,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga dit vanavond eens even uitproberen op min BR03.10 met deze decoder. Deze loc heeft bij de fabrieksinstellingen ook het hier beschreven probleem. Ik wist niet dat er een relatie is tussen CV2 en CV65.
Overigens vind ik het vreemd dat de fabieksinstelling voor CV 5 standaard 0 (nul) is. Dat betekent dan toch dat de maximale snelheid ook nul is, maar toch rijdt de loc op de fabrieksinstellingen.

Groeten,
Albert.
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Citaat van: agre30 op dinsdag 15 mei 2012, 07:27:02
Beste Rob,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga dit vanavond eens even uitproberen op min BR03.10 met deze decoder. Deze loc heeft bij de fabrieksinstellingen ook het hier beschreven probleem. Ik wist niet dat er een relatie is tussen CV2 en CV65.
Overigens vind ik het vreemd dat de fabieksinstelling voor CV 5 standaard 0 (nul) is. Dat betekent dan toch dat de maximale snelheid ook nul is, maar toch rijdt de loc op de fabrieksinstellingen.

Groeten,
Albert.

Kijk dat noem ik nog is "ouwe koeien uit de sloot halen".
Dit topic was precies 2 jaar oud m en nooit meer beantwoord.
Maar waarschijnlijk is er met de decoders niets veranderd.
Maar bij mij gelukkig wel met de hardware...... :D

Veel suc6 met het afregelen.
Mvg: Alex
Re:Loc's wachten paar sec voor ze gaan rijden
Maak je wellicht gebruik van Koploper?
Dan kan het ook een instelling daarin zijn!

René