Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
hoop dat er niet teveel schade is ??
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Dat is eigenlijk raar ik heb ook enkele locs met een 6080 decoder en dat in de andere richting door rijden heb ik geen last van.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: Acido op woensdag 30 april 2008, 11:11:37
De liefhebbers van filmpjes moet ik teleurstellen, omdat ik momenteel niet beschik over een apparaat waar toonbare filmpjes uit komen...

That can be remedied ;) :lol: Zal ons oude digicammetje meenemen als ik naar je toe kom :idea: 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: robkop op woensdag 30 april 2008, 13:17:25
:? Wreed aksident  :roll:
Moet zeggen dat het er wél realistisch uit ziet :-P

Citaat van: remcy op woensdag 30 april 2008, 22:00:27
hoop dat er niet teveel schade is ??
Nope, geen schade. Alle assen en koppelingen zaten er nog aan :-)

Citaat van: Johnnytrein op donderdag 01 mei 2008, 07:29:26
Dat is eigenlijk raar ik heb ook enkele locs met een 6080 decoder en dat in de andere richting door rijden heb ik geen last van.
Het gebeurt alleen als ze langere tijd zonder stroom hebben gestaan. Hoe lang dat moet zijn voordat ze hun instellingen kwijtraken weet ik nog niet, maar ik gok twintig minuten of een half uurtje of zo. En hij moet natuurlijk 'achterstevoren' staan voordat je er iets van merkt.

Citaat van: ^Rook op donderdag 01 mei 2008, 10:59:50
That can be remedied ;) :lol: Zal ons oude digicammetje meenemen als ik naar je toe kom :idea: 8)
Goed plan! Doe maar :-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Dus zelfs na dagen hebben mijn locs met 6080 dat niet. Meestal stond mijn baan een weekje stroomloos.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 01 mei 2008, 14:07:17
Dus zelfs na dagen hebben mijn locs met 6080 dat niet. Meestal stond mijn baan een weekje stroomloos.

Hmm... Gebruik je een 6021 ?




Vandaag stond in het teken van verschillende kleine werkzaamheden:

- Aansluitingen van de tweede helling gecompleteerd (stroomvoorziening). De inrijstopsectie van het schaduwstation van de binnenbaan is aangesloten op de printplaat en werkt nu dus.

- Ik had bij het bedienen van een wissel onder de tafel een lampfittingje van de schaduwstationverliching kapotgestoten, de blijken vrij kwetsbaar te zijn :? Vandaag heb ik het eerste soldeerwerk onder het bovenblad verricht en het fittinkje vervangen... en dat ging eigenlijk probleemloos :-)

- Met reepjes kurk wat oneffenheden uit de hellingen gehaald. De overgangsrails naar K lopen binnen één raillengte af van C-rails hoogte naar die van K-rails. Als deze overgangsrails in een helling liggen, zorgt dit (in mijn geval) voor een stukje wat extra steil is. Dat is nu een stuk geleidelijker dankzij een extra laag kurk onder de "lage" kant van de overgangsrail.

- De Booster is in gebruik genomen! Dat betekende scheidingen plaatsen in de overloopwissels die deze nog niet hadden. De "binnenbaan" en de "buitenbaan" zijn nu geheel gescheiden stroomkringen (getest). Het draadje dat onder de tafel de twee stroomkringen zolang met elkaar verbond, heb ik eruit gehaald.

Spontaan idee: ik heb een nette aansluiting IN de tafel ingebouwd waar ik de Central Control en de booster op aan kan sluiten. Ze staan nog niet op hun definitieve plek, maar nu is de aansluiting op de ringleidingen in ieder geval geregeld :-)

Ik heb een drietal gaten van 6 mm in een balk geboord en daar contrastekers ingeklopt (met een hamer en een blokje hout) waarvandaan dikke draden aansluiten op de (net zo dikke) draden van de ringleidingen, onder de tafel:



De contrastekertjes zitten muurvast en vormen zo een mooi aansluitpunt :-)



Verder: wat heeft het voor zin om je ringleiding met dikkere draad aan te leggen als de aansluiting op de trafo's met dun draad is uitgevoerd? Dus hop, geen half werk :-P



Hierna heb ik nog een keer uitgebreid proef gereden, waarbij er af en toe vier treinen tegelijk onderweg waren. Geen spoor van spanningsverlies meer :-D Toen alles nog op alléén de 6021 draaide, zorgde een vierde trein ervoor dat de anderen duidelijk langzamer gingen rijden. Vooral de locs zonder lastregeling. Nu rijden er twee, maximaal drie treinen per stroomkring en het loopt als een zonnetje! :mrgreen:


En zo zijn er nog enkele losse klusjes te doen. Het volgende echte project wordt - hopelijk - het bedieningspaneel voor het schaduwstation. Daarvoor heb ik echter wat HEKI spullen nodig die in bestelling zijn. Ze kunnen elk moment binnenkomen.... morgen maar eens informeren hoe het daarmee staat :-)


Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hi Martijn,

Ik gebruik ook een workmate om de centrale op te zetten (zolang ik nog geen definitieve plaats daar voor heb gemaakt), doe ik al 9 jaar.
Vindt erg grappig dat jij dat ook zo doet  :wink:

Je vordert al aardig zo te zien.

Mvg, Johan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hoi Johan,

Ik hoop toch wel binnen negen jaar iets permanenters te hebben! :lol:

Martijn ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
dat heb je netjes opgelost met die aansluit punten
lekker bezig zo
complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hey Martijn,

zo'n crash stelt niks voor joh, gebeurt hier dagelijks met 0,0 seinen :mrgreen:, spul is toch onverwoestbaar, is zelden iets echt kapot.

Ok, vanavond een kapotte 6015 (had ik hem maar moeten testen na aankoop :roll:), gelijk bij Conrad voor 5 stuks 6015 nieuwe torretjes besteld en omdat ik toch op de site zat nog maar een 52VA Trafo 8)

Nu kan ik alle blauwe Marklin trafo's van 30VA voor verlichting gebruiken, heb nog iets van 70 lampjes die ik ooit nog eens ga aansluiten :?, pestwerk vind ik dat.

Zo zie je maar, jij hebt alle voorzorgmaatregelen genomen en nog laat de elektronica je wel eens in de steek, maar dat gaat in het grootspoor ook zo 8)

Succes met verder bouwen (Ik zal de komende tijd meer onder brommers liggen dan bij de baan :P, zoon wordt 16 8))

Mvg Gert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
ik hoop dat jhe naast de brommer ligt en er niet onder
zon ding is toch best zwaar  :lol: :lol:
groet en gefeliciteerd met je zoon
robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Ja hoor ik had toen een 6021.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 02 mei 2008, 07:51:39
Ja hoor ik had toen een 6021.
Dan weet ik het ook niet... Het is niet echt info waar ik iets aan heb, want het is een feit dat het bij mij, bij sommige 6080 decoders, wél gebeurt. Ik ga wel eens wat experimenteren (met een iets lagere weerstand).

Citaat van: Shark op woensdag 30 april 2008, 15:06:06
Brengt me wel op een andere vraag (waar ik wellicht over heen heb gelezen): je hebt toch verder ook seinen en blokbeveiliging op je baan? Terwijl ik de vraag noteer realiseer ik me dat dan dus het blok erachter heel goed bezet kan zijn en daardoor juist dit ongeluk veroorzaakt werd  :shock:. Blijft mijn nieuwsgierigheid omdat ik (nog) geen seinen zie, klopt dat?

Veel plezier verder.

Shark.

Hoi Shark, had je vraag over het hoofd gezien...

Op dit moment bestaat mijn "blokbeveiliging" uit precies twee blokken: het schaduwstation en de rest :mrgreen:

Er staat een sein aan het eind van elk schaduwstationsspoor en er staat er eentje voor de ingang. Het sein bij de ingang is het enige echte bloksein omdat dit rood wordt als alle sporen erachter bezet zijn. De seinen bij de uitgangen zijn alleen vertrekseinen die door een binnenkomende trein geschakeld worden en niet beïnvloed worden door wat zich er achter bevindt.

Ik ben echter niet van plan in deze baan een volledig blokstelsel te gaan knutselen, om een heleboel redenen. Zo wil ik bv. zelf ook nog wat te doen hebben als ik aan het rijden ben haha! :-D

Het kan kloppen dat er (boven!) nog geen seinen staan. De rails is niet aangelegd maar slechts neergelegd. In het station moeten uiteindelijk wel seinen komen, maar ik denk niet dat ik ze met stopsecties ga uitrusten, omdat dit het rangeren in het station nogal bemoeilijkt. Misschien dat ik alleen de twee doorrijdsporen van een sein van treinbeïnvloeding ga voorzien.

Wat het ongeval betreft: Misschien dat bij een volledig blokstelsel de 515 nog wel gestopt was ergens, maar de 1200 was vrolijk achteruit blijven rijden denk ik. En dan waren ze elkaar alsnog tegengekomen... :-P


Citaat van: v200marklin op donderdag 01 mei 2008, 22:28:28Zo zie je maar, jij hebt alle voorzorgmaatregelen genomen en nog laat de elektronica je wel eens in de steek, maar dat gaat in het grootspoor ook zo 8)
Precies! :mrgreen:


Martijn ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Martijn, Ik weet niet of je er wat aan hebt maar de locs met een 6080 zijn beide stoomlocs. De ene een 3098 en de andere een 3003 stoomloc. deze reden steeds met de schoorsteen naar voren.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Grappig, zo'n vermoeden had ik al :-P Als ze altijd de goede kant op rijden heb je er inderdaad geen last van!

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hallo Martijn,

Je verslag is weer geweldig ( ik kijk altijd uit naar jouw verslagen), maar hoe heb je precies de twee stroomkringen gescheiden?

Ik wil namelijk ook met twee stroomkringen gaan werken maar weet nog niet hoe ik dit precies ga oplossen.

De oplossing voor de draden vanuit de trafo's naar de baan vind ik geweldig.

Veel succes met de verdere bouw.


Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Hoi Piwie,

Citeerhoe heb je precies de twee stroomkringen gescheiden?
Heel simpel: in een binnen- en een buitenbaan. Mijn baan is dubbelsporig en er zitten in totaal vier overloopwissels in. In die vier overloopwissels zitten de middenleiderisolaties die de stroomkringen scheiden.

:idea: Je moet bij het maken van die indeling niet kijken naar hoeveel meter rails er in elke stroomkring terecht komt, maar hoeveel treinen er gemiddeld in het stroomkringgebied zullen rijden.

In mijn geval zullen er één, maximaal twee "doorgaande" treinen aan het rijden zijn op zowel de binnenbaan als de buitenbaan, plus nog een rangeerloc in het station en eventueel een treintje op de zijlijn. Drie treinen op één stroomkring zou gewoon moeten kunnen. Als het alsnog teveel wordt, kan ik van het depot plus de (nog niet gebouwde) zijlijn nog een aparte stroomkring maken.

Toen ik de booster nog niet in gebruik had genomen en alles dus één stroomkring was, zorgde een vierde trein pas echt voor het merkbaar vertragen van de andere. Daar hebben voornamelijk voertuigen met niet-lastgeregelde decoders last van.

Overigens... Ik heb gisteren het Märklin Handboek Electro (atikelnummer 07422) gekocht en daar staan zeer nuttige tips en heldere uitleg in op dit gebied, zowel voor analoog bedrijf als voor Digital (6021) als voor Systems :-)

Ik heb er al diverse dingen in gevonden die ik niet wist (bijvoorbeeld dat een 6021 met veel randapparaten zoals Keyboards onvoldoende vermogen over heeft om de baan te voeden!), er staan interne artikelnummers in en warrige constructies zoals met de Mobile Stations en hun verschillende voedingen worden er in uitgelegd.
Ik heb antwoorden gezien op vele vragen die ik hier op het forum gesteld heb zien worden! :arrow: Aanrader :-)

CiteerDe oplossing voor de draden vanuit de trafo's naar de baan vind ik geweldig.
Thanx :-)  Vond 'm zelf wel creatief hihi :mrgreen:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Martijn,

Bedankt voor de snelle reactie, dat boek is inderdaad een aanrader heb hem net gedoawnload van de marklin website.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 29 april: Het Rijdt Weer!)
Je hebt een goede timing eigenlijk, Piwie... Precies in het stuk wat ik nu aan het aanleggen ben moeten twee scheidingen komen als ik een derde stroomkring wil maken. Die heb ik er maar meteen in gezet, zodat de baan nu, zoals dat zo mooi heet, voorbereid is op een derde stroomkring :-) Voorlopig wordt dat deel (het depot en de zijlijn) echter gevoed vanuit stroomkring 2.

Weer even de stand van zaken :-)

Door het mooie weer gaat het allemaal niet zo snel als anders, maar gelukkig zijn er ook dingen die je buiten in het zonnetje 8) kunt doen! Wisselaandrijvingen en -lantaarns monteren bijvoorbeeld! ;-)



Qua C-rails zijn de wisselaandrijvingen eigenlijk de enige open post op mijn boodschappenlijst. Om de pijn wat te verzachten haal ik er steeds een paar (plus lantaarns) om vervolgens weer een trosje wissels te motoriseren.

Omdat de bedrading door het kurk heen moet, moet ik eerst kurk leggen, en dat bepaalt welke wissels aan de beurt zijn. Na het motoriseren wil ik natuurlijk zo snel mogelijk de dradenbende onder de tafel hebben - en bij voorkeur ook aangesloten :-)



Eerder was ik al op het idee gekomen om bij boorwerkzaamheden in het bovenblad, de rails op het onderblad af te dekken. Dat bleek een goed idee! Gewoon met A4-tjes en de A3-achtige vellen papier die uit de verpakking van de kurken IKEA-placemats komt:



Over kurk gesproken: het volgende gebiedje dat bekurkt werd om het te kunnen voorzien van gemotoriseerde wissels was het depot:



Na het nodige snijwerk, boorwerk, en draadjesdoorgaatjesstopwerk ziet het er zo uit:



Als je eenmaal de draadjes door de gaatjes hebt, ziet het er aan de bovenkant netjes uit, maar moet het echte werk nog beginnen... De platte wagens met schroefjes, soldeerlipjes en draadklemmen staan al klaar :mrgreen:



En dus volgden de nodige soldeeravondjes, met dit als resultaat:



Om niet te hoeven prutsen met (te) weinig ruimte tussen de boven- en benedenverdieping, leid ik de draden vanaf hun gaatjes zoveel mogelijk tot een plek waar er geen benedenverdieping is, om vervolgens daar de soldeerlipjes te monteren. Dat gaat tot nu toe wonderwel: ik heb pas vier draadjes een stukje hoeven verlengen om dit voor elkaar te krijgen :-)



Dit is de "draadbrug" over de sporen van het schaduwstation heen, om de aansluitingen van de wissels in het depot aan de kant van de keerlus te krijgen, waar de rest zit; dan heb ik ze mooi bij elkaar aan de kant van de tafel waar ook de bediening komt.



Het andere eind van de "draadbrug", aansluitingen voor de wissels in het depot, plus een extra rijstroomvoorziening aldaar.

Uiteraard heb je weinig aan electrisch bedienbare wissels als je ze niet kunt bedienen... :-P

Dus: omdat de tijdelijke brug er nog wel even in blijft liggen, heb ik er ook maar een tijdelijk bedieningspaneeltje voor de wissels gefabriceerd. Op de schakelkastjes staan alleen de wissels die er nu daadwerkelijk zijn. Daarvan zijn alleen wissels aangesloten die nu permanent op hun plek liggen, dus met kurk en draadjes door de gaatjes en zo.



Zojuist heb ik de loods op zijn plek gezet en iets verhoogd met twee lagen kurk. Dit omdat anders de deurtjes niet dicht kunnen; kennelijk is de loods bedoeld voor rails zonder bedding.

Vervolgens al het materieel dat in en om de loods stond, en tijdelijk in het station stond opgesteld, teruggereden. Het depot is nu natuurlijk niet af maar wél in dienst! :-D



Tot zover weer,

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Zeer strak allemaal.

Wat voor klemmen heb jij gebruikt om die draad zo netjes te houden?
Zoals inmiddels te zien in mijn topic is dat hier een ramp :oops:

way to go, en tot de volgende update :D

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Hey Martijn,

Ziet er weer RETE strak uit, vooral de bedrading :!:

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Hallo Martijn,

Wat een geweldige update, en dit op deze mooie zonnige dag.
Alles ziet er weer strak uit, succes met de rest.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
hey martijn
ziet er super uit
ook netjes alles weggewerkt onder tafel
succes met je vorderingen
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Beste Martijn,

Dat heb je keurig voor elkaar en dan bedoel ik de bedrading onder je baan.
Bij mij is dat best wel anders, functioneel maar toch.
Ik weet niet of je hier nog aan gedacht hebt, en dat is het aanleggen van dikke voedingsdraden met bijvoorbeeld vd 1.5 mm2 voor:
-verlichting
-voeding van magneet artikelen
-massa rijdraad
Zo heb je beduidend minder spannings verlies.

Gr. Bert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Inderdaad Martijn,
Met dit mooie weer kun je ook lekker buiten wat klusjes voor de modelbaan doen. Heb ik ook gedaan, er is altijd wat te doen. Onderhoud of in mijn geval even mijn mini-kolomboortje servicen.
Vanaf jouw balkon kijk je toch ook op het spoor hé ?
Even iets anders: je ziet ook wel ééns dat men uitsparingen onder de wissels maakt, wat vind jij hier van ? Ik twijfel nog.

Grt. Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Martijn,

mooie update met mooie foto's. Ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Citaat van: minirailz op maandag 12 mei 2008, 21:11:47Wat voor klemmen heb jij gebruikt om die draad zo netjes te houden?
Ze heten kabelhouders en je kunt ze kopen bij Conrad: 211035-89.

Citaat van: baureihe 103 op maandag 12 mei 2008, 22:11:32Ik weet niet of je hier nog aan gedacht hebt, en dat is het aanleggen van dikke voedingsdraden met bijvoorbeeld vd 1.5 mm2 voor:
-verlichting
-voeding van magneet artikelen
-massa rijdraad
Zo heb je beduidend minder spannings verlies.

Gr. Bert
Hoi Bert, kijk eens HIER ;-)

Citaat van: w67 op maandag 12 mei 2008, 23:06:25Vanaf jouw balkon kijk je toch ook op het spoor hé ?
Dat klopt: zie HIER :-)

Citaat van: w67 op maandag 12 mei 2008, 23:06:25
Even iets anders: je ziet ook wel ééns dat men uitsparingen onder de wissels maakt, wat vind jij hier van ? Ik twijfel nog.
Daar heb ik ook over gehoord, ja. Daar heb je alleen wat aan als een wisselaandrijving overlijdt én als je er voldoende bij kunt om 'm te vervangen. Aangezien al mijn aandrijvingen nieuw zijn, de meeste C-wissels boven het schaduwstation liggen en dit huis en dus deze baan niet voor de eeuwigheid bedoeld is, heb ik er van afgezien.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Ha die Martijn!
Wat een prachtig, duidelijk maar vooral zeer verhelderend verslag!
Allerlei problemen waar wij, beginnende of al iets gevorderde modelspoorbouwers tegenaan lopen, worden op een duidelijke en bijzonder leuke manier beschreven.
Ogenschijnlijk simpele problemen worden tijdens het verslag meteen duidelijk van een oplossing voorzien.

Martijn, ik heb weer met veel plezier de updates van jouw verslag gelezen en gelijktijdig hier weer wat van geleerd.
Tip van het Märklin Handboek Electro is ook een hele goed tip, deze ook maar meteen gedownload en kijken naar een "echte"! :idea: 

Succes met de bouw en de volgende update. :wink: 
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 13 mei 2008, 07:44:23
Tip van het Märklin Handboek Electro is ook een hele goed tip, deze ook maar meteen gedownload en kijken naar een "echte"! :idea: 

Heeft iemand voor mij de link van deze download? Ik heb even gezocht op de NL en D Marklin site maar kan het niet vinden (ben blijkbaar Oostindisch blind ofzo). 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Sorry Kiezel, ik kan 'm ook niet zo snel online vinden voor je...




Yes! :-D

Ein-de-lijk zijn mijn Heki onderdeeltjes voor het bedieningstableau binnen!! :-D



Het heeft zo lang geduurd omdat mijn dealer maar één keer per jaar Heki bestelt, omdat-ie dan genoeg heeft om direct vanaf de fabriek te bestellen. Helaas had ik nét de bestelronde van vorig jaar gemist.... Nou was er toen nog geen schaduwstation, dus haast had het niet. Nu zijn er dan eindelijk drie pallets (!!) met grasmatten, boompjes, strooisel én mijn blokjes binnengekomen :-)

Twee seinen zijn defect en ik kwam er nog drie tekort, vandaar vijf nieuwe. De belangrijkste aanwinst zijn echter de kabelschoentjes voor het bevestigen van de draden. Ik heb me redelijk scheel gezocht naar die dingen of iets wat er fatsoenlijk op past - tevergeefs - maar nu heb ik ze dan :mrgreen:

Voor de gein heb ik er ook maar een blokje met het Heki Electronic logo erop bij besteld ;-)

Nu kan ik het tableau gaan maken, en dat wordt een project op zich :-P

De bedoeling is dat wat ik al heb (oude foto):



...wordt uitgebreid en dat er een mooi houten kastje omheen komt op de één of andere manier. Daartoe heb ik ook 20 nieuwe aluminium bevestigingsstaafjes, omdat de oude net te kort zijn.

Aan dit project zit natuurlijk een heleboel bedrading onder de tafel vast, maar ook het nodige soldeerwerk in het kastje zelf. Ik heb bijvoorbeeld ontdekt dat ik bij de seinen een polariteitsprobleem heb: ik heb een gemeenschappelijke min (12V), maar de seinen een gemeenschappelijke plus :? Geen nood: daar komen transistortjes tussen om dat te corrigeren, maar die moeten wel op een printje etc.

Een andere uitdaging is het maken van een flexibele verbinding met de baan, met één of meerdere kabels en connectoren. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat precies ga doen, maar printerkabels maken een aardige kans ;-) Ook voor het kastje moet ik nog een ontwerpje maken.

Maar: eerst gaan we lekker puzzelen om van de oude en de nieuwe blokjes samen een mooi paneel te maken! :-D

Martijn :-)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Leuk zo!
En leg je dat zo in elkaar?

Handig 8)

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Citaat van: minirailz op dinsdag 13 mei 2008, 20:40:26
Leuk zo!
En leg je dat zo in elkaar?

Handig 8)

Dennis

Ja, je drukt ze gewoon op de U-vormige aluminium latjes en dan zit het vast :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Heb ook nog eens gekeken op internet, hij staat inderdaad er niet meer op, heb hem zelf vorig jaar juli gedownload, zag wel dat er een nieuwe versie vanuit is in boekvorm, zal dan wel over een halfjaar als PDF file op internet staan.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Citaat van: Acido op dinsdag 13 mei 2008, 20:42:16
Citaat van: minirailz op dinsdag 13 mei 2008, 20:40:26
Leuk zo!
En leg je dat zo in elkaar?

Handig 8)

Dennis

Ja, je drukt ze gewoon op de U-vormige aluminium latjes en dan zit het vast :-)


Zoon beetje pluck en play..
Wel gaaf hoor Martijn.. Zelf zou ik eerder voor de PC kiezen ;)
Groe
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Zoals ik wel eens beschreven heb, heb ik beloten geen PC te gebruiken - althans niet bij deze baan. Dat zorgt voor hele andere uitdagingen, zoals de schakelingen voor het schaduwstation en natuurlijk ook een bijbehorend bedieningspaneel :-)

Kon het niet laten en ben aan het puzzelen gegaan :-D

Dit gaat de layout worden, denk ik:



Er komen nog wel een paar dingen bij, in ieder geval twee schakelaars waarmee je elk van de stationshelften op handmatige bediening kunt instellen, met waarschijnlijk nog een meldlampje erbij. Bediening gebeurt dan met de drukLEDs van de wissels en seinen. Die moeten dus ook allemaal aangesloten worden...

En daarna heb ik een gaaf bedieningspaneel met veel LEDjes (belangrijk) en ik kan het allemaal later nog hergebruiken ook :mrgreen:

Martijn 8)

Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
erg mooi
ik kende deze nog niet
dus voor mij een goede tip aangezien ik ook zonder pc rijdt
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Ik heb die PDF ook. Als iemand hem wel hebben kan ik hem wel tijdelijk op m'n website zetten.

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Koen ja graag dank u op voorhand reeds
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Dit wordt wel mooi hoor Martijn.. Veel Plezier met het aansluiten van alles ;)
Ik ben benieuwd wat het eind resultaat is :D

Groetjes,
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Voor de geinteresseerden in het Märklin electro handboek, het is hier te downloaden.

Succes ermee!

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Doen! Heel verhelderend :-)
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Koen van mijn kant alvast bedankt om dit boek downloadbaar te maken.
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Graag gedaan hoor, is maar een hele kleine moeite...

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Zo... vandaag is er een grootscheepse rijtest gehouden! :-D

Rolf kwam op bezoek, was erg gezellig, en hij bracht de fraaie railbus van Sascha mee, die momenteel bij Rolf logeert (de railbus, niet Sascha :-P). Prachtig geluid en een heel mooie loop, wat een geslaagd model is dat! :-D - het is dat ik een DE-I in bestelling heb.... ;-)

Uiteraard heeft de railbus een aantal slagen gereden tussen het hoofdstation en de Analoge Speeltuin, die vandaag even de Digitale Speeltuin was. De digitale 236 verrichtte de rangeerdiensten en reed zelf ook nog een slagje "naar boven" met de lokaalspoorrijtuigjes.











Uiteraard ging de aandacht voornamelijk uit naar de hoofdbaan, die zoals gezegd aan een grondige rijtest is onderworpen! Het automatisch rijden is getest, maar ook met vier treinen (en zelfs even vijf) per richting zodat het een drukte van belang was op de baan :-)



Overal reden treinen en dat ging allemaal nog goed ook! We zijn in totaal een uur of zes (!) aan het rijden geweest en daarin ging natuurlijk wel eens iets mis, maar dat waren kleinigheden of het was te wijten aan onze eigen onoplettendheid :-P

Dit gebeurt er bijvoorbeeld als je je wissels vergeet terug te zetten:



...staat ineens je Intercity in de Speeltuin... :-P

Een paar minor problems dus maar verder klikten de relaisjes dat het een lieve lust was en werkte eigenlijk alles perfect! Zelf die goeie oude 3085 is van stal gehaald en heeft zijn eerste rondjes op de volledige baan gereden.

Het blijkt verder dat mijn baanontwerp goed in elkaar zit. Ondanks dat pas vier van de negen sporen in het hoofdstation beschikbaar zijn, zijn de speelmogelijkheden enorm. Het is bijvoorbeeld leuk om treinen van een andere loc te voorzien, terwijl het gewone verkeer, gestuurd door het schaduwstation, gewoon door gaat. Als de trein gereed is voeg je 'm letterlijk in in het verkeer :-)

Het depot staat nu mudjevol omdat natuurlijk alles op de baan moest van Rolf :-P maar het werkt goed: vanuit het depot kun je met je verse locje alle sporen bereiken.

Behalve de railbus had Rolf ook zijn videocamera mee, dus ein-de-lijk komen er filmpjes aan van het hele gebeuren in actie! :-D

Daarvoor zullen jullie wel nog even geduld moeten hebben, want ze moeten nog bewerkt worden. Dat laat ik geheel aan Rolf over (die nu op weg is naar huis), ik ben zeer benieuwd. Ik ga het materiaal zo eens bekijken, er zitten zeker leuke shots tussen :-)

To be continued... :mrgreen:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Updated 12 mei)
Hallo,

Sascha...je komt je eigen spullen op de vreemdste plekken tegen :idea: :lol:

Klikkerdeklik...(2m13s, 10mb)

Nu ff al het geklets uit de andere, lange film knippen...and stuff like that 8) Dan komt die er ook aan...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
:mrgreen:     :mrgreen:     :mrgreen:
Het allereerste filmpje van mijn baantje! :-D

Nice work Rolf, netjes gedaan! Nou de film van de rijtest nog... Ik wacht met spanning af!  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
Rolf,

Mooi filmpje ik kreeg meteen zin om zoeen railbus te kopen 8)

En Beethoven erbij maakt het nog net iets mooier!

We wachten op je volgende mooie filmpje.

Gr joost
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
Hallo


Leuk filmpje Rolf
Leuk op de gevoelige plaat gezet zeg maar

Op naar de volgende


gr Frans
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
Mooie railbus.
Altijd getwijfelt om er een te kopen.
Helaas (uhum....) staat er een grote stomer op de lijst :)

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Update: 1e filmpje)
Mooi Filmpje!! Man