Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting

Gestart door loc1200 maandag 01 maart 2010, 15:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Hallo,

Ik heb diverse ESU-LokPilot's V3.0 ingebouwd, en nu wil ik bij inschakeling van de rangeermode (F3) automatisch de frontseinen aan beide fronten laten branden.
Volgens de gebruiksaanwijzing van ESU (pag. 63/59) dien ik de cv's
- 159 (F3 Vorwärts A) met Wert 03, (Licht vorne = 1; Licht hinten = 2; 1+2=3)
en
- 162 (F3 Rückwärts A) met Wert 03,
te programmeren.

Wat het programmeren aangaat kom ik keurig van de korte, in de lange modus*, met gebruik van de central-unit, maar boek helaas geen resultaat.  :?
(*= ivm hogere cv's dan 80)
Wie heeft hier ervaring mee, (want volgens mij moet het toch mogelijk zijn) en kan mij hiermee verder helpen.

Met vriendelijke groeten, Marcel


Nabericht:

Het is gelukt;
het foutje zat in het invoeren van het lange adres.
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
kun je ons dan ook uitleggen hoe het uiteindelijk wel gelukt is.
dan hebben we er ook iets aan.

John
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Hallo John,

Toch leuk dat er nog iemand reageert.
Ik dacht bijna dat er niemand op dat niveau geïnteresseerd was.  Dit gaat nl wat verder dan het normale huis-, tuin- en keuken-programeerwerk. Als je je er echter wat meer in verdiept, valt het allemaal best mee. Het is net wiskunde. Als je het eenmaal door hebt, is het alleen nog maar de routine.
Ik ben een paar weekjes niet op 't forum geweest, zodoende wat later met een reactie.

Het gaat dus om het programmeren van de CV-waarden van een ESU-LokPilot V3.0 decoder met behulp van een Control-unit (6021) van Märklin. Hiervoor wordt de lok op een los stuk spoor gezet, zodat alleen deze lok bestuurbaar is door de Control-unit.

1) Men voert eerst een reset uit, door de stop + go toetsen tegelijkertijd enkele sec. in te drukken, waarbij de lok-nr aanduiding zal gaan knipperen, en verdwijnt.
2) druk de stop-toets in.
3) Voer nu het loknr in; bv. 80.
4) bedien nu de rij-richtings-schakelaar, en keer de rijrichting, (<=>) en houd dit even vast, en druk tegelijkertijd op de go-toets.
5 We zitten nu in de korte programmeer-modus. Dit wordt bevestigd door dat de lokverlichting aan beide zijden 1x maal langzaam knippert.

Het programmeren van de CV-waarden wordt gedaan in het register.  Elk registernr heeft z'n eigen toepassing, wat in de chip is vastgelegd. Registernrs gaan van 01 tot "veel". Hier wordt een waarde ingevoerd van 00 tot "X". X is hierbij de maximaal toegestane waarde voor dat registernr.

Bijvoorbeeld Register 01 is het lok-adres. Voor aansturing in het rij-bedrijf met de Märklin Control-unit kan gekozen worden van 01 t/m 80. Het is dus niet aan te bevelen om register 01 met een hogere waarde dan 80 te programmeren, daar de lok dan niet meer met de Märklin Control-unit kan worden bedient. (bij besturen van de baan met een Uhlenbrock -Intelibox kan dit wel, omdat met lok-nrs boven de 80 kunnen worden opgeroepen)

Waarden, welke in het register worden geprogrammeerd, bestaan uit een serie binaire getallen. Deze worden bij elkaar opgeteld, en vormen een uit-eindelijk getal. Binaire getallen worden bepaald door getallen tot de macht-2. Helaas even wat wiskunde: 2 tot de macht 0 geeft 1. Misschien klinkt dit niet logisch, maar is wel waar. Voor 2 tot de macht 1 geldt: 2x1=2. Voor 2 tot de macht 2 geldt: 2x2=4. En zo verder. Dus:
(20=1) (eerste bit)  (21=2) (tweede bit)   (22=4)   (23=8)   (24=16)  en zo verder.
Elk getal kan worden vastgelegd via één of meer van deze getallen, waarbij elk getal maar één keer wordt gebruikt. Het getal 13 is bijvoorbeeld samengesteld uit de getallen: 8, 4 en 1. Als digitale schrijfwijze bv.: 00001101, als de digitale informatie 8-bits is.

Programmeren in de korte modus: (punt 1 t/m 5 dient te zijn uitgevoerd)
Registernr. invoeren: 01 (lok-adres programmeren)
Bevestigen: <=> (rij-richtings-schakelaar, en keer de rij-richting, nu aangeduid als <=>)
lokverlichting knippert nu 1x snel aan weerszijden.
Waarde invoeren: 20 (als het nieuwe lok-adres 20 moet worden)
Bevestigen: <=>
lokverlichting knippert nu 1x langzaam aan weerszijden. Het  lok-adres is nu veranderd van 80 in 20. De lok staat nog steeds in de korte programmeer-mode. Andere CV's kunnen nu geprogrammeerd worden.

Als nu in registernr 07 de waarde 07 wordt ingevoerd, komen we in de lange programmeermodus. Na het bevestigen van de waarde 07 in register 07, zal de lokverlichting knipperen, echter nu 2x langzaam aan weerszijden.

Het programmeren in de lange modus is nodig om waarden boven de 80 te kunnen invoeren met de Control-unit. Hierbij dienen waarden te worden gesplitst; Bv 81 wordt 08 + 01; of 129 wordt 12 + 09.
In de lange modus dienen er 4 maal twee cijfercombinaties tussen de 01 en 80 te worden ingevoerd. Let op: De waarde 00 wordt geschreven als 80!

We gaan nu in register 159 waarde 03 programmeren.
(159 is F3 actief bij vooruit-rijden; waarde 03 is een optelling van bit 1=aan en bit 2 is aan. Bit 1 = verlichting voor; bit 2 is verlichting achter; deze bit-waarden dienen bij elkaar te worden opgeteld, en geeft waarde 3 = 03.)
Hierna volgt 162 met waarde 03 voor het achteruit-rijden.

Register-adres 159 programmeren:
15  <=> verl. knippert 1x langzaam + 1x snel.
09  <=> verl. knippert 1x langzaam + 2x snel.
Waarde programmeren:
80  <=> verl. knippert 1x langzaam + 3x snel.
03  <=> verl. knippert 2x langzaam. CV 159 is herschreven/geprogrammeerd van waarde 00 met waarde 03. De lok staat nog steeds in de lange modus.
Door nu de stop-toets, en daarna de go-toets te bedienen wordt de programmeermode verlaten. Dit kan ook door 2x waarde 80 in te voeren.

Als nu het (nieuwe) lok-adres weer wordt ingevoerd, zal de lok z'n nieuwe kunstjes tonen.
In dit geval, de verlichting inschakelen, bij bediening van de F3-functie-knop, in beide rijrichtingen als rangeerverlichting. Het wel-of-niet bedient zijn van F0 heeft geen invloed.

Andere register- en CV-waarden staan in de gebruiksaanwijzing van de Lok-Pilot V3.0.

Ik ben benieuwt, of er mensen zijn die dit gaan proberen; dus ik hoop op enkele reacties.

M.vr.gr. Marcel
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Ik snap wel waarom niemand reageert. Dit staat allemaal in de manual van de lokpilot V3.0 en wel in hfdstk. 8.2.3. :wink:

Gr, Ben.
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 maart 2010, 16:49:04
Elk getal kan worden vastgelegd via één of meer van deze getallen, waarbij elk getal maar één keer wordt gebruikt. Het getal 13 is bijvoorbeeld samengesteld uit de getallen: 8, 4 en 1. Als digitale schrijfwijze bv.: 10110000, als de digitale informatie 8-bits is.
Marcel, even ter correctie.
13 wordt in het binaire stelsel geschreven als 00001101.
De binaire waarde 10110000 die jij schrijft staat voor 128+0+32+16+0+0+0+0 = 176.
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 maart 2010, 16:49:04
Ik ben benieuwt, of er mensen zijn die dit gaan proberen; dus ik hoop op enkele reacties.

Nog nooit zo geprobeerd, ik lees die handleidingen nooit zo goed... Ik heb meteen (op eBay) een MultiMaus gekocht om al mijn multiprotocol decoders te programmeren. Was ik ook meteen van die initialisatie routine met de 6021 af:
Citaat van: loc1200 op vrijdag 19 maart 2010, 16:49:04
1) Men voert eerst een reset uit, door de stop + go toetsen tegelijkertijd enkele sec. in te drukken, waarbij de lok-nr aanduiding zal gaan knipperen, en verdwijnt.
2) druk de stop-toets in.
3) Voer nu het loknr in; bv. 80.
4) bedien nu de rij-richtings-schakelaar, en keer de rijrichting, (<=>) en houd dit even vast, en druk tegelijkertijd op de go-toets.
5 We zitten nu in de korte programmeer-modus. Dit wordt bevestigd door dat de lokverlichting aan beide zijden 1x maal langzaam knippert.

groet,
Herman
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:CV waarden programmeren in ESU LokPilot V3.0 => F3 met rangeerverlichting
De uitleg is duidelijk,
wat me overigens specifiek triggerde was jou naschrift in de eerste posting.

John