Het Hoviase dagbladHovia, 31-12-13
Geen overzicht van de afgelopen tijd, geen terugblik op 2013. Gewoon het nieuwste nieuws.
Ondanks crisis nieuwe tweedehands auto's.Een opmerkelijk transport reed gister door Hovia. Het is al lang geleden -en zeker tijdens crisis nog minder- dat er een transport van tweedehands auto's plaatsvond. "Door de crisis van afgelopen jaar zakte de hele handel in, hierdoor hoefde ik ook minder in te kopen wat ook minder transporten tot gevolg had." verteld importeur B. de Haas. Opmerkelijk was ook dat er deze keer één tractor en één pakmachine bijgeleverd werden. Deze zijn bestemd voor een loonwerker net buiten Hovia. "De cijfers wijzen erop dat de crisis over zijn dieptepunt heen is. Ik verwacht dat hierdoor meer ouders hun kind een paard geven, en die willen hooi." Of hij ook stro gaat persen met deze pers is nog onbekend.
De kleine trein werd gebracht door ShortLines.
Even verderop stond de Hippel te wachten die na zijn revisie gelijk een testrit kon maken bij deze actie.
ShortLines had nog een andere klus, die was er snel vandoor. De Hippel duwde de trein het industriespoor op.
Duidelijk te zien zijn de pakmachine.
De Douane stond klaar om de auto's te controleren op niet opgegeven spullen. De hondenwagen staat ergens buiten beeld.
Het lossen is begonnen.
Veolia rijdt momenteel als een van de weinige.
Ook de tractor werd gelost via de tijdelijke afrijbrug. Al was er nog wel wat inprovisatie nodig. Voor het lossen is hier een stootjuk tijdelijk verwijderd en de beweegbare afrijbrug geplaatst. Helaas had de lader geen rekening gehouden tijdens het laden met de opstelling in Hovia, hierdoor was wat rangeerwerk nodig voordat alles gelost kon worden.
Een "nieuw" bestelbusje kon via het goederenperron gelost worden.
Intussen is de FEND en een van de werknemers van het loonbedrijf gearriveerd om de pakmachine te lossen.
De nieuwe aanwinsten van de Hovianen, wij hopen dat ze er nog lang plezier van hebben.
Dit artikel is mede-mogelijk gemaakt door Beun de Haas Autoservice bv.Witte diesel zorgt voor overlast.Sinds de rode diesel afgeschaft is rijden er meer tractoren door het centrum van Hovia. De boeren hebben geen geld of zin om te investeren in nieuwe tanks en tankstellen rijden tegenwoordig net als de burger langs de tankstations op. Hierdoor vormen zich lange rijen auto's in de straten van Hovia achter de vaak brede machines die vaak nog geen wegversnelling hebben waardoor ze 60 km/p/h. kunnen rijden. De gemeente bekijkt of er subsidie kan komen voor meer tankstellen buiten de stad of bij de boeren op het erf.
De loonwerker heeft zijn tank weer vol, en de burgers de maag vol ervan.
Warm weer tijdens oud-en-nieuwSinds het marktplein is opgeknapt en er studentenappartementen zijn gekomen is het er een stuk levendiger, maar in dit eerste jaar is het al anders dan verwacht. Waar je nu verwacht dat kinderen sneeuwballen gooien en vaders driftig werken aan een mooie sneeuwpop zijn rijden ze nu rond op scooters en eten ze een ijsje! Het warme weer heeft hier mede mee te maken. "Het is lekker in het zonnetje, en doe 's gek, neem 'n ijsje" aldus een jongen die met een ijsje in zijn hand snel een rotje wegtrapt. -alsof wij dat niet zagen en hoorde-. Maar wij geven ze geen ongelijk, en "uiteindelijk is dit het doel. Ouderwetse gezelligheid." volgens de burgemeester.
Ouderwetse gezelligheid, al lijkt het nogal zomers voor de tijd van het jaar.
Het rokjesseizoen is nog niet gesloten in Hovia.
Hippel terug uit revisieDe Hippel die met vele mankementen binnenkwam in Hovia is geheel doorgenomen en opgeknapt en gereinigd. "De werkplaats die hiervoor is ingericht heeft goed werk afgeleverd. Toen ze binnenkwam sputterde ze nogal en waren de lampen niet meer wat het geweest was. Ook kwam er een berg aan onderdelen mee die nog gemonteerd moesten worden. " verteld ons de werkplaatsmeester. Wij hebben hem gevraagd of er een artikel mag verschijnen over de renovatie, wij wachten nu nog met smart op de foto's. De hippel vertrekt 3 januari weer terug naar zijn eigenaar.
Al is het lichtlekken nog niet geheel weg, het is al minder als eerst. De Hippel lest nog even de dorst voordat ze voor opzending klaargemaakt wordt.
Grote besturingscrisis in HoviaAls u de afgelopen tijd met de trein wilde reizen in Hovia kreeg het stereotypgedachte voorgeschoteld. Vele treinen vielen uit. Dit komt door een probleem met het besturingssysteem in Hovia, MS2 genaamd. De problemen zitten vooral in de interactie van de treinen en de aansturing door het systeem. Hierdoor melden sommigen treinen zich wel aan bij het herkennen, maar veroeren hierna geen krimp meer. Andere treinen rijden echter wel maar hierbij missen een boel van de functie's, denkend aan Veolia. Weer andere treinen worden niet gevonden en doen helemaal niets terwijl ze diezelfde dag in Driehoven gewoon rijden. Gelukkig zijn er ook enkele treinen die zonder enkele problemen rijden. Heeft u misschien een idee waardoor dit kan komen? Graag reageren dan, want de burgemeester zit met de handen in het haar. "Een complete reset van trein en aansturing heeft niets uitgehaald, gelukkig zitten we nog in de twee jaar geldende garantieperiode." Aldus een wanhopige burgemeester. Ook de wissels zijn deze winter zoals bekend een gevaarlijk knelpunt. Één wissel is momenteel buiten dienst en kan pas worden gerepareerd zodra de werktrein rijdt.
Veolia Transport is een van de weinige die nog rijden tijdens deze storing, echter wel met een sterk vereenvoudigde geluidsoptie's.
Stille schijnHet is weer oud-en-nieuw. Rotjes, vuurpijlen, karbiet. Alles wordt weer uit de kast gehaald of aangeschaft. Op deze foto is het schijnheilig rustig, echter zal dit deze avond wel anders zijn kwa zichtbaar vuurwerk. "Momenteel lijkt hier de oorlog wel uitgebroken." vertelt mevrouw Proper die in de grote flat woont. "De jeugd van tegenwoordig is erg veranderd. Ik weet nog uit mijn tijd Puk van de Petteflat. Net ventje en hij stak nooit vuurwerk af." Dikke Dollie is inmiddels ook gearriveerd en koert er hevig op los en laat onder zijn vleugel een paar kleine schoeiplekjes zien, wij denken dat er een rotje naar hem gegooid is.
Een overzicht, Hovia by Nigt one night before the nigt.
Oliebollenrit Neusser EisenbahnDe ritjes van de SSN en NSM rond de feestdagen kennen we, maar deze oliebollenrit van de NE is vrijwel onbekend. Ook dit jaar denderde het Duitse gezelschap door Hovia.
De rit tijdens een benenstrekpauze, tevens een momentje om te vluchten van de oliebollenlucht.
De rit bij een fotostop net buiten het station.
De machinist lijkt op een oliebol en olieboel, hij kon er hartelijk om lachen en wenste ons het slechtste toe.
De burgemeester van Hovia, de medewerkers van het Hoviase Dagblad en alle inwoners van Hovia wensen u een spoors, gezond en geweldig 2014!Spel-, druk- en zetfouten voorbehouden. Al deze artikelen zijn tot stand gekomen door subsidie van de Hoviase gemeente, zonder deze kon er geen dagblad gemaakt worden. Wij hopen dat u alle nummers van 2013 bewaard heeft en alvast wat ruimte heeft gemaakt voor de nummers van 2014. Een knallend uiteinde en vergeet na afloop uw vingers te tellen, zolang u er maar 10 of meer telt. Deze editie telde 3 bladzijdes in Word Calibri lettertyp 11 en dit koste de redactie welgeteld 45min. Meer meldingen en onzin is er in dit subtekstje niet te melden. Tot de volgende editie!