Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart

Gestart door ROMiJo woensdag 17 februari 2010, 21:43:32

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Volgens mij zit je onderzoekskuil op een verkeerde plaats.
Je blokkeert nu eventueel een wissel als bv alleen de kop van een loc/rijtuig boven de kuil hoeft.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Hallo Johnny,
Volgens mij begrijp ik wat je bedoelt: van de 'ondervloer' het voorste middenstuk weghalen (waar die afgescheurde sticker op zit) en die M8 draadeinden vanaf de zijkant ondersteunen. Dan ontstaat er een gat waardoor ik ook bij het midden kan. Dank voor de tip! Eens kijken of ik de moed kan opbrengen om dat nog te doen. Ik moet nog een spiraal bouwen en kan dit dan gelijk toepassen en uitproberen, want die staat op een vergelijkbare plaats aan de andere kant.

De C-rails is 13 mm hoog; met 10 cm tussenruimte zou ik dan 8,7 cm overhouden. Net te weinig?
Als ik in NEM 201 kijk zie ik een hoogte (H3) van 73 mm (vanaf bovenkant rails); dan zou het weer genoeg moeten zijn of interpreteer ik die NEM niet goed?

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
snel even gemeten en met 8,7 cm heb je genoeg.Dan hou je 7 mm over.Is bij mij ook zo op sommige plaatsen.Waar het wat minder wordt maak ik een geleidedraad uit elektriciteitsdraad van 2,5 mm die de panto opvangt en dieper begeleid.Aan het einde komt hij dan automatisch weer omhoog.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Bedankt Johnny,
Ik ga op zoek naar een 'testtreintje' met panto  :)

Gr,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Tip  :idea:
Gisterenavond op een feestje kwam ik er achter dat je op de iPod een gratis programmatje kunt installeren: 'Waterpas (klik)'.
Ik ga vandaag eens met de iPod van mijn zoon uitproberen of ik de klimspiraal daar nauwkeurig mee kan instellen. Ik zal het resultaat hier terugkoppelen.

Gr,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Citaat van: ROMiJo op zaterdag 30 oktober 2010, 08:34:09

Gisterenavond op een feestje kwam ik er achter dat je op de iPod een gratis programmatje kunt installeren: 'Waterpas (klik)'.


Da's speciaal voor na feestjes, kun je mooi checken of je nog rechtop kunt lopen. :lol:

Gr, Ben.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Hallo Rob,

Ik vind je spiraal mooi uitzien, de tekening van Riny is inderdaad goed voor de beginners ik heb hem zelf ook gebruik voor mijn spiraal.

Succes verder met bouwen.

Gr.
Piwie.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Vandaag bijna de hele dag aan de klimspiraal gewerkt. Met een iPOD werkt het dus echt niet. Dat ding geeft een globale indicatie van de helling (tussen de rails ongeveer 3,5), maar is verder onbruikbaar. Gewoon de ouderwetse waterpas en lineaal doen de truuk. Vandaag besteed aan het snijden van het isolatiemateriaal en het plaatsen van de rails. Dat is gereed en morgen kan de spiraal zijn hoek in  :D Als hij op z'n plaats staat, zal ik weer een foto maken.

@Piwie: inmiddels zijn we dus geen beginners meer en kunnen we de geleerde lessen toepassen in de volgende spiraal :wink: Bedankt voor je reactie.

@Ben: met zo'n iPOD waterpas loop je ook zonder feestje al scheef  :shock:


Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Hoi,
Dat is alweer een tijdje geleden. Ondertussen is er wel veel gebeurd aan mijn (inmiddels 'ons' :)) baanplan (klik hier) en daar hebben jullie ook kunnen lezen dat mijn vrije tijd vooral gaat zitten in een lekkende douche waarvan de ondervloer volledig verrot bleek te zijn. Inmiddels ligt er een nieuwe vloer; nu de douche en de wanden nog....

Ondertussen toch nog een beetje kunnen knutselen. Het framewerk voor de beide schaduwstations is af. De foto is genomen in de richting van het trappengat:


En helemaal leuk: ik heb de linker spiraal getest met een locomotiefje en een paar wagonnetjes. Nog niet de ultieme test met zes wagons natuurlijk, maar toch. Inmiddels ben ik zowel op het binnen als buitenspoor tientallen keren zonder problemen op en neer gereden  8) Ik kon er geen genoeg van krijgen  :lol:


Tot de volgende update weer; ik hoop dat de douche dan weer in gebruik is  :shock:

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Citaat van: Timelord op vrijdag 29 oktober 2010, 09:51:38
Volgens mij zit je onderzoekskuil op een verkeerde plaats.
Je blokkeert nu eventueel een wissel als bv alleen de kop van een loc/rijtuig boven de kuil hoeft.

@Timelord: excuus voor de trage reactie; zag net pas dat ik niet eerder heb gereageerd  :oops:
Ik neem aan dat je de rechter kuil voor de kolenbunker bedoelt. 'Probleem' daar is dat ik die bunker niet verder naar rechts kan verplaatsen; dan worden er nog meer doorgaande wissels geblokkeerd als de loc ver naar voren staat.
De wissel gaat eigenlijk ook maar naar een rangeerspoortje; dat neem ik nog voor lief.

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Hoi rob

ziet er goed uit! Tip van mij ( gratis) denk toch vast na over pc besturing en leg in elj geval ( aangesloten of niet) vast de bezetmelders aan. Geloof me: het is nu zoveel makkelijker dan later ! ;-) ik spreek inmiddels uit ervaring. Zoals je weet zit ik momenteel thuis en doe er elke dag wel wat aan, maar het is nu heeeeel veel werk!

Roland

ps succes met de douche. Je zal wel knap stinken inmiddels;-)
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Hoi Roland,
Ik ben gek op gratis tips  :D Je weet dat ik inmiddels behoorlijk met iTrain aan het stoeien ben, dus ik leer er weer veel bij. Hoe heb jij je bezetmelders geplaatst? Heb je van alle rails in een blok een contactrailsgemaakt of alleen één rails per sectie?

Gr,
Rob.

NB: gelukkig krijgt het bad nu een duurtest; dus stinken valt wel mee gelukkig  8)
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Hoi rob

waar ik bij kan maak ik van alle rails op advies van walter contact rails zodat er volledige detectie is. Ik stuur je wel even een wintrackfile met daarop de bezetmelders. Ik ben natuurlijk maar een beginner, maar tot nu toe lijkt het goed te werken.

Roland
Re:Bouw van een BW & Station - Update 05012011
Hallo iedereen,
Allereerst de beste wensen voor 2011  :) Ik hoop dat het een mooi, gelukkig en gezond jaar voor jullie wordt. En bij voorkeur met genoeg tijd om aan de modeltrein te besteden.....

Na allerlei andere activiteiten die helemaal niets met de modeltrein hadden te maken :( is er de afgelopen dagen gelukkig weer wat voortgang te melden. Aan de hand van het railplan (klik hier) ben ik begonnen met de onderbouw van het station. En ook de aansluiting op de BW die achter de spiraal om loopt is inmiddels gereed  :D Nu eens kijken hoe de (tijdelijke) constructie voor de brug over het rangeerterrein er uit moet gaan zien  :idea:



Verder heb ik ook een begin gemaakt met de ombouw van mijn eerste rail naar een 'bezet meld rail'. Ik zal daar binnenkort in een volgende update een foto van plaatsen.

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29112010
Citaat van: bluey op donderdag 02 december 2010, 19:22:46
Hoi rob

waar ik bij kan maak ik van alle rails op advies van walter contact rails zodat er volledige detectie is. Ik stuur je wel even een wintrackfile met daarop de bezetmelders. Ik ben natuurlijk maar een beginner, maar tot nu toe lijkt het goed te werken.

Roland

Hallo Roland,
Zoals je hier boven leest begin ik contact rails te maken om in de baan in te passen; ik ben nog wel benieuwd naar je wintrackfile. Mijn idee is nu om bij het inrijden van een blok een enkele melder te plaatsen en alleen de stopsectie (2 of 3 rails) volledig te voorzien van contactrails.

Gr,
Rob.

Re:Bouw van een BW & Station - Update 05012011
Hoi rob

ziet er al goed uit!

Stuur me even een mailtje dan reply ik even met het wintrack file.

Mijn baan draait inmiddels prima op koploper.

Roland
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29052011 - Even er tussen uit...
Hallo beste lezers!
Het is alweer een paar maanden geleden dat ik op het forum ben geweest. Reden daarvoor is dat 2011 er voor mij onverwacht heel anders uit ziet: vanaf begin juni ga ik voor zes maanden naar het buitenland. Ik hoop dan vlak voor de Kerst weer thuis te zijn. Afgelopen paar maanden lag daar dus de prioriteit en ben ik al druk bezig geweest met voorbereidingen en opleidingen. De modelhobby ligt dus al even nagenoeg stil :-(, maar ik ga begin 2012 weer aan de slag :) en dan zien jullie mij weer regelmatig op het forum. Ik wilde vóór vertrek nog een update geven in mijn BW-topic. Ennuh, de Märklin catalogus van dit jaar gaat wel mee...

Wat heb ik nog gedaan? Ik heb het rangeerterrein afgemaakt en een begin gemaakt met het station. Daarbij heb ik de rails al aangelegd in blokken met bezetmelders.



Ook heb ik (vandaag :P) het linker schaduwstation af kunnen maken. Wat een rotklus daar op mijn knieën onder de tafel. Ook het schaduwstation is volledig voorzien van bezetmelders.



Eerder heb ik ook beloofd om mijn versie van een bezetmeldrails te laten zien:




Zo, hiermee rond ik voorlopig mijn bijdragen aan dit forum af. Begin 2012 'zien' we elkaar weer!

Met vriendelijke groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29052011 - Even er tussen uit.....
Hoi Rob,

Dat zijn nog eens plannen!! Zoals ik in je topic met het plannen van je baan al schreef: Werken kost een hoop vrije tijd en daar moet de hobby onder lijden!!

Maar dat wat je al gebouwd hebt ziet er goed uit! Ik ben wel nieuwsgierig naar het vervolg en geduld is niet mijn sterkste kant  :oops:

Ik wens je veel succes in Kabul en doe voorzichtig zodat we in januari weer kunnen genieten van up dates!! :)

Groeten,

Tim
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29052011 - Even er tussen uit.....
Tim, veer dan heb jij wel de verkeerde hobby gekozen bij modeltreinen en eigenlijk modelbouw in het algemeen hoort nu eenmaal heel veel geduld.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 29052011 - Even er tussen uit.....
Gekozen?? Als je opa bij het spoor werkt heb je geen keuze, dan wordt je gewoon elke schoolvakantie ontvoerd naar het spoorwegmuseum en dan gaat het virus nooit meer weg. :warning: (Ik heb het virus pas 37 jaar, denk ik.)
Dus dan heb je geen keuze en heb je deze hobby gewoon ongeacht of je competenties daar wel bij passen :D Dus doe ik het er maar mee! :-)

Groeten,

Tim
Bouw van een BW & Station - Update 8 april 2012 - Weer opstarten.....
Beste lezers,
Na ruim een jaar wordt dit topic gelukkig weer actief. In de afgelopen weken ben ik weer langzaam aan gestart met de modeltreinhobby. Ik ben nu bezig met de bouw van de rechter spiraal en het tweede schaduwstation. Foto's volgen nog, maar eerst moet de zolder weer wat leger. Zie daarvoor dit topic (klik), waar ik advies vraag over wat te doen met de modeltreinverzameling van de vader van een collega (60-er jaren). Die kisten en dozen staan nu behoorlijk in de weg....  8o

Ik laat snel weer wat van mij horen..... met foto's!

Groeten,
Rob.

NB:  als ik zo door de verschillende topics heen blader gebeurt er in een jaar toch wel heel veel  :-)
Re:Bouw van een BW & Station - Update 08042012 - Weer opgestart.....
Hallo ROMiJo,

Welkom terug, en dat je maar weer snel met foto's van je baan mag komen.

Gr.
Piwie.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 08042012 - Weer opgestart.....
Hoi Romijo

We wachten op de foto s.
Welkom terug.

Tony
Re:Bouw van een BW & Station - Update 08042012 - Weer opgestart.....
Ha ROMiJo,

Goed te lezen dat je het weer oppakt!
Inmiddels ben ik benieuwd naar de uitwerking van de BW.
Jouw voorbeeld gaat ook bij mijn baan gerealiseerd worden...maar ik moet eerst het eerste deel van de vaste baan klaar hebben (anders kan ik bij het uitwerken van de scenery er later niet goed meer bij)

Ben benieuwd naar foto's.

Groet,

Henk163
Re:Bouw van een BW & Station - Update 22042012 - De rechter spiraal
Afgelopen weekeinden rustig doorgewerkt aan de rechter spiraal; Hier zijn de foto's:

Het begin is er:


En zo loopt het spoor achter het traphek langs. Rechtsonder moet een spoor komen richting het tweede schaduwstation, dat ook nog moet worden gebouwd:


En hier begint de spiraal al ergens op te lijken:


Helaas zijn de 24130's op. Dan nog maar wat 'massaproductie' van bezetmelders:


Hi Piwie en Tony,
Hier zijn de foto's  :thumbup:

Hi Henk163,
Aan de BW is nog weinig veranderd ten opzichte van de eerder foto's. Voorlopig ligt mijn prio nog bij het afronden van het bouwen van het baanplan en dan ga ik mij (voor het eerst) verdiepen in het maken van scenery. Er staan hier wel hele mooie voorbeelden op het forum  :idea:

Groet,
Rob.

Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Hoi Rob,

Ik ben benieuwd hoe het met jouw modelspoorbaan is gesteld...Nog iets aan gedaan in de afgelopen jaren? Ik snap nu wat het voor jou betekende om een klimspiraal te maken en heb zelf ervaren wat voor een getob het is om binnen 1m x 1m binnen de 3 en 2,5% stijging te blijven :P
Ben benieuwd...

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Hoewel dit een oud topic is, heb ik een vraag over de BW.
In het originele plan van Marklin  (waar dit plan aan is ontleend) is voorzien in een spoor (7) om slakkenwagons neer te zetten.
Welke wagons (M) zijn hiervoor te gebruiken?

De zelfde vraag voor zand: waarmee wordt zand aangevoerd op een BW?

groet, Gertjan
Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Hallo Henk163,
Leuk dat je nog reageert in mijn 'oude' topic. En zoals je aan mijn trage reactie al kunt zien: er gebeurt de afgelopen jaren maar bar weinig aan mijn modelbaan. Dat vind ik erg jammer want het kriebelt nog steeds behoorlijk! Regelmatig ben ik wel plannen aan het maken en omdat de hobby al een paar jaar stil ligt ben ik van plan opnieuw te beginnen en gelijk te leren van de fouten die ik heb gemaakt... De klimspiraal is te stijl, dus daar moet een andere oplossing voor komen en de schaduwstations zijn moeilijk te bereiken en had ik als eerste moeten bouwen. Het baanplan zelf vind ik top en dat blijft dan ook het uitgangspunt. Ik neem mij voor om komende winter weer te beginnen en dan zal ik de vorderingen ook weer in dit of een nieuw topic opnemen.
Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Hi Gertjan,
Goeie vraag ;), maar ik heb daar ook nog geen antwoord op. Als ik keuzes heb gemaakt, zal ik dat hier posten.
Groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW & Station - Update 22042012
Ha Rob,

Inmiddels kom ik met mijn schaduwstation steeds dichter in de buurt van de realisatie van het Bahnbetriebswerk naar jouw voorbeeld  :D
Het heeft mij ook heel wat moeite gekost om mijn klimspiralen af te stellen op 2,5% (buiten) en 3% (binnen). Maar na eindeloos stellen en wat verkanten is dit gelukt.
Jouw voorbeeld van het Bahnbetriebswerk gaat bij mij denk ik net niet passen. Ik beschik wel over een nieuwe draaischijf, maar niet over 2.50 meter die jij hebt voor het Bahnbetrieb. Ik moet het doen met 1.95 m
Dit gaat de volgende uitdaging worden...

Volgens mij heb jij nog niet een nieuw topic over jouw baan gestart, toch?

Vriendelijke groet,

Henk (Henk163)
Re: Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart
Beste volgers,
Na jaren heb ik de bouw van mijn BW en Station weer opgepakt. Om dit topic goed af te sluiten bij deze de link naar Bouw van een BW en Station: revived!.

Hartelijke groeten,
Rob.
Re: Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart
Beste Rob,

Wat goed dit te lezen! Ik ben benieuwd en sta zelf ook op het punt hieraan te beginnen. Het heeft bij mij ook stilgelegen.
Veel succes met het oppakken en uitvoeren van je BW en station. Ben natuurlijk benieuwd naar je BW (zie alleen nog de bruine tafel staan :))

Vriendelijke groeten,

Henk
Re: Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart
@citaat Hallo Henk, Als je mijn ontwerptopic volgt zie je de nieuwe plannen (en ook die bruine tafel gaat weg ;)). En er wordt ook creatief meegedacht over het banenplan van de BW. Mooi om te zien hoeveel info en hulp er los komt op dit forum :thumbup: Ook jij veel succes met de min of meer herstart.
Hartelijke groeten,
Rob.