Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Woensdag 08 September 2010, 00:09:29
Startpagina 3railforum Website 3railforum Wiki 3railforum Foto-album Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: Kent u ook ons online foto-album met allerhande foto's over zowel model- als grootspoor? -klik hier-

+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Märklin Delta/Digital Besturing
| | |-+  Decoder 60902 + geluidsmodule
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Decoder 60902 + geluidsmodule  (gelezen 376 keer)
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:27:35 »

Hallo allemaal,

ik stel mij eventjes voor, want ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben een 63 jarige Märklin fanaat en ben 10 jaar geleden weer met de modeltrein begonnen. Was 'n hele omschakeling van analoog naar digitaal, maaaaaar fantastisch.
Ik snap het allemaal redelijk op bv het volgende na;
Ik heb diverse modellen met een 60902 decoder en daar wil ik een geluidsmodule van Conrad aan hangen.
Ik heb inmiddels gezien dat ik de bedrading violet/oranje moet gebruiken voor continu stroom en voor de snelheidsbepaling de motorbedrading. Máár hoe schakel ik dan het geluid aan of uit??
Wie oh wie kan mij daarbij helpen en eventueel  het schema tonen??
Bijvoorbaat mijn dank
Theo
« Laatste verandering: Zondag 07 Februari 2010, 18:42:24 door TKO » Gelogd
teunistreinen
Wiki Testteam

Stoomloc in Riihimäki, Finland mijn 2e woonplaats

« Antwoord #1 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:34:46 »

beste Theo

Dat is best interessant om te weten. Ik heb ook iets met conrad geluidsmodules.
In de 60902 decoder zitten 4 extra functies, die iets aan/uit kunnen schakelen. de functies zijn f1, f2 ,f3 en f4

f1 wordt gebruikt bij oa stoomlocs voor de rookgenerator, via deze aansluiting heb je het grootste vermogen. de andere extra functies f2, f3 en f4 hebben minder vermogen, ik dacht een 0,5 ampere, terwijl f1 max 1 ampere is.

f4 is in principe gereserveerd door de decoder zelf deze wordt gebruikt om de lok in de "rangeer'gang te zetten.

Je zou dus f1, f2 en f3 kunnen gebruiken. Even terzijde, meestal is alleen f1 en f2 "bedraad" op de decoder.
Misschien heb je hier iets aan?

groet teunis
« Laatste verandering: Maandag 08 Februari 2010, 08:20:07 door teunistreinen » Gelogd

Marklin Mrails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw wissel- en schakeldecoders, Boosters en terugmelders van Edits. Viessman (zelfbouw) lichtseinen, LDT seinendecoders en Booster.
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #2 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:40:30 »

Hoi "teunistreinen"
de volgende functies zijn standaard schakelbaar: "FUNCTIE", F1 en F2. F4 is meestal voor
de snelheidsschakeling van de motor.
F3 is standaard niet aangesloten(heb ik begrepen). Op een engelse side heb ik gezien dat het wel kan maar dan moet er wel het nodige soldeerwerk aan de decoder verricht worden.

Theo

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #3 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:42:48 »

Hallo Theo,

Zie hier een voorbeeld: Voorbeeld

Het in/uitschakelen gaat via een functie.

Mvg,
Peter

Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB+LocoNet en IB II.
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #4 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:50:37 »

Hoi Peter,

ik had dit schema al gezien, maar hierbij wordt F3 als aan/uit schakeling gebruikt. Wáár moet ik die dan aan bevestigen én is F3 wel in gebruik bij de 60902?

Groet
Theo

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #5 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 18:56:02 »

Hallo Theo,

Wat is het artikelnummer van de Conrad geluidsmodule.

Mvg,
Peter

Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB+LocoNet en IB II.
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #6 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 19:10:24 »

Hallo Peter,

190713 - 89. Ik moet het nog wel effe in elkaar flansen, maar dan??!!

Mvg
Theo

Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #7 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 19:37:53 »

Ik lees op de site van Conrad het volgende:

"Dit bouwpakket wekt afhankelijk van de rijspanning van de trein het geluid van een stoomlocomotief op".

Ik betwijfel zeer sterk of deze geluidmodule wel geschikt is om in digitale loks in te bouwen.
In mijn ogen is dit bedoelt voor gebruik bij analoge modelbanen.

Mvg, Johan
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #8 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 19:56:35 »

Hallo Johan,

zoals ik in het begin al beschreef dien je de continue stroom aan te sluiten (op violet en oranje bedrading van de 60902) én de stroom die je snelheid bepaald(dus aan de blauwe én groene draad van de decoder) Deze geluidsdecoder werkt zowel op wissel als gelijkstroom.

Mvg
Theo
« Laatste verandering: Zondag 07 Februari 2010, 20:53:59 door TKO » Gelogd
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #9 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 21:30:20 »

Hallo Theo,

Met alle respect maar moet Johan hierin gelijk geven. Deze geluidsmodule is bedoeld voor analoge banen en niet voor digitaal. Zeker niet om deze op een digitaal decoder aan te sluiten.

Mvg,
Peter

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #10 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 22:03:05 »

Bedankt Peter / Johan, dan gaat de decoder meteen weer retour.
Hebben jullie voor mij nog een suggestie?

Mvg
Theo

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #11 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 22:10:42 »

Als je een digitaal decoder en sound in je lok wilt hebben kun je beter een Loksound decoder van ESU nemen.

Mvg,
Peter

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #12 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 23:03:56 »

Oké, dat is duidelijk.
Ik heb mij nog even over de gebruiksaanwijzing gebogen en wat ik niet begrijp is het volgende:
De decoder moet aan een continue stroom aangesloten worden(kan dus niet bij een analoge baan) en twee draden moeten aan de motoruitgang van de decoder komen, waardoor de snelheid van het locomotiefgeluid wordt geregeld. Waarom is de geluidsdecoder dan alleen geschikt voor een analoge baan? Overigens, de decoder kan zowel wissel als gelijkstroom hebben.
Als je me dat nog kunt uitleggen graag!
Mvg Theo

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #13 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 23:23:41 »

Hallo Theo,

Kijkend naar het schema.
Om de elektronica te kunnen laten werken wordt er op UB een spanning aangesloten van 12 – 20V. Op FS wordt nu de (analoge) rijregelaar aangesloten.
Door de hoogte van deze spanning (0- 15V) zal niet alleen je loksnelheid veranderen maar ook het geluid.
Als je verder kijkt zie je dat op de schakeling links onder (aangesloten op FS) geheel gescheiden is van de rest van de elektronica. De gele LED (LD1) tezamen met de LDR (FW1) vormen een galvanische scheiding.

Hoplelijk is het nu duidelijk.

Mvg,
Peter

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #14 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 08:59:34 »

Hallo Peter,

nog niet helemaal, want ik zit met die continuespanning te klungelen.
Er is toch op een analoge baan geen continuespanning mogelijk, maar alleen de rijspanning!!

Mvg Theo
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #15 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 10:53:34 »

Hallo Theo,

Om de elektronica te kunnen laten werken wordt er op UB een spanning aangesloten van 12 – 20V.
Anders gezegd, je hebt een voeding nodig om de elektronika te laten werken en daarnaast de voeding van de rijregelaar. Dus 2 aparte voedingen.

Mvg,
Peter

teunistreinen
Wiki Testteam

« Antwoord #16 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 10:59:18 »

besten

Die extra voeding kan dus alleen maar een batterij zijn in een rijdende trein op een analoge baan!??  Anders zie ik niet hoe een tweede voeding kan worden aangelegd.

Als je echte geluid in de lok wil hebben dan is het beste een decoder met geluid module te hebben. Bijvoorbeeld MFX met geluidmodule of ESU.

Teunis

Marklin Mrails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw wissel- en schakeldecoders, Boosters en terugmelders van Edits. Viessman (zelfbouw) lichtseinen, LDT seinendecoders en Booster.
TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #17 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 11:51:40 »

Beste Peter,

sorry dat ik blijf doorhakken, maar de 60902 heeft toch op de fuctietoetsen een vaste spanning en de draden naar de motor variabele spanning??!! (Ik werk overigens met de central station 1 )

Mvg Theo
teunistreinen
Wiki Testteam

« Antwoord #18 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 12:57:29 »

Theo

De functietoetsen geven idd een vaste spanning af, ik dacht dat de spanning negatief is tov de "0", oftewel de oranje draad.
De spanning naar de motor zou een "analoge" variabele verschill spanning kunnen zijn, dus varierend van 0 naar een hoger spannings verschil.
Het zou ook weleens kunnen zijn dat de spanning naar de motor een "frequentie gestuurde blokspanning" is.
Als dat zo is (ik denk dat die kans erg groot is) dan past de Conrad geluid decoder niet op de 60902.

Teunis

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #19 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:04:26 »

Hoi Peter,

dat zocht ik "frequentie gestuurde blokspanning". Dat is waarschijnlijk de bottelnek waar het hier om draait.
Ik denk dat ik er uit ben. Hartelijk bedankt voor je tijd en aandacht.

M.v.g Theo

teunistreinen
Wiki Testteam

« Antwoord #20 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:10:04 »

Theo

Peter??

Teunis

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #21 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:36:23 »

Eh Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Sorry Teunis.
Ik heb overigens net een berichtje naar Conrad gestuurd over dit onderwerp. Ben benieuwd.
Nogmaals bedankt

Mvg Theo
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #22 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:36:40 »

Hallo Theo,

Niet om rottig te doen maar deze module is niet geschikt (en bedoeld) om aan een digitaal decoder aan te sluiten.
Deze is bedoeld zoals eerder beschreven n.l. voor een analoge baan.

Mvg,
Peter

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #23 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:39:31 »

Hoi Peter,

ik denk dat we het draadje kunnen sluiten. Heb je het antwoord ook nog gezien van Teunis?
Jij óók nog bedankt voor je tijd en aandacht voor dit onderwerp.
Mocht ik nog antwoord krijgen van Conrad laat ik dat nog weten.

Mvg Theo
teunistreinen
Wiki Testteam

« Antwoord #24 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 13:44:21 »

Beste Theo

Als je uberhaupt een antwoord van Conrad krijg wil je het dan in dit draadje plaatsen?
Dan kan ik meegenieten, voor mijn Conrad geluid modulen.

Teunis

Ik heb overigens net een berichtje naar Conrad gestuurd over dit onderwerp. Ben benieuwd.
Nogmaals bedankt

Mvg Theo
[/quote]

TKO
Nieuwe Gast  
*

Mijn laatste aanwinst

« Antwoord #25 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 17:54:58 »

Heren,

het definitieve antwoord op het geluidsdecoder vraagstuk is van Conrad binnen.
Jullie(en wist ik al) hadden gelijk. De decoder is alleen voor analoge banen geschikt.
Men keek er van op dat het er niet duidelijk bij stond en zouden daar iets aan doen(Maar zien of dat überhaupt gebeurd)

Nogmaals allemaal mijn dank. Ik ga maar weer eens naar het postagentschap om de boel te retourneren!!!!!

Mvg Theo

ps : Heeft iemand misschien de bedradingschema van de Intellisound(de lege module)?

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte