Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU Lokpilot MFX

Gestart door wdevaal vrijdag 22 januari 2010, 23:00:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

ESU Lokpilot MFX
Hallo beste mede forum leden, ik wil een decoder van een van mijn loks vervangen door een ESU Lokpilot MFX decoder. Op die lok komt een gele led (met voorschakel weerstand) die moet worden aangesloten op de uitgang AUX 1. Nu moet ik deze uitgang (AUX 1) zo configureren dat deze led  gaat knipperen, dit moet een zwaailicht gaan voorstellen. Nu ben ik al een tijdje op het web en dit forum aan het zoeken naar de juiste CV instelling om dit voor elkaar te krijgen, tot nu tot helaas zonder resultaat. Dus probeer ik hier een beroep op jullie kennis te doen.

mvg Willy...
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Die instellingen staan in het meegeleverde boekje en ik heb het wel eens uitgeprobeerd met een LOPI multiprotocol (52610): werkt prima. Dat was trouwens bij de gewone lichtaansluiting.

Zal ik eens in het boekje duiken ?
Re:ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: huub op vrijdag 22 januari 2010, 23:59:23
Die instellingen staan in het meegeleverde boekje en ik heb het wel eens uitgeprobeerd met een LOPI multiprotocol (52610): werkt prima. Dat was trouwens bij de gewone lichtaansluiting.

Zal ik eens in het boekje duiken ?

In het boekje staat wel dat het mogelijk is AUX 1 en 2 te kunnen laten knipperen, maar niet hoe en welke CV's je hiervoor moet instellen.

mvg Willy...
Re:ESU Lokpilot MFX
Populier
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Is dat niet gewoon cv 115 aux 1 met waarde 15 plus 16 of 32 (blinklicht phase 1 of 2. Je moet geloof ik dan wel die functie activeren zie blz 40 boekje.

groet Hennie
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Op pag. 55 vinden we inderdaad CV 115 voor configuratie van AUX1
De eerste 4 bits geven de lichtsterkte aan dus de waarde kan ingesteld worden met een getal tussen 0 en 15, waarbij 15 maximum is.
hierbij moet opgeteld worden de waarde voor de betreffende functie:
Blinklicht (Phase1) = 16

Wil je dit programmeren dan moet je de waarde 31 (decimaal) schrijven naar CV115.

Er staan nog veel meer mogelijkheden die je op dezelfde manier kan activeren (natuurlijk niet allemaal tegelijk...).
Dan is er nog de functietoets op de besturing (CS/MS of zo) nodig om de betreffende uitgang aan/uit te zetten.


Ps. de knipperfrequentie kan gewijzigd worden met CV112. Dit geldt dan voor alle op knipperen ingestelde uitgangen...
Re:ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Nu ik ben de gehele avond bezig geweest de led op AUX1 te kunnen laten knipperen, helaas nog steeds zonder resultaat.

Het betreft hier een Henschel loc, met een ESU MFX decoder 61600.

Ik kan de led wel aan/uit schakelen met de functie toets.



Ik gebruik een ESU ECoS Centrale waarmee ik de CV?s kan programmeren.



Zoals je kunt zien programmeer ik de waarde 31 in CV 115, ik zie dat de verlichting van de loc enkele malen knipper als ik op schrijven klik, maar er verander dus niets de led blijft gewoon constant branden in plaats van dat hij gaat knipperen.

Ik weet niet wat ik fout doe  :?

mvg Willy


Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Willie,

Dat ziet er precies het zelfde uit als op mijn CS1R.
Ik dacht dat mijn ESU-boekje ook voor jouw decoder van toepassing is; er staat o.a. Lokpilot V3.0 M4 (een MFX-decoder dus) in de lijst met decoders op de omslag.
Er staat verder in het boekje  onder algemene eigenschappen van alle decoders ook het knipper-effect vermeld. Zou dus moeten werken.
We zien vermoedelijk iets over het hoofd.

Als alternatief is er een 2e knippermode (en nog enkele meer); te schrijven waarde is dan 15+32=47.

Dan is er nog CV112, die moet default op 33 geprog. staan, wat inhoudt:
33 x 65,536 ms = 2162 ms ofwel iets meer dan 2 seconden.
Misschien nog een keer die waarde er naartoe schrijven ?

Nogmaals, ik heb het uitgeprobeerd op een 52610 Multiprotocol-decoder en op de standaard lichtuitgang.
Deze decoders kennen ook DCC en dat is de mode die ik gebruik, maar dat kan jij niet.
Ook heb je hem op het prog.spoor gehad denk ik, de decoder ziet wel wat binnen komen aangezien hij met de verlichting knippert op het moment van programmeren.

Wat kan ik nog bedenken ?
31 of 47 op CV113 programmeren om te zien of het bij de koplampjes (voorkant) wel werkt en dus niet op Aux1 ?
I.p.v. 15 een lagere waarde - de helft - proberen om te zien of de helderheid minder wordt en dat wel werkt zodat je weet dat de decoder iets zinnigs binnen krijgt ?

Misschien heb je een andere lok met zo'n zelfde decoder en eventueel daar de koplampjes laten knipperen ?

Ik ben een beetje aan het einde van mijn suggesties......

Rest de vraag wat Hennie bedoelt met:
Je moet geloof ik dan wel die functie activeren zie blz 40 boekje.
Op die pagina staan de toewijzingen tussen functietoets en functie.

Eventueel wil ik wel proberen wat een 52610 doet bij programmeren van een aux-uitgang; er is hier een Rail-Zeppelin waarvan het propeller-motortje met een functietoets in- en uitgeschakeld kan worden.

Grv Huub

Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: wdevaal op zaterdag 23 januari 2010, 00:30:33
Citaat van: huub op vrijdag 22 januari 2010, 23:59:23
Die instellingen staan in het meegeleverde boekje en ik heb het wel eens uitgeprobeerd met een LOPI multiprotocol (52610): werkt prima. Dat was trouwens bij de gewone lichtaansluiting.

Zal ik eens in het boekje duiken ?

In het boekje staat wel dat het mogelijk is AUX 1 en 2 te kunnen laten knipperen, maar niet hoe en welke CV's je hiervoor moet instellen.

mvg Willy...

p.s. heb je het in jouw boekje terug gevonden op de door mij aangegeven pagina (55) ?
Dit om te controleren of we het zelfde boekje hebben....
Re:ESU Lokpilot MFX
Populier
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Hallo Willy en Huub

Ben ook nog even bij ESU wezen zoeken naar de 61600 maar krijg daar de indruk dat het gewoon de lopi 3.0  m4 is. Heb je daar ook al eens bij de faq's gekeken? Het blijven rare dingen die decoders. Ben van de week ook voor de lol bezig geweest met het veranderen van cv 112/113/114 Blijkt dus dat bij de ene loc de cv 114 gewoon op alle standen te kunnen programmeren en bij de andere met exact dezelfde decoder cv 114 het marslicht niet te werken. de rest allemaal wel. Wat ik nog kan bedenken n.a.v. jouw plaatje van de centrale: je programmeert in motorola: probeer eens dcc te gebruiken, wie weet is dat het probleem. Er staat mij iets bij dat je mfx motorola niet kunt programmeren?? Wat je eventueel ook kunt proberen is eerst voor de zekerheid alle cv.'s  even uit te lezen en te noteren en dan met cv. 8 door daar een 8 in te vullen een reset van de decoder te geven om vervolgens de waardes uit te lezen en evt. te veranderen. Het is mij ook wel eens gelukt om een decoder volstrekt gek te krijgen waardoor de loc zelfs niet meer voor of achteruit reed. Je kunt volgens mij de veranderingen aan cv. 112 ed. gewoon op het hoofdspoor doen je ziet dan tenminste direct resultaat zonder de loc steeds te verplaatsen.
In ieder geval succes! (ik gebruik zelf de IB Basic als centrale dus dat zoekt ook wel lastig)

groet Hennie
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Mijn manual: Einbau- und Betriebsanleitung 7. Auflage, Dezember 2008.

De CV set die via Motorola bereikt kan worden bij deze M4 decoder is zeer beperkt, dat begrijp ik uit pag 68 21.2 van de manual. Je zult dus in DCC moeten programmeren voor het volledige bereik. Maar de 61600 praat geen DCC volgens de tabel hfdstk 20. Maar probeer het eens zoals Hennie al voorstelde.

Ergo conclusio: wat je wilt lukt niet denk ik. Maar misschien weten anderen een truukje?

Mijn advies: snel terugbrengen naar de winkel en noooooit geen MFNIX meer kopen.

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
3rail
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Mijn advies: snel terugbrengen naar de winkel en noooooit geen MFNIX meer kopen.

Gr, Ben.

Hoi Ben,willie,huub en anderen die dit draadje volgen.

Het is mij ook al opgevallen dat die MFNIX decoders maar weinig willen doen.
Heb laats een 01 van M gekocht, volgens het boekje, 13 functie's.
Maar allen als je dat ding via een CS1 aan stuurt.

Ik denk, Ecos is het zelfde, niet dus. :(
8 Functies en dan is de koek op ( reken licht niet mee ), en alleen als je hem dan ook
nog insteld op 2 de adress.

Je kunt dus beter een lok van Trix kopen met een DCC decoder, deze werkt na ombouw gewoon wel. :P

Ook het programmeren kan niet rechtstreeks van uit je ecos, je zult je proef opstelling
moeten gebruiken om haar te programmeren.
Dus lok uit elkaar halen en je decoder op je programmeer blokje moeten steken. :(

Spoorse, Edward.
Re:ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Dank voor alle berichten, voorlopig nog geen resultaat.

Programeren in DCC mode zoals hierboven is aangehaald, geeft een error melding.

Ik blijf het proberen, hier moet toch een oplossing voor te vinden zijn.

mvg Willy...
Re:ESU Lokpilot MFX
Populier
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: wdevaal op vrijdag 22 januari 2010, 23:00:20
Hallo beste mede forum leden, ik wil een decoder van een van mijn loks vervangen door een ESU Lokpilot MFX decoder.

Hallo Willy
Ik ben bang dat Ben en Edward gelijk hebben. Ik heb inderdaad niet goed in de inhoudsopgave gekeken. Dit gaat zo dus niet lukken. Maar waarom als je gaat vervangen een MFX nemen terwijl je ws. voor het zelfde geld de v3.0 kunt krijgen die wel alle functies ondersteunt temeer daar je met de Ecos werkt? Wat zou hiervan de meerwaarde zijn?

groet Hennie

Re:ESU Lokpilot MFX
Aad K.
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Medeforumleden, kan iemand mij dan uitleggen wat (behalve het zelf aanmelden op de centrale) het voordeel is van MFX? Is het sneller? Beter te programmeren?

Aad K.
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
MFX is bedoeld voor een bepaalde gebruikersgroep: spoorders die niets van programmeren willen weten maar denk ook eens aan de jeugd. Plug and play: lok op de rail en rijden maar. In die zin is het geen verkeerde vinding.

Het MFX protocol is alléén bij lok's gebleven. Marklin is vergeten het ook toe te passen voor wissels of seinen.

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2008

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Ben,

Ik krijg soms de indruk dat het plug & pray is.....
Re:ESU Lokpilot MFX
Populier
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Ben
Maar dat heeft dan toch alleen op het adres betrekking?  Met de andere cv's is toch bij andere decoders met de basis instellingen goed te leven. Heeft het niet meer met kostenoverwegingen te maken.

groet Hennie


edit
Gert het is een M4 decoder!
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Volgens mijn bescheiden mening moet je wel je Ecos op DCC zetten als je CV 115 wilt veranderen 8)
Via Motorola CV115 veranderen gaat nooit lukken 8)

Mvg Gert
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Willie krijgt dan een "error". De decoder praat geen DCC.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Ok Heren 8)

ik was even abuis, ik doe die MFX dingen op de ESU Locprogrammer 8)

Dat hele MFX/M4 kan me gestolen worden, geef mij maar DCC :D

Mvg Gert
Re:ESU Lokpilot MFX
Blausee-Mitholz
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: wdevaal op zondag 24 januari 2010, 01:12:33



Ik weet niet wat ik fout doe  :?

mvg Willy

Er zijn meer ECoS wegen die naar Rome leiden  :P

-Naast de naam Henschel 6505 zie je rechts een sleuteltje klik daar eens op.
-Klik dan op lok wijzigen
-Je krijgt dan een pagina met 3 tabbladen klik op tabblad uitgebreid
-Links zie je een rij met symbolen klik op AUX
Dan krijg je het volgende beeld:




-Klik nu op b.v. AUX1
Dan krijg je het volgende beeld:



-Klik nu op het pijltje naast "geen"
Dan krijg je het volgende beeld:



Daar kun je uit diverse functies kiezen voor je AUX, knipperen zit daar ook zeker bij.

Op elke aux kun je deze keuze maken


In dit beeld kun je de functies mappen zoals je ze wilt hebben. Door een vinkje te plaatsen wordt de functie geactiveerd. V staat voor voor en a staat voor achter Alles is dus per rijrichting in te stellen.

Wat hier boven beschreven staat is ook voor DCC decoders te vinden!

Mensen niet zo negatief over mfx je moet er weten mee om te gaan  8)

Mvg, Johan
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 januari 2010, 14:09:48
Er zijn meer ECoS wegen die naar Rome leiden  :P


Heel goed Johan, Willy heeft vast niet in z'n Ecos boekje gekeken.

CiteerMensen niet zo negatief over mfx je moet er weten mee om te gaan  8)

Sterk spul dat MFX. :mrgreen: :mrgreen:

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
Blausee-Mitholz
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Ben zal ik je eens wat verklappen  :roll: dat ECoS boekje heb ik ook niet van A tot Z gelezen sssssttttttttt niet verder vertellen met een ECoS kan een kind de was doen  :P 8)

Mvg, Johan
Re:ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Hallo Blausee-Mitholz en andere mee lezers.

Ik heb je verhaal even uitgeprint en mee genomen naar de hobby kamer daar stap voor stap de aanwijzigingen ingevoerd.



Het resultaat, DE LED KNIPPERT  :D

Ik wist wel dat volhouden toch eens resultaat moest opleveren, natuurlijk mede dank aan dit voortreffelijke  forum en hun gebruikers.

En ik denk dat andere ook iets aan dit onderwerp hebben gehad.

mvg Willy...
Re:ESU Lokpilot MFX
Populier
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Johan
Is dus de conclusie dat deze decoder wel degelijk alle cv's ondersteunt? Zou het dan iets voor jou zijn om een topic te maken waarin wordt uitgelegd hoe je MFX decoders kunt programmeren? Het blijkt voor veel mensen toch een probleem te zijn gezien de (negatieve) reacties.

groet Hennie
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 24 januari 2010, 15:01:00
Ben zal ik je eens wat verklappen  :roll: dat ECoS boekje heb ik ook niet van A tot Z gelezen sssssttttttttt niet verder vertellen met een ECoS kan een kind de was doen  :P 8)

Heb het manual van de Ecos maar eens even opgehaald en ik snap wel dat Willy er niet uitkomt. Motorola en DCC staat beschreven echter MFX niet. Er staat ook een vage kreet dat bij MFX "verdere CV's niet beschikbaar zijn". Meneer ESU zou dat toch eens moeten veranderen.

En niet een ieder is even intiutief als jij bent om zonder boekie eruit te komen, waarvan akte. :wink:

Maar goed dat het werkt.

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
Blausee-Mitholz
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Hi Willy

Fijn dat het werkt, de print goed bewaren dan weet je de volgende keer ook nog.

@Ben en Henny
De screenshots komen uit eigen ECoS en zijn dus niet uit de handleining gehaald of zo.
Ben met jullie eens dat de handleiding van ESU te kort schiet. Dat is een manco van ESU. Dacht dat het functie instellen al wel eens eerder op het forum ter sprake is geweest maar of dat zo is wil ik af zijn.

Dat de ECoS handleiding niet duidelijk is heb ik al wel meer ervaren. Meer dan één maal ben ik wel eens door formleden benaderd voor uitleg en via de telefoon begeleiding uiteindelijk tot probleem oplossingen gekomen.

Mvg, Johan

P.s. het is niet de bedoeling dat ik een ECoS vraagbaak wordt, dat mag ESU doen maar om iemand uit de brand helpen ben ik niet te beroerd voor.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2006

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Vreemd eigenlijk, daar er regelmatig mensen van TSD hier op het forum zijn, of ben ik abuis :roll: :wink:,
m.a.w. zou toch reeds bekend moeten zijn bij ESU 8)

Mvg Gert
Re:ESU Lokpilot MFX
wdevaal
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Nog even een resumé of samenvatting van dit topic.

Soms zit de oplossing van een probleem niet zo ver weg, zo ook het probleem van dit topic.

Ik heb de Nederlandse vertaling van mijn ESU ECoS Centrale bij de hand liggen, maar zoals bij vele andere handleidingen gebruik ik ze meestal als reverentie, op het moment dat ik iets moet weten zoek ik het op.

Persoonlijk bekijk ik een handleiding meestal snel even door, omdat je bijna nooit alle informatie tot je kunt nemen en onthouden, lees ik alleen die zaken die op dat moment voor mijn van belang zijn.

Zo dus ook het probleem om een led te kunnen laten knipperen op de uitgang AUX1, de handleiding van de decoder liet me weten dat dit mogelijk is door in CV115 de waarde 31 te schrijven.

Daar het een ESU Locpilot V3.0 decoder was ging ik er vanuit dat deze toch met de ESU ECoS Centrale te programmeren moet zijn zoals de volgende afbeelding hier laat zien.



Omdat de decoder wel reageerde bij het wegschrijven, maar uiteindelijk niet deed wat het zou moeten doen dacht ik dat het probleem in de decoder zat.

Niet waar dus, de decoder laat zich goed programmeren mits je de juiste weg bewandeld, en hier schiet de handleiding van de ESU ECoS Centrale in te kort.

Er is namelijk te lezen dat je de afzonderlijke CV?s via het hierboven getoonde afbeelding kunt wijzigen, er staat niet bij dat dit niet voor alle CV?s geld.

Zo kun je bijvoorbeeld de CV?s 112 en 115 niet via deze optie programmeren, maar moet je deze instellen zoals Blausee-Mitholz dit eerder in dit topic heeft omschreven.



Hier vind ik dat de handleiding behoorlijk in te kort schiet, er wordt niet echt diep ingegaan hoe je CV?s kunt instellen, en het goed kunnen instellen van CV?s is toch cruciaal voor de goede werking van een locomotief.

Deze informatie geld ook voor het Märklin CS1 met de ESU Reloaded versie, de software is namelijk identiek aan elkaar.

Ter afsluiting, de led knipper nog steeds naar tevredenheid, en ik ben er in ieder geval weer een stuk wijzer van geworden.

Mvg Willy?
Re:ESU Lokpilot MFX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Mfx wordt altijd snel afgekraakt als het niet op de "DCC" manier wil werken, dus via CV's instellen, wat ik een nogal een onhandig uitzoekwerk vind.
Met de function mapping, zoals Johan omschreef, heb je echter een hele comfortabele en gebruikersvriendelijke programmeer interface voor je decoder.
Voorwaarde is wel dat je een CS1 of ECOS moet hebben, de CS2 schijnt het niet te ondersteunen.
Heb je deze niet dan blijft het CV programmeren het enige alternatief, of een ESU lokprogrammer kopen, natuurlijk.
Enige opmerking is dat ik het jammer vind, dat Marklin dit niet in de manual van de CS vermeldt.
Het lijkt erop dat Marklin niet wil dat mensen zelf aan de instellingen van hun decoder gaan zitten.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: Kappa op zondag 24 januari 2010, 23:56:43

Enige opmerking is dat ik het jammer vind, dat Marklin dit niet in de manual van de CS vermeldt.
Het lijkt erop dat Marklin niet wil dat mensen zelf aan de instellingen van hun decoder gaan zitten.


Soms kun je beter mensen dom houden, dan heb je het minste werk eraan!  (het kan namelijk niet mis gaan op die manier)
De belangrijkste c.v's voor "normale" gebruikers welke in de geleverde handleiding vermeld staan
zijn voldoende, o.a adres toewijzen, optrek/afrem vertraging ect.
Voor de meer gevorderde gebruiker zijn er legio mogelijkheden om achter de andere c.v 's te komen en deze te veranderen.
Zo heb ik in het begin toen ik nog een leek was op dit gebied een Roco lok van zijn geluid af geholpen, de winkelier heeft hem toen op moeten sturen naar Roco, achteraf stond een C.V waarde verkeerd, dus ik snap Marklin wel !

mvrgr

Erik!!
Re:ESU Lokpilot MFX
woutje
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: 100%erik op donderdag 11 februari 2010, 15:15:36
Citaat van: Kappa op zondag 24 januari 2010, 23:56:43

Enige opmerking is dat ik het jammer vind, dat Marklin dit niet in de manual van de CS vermeldt.
Het lijkt erop dat Marklin niet wil dat mensen zelf aan de instellingen van hun decoder gaan zitten.


Soms kun je beter mensen dom houden, dan heb je het minste werk eraan!

:shock: :shock:
Re:ESU Lokpilot MFX
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Citaat van: woutje op donderdag 11 februari 2010, 15:18:47
Citaat van: 100%erik op donderdag 11 februari 2010, 15:15:36
Citaat van: Kappa op zondag 24 januari 2010, 23:56:43

Enige opmerking is dat ik het jammer vind, dat Marklin dit niet in de manual van de CS vermeldt.
Het lijkt erop dat Marklin niet wil dat mensen zelf aan de instellingen van hun decoder gaan zitten.


Soms kun je beter mensen dom houden, dan heb je het minste werk eraan!

:shock: :shock:
Ben, dat is volgens mij ook precies de filosofie die Märklin erop nahoudt.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
een andere uitdaging met de esu mfx decoder.
Hoe komt het dat deze zijn laatste rijrichting niet onthoudt?
Ik wil ooit een schaduwstation gaan maken. en dan zal het fijn zijn als de locs ook in de goede richting het schaduwstation uitrijden na een pauze van een paar dagen. hoe kan dit gerealiseerd worden
Re:ESU Lokpilot MFX
Spoorman
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Dit probleem herken ik niet bij de V3.0 en ik heb nogal wat lokpilots.

Over welke versie heb je het? V2.0 had wel problemen met het dataspeicher, het buffer heeft een beperkte levensduur en raakt vol.

Kan het zijn dat je centrale de lok automatisch de lok "vooruit" zet? Kun je beschrijven wat er gebeurt en wanneer?

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:ESU Lokpilot MFX
Beste Ben,

ik heb nu even een baantje met een MS1 liggen en de decoder is een esu m4/mfx decoder. gisteren eea even getest. MS lok omgeschakeld een stukje gereden en toen het systeem wer uitgeschakeld. Daarna de MS weer ingeschakeld en de lok stond weer in de standaardrichting
Re:ESU Lokpilot MFX
Spoorman
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Ik heb er geen verklaring voor, wellicht iemand anders met verstand van een MS?

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
marklinfanaat
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
ik wil binnenkort in de roco 1842 een ESU 61600 stoppen, kan dit en si deze decorder goed of zijn er betere die in deze soort locs kunt stoppen?
Re:ESU Lokpilot MFX
Spoorman
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
Als je MFX wilt is dat de goede, kun je zo inprikken.

Gr, Ben.
Re:ESU Lokpilot MFX
bluey
gast

Re:ESU Lokpilot MFX
hallo


sorry, zie dit draadje nu pas. kijk even in de gebruiksaanwijzing. je kunt twee of drie typen "gehugen"voor de decoder instellen. uit mijn hoofd 1) geen geheugen (staat hij waarschijnlijk nu op) 2) geheugen rijrichting en snelheid 3) beperkt geheugen oid

Dit bepaalt oa ook hoe hij wegrijdt na bij een sein stroomloos gestaan te hebben (mijn tee ram met m4 ging daarna eerst weer heel rustig beide motoren starten ;-) dat was over door de instelling te wijzigen.

Ik denk dat het hem daar in zit. Overigens heb je daarvoor wel even een CS nodig, in het MS wijzigen kan niet.


Overigens gebeurd het bij veel locs dat de originele rijrichting niet onthouden wordt nadat de ms van de stroom af is geweest. Ik heb een originele MFX V100 van M die ook keurig netjes de bverkeerde kant opgaat nadat de stroom van het MS afgeweest is. Bij het CS heb je dit probleem niet heb ik me laten vertellen, omdat er een batterij inzit. Als hij langere tijd van de stroom af is kan het zelfs gebeuren dat hij complete loclijst kwijt is. De beste optie is denk ik een CS of ESU kopen (ben er nu door dit soort redenen ook naar op zoek)

Roland