Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin wisselaandrijving

Gestart door dieseld donderdag 03 december 2009, 21:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wisselaandrijving
Het zijn onbetrouwbare krengen, soms doen ze het goed en dan ineens weigeren ze weer. Ik heb alles al geprobeerd, eindcontacten verwijderd, Viessmann powermodule geinstalleerd, helpt soms, maar het blijft onbetrouwbaar. Gelezen op het forum dat je dan verschillende mogelijkheden hebt voor ondervloer aandrijving, maar die ruimte heb ik niet altijd. Is er ook een betrouwbare aandrijving naast de wissel te monteren?

Jaap
Re:Marklin wisselaandrijving
Geheugendraad kan bovengronds maar heeft wel zijdelings de ruimte nodig.

Gr, Ben.
Re:Marklin wisselaandrijving
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin wisselaandrijving
Citaat van: dieseld op donderdag 03 december 2009, 21:41:25
Is er ook een betrouwbare aandrijving naast de wissel te monteren?

Jaap

Weet niet hoeveel ruimte je naar beneden kunt maken, servo is wel naast het wissel te plaatsen. Montage van boven af.


Dit is nog de oude constructie van mij, maar werkt wel 100%  8)

Filmpje  :P 8)

De constructie met armpje en al komt niet boven de railstaaf uit. Je kunt dus altijd wat overheen maken zodat het uit het zicht is.


De nieuwe constructie


Je moet toch wel een gaat kunnen maken om de servo kwijt te kunnen. Zoals gezegd montage van boven af, onder hoef je er dus niet bij te kunnen.

Het is een mogelijkheid (ik zeg niet dat het zo moet)

Mvg, Johan
Re:Marklin wisselaandrijving
Johan,
Ziet er goed uit. Helaas ben ik geen electo techneut vandaar dat ik Esu Switch pilot en servo heb aangeschaft.Begrijp dat ik de servo nog moet programmeren naar de twee eindstanden ben er nog niet precies achter hoe) en dat ik wisseladressen moet programmeren en dat de K 83 overbodig is geworden.
De handschakelaar van Marklin heeft ook nog een "hikje", neem maar aan dat die kunststof verhoging weggesneden moet worden.
Morgen maar eens proberen er een in te bouwen.

Jaap
Re:Marklin wisselaandrijving
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin wisselaandrijving
Jaap

Waar je de servo mee aanstuurt maakt niet uit ESC SW is prima  8)
Gaat hier om de servo constructie, dus hoe je de servo inbouwd.

Eindstanden van de servo met ESU SW bepaal je met CV waarden gaat zoals je een lok-decoder programeerd Lees idd eerst de handleiding dan zie je vanzelf hoe het gaat.

Over de handschakelaar:
Ding slopen, schuifje uithalen. Zie je een bolletje op de bodem, dat even wegsnijden, bij het terug plaatsen van het schuifje gaat ie nu als een tierelier  :P
Voor dat je het schuifje terug plaatst even een sleufje snijden voor het steldraadje.

Mvg, Johan
Re:Marklin wisselaandrijving
Is bijna geheel duidelijk, omdat ik de servo´s in een bestaande baan moet prutsen is het misschien handig om de servo´s naast de baan te programmeren en daarna mbv een mal op identieke manier in te bouwen of raadt je dat af.

Jaap
Re:Marklin wisselaandrijving
Blausee-Mitholz
gast

Re:Marklin wisselaandrijving
Eerst inbouwen, dan afregelen. Tip, zorg er voor dat als je de servo inbouwd dat de servo in de neutraalstand staat. Voorkomt je achteraf een hoop ellende.
Hoe krijg je de servo in de neutraalstand? Door met een niet geprogrameerde ESU SW onder spanning te zetten. Eerst even mee spelen, dat weet je hoe het werkt.

Mvg, Johan