Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Vrijdag 10 September 2010, 08:40:51
Startpagina 3railforum Website 3railforum Wiki 3railforum Foto-album Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: Kent u ook ons online foto-album met allerhande foto's over zowel model- als grootspoor? -klik hier-

+  3railforum
|-+  Märklin modellen
| |-+  Märklin Spoor 1 / Spoor Z
| | |-+  Baanplan spoor 1: spoorbaan met bovengelegen racebaan
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Baanplan spoor 1: spoorbaan met bovengelegen racebaan  (gelezen 2463 keer)
Merc_A
Nieuwe Gast  
*

« Gepost op: Maandag 23 November 2009, 22:03:19 »

Dag allemaal,

Ik ben Merc_A en bezig met een ontwerp voor een gecombineerde racebaan met onderliggend treinspoor.
Dat is als volgt ontstaan: Ik heb een antieke Fleischmann racebaan die we elk jaar opzetten voor onze traditionele Nieuwjaarsrace op nieuwjaarsdag. Nu zult u allen vragen: wat doet iemand met racebanen als hobby nou op een treinenforum? Dat zit zo.

Vorig jaar bedacht ik me dat het leuk zou zijn om als scenery bij de racebaan een treinbaan te bouwen. Ik begon me te oriënteren en ging op zoek naar treinen op schaal 1:32 - want dat is de gebruikelijke schaal van racebanen. Ik ontdekte al snel dat deze schaal Spoor 1 heet en dat o.a. Märklin in die schaal treinen maakt.
In mijn lokale hobbywinkel stond nog een Märklin Maxi startset onder het stof en die kon ik voor een mooi prijsje meenemen.

Daarna was ik verkocht. Wat oerdegelijk prachtig mooi allemaal! Loodzware treinen helemaal van metaal, met rookgenerator en zelfs geluid - alleen bleek Märklin Maxi niet meer gemaakt te worden. Geen nood - op Marktplaats en Ebay Duitsland was nog van alles tweedehands te koop. Ondertussen groeide het initiële scenerybaantje al snel uit tot een heuse spoorbaan om de racebaan heen. Uitbreidingsset, nog eentje... al snel was het kleine ovaaltje al zo groot dat het om de hele racebaan heen paste.
De nieuwjaarsracebaan met spoorbaan werd tot winter wonderland gedoopt en we hebben er een hele tijd veel plezier van gehad. Na een paar maanden moest alles weer afgebroken en opgeborgen, want zo'n woonkamer vol met bouwsels hou je niet al te lang uit.
Ik heb er wel een filmpje van gemaakt, waarop het één en ander te zien is.

De racebaan: <a href="http://www.youtube.com/v/lsfH3mG31sg&rel=1" target="_blank">http://www.youtube.com/v/lsfH3mG31sg&rel=1</a>
De spoorbaan: <a href="http://www.youtube.com/v/HoGeHGm_1BM&rel=1" target="_blank">http://www.youtube.com/v/HoGeHGm_1BM&rel=1</a>

Na deze lange inleiding nu mijn kwestie voor de treinforummers:
Dit jaar ga ik in de kerstvakantie weer een racebaan bouwen, en ik ben van plan om er wederom een spoor 1 baan bij te bouwen. Net als vorig jaar een viersporen racebaan, ongeveer qua maat als in het filmpje te zien was. Dit jaar wil ik een uitgebreide spoorbaan maken, want inmiddels kunnen er vier Märklin Maxi locs/treinen onafhankelijk van elkaar tegelijkertijd rijden (dankzij Delta besturing, wat werkt dat prachtig trouwens!). Dus van het enkelspoor ovaaltje uitbreiden naar een dubbelspoor plus een aantal rangeer/parkeerbaanvakken is het idee.
Nu ben ik er ondertussen wel achter dat zo'n spoor enorm veel ruimte vreet, en heb bedacht om de spoorbaan onder de racebaan te leggen.
Het basisidee is dat de racebaan een soort van stratencircuit op een ruhrgebied-achtig industrieterrein is, en de treinen diep gelegen in een bak hun rondjes rijden - zoals je in het ruhrgebied wel vaker ziet: spoorbanen die kriskras langs en onder wegen door lopen, in tunnels verdwijnen, onverwacht opduiken, enzovoort. En natuurlijk leuk als je tijdens het racen de treinen zo hier en daar voorbij ziet rijden, met stoomwolken en alles.

Dit is het baanplan, dat op de onderplaat komt te liggen:

De baan komt op de onderplaat te liggen, ca. 80 cm. boven de vloer. Gestippeld getekend is de bovenplaat waarop de racebaan komt te liggen. Zoals te zien is, heb ik een buitenbaan en een binnenbaan. Ik kan wisselen van de één naar de ander, en dan is er nog een zijspoor bij elke baan gedacht (zodat treinen 1 en 2 kunnen rijden, en 3 en 4 geparkeerd kunnen staan).
Ik weet zoals gezegd heel weinig van treinen, maar dit lijkt mij een redelijke basisopzet als ik alle boekjes met treinplannen van Märklin voor de geest haal.
De vorm van het baanplan is vooral bepaald door de beschikbare maten van de onderplaten (3 platen van 122 x 244) en natuurlijk de vorm van de bovenliggende racebaan:

Hier de plattegrond van de bovenplaat met het plan van de racebaan. Het is een Fleischmann 4-sporenbaan van ca. 21 meter lengte.
Het is wat cryptisch maar precies onder deze racebaan ligt dus de bovengetekende spoorbaan. Het idee is dus dat de lager gelegen treinen af en toe opduiken, langs komen denderen terwijl we aan het racen zijn Smile

Hier het idee van de opbouw van het geheel, ruimtelijk getekend zodat het wat duidelijk is. De baan op de tafel...

Dan de tunnelbakwanden erbij gezet...

En daarbovenop (half doorzichtig getekend) de bovenplaat waarop het racecircuit wordt gelegd. Van dat racecircuit heb ik ook beelden maar laten we het hier maar bij treinen houden Wink De racebaan ligt dus als een weg over de spoorbaan, of anders gezegd: de spoorbaan ligt als een (hier en daar open) tunnelbak verdiept in het landschap. achterin lopen de treinen vrij van de racebaan, zodat ze ook in de verte van opzij te zien zijn en afsteken tegen de achterwand.

Hier wat lager bezien. Nu ben ik qua treinen een beginneling, dus vandaar dat ik het ontwerp hier post. Wat mij benieuwt is of de ervaren spoorders hier nog tips of suggesties hebben over het baanplan en de layout.
Daarnaast speelt nog een scenerykwestie, want:

Zo'n tunnelbak, hier op ooghoogte bezien... hoe zal ik dat qua aankleding aanpakken?
Het is niet de bedoeling superrealistisch te werk te gaan - hoeft ook niet met Märklin Maxi treinen. Het gaat om het visuele effect, niet om het perfecte realisme. Maar het lijkt me wel leuk dat zo'n gat in het wegdek/viaduct met zicht op een tunnelbak er overtuigend uitziet.
Ik denk zelf aan in ieder geval verlichting, zodat de bak 's avonds bij een donkere woonkamer niet helemaal donker is - maar dat er hier en daar lampen schijnen in de tunnelbak. Maar die wanden... hoe zal ik dat aankleden?
Ik maak overigens alles uit mdf platen.
Iemand nog goede ideeën voor eenvoudige scenery van zo'n open tunnelbak?

Met groet,

Merc
Sascha
Moderator

Elsloo (LB)

« Antwoord #1 Gepost op: Maandag 23 November 2009, 22:39:11 »

Hoi Merc,

1 woord : - * - * - G E W E L D I G - * - * - !!!!

(toch nog een paar)

Helemaal top! Ben zeer benieuwd naar het verlag van de race versie 2010  Shocked

Met vele modelspoorgroetjes,

-------------------------------------------------------
Hulp bij fotoplaatsing :

Kees2
Toffe Gast
**

Rotterdam

« Antwoord #2 Gepost op: Maandag 23 November 2009, 22:44:06 »

Heel origineel allemaal,ik heb er weinig aan toe te voegen.
Ook een mooi voorbeeld van spoor I met racebaan vind ik deze ;
http://www.trainweb.org/leovardia/

Je kent hem misschien al.
Succes met de bouw en houd ons op de hoogte.

Kees
Merc_A
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #3 Gepost op: Dinsdag 24 November 2009, 01:56:19 »

Jaaa, die ken ik! Dat was voor mij een zeer inspirerend voorbeeld. Ik heb de maker zelfs een paar keer een mail gestuurd, onder meer om te bedanken voor alle goede ideëen, maar helaas - nooit een antwoord terug gehad (de site lijkt me ook helemaal stilgevallen, helaas).

Nu zit ik nog na te denken over het evt. wat laten stijgen van het spoor, en het laten zakken van de racebaan. Zodanig dat ze in horizontaal opzicht wat meer bij elkaar komen. Dat zou mogelijk zijn op het achterste stuk. Dat zou er zo uit kunnen zien:

Nu heb ik het even zitten bekijken in het 3d model, en ik heb het spoor een helling van 5% gegeven. Dat is natuurlijk veel te veel als je 1:1 denkt, maar in 1:32 lijkt het mij wel te kunnen - zeker als je zoals ik niet voor het ware realisme op schaal gaat, maar voor het visuele effect. In mijn baan vorig jaar had ik een idioot steile helling en daar reden de Märklin loks ook gewoon overheen, inclusief een pak wagons eraan gekoppeld.

Hier het aanzicht van de spoorhelling richting dubbele boogbrug, en het zakken van de racebaan.

Zo zou het wellicht kunnen... Ik heb een zo'n Märklin boogbrug van 90 cm. lang, het zou leuk zijn die in de baan te leggen.

Nog even een testfilmpje van het model gerenderd:
<a href="http://www.youtube.com/v/_mgQMLzrA5c&rel=1" target="_blank">http://www.youtube.com/v/_mgQMLzrA5c&rel=1</a>

Wat denken jullie, qua model - zou zo'n treinhelling gaan? En zou het wat toevoegen qua beeld? Ik zie er ergens wel wat tegenop want het wordt een stuk complexer om te bouwen met al die hellingen...

Merc

p.s. dank voor het warme welkom hier Smile

rorail
Stamgast

Dieselpower

« Antwoord #4 Gepost op: Dinsdag 24 November 2009, 08:25:16 »

Hallo Merc,

Dat ontwerp ziet er wel heel professioneel uit. Het lijkt me een leuke combinatie.

Ook ik heb de baan van Leovardia wel eens op internet bezocht, daar zijn trein en auto echter meer gescheiden. In jouw ontwerp wordt het meer een verweven combinatie. Ik ben reuze benieuwd wat dat op gaat leveren.

Groet,
Ronald

Na 30 jaar nieuwe baan in ontwikkeling
ECos/k-rail/NS-Railion-Internationaal
Volg het op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21895.new#new
AlbertJan
Speciale Gast

« Antwoord #5 Gepost op: Dinsdag 24 November 2009, 12:57:52 »

Dag Merc.
Ik heb met héél veel plezier de filmpjes van de treinen en de race baan bekeken! Cool
De capriolen van de kat en de enthousiaste gezichten van de coureurs laten goed het plezier zien.
Ik heb zelf in Duitsland ook een keer een hele grote 4 baans (Scalectrix?) race baan met daarbij een hele grote H0 baan mogen bewonderen, dit op een kamer van 10 x 6 meter, deze stond helemaal vol!

Succes alvast met de bouw van deze combinatie.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
Rbs
Toffe Gast
**

It's british so it probably won't work

« Antwoord #6 Gepost op: Dinsdag 24 November 2009, 22:44:53 »

Hi Merc,

Schitterend gemaakt wat ik zo zie op het filmpje en dat voor een paar dagen of weken.
Overigens een leuke traditie om dat jaarlijks te laten weerkeren.
Begin je gewoon ieder jaar weer opnieuw te bouwen of blijven er ook baan onderbouw delen opgeslagen tot een volgende race.
Als kind had ik ook een race baan, de track was van Fleischmann en de auto's van scalecrix en Faller.
Vrienden hadden ook Fleischmann tracks en zo konden wij bij elkaar, door de tracks samen te voegen een lange baan maken in de huiskamer.
Het bleef wel twee baans.
Het laten stijgen is inderdaad wel een uitdaging, vlak is eenvoudiger. Maar omdat je in MDF werkt en als dat niet te dik gekozen wordt, kun door de plaat naast het spoor/sporen die omhoog/omlaag moeten lopen in te zagen, de plaat meebuigen.(met andere hout soorten zal het ook wel lukken)
Je hoeft niet zo hoog dat er een andere trein onderdoor hoeft, maar het heeft wel een speelser effect.
Succes met de bouw.
Regards
Leslie

C-rails, K-rails bij draaischijf, CS1 + koploper
mart
Toffe Gast
**

« Antwoord #7 Gepost op: Vrijdag 27 November 2009, 00:59:26 »

wow
wat een leuke baan en een goed concept

ik kan je helaas niet helpen met je vragen, maar ik denk dat je een zeer leuk idee te pakken hebt.

heel veel plezier met het uitwerken en het spelen

mart

kenny1647
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: Vrijdag 27 November 2009, 01:27:44 »

hallo
wat leuk bedacht, 2 hobbys combineren
gr kenny
Merc_A
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #9 Gepost op: Maandag 04 Januari 2010, 21:55:40 »

Dag allemaal,

Ik kom maar eens met een update Smile De baan is in de kerstvakantie gebouwd en de nieuwjaarsrace is geweest - het was een superleuke dag en gelukkig blijft de hele baan nog wel een maandje liggen.
Natuurlijk is slotracen geen treinhobby maar aangezien er een spoor 1 baan onder de racebaan is gebouwd... in het filmpje is nog een stukje van de Märklin trein te zien.
Veel kijkplezier!

http://www.filmpjes.nl/v/68107-SlapZat-Nieuwjaarsrace-2009

Merc
mart
Toffe Gast
**

« Antwoord #10 Gepost op: Dinsdag 05 Januari 2010, 00:25:15 »

bedankt voor het filmpje.

mooie racebaan!!
leuke combi, ik hoop dat het geheel aan je eigen verwachtingen heeft voldaan. En voor het volgend jaar nieuwe uitdaging met een nieuw ontwerp??

gr
mart

wim hoppenbrouwers
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #11 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 10:52:41 »

Hallo.  Heel leuk dat je Maxi gebruikt hebt.
Zo wordt er weer nieuw leven in geblazen hopelijk.

De racebaan is inderdaad ook schaal 1:32., dus het past uitstekend bij de trein.

groeten van de Maxi collector wim

Alles is meestal voor de ooooh's en de aaaaah's van een ander.
AlbertJan
Speciale Gast

« Antwoord #12 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 12:06:48 »

Dag Rien.
Nu pas het filmpje met de nieuwjaar SlapZat race bekeken! Embarassed
Bijzonder leuk gemaakt met enthousiaste racers en "publiek"! Cool
Leuk ook om aan het eind nog even de treinbaan rond te rijden.

Veel succes met de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
Nieuwenhuis
Vaste Gast

Ik spoor met M-rails!

« Antwoord #13 Gepost op: Maandag 08 Februari 2010, 12:13:48 »

Hoi Rien,

Wat een leuk idee!
En wat een leuke modelletjes, vooral die in die witte jurk!  Laughing Laughing Laughing

Groeten,

Erik

Bouw  van  een  M-rail  Hosenträger:  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23916.0
philippe_007
Zeer toffe gast

Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS

« Antwoord #14 Gepost op: Donderdag 18 Maart 2010, 00:31:33 »

Ziet er tof uit...
Hier thuis zou ik het niet moeten plaatsen in de leefruimte Mr. Green Mr. Green
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte