Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen

Gestart door AnalogDriver zondag 15 november 2009, 21:14:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Ik wil er morgen nog wel wat meer over vertellen, maar hier vast stenl wat foto's:

ik heb een inspectiekuil gemaakt

verder een nuttige plek bedacht waar ik een kruising, maar dan direct een korte draai om parallel opstelspoor te leggen, dus kruising aangepast en stukje insdustriuboch op maat gemaakt en verbonden met een stuk rechte rails.

en 2 simpele baanovergangen (personeelsoversteekplaatsen)
Ik wil er morgen nog wel wat meer over vertellen, maar hier vast stenl wat foto's:

ik heb een inspectiekuil gemaakt

verder een nuttige plek bedacht waar ik een kruising, maar dan direct een korte draai om parallel opstelspoor te leggen, dus kruising aangepast en stukje insdustriuboch op maat gemaakt en verbonden met een stuk rechte rails.

en 2 simpele baanovergangen (personeelsoversteekplaatsen)

Kortom lustig met mijn Dremel aan de gang geweest de afgelopen weken.
Die kruising was 's morgens bedacht en 's middags gemaakt.


Wel eens zo'n kruising in M-rail gezien?






De bocht is deel van 5120 industriespoor. Aan de binnenkant van de aanlsuiting met de rechte rails van de bocht zit een stuk 0,5mm verenstaal gelijmd ter versteviging, tegen de railstaf aan. Zie je bijna niets meer van.












Ook eens de montagelijm op de foto, dat witte spul:














En dan de inspectie/ontslakkingskuil gemodelleerd. Op zich niet diep genoeg, maar gaat maar om een model, een impressie.

De draad voor de sleper is net als bij de ene baanovergang verenstaal 0,5 mm. Dit is getest, blijkt geen ondersteuning nodig te hebben in het midden, is stijf genoeg.






Ben zelf wel trots op die vlakke stukjes beton voor de trappen. Modelplast Revel en dremelen. Trappetjes zijn van luciferhoutjes.









Groet, Hajo
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Zo Hajo, flink aan t knutselen geslagen! :o

Het resultaat mag er echter wel wezen! :shock:
Netjes gedaan, Marklin had eigenlijk zelf ook zo'n slakkenkuilrail (scrabble?) moeten uitbrengen.

Gaaf, wie weet dat ik dit in de toekomst gebruik als handleiding, want met al die stomers moet er eens een depot komen.

Bedankt!  :)
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Ha Jo.
Heel mooi gedaan, dit zijn natuurlijk de leukste dingen om helemaal zelf te maken! 8)
Mooie duidelijke foto's laten goed zien hoe je dit gedaan hebt.

Slakkenkuil rails heb ik van Faller, maar die van jou zien er net zo mooi uit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Hallo Hajo, dit ziet er weer leuk uit die slakkenkuil.

Ben zelf hier mee bezig een BW op mijn baantje zie hier, weer een hoop omgegooid  :(



Lijkt mij ook wel leuk om een slakkenkuil te maken, er is nog wel een plekje over  :D

Gr Einte
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Citaat van: AlbertJan op zondag 15 november 2009, 21:25:12

Slakkenkuil rails heb ik van Faller, maar die van jou zien er net zo mooi uit.



AlbertJan, dank.

Die Faller kuil, daar moet je toch ook nog iets doen om hem met 3rail te laten werken?
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Netjes gedaan Hajo!

Je hebt de smaak te pakken met het verbouwen van rails hehehe :D

Groetjes,
Menno
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
In beide gevallen vakwerk, doe je vast niet voor het eerst. Mooi voorbeeld van hoe het zou moeten.
Groet,
Frank
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Mooi gedaan Hajo!

Als mijn verhuizing achter de rug is ga ik ook eens zo'n 5114 kruising onderhanden nemen.
Om er een Hosentrager van te maken i.c.m. slanke 3900 wissels.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Citaat van: AnalogDriver op maandag 16 november 2009, 07:28:15
Die Faller kuil, daar moet je toch ook nog iets doen om hem met 3rail te laten werken?

Nee, deze zitten (zaten) kant en klaar bij een bouwdoos met allerlei stoomlocdepot benodigdheden.
Ik zal eens zoeken en dan fotootje plaatsen.

AlbertJan.
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Citaat van: kiezel op maandag 16 november 2009, 09:05:49
Mooi gedaan Hajo!

Als mijn verhuizing achter de rug is ga ik ook eens zo'n 5114 kruising onderhanden nemen.
Om er een Hosentrager van te maken i.c.m. slanke 3900 wissels.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :D

Groetjes,
Kiezel :)

Ik lied Edward 3rail zo'n 3900 wissel zien, had ie nog niet eerder gezien en vond het prachtig.
Ook hij herkende gelijk deze combi t.b.v. een dubbele kruiswissel waarbij je waarschijnlijk alleen de goedkope kruising hoeft aan te passen, hoeken zijn identiek, klopt?



Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Mooi gedaan Hajo, welk type draad heb jij gebruikt voor de middenrail in de kuil ?

Willem-Jan
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Citaat van: AnalogDriver op zondag 15 november 2009, 21:14:03

En dan de inspectie/ontslakkingskuil gemodelleerd. Op zich niet diep genoeg, maar gaat maar om een model, een impressie.

De draad voor de sleper is net als bij de ene baanovergang verenstaal 0,5 mm. Dit is getest, blijkt geen ondersteuning nodig te hebben in het midden, is stijf genoeg.




Dat dus  :P  Geen gewoon draad.
Ik heb dit gekocht in een treintjes- en modelbouwwinkel (De Stoomfluit, Groningen). 0,35 cent voor een meter of 1,20m of zo. Heb er samen met 0.3 mm verenstaal al veel plezier van gehad voor beugels, stangen en bij deze projectjes dus als geleidedraad 2x en versteviging.

Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Ja sorry...lezen...lezen...lezen.
Maar toch bedankt Hajo !

W-J
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen

Maakt niet uit  :) 

Nog ter aanvulling: verenstaal buigt terug naar zijn positie, tenzij je het met tangen hard omzet. Dus niet zoals ijzerdraad dat je makkelijk omzet en dan ook gebogen blijft. Verenstaal is dus 'veerkrachtiger'.
Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Nog even wat meer toelichting.

Ik heb voor de inspectiekuil een railstukje gebruikt met verfresten omdat de kuil toch opgesteld gaat worden met verhogingen zoals hier al aan 1 kant is te zien:



Timerplaat 2,5 mm mulitplex op stukjes dikker miltiplex gelijmd. Daarmee moet het BW gedeelte voor de lokloods een soort egaal terrein worden met rails er tussen.
Soms zoals hier getoond totaan de railstaven, soms tot aan de bovenkant van de bedding.


De trappetjes en het draad:



Eerst heb ik het draad omgezet en gebogen en vastgesoldeerd en gelijmd ter versteviging.

Trappetjes los gemaakt van opelkaar gestapelde stukjes lucifer en houtlijm.

Na drogen de uiteinden lucifer grof afgeknipt en vervolgens op de slijpmachine de trap zo smal gemaakt dat ie in de kuil past.

Alleen zat dan natuurlijk nog het draad en het lipje van de middelgeleider in de weg.

Daarvoor de trappetjes met de dremel in geslepen aan de bovenkant en achterkant om ruimte voor de draad en de achterkant van het lipje te maken. Dan de trappetjes op hun plek lijmen.
Vervolgens de opening rond de draad dichtsmeren met modelplast en nadrogen bij- en vlakslijpen. Hierdoor komt de draad zo 'uit' de trap oomhoog.

Re:Hakken en zagen in M-rails: inspectiekuil, aangepaste kruising en baanovergangen
Citaat van: AnalogDriver op maandag 16 november 2009, 21:02:21
Citaat van: kiezel op maandag 16 november 2009, 09:05:49
Mooi gedaan Hajo!

Als mijn verhuizing achter de rug is ga ik ook eens zo'n 5114 kruising onderhanden nemen.
Om er een Hosentrager van te maken i.c.m. slanke 3900 wissels.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :D

Groetjes,
Kiezel :)

Ik lied Edward 3rail zo'n 3900 wissel zien, had ie nog niet eerder gezien en vond het prachtig.
Ook hij herkende gelijk deze combi t.b.v. een dubbele kruiswissel waarbij je waarschijnlijk alleen de goedkope kruising hoeft aan te passen, hoeken zijn identiek, klopt?

Klopt, nou ja bijna dan. De 3900 wissels zijn 16,875 graden dus samsn 33,75 graden. Maar daar fröbelen we wel een 30 graden kruising tussen. En inderdaad zal ik alleen de kruising aanpassen; ik ga absoluut niet dremelen in mijn 3900 wissels...  :x

Maar zoals gezegd, dat wordt een projectje voor ergens rond zomer 2010. 8)
Dan ga ik gelijk ook een halve Engelse wissel proberen te maken uit een 5207 want die kan ik ook wel kwijt in mijn baanplan.

Groetjes,
Kiezel :)