Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kortsluiting op wissels

Gestart door huub donderdag 05 november 2009, 08:53:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Kortsluiting op wissels
Hallo,

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Bij het oprijden van meegebogen wissel 24672, komende van uit de buitenbocht, rijden (meerdere) loks met hun linker voorwiel tegen de eerste gezamelijke puko aan met als gevolg kortsluiting en uitschakelen van de CS.

Dit gebeurt niet bij de tegenhanger 24671, maar wel bij een tweede exemplaar 24672.
Uitwisselen van de wissel helpt dus niet.

Als ik de afstand tussen de flenzen van de wielen op meet, kom ik niet aan 14 mm, maar bij mijn E03 is het 13,7 mm.

Kent iemand het probleem en/of weet iemand te melden wat de officiële flens-afstand is ?

Naast dit oudje (3053) treedt het kortsluitprobleem ook op bij een spiksplinter nieuwe Roco lok.

grv Huub

Re:Kortsluiting op wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Kortsluiting op wissels
Huub, ligt aan het betreffende wissel. Heb ik met K-rail ook wel eens gehad. Puko verbuigen of met dremel iets afslijpen. Gaat vaak om enkele tienden van milimeter.

Bij Märklin is lang niet alles even perfect, ik heb hier op forum al wel diverse voorbeelden van gegeven.

Mvg, Johan
Re:Kortsluiting op wissels
Citaat van: huub op donderdag 05 november 2009, 08:53:37
Kent iemand het probleem en/of weet iemand te melden wat de officiële flens-afstand is ?
Zoals Johan ook al zei, het probleem is hier vaker aan de orde geweest.
De "officiële" afstand vind je in de Morop normen
Maar ik heb zelf, ook bij splinternieuwe locs, wel gezien dat Märklin zich niet al te strikt aan deze norm houdt.
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Hallo Huub,
dat moet toch echt optimaal 14,0 mm zijn..

groetjes
Re:Kortsluiting op wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Kortsluiting op wissels
Citaat van: Wim op donderdag 05 november 2009, 10:04:46
Hallo Huub,
dat moet toch echt minimaal 14 mm zijn..
maximaal 14,3 mm

groetjes


Nee bij 14,3 loopt je wiel er uit op het puntstuk bij afbuigend wissel. Maximaal 14mm dus.

Mvg, Johan

Mvg, Johan
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Beste Wim,

14 mm is voor 3 rail systemen
14,3 mm is voor 2 rail !!!!
Geen verkeerde informatie rondspreiden.

Mvg

Olivier
Re:Kortsluiting op wissels
In die norm staat voor B als minimum 14,0 mm.
Maar aan zo'n maat is ook een maximum. En dat kan je afleiden uit de maten K en T.

Kmax = 15,0
Tmin = 0,9
Dus B max = 15,0 - 0,9 = 14,1.

De maat B hoort dus volgens deze norm tussen 14,0 en 14,1 te liggen.
Maar bij M* locs heb ik ze vaak smaller gezien. Bij stoomlocs zie je b.v. vaak dat de eerste en de laatste drijfas keurig op 14,0 staan, maar de tussenliggende assen staan dan iets smaller, b.v. 13,8.
De reden daarvoor zal wel zijn dat zo'n loc dan wat makkelijker door krappe bogen komt.
Re:Kortsluiting op wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Kortsluiting op wissels
Citaat van: KlaasZ op donderdag 05 november 2009, 13:14:48
Bij stoomlocs zie je b.v. vaak dat de eerste en de laatste drijfas keurig op 14,0 staan, maar de tussenliggende assen staan dan iets smaller, b.v. 13,8.
De reden daarvoor zal wel zijn dat zo'n loc dan wat makkelijker door krappe bogen komt.

Heb wel stoomloks met tussenliggende assen zonder flenzen gezien, schijnt in 1:1 ook wel voorgekomen te zijn als ik het goed begrepen heb.....

Mvg, Johan
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Ja,
ik heb mijn bericht aangepast,
optimaal is 14,0 mm
maar als je je schuifmaat pakt blijkt toch dat
heel veel M* wagentjes een flensafstand van
14,2 tot 14,3  mm hebben ...
kennelijk neemt M* het niet zo nauw!

groetjes
(bedankt dat je op zo'n vriendelijke manier word gecorrigeerd)
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Beste Wim,

Je hebt helemaal gelijk wat de maten van bestaande wielen soms zijn nml. niet juist..
Het zou niet mogen maar het is zo.
Is soms ook de reden waarom mensen problemen hebben met onstporingen met standaard
materiaal.

Bij Lidl deze week een digitale schuifmaat voor 10 ?

Mvg

Olivier
Re:Kortsluiting op wissels
Hallo Huub,

Niet alleen bij Marklin en Roco maar dat had ik ook bij enkele Fleischmann loks.
In jouw geval is wat Joahn al aangaf de Puko een beetje afslijpen of wegvijlen.

Mvg,
Peter
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2021

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 05 november 2009, 09:33:59

Bij Märklin is lang niet alles even perfect, ik heb hier op forum al wel diverse voorbeelden van gegeven.

Mvg, Johan

Als we jou toch niet hadden...........
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Iedereen bedankt voor de snelle reacties !

Er zijn dus 2 oplossingen:
Puko minimaal afslijpen en zo het probleem te sussen, of:
Alle stoute loks nameten en eventueel de flensafstand te vergroten, indien mogelijk.

Dat laatste is bij de 3053 en andere, oude loks geen probleem.

grv Huub


Re:Kortsluiting op wissels
Kroko14253
gast

Re:Kortsluiting op wissels
Hallo,

Op mijn nu afgebroken baan had ik ook een dergelijk probleem, toen ik mijn 3029 op de rails zette en ging rijden.
Ik had daarop C-rails liggen, met de slanke wissels. Ik heb de afstand tussen de flenzen niet nagemeten, maar ik heb de volgende oplossing toegepast (zie foto):
Een smalle, dunne kunststof strip werd tegen de puko's gelijmd, zodat de flens niet tegen de puko kan komen.



Deze heb ik vervolgens nog even zwart geverfd.
Met de aanleg van mijn nieuwe baan met K-rails en slanke wissels zal ik hier even naar kijken en wanneer nodig, een aanpassing doen.

Groetjes

Harry
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Heren,

Mag ik jullie hartelijk danken voor de hier gevoerde discussie?

Ik heb al een hele tijd problemen met het kortsluitverschijnsel op slanke k-rails. Al een jaar geleden een oplossing van Kroko14253 gekregen die wel werkt, maar vereist dat je al je wissels onderhanden neemt.

Vanavond de twee locs met problemen eens nagemeten en jawel, 13,5 mm. Beiden bijgesteld naar 14mm en de problemen zijn over!

Dank, dank, dank
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Ziet er professioneel uit Harry !

Simpeler lijkt me toch de wielen op meten en eventueel aan te passen.

En Arjan, je mag hier ook zelf vragen stellen hoor, had je niet zo lang hoeven wachten  :lol:
Maar gelukkig is nu alles goed nou bij je loks !

Ik ga komend weekend eerst eens aan die wielen/assen morrelen.

grv Huub

p.s. ik heb de wielen van de Roco Vt11.5 (uit een startset) opgemeten: die zijn precies 14,3mm.
(ja, het is een 2-rail-versie, nu nog wel)



Re:Kortsluiting op wissels
Kroko14253
gast

Re:Kortsluiting op wissels
Hallo,

Ja, het is inderdaad simpeler om de flensafstand aan te passen. Daar dacht ik op dat moment niet aan. Zoals gezegd, ga ik deze afstand bij de 3029 eens eventjes nameten.

Groetjes

Harry

PS: fijn om te horen dat de problemen opgelost zijn.
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Zijn de puntcontact (spanning) misschien naar beneden gedruk. De sleper moet hier omhoog gedrukt worden, bij het voorbij gaan, om geen sluiting te maken met het tussenstuk (massa).

Groet Roos
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Huub op de foto links boven de gele pijl zie ik een draad (metaal ?). Is dit misschien het probleem of is het een haar misschien?
maat tussen de flensen 16,9 gemeten.

groet

Roos
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2006

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Beste Roos,

Welke schaal rijd jij ?
De afstand tussen de flenzen meten (kleinste afstand tussen de wielen)

Mvg

Olivier
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Ik bedoel de afstand tussen rails binnenmaats gemeten. Niet van de wielen

sorry,


martin roos
Re:Kortsluiting op wissels
Lid sinds: 2008

offline
Re:Kortsluiting op wissels
Citaat van: roos op zaterdag 07 november 2009, 17:50:25
Huub op de foto links boven de gele pijl zie ik een draad (metaal ?). Is dit misschien het probleem of is het een haar misschien?
maat tussen de flensen 16,9 gemeten.

groet

Roos

Zal wel een haar zijn.
Heb het probleem bij meerdere wissels van het zelfde type geconstateerd.
En ik kan precies zien waar de sluiting ontstaat omdat de 'Drehgestellblende' van de lok af is.
Die lok heeft een afstand van 13,7 mm tussen de flenzen van de probleemwielen, dus eerst maar eens op de rekbank ermee