Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen

Gestart door Perk vrijdag 23 oktober 2009, 12:25:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Goedemiddag forum leden, als nieuw lid zal ik mij even snel voorstellen. Mijn naam is Ernst Perk en ik ben woonachtig in Amsterdam. Ik ben vanaf jongs af aan opgegroeid met Marklin H0 en heb deze hobby een aantal jaren geleden nieuw leven ingeblazen. Momenteel bezit ik voornamelijk materieel van de SBB. Ik heb verschillende analoge en delta locs omgebouwd naar digitaal en ben ook zo ook aan mijn laatste project begonnen, het ombouwen van de 34345.
In eerste instantie heb de motor vervangen en lokpilot mfx ingebouwd met nem stekker, loopt allemaal als een zonnetje. De lichtplatine's die in 34345 zijn ingebouwd hebben alleen 3-voor 1-achter signalering, terwijl mijn 37345 ook nog de schijnwerper functie heeft. Aangezien ik deze functies een toevoeging vindt heb ik besloten om de lichtplatine's van de 37345 in te bouwen. Deze wilde ik bestellen bij Harlaar Badhoeverdorp, maar na een gesprek heb ik besloten om de lichtplatine's met de warmwitte leds (o.a. 37356) in te bouwen.

En nu beginnen de problemen, Geel aangesloten op A6, wit op A8 en  blauw op A7 (kleurcodering ESU). Volgens Harlaar waren er geen weerstanden nodig aangezien deze al op de platine zitten, lijkt te kloppen aangezien ik duidelijk 3 weerstanden zie. De schijnwerper heeft nog wel een weerstand nodig en hiervoor heb ik gekozen voor 3K3 en deze moet dan op A12 komen.
Echter na het solderen krijg ik een zeer zwak licht en het midden licht doet helemaal niets, bij schakelen lichten de ledjes vel op en branden daarna weer heel erg zwak. De schijnwerper functies doen ook helemaal niets.
Ergens heb ik waarschijnlijk een fout gemaakt, maar ik kan er maar niet achter komen waar, hopelijk heeft een van jullie letterlijk het licht gezien.
Met vriendelijke groet,
Ernst Perk
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Hoi Ernst welkom op het forum, the place to be.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Ik ken die printjes niet,  maar het lijkt erop dat A6 en A7 de retour is en dat daar geel en wit aan horen.
Blauw zal aan A8 of A12 moeten, ik denk A8 en dat A12 de schijnwerpers aanstuurt.
Misschien dat Johan of Joost dit weten.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Ik ken dit printje ook niet.
Ik weet niet of Märklin een vaste volgorde aanhoud bij alle verlichting printjes?
Ik heb hier een ander verlichtings printje liggen zonder voorschakelweerstanden. Als ik dat vergelijk dan zou het op het volgende uitkomen:

A6 - de gemeenschappelijke (+)
A7 - verlichting voor
A12- verlichting achter
A8 - extra functie (schijnwerper)

Als ik dat vertaal naar de ESU draadkleurcode dan wordt het als volgd:

A6 - blauw
A7 - wit
A12 - geel
A8 - groen of bruin (naar gelang de gewenste extra functie)

Letop! wat ik hier schrijf is geen garantie dat het goed is!

Met een extra losse voorschakelweerstand er tussen kun je altijd experimenteren of het klopt

Mvg, Johan
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Als je dat witte afdekplaatje verwijderd, kun je aan het verloop van de printbanen zien, hoe eea moet worden aangesloten.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik denk dat ik toch maar eerst even het afdekplaatje verwijder om te kijken hoe de banen lopen en zal dan ook even een foto plaatsen. Op het forum heb ik al vaker gelezen dat je deze vervolgens weer terug kunt lijmen.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Goedenavond,

Vandaag het afdekplaatje verwijderd en na grondig bestuderen tot de volgende conclusie gekomen.

A6 = licht voor (witte draad)
A8 = schijnwerper (de aux 1 & 2 op de decoder, dus de paarse en groene draad)
A12 = retour (blauwe draad)
A7 = licht achter (gele draad)


Het geheel aangesloten en prachtig.....alleen brandt nu het rechtervoor-, het middenvoor- en rechterachterlicht, het linkervoorlicht brandt niet . Het schakelen gaat goed en als ik de schijnwerpers aanzet dan branden wel alle drie lichten.
Ik heb het idee dat het feit dat het linkervoorlicht niet brandt aan de decoder ligt. Weet iemand of de lokpilot v3.0 mfx te programeren is met een mobile station om dit wel voor elkaar te krijgen, of hebben jullie nog andere suggesties?
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Wat is nu de status van dit probleem?
Ben erg benieuwd hoe de draden  nu  moeten worden aangesloten.
Er zitten 3 SMD-leds op de print, is dat voor elke SMD-led een?
Voor de schijnwerpers zitten er dus geen weerstanden. Deze moeten dus nog worden toegevoegd. Heb op het HAG-forum gelezen dat er 2k7 tussen moet.
Iemand hier ervaring mee?
Groet,
Erwin
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Nog even een toevoeging;
Ons Forumlid Hans Biere bezit model 37356. In dit model zijn deze led-printjes toegepast door M, het betreft hier artikelnummer 137084.
Misschien wil Hans de kap even open schroeven en een foto plaatsen van de aansluitingen van deze ledprint.
Op de centrale print kun je dan ook zien wat voor SMD-weerstand M heeft toegepast voor de schijnwerpers.
Groet,
Erwin
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Ik heb zelf loc 37345.
Mocht Hans niet in de gelegenheid zijn, wil ik vanavond ook wel even een foto maken.
Andre
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Hallo Andre,

Geweldig. Wel zitten er in model 37345 andere ledprintjes dan in model 37356. Denk dan ook niet dat de aansluitingen overeenkomen.
groet,
Erwin
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Goedemiddag,

Het probleem is dat er in de marklin digital decoder van de loc 37345 een functie zit ingebakken die er voor zorgt dat  bij het schakelen van richting ook het linkervoorlampje gaat branden (voor als in de rijrichting). Ik heb de platine uit deze loc in mijn delta loc 34345 gezet en een ESU lokpilot v3.0 mfx ingebouwd. Deze decoder kent deze schakeling niet en dus brandt het linkervoorlampje niet, dit is volgens Harlaar ook niet te verhelpen. Uiteindelijk heb ik in samenspraak met Harlaar besloten om een extra functie draadje naar de linker aansluitpunten op de platine te laten lopen en deze doormiddel van het programmeren van de lokpilot altijd te laten branden als de lichten worden aangezet.
Op de schijnwerper zit trouwens een 3k3 weerstand en deze geeft een zeer mooi licht.
Ik zal vanavond een foto van het resultaat plaatsen, echter de lokpilot moet nog geprogrammeerd worden.
Groeten,
Ernst
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Hier het resultaat van de ombouw:

Zonder schijnwerpers

Met schijnwerpers

Ik ben erg tevreden met het resultaat, alleen moet ik dus not de functie voor de linkervoorlamp programmeren. Je kunt ook zien dat de schijnwerpers twee losstaande led'jes zijn, aangezien ook met schijnwerper de lamp links voor niet schijnt, vandaar het verschil in sterkte.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Een mooi resultaat, warmwit is veel beter dan geel.
Het probleem van het linkervoorlampje is heus wel op te lossen, het betreft hier gewoon een zwitserse lichtwisseling gerealiseerd met een diode-schakeling. Deze diodes zijn op de printplaat van de 37345 aanwezig. Plaats je nu een andere decoder zal je de diodeschakeling apart moeten aanbrengen, maar dat is niet zo lastig.
Groet,
Erwin
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
als ik me goed herinner heeft Menno (MadMenno) er vorig jaar een topic over geschreven... misschien kun je het zo terugvinden
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Walter, ging dat niet om ledprintjes in een Re460?
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Citaat van: Re460 op zondag 24 januari 2010, 21:51:14
Het probleem van het linkervoorlampje is heus wel op te lossen, het betreft hier gewoon een zwitserse lichtwisseling gerealiseerd met een diode-schakeling. Deze diodes zijn op de printplaat van de 37345 aanwezig. Plaats je nu een andere decoder zal je de diodeschakeling apart moeten aanbrengen, maar dat is niet zo lastig.
Erwin bedankt voor je antwoord. Ik heb niet heel erg veel verstand van elektrische schema's, maar als ik nu voor het linkerlampje twee diode's plaats en zowel de gele als witte draad op een van de diode's aansluit, brandt de lamp dan niet altijd? Ik heb geprobeerd een schema te maken.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Hallo,

Ik heb ook deze ombouw gedaan en kwam ook tot de ontdekking dat de LED links onder veel feller schijnt dan de andere.

Gr Joost
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Hallo Ernst en Joost,

Het verschil in felheid komt omdat 2 leds in serie staan en de andere solo wordt aangestuurd. Als je nu gelijke voorschakelweerstanden gebruikt  krijg je het verschil. Beter is om voor de leds in serie een kleinere weerstand te kiezen.

Het schema van Ernst is niet correct. Ik weet natuurlijk niet hoe je loc er van binnen uit ziet, maar voor de zwitserse lichtwissel (zonder schijnwerpers) geldt;
-De led voor het witte achterlicht (rechts) moet afzonderlijk kunnen worden aangestuurd, de leds voor het bovenste en onderste frontsein staan in serie. Je krijgt naar de ledprint dus 3 draden; wit, geel en blauw (dat is de plus). Heel kort; grijze draad van decoder gaat naar de kathode (-) van 2 diodes en van daar naar licht voor links en licht voor rechts. De gele draad van de decoder gaat ook weer naar de kathode van 2 diodes en van daar naar licht achter rechts en licht achter links. De andere aansluitingen van de lampjes kun je met elkaar verbinden met de blauwe draad.
Er is vast wel ergens een schemaatje van dit, kijk b.v. eens op de site van HGH.
Zelf gebruik ik voor deze schakeling
een printje van Marklin ET-nummer 62255. Je kunt de aux 1 en aux 2 van de decoder nu gebruiken voor andere doeleinden.
Groet,
Erwin
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Joost mijn linksvoor doet het helemaal niet, dat je toch licht ziet op het tweede plaatje komt omdat de schijnwerperlampen dan worden aangestuurd en dit zijn niet dezelfde als de normale. Dit verklaard ook het verschil aangezien rechts de normale lamp en de schijnwerper lamp  aanstaat en links alleen de schijnwerperlamp. De normale lamp brandt nooit.
Erwin rechtsachter wordt ook apart aangestuurd, als je loc keert, dan staat er stroom over wit en niet meer over geel (dit schema is dus voor een specifieke kant van de loc), het lampje rechtsachter gaat dan ook branden. Dit is hetzelfde lampje als linksvoor wat nooit brandt.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga eens kijken of ik mede dankzij jullie hulp dit probleem kan tackelen.
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Goedenavond,

Het doel is eindelijk bereikt, nadat Erwin mij gewezen had op het 62255 Marklin printplaatje, is de lichtschakeling correct. Na wat google'en kwam ik het volgende schemaatje tegen:
(c) Jürgen Schad
Hierbij de link: http://www.jus-kn.de/ch_licht.htm
Na grondig bestudeerd te hebben, heb ik besloten om een eigen printplaatje met schakelingen te maken, hierbij het resultaat:

Waarbij op de onderste rij van de printplaat onder de diode's de geleiding is onderbroken en op de bovenste rij in het midden.
Bedankt voor alle hulp en nu ga ik aan de slag met drie maal HAG.
Ernst
Re:Marklin 34345 Re 4/4 II ombouwen
Veel succes.
Erwin