Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schaduwstation

Gestart door hermanus zaterdag 17 oktober 2009, 08:38:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaduwstation
hermanus
gast

schaduwstation
Hoi
Is het mogelijk een schaduwstation met 2spooren te automatiseren als je rijdt met een mobilestation?
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Ja, waarom niet.
B.v. de ene trein komt binnen en de andere vertrekt. Dit met twee schakelrails en een elektromagnetisch relais.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi
Als ik het goed heb heb ik nodig 2 keer schakelrail en 1 ma7244 en daarmee moet ik dan dit kunnen waarmaken of komt er nog meer bij kijken.

Groet Manus
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: hermanus op zaterdag 17 oktober 2009, 13:17:52nodig 2 keer schakelrail en 1 ma7244 en daarmee moet ik dan dit kunnen waarmaken
Of een 7245.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
7244 of 7245 zijn volgens mij het zelfde alleen weet ik niet of de 7245 nog tekoop is (op diverse site geprobeerd maar ze kunnen het product niet)maar dat voor latere zorg.
Als ik dit aanschaf is het dan simpel om aantesluiten.
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Het is simpel aan te sluiten, bijna net zo simpel als het aansluiten van een elektrische wissel op schakelrails.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: Freak op zaterdag 17 oktober 2009, 17:30:34
Het is simpel aan te sluiten, bijna net zo simpel als het aansluiten van een elektrische wissel op schakelrails.

Mvg,
Peter
kan daar nog niks over zeggen heb ik namelijk nog nooit gedaan (heb nog geen schakelrails)
Binnenkort maar langs de winkel en gaan shopen en dan maar aansluiten.
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:schaduwstation
Beste Hermanus,

Hou er wel rekening mee dat je de wissels niet kunt schakelen met het MS en dat je ook stroomloze secties moet maken, die ook weer relais geschakeld moeten worden, dus ook niet door het MS (wellicht een overbodige mededeling, maat je weet maar nooit)

Groet, Anne W
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: Anne W op zondag 18 oktober 2009, 00:00:26
Beste Hermanus,

Hou er wel rekening mee dat je de wissels niet kunt schakelen met het MS en dat je ook stroomloze secties moet maken, die ook weer relais geschakeld moeten worden, dus ook niet door het MS (wellicht een overbodige mededeling, maat je weet maar nooit)

Groet, Anne W
Niks is overbodig,met het elektrische systeem ben ik echt nog een leek.
Als ik het goed begrijp worden de wissels geschakeld met een kontactrail,
deze sturen ook de 7244 aan waardoor de stroomloze secties weer stroom krijgen en de wissel naar het spoor gaat waar de stroom op staat,De trein die kontakt maakt komt dan zonder stroom te staan.

Groet Manus
Re:schaduwstation
KlaasZ
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: hermanus op zaterdag 17 oktober 2009, 17:26:34
7244 of 7245 zijn volgens mij het zelfde
Niet helemaal. De contacten zijn een beetje anders.

Uit een ander draadje gevist:
Citaat van: Henk op donderdag 08 oktober 2009, 23:59:08
De 7245 is de oude uitvoering met 2 maak- en 1 wisselcontact.
De nieuwe 7244 heeft 4 wisselkontakten (en is dus veel uitgebreider).
Re:schaduwstation
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:schaduwstation
hallo allemaal,
ik heb hier even een plannetje uitgetekend voor Manus,



tussen de rooie streepjes heb je du sporen geïsoleerd van rest.
de blauwe bollen zijn je schakelrails.
spoor 1 is het bovenste spoor.
in spoor 1 staat een een trein voor het rode sein. er komt een trein ingereden in spoor 2. die trein komt dan schakelrail 4tegen en zorgt ervoor dat de trein op spoor 1 doorijdt. de trein op spoor 2 stopt dan voor het rode sein. de trein van spoor 1 rijd door en komt schakelrails 1 tegen en zet het sein op rood van spoor 1 en zorgt ervoor dat W1 en W2 in de juiste stand komen voor de volgende trein die in spoor 2 komt toegereden. er komt een trein ingereden naar spoor 2 komt contactrail 3 tegen, die zorgt ervoor dat spoor 2 groen krijgt. de trein op spoor 1 stopt voor het rode sein. de trein van spoor 2 rijdt door en komt schakelrail 2 tegen die zorgt ervoor dat de wissel W1 en W2 goed staan voor de volgende trein. schakelrails zorgt er tevens voor dat het sein op spoor 2 rood wordt.
om dit nog eens te verduidelijken:
schakelrail 1 zet W1 en W2 rechtdoor en het sein op spoor 1 rood.
schakelrail 2 zet W1 en W2 afbuigend en het sein op spoor 2 rood.
schakelrail 3 zet sein op spoor 2 op groen.
schakelrail 4 zet zein op spoor 1 op groen.

ik gebruik wel seinen met een relais maar in een schaduwstation is dat eigenlijk niet nodig. het steund op hetzelfde principe.
de schakelrails worden hier geactiveert door de sleper van de locomotief zodat er alleen een impulscontact is.
hopelijk wordt je er wijzer uit. :lol:
je kan het ook nog anders doen maar ik denk wel dat dit de beste methode is :D

Groetjes,
Alexander
ps. ik heb nog contactrails voor je voor 5 euro stuk met originele doos!
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi
Ik neem aan dat er tegen de klok in word gereden.
Als ik nu met schakel 4, baan 1 op groen, baan 2 op rood en wissel 2 naar baan1.
met schakel 3, baan 2 op groen ,baan 1 op rood en wissel 2 naar baan2.
Dan heb ik schakel 1 en 2 niet nodig wissel 1 schakel ik niet die wordt vanzelf open gereden
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Schakel 1 en 2 heb je niet nodig.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:schaduwstation
hallo Peter en Manus,
jullie hebben gelijk dat schakelrail 1 en 2 niet nodig zijn. maar als het een zchtbaar schaduwstation is dat is dat leuker dat het sein op rood springt nadat de trein is gepasseerd.

Groetjes,
Alexander
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation

hoi het schaduwstation komt in een berg vandaar maar 2 schakels

Groet Manus
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:schaduwstation
Beste Manus,

Toevallig ingeschreven voor de gastendag op 7 november?

Groet, Anne W
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: Anne W op zondag 18 oktober 2009, 22:44:42
Beste Manus,

Toevallig ingeschreven voor de gastendag op 7 november?

Groet, Anne W
Nee dat heb ik niet
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Nadenkend over Alexander zijn tips ben ik tot het volgende gekomen


Alleen nu mijn volgende vraag:
1:rechts boven is het schaduw en zal geschakeld worden door een 7244 maar links is het zichtbarestation en die wil ik met seinen. Heb ik daar dan ook een 7244 voor nodig
2:Ik heb 4 hobbyseinen van marklin 74380 kan ik die hier voor gebruiken er staat namelijk alleen te schakelen metschakelbord 72750.

Groet Manus
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Hallo Manus,

Daar kun je ook een 7244 voor gebruiken.
Let wel de 74380 zijn voorseinen, geen hoofdseinen.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
sorry bedoel de74391
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:schaduwstation
Beste Manus,

Jammer, wat ik je wil laten doen is nadenken over het eindresultaat, nu ben je in het stadium van "treinen met een ruk laten stoppen in het station", is dat het eindresultaat wat je in gedachten hebt?

Groet, Anne W
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:schaduwstation
Voor een mooi schema

KLIK HIER
Re:schaduwstation
Wasmi
gast

Re:schaduwstation
Hoezo mooi??? als je even verder leest zie je dat het niet werkt!
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:schaduwstation
De gele draad moet wel nog naar een aansluitbus op de trafo gebracht worden.Anders kan je relais niet functioneren.ook opletten dat je geen oudere decoders (C80) hebt,want dan moet je nog een weerstandje  van 1,5 K toevoegen op het stroomloos deel voor de geheugenfunktie van de decoder.Het schema ziet er volgens mij wel goed uit.
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi allemaal
De trein rijd tegen de klok in.
Mijn bedoeling is als volgt;De treinen ombeurten te laten vertrekken uit het schaduwstation,dit gaat zonder seinen.
Ook wil ik de treinen ombeurten laten vertrekken uit het zichtbare station,dit wil ik wel met seinen en zoals Alexander beschrijft waneer de trein het sein paseert het sein doormiddel van een kontactrail weer op rood gaat.
Na de bocht plaats ik weer een sein terhoogte van de overgang volgens het zelfde principe,waneer er een trein vertrekt uit het schaduw zal dit sein weer naar groen gaan en dit zelfde voor het zichtbare

@ Anne w;hier heb ik over na gedacht maar nu schakel ik de seinen met een schakelkast en blijft het sein op groen staan als de trein voorbij is of ik moet zelf de schakel omzetten.

Op deze manier heb ik aardig beveiligd traject en ik snap het zelf ook nog een beetje

Groet Manus
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:schaduwstation
Als je na het sein een schakelrail legt dan zet deze het sein weer op rood.Gewoon dit draadje aansluiten op het busje dat het sein op rood zet.
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: bellejt op dinsdag 20 oktober 2009, 19:27:01
Als je na het sein een schakelrail legt dan zet deze het sein weer op rood.Gewoon dit draadje aansluiten op het busje dat het sein op rood zet.
Ik neem aan dat dat busje op de 7244 zit.
Mijn seinen hebben 3 draden 2blauw en 1rood ,de blauwe zijn voor het seinbeeld (rood en groen denk ik) en de rode voor stroom op de baan.
bij de schakelkast72750 krijgt de sein stroom via de schakelkast, krijgt hij dan ook stroom via de 7244 en moet de rode draad ook nog gebruikt worden
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Hallo Herman,

Voor het aansluiten van het sein 74391 gebruik je de blauwe draden voor de seinverlichting. De rode en groene leds staan antiparallel.
Op de site van het 3railforum staat een voorbeeld hoe je het aan kunt sluiten m.b.v. twee diodes voor het omschakelen. Het omschakelan kan ook met een 7244 of 7245.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:schaduwstation
Beste Manus,

Je bent dan op het zichtbare gedeelte zelf de machinist die de trein op het station zachtjes tot stilstand brengt?

Groet, Anne W
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi



Gaat dit de goede kant op zo ,of moet ik voor elk contactrail een aansluiting op de 7244 hebben.

Re:schaduwstation
Lid sinds: 2006

offline
Re:schaduwstation
Een 7244 heeft 2 toestanden en hiervoor 2 blauwe schakeldraden (met een rood en groen stekertje).
In de 7244 zitten 4 schakelaars met wisselkontakten. Dit wil zeggen dat er iedere schakelaars een gemeenschappelijk kontakt heeft dat in de ene toestand naar het ene en in de anders toestand naar het andere kontakt is doorverbonden.
De 7245 is veel beperkter. Zie schema.


De draden in het schema van Hermanus kan ik niet thuisbrengen. Dus wat het doet en of het werkt kan ik uit het schema in ieder geval niet afleiden. Volgens mij staan er in het schema 4 schakeldraden per relais getekend.

Het idee (2 treinen afwisselen) is echter heel goed realiseerbaar.

Een ding lukt niet: een trein wisselen en tegelijkertijd een bloksysteem maken met slechts één 7244. De 7244 heeft namelijk slechts 2 toestanden en geen 3 ! Je hebt dan 2 7244 nodig op iedere plaats.

groetjes
Henk
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Zo te zien wil Hermanus het volgende:
Van links naar rechts een blokssein, een station met 2 sporen, een bloksein en een schaduw station met twee sporen.
Voor de blokseinen een 7244 (min 2x om), station met 2 sporen en seinen een 7244 (min 2x om) en voor het schaduwstation een 7245 (of 7244).
Voor het omschakelen van de seinverlichting zijn ook per sein 2 diodes nodig.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi
Dus als ik het goed begrijp sluit je aan de zijkant bij groen en rood de schakelrail aan en kun je daar 4 dingen mee schakeln.
als ik kijk naar het plan van Alexander (treinen om en om en seinen schakelen)hoeveel 7244 heb ik daar dan voor nodig?
Daar staan 4schakelrails getekend
Groet Manus
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2006

offline
Re:schaduwstation
Het kan met 1x 7244 (nadeel je kan niet beide seinen tegelijkertijd op rood zetten).
Je hebt dan voldoende aan 2 Schakelrails (schakelt dan de 7244 en de wissel).

Als 2x 7244 gebruikt kun je beide seinen wel op rood zetten. Iedere 7244 schakelt zijn eigen spoor.
2 schakelrails schakelen de wissel en het sein (op het andere spoor op groen).
Het sein wordt door het vertrekkende trein weer op rood gezet, dit kan op de manier van Alexander (2 extra schakelrails). Maar dit kan ook door 1 schakelrail na de wissel te plaatsen die beide seinen op rood zet.

groetjes
Henk
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi
Ik ga het gewoon op nieuw proberen enkel heb ik nu maar een station getekend(iets overzichtiger)

Re:schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:schaduwstation
als je met oude Marklinseinen werkt kan je ook een deel van de vroegere kontakten voor onderbreking van middenrail of bovenleiding gebruiken.Op mijn oude M hoofdseinen zijn 2 schakelkontakten aanwezig.
Re:schaduwstation
Lid sinds: 2006

offline
Re:schaduwstation
1.
Waarom loopt er een groene draad naar de geisoleerde railstukken ?
De rode draad alleen is toch genoeg.

2.
Ik mis de draden van de gemeenschappelijke kontakten bij de seinen. Het sein linksonder heeft een rode draad vanaf de wissel, deze ontbreekt bij de andere seinen. Let op: het stuk rails bij deze wissel is geisoleerd ten opzichte van de wissel links en de baan rechts van het rechtersein.
Gebruik een ringleiding en sluit hier de seinen en de baanvakken tussen de seinen op aan. Voor het overzicht kun je dit beter met een letter aangeven dan alle draden in je schema te tekenen.

3.
De twee linker schakelrails zijn met elkaar verbonden en schakelen dus allebei de seinen tegelijkertijd op rood. Je kunt deze dus net zo goed vervangen door één schakelrail links van de wissel.

groetjes
Henk
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi Henk
Ik heb voor mij zelf geprobeerd een schema temaken wat een elektraleek als ik nog een beetje begrijp vandaar de rode en groene draaden op het geisoleerde gedeelte(rood=stoppen groen=rijden)
Ik snap nog wel dat ik dan de rode draad (geen stroom) in de praktijk weg kan laten.
Wat betreft de rode draad bij het sein links onder: Als je naar het schema kijkt is er bij het bovenste sein een groenedraad getekend naar de wissel hiermee bedoel ik dat de wissel afbuigt en rechtdoor schakelt.
Dan nog over de 2 schakelrails: in mijn baanplan wordt de wissel gevolgd door een 24077 en daarna een bocht van R4 heb daar al comentaar overgahad en geprobeerd de 077 tevervangen door een 094 dit was geen probleem.
De geisoleerde gedeeltes overbrug ik met een draad tussen de sporen die aansluiten op dit gedeelte.

Groet Manus
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
inmiddels een aansluitschema ontvangen van Peter (freak) en dat maakt een hoop duidelijk.
Nu de benodige producten aanschaffen en het op de baan uitproberen.

Groet Manus
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hallo
Ik heb toch nog een vraag,
De schakelrail voor het bloksein om het schaduwstation te beveiligen zit in een kontactrail baanstuk voor de overgang.
Kan het kwaad als ik de schakel ook gebruik als kontactrail dmv de spoorstaaf te onderbreken.

Groet Manus
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Hallo Manus,

Ik dacht je daar al eens een antwoord op gegeven te hebben.
Bij een contactrail gaat er net zolang een stroom lopen als dan er een trein op staat. Als dat te lang duurt kan een elektromagnetische aandrijving doorbranden.

Overigens haal je in een andere gestart draadje nu opeens een 5552 van Viessmann aan terwijl je hier met een 7244/45 wilt werken.
De Viessmann 5552 kun je met schakelpulsen (schakelrails) of met contactrails aansturen.


Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
hermanus
gast

Re:schaduwstation
Hoi

het kontaktrail gedeelte gebruik ik voor de overweg en de schakelrail voor het bloksein alleen ligt deze schakelrail in het baangedeelte wat ik als kontakt gebruik voor de overweg.
Dus als de trein overhet kontakt gedeelte rijd gaan de bomen naar beneden en als hij ondertussen over de schakel rijd het sein op rood (vandaar deze vraag)
Waarom de 5552; als ik het schema bekijk wat jij gemaakt hebt heb ik voor het schaduw gedeelte en het blok gedeelte maar 2x2 aansluitingen nodig .De 7244 doet 1x4 en heb er daar dan 2x7244 voor nodig terwijl ik er van de 4 maar 2 gebruik voor het zichtbare gedeelte zal ikwel met de 7244 gaan werken omdat er dan ook seinen bij komen.
Re:schaduwstation
leonard
gast

Re:schaduwstation
Met veel belangstelling de discussie rond de 7244 gelezen. Ik probeer met reed contacten de stationsverlichting door de trein te laten schakelen. Ik kom niet uit de aansluitingen.
1) om te beginnen; moet de stationsverlichting in serie of parallel staan? Of maakt dat niet uit?
2) uiteindelijk houdt je van die verlichting in parallel aan beide einden van de rij (10) lampjes een gele en een bruine draad over. In serie aan de ene kant een gele en aan de andere kant de bruine. En dan? Waar komt het ene en waar het andere reed contact?
3) wat te doen met die twee blauwe draden en die ene gele die aan de 7244 gemonteerd zitten.
Heeft iemand een schemaatje in kleur?
Oh ja, nog een vraagje. Ik schakel mijn wissels met het CS. Kun je met die 7244 en het CS nu ook ter besparing van seinen een schaduwstation schakelen?
Allemaal stomme vragen waarschijnlijk. Ik heb van electriciteit en dergelijke (nog) heel weinig verstand.
Bedankt al vast :P
Leonard
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Hallo Leonard,

Download om te beginnen eens de volgende document eens:
Electrotechniek van Märklin.Handboek (Bron Marklin)
http://modelspoorh0.nl/downloads.htm

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
leonard
gast

Re:schaduwstation
Dank Peter voor je snelle reaktie. Ik heb dat handboek (sturen, schakelen, rijden) voor mij liggen. Op blz 93 beschrijft men het reed contact. Dat is het dan. Uit dit of een van de andere handboeken heb ik ook het idee van verlichting schakelen door de trein met reed contacten. Maar hoe die verbindingen tot stand gebracht worden kan ik echt niet vinden. Ook het mooie schema van de 7244 hieronder voor wisselbesturing laat mijn lampjes niet branden. Ik begrijp dat de trein een puls geeft aan het reed contact. Dan moet de 7244 voor continue stroom zorgen. Wat ik ook probeer (droog in de hand met magneetje) er gebeurt niets. Ik ben echt een beetje teneinde raad. Zit nu al voor het 2e weekend te zoeken en me te ergeren.
Een enkel schema los uit de hand getekend in kleur zou mij zeer welkom zijn.
Groeten
Leonard
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
De gele draad van het relais gaat naar de gele aansluiting van de trafo.
Met de blauwe draden kun je schakelen door ze even tegen de bruine aansluiting te houden. Als je nu een reedcontact in serie met de blauwe draad aansluit moet je hem met een magneet kunnen bedienen.
Als dat werkt ben je al een heel stuk verder.
Gebruik wel een aparte trafo.


Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
leonard
gast

Re:schaduwstation
Hallo Peter,
Kind kan de was doen hè :D. Even de hond uitlaten ga ik het nog voor het slapen gaan proberen!
Alvast bedankt!
Re:schaduwstation
leonard
gast

Re:schaduwstation
Peter, het spijt mij. Ik had mijn schema getekend en gescanned maar ik weet zelfs niet hoe ik dat via Mijn afbeeldingen in dit bericht krijg. Maar goed, ik probeer het met woorden.
De gele draad van 7244 naar trafo. OK
De blauwe (welke van de twee) even tegen de bruine (waar haal ik bruin vandaan?)
Reedcontact in serie met blauwe (heb ik gesoldeerd aan /één van de twee blauwe draden maar heeft dan een open einde. Wat verder te doen?)

Ik heb op een van de 2 blauwe draden achter het reedcontact 2 lampjes in serie gesoldeerd. Blijft er een open eind. Blijft ook de 2e blauwe draad met niets eraan.
Op de 7244 staan 4 setjes met 3 uitgangen. In het eerste setje heb ik een bruine en een gele draad gestoken. Vervolgens gele draad verbonden heb met de vaste gele draad van de 7244 naar de trafo) Met de bruine draad van alles geprobeerd tot en met kortsluiting (ik heb wel een aparte trafo waarop de wisselverlichting staat en waarop deze 7244 ook is aangesloten)
Ik begrijp ook dat ik met 2 reedcontacten moet werken, 1 om de verlichting aan te schakelen en 1 om uit te schakelen.
Zoals je ziet ben ik lekker in de weer geweest. Alleen geen resultaat. (de lampjes zijn OK!)
Je begrijpt dat ik licht wanhopig word.
groetjes maar weer.
Leonard
Re:schaduwstation
Freak
gast

Re:schaduwstation
Citaat van: leonard op zaterdag 12 december 2009, 23:51:19De blauwe (welke van de twee) even tegen de bruine (waar haal ik bruin vandaan?)
Wat voor trafo (merk/type) gebruik je ?.

Mvg,
Peter
Re:schaduwstation
leonard
gast

Re:schaduwstation
Fijn dat je ook nog op bent! Marklin systems 60VA