Hallo iedereen
De laatste update is alweer van 18 mei (precies een maand geleden!), dus het mag wel weer eens. Ik ben de laatste tijd wat minder actief op het forum omdat ik het wat drukker heb en omdat met het mooie weer de "zomerhobby's" ook weer tijd gaan eten. Zo gaat er natuurlijk weer van alles stuk bij de Dafjes (maar ze rijden) en "moet" ik me af en toe over de grens melden voor wat echte treintjes. Maar niet getreurd, de modelbaan ligt niet stil. En ik heb de afgelopen maand toch wel weer genoeg gedaan voor een grote update, dus daar komt 'ie dan:
Hier was ik gebleven. De brug heeft z'n ruwe vorm en de bergen er om heen worden passend gemaakt:
De 2e helft van de boog moet ook nog even gemaakt worden. Eerst maar eens wat wegsnijden:
Dan in elkaar:
En vervolgens de mat-blauwe verf erop.
Et voila; een boog
De berg wordt nog bijgewerkt om het allemaal wat beter eruit te laten zien. Daarbij was er hier en daar wat "aangepast" op de maten van de brug en de scheuren zagen er niet heel natuurlijk uit.
Ook de ruïne op de rechter berg staat nu vast op z'n plek
Hier een foto zonder flits om te laten zien dat het felle blauw met tegenlicht al een stuk minder opvalt en wat natuurlijker in het plaatje past. De "tandspleet" in de boog is nu weggewerkt.
Om de grote brugpijler te laten passen moest ook bij de linker berg wat weggebroken worden:
Voor de perfecte passing heb ik de pijler ingepakt in huishoudfolie en daar tegenaan de tegellijm gesmeerd.
Hierbij (dit had ik een tijdje terug al gemeld) kwam er echter wel een hoeveelheid tegellijm in de berg terecht, recht boven een wissel. Gelukkig had ik hierover vooraf nagedacht, anders had ik nu een gigantisch probleem gehad!
Deze enorme klodder kwam er onder uit. Als dat toch eens op de rails terecht was gekomen...
Nog een beetje bijsmeren. Het brugdek met de boog was hier nog een los onderdeel
En dan nu de grote truc met het folie: de pijler gaat er zonder tegellijm uit en het folie blijft achter:
Vervolgens het folie eruit trekken en je houdt een perfecte pasvorm voor de pijler over. Nu kan ik zonder problemen de berg verven en van begroeiing voorzien, zonder dat de brug steeds in de weg staat.
Het bassin aan de voet van de vallei krijgt ook steeds meer vorm:
Even de laatste plekjes bijwerken.
Ook aan de rechter kant komt een voetstuk voor de brug:
Tijd om de pijler en de torentjes wat meer vorm te gaan geven. Ik begin met het uitzagen van de bovenkant met de kantelen:
Zo passen ze mooi in elkaar:
Lijm er tussen en laten drogen op de toren. Zo krijgt 't de goede vorm.
De ruwbouw van de eerste is klaar.
Likkie verf erop...
...en baksteenfolie...
...en dat is één. Hij wordt nog wat bijgeknipt en geverfd, maar de basis is af.
Tijd voor de volgende (ik heb weer even genoeg gefiguurzaagd voor de komende 6 maanden)
En dat is twee!
De ruwbouw van de brug is nu ver klaar.
Bij Wentink heb ik een meter I-profiel en wat hekjes gehaald. Het tunnelportaal links komt later (ooit) bij het rangeerterrein.
Van het I-profiel heb ik langsliggers onder de brug gemaakt. Het schuine stuk met de scherpe knik blijft, omdat ik dat mooier uit kan laten komen dan een ronding.
Het schuine stuk voor het zijspoor krijgt ook extra ondersteuning.
De rails komt in een pasvorm te liggen (rara waar kom de wissel...):
De ondersteuning komt ook langzaam op z'n plaats
Om het brugdek niet te dik te laten lijken en natuurlijk ook om het er beter uit te laten zien komt op de hoek een blauwe rand.
Het komt steeds een beetje meer af.
Het schuine stuk heeft deze fraaie ondersteuning gekregen...
...die precies samenvalt met de constructie van de rest van de brug!
En zo ziet het er dan van bovenaf uit.
Nadat ik de hekjes heb geplaatst werd het maar eens tijd voor een paar proefrondjes. De brugvoet rechts is nog niet hoog genoeg.
De bovenkant van het achterste torentje is hier wat naar benden gezakt. Maar goed, het gaat even om het idee...
De bovenkanten van de torens krijgen nog een schuine onderkant om ze beter bij de torens te laten aansluiten:
De brugvoet rechts wordt verhoogd:
Hij is helaas iets te breed geworden en de onderkant is nog niet goed gevuld, maar dat is wel op te lossen
Uiteraard breekt dan meteen alles uit elkaar, maar gelukkig is er altijd meer lijm...
Dan wordt het maar eens tijd om de berg een kleurtje te geven. Eerst een donker grijze onderlaag.
Vervolgens met een beige spuitbus wat subtiele nuance aanbrengen:
En daarna met een steenspuitbus er wat rotsmotief op aanbrengen. Deze spuitbus (van de Praxis; wel vrij duur...) spuit een soort lijm met vlokken. Het is dus erg belangrijk dat de ondergrond al de juiste kleur heeft!
En dit is dan hoe het er nu uit ziet. Bedenk hier nog een leuke hoeveelheid begroeiing bij en het gaat er zowaar eens een beetje realistisch uit zien
Uiteraard wordt de brug nog wel een beetje verder afgewerkt/geweatherd.
De brug is niet het enige waar ik de afgelopen maand aan heb gewerkt. Er was ook nog het probleem van de voetgangersbrug die eigenlijk net te smal was voor over twee sporen. De treinen kwamen er nèt niet tegenaan, maar het zag er eerlijk gezegd gewoon niet uit. Ik heb dus maar een 2e setje gekocht om de brug te kunnen uitbreiden...
Hier een plaatje van hoe de brug was:
Krak
De brug wordt met twee ramen verlengd (het lijkt alsof er drie bij komen, maar ik heb een hoekraam weg moeten halen).
O ja, origineel had de brug de fijne tint "deprimerend grijs". Bah...
In het groen is het toch mooier. Het is nog goed te zien welke stukken nieuw zijn, want die zijn nog niet mat afgespoten.
Na het mat spuiten kan de brug weer in elkaar:
Kijk, dat is tenminste een fatsoenlijke overspanning. En het ziet er (technisch) zelfs natuurlijker uit
Het dak zit hier nog los, want er komt nog verlichting in. Maar wat een brug hè?
Tot slot nog een heel ander projectje. Helemaal aan de linker kant van de baan heb ik een tijdje terug een extra zijspoor gemaakt. Dit spoor is zelf vrij kort, maar dat ga ik na het stootblok verlengen met 2-rail rails als "vervallen spoortje".
Eerst maar eens bielsjes verven met mat donkerbruin:
Aan het eind komt nog een stootblok.
Hier gaat het komen:
Het inmiddels vertrouwde kurk leggen, lijmen en aandrukken:
Dubbelzijdig tape over het kurk en dan kan de rails er op.
Het stootblokje er bij (het gat aan het eind naast de baan wordt nog dicht gemaakt).
Dit treintje zal hier blijven staan. Er komen nog wat boompjes en struiken bij om het geheel af te maken, zodat het echt lijkt alsof het spoor en de trein al decennia lang niet meer zijn gebruikt.
Zo, dat was 'm weer even! Zoals ik al zei ben ik de laatste tijd erg druk, maar ik zal jullie zeker op de hoogte houden van wat er gebeurt op de baan
Groetjes,
Rutger