Het is alweer tijd voor een update, want met iedere dag een half uurtje knutselen kun je toch een hoop bereiken
.
De laatste grote
update van 6 mei eindigde met de bergen in de tegellijm. Hier en daar moest ik nog wat dingetjes bijwerken, maar het leek me ook leuk om eens te kijken of de tunnelportalen wel op de goede plek stonden. Een paar millimeter afwijking zou al flink mis kunnen gaan. Om te kijken of het gelukt is gebruik ik altijd dezelfde tool: een autowagon met een busje erop. Die autowagon steekt in de bochten het meest uit en met de T1 erop heeft 'ie wel zo'n beetje de uiterste hoogte.
Eerst rechts op de berg in de bocht:
En links beneden:
Past prima. Pffff, gelukkig maar!
Tijd om weer met tegellijm te gaan kliederen. Als eerste maar eens wat bekisting maken voor de voet van de brug:
Dit wordt ruwweg de basis van de brug. Er zal nog wat in gebroken en nog wat aan bijgelijmd moeten worden, maar het begin is er!
Ook andere plekken krijgen wat extra afwerking:
Hier komt het bassin waar het watervalletje in uitkomt:
En op de rechter berg komt nog een ruïne. Hier het eerste deel:
Zo ziet de voet voor de brug er uit na uitharding. De bekisting heeft best redelijk gewerkt
.
De boog van de brug wilde ik eigenlijk zelf gaan maken van profieltjes, maar ik kwam het setje hieronder tegen met daarin eigenlijk precies wat ik zocht. Tja, dan bespaar ik me toch maar de moeite (en wat geld). Overigens zat er maar 1 brugdekdeel bij i.p.v. 2. Het viel me al op dat het doosje niet meer in plastic zat maar met plakband was dichtgemaakt. Of ik nou Wentink of Faller hiervoor de schuld moet geven weet ik niet, maar het maakt ook niet uit want ik maak het brugdek toch zelf. Het ging mij alleen om de boog
.
Zo, het linker deel van de boog zit in elkaar. Nu snel wat doen aan die verschrikkelijke grijze plastickleur!
De brugpijler met de torentjes maak ik van hout. Ik heb ze tegen elkaar aan gespannen met tape om de houtlijm goed aan te drukken. Rechts de boog in de nieuwe kleur.
Om te bepalen waar de pijler ongeveer moet komen ben ik gaan meten. Daarna heb ik weer wat tegellijm aangemaakt en heb ik de pijler op ongeveer de juiste plek in de lijm gedrukt op de voet:
En verder weer meteen wat plekjes bijgewerkt...
Het torentje van de ruïne staat nu ook (hier alleen nog niet zelfstandig
):
De pijler met het linker deel van de boog:
Na het uitharden heb ik de pijler weer losgebroken (het ging mij om de "footprint", zodat ik weet waar alles komt).
Tijd om het hout van een jasje te voorzien!
Eerst de bovenkant. Ik heb het baksteenkarton vastgelijmd met houtlijm, dus het moet goed aangedrukt worden. Om te voorkomen dat de print beschadigt heb ik wel de
plakkant naar buiten gedaan!
En zo ziet het er dan uit. Het karton voor de onderkant heb ik op deze foto ook al in vorm geknipt en gevouwen.
En weer in de dwangbuis
.
In de tussentijd heb ik het brugdek geverfd met Faller straatverf. Het wordt zo onderhand een leuk bouwpakket.
Zoiets gaat het worden. Uiteraard zijn de torentjes nog lang niet af en bovendien moet de helling aan de rechter kant nog wat worden bijgewerkt voordat ook de 2e helft van de boog past.
En met rails (nu even los erop):
Tot slot nog een tunnelportaal dat "beneden" bij het Betriebswerk komt:
Deze kon ik natuurlijk niet laten liggen, omdat we er zo'n anderhalve maand geleden bij het
Dampfspektakel nog onderdoor zijn gereden op weg van Trier naar Gerolstein
.
En zo is 'ie geworden:
De letters R en E staan overigens voor "Rheinische Eisenbahngesellschaft". Deze maatschappij heeft de tunnel in 1870 laten bouwen.
Dat was het weer even voor nu. Het werk aan de brug en de rest van de baan gaat vrolijk verder
.
Groetjes,
Rutger