Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"

Gestart door ArjanM zaterdag 03 oktober 2009, 21:17:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
In mijn baanplan heb ik een station met 4 doorgaande sporen. Door de geplande wissels is het vanaf de linkerkant alleen mogelijk spoor 3 en 4 te berijden. Ik wil dat uitbreiden naar ook spoor 2 en 1. Probleem dat ik aan de rechterkant  tref, is dat hier aansluitend gelijk een bocht begint:



Het plan was nu om de omcirkelde wissel te vervangen door een kruiswissel en dan middels een meegebogen wissel alles op de buitenbocht samen te laten komen. Je ziet trouwens dat je als je hier van rechts binnenkomt, op spoor 1, 2 en 3 (van boven naar beneden) terecht kan. Dat is eerst wel genoeg.

Goed, wissels aangeschaft. En de camera klaar gelegd. Zoals WimN altijd zegt, ook als het fout gaat kunnen we er wat van leren.
Ik wist al dat ik moest gaan slijpen, Wintrack had al laten zien dat het niet zomaar gaat.

De situatie waarop aangesloten moet worden:





Ik ben wel even bezig geweest uit te vogelen waar de slijptol erin moest. Een knik zit er zo maar in:



Totdat ik mijn meetkunde lessen weer in gedachten haalde en besefte dat zolang de hoeken gelijk zijn het altijd goed aansluit. Ik moet dus snijden waar  de hoek van de rails hetzelfde is als van de aan te sluiten wissel. Die ligt strak langs de rand van de plaat (voor het meten) en ik kan dus met een winkelhaak de juiste positie aftekenen.



Een visuele controle met wat hulplijnen die aangeven waar wordt gesneden en waar de rail zit, laat zien dat alles mooi aansluit:



En nu maar slijpen. Gelukkig moet ik voor het hartstuk zijn en zitten er geen bewegende delen in de weg. Als een mes door de boter met de Dremel en voila, het resultaat:



Nu kan het gat worden opgevuld met een stukje recht. Achteraf had ik eerst alleen de bedding van de wissel weg moeten halen en daarna een recht stukje bedding erin moeten zetten. Nu zitten er een paar extra lassen in. Niet erg.



Alles in elkaar geschoven en ik heb een mooi verloop van de baan. Geen knikken of geforceerde toestand.





En nu maar inbouwen in mijn station! Aan de andere kant komen een paar meegebogen wissels in de inrij boog. Daar hoeft niets aan verbouwd te worden. Het betekent wel dat ik nu eigenlijk impliciet het besluit genomen heb mijn station opnieuw op te bouwen. Daar loop ik al een tijdje tegenaan te hikken, maar ga het nu toch maar doen.

De aandrijving van de wissels ga ik trouwens met servo's doen. Heb er één als test ingebouwd en wil niks anders meer.

[edit]De niet langer werkende Photobucket links gerepareerd. [/edit]
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Hallo Arjan,

Op momenten dat ik dit soort bijdrages lees, vind ik het jammer dat ik ooit voor de c-rail gekozen heb.

Knap gedaan.

Groetjes

willie
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Hoi Arjan.
Mooi staaltje spoorbouw! 8)
Duidelijk beschreven en mooi in beeld gebracht.

Erg goed om te laten zien wat je zelf met K-rails kunt aanpassen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Ziet er erg fraai uit, well done.

Alleen jammer dat märklin geen half-engelse wissels heeft. Nu heb je dat een kant van de Engels wissel niet gebruikt hoeft te worden.

Groeten Daan
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Tenzij een loc/wagon :) de wisselstraat bezet houdt.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Daan,

Ben het helemaal met je eens. Zit nu op m'n werk en weet niet of het überhaupt mogelijk is, maar ga vanavond eens kijken of ik die engelse wissel niet kan ombouwen.
Dit was mijn eerste project en ik heb de smaak te pakken. Eens bekijken of het kan...
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
hallo

ik heb er met aandacht naar gekeken en ik heb nou zelf ook weer een hoop nieuwe ideetje's  :idea:.
echt heel mooi gedaan.  8)
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Hoi Arjan,

Erg netjes gedaan zeg!!

Ik het zelf elders op dit forum ook een draadje over het zelf verbouwen van k-rails en ik moet zeggen dat dit klasse werk is :D

Wat betreft een half Engelse wissel. Dit was ik ook van plan om te proberen, maar het ontbreekt me aan tijd. Ik heb het nog niet uitgetekend in AutoCAD op de computer, maar ik denk dat je een een heel eind komt door een slanke Engelse wissel te nemen en die te verbouwen met behulp van onderdelen van een gewone slanke kruising.

Veel suc6, ik blijf het volgen :)

Groetjes,
Menno
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Citaat van: daanknoben op maandag 05 oktober 2009, 08:49:06
Alleen jammer dat märklin geen half-engelse wissels heeft. Nu heb je dat een kant van de Engels wissel niet gebruikt hoeft te worden.

Ik vat em ff niet.  :(
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Citaat van: Kappa op maandag 05 oktober 2009, 23:09:12
Citaat van: daanknoben op maandag 05 oktober 2009, 08:49:06
Alleen jammer dat märklin geen half-engelse wissels heeft. Nu heb je dat een kant van de Engels wissel niet gebruikt hoeft te worden.

Ik vat em ff niet.  :(

Zie onderstaande foto:

Citaat van: ArjanM op zaterdag 03 oktober 2009, 21:17:29

Voor een trein die van onder af gezien op de meegebogen wissel rechts afbuigt heeft het geen zin op het engels wissel vervolgens links af te buigen, omdat hiervoor een normale wisselverbinding is voorzien. Deze laatste wisselverbinding weglaten zou weer inhouden, dat aankomende en vertrekkende treinen nooit tegelijk in beweging kunnen zijn.

Groet,
Ronald
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Gisteravond heb ik de kruiswissel eens goed bekeken. Al met al lijkt het niet zo moeilijk er een halve engelse wissel van te maken. Vandaag in de auto bedacht ik dat het misschien nog wel makkelijker is een 2257 kruising met een 2275 wissel te combineren. Van ieder de helft als het ware...

Ik heb Photoshop gebruikt om een te kijken waar ongeveer de zaagsnede moet komen. In PS kun je beide rail elementen als plaatje op elkaar leggen. Als je dan het deel van het bovenste plaatje weg gumt (als het ware zaag je dat stuk eraf en vervangt het door het onderliggende) kun je zien hoe ze op elkaar aansluiten. Het lijkt mij dat het resultaat ook met alleen een wissel 2275 te behalen is.

Omdat plaatje meer zeggen dan woorden, de 2275 wissel:



En de halve wissel na de digitale verbouwing:



Zoals je ziet is alleen aan de onderkant e.e.a. veranderd. De boog is vervangen door twee stuks recht. Dit kun je doen door de rail door te slijpen op het punt waar de wisseltong eindigt. Tante M heeft dit heel mooi gemarkeerd door op dat punt de rail in te laten springen. De tong valt daardoor als het waar in de rail. Vanaf dat punt begint ook de kromming die we kwijt willen.
Mooier is het waarschijnlijk om de hele onderste rail te vervangen door twee rechte stukken die tot aan het hartstuk worden gemonteerd. Aan beide kanten kan de onderste wisseltong worden verwijderd. De overige drie aan beide zijden moet blijven zitten.
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe de wisseltongen precies vast zitten. Volgens mij zijn het allemaal losse tongetjes. Ze hebben hun draaipunt in het midden van de wissel en worden aangedreven door een schuivend balkje. Het meest rechtse en linkse op het plaatje. Dit opent gelijk mogelijkheden voor servo aandrijving van onder af, dan kunnen de twee uit-stekende bedieningen vervallen. Het balkje zal waarschijnlijk wel over de hele breedte blijven en niet zoals op het onderste plaatje, daar is iets te veel weg gegumd.
Iemand die weet hoe die wisseltongen zijn bevestigd?

Wat verder opvalt zijn de bielzen. Het is mooi als die ook echt in een knik gaan verlopen en het zwarte deel komt te vervallen. Het biels patroon van het plaatje lijkt me wel haalbaar.

Eens kijken of ik binnenkort wat railprofiel code 100 kan scoren. Weet iemand of en waar je die in Houten kunt krijgen?

Wat vinden jullie ervan? Commentaar? Goede raad? Aanwijzingen?
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Het duurde even eer ik het zag, maar er zit inderdaad verschil in.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Bedankt voor je uitleg Ronald, nu snap ik em.....

Citaat van: ArjanM op dinsdag 06 oktober 2009, 21:27:10
Gisteravond heb ik de kruiswissel eens goed bekeken. Al met al lijkt het niet zo moeilijk er een halve engelse wissel van te maken. Vandaag in de auto bedacht ik dat het misschien nog wel makkelijker is een 2257 kruising met een 2275 wissel te combineren. Van ieder de helft als het ware...

Leuk initiatief Arjan.
Eigenlijk kunnen dan de bovenste twee van de vier binnenliggende wisseltongen er ook uit.
Ik ben benieuwd naar je prototype van een halve engelsman.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
De tweede wisseltong van boven is dan toch overbodig ?
Er ontstaat nu het gevaar dat als de wissel in de verkeerde stand staat de trein toch de bocht wil nemen van de halve kruising......
Met alle gevolgen van dien....

Of zie ik dit verkeerd?

groet

erik
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Als het goed is kun je de wisseltongen er gewoon uitwippen, door een klein plat schroevendraaierthe eronder te steken en dan voorzichtig wat kracht te zetten.
Die combinatie van een 2275 en 2257 is precies wat ik bedoelde in mijn vorige post :)
Netjes uitgetekend in Photoshop trouwens!

Ik zou persoonlijk zelf het onderste hartstuk vervangen door het hartstuk van de 2257, maar ik denk niet dat dit perse nodig is. Inderdaad kun je nou van beide kanten de tweede wisseltong van boven verwijderen. Die is niet meer nodig.

Wat betreft servoaandrijving vanaf de onderkant. Ik zit hier ook mee te stoeien. Ik stuur gewone slanke wissel al wel aan met servo's van de onderkant, zodat het volledige bewegende mechanisme uit de wissels verwijderd kan worden.
Bij Engelse wissels moet je een beetje oppassen, omdat het plaatje wat alle vier de wisseltongen verbind vrij dun is.

Suc6 verder, ik ben erg benieuwd hoe het gaat lukken!

Groetjes,
Menno
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Nou gisteravond binnen een uur de verbouw gerealiseerd. Het blijkt verbazend makkelijk. Moeilijkst bleek om definitief de schroevendraaier in de wissel te zetten. Zoals Menno al aangeeft kun je de wisseltongen met enig licht geweld eruit trekken. Na enige studie - achteraf natuurlijk - zag ik dat je ze er van onderaf waarschijnlijk ook uit kun duwen. Je kunt de pennetjes zien waarmee ze vast zitten.

@Erik. Helemaal gelijk die wisseltongen kunnen er ook uit.

De rail heb ik op één punt door geslepen. Daar waar de bevestiging op de bielsmat zit. Daar is de onderkant van het profiel naar beneden gebogen en dat valt in een uitsparing. Aan de andere kant heb ik er wederom gewoon de schroevendraaier onder gezet en de rail er zo uitgewipt.

Zie hier het resultaat:



Daarna van een stukje flex rail dat ik nog had liggen de profielen "geleend". Op maat gezaagd en op hun plek geschoven.





Tenslotte nog het stuk zwarte kunststof naast het hartstuk ingesneden en er weer biezen van gemaakt. De profielen vastgelijmd en ik was nog geen uur verder.

Vandaag nadat de lijm droog was de wissel weer in de straat gevoegd:





Ik moet zeggen dat het me allemaal erg is meegevallen. Iedereen die een beetje durft moet dit kunnen.
Is het nodig een symmetrische wissel om te bouwen tot een asymmetrische? Nee, tuurlijk niet. Maar het is wel leuk een beeld conform werkelijkheid te creëren.

@Daan: bedankt voor de inspiratie! Misschien voor jou zo maar een opmerking, voor mij een geweldig idee!

@Menno: en hetzelfde aan jou. Wat jij met de Hosentrager hebt gedaan; geweldig!

Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Een hele nette verbouwing, mijn complimenten  8)

Mvg, Johan
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Inderdaad heel netjes gedaan.

Gaat het goed in het cirkeltje? Het lijkt alsof de spoorstaaf iets te veel naar binnen ligt?



Gr, Ben.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Ben, scherp oog! Die staaf neigt inderdaad iets naar binnen. Bij de rijproeven geeft het geen enkel probleem. Het ziet er op de foto ook iets dramatischer uit dan het is.
Als ik met één oog over de rail kijk (zoals je ook kijkt of iets recht is) dan zie je er zelfs niets van en lijkt de rail perfect te liggen. Geen probleem dus.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"

heel mooi !! 8)

dat word echt een mooie wisselstraat !! :lol:
(orgineel ook)
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Arjan,

Echt geweldig gedaan, mijn complimenten!! :D

Bedankt voor de mooie foto's en een zeer duidelijk ombouwverslag. Nu weet ik ook zeker dat het kan en scheelt mij ook weer een boel puzzelwerk als ik er zelf aan ga beginnen. :)

Groetjes,
Menno
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Heel mooi gedaan!

Een willekeurige toeschouwer zal natuurlijk niets zien van deze onopvallende verbouwing.

Maar des te meer geniet je er zelf van! (En wij met jou).

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
helemaal super gaaf. Ik ga dit zeker bij mij toepassen ook. Ik zou mijn baanplan er haast op aanpassen om er een half engelse wissel in te passen.

Vind het knutsel werk ook wel leuk, maar het resultaat helemaal.

Groeten Daan,

p.s. 1:graag gedaan voor de tip.
p.s. 2:nu kun je ook als je digitaal rijd de beide wisseltongen op dezelfde decoder aansluiten, scheelt weer :)
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Toen ik de wissels eens aan de multimeter hing constateerde ik een kortsluiting. Nader onderzoek gef aan dat het in de meegebogen wissel zat. Ik heb 'm aan alle kanten onderzocht, maar het het niet kunnen vinden. Waarschijnlijk lag ie daarom voor een habbekrats in Houten...

Nou ja, dan nog maar een wissel aan de Dremel overgeleverd. Voordeel is dat ik dit maal beter wist wat ik deed. Zo heb ik deze maal de rails in eerste instantie ongemoeid gelaten en alleen de bielsenmat weg gehaald. Voordeel is dat op die maniet een overgang (raillas) minder is en het verloop nog mooier "vloeit".


Na het verwijderen van de bielsen kun je de rails eenvoudig op de juiste lengte inkorten:


Je ziet dat de bocht mooi verloopt:


Van een stukje flex rail, waarvan ik de rails heb geadopteerd voor de halve engelse wissel, een stukje bielsmat gehaald en dat er pas tussen gemaakt. Als je dat met wat beleid doet kun de de railbevestigibgnog steeds gebruiken en het stukje er zo op schuiven. Onderop een draadje gesoldeerd voor de verbinding van de puko's. Daarna het en der wat massadraden aan de rails, anders lopen de loks hele stukken wisselstraat op één (of soms geen) poot.

Nu geen sluitingen meer gevonden en het project is klaar om in te bouwen:


Let niet op de rechte rail aan de engelse wissel. Die zit daar alleen voor het richten, zodat alles netjes recht ligt.
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"

Arjen, leuk draadje. Bij lezen van bovenaf kreeg ik ook de gedachte 'dat hoort een HALVE Engelse te zijn'!
En ja hoor, daar kwam ie, een halve Engelse wissel netjes met vervangen spoorstaven. En remake van de meegebogen wissel maakt het helemaal af.

Toon je nog eens een foto van ingebouwde situatie?

Hajo
Re:Aansluiting van een meegebogen wissel op een "slanke wisselstraat"
Hajo,

Ik heb al bijna een maand de aanvullende rail en wissels in bestelling. Zolang dat spul er niet is kan ik niets beginnen ('t is een vrij ingrijpende verbouwing, zie mijn draadje over mijn baan voor de plannen) en heb ik ook geen zin de boel af te breken.

Maar ik heb goede hoop dat Marklin de laatste wissels binnenkort levert en dat ik tijdens de lange donkere dagen lekker aan het bouwen kan.

Reken maar dat ik jullie op de hoogte houd!