Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan 3 basis is klaar--> Filmpjes

Gestart door Tomm zondag 27 september 2009, 11:55:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: TimT op maandag 07 november 2011, 21:11:06
Mijn kabels liggen soms ook zichtbaar boven in het schaduwstation zo kan ik er makkelijk aan.
Als je wissels al elektrisch zijn voorzien zou ik kiezen voor deze decoder
DR4018 ? 16 kanaals schakeldecoder ( wiseldecoder voor 8 wissels DCC en Motorola )    ze staan momenteel in promotie bij MTE
voor die prijs kan je het echt niet laten
en mooi aanwinsten hoor :D
Groeten Tim


Mijn wissels zijn nog niet electrisch. Is een wisseldecoder noodzakelijk of alleen wanneer je via een pc met koploper oid gaat rijden?

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Heeft iemand een antwoord op de vraag of wisseldecoders alleen noodzakelijk zijn wanneer je een door een pc aangestuurd programma rijdt? Of zijn decoders toch nodig wanneer ik wissels zelf wil bedienen via de Ecos?

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: Tomm op zondag 13 november 2011, 14:12:10
Heeft iemand een antwoord op de vraag of wisseldecoders alleen noodzakelijk zijn wanneer je een door een pc aangestuurd programma rijdt? Of zijn decoders toch nodig wanneer ik wissels zelf wil bedienen via de Ecos?

Tom

Hallo Tom,

Als je wissels wil bedienen via de Ecos of koploper heb je altijd wisseldecoders nodig.

Mvg Rene
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: SEIN op zondag 13 november 2011, 14:15:25
Citaat van: Tomm op zondag 13 november 2011, 14:12:10
Heeft iemand een antwoord op de vraag of wisseldecoders alleen noodzakelijk zijn wanneer je een door een pc aangestuurd programma rijdt? Of zijn decoders toch nodig wanneer ik wissels zelf wil bedienen via de Ecos?

Tom

Hallo Tom,

Als je wissels wil bedienen via de Ecos of koploper heb je altijd wisseldecoders nodig.

Mvg Rene

Hallo Rene, hartelijk dank voor je reactie, ik weet nu wat er op mijn verlanglijstje voor 5 december moet komen te staan.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Tom,

Ook wisselaandrijvingen heb je nodig !!!
Zag net in je topic dat de wissels nog geen aandrijvingen hadden.

Mvg Rene
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: SEIN op zondag 13 november 2011, 14:25:01
Tom,

Ook wisselaandrijvingen heb je nodig !!!
Zag net in je topic dat de wissels nog geen aandrijvingen hadden.

Mvg Rene

Klopt. Maar nu weet ik in ieder geval zeker dat ik naast de aandrijvingen ook decoders moet hebben om ze via de Ecos te kunnen bedienen. De volgende vraag is dan wel weer welke decorders adviseren jullie? Hierover lopen al meerdere topics en iedereen heeft weer zijn eigen voorkeur en (positieve) ervaringen...

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
hallo tom,

ik heb nu ook digitale wissels ik heb een cs2,dankzij het forum heb ik ze digitaal uitgerust.
heb wel aparte decoders gekocht,is supper hoor ik heb geen draaden meer van wissel tot k83.
alleen kost het wel meer aparte decoders,als je gaat werken met een k83 kost het minder en heb je wel draden die je moet trekken van je wissel tot aan je k83.

groeten en succes;peter(ke33)


die zelf heel tevreden is van zijn decoders;
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Ik maak gebruik van Viessmann decoders, zijn tegenwoordig ook zonder behuizing te koop op beursen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Zeer tevreden, decoders werken 100%.

Mvg Rene
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Een uitgebreid stuk over het verschil in verschillende soorten (wissel-) decoders kan ik zo gauw op Wiki niet terugvinden of is dit misschien in de maak?

groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hoi Tom was effe je vraag uit het oog verloren sorry voor het late antwoord :D
zoals hierboven vermeld
Voor wissels aan te sturen heb je dit nodig
-Aandrijving in de wissels zelf (dus de aandrijving van marklin of een servo )
-Wissesldecoders (k83 of een variant)
als wisseldecoder raad ik je aan zoals gezegd :D , kan voorlopig geen enkele decoder vinden die zo goedkoop is een toch in een behuizing zit
Hiermee kan je dus 8 wissels aansturen
DR4018 ? 16 kanaals schakeldecoder ( wiseldecoder voor 8 wissels DCC en Motorola )    ze staan momenteel in promotie bij MTE  :D

Groeten Tim
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hartelijk dank voor je reactie, Tim! Digitale wissels zijn voor mij een nieuwe uitdaging, daar ga ik straks mee stoeien, eerst dat schaduwstation minimaal 20cm verhogen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit  :D, ik heb me bij Teunistreinen ingeschreven voor een cursus loc digitaliseren. Heb onlangs drie analoge locs aangeschaft en ik wil zelf proberen een decoder in te bouwen.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Wederom een paar vragen zodat ik wat voorbereidingen kan treffen.

In de loop van februari ben ik een week vrij en wil dan mijn schaduwstation verhogen naar een hoogte van 70 cm (nu 45 cm). De reden hiervoor is (zoals eerder beschreven) dat er verhuisdozen onder de baan komen te staan en wissels aangedreven moeten worden wat uiteraard draden en techniek onder de tafel met zich meebrengt. Wel zo handig om wat ruimte over te houden en er niets wordt gesloopt wanneer een doos verschoven wordt...
Daarnaast leek 70 cm me een mooie hoogte omdat het maaiveld op een hoogte van 90 cm komt, dus hoeft de spiraal maar 20 cm te stijgen.

Het is dus de bedoeling de eerste wissels te gaan digitaliseren. Kunnen electrische aangedreven wissels open worden gereden of raakt dan het mechaniek defect? Of moet er iets uit een wissel worden gesloopt zodat ie toch opengereden kan worden?
Wat voor een mechanische aandrijving adviseren jullie, die van Märklin of een andere?

Zo'n K83 vervangt dus de losse wisseldecoders, hoe wordt deze gevoed? Direct terug naar de Ecos of direct aansluiten op de baan?
Een Ecos levert 4 ampere, gezien de grootte van mijn baan zal ik maximaal drie tot vier treinen tegelijkertijd laten rijden. Indien wissels ook digitaal aangestuurd gaan worden kan ik daar dan gerust laten we zeggen 'n drie tal K83 (x8 dus 24 wissels) aan koppelen zonder een externe booster toe te moeten voegen of vraagt een volledig benutte K83 veel stroom?

Alvast dank voor het meedenken.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Tom,

Electrische wissels kunnen gewoon opengereden worden, hoef je niets aan te veranderen. Als je servo's gaat gebruiken kan het lastiger worden, maar dat ben jij zo te zien niet van plan. Overigens, ik weet niet hoe diep je baan wordt, maar 20 cm is wel het minimum aan hoogteverschil om een schaduwstation nog goed bereikbaar te houden. Mr Murphy heeft ooit bedacht dat als je hele schaduwstation vol met treinen staat er met de aller achterste in de meest afgelegen bocht of wissel iets fout gaat. Met een beetje geluk veeg je dan met je arm de rest van de treinen ook van de rails  (been there......)
Je K83's kan je voeden vanaf de baan, of vanaf de ECOS direct. Wat veel mensen doen is een 'ringleiding' van dikke draad onder de baan leggen (neem hiervoor VD draad wat wordt gebruikt voor de elektrische installatie in huis) die is aangesloten op de uitgang van je booster/centrale, daar sluit je dan de rails en de wisseldecoders op aan.
Die 4A van de ecos is ruim voldoende voor wat jij wilt. De stroomopnamen van een K83 zelf is verwaarloosbaar. Je schakelt niet meer dan 1 wissel tegelijk, dus het maakt daarvoor niet uit of je 1 of 100 wissels hebt. Wat wel uitmaakt is als je verlichting in de wissellantaarns hebt aangesloten op je 'digitale' stroom, lampjes nemen namelijk best veel stroom (ledjes veel minder). Als je dat wilt is het handig om de verlichting aan te sluiten op een eigen 12-16V trafo.

Walter
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Walter,

Dank voor je reactie. Lampjes ed worden straks gevoed met een externe trafo, dus dat zit wel goed.
Zit inderdaad wel wat in wat betreft de logica rondom de bekende heer Murphy, zal eens zien of een verschil van 25 cm tussen beide niveau's wel werkt. Zo breed is mijn baan niet, max 1.22 en ik ben voorzien van lange armen (ben zelf niet echt de allerkleinste).

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
als je bij die 1m22 van beide zijden bij kan is het geen probleem, anders wel degelijk, of slepen je handen over de grond als je loopt??  >:-D >:-D >:-D
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: Wasmi op zondag 22 januari 2012, 12:33:58
als je bij die 1m22 van beide zijden bij kan is het geen probleem, anders wel degelijk, of slepen je handen over de grond als je loopt??  >:-D >:-D >:-D

alleen als ik buk  :D.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hoi Tom,

Wat een mooi materieel heb jij op je baan :O
Hoe zit het nu met het wissel probleem van de IRM? is dat een Lima model?
Ik heb nl met een Lima koploper 4tje ook problemen met wissel, maar dan alleen als de motor wagen moet drukken, trekkend rijd ie perfect.
Mijn kleinzoon is ook helemaal weg van de IRM en moet zeggen ik begin hem ook steeds mooier te vinden ;) 

Veel succes verder met de baan Tom

Gr Ruud
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Je hebt een mmoie baan en leuke treinen Tom.

Tony
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: nkeer3 op maandag 27 februari 2012, 19:47:39
Hoi Tom,

Wat een mooi materieel heb jij op je baan :O
Hoe zit het nu met het wissel probleem van de IRM? is dat een Lima model?
Ik heb nl met een Lima koploper 4tje ook problemen met wissel, maar dan alleen als de motor wagen moet drukken, trekkend rijd ie perfect.
Mijn kleinzoon is ook helemaal weg van de IRM en moet zeggen ik begin hem ook steeds mooier te vinden ;)  

Veel succes verder met de baan Tom

Gr Ruud

Hallo Ruud, ik heb de IRM (Rivarossi) teruggebracht naar de winkel waar ik ´m gekocht had en daar heeft men een andere sleper eronder geplaatst. Sindsdien rijdt hij naar voller tevredenheid, zowel trekkend als duwend! Een mooi treinstel. De enige makke (als je daarover mag zeuren) vind ik persoonlijk de afstand tussen de rijtuigen. Maar verder heb ik geen spijt en kan dit treinstel iedereen aanraden.

Verder heb ik deze week het schaduwstation verhoogt naar 60 cm en overnieuw opgebouwd, nu kan ik verder met wissels digitaliseren. Moet wel eerst decoders en aandrijvingen aanschaffen maar denk dat ik dat in Houten op 31 maart maar ga kopen, wellicht scheelt dat nog.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: blauweengel op maandag 27 februari 2012, 20:00:47
Je hebt een mmoie baan en leuke treinen Tom.

Tony

Dank je wel Tony, leuk om te horen.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Beste mensen,

Afgelopen week ben ik een weekje vrij geweest en heb zodoende gelukkig eindelijk wat aan de baan kunnen doen.
Hierbij wat foto´s van het huidige schaduwstation. De hoogte is naar 60 centimeter gegaan en ik heb een ander baanplan waar in principe 8 treinstellen kunnen worden opgesteld maar waar nog een spoor vrij is om rond te rijden:


(is wat aan de wazige kant, sorry)


Het gedeelte aan de linkerzijde is de basis voor een spiraal. Allereerst ga ik de wissels digitaliseren, heb aandrijvingen gehaald en decoders volgen later deze maand. Als dat gebeurd is kan de hoofdplaat worden opgebouwd.
Vanmiddag was ik op bezoek bij Rene (Lokkie) en zoon Dave (Davio) en heb hun beide banen mogen bekijken. Nogmaals dank heren, het was erg leuk om te zien en uiteraard om jullie te ontmoeten.
Dave gaf aan dat ie het leuk vond om baanplannen te ontwerpen en toen kon ik het niet laten te vragen ( ;)) om met een opzetje te komen voor mijn maaiveld. Zit namelijk al een tijd te kijken hoe een leuk baanplan te bedenken... Heb wel wat ideeen maar frisse input kan heel verrassend werken moet je maar denken.

Groet,

Tom

Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Ziet er goed uit hoor :D
En voor welke decoders heb je gekozen ? :D
en welke r bochten neem je voor je spiraal :D
Mijn klimspiraal maakt gebruik van een r2 en een r3 met in het midden een 188
Leuk om weer een update te zien van je :D ben al benieuwd naar de rest  :P
Groeten Tim
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
He Tim,

De spiraal wordt R2 met ook een 24188 als rechte rail tussen de 180 graden bogen en de decoders K83. Lijkt me beide een veilige keuze.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
De schaduwstation ziet er al goed uit :thumbup:
ben nog niet bezig geweest met een baanplan :O maar ik heb al hele leuke ideeen ;)
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: Davio op maandag 05 maart 2012, 20:55:27
De schaduwstation ziet er al goed uit :thumbup:
ben nog niet bezig geweest met een baanplan :O maar ik heb al hele leuke ideeen ;)

Hoi Dave,

Geen haast, ik kan toch niet eerder dan in april weer verder. Maar ben heel benieuwd naar jouw invulling.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Zo. Inmiddels ben ik een aantal electrische aandrijvingen en K83´s rijker, het ontbreekt me alleen aan een aansluitschema. Wie kan me daarmee helpen via een pdf of iets waar ik mee uit de voeten kan?

Alvast dank,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hoi Tom,

Kun je hier iets mee. :?:
Succes. :)

Gr.
René
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Dank voor je reactie René,

Ik krijg de link naar Conrad niet geopend. Heb je een andere oplossing, misschien anders aan me mailen?

Groet,

Tom

Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Email met pdf verstuurd. :)

Gr.
René
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
De middag vandaag goed besteed, een werkbank gemaakt van restanten aan materialen die ik nog had liggen waar ik straks kan solderen en verder rustig kan klooien met m'n treinen. Ledjes onder de schap geplaatst voor voldoende licht, een stekkerdoos aan de zijkant voor stroompunten ivm electrisch gereedschap en een plankje vastgeschroefd waar de soldeerbout kan liggen (warm of niet).





Niet al te groot, mijn treinenkamer is redelijk beperkt qua ruimte en de meters gebruik ik uiteraard liever voor spoor, maar ruim genoeg om aan te kunnen werken. Nog een snijmat erop en klaar is ie.

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Dit ziet er goed uit zo'n werkbank. Daar ga jij nog veel plezier aan beleven denk ik
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Proper die werkbank :D
Groeten Tim
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Momenteel geen update te melden. Het digitaliseren van de eerste wissel is nog niet gelukt, van het weekend nog maar eens proberen. Maar deze week wel de beslissing genomen om mijn treinenkamer te isoleren. De kamer grenst aan de slaapkamer van mijn oudste zoon en als ik nu ´s avonds boven zit dan gaat dat manneke niet slapen.

Waarschijnlijk morgen bij de bouwmarkt kijken voor isolatie materiaal dat ik tussen de gipsen wanden kan plaatsen en materiaal checken waarmee ik een verlaagd plafond kan maken. Dat zal dan vermoedelijk wel één en ander aan decibels schelen zodat er ook in de avond uren gereden of geklust kan worden zonder dat zoonlief 5 keer in 10 minuten tijd terug naar bed moet worden gestuurd.
En nu kan het allemaal nog, het schaduwstation ligt nog los en is met een uurtje opgeruimd en al. We hoeven en gaan ons komend weekend(-en) niet vervelen :).

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Inmiddels 4 wissels via de Ecos aangeslingerd gekregen. Het begin is er. Maar man, wat maken die aandrijvingen een bak herrie als ie omgeklikt wordt.

Goed, ik rijd dus digitaal maar wil niet computergestuurd gaan rijden. 4 wissels zijn te overzien, 8 ook maar op een gegeven moment wordt het onoverzichtelijk hoe alle wissels staan en zeker die in het schaduwstation. Wie rijdt en "wisselt" net zoals ik digitaal zonder programma en hoe houden jullie het overzicht?

Groet,

Tom
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Leuk dat je wissels werken :D
je kan altijd het baanplan in de ecos tekenen enzo zien welke wissel waar geschakeld is of gebruik maken van rijwegen
Groeten Tim :D
Re:Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Goede tip, Tim. Daar had ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan.

Voorlopig staat de boel even on hold, ik wil mijn treinenkamer verder afmaken alvorens met de baan verder te gaan. Dus moet wel helaas het huidige schaduwstation voor de tweede keer afbreken. Maar ben dan wel lekker van de straat moet je maar denken ;). Nu nog vrije weekenden....

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hallo Tom,

Hoe staat het met de isolatie werkzaamheden van je treinkamer, je bent er toch niet achter gebleven  :-).

Gr.
Piwie.
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hallo Piwie,

Nee hoor, ik heb mezelf niet weggeplamuurd :D. Dat verlaagde plafond heb ik maar gelaten voor wat het is maar wel de tussenwand geisoleerd. Dus dat scheelt weer qua tijd en financien.

Eigenlijk ben ik nu hard bezig te bedenken hoe ik naar niveau één (maaiveld) wil. Dat zal een spiraal worden maar eigenlijk wil ik ´m niet helemaal doortrekken naar niveau één. Ik wil eigenlijk de ruimte van de punt van de L-vorm ook gebruiken voor het maaiveld omdat er anders maar een baan van 3 bij 1.22 meter overblijft. Misschien op die punt een rangeerterrein / containerterminal aanleggen of zo. 
Dus wat ik nu in gedachte heb is een spiraal maken van één wenteling naar boven en vervolgens een lang stuk over het schaduwstation (ruim 2 meter dus 6 cm stijging) te laten klimmen om vervolgens rechtsachter op niveau één uit te komen. Hoop dat jullie allen wat visueel ingesteld zijn om er een voorstelling van te kunnen maken.

Maar goed, voordat het maaiveld er ligt moet ik eerst verder alle wissels in het schaduwstation voorzien van een aandrijving en decoder (S83) en de draden netjes wegwerken. Hoop echt dat ik de komende weekenden wat meer tijd ervoor krijgt maar zoals het er nu naar uitziet zal dat nog wel even duren.

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hallo Tom,

Net voor het eerst je topic gezien en helemaal doorgenomen. Je bent net zo begonnen als ikzelf een paar jaar geleden. Wel ervaring met analoog maar digitaal alles nieuw. Goed dat je het aansluiten en schakelen van de wissels nu onder de knie hebt.
Met het straks opnieuw opbouwen van je schaduwstation kan ik je door eigen ervaring wel aanraden om ook bezetmelding van de sporen voor te bereiden. Ik had dat niet gedaan en moest dus iedere keer onder de baan kijken waar een trein zich bevond en of dus een spoor of wissel vrij was. Dit was zeer onhandig en heb ik de hele boel weer afgebroken terwijl de zichtbaan al aardig ver was. Vervolgens alle sporen van het schaduwstation in blokken verdeeld en bedrading aangesloten. S88 terugmeld decoders aangesloten en alles tot in de treuren getest.  Nadat alles goed werkte pas begonnen aan de zichtbaan, omdat je er later niet meer bij kan om dit zo te maken.
Ik ben nu blij dat ik dit zo heb aangepakt en heb daar zeer veel profijt van. Voor mij ging het, aldoende leert men, wel op.

Wellicht kun je hierover wat meer info krijgen bij René. Het idee van de Ecos en de CS is ongeveer hetzelfde met aansluiten en programmeren.

Ik hoop dat ik je niet teveel aan het twijfelen heb gebracht.

Succes met plannen en verbouwen.

Groet, Ronald
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hallo Ronald,

Leuk dat je hierover meedenkt :thumbup:.

Eerlijk gezegd zie ik het werken met bezetmelders niet zo zitten, wil eigenlijk een tweetal webcams tussen het schaduwstation en bovenplaat plaatsen gekoppeld aan een pc. Ik heb nog een 15 inch beeldscherm over en hoef alleen nog maar een ouwe pc erbij aan te schaffen zodat ik visueel het verkeer in het schaduwstation kan volgen. Een programma zoals Koploper zal er, althans de eerst komende jaren niet komen. Vind het zelf zo leuk om te rijden.

Wellicht klinkt het raar maar daar waar ik nu het meeste tegenaan loop te hikken is het feit dat ik naar niveau 1 (maaiveld) moet. Ga binnenkort maar eens wat proberen, gewoon een begin maken en waarschijnlijk de neus een aantal malen stoten alvorens het wat wordt. Het ergste wat me kan overkomen is dat ik hout verzaag en weer overnieuw moet beginnen, dus dat valt allemaal dan ook wel weer mee als je het zo bekijkt. Zo gauw ik daarmee aan de gang ga zal ik in ieder geval meteen updates plaatsen :).

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hoi Tom,

Ik heb zelf een helling naar het niveau boven het schaduwstation. Je kunt de bouw daarvan op mijn topic zien. Wat mij zelf nogal aanspreekt is een klimspriraal. Je kunt daar een zeer goed zelfbouw voorbeeld van zien bij Golfer (Michiel).  Het is niet zo moeilijk als je denkt.
Ik rij trouwens ook nog steeds handmatig via de CS2. Wel alles zo gemaakt dat de mogelijkheid is om via I-train te kunnen rijden.

Wel heb ik de baan in de CS2 getekend en dat werkt best leuk. Via de S88 is het mogelijk om wissels automatisch te laten schakelen. Seinen moeten er ook nog komen maar dat is van latere zorg, niet alles kan te gelijk. Dan komen de S88 modules ook goed van pas. Je kunt die blokken met de S88 voor de zichtbaan eventueel later ook nog maken.

Groet, Ronald

Ps de ruimte is zo klein nog niet bij jou. Mooie opzet.
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en eigenlijk geen bal aan de hobby gedaan. Druk met een hoop uiteenlopende zaken, een andere baan (zo één die geld oplevert ipv kost maar wel een hoop vrije tijd vreet ;)), vakantie en uiteraard de temperatuur op zolder die gedurende lange tijd niet altijd even prettig was om lekker te rijden.
Vandaag zowaar al het materiaal dat op de baan staat weer eens laten rijden en nog een drietal wissels voorzien van een decoder en in de Ecos geprogrammeerd. Nu nog even op zoek naar een K83 decoder voor resterende wissels en dan kan ik het schaduwstation min om meer als "klaar" beschouwen" en wordt het eindelijk tijd om aan de spiraal te gaan werken.

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Hier zit een blij man, eindelijk mijn materieel weer een stuk uitgebreid vandaag. De Marklin DDM set (43598) opgehaald, wat een schoonheid, dit was het anderhalf jaar wachten meer dan waard!
Daarnaast had mijn leverancier verleden week nog een mooie aanbieding, de Portfeeder Mak G1206 van Piko voor nog geen zeven tientjes en heb deze ook maar meteen besteld. Ook een plaatje, een loc met sluitlichten notabene.

Echter wel een vraag aan de Piko experts op het forum, hoe krijg ik het adres aangepast (standaard staat deze op 3) en de snelheid opgeschroefd? Hij kruipt momenteel over de baan in plaats van rijden. 

Groet,

Tom

Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Iemand nog een ingeving? Mijn Piko 59287 Portfeeders MAK gaat nog steeds niet snel, kruipt bijkans over de baan. Met CV5 kan je de maximale snelheid aanpassen dus daar heb ik waarde 50 voor geprogrammeerd, 40 schijnt de standaard instelling van de Uhlenbrock decoder te zijn.
C2 als minimale snelheid heb ik op 10 gezet maar nog verandert er niets aan de maximale snelheid. Ik heb wel het standaard adres 3 (CV1) overschreven naar 71. Ook geprobeerd met CV59 terug te gaan naar de fabrieksinstelling maar ook hier geen succes, er verandert niets aan de snelheid.

Enig idee?

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
 :) aan de werkbank ga je nog menige uurtjes aan doorbrengen ...  >:-D
Re: Baan 3 basis is klaar--> Piko decoder probleem, iemand tips?
Inderdaad tot op heden veel plezier gehad aan mijn zelfgebouwde werkbankje :).

Maar heeft iemand nog een goed idee wat betreft de decoder instelling van mijn Piko loc vanwege gebrek aan snelheid?

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Tja, dat is moeilijk te zeggen.
Ik heb diverse Piko's, met een heleboel onhebbelijkheden en vreemde zaken maar dit nou net niet.
Ik zou eens met een andere decoder proberen want die originele vind ik zowiezo onbetrouwbaar.
(liefst een lokpilot, eventueel uit een andere lok ?)

Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Probleem gelukkig opgelost. Piwie mailde me dat hij zijn loc op DCC had geprogrammeerd en CV5 waarde 63 had meegegeven en ik heb hetzelfde gedaan (ik had 'm namelijk in Motorola geprogrammeerd) en hij rijdt nu als een ICE op vol vermogen B).

Groet,

Tom
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Citaat van: Tomm op zondag 09 juni 2013, 14:44:30
Probleem gelukkig opgelost. Piwie mailde me dat hij zijn loc op DCC had geprogrammeerd en CV5 waarde 63 had meegegeven en ik heb hetzelfde gedaan (ik had 'm namelijk in Motorola geprogrammeerd) en hij rijdt nu als een ICE op vol vermogen B).

Groet,

Tom
Tom,

Graag gedaan.

Gr.
Piwie.
Re: Baan 3 basis is klaar--> we beginnen weer vanaf 0
Beste mensen,

Op mijn laatste vakantiedag tijd besloten weer wat aan de baan te gaan doen op een té warme zolderkamer. Ik wil graag (letterlijk) naar een hoger niveau, het maaiveld.
Maar kom er niet uit. Bijgaand drie foto's van het schaduwstation, te beginnen met een "totaal" overzicht:



Ik zat te denken om het achterste spoor (hier rechts op de foto) de hoogte in te laten lopen maar dat brengt toch bepaalde problemen met zich mee:





Het punt is dat ik maar ongeveer 2, hooguit 2,5 meter in lengte kan stijgen (dus ongeveer 7,5 cm in totaal in hoogte) omdat er niet meer ruimte is. Dit betreft maar één spoor, d'r moet ook nog gedaald kunnen worden dus da's niet helemaal de oplossing. Een andere oplossing is een spiraal. Op de eerste foto zie je deels de ruimte die daarvoor gebruikt kan worden maar ik twijfel daar heel sterk aan. Er is ruimte voor een R1 en R2 boog maar ben bang dat er in een te klein oppervlak te snel gestegen moet worden, wil proberen slechts 3% aan te houden om toekomstige problemen te voorkomen.

Hebben jullie ideeën, tip en suggesties?

Groet,

Tom