Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Vrijdag 10 September 2010, 07:12:36
Startpagina 3railforum Website 3railforum Wiki 3railforum Foto-album Help Zoek Kalender Inloggen Registreren
Nieuws: We hebben een 3railforum wiki gelanceerd! -Lees hier meer ... -

+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | |-+  Wisselaandrijving met servo digitaal
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Wisselaandrijving met servo digitaal  (gelezen 7608 keer)
sn00zerman
Vaste Gast

« Antwoord #100 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 21:32:55 »

Ik begin ook stilaan te denken aan servo-aansturing van m'n wissels.
Nog één vraag zie ik nergens beantwoord ! (ze is wel al gesteld, maar geen antwoord gezien)

Heeft zo'n servo "blijvend" stroom nodig, of gebruikt die alleen stroom als die om dient te schakelen ?
Zo'n servo gebruikt makkelijk 100 mA of meer, als je 10 wissels hebt, en die servo zou stroom blijven gebruiken, zit je aan 1A per 10 wissels.
(en volgens mij gebruiken die servo's zelfs tot 500 mA, afhankelijk van de servo en de belasting)
Ik zit met een sporenplan met bijna 100 wissels ! dat zou een aardig stroomverbruik opleveren !

Wie o Wie heeft het antwoord ?

groeten,
Kri

Take a look at our website: http://www.digitalplayground.be
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #101 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 22:13:53 »

Hallo Kris,

Goed punt.

Kijk even hier wat de MBT elektronica vraagt. (blijdzijde 14) 40 mili-amp per print zonder relais voor hartstuk, niet nodig voor 3-rail
Voor 100 wissels is in mijn ogen twee trafo,s van 52 VA elk ruim voldoende

Mvg, Johan
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #102 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 22:32:02 »

Hallo Kris,

Hoeveel stroom een servo gebruikt is ook afhankelijk van de kracht die hij moet leveren. Hoe meer kracht hoe meer stroom, dit kan kortstondig oplopen tot wel 500mA (servotype afhankelijk). Als een servo bijvoorbeeld op halve uitslag staat maar niet meer beweegd dan gebruikt hij ook maar heel weinig stroom (max 50mA). Staat er kracht op de servo dan zal hij iets meer stroom gebruiken om de servo op z'n plaats te houden. Dat zal niet zo gek veel meer zijn als in stilstand. Als dat wel zo is dan zal de servo geen lang leven beschoren zijn want de motor en de tandwielen moeten konstant kracht leveren.

Mvg,
Peter

Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB+LocoNet en IB II.
sn00zerman
Vaste Gast

« Antwoord #103 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 22:38:32 »

Johan, Peter,

Thanks for the info Smile

Peter, idd, gebruik is afhankelijk van de hoeveelheid kracht.

Johan, bedankt voor de handleiding, uit de handleiding kan ik afleiden dat de servo alleen stroom verbruikt bij het omschakelen.
't wordt tijd dat ik ook eens ga experimenteren. Ik ben benieuwd of de wissel goed blijft liggen, als alle "mecaniek" eruit is (veertjes enzo),
met alleen de servo die de wissel "tegen houdt", zonder stroom ...
Op deze manier wordt het inderdaad héél aantrekkelijk.
Ik ga me er alvast ééntje kopen, die dingen moeten heus wel na te bouwen zijn voor 1/4de van de prijs Smile

groeten,
Kris

Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #104 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 22:52:42 »

Ik ga me er alvast ééntje kopen, die dingen moeten heus wel na te bouwen zijn voor 1/4de van de prijs Smile

groeten,
Kris

Bedoel je de elektronica Rolling Eyes Zonder software in de pic begin je niks!
De software bepaalt ook de gebruikers mogelijkheden. Mag duidelijk zijn dat juist de software het geheim van de smid is.

Mvg, Johan
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #105 Gepost op: Woensdag 22 Juli 2009, 23:30:50 »

Bedoel je de elektronica Rolling Eyes Zonder software in de pic begin je niks!
De software bepaalt ook de gebruikers mogelijkheden. Mag duidelijk zijn dat juist de software het geheim van de smid is.
Klopt wat Johan schrijft. Het is niet alleen de elektronica maar ook de software voor in de controller.
Als je een PIC kunt programmeren dan is er wel een heel eenvoudige servodecoder voor 8 servo’s. Weinig onderdelen en zo na te bouwen.

@Johan,
Wat dacht je van 8-voudige modules voor wissel-, schakel- of motor aansturing. Servo aansturing is in ontwikkeling. De modules kennen het MM, DCC, LocoNet protocol. Er is een autodetect, er wordt dus gekeken met welk protocol de module aangestuurd wordt. Voor het programmeren van de CV’s is geen centrale nodig, enkel een kabeltje van PC naar module(s).

Mvg,
Peter

Systemen: 6021/6051, DDW, DCC Command Station (+ Motorola), ECoS, EDiTS, IB, IB+LocoNet en IB II.
sn00zerman
Vaste Gast

« Antwoord #106 Gepost op: Donderdag 23 Juli 2009, 08:56:18 »

ik kan zo'n PIC wel terug uitlezen, zelfs als die beveiligd is tegen uitlezen Smile

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #107 Gepost op: Donderdag 23 Juli 2009, 09:44:38 »

ik kan zo'n PIC wel terug uitlezen, zelfs als die beveiligd is tegen uitlezen Smile
Maar dan kun je ze ook programmeren.

Mvg,
Peter

sn00zerman
Vaste Gast

« Antwoord #108 Gepost op: Donderdag 23 Juli 2009, 12:23:20 »

hihi, idd Smile en er zelfs software voor schrijven Smile
(kijk maar eens op www.digitalplayground.be in de electronica sectie,
allemaal eigen brouwseltjes)

groeten,
Kris

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #109 Gepost op: Donderdag 23 Juli 2009, 12:38:50 »

Hallo Kris,

Daar had ik al naar gekeken Laughing.

Mvg,
Peter

sn00zerman
Vaste Gast

« Antwoord #110 Gepost op: Donderdag 23 Juli 2009, 16:41:17 »

Peter,

Thanks for the zip-file Smile
Heb ze zien binnen komen in m'n mailbox op m'n smartphone, kan er pas vanavond naar kijken.

groeten,
Kris

karst.drenth
Toffe Gast
**

« Antwoord #111 Gepost op: Dinsdag 10 November 2009, 15:58:23 »

Hoi Allemaal,

Een tip van Johan 'Blausee Mittholz' laat me jullie even attent maken op een actie bij de 'buren' Smile

( klik op het plaatje om naar de actie te gaan )

Servodecoder bouwpakket voor slechts € 13.95 !

Grtzz,

Karst
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #112 Gepost op: Donderdag 12 November 2009, 00:59:39 »

Nog 8 stuks vrij
Voor wie nog twijfelt, niet meer wachten!

Mvg, Johan
woutje
Gast
« Antwoord #113 Gepost op: Donderdag 12 November 2009, 08:26:51 »

Bestelling geplaatst. Cool
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #114 Gepost op: Donderdag 12 November 2009, 09:44:58 »

Hallo Allen,

Ik werd er terrecht op gewezen dat deze servo decoders van Karst alleen naar DCC protocol luistert.
Voor mensen met een IB, ECoS, CS1R, CS2 met DCC Tams of MR-diirect centrale geen probleem.
Voor mensen die uitsluitend met een Motorola centrale werken hebben aan deze actie even niets .

Ben, jij hebt er geen moeite mee met je IB

Ik weet niet of Karst in de toekomst wat wil doen met Motorola? het is per slot van rekening een software matig verhaal

Nog even opgemerkt de eerder genoemde MBTronik decoders zijn geschikt voor Motorola en DCC.

Mvg, Johan
RenevKl
Zeer toffe gast

« Antwoord #115 Gepost op: Donderdag 12 November 2009, 10:30:33 »

Ik werd er terrecht op gewezen dat deze servo decoders van Karst alleen naar DCC protocol luistert.
Voor mensen met een IB, ECoS, CS1R, CS2 met DCC Tams of MR-diirect centrale geen probleem.

Hou er dan ook rekening mee dat als je de nieuwe 76xxx Marklin seinen (ook versie 2.0) gebruikt deze problemen kunnen hebben met een DCC signaal op de baan.

Rene

Marklin, C-rails - ECoS - RR&Co Train Controller Gold - LocoNet/LocoBuffer- LokProgrammer - ProfiPrufstand - HP Laptop PIV W-XP - DB tijdperk eind-III
greumel
Nieuwe Gast  
*

« Antwoord #116 Gepost op: Woensdag 30 December 2009, 22:59:02 »

maakt het wat uit welke servo`s je gebruikt (mini) uiteraard kan me voorstellen bv in een autootje op afstandbesturing zit een servo voor te sturen zijn deze goed hiervoor of zijn die al te groot
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #117 Gepost op: Woensdag 30 December 2009, 23:26:54 »

Is deze servo klein genoeg  Rolling Eyes die kan het nl prima aan  Cool

Als je zelf een houdertje maakt en steldraad aan het armpje zet ziet het er zo uit.
Zie hier een gemonteerde servo

Mvg, Johan
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #118 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 14:34:30 »

Deze dagen lekker aan het knutselen aan een serie van 18 servo aandrijvingen.
Ik plaats hier foto's van mijn werkwijze zodat anderen eventueel ideeen op kunnen doen.

Van messing L-strip plaatjes gezaagd en gaatjes van 1.6 mm geboord op een steek van 6mm en van verenstaaldraad lengtes geknipt van 45mm lang voor steldraad. lengte van de steldraad wordt bepaald door de gebruikte plaatdikte van de modelbaan

Het solderen van de steldraad doe ik op 350 graden celsius. Het messing plaatje schroef ik met één K-railschroefje op het uiteinde van een plankje hout. Steldraad maak ik eerst ruw en dan vertinnen evenals het messing plaatje. Daarna soldeer ik ze samen. De messing L-strip is wel prettig want de steldraad leg ik in de hoek van de strip.

Alle 18 gesoldeerd. Merk op 9 linkse en 9 rechtse.

Met  M1.6 schroefjes/moertjes monteer ik het messingplaatje met steldraad op het armpje van de servo. Rechts is de houder te zien voor de servo gemaakt van aluminium hoekprofiel 15x15 2mm dik. Deze zijn op een lengte van 40mm afgezaagd. Uitsparing is zagen en vijlen. gaatjes rond 2mm voor de servo moeten hier nog geboord worden

Door op vier verschillende wijze te monteren is de plaats van de steldraad t.o.v. de servo te varieren. Dit kan handig zijn als een wissel op de rand van een modelbaan zit en plaatsen waar draagbalken in de weg dreigen te zitten. Zol is er toch speelruimte om op moeilijke plaatsen een servo te plaatsen.

Voor de mede knutselaars onder ons susses!

Mvg, Johan
ArjanM
Toffe Gast
**

« Antwoord #119 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 14:41:07 »

Johan,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

Het aluminium hoekprofiel had ik ook al uitgedokterd, de messing Lstripjes nog niet. Zijn die laatste gewoon in de modelbouwzaak te krijgen? Of moet je daarvoor ergens anders heen?

Gr.

Arjan

Märklin k-rail, Intellibox, Loconet, Koploper
Verslag van mijn baan: klik
Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #120 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 14:43:48 »

Hallo Arjan

Dat messing is gewoon in de modelzaak te koop. Deze had ik een keer gekocht bij Wentink Alepdoorn. Hoeft niet persé L te zijn maar werkt wel makkelijk.
Bij solderen wel eerst blank maken dan hecht het beter.

Mvg, Johan
Hans Biere
Stamgast

« Antwoord #121 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 15:07:02 »

Johan, bedankt voor deze duidelijke handleiding. Ik ga het proberen. Nog één vraag:

Met  M1.6 schroefjes/moertjes monteer ik het messingplaatje met steldraad op het armpje van de servo.

Wordt dat "armpje van de servo" meegleverd? Op de afbeelding van Conrad waar je naar toe linkt zie ik iets anders.

Vergeef mij m'n "A-technische-inzicht" bijvoorbaat... Wink

Met vriendelijke groet, Hans

huub
Stamgast

Kelpen-Oler

« Antwoord #122 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 16:35:46 »

Hans,

Ik graai in de Conrad doos naast me (zonet bezorgd en geopend) en bij die servo zitten inderdaad wel 3 verschillende armpjes.

grv Huub

Hans Biere
Stamgast

« Antwoord #123 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 16:39:10 »

Ik graai in de Conrad doos naast me (zonet bezorgd en geopend) en bij die servo zitten inderdaad wel 3 verschillende armpjes.

Hallo Huub,

dank voor deze informatie en veel plezier met je servo's. Ik ga er vandaag of morgen ook aantal bestellen.

Succes!

Freak
Speciale Gast

« Antwoord #124 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 16:49:54 »

Hallo Hans,

Als aanvulling op het antwoord van Huub.
1 armpje gelijk aan wat te zien is op de foto van Johan.
1 met kruisvormig, en een ronde.

Mvg,
Peter

huub
Stamgast

Kelpen-Oler

« Antwoord #125 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 16:57:23 »

Hallo Huub,

dank voor deze informatie en veel plezier met je servo's. Ik ga er vandaag of morgen ook aantal bestellen.

Succes!

Kleine moeite Hans Very Happy

Ik heb er eentje gekocht om mee te experimenteren (en nog 1 grotere, met dubbele kracht)
Maar als het om aantallen gaat, zouden we eigenlijk bij Conrad Dld. moeten bestellen; vergelijk de prijzen bij 5 stuks maar eens en huiver.....

Of dat lukt via Conrad.de weet ik eigenlijk niet omdat ze denkelijk de NL-vestiging niet in de wielen willen rijden ?

Grv Huub

IJsengel
Zeer toffe gast

Boem zegt'ie!

« Antwoord #126 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 17:30:05 »

Maar als het om aantallen gaat, zouden we eigenlijk bij Conrad Dld. moeten bestellen; vergelijk de prijzen bij 5 stuks maar eens en huiver.....

Of dat lukt via Conrad.de weet ik eigenlijk niet omdat ze denkelijk de NL-vestiging niet in de wielen willen rijden ?

Grv Huub

Huub, kunnen we er niet een gezamelijke actie van maken?
Zo kunnen we grotere aantallen inkopen.
Moeten we enkel even achterhalen of er toevallig leden zijn die een postadres in Duitsland hebben of er familie of vrienden hebben wonen....

H la P
fred
huub
Stamgast

Kelpen-Oler

« Antwoord #127 Gepost op: Donderdag 31 December 2009, 23:37:29 »

Fred,

Je hebt de prijsverschillen ook al gezien, vermoed ik ?

Het komt er op neer dat we in NL voor b.v. 100 servo's (best.nr. 230500) 479 Euro betalen en in D slechts 395 Euro  Shocked
Voor die andere servo die ik mee liet komen (heb ter beoordeling van elk eentje besteld) is dit verhaal nog erger: 479 Euro tegen over 295 Euro  Shocked
Waanzinnig.......

Die andere servo is dus nog een stuk goedkoper, heeft meer dan 2x zoveel koppel, maar is veel groter helaas (meer het formaat dat ik ken uit de modelvliegwereld).

Een goed idee om ze samen te bestellen.
Misschien kan dat via het 'huifkar-systeem' ?
Die service, opgezet voor Ebay-zendingen uit Duitsland zodat je een ontvangstadres in Dld hebt, is er om de verzendkosten te drukken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ter illustratie maar even een foto:

grv Huub

nkeer3
Toffe Gast
**

Leuke dag in het Spoorweg museum

« Antwoord #128 Gepost op: Dinsdag 05 Januari 2010, 00:29:53 »

Vind dit een interessant draadje, hoop op een vervolg......
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #129 Gepost op: Dinsdag 05 Januari 2010, 01:02:40 »

En voor de zelfbouwers die ook in staat zijn om controllers te programmeren.
Zie: http://www.tinet.cat/~fmco/download_en.html
Decoder voor 4 servo’s.
http://www.tinet.cat/~fmco/download/4servo_manual_v2.pdf
of
http://www.tinet.cat/~fmco/download/ServoPoint_manual.pdf

Mvg,
Peter

RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #130 Gepost op: Dinsdag 12 Januari 2010, 18:58:01 »

Mooi draadje dit. Ik ga het zeker verder volgen. Hoe je de servo moet plaatsen is me nu duidelijk. Ik kan wellicht zelf iets moois van metaal maken hiervoor.

Maar hoe werkt de aansturing, bij een analoge baan? Is daar een simpel schakelingetje voor te bedenken, wat je zelf kunt solderen bijvoorbeeld?

[edit]Is dit daarvoor wellicht te gebruiken?

Roy
« Laatste verandering: Dinsdag 12 Januari 2010, 20:24:37 door Big-Roy » Gelogd

Station Tegerlo en Meeray in opbouw
Freak
Speciale Gast

« Antwoord #131 Gepost op: Dinsdag 12 Januari 2010, 20:45:34 »

Hallo Roy,

Voor een analoge baan zie dit schema eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20287.msg333748#msg333748

Mvg,
Peter

RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #132 Gepost op: Dinsdag 12 Januari 2010, 21:10:44 »

hhmmm, dat is heel wat, voor iemand met maar 0.1 aan electronicakennis.

roy

Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #133 Gepost op: Dinsdag 12 Januari 2010, 21:14:49 »

Als je wilt solderen, de MBTronik printen is heel goed te doen. Ik heb nog geen probleem ondervonden. Pakketjes zijn volledig, alles zit er in wat je nodig hebt.
Voordeel van MBT is dat het analoog en digitaal is. Voor instellen heb je geen digitaal nodig dus je bent niet afhankelijk van digitaal. MBT is dus prima te gebruiken voor analoog en wil je later toch digitaal dan heb je dat al voorhanden. Wat wil je nog meer  Cool

Mvg, Johan
RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #134 Gepost op: Dinsdag 12 Januari 2010, 22:29:43 »

Johan,

ja, maar dan betaal je dus ook voor een decoder enzo, terwijl ik dat niet nodig heb toch?

Roy

Olav
Vaste Gast

« Antwoord #135 Gepost op: Woensdag 13 Januari 2010, 08:35:44 »

Fred,

Het komt er op neer dat we in NL voor b.v. 100 servo's (best.nr. 230500) 479 Euro betalen en in D slechts 395 Euro  Shocked
Voor die andere servo die ik mee liet komen (heb ter beoordeling van elk eentje besteld) is dit verhaal nog erger: 479 Euro tegen over 295 Euro  Shocked
Waanzinnig.......

Die andere servo is dus nog een stuk goedkoper, heeft meer dan 2x zoveel koppel, maar is veel groter helaas (meer het formaat dat ik ken uit de modelvliegwereld).

Die service, opgezet voor Ebay-zendingen uit Duitsland zodat je een ontvangstadres in Dld hebt, is er om de verzendkosten te drukken.

grv Huub

Als jullie ervoor kunnen zorgen dat het pakket betaald en klaar gelegd kan worden, ik ga in maart naar Keulen. Ik ga dan ook altijd naar Conrad........

Groeten

olav

Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain
woutje
Gast
« Antwoord #136 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 20:32:04 »

Bij de buren zag ik net dit: KLIK.

Gr, Ben.
RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #137 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 20:47:16 »

Op basis van die linker servo ben ik nu een mechaniekje aan het ontwerpen, wat binnenkort gemaakt en getest gaat worden.

Roy

Wesleyk
Toffe Gast
**

Marklin C-rail, Ecos, LTD S88, Esu Switchpilot

« Antwoord #138 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 21:13:18 »

Is deze servo klein genoeg  Rolling Eyes die kan het nl prima aan  Cool

Als je zelf een houdertje maakt en steldraad aan het armpje zet ziet het er zo uit.
Zie hier een gemonteerde servo

Mvg, Johan

Johan,

ziet er goed uit deze constructie. Maar mag ik vragen waar je die boutjes en moertjes vandaan heb? Kan je deze ook bij conrad bestellen

groet,

Wesley

Marklin C-rail, Ecos, LTD S88, Esu Switchpilot
RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #139 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 21:30:17 »

Zijn gewoon m2 schroeven. Kan ik je ook leveren hoor. Kun je zelfs bij de betere bouwmarkten krijgen.

Roy

Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #140 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 22:34:19 »

Johan,

ziet er goed uit deze constructie. Maar mag ik vragen waar je die boutjes en moertjes vandaan heb? Kan je deze ook bij conrad bestellen

groet,

Wesley

Hallo Wesley,

De bevestiging van de servo in het alu hoekprofiel is inderdaad M2 schroefjes/moertjes. Mijn vorige werkgever heeft een montage afdeling en daar werden circa 200 zakjes met een setje schroefjes/moertjes/ringetjes weggegooid. De afdelingchef kwam er mee bij mij, heb je er wat aan  Rolling Eyes Natuurlijk heb ik daar wat aan   Mr. Green zoveel jaar later komt het mij prima van pas bij deze servo montage  Razz Cool en zo komt jan splinter weer door de winter  Laughing
Voor de schoefjes/moertjes in het armpje heb ik M1.6 gebruikt 1.2 gebruik ik daar ook wel voor Die heb ik op Intermodellbau te Dortmund gekocht. daar heb ik nog wat wat van liggen maar niet veel meer M2 is daar te grof voor in mijn ogen

Waarschijnlijk zal Conrad ook wel kunnen leveren.

Mvg, Johan
RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #141 Gepost op: Vrijdag 05 Februari 2010, 22:52:11 »

Hallo,

veel van deze zeer kleine bevestigingsmaterialen krijg je ook bij king microsrews

Roy

Olivier77
Toffe Gast
**

« Antwoord #142 Gepost op: Zaterdag 06 Februari 2010, 15:23:37 »

Hallo iedereen,

Hier foto's van hoe ik het geheel gemaakt heb.
Is gewoon van Johan nagekeken.
Ik gebruik wel een kunststof L profiel, is veel gemakkelijker te bewerken.
Ik gebruik wel overal M2 vijzen en moeren, is zo al moeilijk genoeg om aan normale prijzen te
vinden.
Voor de bediening van de servo's gebruik ik de Esu SwitchPilot servodecoder 51802.

Mvg

Olivier

RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #143 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 10:29:08 »

Hallo,

als er mensen zijn, die van die armpjes kant-en-klaar willen hebben, dan ik ik wel iets maken. Maar de tips van hier zijn al heel goed zo.

Roy

Hans Biere
Stamgast

« Antwoord #144 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 12:32:19 »

als er mensen zijn, die van die armpjes kant-en-klaar willen hebben, dan ik ik wel iets maken.

Hallo Roy

in principe ben ik geïnteresseerd!

Hans Biere
Stamgast

« Antwoord #145 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 12:39:59 »

Bij de buren zag ik net dit: KLIK.

Nog een vraag van mij over het plaatsen van een servo.

Op zichtbare trajecten worden de servo's natuurlijk onzichtbaar, dus onder het wissel, gemonteerd.

Is het ook mogelijk op onzichtbare trajecten en waar dit voor mij makkelijker is de servo's naast het wissel te monteren?

Hopenlijk hebt ik niet iets doms gevraagd. (Ja, ik weet dat domme vragen niet bestaan maar toch...)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Blausee-Mitholz
Moderator

« Antwoord #146 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 13:25:46 »

Is het ook mogelijk op onzichtbare trajecten en waar dit voor mij makkelijker is de servo's naast het wissel te monteren?

Hallo Hans, waarom zou dat niet mogelijk zijn  Rolling Eyes volgens mij vraag je naar de bekende weg  Wink Laughing

Ik heb een stukje waar ik onvoldoende ruimte heb om met mijn handen er onder han komen om de servo van onderaf te monteren. Ik maak een gat in de plaat waar de servo doorheen valt en met een bovenplaat wordt de servo gemonteerd. Dus op deze wijze montagen van boven af.

De eerste versie was met twee kleine montage plaatjes, dit is de nieuwe versie, één plaat met uitsparing voor de doorsteek van de servoarm

Hier de nieuwe versie gemonteerd.

Lijkt mij allemaal vrij simpel te maken ik zie hier de laaste tijd wel ingewikkelder contructies voorbij komen  Confused

Mvg, Johan
RoWi
Stamgast

Meerlo (LB)

« Antwoord #147 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 13:39:16 »

Citaat
Lijkt mij allemaal vrij simpel te maken ik zie hier de laaste tijd wel ingewikkelder contructies voorbij komen

Je doelt hiermee op mij voel ik?

Roy

Hans Biere
Stamgast

« Antwoord #148 Gepost op: Zondag 07 Februari 2010, 14:12:29 »

volgens mij vraag je naar de bekende weg  Wink Laughing

Hallo Johan

hoe kan dat nou? Je weet toch dat ik (A-technisch als ik ben) wat dit onderwerp betreft "een beginneling" ben?  Laughing Laughing Laughing

Maar je hebt het weer zo duidelijk met prachtige illustraties uitgelegd waarvoor hartelijk dank. 't Is me allemaal weer een stuk duidelijker! Ik ga nu eerdaags wat servo's bestellen (en die mooie ESU-decoders die ik bij jou heb gezien) en beginnen mijn schaduwstation-wissels met servo's uit te rusten.

Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!

Olav
Vaste Gast

« Antwoord #149 Gepost op: Maandag 22 Februari 2010, 14:54:38 »

Fred,

Waanzinnig.......

grv Huub

Als jullie ervoor kunnen zorgen dat het pakket betaald en klaar gelegd kan worden, ik ga in maart naar Keulen. Ik ga dan ook altijd naar Conrad........

Groeten

olav

Reminder, 17 maart ben ik daar.  Very Happy

Voor mij ligt al wat klaar.

Groeten

Olav

Groeten

Olav

ÖBB, Edits, IB, Trainbrain
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: