Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wisselaandrijving met servo digitaal

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 14 november 2006, 02:31:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Fred,

Je hebt de prijsverschillen ook al gezien, vermoed ik ?

Het komt er op neer dat we in NL voor b.v. 100 servo's (best.nr. 230500) 479 Euro betalen en in D slechts 395 Euro  :shock:
Voor die andere servo die ik mee liet komen (heb ter beoordeling van elk eentje besteld) is dit verhaal nog erger: 479 Euro tegen over 295 Euro  :shock:
Waanzinnig.......

Die andere servo is dus nog een stuk goedkoper, heeft meer dan 2x zoveel koppel, maar is veel groter helaas (meer het formaat dat ik ken uit de modelvliegwereld).

Een goed idee om ze samen te bestellen.
Misschien kan dat via het 'huifkar-systeem' ?
Die service, opgezet voor Ebay-zendingen uit Duitsland zodat je een ontvangstadres in Dld hebt, is er om de verzendkosten te drukken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ter illustratie maar even een foto:



grv Huub
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Vind dit een interessant draadje, hoop op een vervolg......
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Mooi draadje dit. Ik ga het zeker verder volgen. Hoe je de servo moet plaatsen is me nu duidelijk. Ik kan wellicht zelf iets moois van metaal maken hiervoor.

Maar hoe werkt de aansturing, bij een analoge baan? Is daar een simpel schakelingetje voor te bedenken, wat je zelf kunt solderen bijvoorbeeld?

[edit]Is dit daarvoor wellicht te gebruiken?

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Roy,

Voor een analoge baan zie dit schema eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20287.msg333748#msg333748

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
hhmmm, dat is heel wat, voor iemand met maar 0.1 aan electronicakennis.

roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Als je wilt solderen, de MBTronik printen is heel goed te doen. Ik heb nog geen probleem ondervonden. Pakketjes zijn volledig, alles zit er in wat je nodig hebt.
Voordeel van MBT is dat het analoog en digitaal is. Voor instellen heb je geen digitaal nodig dus je bent niet afhankelijk van digitaal. MBT is dus prima te gebruiken voor analoog en wil je later toch digitaal dan heb je dat al voorhanden. Wat wil je nog meer  8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Johan,

ja, maar dan betaal je dus ook voor een decoder enzo, terwijl ik dat niet nodig heb toch?

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: huub op donderdag 31 december 2009, 22:37:29
Fred,

Je hebt de prijsverschillen ook al gezien, vermoed ik ?

Het komt er op neer dat we in NL voor b.v. 100 servo's (best.nr. 230500) 479 Euro betalen en in D slechts 395 Euro  :shock:
Voor die andere servo die ik mee liet komen (heb ter beoordeling van elk eentje besteld) is dit verhaal nog erger: 479 Euro tegen over 295 Euro  :shock:
Waanzinnig.......

Die andere servo is dus nog een stuk goedkoper, heeft meer dan 2x zoveel koppel, maar is veel groter helaas (meer het formaat dat ik ken uit de modelvliegwereld).

Een goed idee om ze samen te bestellen.
Misschien kan dat via het 'huifkar-systeem' ?
Die service, opgezet voor Ebay-zendingen uit Duitsland zodat je een ontvangstadres in Dld hebt, is er om de verzendkosten te drukken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ter illustratie maar even een foto:



grv Huub

Als jullie ervoor kunnen zorgen dat het pakket betaald en klaar gelegd kan worden, ik ga in maart naar Keulen. Ik ga dan ook altijd naar Conrad........

Groeten

olav
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Bij de buren zag ik net dit: KLIK.

Gr, Ben.
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Op basis van die linker servo ben ik nu een mechaniekje aan het ontwerpen, wat binnenkort gemaakt en getest gaat worden.

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 30 december 2009, 22:26:54
Is deze servo klein genoeg  :roll: die kan het nl prima aan  8)


Als je zelf een houdertje maakt en steldraad aan het armpje zet ziet het er zo uit.
Zie hier een gemonteerde servo

Mvg, Johan


Johan,

ziet er goed uit deze constructie. Maar mag ik vragen waar je die boutjes en moertjes vandaan heb? Kan je deze ook bij conrad bestellen

groet,

Wesley
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Zijn gewoon m2 schroeven. Kan ik je ook leveren hoor. Kun je zelfs bij de betere bouwmarkten krijgen.

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Wesleyk op vrijdag 05 februari 2010, 20:13:18
Johan,

ziet er goed uit deze constructie. Maar mag ik vragen waar je die boutjes en moertjes vandaan heb? Kan je deze ook bij conrad bestellen

groet,

Wesley

Hallo Wesley,

De bevestiging van de servo in het alu hoekprofiel is inderdaad M2 schroefjes/moertjes. Mijn vorige werkgever heeft een montage afdeling en daar werden circa 200 zakjes met een setje schroefjes/moertjes/ringetjes weggegooid. De afdelingchef kwam er mee bij mij, heb je er wat aan  :roll: Natuurlijk heb ik daar wat aan   :mrgreen: zoveel jaar later komt het mij prima van pas bij deze servo montage  :P 8) en zo komt jan splinter weer door de winter  :lol:
Voor de schoefjes/moertjes in het armpje heb ik M1.6 gebruikt 1.2 gebruik ik daar ook wel voor Die heb ik op Intermodellbau te Dortmund gekocht. daar heb ik nog wat wat van liggen maar niet veel meer M2 is daar te grof voor in mijn ogen

Waarschijnlijk zal Conrad ook wel kunnen leveren.

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo,

veel van deze zeer kleine bevestigingsmaterialen krijg je ook bij king microsrews

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo iedereen,

Hier foto's van hoe ik het geheel gemaakt heb.
Is gewoon van Johan nagekeken.
Ik gebruik wel een kunststof L profiel, is veel gemakkelijker te bewerken.
Ik gebruik wel overal M2 vijzen en moeren, is zo al moeilijk genoeg om aan normale prijzen te
vinden.
Voor de bediening van de servo's gebruik ik de Esu SwitchPilot servodecoder 51802.

Mvg

Olivier

Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo,

als er mensen zijn, die van die armpjes kant-en-klaar willen hebben, dan ik ik wel iets maken. Maar de tips van hier zijn al heel goed zo.

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: RoWi op zondag 07 februari 2010, 09:29:08als er mensen zijn, die van die armpjes kant-en-klaar willen hebben, dan ik ik wel iets maken.

Hallo Roy

in principe ben ik geïnteresseerd!
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: woutje op vrijdag 05 februari 2010, 19:32:04
Bij de buren zag ik net dit: KLIK.

Nog een vraag van mij over het plaatsen van een servo.

Op zichtbare trajecten worden de servo's natuurlijk onzichtbaar, dus onder het wissel, gemonteerd.

Is het ook mogelijk op onzichtbare trajecten en waar dit voor mij makkelijker is de servo's naast het wissel te monteren?

Hopenlijk hebt ik niet iets doms gevraagd. (Ja, ik weet dat domme vragen niet bestaan maar toch...)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Hans Biere op zondag 07 februari 2010, 11:39:59
Is het ook mogelijk op onzichtbare trajecten en waar dit voor mij makkelijker is de servo's naast het wissel te monteren?

Hallo Hans, waarom zou dat niet mogelijk zijn  :roll: volgens mij vraag je naar de bekende weg  :wink: :lol:


Ik heb een stukje waar ik onvoldoende ruimte heb om met mijn handen er onder han komen om de servo van onderaf te monteren. Ik maak een gat in de plaat waar de servo doorheen valt en met een bovenplaat wordt de servo gemonteerd. Dus op deze wijze montagen van boven af.


De eerste versie was met twee kleine montage plaatjes, dit is de nieuwe versie, één plaat met uitsparing voor de doorsteek van de servoarm


Hier de nieuwe versie gemonteerd.

Lijkt mij allemaal vrij simpel te maken ik zie hier de laaste tijd wel ingewikkelder contructies voorbij komen  :?

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
CiteerLijkt mij allemaal vrij simpel te maken ik zie hier de laaste tijd wel ingewikkelder contructies voorbij komen

Je doelt hiermee op mij voel ik?

Roy
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 07 februari 2010, 12:25:46volgens mij vraag je naar de bekende weg  :wink: :lol:

Hallo Johan

hoe kan dat nou? Je weet toch dat ik (A-technisch als ik ben) wat dit onderwerp betreft "een beginneling" ben?  :lol: :lol: :lol:

Maar je hebt het weer zo duidelijk met prachtige illustraties uitgelegd waarvoor hartelijk dank. 't Is me allemaal weer een stuk duidelijker! Ik ga nu eerdaags wat servo's bestellen (en die mooie ESU-decoders die ik bij jou heb gezien) en beginnen mijn schaduwstation-wissels met servo's uit te rusten.

Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Olav op woensdag 13 januari 2010, 07:35:44
Citaat van: huub op donderdag 31 december 2009, 22:37:29
Fred,

Je hebt de prijsverschillen ook al gezien, vermoed ik ?

Het komt er op neer dat we in NL voor b.v. 100 servo's (best.nr. 230500) 479 Euro betalen en in D slechts 395 Euro  :shock:
Voor die andere servo die ik mee liet komen (heb ter beoordeling van elk eentje besteld) is dit verhaal nog erger: 479 Euro tegen over 295 Euro  :shock:
Waanzinnig.......

Die andere servo is dus nog een stuk goedkoper, heeft meer dan 2x zoveel koppel, maar is veel groter helaas (meer het formaat dat ik ken uit de modelvliegwereld).

Een goed idee om ze samen te bestellen.
Misschien kan dat via het 'huifkar-systeem' ?
Die service, opgezet voor Ebay-zendingen uit Duitsland zodat je een ontvangstadres in Dld hebt, is er om de verzendkosten te drukken.
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ter illustratie maar even een foto:



grv Huub

Als jullie ervoor kunnen zorgen dat het pakket betaald en klaar gelegd kan worden, ik ga in maart naar Keulen. Ik ga dan ook altijd naar Conrad........

Groeten

olav

Reminder, 17 maart ben ik daar.  :D

Voor mij ligt al wat klaar.

Groeten

Olav
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Let wel op dat de ene Servo de andere niet is.
Sommige zijn bedoeld voor zweefvliegtuigen en hebben een eigen gewicht van amper 4 gram.
Daar zit een natuurlijk piepklein motortje in met nylon tandwieltjes.

Nu weegt een wisseltong ook niet zoveel, maar als die wissel vaak gebruikt wordt dan wordt de
theoretische  levensduur natuurlijk wel pakweg een factor 20 korter ten opzichte van gebruik
als hoogteroer in een zweefvliegtuig waarmee 2 x per maand wordt gevlogen.

Ter vergelijking: er zijn ook servo's waarmee vrachtwagen modellen bestuurd worden.
Die wegen 43 gram, zijn kogel gelagerd en hebben metalen tandwielen.

Daar hoor ik jullie denken: "als het zover is dan vervang ik ze wel"
Bedenk dan wel wat voor een servo je gebruikt voor die ene wissel in je schaduwstation en
die andere die net onder de berg zit...
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 november 2006, 02:31:18
Afgelopen zaterdag zag ik op de Messe te Köln iets wat mijn interesse wekte. Bij MBTronic was wisselaandrijving met servo te zien. De wisseltongen lopen mooi langzaam om, zo als het eigenlijk hoort. Ik heb voor proef de beurs aanbieding meegenomen bestaande uit twee servo's, WA5-mini en een programmer. De WA5-mini was als Bausatz en gisteren heb ik het printje gesoldeerd en getest.

Het is niet geschikt voor een beginner, wel voor de knutselaar  8)


Knutselaar? Verkopen ze niet ook kant-en-klare pakketten dan, of zijn alleen de bouwpakketten prijs concurrerend?

Ik loop een beetje achter op de voorhoede. Toch zijn deze bouwstenen in de jaren maar 1 euro duurder geworden (bouwpakket), de esu switch pilot servo heel wat meer.

Als ik het goed begrijp zijn er argumenten pro en contra de diverse keuzes. Techneuten zijn het goedkoopst af, die bouwen zelf iets.  Voor de anderen geldt wellicht:

- 2 wissels dichtbij elkaar MBTronic
- 4 wissels dicht bij elkaar MBTronic of ESU.
- complete wisselstraat tot 16 wissels  OC32 (Perlo)

Als ik het goed begrijp spelen daarnaast (digitale) protocol wensen, analoge puls-wensen, gecombineerd rijden (polarisaties railstukken), en aanschafprijs een rol.

Ik zie een massa draadjes, en een paar wiki stukken, over dit onderwerp.
Maar waar zijn de argumenten, en het overzicht) gebleven?
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Met de OC 32 kan je 32 servomotoren aansturen  :idea:
Prijs per servo is ongeveer met de gewone versie: 1,72 euro  8o

groeten Dylan
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Jan,

MBTronik was sind 2001 al bezig met servobesturing voor de modelbaan. De grote merken hadden het toen nog lang niet in beeld. MBT is dus één van de pioniers geweest.
Pas veel later sprongen de grote merken als ESU en Uhlenbrock er in.
Sinds die tijd heeft MBT het moeilijker door de vele concurentie.

Toen ik het draadje starte waren de grote merken er nog niet mee op de markt.

Mvg, Johan
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik nam wat servo-machientjes over van een ander forum lid (servo-antriebe). Daarbij zaten stanghouders van KavanRC. Ik keek er even naar. Dacht toen aan de jaren '80 Artis-tijdschriften. Die waren ingebonden met draadveren. Blijken precies erin te passen. Alvast een probleem opgelost.

En ja dan komt automatisch de volgende vraag: hoe gaan we dat aansturen.

De baan wordt analoog, maar soms moet je investeren in kansen voor later.
Voor al die zelfbouw printkaartjes geldt toch dat je ze tweedehands niet meer herkent. tenzij je het heel goed documenteert voor het nageslacht. Esu zou daarom misschien in aanmerking komen.

Gesteld dat ik het apparaat nu nog kan aansturen met een door de trein analoog gegenereerde puls.
Zit me daarom ook af te vragen of ik niet toch alvast terugmeld secties moet inbouwen in de rails, zelfs als ik er nu nog niets mee doe.


Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Als je de intentie hebt om electronische detectie te maken in plaats van massadetectie, heb je geen speciale voorzieningen nodig. In het algemeen heb je toch al gescheiden stukken rails om een trein stil te kunnen zetten.

Maar als je toch "nieuw" bouwt is het handig om beide opties open te houden opdat je nog kan kiezen welke vorm van detectie je voorkeur heeft. Overigens, als je massa detectie voorbereidingen treft, je kan tot die tijd gewoon als doorverbinden. Dan is het simpel losnemen van bedrading en aansluiten op je terugmelders.  ;)
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Olav op woensdag 22 augustus 2012, 07:38:19
Maar als je toch "nieuw" bouwt is het handig om beide opties open te houden opdat je nog kan kiezen welke vorm van detectie je voorkeur heeft. Overigens, als je massa detectie voorbereidingen treft, je kan tot die tijd gewoon als doorverbinden. Dan is het simpel losnemen van bedrading en aansluiten op je terugmelders.  ;)
En in dat geval dient elk blok twee of drie massadetectie secties te hebben?
Ik zag iets daarover op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24794.msg520368#msg520368
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Dat zou wel zo handig zijn. Immers kan je te maken hebben met stopmelders, remmelders, afsluitmelders enz.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Heren, het topic is hier servo's, geen terugmelders daarvoor moet je in een ander topic zijn.

Mvg, Johan