Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselaandrijving met servo digitaal

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 14 november 2006, 02:31:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving met servo digitaal
Afgelopen zaterdag zag ik op de Messe te Köln iets wat mijn interesse wekte. Bij MBTronic was wisselaandrijving met servo te zien. De wisseltongen lopen mooi langzaam om, zo als het eigenlijk hoort. Ik heb voor proef de beurs aanbieding meegenomen bestaande uit twee servo's, WA5-mini en een programmer. De WA5-mini was als Bausatz en gisteren heb ik het printje gesoldeerd en getest.


foto MBTronic

Mijn eerste indrukken zijn goed. De servo is eenvoudig en makkelijk te programeren. De slag naar beide zijden is onafhankelijk in te stellen alsmede de snelheid. De servo is analoog met schakelaars te bedienen maar tevens is de WA5-mini ook voorzien van een digitaal decoder en is dus rechtstreeks met een digitaal wisseladres aan te spreken. (adres is eenvoudig programeerbaar DCC of Motorola) Je hebt dus geen aparte wisseldecoder nodig. Alles zit in de WA5-mini ingebouwd. De WA5-mini is geschikt om twee servo's aan te sturen.

Ik ben niet zo bekent in de RC wereld maar volgens mij komt deze servo daar vandaan.


foto MBTronic

Er zit een speciale arm met stift bijgeleverd.

Als je de kosten op een rijtje zet kom je nog niet eens zo gek uit.
Als ik de prijzen van MTE hanteer kom ik voor een wisselaandrijving van Märklin 7549 uit rond de 15 euro pst. Een Viessmann wisseldecoder doet rond de 25 euro. Per wissel kom je dan op (1/4 x 25 + 15 =) 21.25 euro.

Een servo kost 8.90 euro en een WA5-mini doet 18.90 euro.
Per wissel ben je dan (2x 8.90 + 18.90 delen door 2 =) 18.35 kwijt.

Hoe ik een K-wissel geschikt maak voor de servo moet ik nog even bekijken. Ik ben een iedergeval gecharmeerd van de servo aandrijving en ga er een iedergeval verder mee experimenteren.

Ik wil niet zeggen dat het zo moet, ik wil alleen aangeven dat het zo kan. Het is wel heel erg mooi.
Met de servo is trouwens meer te bewegen dan een wissel alleen. Armseinen, waterkranen e.d. kunnen prima door deze servo besturing in beweging worden gebracht.
Het is niet geschikt voor een beginner, wel voor de knutselaar  8)

Mvg, Johan die graag knutselt  :P :lol: 8)

Edit, linkjes naar foto's MBT aangepast
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Het volgende plaatje is afkomstig van de wisselmortor 219999 van www.conrad.nl

Hier veranderen ze een K wissel voor hun wisselmotor maar dat zou ook voor de servo kunnen.



Groter plaatje is er helaas niet.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo, niet voor de decoders, maar voor de aandrijvingen kunnen jullie ook eens -dit artikel- bekijken van Wim Ros.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 november 2006, 02:31:18
Als je de kosten op een rijtje zet kom je nog niet eens zo gek uit.
Als ik de prijzen van MTE hanteer kom ik voor een wisselaandrijving van Märklin 7549 uit rond de 15 euro pst. Een Viessmann wisseldecoder doet rond de 25 euro. Per wissel kom je dan op (1/4 x 25 + 15 =) 21.25 euro.

Een servo kost 8.90 euro en een WA5-mini doet 18.90 euro.
Per wissel ben je dan (2x 8.90 + 18.90 delen door 2 =) 18.35 kwijt.

Johan,

Begrijp ik het goed als je voor 1 wissel, 1 servo nodig hebt ?
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Alphons dat heb je goed begrepen  :mrgreen:

@Laurens,
Aan die mogelijkheid heb ik gedacht, zo'n handversteller ligt hier reeds uit elkaar om te besuderen voordat ik jou tekeningen had gezien  :wink: Ik zal ze goed bestuderen.

@All,
Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Wil je echt kosten drukken dan is de Conrad oplossing een mogelijkheid. Realiseer je wel dat de Conrad wisselaandrijving nog al luidruchtig is en je hebt nog een wisseldecoder met nog aanvullende elektronice nodig.

De MBTronic aandrijving is verfijnt regel- en instelbaar. Het geluid is nihil ofwel fluisterstil. Het is een compleet systeem je hebt verder geen andere decoders nodig en de prijs per wissel is iets goedkoper dan de standaard wisselbesturing van de fabrikant.

Het is maar wat je zoekt  8)

Mvg, Johan.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Zo, even een schopje omhoog. Het lijkt me dat het in dit topic namelijk het beste past.

In eerste plaats een opmerking over het artikel van Wim Ros. Als je zelf een mechaniek maakt, dan zou ik niet een verbinding maken aan de plek waar de hendel normaliter zit. Hier zit namelijk nog een stukje mechaniek achter, dat er voor zorgt dat hij toch om 'klapt' in plaats van 'schuift' (een veertje dat over een dood punt wordt getild). Helemaal aan het einde van de wisseltong is een balkje dat schuift, en daar kun je, onder de wissel, op inhaken.

Het moge duidelijk zijn: ik heb hier ook mee geexperimenteerd. Ik ben uitgegaan van een servo die Conrad verkoopt voor 4.95 (bij afname van 10 stuks of meer). Daarnaast hield ik ook nog even in mijn achterhoofd dat ik met mijn eigen digitale aansturing ervoor kan zorgen dat ik dingen aan en uit kan zetten, met name bedoeld voor seinen. Waar ik een sein mee aan/uit kan zetten, kan ik in principe ook een wissel mee omzetten, was de gedachte. En zo gezegd, zo gedaan.

Er was nog een klein hobbeltje dat ik moest nemen: de servo moet op een bepaalde manier aangestuurd worden. Ik had van te voren gedacht dat hij een analoog spannings niveau zou krijgen en dat daarmee wordt bepaald hoever hij uit zwengt, maar het blijkt een puls varierend tussen de 1 en 2 microseconden te zijn. Om die puls te genereren, en de servo mooi langzaam te laten schakelen, gebruik ik weer een microcontrollertje.

Ik heb er een kort filmpje van gemaakt: http://video.google.com/videoplay?docid=-5982331802136940686

Kostenplaatje hiervan: het printje van de microcontroller. Het zal niet meer zijn dan een euro per wissel, plus nog de 5 euro voor de servo. Al snel een besparing van 15 euro per wissel. :) En ik vind dat hij zo onwijs mooi schakelt. :)
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Henk K op zondag 28 januari 2007, 22:52:36
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt: http://video.google.com/videoplay?docid=-5982331802136940686

Henk,

Ik vind dat dit keurig werkt.

Compliment.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Toch nog maar even twee foto'tjes:

Het microcontrollertje dat het signaal voor de servo genereert.



Het printje is iets van 25 bij 18 mm of zo. Het kan in principe de signalen voor 3 servo's genereren, op basis van drie input signalen. Het probleem is alleen dat ik dan een setting in de chip moet doen waardoor een pin niet meer als reset-pin gebruikt kan worden. Dat heb ik bij 1 zo'n chipje gedaan, met als gevolg dat ik hem niet meer kon programmeren en ook niet kon terug zetten. OK, dat was minder. :) Met een ander chipje zou ik er voor kunnen zorgen dat ik 6 tot 8 wissels kan aansturen. En die kost ook nog geen twee dollar.

En een foto van hoe ik de wissel heb mishandeld om dit te kunnen doen. ;)

Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Een vriend van mij en ik gaan voor de MBTronik wisselaandrijving.
Zoals al gemeld vorig jaar te Köln kwam ik er mee in aanrakimng en hebt toen één unit meegenomen, gebouwd en getest.

Op Intermodelbau te Dortmund hebben we een aantal sets ingeslagen. Voor mijn vriend 5x WAS5 en ik zelf 3x WAS5-mini.

Het bouwen is goed te doen.


Bouwpakket WAS5-mini met recht een gebouwd exemplaar


Bouwpakket van de WAS5. Deze is voor mijn vriend. Hij rijdt spoor N en werkt met Peco wissels. Daarbij moeten de hartsukken gepolariseerd worden. De WAS5 is voorzien van relais welke de polarisatie voor hun rekning nemen.
Rechts wederom een gebouwd exemplaar.


Test opstelling met een slank K-wissel.


De onderzijde van de testopstelling. Op de elketronica worden 2 servo's aangesloten.


Met een half gesloopte stelhandel maak ik het mechaniek waarmee de servo het wissel omlegd.


In de set die ik te Köln mee nam zat de grote servo links.
Tegenwoordig worden er kleinier servo's geleverd, deze is rechts te zien.
Er onder de schakelaars waarmee de servo ingesteld kan worden.


Nog even een foto van alle tot nu toe door mij gebouwde elektronica goed voor 18 wissels  :P  8)
(Met kroonsteentjes was de eerste uit Köln. De kroonsteenjes heb ik er zelf opgezet, zitten niet orgineel bij de onderdelen)

Mvg, Johan.

Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik heb een videootje gemaakt van het omzetten van het wissel in testopstelling.
Het videootje zal tijdelijk on-line staan en is hier te vinden.
De beweging kan nog langzamer ingesteld worden maar dit vindt ik een realistische snelheid van wissel omleggen  8)

Opmerking:
Bij het recht leggen van het wissel hikt de beweging even aan het einde.
Als je goed kijkt zie je dat de wisseltong tegen de voet van de railstaaf op kruipt. Dat veroorzaakt de hik.
De hik ligt dus niet aan de servo maar aan het mechaniek van het Märklin wissel zelf.

Mvg, Johan
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Johan,

Dat ziet er gaaf uit zeg :D Van al die foto's hierboven word ik helemaal kriegel maar het resultaat is echt cool hoor...pfew... Tien keer mooier dan de heftige klikken die je normaalgesproken voorgeschoteld krijgt.

Zelf zou ik wel balen van dat hikje :( Jij hebt daar geen moeite mee ? Of ga je toch nog proberen hier een mouw aan te passen :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Hi Rolf,

Van dat hikje lig ik niet wakker van. Op video zie je het beter en valt meer op dan dat jet het in werkelijk ziet. Met video is de wisseltong ook vol in beeld omdat er op ingezoomd is.
Gaat mij om de betrouwbaarheid van het systeem en daar ben ik wel te vreden over.

Hmmmm kriegel van die foto's..................... das juist het leuke deel van de hobby. Lekker knutseln en knooin  :P 8)

Mvg, Johan.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Duidelijk :)

Zie nu ook de 'terugweg', die was net nog niet in beeld. Terugweg is zonder hikje :!:

Neem aan dat dit wanneer de baan aangekleed is nagenoeg geruisloos zal werken ? Nu hoor je de servo nog een beetje. Die servo's zitten onder baan lijkt me, die hoor je straks dan amper meer. That's very nice, hoe minder herrie op de baan, hoe beter in mijn boek (behalve de sound-locs natuurlijk).

Geen idee wat voor een treinen-goeroe als jijzelf de waarde is van een compliment van een beginner :oops: Maar toch: my compliments, I love it 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Hi Rolf,

Geluid valt wel mee.
Mijn idee is om het echte geluid van het omlopen van een wissel op te nemen en dat te laten horen als er een wissel op de modelbaan omloopt  :P Let wel, zijn plannen ... of het er ooit van komt is een tweede.

Dank voor compliment (hecht ik veel waarde aan ongeacht van wie het is  8) )

Mvg, Johan.
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Hey Johan,

dank voor respons.. (ik had deze info al van te voren gelezen)
maar ik was wel eigenlijk op zoek naar een oplossing waar je niet te veel aan moet knutselen/voor de minder ervaren modelspoorder...

Cheers!
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Johan,


Jij zegt dat op elke printplaat 2 servo's kunnen worden aangesloten. Waar zijn die andere aansluitingen voor? Ziet er verder wel netjes uit  :)
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
OFFTOPIC

Johan, als je het filmpje definitief ergens wilt hosten, let me know ;-)
Re: Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Henk K op zondag 28 januari 2007, 22:52:36
In eerste plaats een opmerking over het artikel van Wim Ros. Als je zelf een mechaniek maakt, dan zou ik niet een verbinding maken aan de plek waar de hendel normaliter zit. Hier zit namelijk nog een stukje mechaniek achter, dat er voor zorgt dat hij toch om 'klapt' in plaats van 'schuift' (een veertje dat over een dood punt wordt getild). Helemaal aan het einde van de wisseltong is een balkje dat schuift, en daar kun je, onder de wissel, op inhaken.


Henk,

Net eens gekeken, maar dat veertje kun je toch ook verwijderen, dan heb je daar geen last van.

Edwin
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik heb nog wel een aantal vragen over dit (oud) draadje.

Ik heb afgelopen zaterdag in houten een Viessmann Servo  gekocht. Ik dacht die sluit ik zo even aan net als de wisselaandrijving van Conrad.

Viessmann 4552:
bron : http://www.viessmann-modell.com/images/45xx/4552.jpg


Niet dus.... :cry:
Bij het zoeken over hoe het wel moest kwam ik bij dit draadje uit.

Om een servo aan te sturen moet je met pulsjes werken 1 tot 2 ms.
Hiervoor moet je een schakeling kopen (of maken).

Als ik het bovenstaande en de site van mbtronik (mijn duits is niet geweldig) goed heb gelezen, dan kun je met de WAS5-mini twee servo's aansturen.

Vragen:
1. Op de een of andere manier moet ik de slag die de servo maakt opgeven. Hoe?
2. 'Speekt' de Was5 Motorola? zo ja hoe geeft ik de adressen dan op?
3. Kan ik elke servo erop aansluiten of alleen bepaalde modellen.
4. "Snoept" de was5 digitale stroom? zo ja hoeveel? en alleen bij het schakelen of altijd?

Meine
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Meine,

Voor de niet elektronica knutselaar is de ESU Switchpilot voor 4 servo's interessant ja de grote merken hebben de servo's ook ontdekt Servo's worden met CV's ingesteld net als locdecoders

Ik zelf blijf bij MTB, ze bevallen mij zeer goed.
Ze nemen geen digitale stroom weg, voeding geschied met een separate trafo.
Je bent niet van één type servo afhankelijk, vele typen zijn aan te sluiten zowel op MBT als op ESU. MBT is in te stellen op Motorola of DCC. Voor Selextrix is een aparte versie voorhanden.
Bij MBT ben je met programeren niet afhankelijk van je digitaal apparatuur. Instellen gebeurd met drukschakelaartjes (drukken in een bepaalde volgorde).
Het digitaal adres wordt eenvoudig ingeleerd.

Op de volgende gastendag zal ik de demo meenemen voor demonstratie als daar behoefte aan is

Mvg, Johan

Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 31 mei 2009, 21:37:23
Hallo Meine,

Voor de niet elektronica knutselaar is de ESU Switchpilot voor 4 servo's interessant ja de grote merken hebben de servo's ook ontdekt Servo's worden met CV's ingesteld net als locdecoders

Ik zelf blijf bij MTB, ze bevallen mij zeer goed.
Ze nemen geen digitale stroom weg, voeding geschied met een separate trafo.
Je bent niet van één type servo afhankelijk, vele typen zijn aan te sluiten zowel op MBT als op ESU. MBT is in te stellen op Motorola of DCC. Voor Selextrix is een aparte versie voorhanden.
Bij MBT ben je met programeren niet afhankelijk van je digitaal apparatuur. Instellen gebeurd met drukschakelaartjes (drukken in een bepaalde volgorde).
Het digitaal adres wordt eenvoudig ingeleerd.

Op de volgende gastendag zal ik de demo meenemen voor demonstratie als daar behoefte aan is

Mvg, Johan



Bij de ESU versie kun je ook voeden met een aparte trafo. Ook kun je de servo programmeren met drukknopjes op de Switchpilot servo. Al met al is het ontzettend makkelijk in te stellen :)

Ben erg tevreden met de servo aandrijvingen. De ESU ondersteund zelfs RailCom, maar daar heb ik me nog maar even niet aan gewaagd :P

Groetjes,
Menno
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik gebruik de oude telefoonrelais daar zit een veren paket aanvast voor terugmelding
Voor het omschakelen van de wissel soldeer ik een dunne getrokken koperen staafje
,deze gaat door het kleine gaatje van de wissel.
Telefoonrelais wordt aan gestuurt door 24v=. Het werkt goed en betrouw baar.
vrg Robert
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik heb het afgelopen week-end de zuidzijde van mijn schaduwstation in bedrijf genomen met servo wisselaandrijving.


Zo ziet dat er dus uit onder de baan, een MBT print met twee servo's er op aangesloten. De blauwe draden gaan naar de ringleiding voeding normale 16V wisselspanning en rechtsboven de digitale aansluiting.

Los hangende zwarte draad is voor de toekomstige terugmending

Thats all  8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik draag alleen maar een alternatief naar voren,.
Zo kan het ook,vrg Robert
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 02 juni 2009, 21:11:28
Ik heb het afgelopen week-end de zuidzijde van mijn schaduwstation in bedrijf genomen met servo wisselaandrijving.

Heel goed Johan. Onder het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht" ga ik deze toepassing van je na-apen voor in m'n BW. Kan daar door ruimtegebrek horizontaal niet uit de voeten met het door mij geprezen geheugendraad als aandrijving. :wink:
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Je aapt maar na Ben hoe meer hoe beter  :lol:

Hier 3 aapjes voor je als tip  :wink:


Kan zijn dat je met een wissel dicht aan de rand van je onderbouw zit.
De middelste servo is de standaard met de steldraad in de midden. Links en rechts zit de steldraad uit de midden. Aan de rand van de baan kan dat verschil wel eens uit maken of er net wel of net niet een servo geplaatst kan worden.

steuntjes en konstructie steldraad maak ik zelf. Servo zit met M2 schroefjes aan het steuntje bevestigd en de steldraad met M1.6 aan het armpje van de servo

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
3 op 'n rij?
dat moeten niet horen, niet zien en zwijgen zijn
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 21:14:04
Johan,

Ziet er netjes uit.


Mvg,
Peter

Thx Peter,

Net de eerste avond volop gereden, geen weigerende wissels meer dus ook geen ergenis aan de Märklin wisselspoelen meer, wat een verademing  8) 8) 8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 22:44:47
Johan,

Verder alles aangesloten zoals je laatst vroeg ?.

Mvg,
Peter

Zover ben ik nog niet maar zit er binnenkort wel aan te komen  :P

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Zoals het er nu uitziet schaf ik een esu Switchpilot aan als ik weer in houten kom.
Dan ga ik ook experimenteren met servo's.

Binnenkort krijg ik de mogelijkheid om alles in levende lijve te zien.
Ik ben benieuwd.

Meine
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Meine op dinsdag 02 juni 2009, 22:59:43
Zoals het er nu uitziet schaf ik een esu Switchpilot aan als ik weer in houten kom.

Pas op! Er is een verschil tussen de ESU Switchpilot en ESU switchpilot servo!
Op de normale ESU Switchpilot zitten ook wel servoaansluitingen (2 geloof ik), maar als je servo's gaat gebruiken kun je beter meteen kiezen voor een ESU switchpilot servo kastje.

Groetjes,
Menno
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 09:12:54
Zit nog even te dubben voor een dubbele uitvoering, dus voor 16 servo's.
Ik ken iemend die juist de andere kant op denkt, die maakt servodecoders voor 1 servo. Elk wissel zijn eigen decoder.
http://www.sleutelspoor.nl/technieken/ServoSwitch.htm
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hoi Peter,

Dat klinkt erg interessant voor mij. Ik ben op het moment namelijk bezig met het bouwen van een grote parkeerbaan voor de vereniging waar ik lid van ben. Deze parkeerbaan bevat 26 aan te drijven wissels. Ik ben momentteel bezig met de electronica, wat een behoorlijk karwei is aangezien er zowel met 2-rail als 3-rail materiaal rondgereden gaat worden.
Een goedkope servocontroller zou goed uitkomen, omdat zo'n ESU kastje voor vier aandrijvingen toch weer 23,50 Euro kost.
Heb jij een idee of jouw servocontroller ook uitgerust kan worden met een ingebouwd/aangesloten relais voor hartstukpolarisatie voor 2-rail gebruik?

Groetjes,
Menno
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
PB gestuurd!

Groetjes,
Menno
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal


Onder de boogwissels welke op het begin van de helling ligt is geen ruimte om een servo onder te knutselen. Je komt er gewoonweg niet bij. Na lang puzzelen heb ik toch een eenvoudige oplossing gevonden om de boogwissels met een servo te stellen.


In de plaat heb ik een gat gemaakt waar de servo in zijn geheel door kan zakken. Op de servo is met afstandbusjes messing plaatjes gemonteerd. De messing plaatjes worden op de plaat vast geschroeft. De servo hangt dus als het ware naast het wissel en de steldraad gaat zijwaards het wissel aandrijven. De steldraad komt net 2 mm boven de plaat uit. Treinen die er langs rijden hebben er totaal geen last van, er is genoeg ruimte tussen de constructie en de trein. Deze helling komt uit het zicht dus het is niet storend dat de servo naast het wissel is gemonteerd.

Als de zaak gemonteerd is zal ik nog wel een fotootje plaatsen.

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Johan,

Best een interessant onderwerp zo die aandrijvingen, ik ben er zelf ook in geïnteresseerd. Nou is mijn vraag kan je deze aandrijvingen (die je zo mooi omschreven had als zeer stil en mooi af testellen) ook via een decoder van Viessmann 5213 aan laten sturen, dit wil ik graag omdat mijn baan bestuurd wordt via Koploper.
Hoor graag even van je .

Groet Ronald
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Ronald

Met de elektronica van MBT heb je helemaal geen decoder nodig, zit er al in gebakken.
ESU heeft tegenwoordig een decoder voor 4 servo's.
Zowel MBT als ESU babbelen  DCC als Motorola.

Met Viesmann 5213 kun je geen servo's besturen.

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal

De servo in gemonteerde toestand. In de wisselsteller is aan de zijkant een sleufje gefreesd waardoor de steldraad heen steekt.
Later maak ik een afdekplaatje boven zodat een eventuele onspoorde trein wat op deze wissels nog niet voor gekomen is geen schade kan aanrichten aan het mechaniek.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ook deze constructie perfect werkt 8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Hallo Johan,

Heb jij ook de mogelijkheid om te filmen hoe zo'n wissel nu rustig om gaat :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 20 juni 2009, 20:03:12
[
Ik kan niet anders zeggen dan dat ook deze constructie perfect werkt 8)

Mvg, Johan


Ik heb het vanmiddag 'live' gezien. Het werkt inderdaad perfect. Je kan de snelheid zelf regelen. Ook de slag is in te stellen.

Ik heb het gezien en ben overtuigd. Voor mij geen "klik klak" meer maar een zacht zoemende servo.

Overigens maken de onder de baan gemonteerde minder geluid dan de 'parallel' gemonteerde.

Meine
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Freak op zaterdag 20 juni 2009, 23:55:54
Citaat van: Meine op zaterdag 20 juni 2009, 23:29:42
Overigens maken de onder de baan gemonteerde minder geluid dan de 'parallel' gemonteerde.
Johan, komt dit doordat ze in een soort klankkast opgesloten zitten ?.

Mvg,
Peter

Hi Peter, klopt. Als het muis stil is, je staat met de neus boven op en je legt het wissel om dat hoor je hem idd meer dan de anderen. Is dus klankkast werking. Echter als je treinen rijden dan hoor je het niet meer. Terwijl de klikklak wisselspoelen dan nog ver boven het treingeluid uit komt

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Filmpie  :P 8)

Veel kijkplezier  :wink:

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Geweldig zeg....... bof ik effe dat ik opnieuw kan beginnen! voor mij niets anders meer dan servo's!!!!

Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Prachtig gedaan Johan,

Leuk fimpje om te zien!

Ik heb dezelfde goede ervaringen met mijn servoaandrijvingen. Ze zijn vrij stil en kunnen echt bizar langzaam bewegen :)

Ook voor mij alleen nog maar servo's!

Groetjes,
Menno
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ziet er wel mooi uit deze servo aandrijvingen.

Vraagje, hoe zit het met de kosten ten opzichte van een gewone aandriving en is hij gewoon via een k83 aan te sturen?

Peter / degeluidsman
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Zeg Peter, lees je wel :roll: De antwoorden op je gestelde vragen staan allemaal in dit draadje.

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 21 juni 2009, 20:20:47
Zeg Peter, lees je wel :roll: De antwoorden op je gestelde vragen staan allemaal in dit draadje.

Mvg, Johan

Johan,

Natuurlijk lees ik wel, alleen is het soms een hele klus om een draadje in zijn geheel door te lezen.
Maar bedankt voor de tip.

Peter / degeluidsman
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik zag dat op de Duitse Conradsite een servo staat die nu 2 euro is.

In Nederland is deze zelfde ? 4,99.
Overigens zie ik nergens dat je naar Nederland kan verzenden.
Mogelijk dat mijn vader die in Duitsland op vakantie is langs een filiaal kan gaan.

Meine.

   
Top Line Standard Servo ES-30 JR
Artikel-Nr.:  227726 - PS

      2,00 EUR

inkl. gesetzl. MwSt. zzgl. Versand    
Stück

edit: link verwijderd. Deze deed het niet meer.
   
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Ik gebruik deze servo van Conradski

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving met servo digitaal
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 21 juni 2009, 10:02:14
Filmpie  :P 8)

Fraai, Johan :idea: Is dit de meest realistische snelheid, conform grootbedrijf :?: