Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van een geluidsman- Nieuwe aanwinsten ( foto's ).

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
te gek Peter, leuk dit soort denk en knutselwerk

fijne paas,

Gr.Jan
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 22 april 2011, 21:24:22
...
Ik zou het nog wel iets anders willen, namelijk dat de arm naeen paar seconden weer naar beneden gaat maar dat zit er denk ik niet in.
...
Als iemand een idee heeft hoe dit in koploper in te stellen is dan hoor ik het graag.

Mvg, Peter / degeluidsman.

Kan je niet de actie koppelen aan de eerst volgende bezetmelder in je baan? Ot anders er eentje extra  voor inbouwen?
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Hoi Peter,

Ziet er al strak uit hoor.

Groet Niels
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Hallo Peter,

Iets bij jou start de speciale actie die de arm omhoog laat gaan, dat zelfde iets kan ook de speciale actie starten die de arm omlaag doet gaan maar dan met een aantal (bijvoorbeeld 10) seconde vertraging (in te stellen bij speciale acties 'tab' actie).
Ik doe namelijk ook al zo iets bij het stoppen van de knipperlichten bij de overweginstallatie.

Ik hoop dat het duidelijk is want ik vind het moeilijk te omschrijven.

Mvg, Jos
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Hoi Peter,

Als je dit netjes in het perron kunt inbouwen, is het een mooie toevoeging op de baan. En helemaal als ie op het juiste moment het spiegelei op en neer beweegt. Maar dat werkt zo te zien goed. Dus weer een leuke gadget erbij :thumbup:

groetjes
Henk
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Hoi Peter.
Erg leuk dat je dit nieuwtje uit Dortmund gelijk in bedrijf hebt gesteld! :cool:
Zeker i.c.m. fluit is dit een opvallende en leuke toevoeging op je treinbaan.

Fijne en mooie paasdagen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Citaat van: 44er op vrijdag 22 april 2011, 22:08:20
te gek Peter, leuk dit soort denk en knutselwerk

fijne paas,

Gr.Jan

Hoi Jan,

Het is zeker leuk werk, en als ik het voor elkaar krijg zoals ik het graag wil hebben is het helemaal een feest  :) :)


Citaat van: neesse op vrijdag 22 april 2011, 22:30:32
Hoi Peter,

Ziet er al strak uit hoor.

Groet Niels

Bedankt voor de compimenten Niels.


Citaat van: ernstcramer op vrijdag 22 april 2011, 22:27:19
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 22 april 2011, 21:24:22
...
Ik zou het nog wel iets anders willen, namelijk dat de arm naeen paar seconden weer naar beneden gaat maar dat zit er denk ik niet in.
...
Als iemand een idee heeft hoe dit in koploper in te stellen is dan hoor ik het graag.

Mvg, Peter / degeluidsman.

Kan je niet de actie koppelen aan de eerst volgende bezetmelder in je baan? Ot anders er eentje extra  voor inbouwen?

Hoi Ernst,

Op dit moment stuurt de eerst volgende bezetmelder dit al aan ( dit is namelijk de eerste melder van het volgende blok ) maar dat duurt dus te lang.

Een extra bezet melder kan ik niet plaatsen, de loc staat namelijk op de stop melder en hierna zit gelijk een wissel en het volgende blok.


Citaat van: Jos op vrijdag 22 april 2011, 22:42:15
Hallo Peter,

Iets bij jou start de speciale actie die de arm omhoog laat gaan, dat zelfde iets kan ook de speciale actie starten die de arm omlaag doet gaan maar dan met een aantal (bijvoorbeeld 10) seconde vertraging (in te stellen bij speciale acties 'tab' actie).
Ik doe namelijk ook al zo iets bij het stoppen van de knipperlichten bij de overweginstallatie.

Ik hoop dat het duidelijk is want ik vind het moeilijk te omschrijven.

Mvg, Jos


Hallo Jos,

Ik heb wel een vermoeden wat je bedoeld en ga zo gelijk kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen nu is het nog een redelijke temparatuur in de treinen kamer.

Hier kom ik zeker op terug  :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Hendrik_marklin op vrijdag 22 april 2011, 22:56:31
Hoi Peter,

Als je dit netjes in het perron kunt inbouwen, is het een mooie toevoeging op de baan. En helemaal als ie op het juiste moment het spiegelei op en neer beweegt. Maar dat werkt zo te zien goed. Dus weer een leuke gadget erbij :thumbup:

groetjes
Henk

Dag Henk,

Ik ben nog niet helemaal tevreden over het op en neer bewegen van het spiegelei, maar ik ga aan de slag met de tip van Jos.

Als de trein eenmaal in beweging is kan de arm weer naar beneden en dat duurt nu te lang naar mijn zin.


Citaat van: AlbertJan op zaterdag 23 april 2011, 07:57:39
Hoi Peter.
Erg leuk dat je dit nieuwtje uit Dortmund gelijk in bedrijf hebt gesteld! :cool:
Zeker i.c.m. fluit is dit een opvallende en leuke toevoeging op je treinbaan.

Fijne en mooie paasdagen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Ik had hem al eerder willen kopen en in Dortmund heb ik de knoop doorgehakt  :)

Ik ga nu proberen de puntjes op de i te zetten  :D :D

Maar waar blijft jou bewegende paard die je in Dortmund gekocht hebt daar willen zij ook wel eens wat van zien.


Zo ik ja de treinbaan opstarten en kijken of ik met de tip van Jos het juiste resultaat kan maken.

Wordt vervolgt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
vind het leuker als er en zij op de fluit blaast  >:-D
wel mooi gelukt Peter!
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Dat is erg leuk geworden Peter :) !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Citaat van: jakeman op zaterdag 23 april 2011, 10:27:58
vind het leuker als er en zij op de fluit blaast  >:-D
wel mooi gelukt Peter!


Hallo Jake,

Dit kun je beter niet in Duitsland zo uitspreken >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het begint met een fluit ( filmpje )
Citaat van: RMW op zaterdag 23 april 2011, 14:10:28
Dat is erg leuk geworden Peter :) !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)

Dank je Maikel,

Ik ben de schakeling nog aan het aanpassen, straks als de temperatuur lager wordt ga ik er weer mee verder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Hallo allemaal,

Ik ben bezig geweest met de tip van Jos en ik kan zeggen dat het gelukt is  :) :) :) :)

Er zijn nu 2 speciale akties de ene voor de arm omhoog en de andere voor omlaag.

Het is nu echt helemaal top  :thumbup: :thumbup:

Ik heb een nieuwe film gemaakt waar de werking goed te zien is.

Er komt nog een kleine aanpassing aan, als er een goederen trein staat heeft de conducteur even pauze  >:-D >:-D

Veel kijk plezier en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.





Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Hallo Peter,

Ziet er weer geweldig uit, mooie bewegingen op je baan.

Gr.
Piwie.
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Hoi Peter,

Helemaal top zo. :thumbup:

Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Het is gelukt, nieuwe film van de conducteur
Citaat van: Piwie op zaterdag 23 april 2011, 21:08:43
Hallo Peter,

Ziet er weer geweldig uit, mooie bewegingen op je baan.

Gr.
Piwie.
Citaat van: Lokkie op zaterdag 23 april 2011, 22:06:32
Hoi Peter,

Helemaal top zo. :thumbup:

Gr.
René

Bedankt voor jullie leuke reacties.

De conducteur krijgt straks een mooi plaatsje op het perron, tot die tijd zal hij er beetje bij blijven hangen  :D :D


De manier waarop ik dit nu ingesteld heb had ik al eens eerder geprobeerd met geluiden uit een loc, dat wilde echter niet werken.

Het viel mij wel op dat de tijden niet erg kloppen.

De arm gaat omhoog na 3,5 sec en naar beneden op 10 sec. als je dit bekijkt met je horloge erbij dan zit er met name in de eind tijd wel wat verschil.

De arm blijft echt geen 6,5 sec. omhoog.

Nu dit te weten ga ik nog eens een proefje doen met geluiden vanuit de loc zelf.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hallo,

Ondanks het mooie weer wordt er toch nog een beetje aan de baan gewerkt.

Omdat een aantal S88 decoders nog niet voorzien waren van de diode truuk, ben ik hiermee aan de slag gegaan.

Dit keer heb ik een dun stripje hout genomen om de diodes met hete lijm te bevestigen.





De diodes worden aan de onderzijde met elkaar verbonden doormiddel van een dikke draad ( de draad die ik nu gebruikt heb is voor het mooie iets te dik ).








Hierna is de trip klaar om onder de baan gelijmd te worden, hiervoor gebruik ik ook de hete lijm.





Op de S88 decoder maak ik dubbele draden op alle ingangen.





Deze draden worden aangesloten op de diodes ( het maakt niet uit welke draad op welke diode komt ).

Let wel op de de draden aan de kant komen waar een witte ring op de diode zit ( zie foto ).





Tot slot wordt er een massa draad aangesloten op de dikke draad ( massa draad is bij mij groen ).





Nu is alles aangesloten.

Wat doet deze schakeling, die zorgt ervoor dat de railstaaf die voor massa detectie gebruikt wordt ( hier staat normaal geen massa meer op ) toch voor 50% massa heeft.

Hierdoor rijden loc's met een slechte massa beter en staan minder vaak stil.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hoi Peter,

Een domme vraag, je kan toch ook een extra massa aansluiting maken :help: >:-D :cry:

vr.gr. Günther.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje
Hallo Peter,

Erg mooi om de conducteur met fluit te zien werken!

Bedankt voor de uitleg en de gewelddige foto's want ik mag straks weer veel gaan solderen en dan neem ik ze meteen mee.
Hetgeen wat je zo helder uiteengezet hebt is toch gewoon deze diodetruc? Met dat stripje zit het erg ordentelijk naast elkaar. Als ik het goed begrijp mag je ze vooral niet omkeren? Vraagje: Welke diodes heb je waar gekocht? Het type zal wel nauw luisteren.

groet,
Michiel
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Als ik dat zo zie met die S-88's en diodes dan ben ik blij dat ik Loconetprintjes heb gekocht. Ik vind dat je het wel mooi netjes hebt aangelegd.

Groeten Jake
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Daarom heb ik ook de diodes meteen op de print gezet.



Mvg, Jos
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hallo Peter,

Dat heb je weer mooi gemaakt, maar ik heb toch een klein vraagje cq opmerking; je hebt de diodes nu tegen elkaar liggen ben je niet bang dat dit te heet zal worden?

Voor de rest TOPPIE :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: jakeman op maandag 25 april 2011, 12:50:47

Als ik dat zo zie met die S-88's en diodes dan ben ik blij dat ik Loconetprintjes heb gekocht.


Als je betrouwbaarheid van belang vindt pas je de diodetruuk ook toe bij jouw terugmelders. LocoNet voegt hier niets aan toe. Zelf heb ik Uhlenbrock LocoNet terugmelding met toepassing van de diodetruuk.

Gr, Ben.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Günther op maandag 25 april 2011, 10:35:06
Hoi Peter,

Een domme vraag, je kan toch ook een extra massa aansluiting maken :help: >:-D :cry:

vr.gr. Günther.


Hallo Gunther,

Zeker geen domme vraag, ik zal proberen het uit te leggen.

Normaal heb je bij 3 rail rails 3 geleiders, de twee railstaven ( massa ) en de middengeleider ( plus ).

Als je via de pc gaat rijden moet het programma weten waar zich een trein bevind, dit doen ze door massa detectie ( zoals ik gebruik ) of door stroom detectie.

Massa detectie werkt als volgt, de twee railstaven dienen los van elkaar te zijn, in mijn geval C rails is dit een kwestie van 2 x een lipje onder de rails door knippen.

Als beiden railstaven van elkaar geisoleerd zijn wordt een railstaaf gebruiks als massa en de andere als meld staaf.

Deze meldstaaf wordt aangesloten op een S88 decoder ( de meldstaaf heeft dus geen massa meer ).

Als er een loc of wagon op de rails staat wordt door de assen de ene staaf met de andere verbonden de S88 krijgt nu een signaal dat er een loc / wagon op staat.

Doormiddel van de diode wordt deze massa loze staaf voor 50% voorzien van massa, hierdoor is de kans op stilstaande treinen een stuk minder omdat er meer massa aangesloten is.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Zo nu eerst even de tuin in want ik kom net terug van een middagje motor rijden  :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hoi Peter,

Toch nog met dit mooie weer lekker op de motor weggeweest. 

Als je ziet wat jij allemaal doet lijkt het eigenlijk net of je daar geen tijd meer voor zou hebben. :-) :-)

Je ben goed bezig met de diodes aanleggen.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje
Citaat van: Golfer op maandag 25 april 2011, 11:07:39
Hallo Peter,

Erg mooi om de conducteur met fluit te zien werken!

Bedankt voor de uitleg en de gewelddige foto's want ik mag straks weer veel gaan solderen en dan neem ik ze meteen mee.
Hetgeen wat je zo helder uiteengezet hebt is toch gewoon deze diodetruc? Met dat stripje zit het erg ordentelijk naast elkaar. Als ik het goed begrijp mag je ze vooral niet omkeren? Vraagje: Welke diodes heb je waar gekocht? Het type zal wel nauw luisteren.

groet,
Michiel

Hallo Michiel,

Ik pas inderdaad de diode truc toe.

De diodes die ik gebruikt heb is de BY251 en deze heb ik gekocht bij Conrad.

Er zijn meerdere diodes te gebruiken heb ik ooit begrepen. het zijn schottky diodes van 3 A.

De diodes moeten wel op deze manier geplaatst worden anders werkt het niet.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Jos op maandag 25 april 2011, 14:48:33
Daarom heb ik ook de diodes meteen op de print gezet.



Mvg, Jos

Hallo Jos,

Dat is de mooiste oplossing  :thumbup: :thumbup:

Ik vind het wel apart dat er ( volgens mij ) geen enkele fabriekant deze schakeling toepast.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Piwie op maandag 25 april 2011, 15:08:05
Hallo Peter,

Dat heb je weer mooi gemaakt, maar ik heb toch een klein vraagje cq opmerking; je hebt de diodes nu tegen elkaar liggen ben je niet bang dat dit te heet zal worden?

Voor de rest TOPPIE :thumbup:.

Gr.
Piwie.

Hoi Piwie,

Daar ben ik niet bang voor, er loopt niet zoveel stroom doorheen.

Als ik weer aan het rijden ben zal ik eens voelen of ze warm worden maar ik denk niet dat dit gebeurd ??


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: M.user op maandag 25 april 2011, 18:34:37
Hoi Peter,

Toch nog met dit mooie weer lekker op de motor weggeweest. 

Als je ziet wat jij allemaal doet lijkt het eigenlijk net of je daar geen tijd meer voor zou hebben. :-) :-)

Je ben goed bezig met de diodes aanleggen.

Groet

Ronald

Hallo Ronald,

Het is een kwestie van plannen, zelf heb ik het idee dat het helemaal niet zo opschiet.

Het is nu voornamelijk scenery wat er gedaan moet worden maar door het mooie weer staat dat even op een laag pitje.

Straks laat ik de treinen weer even rijden, dat moet ik ook bij houden  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hoi Peter,

Bedankt alvast voor de uitleg. :thumbup:
Je weet ik rij K-rails, ik heb een rails geisoleerd met een isolator van fleischmann profirails.
Dus er staat op deze poot geen massa en als ik het nu goed begrijp, door dat je er een diode tussen zet komt er voor 50% massa op te staan.
Dus ik maak naast de detectie aansluiting nog een aansluiting maar zet hier dan de diode tussen.
Drie per sectie dus?????

vr.gr. Günther.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Günther,

Dat is inderdaad de manier om extra massa aansluitingen te maken.

Dit gaat het makkelijkst in de buurt van je S88 decoder.Gewoon een diode samen met de draad van de rails in de aansluiting schroeven.(eventueel met een verleng draad zoals Peter heeft gedaan)

@ Peter,

Vond je het niet makkelijker de diodes rechtstreeks in de S88 te schroeven en dan de draad vanaf de rails hierop te solderen? Geeft een nog compactere opstelling.
Ik weet niet of je overal zoveel ruimte als in deze situatie hebt?

Mvg Robin
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Ik heb even een foto gamaakt hoe de schakeling eigenlijk zit.





Eigenlijk ligt de diode over de railstaven heen, de ring op de diode zit aan de kant waar de S88 aansluiting zit.

Ik hoop dat dit duidelijk is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Hero op maandag 25 april 2011, 20:30:34
@ Peter,

Vond je het niet makkelijker de diodes rechtstreeks in de S88 te schroeven en dan de draad vanaf de rails hierop te solderen? Geeft een nog compactere opstelling.
Ik weet niet of je overal zoveel ruimte als in deze situatie hebt?

Mvg Robin

Hallo Robin,

Dat is ook een manier, maar er zijn vele wegen die naar R.......

Het liefste bouw ik ze in de rails zelf, dit gaat zeker gebeuren als ik aan mijn zolderbaan begin ( over 10 jaar  :-( :-( ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.



Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hallo Peter en Robin,

Heb net even ban John afgekeken en dit heeft de diodetruck toe gepast en over de diode aan de kant van de zilverenring op de diode de terugmeld draad gesoldeerd.
Dit lijkt mij ook een manier, maar nu na jullie uitleg begrijp ik de diodetruck die John heeft toe gepast ook beter.
Bedankt allebei.

vr.gr. Günther.
Ps: wel zo makkelijk zo'n bibiotheek bij John.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Günther op maandag 25 april 2011, 21:04:24
Hallo Peter en Robin,

Heb net even ban John afgekeken en dit heeft de diodetruck toe gepast en over de diode aan de kant van de zilverenring op de diode de terugmeld draad gesoldeerd.
Dit lijkt mij ook een manier, maar nu na jullie uitleg begrijp ik de diodetruck die John heeft toe gepast ook beter.
Bedankt allebei.

vr.gr. Günther.
Ps: wel zo makkelijk zo'n bibiotheek bij John.

Hallo Gunter,

Je zal er zeker geen spijt van krijgen, het kost bijna niets en het rij plezier neemt toe.

Het is even werk maar dan heb je ook wat.

Succes met inbouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hallo Peter,

Nogmaals bedankt voor de uitleg.
Maar waar kan ik die diodes kopen.
En waarom heeft John er een kleine diode tussen zitten.

vr.gr. Günther.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Diodes vind je hier:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=278
of bij conrad, kosten ze iets meer, het dubbele eigenlijk, maar vanaf 25 euro geen v.k.

De kleine diode bij John zit er voor een andere reden, dient niet voor de diodetruuk.

grv Huub
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: degeluidsman op maandag 25 april 2011, 20:54:46
als ik aan mijn zolderbaan begin ( over 10 jaar  :-( :-( ).
Moeten zeker eerst je kinderen het huis uit :-).
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 26 april 2011, 18:43:54
Citaat van: degeluidsman op maandag 25 april 2011, 20:54:46
als ik aan mijn zolderbaan begin ( over 10 jaar  :-( :-( ).
Moeten zeker eerst je kinderen het huis uit :-).

Laten ze het maar niet horen maar je hebt wel gelijk  >:-D >:-D >:-D

Maar er is hoop beiden zijn blond en lijken niet op mij  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Huub en Peter bedankt voor de uitleg en link! Erg waardevol voor als je de weg nog moet gaan...

enorm verschil trouwens in prijs Conrad Diode 28 cent en de Dick Best diode 10 cent

groet,
Michiel
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hoi Peter,

Ik moest toch even de moeite nemen om alles bij te lezen.
Dat heb je als je weinig tijd hebt en veel moet leren.
Maar ik moet zeggen dat je een aardig eindje bent opgeschoten :)
Het ziet er allemaal goed en mooi uit.
Hopelijk wordt het eindresultaat in de toekomst nog mooier.

Mvg
Falco
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: falco1994 op woensdag 27 april 2011, 11:37:50
Hoi Peter,

Ik moest toch even de moeite nemen om alles bij te lezen.
Dat heb je als je weinig tijd hebt en veel moet leren.
Maar ik moet zeggen dat je een aardig eindje bent opgeschoten :)
Het ziet er allemaal goed en mooi uit.
Hopelijk wordt het eindresultaat in de toekomst nog mooier.

Mvg
Falco

Hallo Falco,

Het gaat met een redelijk tempo, maar van het mooie weer geniet ik ook en ben dan niet echt aktief met de treinen bezig ( alleen in mijn hoofd  :D :D).

Succes met leren of zit de studie er op ??

Bedankt voor je fijne reactie.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 27 april 2011, 18:20:14
Dag Peter.

Nog even t.a.v. onderstaand:
Citaat van: degeluidsman op maandag 25 april 2011, 19:15:01
Citaat van: Piwie op maandag 25 april 2011, 15:08:05
... Dat heb je weer mooi gemaakt, maar ik heb toch een klein vraagje cq opmerking;
je hebt de diodes nu tegen elkaar liggen ben je niet bang dat dit te heet zal worden?

Daar ben ik niet bang voor, er loopt niet zoveel stroom doorheen.

Als ik weer aan het rijden ben zal ik eens voelen of ze warm worden maar ik denk niet dat dit gebeurd ??

Áls de dioden wél warm worden kan dat natuurlijk wel een troep(je)
worden door de toegepaste 'hot-glue'. Misschien de volgende keer
dubbelzijdig-tape toepassen? Ik zou het wel in de gaten houden . . . :wink:

Groeten,

Erik.

Hallo Etik,

Ik heb een test gedaan en kan je met een gerust hart de hete lijm gebruiken, de diodes worden NIET heet.

Er loopt volgens mij ook bijna geen stroom.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Hallo Peter,

Je had ook die ouderwetse soldeer bordjes kunnen gebruiken.
Gebruik ik ook voor mijn diodes, alleen in een andere functie.

Succes er mee.

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Ha Peter,


As usual; ziet er goed uit  :thumbup:

CiteerDe conducteur krijgt straks een mooi plaatsje op het perron, tot die tijd zal hij er beetje bij blijven hangen

Die hangjeugdconducteur is geinig. Voor wat betreft die diodetruuk....abracadabra! Ik kom binnenkort wel weer eens aan, kan ik wat zaken van je afkijken  >:-D beter goed gecopieerd dan slecht bedacht denk ik dan maar  :D

Groeten,
Veen

Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: Einte op donderdag 28 april 2011, 20:07:22
Hallo Peter,

Je had ook die ouderwetse soldeer bordjes kunnen gebruiken.


Succes er mee.

Gr Einte

Wat moet een moderne baan met ouderwetse soldeer bordjes  >:-D >:-D

Er zijn vele wegen die ........................

Ps wat is er met jou foto gebeurd  :? :? :?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Diodes op een houten stripje voor snelle montage
Citaat van: veen op donderdag 28 april 2011, 20:26:47
Ha Peter,


As usual; ziet er goed uit  :thumbup:

CiteerDe conducteur krijgt straks een mooi plaatsje op het perron, tot die tijd zal hij er beetje bij blijven hangen

Die hangjeugdconducteur is geinig. Voor wat betreft die diodetruuk....abracadabra! Ik kom binnenkort wel weer eens aan, kan ik wat zaken van je afkijken  >:-D beter goed gecopieerd dan slecht bedacht denk ik dan maar  :D

Groeten,
Veen



Hoi Niels,

De diode truck is een aanrader tegen stilstaande loc's door slechte stroom toevoer.

Ik leg het je wel uit als je hier bent.

Op dit moment ben ik druk in de weer met mijn TEE Ram, deze zeer oude dame is net geijkt en voorzien van een lokpilot V3 decoder wat een genot  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik niet erg druk met de baan, het mooie weer en de feestdagen remmen de ontwikkelingen.

Vandaag doe ik niets aan de baan, maar wil morgen toch weer eens aan de slag met de lokpilot V4.
Ondanks het gedoe rond deze decoder wil ik weer een poging wagen om de NS1631 goed te laten rijden.

Ik hoop dat de postbode vandaag nog iets afleverd ( weet niet of er vandaag gewerkt wordt  :help: :help: ) maar er is een pakketje al dagen onderweg en is niet te vinden met track en trace.

Fijne koningginnedag  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Ik verwacht ook nog iets met de post  :D ...goeie vraag Peter  :)

Post wordt gewoon bezorgd, zie onder !!

Fijne dag !!

Groeten,

Hans  ;)

http://www.koninginnedag2011.nl/thorn/faq/hoe-zit-het-met-de-postbezorging-rondom-koninginnedag

:D
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Citaat van: Hansje op zaterdag 30 april 2011, 11:00:28
Ik verwacht ook nog iets met de post  :D ...goeie vraag Peter  :)

Post wordt gewoon bezorgd, zie onder !!

Fijne dag !!

Groeten,

Hans  ;)

http://www.koninginnedag2011.nl/thorn/faq/hoe-zit-het-met-de-postbezorging-rondom-koninginnedag

:D

Ik wacht rustig af Hans.

Ik ben alleen bang dat het paketje weg is en niet meer wordt aangeboden.

Ik heb net een mail van de verkoper gehad dat hij ook niet weet waar het nu is en na het weekend gaat hij naar TNT om verhaal te halen.

Er zit een wagon is dus ik hoop dat het allemaal nog goed gaat komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / even rustig aan.
Ik duim met je mee Peter  :thumbup:

Succes !!

Groeten,

Hans  ;)