Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?

Gestart door JB dinsdag 21 juli 2009, 10:26:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Voor mijn vader heb ik een twee exemplaren van de 1212 (nummer 3055) van analoog naar digitaal omgebouwd. Nu vroeg hij mij of het mogelijk is om beide lok's in dubbeltractie (letterlijk dus  :D) te laten rijden want dat vindt hij zo'n mooi gezicht. Technisch geen probleem natuurlijk maar deze lok's zijn nog voorzien van zo'n degelijke ouderwetse koppelingshaak waardoor ze niet onderling gekoppeld kunnen worden. Mijn plan was om de haken te vervangen door NEM koppelingsschachten en er vervolgens een starre koppeling tussen te zetten. Helaas heb ik zojuist van de heer Keuterman begrepen dat Märklin géén standaard NEM koppelingsschacht heeft die ik kan gebruiken. Vandaar mijn vraag of iemand hier een dergelijke lok al eens heeft voorzien van een koppelingsschacht.

Jan
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Mogelijke oplossingen:

  • Beide koppelhaken aan elkaar verbinden via de 'gaten' aan het uiteinde van de haken.
  • Stripje/plaatje messing van de gewenste lengte en met de breedte van de koppelhaak nemen.
    Vervolgens aan het einde gaten voor de bevestiging (zoals voor de koppelhaak) aanbrengen en beide loks met elkaar verbinden.
    Scheelt je in ieder geval het solderen
    Citaat van: lokje 23 op dinsdag 21 juli 2009, 10:35:58
    een tip. indien je geen koppelhaken vind. doe het dan op deze manier. gewoon de twee haken van de loks mooi afzagen en de twee stuks aan elkaar zetten ( solderen of indien je iemand kent licht lassen ). zo kan het ook.
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Hallo,

Diezelfde Keuterman had je kunnen vertellen dat Hag deze schachten levert die volgens mij prima passen op een 3055. Roco heeft ook altijd veel keuze (gehad).

Groet, Theo
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Hé JB, 

Kijk eens naar het onderdeelnr van de Nem-schacht van de 37261/2/3
Later werden de 1600-en loks met kunststof NEM-schacht geleverd.
Deze kan je goed gebruiken voor de oude 1200. Je boort dan een gat t.h.v het uitsteekseltje tussen het bestaande gat en de schacht; (diameter gelijk aan gat in metalen koppeling) daarna deel met oude gat afknippen)
Als je de loks samen koppelt met 2 nem-schacht-M-koppelingen, zit er zo een 6-8mm tussen de buffers. Ik heb er zo diverse uitgevoerd.
Ook leuk met rijtuigen met KK

groeten, Marcel
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Ik heb ook eens een 1200 (3051) met kortkoppelschachten uitgerust.
Alleen klopte de hoogte van de nieuwe koppelingen niet helemaal.
Was ook gedaan met koppelschacht 404020, dacht ik, maar ik zal het eens nazien.
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Heren,

Alvast dank voor het meedenken. Ik ga eerst eens kijken of het lukt met het ombouwen van 2 404020 koppelingsschachten. Dat de hoogte dan niet helemaal correct is vind ik minder belangrijk omdat het er alleen maar om gaat dat beide lok's gekoppeld zijn. Aan de voor- en achterzijde laat ik die oude haken gewoon zitten  :D

Jan
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Hallo,

Een lok met dezelfde lengte haak-koppeling als de oude 1200 is de NOhab !
Deze is bv. als CFL-loc 37699 met kortkoppelingschacht afgeleverd.

Kupplungsdeichsel 415720

dan zou je meteen zonder zagen en boren de juiste afstand moeten hebben !  :P

Succes, Henk Vos
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Ook ben ik op zoek gegaan naar andere mogelijkheden om mijn koppelingshaken te vervangen voor kortkoppelingen en die heb ik bij toeval gevonden bij mijn dealer in Arnhem het artikelnummer is 302660 en het ziet er zo uit Het is een ijzeren houder waar eenvoudig de nem koppeling van elk merk ingestoken kan worden
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Koppelings haken 3055 (1212) vervangen ?
Ja, die heb je ook.

Je hebt hierbij wel nog een koppelingsveer nodig. (a la 1200 oud type)
Deze NEM-schacht zat vroeger extra bij de 3526 - NS 1652 Utrecht / 1657 Den Haag. en enkele SNCF-versies.
Voor de 1600 serie is dit de beste oplossing.

Maar als je nou echt een beetje moeite doet met de koppeling welke tegenwoordig aan de 1600 zit (Nem-schacht female) en het gat opnieuw boort en het overtollige eraf knipt, heb je iets goeds, en geen flut-oplossing.  :)
Zie je het niet zitten, dan wil ik het ook wel voor je doen, indien je de kosten vergoed. (aanschaf en porto)  :D

gr. Marcel