Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Einde van Grischwald

Gestart door Kroko14253 maandag 22 juni 2009, 21:29:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 05 december 2009, 22:45:45
Waarom gebruik je de stelhandel niet? kun je het wissel ook nog openrijden als het moet.

Mvg, Johan

Hallo Johan,

Je bedoelt de handel, die bij de wissel geleverd wordt? De servo inbouwen, net zoals jij op je demo toonde, op de gastendag? Zou kunnen. Alleen, die handel naast de wissel, zie ik niet zo zitten. Ik wil proberen, zulke dingen te vermijden.  Verder zie ik als een uitdaging, om de wissels in de juiste stand te zetten als ik met loks rijd. Zal vooral in het begin wel eens mis gaan, maar zal een kwestie van wennen zijn. Ik heb er wel over nagedacht, of ik dit zou doen.
Citaat van: madmenno op zaterdag 05 december 2009, 22:43:53
Hoi Harry,

Wat ik heb gedaan is een gaatje van 0,8mm boren door de plastic strip die de wisseltongen verbind.
Hiervoor moet je aan de onderkant van de wissels/Engelse wissels een stukje van de bodemplaat weghalen.
het verenstaaldraadje van 0,6mm steek je er dan zo doorheen en ga ik denk ik ombuigen, zodat de sleper er niet per ongeluk achter kan blijven hangen.

Maar zoals gezegd, morgen een foto :)

Groetjes,
Menno

Hoi Menno,

Jouw verhaal klopt. Dit is ook, wat ik gedaan heb. Kijk maar eens hier:



Hier zie je de onder- en bovenzijde van een EW, met het gaatje in de plastic stelbalk. Het gaatje is 0,8 mm groot en het steldraadje past er goed in. Aan de onderzijde moest ik een stukje metaalplaat wegslijpen. Dat heb ik met de minste moeite weggekregen, door de korte verbindingen los te maken. Misschien is het toch beter, om ook hier toch het steldraadje van een haakje te voorzien, zodat er niks achter kan blijven hangen. Verder heb ik de open plekjes afgedekt met plastic strip, zodat hier geen grind in kan, die de stelbalk zouden kunnen dwars zitten.

Bij de gewone wissels heb ik ook een gaatje in de stelbalk geboord, midden in. Omdat hier de sleper overheen gaat, kan ik eigenlijk niet de steldraad in zetten. Daarom heb ik aan de onderkant, na het verwijderen van een stukje bodemplaat, hier een klein stripje plastic gelijmd. Het gaatje werd dan vanaf de bovenzijde (waar het gat dus al was) doorgeboord. Zo heeft de steldraad voldoende houvast, als je het zo wilt zeggen. Zoals Menno al aangeeft, zal ik het draadje hier wel ombuigen. Klein boogje eraan buigen, zodat de sleper er goed overheen kan lopen.



(het gaatje is, door de overbelichting, nauwelijks te zien)

Even terug komen op de EW: om de gaten voor het steldraad te boren heb ik het zò gedaan: Aan weerszijden van de stelbalk zet je rode (of andere opvallende kleur) streepjes. Tevens zet je een rode streep in het middelste gat, tussen de binnenste tongen. Vervolgens haal het wissels weg, je verbindt de korte streepjes met elkaar en trekt het middelste rode lijntje door, over de eerder getekende rode lijn heen. Bij het kruis moet je dus boren.
(zichtbaar op de laatste foto in de posting van 5-12-2009)



Hier zien we ook de witte afdekplaatjes boven de stelbalk. Deze heb ik inmiddels bruin geverfd en geweatherd.
De 2 M* stootblokjes heb ik verbouwd tot een Zwitser gelijkende look. Daarvoor werd de originele balk afgezaagd. Van een strip balsahout heb ik voor elk stootblok, 2 balken gesneden en die boven elkaar gelijmd, wit geverfd, en vervolgens van rode strepen voorzien. Op de foto nog een nieuw exemplaar, maar beide stootblokken zijn inmiddels geweatherd.
Verder wil ik proberen, het ontkoppelrailtje ook met een servo te bedienen. Moet toch kunnen. Een tekeningetje heb ik al, van hoe het zou kunnen.



Groetjes

Harry

Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Ziet er netjes uit Harry!

Bedankt voor de detailfoto's van de wissels. Dat extra verstevigingsbalkje bij de normale wissels ga ik ook zeker overwegen bij de volgende wissels die ik ga ombouwen :)

Bij het asymetrisch boren van de gaatjes voor de steldraad in de Engelse wissels moet je inderdaad een klein stukje kunststof wegsnijden aan de onderkant. Dat gaat echt heel simpel in 10 seconden met een scherp mesje. Jouw oplossing is ook uitstekend, ga ik zeker ook eens proberen. Uiteindelijk vinden we de ideale plaats nog wel eens haha :D

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Vandaag de rails definitief (vast) gelegd en even een proefritje met verschillende loks gedaan, nog met control unit 6021. Ik heb met zowel een lok met lange sleper gereden, als met een Ee 3/3 met korte sleper. Alle loks reden zonder problemen. Rails hoefden dus niet nagekeken te worden. Heb toen de rails hier en daar nog even bijgeschilderd. Met name bij de flexrail waren de railstaven weer blank geworden door het buigen. Ik ga nu beginnen met de perrons maken. Ik weet al, hoe breed en hoe hoog ze moeten worden, alleen nog even materiaal kopen.





Hier het tunnelportaal aan de rand van de baan. Hier zien we ook (links) het vervuilde stootblok. Het portaal en de binnenkant zijn van Noch. De binnenkanten heb ik wel gehalveerd. Het is van een soort schuim gemaakt en heel makkelijk te zagen. Aan de achterkant komt nog een zwart stuk te zitten, zodat de lichte kleur onzichtbaar is. Links van het portaal komt nog een (steun)muur met de voet van de berg. Rechts van het portaal (hier niet zichtbaar) komt ook een steunmuur. De voet van de berg wordt een mengeling van grashelling met een paar rotsblokken.

@ Menno,

Ik probeerde ook een stukje weg te snijden. Is me ook gelukt, alleen, het is maar een kort stukje en je kunt niet alles wegsnijden, want dan loopt de stelbalk niet meer goed. Ik schoot namelijk bijna uit toen ik het probeerde, en achtte het risico te groot, dat ik het hele stukje zou wegsnijden. Daarom heb ik voor een andere oplossing gekozen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Harry,

Dat wordt een mooi stukje spoor zo, en je ook met een 6021  8) mooi apperaat.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi,

Citaat van: Einte op maandag 07 december 2009, 20:36:42
Hallo Harry,

Dat wordt een mooi stukje spoor zo, en je ook met een 6021  8) mooi apperaat.

Gr Einte

Nog wel, Einte. Bedoeling is, dat met het inbouwen van de Switchpilot (je raad het misschien al) een Ecos de weg hier naar toe zal vinden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi Harry,

Complimenten voor je bovenleiding. Dat ziet er echt fantastisch uit.
Zelf dacht ik ook aan Sommerfeldt als bovenleiding voor mijn baan. Nu ik dit bij jou zie, weet ik zeker dat dat de enige juiste keuze is 8)
De servo aandrijving van de wissels is ook mooi. Zou zoiets ook mogelijk zijn met c-rail?
Het is wel realistischer als de wissels langzaam omgaan.

Verder blijf ik je vorderingen met belangstelling volgen.

Groeten,
Ton.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor jullie complimenten. Het geeft mij steeds weer aan, dat het interessant is en goed in de gaten gehouden wordt.

@ Ton,

Voor mij is Sommerfeldt de beste. Ik had het al op mijn vorige baan gebruikt. Alleen had ik hier nog 0,7 mm draad toegepast. Ook had ik de portalen van Sommerfeldt. Vanwege tijdperkkeuze (3a voor Zwitserland) en andere overwegingen, heb ik besloten, de portalen zelf te bouwen. Alleen de masten zelf en de rydraden zijn dan nog van Sommerfeldt.
Ik denk, dat servo-bediening van C-rail wissel best mogelijk is. Je zult alleen even moeten bekijken, hoe dat het beste kan. Het langzaam omleggen van een wissel was gaf voor mij de doorslag, om servo's toe te passen.

Ik heb een begin gemaakt met de bouw van de perrons. Als eerste heb ik het perron tussen spoor 2 en 3 onder handen genomen. Het is opgebouwd uit een bodemplaat van 1 mm dik, die op het kurk gelijmd is. Hierop zijn 6 mm hoge I-profielen gelijmd. Ook zijn er stukjes hoekprofiel opgelijmd. Het perron wordt in totaal 8 mm hoog. Relatief laag (bovenkant zit ongeveer op aslager-hoogte) maar veel perrons waren in Zwitserland niet zo hoog als nu.



Tegen de hoekprofieltjes komt straks de zijwand te zitten. Dat wordt een 5 mm brede strip, die ik eerst steengrijs ga verven en verweren, en dan pas tegen de hoekjes lijm. Voor de stenen perronrand ga ik een 2 x 3,2 mm balk gebruiken, waarin ik eerst inkepingen vijl, waardoor de afzonderlijke stenen ontstaan. Ook deze strip ga ik eerst verven en verweren. Voordat dat gebeurt, wordt eerst het eigenlijke perronvlak gemaakt, ook van een plastic plaat. Deze wordt dan ook geverfd en dan kan de steenrand aangebracht worden. De steenrand komt dan OP de 5 mm strook en TEGEN de I-profielen te zitten. Waar opritje staat, komt een opritje voor perronkarren. Deze moet deze breedte hebben, omdat de palen van de perronkap anders op een scheef deel komen te staan. Op het kurk komt dan nog een rijweg voor de perronkarren. De korte stukken tussen rails worden van stroken balsahout gemaakt. Het plan is, om hierover een dunne draad te trekken, om de sleper van de loks van stroom te kunnen voorzien. Dat wordt nog leuk, want er valt ook een stukje Engels wissel in dit pad. Meer hierover in volgende update's.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo mensen,

Ik heb een foto gemaakt, van hoe ik de perronrand heb gemaakt:



Men neme een balkje (Evergreen # 166; 2.0 x 3.2 mm), rond de randen af met schuurpapier (boven) en teken heir om de cm (omdat de stenen van de perronrand van het station ook zo lang zijn) een lijntje (rechts). Op dit lijntje vijl je met een vierkantvijltje een gleufje, zowel boven- als zijkant (links). Vervolgens verf je dit balkje in de gewenste kleur.

In mijn enthousiasme lijmde ik de voorbereide rand al aan de rand van het perronvlak, zonder deze eerst in steenkleur te verven. Maar goed, is niet erg, moet dan alleen wat nauwkeuriger verven.



Linksonder zie je de aangelijmde rand. Het perronvlak is hier nog wit en vertoont de plekken, die wat opgevuld zijn met vulmiddel. Aan beide kanten zien we een opritje voor de perronkarren. Aan de voorzijde van het perron, rechts, kun je een beetje de opbouw van het perron zien. In de opening komt dan nog de perronrand te zitten.Ik heb eventjes de perronkap erop gezet, en kom voor een klein probleempje. Ik moet òf de kap inkorten òf de kap verlengen aan de rechter kant. Ik denk, dat ik voor de laatst genoemde oplossing kies, want dan kan de kap geheel over de verlaging gebouwd worden. Dat houdt ook weer in, dat ik een steun voor de palen aan de rechterkant moet maken; anders staan ze lucht te happen en ze een andere steun geven dan links, vind ik nou ook weer niet zo mooi staan.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Jeetje Harry, wat een werk  :shock:

Ziet er echt geweldig uit zeg!!
Dit soort details maken van een mooie baan een supermooie baan  :D

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,dat ziet er mooi uit.

Een paar vraagjes:

- die I balkjes die je behbt gebruikt, zijn die ook van Evergreen? en
- wat voor vulmiddel heb je daar gesmeerd?

Ik zit qua perronbouw op dezelfde gedachtenlijn als jij en wil er dus graag van leren  :D
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

@ Arjan:

Alle kunststof platen, balken, buisjes e.d. zijn van Evergreen. Mooi spul om mee te werken. Hebben ook hele smalle en dunne strips, plaatwerk en ook nog bepaalde struktuurplaten. Het vulmiddel dat ik gebruik, is Tamiya putty. Ook goed verwerkbaar materiaal, dat "snel" droog is en dus te schuren/verven. Als je wilt/wenst, kan ik je wel wat tekeningetjes maken en een verhaal opstellen van de bouw.

OK. Kijk ik vandaag op het perron tot nu toe.....hé, ik mis iets. Wat dan, hoor ik jullie vragen? Nou, de trap omlaag, naar de voetgangerstunnel. Dus deze moest ik nog even invoegen. Bij deze gedaan, gat gesneden met het knutselmesje en dan de trap inzetten. Gelijk meteen de basis voor de palen van de kap, aan de andere kant van de ryweg gemaakt.



Het perron wordt nog een keertje overgeverfd, omdat, zoals je wellicht kunt zien, het wit van de plastic platen doorschijnt. Bij de sporen boven en onder zullen houten latjes gelegd worden voor de ryweg. Ik heb met een Leichtstahl-rytuig een rijtestje over het wissel (boven) naar het perronspoor gedaan en het rytuig wordt niet gehinderd.

Citaat van: Kroko14253 op zondag 13 december 2009, 21:25:19
Ik heb eventjes de perronkap erop gezet, en kom voor een klein probleempje. Ik moet òf de kap inkorten òf de kap verlengen aan de rechter kant. Ik denk, dat ik voor de laatst genoemde oplossing kies, want dan kan de kap geheel over de verlaging gebouwd worden. Dat houdt ook weer in, dat ik een steun voor de palen aan de rechterkant moet maken; anders staan ze lucht te happen en ze een andere steun geven dan links, vind ik nou ook weer niet zo mooi staan.

Hier even een fotootje van wat ik bedoelde, met de correctie:



Op de bovenste foto zijn ze ook te zien, maar hier zie je dus goed wat ik bedoelde. De extra steunpunten zijn gebouwd; ze moeten alleen nog bijgeschilderd worden. Ik heb wel besloten om toch de perronkap richting baanrand te verlengen. Ondertussen heb ik ook al wat aan de aankleding van het perron bij het station gedaan. Aan de perronkap zijn borden bevestigd en boven de deuren zijn dezelfde opschriften aangebracht. Hierover later meer. Eerst ga ik nog het andere perron bouwen en de tussenruimtes opvullen met houten latjes.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Mooi man! Ik vind het er heel mooi uitzien. De overkapping past er ook heel mooi op. Het wordt echt af zo.

Als je mij (ons?) het plezier wil doen met wat tekeningetjes, graag!

Mijn perron komt tussen twee met flexrail gebogen sporen in te liggen en wordt ongeveer een meter lang. Om het met een houten plaat te fabrieken en gelijk ook enige modelgetrouwheid, zoals jouw raden te realiseren is me niet gelukt. Dit lijkt me een veel betere oplossing.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi,

En dan is dit nog maar het begin!
Wacht maar, tot het af is.....
Maar dat duurt nog wel even.
Tot dan......

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

hier weer een update'je van mij.
Ik heb de bestaande perronkap verlengd. Het moet alleen nog geschilderd worden. Op de foto, achteraan, zien jullie het nieuwe stuk. Zoals op de foto, zal de kap worden geplaatst. Ik moet alleen nog even 2 stukjes buis plaatsen en de draadjes van de verlichting er doorheen trekken.



Verder heb ik een teststukje gemaakt, voor tussen de rails in de ryweg voor perronkarren. Hiervoor heb ik een stuk puko-rail (van een M-rail)op maat gemaakt met schuine einden eraan, om de sleper te geleiden. Aan weerszijden zijn elk 2 stukjes hout gelijmd (2 x 3 mm). In 2 hiervan is een schuine onderkant gemaakt met een schuin einde, om de wielen te geleiden. De 2 andere hebben een uitgesneden stukje bij de middenrail. Dat is om de puko's van de reeds gelegde flexrail te vermijden. Als ik dat NIET zou doen, zal het vulstuk scheef liggen.



Aan de puko-rail is een rood draadje gesoldeerd, dat dan aan de baanstroom wordt aangesloten. Boven een overzicht van dit stukje. De puko-rail is omgekeerd tussen de balkjes hout en ietsje hoger aangelijmd. Onderaan een bovenaanzicht. Hier kunnen we de afgeschuinde einden zien, zodat wagens niet kunnen ontsporen. Rechts, een wat onduidelijke uitsnede van een foto, van het vulstukje. Aan het linker stukje kunnen we enigszins vaag de schuine onderkant (links) zien en het uitgesneden stukje hout bij de middenrail. Het vulstukje is nog niet geschilderd of vastgezet. Morgen (als ik er aan toe kom) wil ik een testje doen met een lok, om te kijken of het goed functioneert.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Jeetje wat een werk Harry  :shock: , maar wat een resultaat zeg  :D :D

Heerlijk altijd om zulke details te zien. Prachtig opgelost zo!  :D

Groetjes,
Menno
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Mooi werk Harry, ik volg je bouw vorderingen op de voet.

Gr, Ben.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo,

Hierbij de geschilderde vulling tussen de rails, met middenleider:



Ik heb vanmorgen een rytestje gedaan met de bruine Krokodil (39562) en deze rijdt er heel langzaam overheen, een teken dat het goed functioneert. De sleper wordt netjes over deze vulling heen geleid.

Verder heb ik de perrons lichtjes verweerd (kan nog wel ietsje meer zijn, vind ik) en een foto gemaakt van het station:



Het aangebouwde stuk, aan de middelste kap is geschilderd. Het is in een lichtere kleur grijs gedaan. (laten we ervan uit gaan, dat er een dakdekker nieuw dak gelegd heeft) Het is ook al wat verweerd. Misschien dat ik de korte kap ook nog ga verlengen. Ligt er aan, of een rytuig niet de kap kan raken, aangezien het vlak vòòr een boog ligt. Ga dat even testen. Verder heb ik alvast enkele opschriften boven deuren resp. borden opgehangen aan de kap.





Het lettertype heb ik na lang zoeken en vergelijken op mijn computer gevonden. Het lijkt heel veel op een lettertype van een foto, die ik in het werkboek heb zitten, van station Spiez. Ik vind het goed passen. Heeft iets klassieks. Tevens zichtbaar, zij het wat vaag, het hek om de trap heen, naar de voetgangerstunnel. Ook op de andere perrons is deze geplaatst. Op èèn van de grote balkons, heb ik een scene gemaakt, van een moeder met kind, die de was ophangen. (setje van Noch)

Ga nu eerst verder de overige delen voor de ryweg maken. Ik weet ook al waar ik de benodigde seinen vandaan haal: bij Weinert. Ik heb in hun katalogus Zwitserse vleugelseinen gezien, alsmede het rangeersein dat ik wil. Prijzig, dat wel 71 euro voor ongekoppelde sein met 2 vleugels, maar ziet er zeer fraai uit.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Harry,

Nauw nauw practig hoor geweldig zeg hoe je dit in elkaar heb gezet erg leuk heb er voor de rest geen reactie op maar ga zo lekker door.

En Harry een hobby mag soms geld kosten en ook weleens een klein beetje meer als het ersultaat er dan maar naar is en dat gaat het zeker worden.

Je perronrand ziet er geweldig strak uit de klinkers heb je er netjes op aangebracht
Succes en ga zo door.

Groet Wim.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallekidee wat ziet dat er netjes uit Harry. Dit lijkt me een enorm geduldwerkje zo, maar het resultaat is er naar.

Het lettertype oogt inderdaad naar zo'n 100 jaar geleden. Maakt het helemaal af.

Veel succes bij het vervolg.

Groet,
Ronald
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo eenieder,

Weer lekker kunnen werken. Vandaag waren de stukjes ryweg, voor TUSSEN de sporen aan de beurt. Deze zijn wat eenvoudiger te doen. Deze heb ik als volgt gemaakt: Een stukje plastic plaat van 0,5 mm dik fungeert als basis. Een stuk wordt op maat gesneden en tussen de sporen gelegd. Vervolgens worden latjes balsahout (hier 1 x 2 mm) op maat gemaakt; eerst de latjes langs de rails. Deze worden op het plaatje gelijmd. Als deze voldoende gedroogd zijn, worden de overige latjes gemaakt en gelijmd.



Linksboven een nog ongeverfd stukje, maar wel van latjes voorzien. Links, de basis voor een ander stuk, met de latjes aan de randen. Rechts zien we de latjes, waarmee het nog witte vlak opgevuld zal worden. Alle latjes zijn afzonderlijk gesneden. Naast deze 2 stukken, is er ook nog een groter stuk voor tussen de sporen, alleen is deze aan beide zijden recht.



Rechtsachter, de reeds geverfde vulstukken. Om ze goed te kunnen verven, heb ik ze met een klein stukje dubbelzijdig tape op de staalborstel geplakt. Tevens is te zien, dat ik een stripje kunststof langs de rails heb weggesneden om ook hier een latje te kunnen lijmen.
Verder heb ik een begin gemaakt, om de korte kap wat te verlengen. Links staat het geraamte al klaar. Rechts op de voorgrond het reeds gebouwde stuk kap. Hieraan heb ik extra verlengstukjes gelijmd, om hieraan weer het geraamte voor de verlenging aan te lijmen.

En verder: iedereen weer bedankt voor de complimenten. Ik ben blij, dat jullie er plezier in hebben, mijn vorderingen volgen. Inderdaad vergen bepaalde items het nodige geduld en dat heb ik zeker. Om iets te bereiken moet je geduld hebben, toch?? En het geld heb ik er zeker voor over.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Ziet er weer mooi uit. Ben het met je eens dat het perron nog wel iets vuiler mag. Aan de andere kant..., het is wel Zwitserland en dat is een proper volkje,

Hoe de stukken rijweg tussen de sporen precies komen snap ik nog niet helemaal, maar dat wordt in de loop van de week wel duidelijk denk ik.

Ik blijf je vorderingen met veel plezier volgen.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hallo Arjan,

Hier een foto, die (hoop ik) wat duidelijkheid verschaft:



Linksboven zie je de gereed gekomen en geverfde vulstukjes op hun plaats zitten. Dat waren de vulstukjes, die ik in mijn vorige post "kaal" liet zien. Rechtsonder zit de grote, rechte stuk. In de sporen linksboven moeten nog de vulstukjes komen, die tussen de rails moeten. Hiervoor moet ik nog eerst even de middenleider aanpassen.



Bovenaan zien we een onbehandelde, originele, middenleider uit een gesloopte M-rail. Hiervan heb ik de raillassen afgeknipt. Daaronder zien we een behandelde stuk. Dat heb ik gedaan met een slijpschijfje in de mini-boormachine. Deze is hetzelfde, als die ik al heb gemaakt. Van deze komt er nog eentje. Weer daaronder zien we een proefstukje, voor de aangepaste middenleider voor de stukjes, die in de sporen linksboven op de vorige foto moeten komen. De schuine onderzijde moet er komen, omdat het stukje deels over de hoger lopende puko's moet lopen van een wissel.

Verder heb ik het verlengde korte perronkap nu bijgeschilderd. Ben nu bezig met het tekenen (op de computer) van de perronnummers en van vertrekborden (je weet wel, die borden waarop staat, waar een trein heen gaat, dan wel stopt). Als ik wat klaar heb, drop ik hier wel een fotootje van.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Dag Harry.
Man, man, wat ben je weer met ontzettend secuur werken, bijzondere kunststukjes aan het maken! 8)
Het is prachtig om te zien dat ieder detail aandacht krijgt en daarna de plaats waar het thuishoort.
Het station met perrons is erg mooi geworden, maar met iedere toevoeging weer net wat mooier.

Heel veel succes met de verdere bouw.

Gezellig uiteinde en een fijn en gezond 2010.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Harry,

Nu snap ik het. Ik kon de schuine stukken niet plaatsten.

Dit wordt een heel mooi geheel zo. Knap hoe je alles zo bij elkaar aan laat sluiten.

Is er een reden dat je een oude m-middenrail gebruikt? Ik zou bij jou eerder iets van messing verwachten ? ;)

In aansluiting op het voorgaande bericht van Albert-Jan: een goed eindejaar en en heel gelukkig 2010! Ik hoop nog veel van je op te kunnen doen.
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi Arjan,

Citaat van: ArjanM op donderdag 31 december 2009, 10:23:32
Is er een reden dat je een oude m-middenrail gebruikt? Ik zou bij jou eerder iets van messing verwachten ? ;)

Jazeker. Ik heb inderdaad overwogen om een messing strip te gebruiken. Om een lok goed stroom moet kunnen afnemen met de sleper, moet deze echter wel blank zijn (geen verf erop) en dat geeft een goudgeel kleurtje. En dat zit dan tussen de donker bruine latjes. Niet zo mooi, dacht ik zo. Omdat ik nog wat oude M-rails heb, was het een beter idee, om de middenleider hiervan te gerbuiken, want die is al zwart. En dat valt toch minder op tussen de latjes dan messing.
Ben nu bezig met het maken van de andere vulstukken tussen de rails. Ik stel ze eerst samen en ga ze dan pas verven. Ik moest echter eerst even latjes balsahout kopen, anders kon ik niet verder.

Bedankt voor jullie wensen. Ik wens iedereen fijne jaarwisseling toe en maak er wat van in het nieuwe jaar.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grossquart (nieuwe naam: Grischwald)
Hoi,

Ik heb gisteren nog even snel latjes hout gehaald om de resterende vulstukjes te kunnen maken. Ik heb nu alle vulstukken gereed. Inmiddels zijn ze ook al bruin geverfd en heb ik er een rode draad aangesoldeerd, voor de voeding. De bewerkte middenleider ligt weliswaar direkt op de onderliggende puko's, maar voor de zekerheid heb ik er toch maar een draadje aangebracht, dan weet je zeker, dat de stroom goed doorgevoerd wordt.



Hier zijn de vulstukken nog ongeverfd. De reeds geverfde had ik beter nog niet kunnen aanbrengen, i.v.m. de nog aan te brengen ballast. Wordt dus even precies werken hier. De anderen zijn nog wel los en kan ik dus zo weghalen.



Op deze foto kunnen jullie de aangepaste vorm zien van de 2 bovenste stukken, vanwege de contrarails van de wissels. De middelste ligt hier niet goed, te dicht langs de rails. Geen nood, het is nog niet bevestigd. Bij de definitieve plaatsing zal hierop gelet worden. Bovendien moesten de middenleiders van deze stukken wat aangepast worden, vanwege de omhoog lopende puko's van de wissels. De middenleiders liggen ongeveer even hoog als bij de wissels. Alle delen voor de ryweg zijn nu klaar en kan me nu richten op het maken van de oprit naar het perron van het station.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hallo Harry,

Ik snap niet dat je hier geduld voor hebt om het zo mooi te maken  :lol: :lol:

Succes verder met je baan.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Harry,

Wat een vakwerk lever je weer af, dit is de ware passie voor modelbouw.
Oog voor detail kan je niet worden ontzegd, chapeau voor al het moois
dat je op vakkundige manier fabriceert.

Groet Bert :)
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hallo Harry,

Dit zijn nu de leuke dingen om te volgen op het forum.

Je doet het prachtig, als wij zo ver zijn met onze baan en er moeten overgangen worden gemaakt zal ik dit zeker als voorbeeld gebruiken.

Ik heb er één vraag bij; weet jij of iemand anders of er stroomgeleidende verf is in een donkerder kleur (of zelf kunt bijmengen) om de derde rail bij te verven?

groet, Bram
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hoi Bram,

Ik heb in ieder geval geen antwoord op je vraag. Ik weet wel, dat er geleidende verf te krijgen is. Of er ook een donkere kleur verkrijgbaar is, of dat je verf kunt bijmengen, weet ik helaas niet. Ik denk overigens, dat je beter geen verf kunt gebruiken. Slijt te snel af, denk ik, nog afgezien van het feit, of de verf niet aan je sleper blijft zitten.

Verder iedereen weer bedankt voor de complimenten. Ik beschik over een gezonde dosis geduld. Hoewel sommige dingen ook mij wel eens te veel tijd in beslag nemen. Als je bepaalde dingen op je baan wilt, ga je erover nadenken, hoe ik dat zou kunnen bereiken. Als daar dan enige (dan wel veeeeeeeel) tijd in gaat zitten, niet erg. Zolang het resultaat prachtig is, heb ik er de tijd voor over (Kijk maar naar de zelf gebouwde Ce 6/8 I 14201). En staat/rijdt het, en jullie geven jullie commentaar daarop, geeft het niet alleen mij voldoening.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hallo,

Begonnen aan de oprit van de ryweg naar het perron van het station toe. Ik heb bij de planning ook de direkte omgeving erin betrokken. Een tekening van hoe het eruit zou kunnen gaan zien:



Voor de kiosk heb ik van Vollmer nr 5151 gekocht. Die wordt verbouwd tot kiosk voor tijdschriften en wat versnaperingen. Achter de kiosk loopt de oprit naar zowel de ryweg (richting sporen) en richting de straat. De kiosk komt op een verhoging te staan. Vòòr deze verhoging komt een brede trap te staan, die ook "de hoek om" gaat. Hoe ik het bij het vraagteken ga invullen is (je raad het al) inderdaad nog een vraagteken. Maar ook daar kom ik wel uit. Het opritje is al klaar om geverfd te worden.



Voor het recht lopende deel komt de kiosk te staan. (jullie vragen misschien, waarom de kiosk op een verhoging moet....nou, de kiosk heeft zowel voor, als achter een deur. Om de deur op het nivo van het opritje te krijgen moet het hoger staan.) Ik heb de onderdelen van de kiosk al een ander kleurtje gegeven. Morgen, of overmorgen komt er wel een fotootje van.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hallo Harry,

Wat een fantastisch geheel wordt dit. Prachtig in detail. En vooral handige tips. Ik blijf naar je vorderingen kijken (en afkijken  :D) Dat verhaal met die Engelse wissel had ik even eerder moeten bekijken. Soms blijft er bij mij ook een tong hangen, als de servo hem omgooit.

Succes verder.

Groeten Ronald  :lol:
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hallo Harry,

Complimenten voor de zeer gedetailleerde uitvoering van de perrons en de tussenstukken.
Ook de foto's zijn van uitzonderlijke kwaliteit.

Groeten,

Minto Tighfield :D
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hoi,

Dank U allen voor uw welgemeende complimenten.

Ondertussen heb ik de kiosk in elkaar gezet (nog zonder dak) Ik heb geprobeerd, de kiosk  wat op te leuken met een inrichting. Ja, ik weet het, jullie zijn nieuwsgierig, maar ik vraag jullie om nog wat geduld. Foto komt er zeker aan. Verder komt er verlichting in, moet nog even uitvissen hoe ik dat versier.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (vulstukken gereed)
Hoi,

Daar bin ich weer. zoals beloofd een foto van de kiosk:



Ik vind hem zelf erg leuk geworden. Ook aan de achterzijde is ongeveer hetzelfde te zien, met een paar kleine verschillen en geen winkelmeisje. Nu ik de foto beter bekijk, vind ik het meisje wel wat klein tegenover de deur. Maar goed, Misschien komt er nog gezelschap, wie weet. Er zit 1 lampje in, en er komt ook nog een passend opschrift boven de toonbak. Het witte deel wordt dan straks ingebouwd, in de verhoging. De basis is er al, ga morgen met de trappen aan de gang.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Hallo Harry,

Dat is een leuke update, kinderarbeid bij op modelspoorbaan  :shock:

Ben benieuwd hoe je dit verder gaat maken.

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Jij zit ook niet stil! Flink tempo hou je erop na.

Mijn eerste indruk was dat het winkelmeisje achter de toonbank zit.Da's iets wat je vaker in kiosken ziet, De beheerder blijft rustig zitten terwijl de klanten een onbetaalde krant lezen ;), Of is dat alleen in Nederland?
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Hi Harry

Ik zie dit topic voor het eerst

Mijn complimenten

Ziet er zeer goed uit allemaal

Groet

Jos
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Wederom weer erg mooi gemaakt en verteld. Kijk al uit naar je totaalplaatje  :P

Succes met het volgende.

Groeten Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (kiosk gereed)
Hallo,

@ Einte:

Nee joh, kom op he, ik doe niet aan kinderarbeid. Ben niet zo'n profiteur.  :mrgreen:
De kiosk heb ik voorzien van een zonnescherm, dat tegelijk ook de klep is, om de boel te sluiten. Later maak ik wel een foto hiervan. Ja, ze zit te wachten op klandizie. Voorlopig kan ze nog wel even wachten.

Ik heb een klein wachthuisje gebouwd voor bij de tunnel:



Het huisje moet nog van binnenverlichting worden voorzien. Ik heb eerst alle onderdelen geverfd en vervuild en toen heb ik hem in elkaar gezet. Ik vind hem er fraai uitzien.

Verder ben ik in het weekeinde begonnen met het leggen van de ballast. Ik heb eerst een proefstukje gelegd, eerst met verdunde houtlijm. Toen wat grind langs de rails gelegd, met een klein kwastje het grind wat beter verdeeld en met een kleine injectiespuit de lijm aangebracht. Dat ging op zich best goed. Het liep op enkele plaatsen langs de rails zelf op, met als resultaat, dat een witte streep achterbleef. Vandaag heb ik een 2e poging gedaan en nu had ik er roestbruine verf aan toegevoegd. Dat gaf een beter resultaat:



Het ligt er goed bij, en ook vast. Ik ga het nog wat bijkleuren (drybrushen) met roestbruin. Dat geeft en wat mooiere afwerking, vind ik.
Voorlopig ben ik dus even zoet met het ballasten van de rails. Dus als jullie mijn update's missen, dan weten jullie waar ik mee bezig ben. Of er moet iets anders te melden zijn. Maar dan zien jullie het vanzelf wel.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hallo Harry,

Dat ziet er leuk uit die kiosk, en dat belasten gaat je ook wel lukken  :D

Ik ben aan het kleien  :shock:  tunnelportalen etc.  8)

Gr Einte
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
hallo Harry,

1 vraag en 1 opmerking:

Je schrijft dat je de gebouwen eerst verft en dan in elkaar zet. Krijg je dan geen lijm sporen over je verf werk en kieren in je bouw werk? ik ben bezig een Kibri stationnetje in elkaar te zetten en was blij dat ik hem eerst gepast heb en in elkaar gezet heb en eventuele kieren heb gedicht voor ik hem geschildert heb.

Ik zie dat je bruine ballast gebruikt. Is grijze niet fraaier omdat ze in CH graniet grind gebruiken?

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hoi Arnout,

Op sommige plekken kan dat het geval zijn, ja. Dat is echter snel opgelost, door deze plekjeseven met matte lak over te verven. Heb daar geen last meer van. Bij het kioskje kreeg ik inderdaad ook kleine kiertjes. Die heb ik gedicht met wat vulmiddel (Tamiya putty). Later kwamen op de hoeken de regenpijpen te lopen, dus je ziet hier niks meer van.

(grind) Had ik nog niet bij stil gestaan. Maarre....ook grijze ballast wordt bruin na een tijdje. Mijn idee was, bruine grind als basis te gebruiken, omdat ballast toch bruin wordt na verloop van tijd. Misschien dat ik op bepaalde plekken wel wat grijze ballast leg. Hier is dan pas verse ballast gelegd. Ik zie wel.

Bedankt voor je commentaar (iedereen trouwens)

Citaat van: Einte op maandag 11 januari 2010, 21:29:37
Hallo Harry,

Dat ziet er leuk uit die kiosk, en dat belasten gaat je ook wel lukken  :D

Ik ben aan het kleien  :shock:  tunnelportalen etc.  8)

Gr Einte

Ja, ik volg ook jouw vorderingen. Gaat bij jou ook goed, zie ik. Misschien dat ik ook nog een kleien (steun-)muur ga maken. Zou dan ergens bij de spoorbrug (smalspoor) of het verkeersviaduct kunnen komen.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Harry,

Wat betreft het ballast heb ik de informatie van de eigenaar van Anita decor. Omdat ik naar voorbeeld van het heden bouw zal het ballast bij mij schoner zijn. In jouw tijdperk reed er denk ik ook nog stoom in CH. Mischien dat het ballast toen der tijd ook vuiler was van Kolenstof en smeer van de stoomloks. Mischien is het in stations ook vuiler van het slijten van de remblokken aangezien een trein remt in een Station en er dan ijzervijzel op het ballast valt en gaat roesten.

In ieder geval ben jij verder met bouwen als ik. En ben ik nog bezig met rails leggen op mijn Baan.

Gr Arnout.
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hallo Harry,

Ik zie jouw draadje voor het eerst ben zeer onder de indruk je levert echt vakwerk.

Leuk om te blijven volgen. Heb veel opgestoken van je perronbouw en de oversteekplaatsen.

Groet

Ronald
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hallo,

Naar aanleiding van een opmerking van iemand over de ballast, heb ik dit uitgeprobeerd en ik moet zeggen, dat mij dit beter bevalt (lijkt mij mooier):



Links is het nog niet behandeld, maar rechts wel. Ik heb eerst wat gedrybrushed met licht grijs en toen nog heeeel lichtjes met roestbruin eroverheen gegaan. Ik vind het wel mooi zo, realistischer. Wat vinden jullie?
Er reden natuurlijk nog stoomloks rond en ook veel oudere elektrische loks met stangen-aandrijving. Beide soorten hadden de nodige olie nodig voor smering van de lagers, en dat werd natuurlijk veel rond geslingerd. Het is in stations natuurlijk wel erger (wat je ook zegt) doordat daar afgeremd wordt.

@Ronald:

Over de perrons maak ik nog een apart draadje in de rubriek zelfbouw. Daarbij zullen ook de oversteekplaatsen betrokken worden.

Groetjes

Harry
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
ik vind het grijze er veel beter uitzien dan het bruine, dat is gewoon 'te' bruin.  Nou zal de belichting wel een rol spelen, en het erger maken, maar toch...
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hoi Harry.
Even een paar dagen niet gekeken, (moest veel sneeuw en ijs ruimen en zo! :?) maar jij hebt in de tussentijd niet stil gezeten.
Kiosk en wachtershuisje zijn mooie aanvullingen en het balasten heeft ook al een aanvang genomen! 8)
Het grijze vind ik ook mooier dan het bruine, maar met het bijkleuren (meer roestkleur en zwart) krijg je beide wel mooi.   

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hallo Harry,

Het blijft leuk en interessant om te zien wat je allemaal maakt.
Wat betreft de ballast zou ik ook kiezen voor de grijzere kleur.

Succes met de verdere bouw.

Groeten,
Ton.
Re:bouw van diorama Grischwald (begonnen met ballasten)
Hoi Harry,

Wordt erg mooi allemaal!

Ik zou het ballast juist wat donkerder maken, meer donkerbruin naar het zwarte toe, maar das mijn mening.

groeten, Bram