Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 05 december 2009, 22:45:45
Waarom gebruik je de stelhandel niet? kun je het wissel ook nog openrijden als het moet.
Mvg, Johan
Hallo Johan,
Je bedoelt de handel, die bij de wissel geleverd wordt? De servo inbouwen, net zoals jij op je demo toonde, op de gastendag? Zou kunnen. Alleen, die handel naast de wissel, zie ik niet zo zitten. Ik wil proberen, zulke dingen te vermijden. Verder zie ik als een uitdaging, om de wissels in de juiste stand te zetten als ik met loks rijd. Zal vooral in het begin wel eens mis gaan, maar zal een kwestie van wennen zijn. Ik heb er wel over nagedacht, of ik dit zou doen.
Citaat van: madmenno op zaterdag 05 december 2009, 22:43:53
Hoi Harry,
Wat ik heb gedaan is een gaatje van 0,8mm boren door de plastic strip die de wisseltongen verbind.
Hiervoor moet je aan de onderkant van de wissels/Engelse wissels een stukje van de bodemplaat weghalen.
het verenstaaldraadje van 0,6mm steek je er dan zo doorheen en ga ik denk ik ombuigen, zodat de sleper er niet per ongeluk achter kan blijven hangen.
Maar zoals gezegd, morgen een foto
Groetjes,
Menno
Hoi Menno,
Jouw verhaal klopt. Dit is ook, wat ik gedaan heb. Kijk maar eens hier:
Hier zie je de onder- en bovenzijde van een EW, met het gaatje in de plastic stelbalk. Het gaatje is 0,8 mm groot en het steldraadje past er goed in. Aan de onderzijde moest ik een stukje metaalplaat wegslijpen. Dat heb ik met de minste moeite weggekregen, door de korte verbindingen los te maken. Misschien is het toch beter, om ook hier toch het steldraadje van een haakje te voorzien, zodat er niks achter kan blijven hangen. Verder heb ik de open plekjes afgedekt met plastic strip, zodat hier geen grind in kan, die de stelbalk zouden kunnen dwars zitten.
Bij de gewone wissels heb ik ook een gaatje in de stelbalk geboord, midden in. Omdat hier de sleper overheen gaat, kan ik eigenlijk niet de steldraad in zetten. Daarom heb ik aan de onderkant, na het verwijderen van een stukje bodemplaat, hier een klein stripje plastic gelijmd. Het gaatje werd dan vanaf de bovenzijde (waar het gat dus al was) doorgeboord. Zo heeft de steldraad voldoende houvast, als je het zo wilt zeggen. Zoals Menno al aangeeft, zal ik het draadje hier wel ombuigen. Klein boogje eraan buigen, zodat de sleper er goed overheen kan lopen.
(het gaatje is, door de overbelichting, nauwelijks te zien)
Even terug komen op de EW: om de gaten voor het steldraad te boren heb ik het zò gedaan: Aan weerszijden van de stelbalk zet je rode (of andere opvallende kleur) streepjes. Tevens zet je een rode streep in het middelste gat, tussen de binnenste tongen. Vervolgens haal het wissels weg, je verbindt de korte streepjes met elkaar en trekt het middelste rode lijntje door, over de eerder getekende rode lijn heen. Bij het kruis moet je dus boren.
(zichtbaar op de laatste foto in de posting van 5-12-2009)
Hier zien we ook de witte afdekplaatjes boven de stelbalk. Deze heb ik inmiddels bruin geverfd en geweatherd.
De 2 M* stootblokjes heb ik verbouwd tot een Zwitser gelijkende look. Daarvoor werd de originele balk afgezaagd. Van een strip balsahout heb ik voor elk stootblok, 2 balken gesneden en die boven elkaar gelijmd, wit geverfd, en vervolgens van rode strepen voorzien. Op de foto nog een nieuw exemplaar, maar beide stootblokken zijn inmiddels geweatherd.
Verder wil ik proberen, het ontkoppelrailtje ook met een servo te bedienen. Moet toch kunnen. Een tekeningetje heb ik al, van hoe het zou kunnen.
Groetjes
Harry