Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail

Gestart door lou donderdag 18 juni 2009, 16:04:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste veertien dagen 5 wisselaandrijvingen van markling stuk gehad.  Ze werken nog maar een kant uit. Op diverse fora heb ik gelezen dat dit een redelijk algemeen probleem is. Nu heb ik ook gelezen dat servo motoren een beter alternatief zijn voor de wisselaandrijvingen van Marklin. Heeft iemand hier ervaring mee, met name ook met het inbouwen voor C-rail?? Is er iemand die dit middels een foto kan verduidelijken>> Iedereen reeds bij voorbaat dank.

Groeten,
Lou
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail




Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Kwam die Memotec van Viessmann maar eens op de markt :? In het draadje van Tilly ook allerlei problemen met de wisselaandrijvingen van M. Er wordt daar wel een oplossing aangedragen maar dat betekent weer zelf aanpassingen doen. Het is volgens mij erg mooi wanneer je met servo's werkt maar het lijkt me erg nauwkeurig luisteren...? Ben benieuwd naar de reacties in dit draadje, heb het tot nu toe nog niet bij C-rail toegepast gezien 8)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
De nauwkeurigheid valt wel mee, je moet de servo iets verder laten draaien dan de afstand van de wisseltongen. Het werkt met een stukje verenstaal, je kunt het wissel dus open rijden als het nodig is.
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Citaat van: ^Rook op donderdag 18 juni 2009, 16:22:04
In het draadje van Tilly ook allerlei problemen met de wisselaandrijvingen van M. Er wordt daar wel een oplossing aangedragen maar dat betekent weer zelf aanpassingen doen.
Sinds de aanpassingen werkt het bij John goed.

@Lou,

Heb je dit draadje al eens doorgenomen ?.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.0

Mvg,
Peter
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Citaat van: lou op donderdag 18 juni 2009, 16:04:32
Ik heb de laatste veertien dagen 5 wisselaandrijvingen van markling stuk gehad.  Ze werken nog maar een kant uit.

Ze kunnen gerepareerd worden, en als je de eindafschakeling/terugmelding niet nodig hebt kun je de microswitchjes overbruggen met een stukje blank draad.
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Lou,

Dit is wat John (Tilly) met de C-wisselaandrijving gedaan heeft. De microswitches verwijderd en ter overbrugging draadjes aangebracht .




Mvg,
Peter
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Ik ga toch maar beginnen met het ombouwen van mijn wissels, na deze duidelijke foto is het een werkje van niets.

Peter / degeluidsman
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Als je het te lastig vindt om de microswitches te verwijderen - ze klemmen soms wat in de gaatjes - kun je ze zelfs nog laten zitten, en gewoon overbruggen.
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Citaat van: Erik Baas op donderdag 18 juni 2009, 17:25:52
Als je het te lastig vindt om de microswitches te verwijderen - ze klemmen soms wat in de gaatjes - kun je ze zelfs nog laten zitten, en gewoon overbruggen.

Dank je voor de tip, na het eten gaat de eerste open.

Peter / degeluidsman
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Hallo Peter,

Dit is wat Eric bedoeld. Zie het rode streepje.


Mvg,
Peter
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Servo motoren gebruiken voor wissel aansturen c-rail
Citaat van: Freak op donderdag 18 juni 2009, 22:58:08
Hallo Peter,

Dit is wat Eric bedoeld. Zie het rode streepje.


Mvg,
Peter

Dank voor de info Eric en Peter.

De eerste 8 heb ik gisteren omgebouwd en vandaag doe ik er weer een paar.

De microswitches heb ik verwijderd, dit gaat erg makelijk, een kleine schroevendraaier onder de switch zetten de soldeerbout er op ( beiden lippen los solderen ) en de switch is er vanaf, daarna een draadbrugje er weer op solderen.

Het meeste werk is de behuizing openmaken en alle wissels weer los maken op de baan.

Peter / degeluidsman