Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0

Gestart door EgMaf dinsdag 16 juni 2009, 17:20:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Hallo Allemaal,

Nu de verhuizing naar "de GROTE stad" achter de rug is, toch maar eens gaan kijken of ergens ruimte gevonden kan worden voor een stukje modelspoor. Aangezien de overige kamers afvallen, zal dat dus in de werk(kantoor)kamer moeten gebueren.

De kamer is ongeveel 3 x 2 m, maar zal dus niet alleen als treinenkamer gebruikt worden! Bovendien is het nog niet zeker dat ik hier langer dan 1 a 2 jaar zal wonen, dus is het niet handig om een kamer helemaal vol (en vast) te bouwen. In de kamer moet in ieder geval een flink bureau (2 PC's) en veel (boeken-)schapruimte. Toch heb ik er nog een plek voor kunnen vinden:

Boven het bureau ga ik een plank maken van ong. 40 a 50 cm diep, die aan de linkerkant in een punt toeloopt zodat de deur die in die hoek zit, zo ver mogelijk nog open kan. Op die plank komt dan een klein station aan een doorgaande, enkelsporige lijn.
Die doorgaande lijn zal (later) gebouwd worden met afneembare delen, en het station(netje) komt dus "vast" aan de muur op de plank.
Het is dan ook de bedoeling dat er met dat station "gespeeld" kan worden zonder dat de doorgaande lijn aangesloten wordt.

De plaat zal dan de volgende maten krijgen:

Links bij dat stukje van 20cm komt dan de spooraansluiting van die kant, en rechts sluit de plaat aan op een raam (met ruimte voor een zonwering), en moet dus een boog van 90 graden gemaakt kunnen worden voor de aansluiting aan die kant.

In eerste instantie ga ik me vooral richten op het station. De aansluitingen voor de doorgaande lijn moet wel alvast voorzien worden, maar die doorgaande lijn zelf komt pas later.

Welke eisen stel ik aan mijn station:

  • Veel speelmogelijkheden (rangeren enzo)
  • Realistisch baanplan (dus niet alleen rechte lijnen enzo)
  • Van beide kanten moeten treinen het station aan kunnen doen
  • Ook geschikt als paradebaantje voor foto's

Na een paar uurtjes puzzelen ben ik hierop uitgekomen:

De stootblokken die over de rand heenkomen, zal ik handmatig inkorten.

Het onderste spoor is het doorgaande spoor van de (enkelsporige) hoofdlijn.
Het spoor erboven is het inrijspoor van links.
Het spoortje erboven is voor een railbus oid.
En daarboven is het inrijspoor van rechts.
Alle inrijdende treinen zullen dus altijd kop moeten maken, maar er kan (als de hoofdlijn aangesloten is) ook gewoon "rondjes" gereden kunnen worden.

Links in de hoek is een uithaalspoortje voor het omrijden van de loc, rechts boven is een klein loc-werkplaatsje en rechts in de bovenhoek komt iets van industrie of goederenopslag. Het stompe spoortje links (bij het 20cm deel) wil ik eventueel gebruiken om treinen vanuit mijn "koker-vitrine" de baan op te laten rijden. Het voorste spoor wordt eventueel nog van bovenleiding voorzien.

Aangekleed en in 3D ziet dat er dan ongeveer zo uit:


Volgens mij is het een redelijk goed compromis voor de ruimte en de wensen die ik heb. Maar op een paar punten ben ik nog niet tevreden met dit plan:

  • De eerste ontkoppelrail van links zit tussen 2 bogen in. Ik vraag me af of ontkoppelen daar wel goed zal gaan...
  • De 2 kruiswissels na elkaar vind ik niet mooi, maar ik wil ook geen opstelspoor ervoor opofferen om er 1 weg te halen...

De hamvraag is natuurlijk: Wat vinden jullie ervan?
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
2 Kruiswissels achter elkaar i.c.m. met de rest van de wisselstraat vind ik altijd het effect geven dat het groter lijkt dan het is. :)

Over die bocht, het ligt eraan hoe scherp het is en met wat voor wagons je bezig bent.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Laurent op dinsdag 16 juni 2009, 17:25:05
2 Kruiswissels achter elkaar i.c.m. met de rest van de wisselstraat vind ik altijd het effect geven dat het groter lijkt dan het is. :)
Dat effect is nooit verkeerd natuurlijk :)
Tenzij het daardoor te groot(-stedelijk) wordt...

Citeer
Over die bocht, het ligt eraan hoe scherp het is en met wat voor wagons je bezig bent.
Lange treinen zullen niet stoppen op dit station. Het zal dus vooral om 2-assers (open & gesloten goederenwagens, donderbussen e.d.) en zwarelastwagens (kort, maar met tot 6 assen!)
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Ik vindt het er goed uitzien.
Twee kruiswissels achter elkaar vindt ik geen probleem, het lijkt dan inderdaad "groter".
De ontkoppelrail tussen twee bogen in zal je denk ik gewoon eens even moeten proberen, ik zou niet weten of dat problemen geeft.
In iedergeval succes met het bouwen.

Groet Jac.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Het banenplan ziet er goed uit. 8)
Succes met de bouw.

Gr.
René
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
hee, dat is nou een leuk plannetje!
veel om mee te spelen. ik ben bang dat er binnen de kortste keren ook een ovaal aan vast zit....

groeten,
Hessel.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Leuk om te zien en goed om te horen dat het na de verhuizing in ieder geval niet stopt! 8)
Ook in een kleine ruimte is soms nog heel wat leuks te maken, dit ziet er goed uit.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
hey eggie
leuk om je weer teug te zien
hou je weer in de gaten
succes
groet robert
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Prima plan zo. Het 3D beeld geeft daarbij een goed overzicht van hoe het er uit kan gaan zien. De twee engelse wissels achter elkaar maken het juist erg ruimtelijk.

Succes ermee.

Groet,
Ronald
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Bedankt allemaal voor jullie enthousiasme!
Ik ben al bijna overtuigd voor wat betreft die kruiswissels engelse wissels! ;-)

Inmiddels is het plan ook weer een beetje verder doorontwikkeld. Zie hier versie 1.1!

En in 3D:


Volgens de baanplanboeken moet (vrijwel) elk station een goederenloods en een "Freiladegleis" hebben, dus die zijn er nu gekomen.
Ook is de bebouwing wat verder uitgewerkt, en heeft de doorgaande lijn nu bovenleiding.

Wat vinden jullie ervan? Beter? Of nog tips?

Ook zit ik nog te puzzelen met de seinen. De bedoeling is dat de doorgaande lijn beveiligd wordt, maar het rangeren binnen het stationnetje niet. Daarvoor heb ik de volgende seinen neergezet (van links naar rechts, zie het baanplan):

  • Inrijsein met 2 gekoppelde armen
  • Vertrek/bloksein (1 arm) spoor 1
  • Vertreksein (1 arm) spoor 2 met rangeersein
  • Vertreksein (1 arm) spoor 4 met rangeersein
  • Vertreksein (1arm) spoor 3a (het kopspoortje), maar geen rangeersein
  • Vertreksein (1 arm) spoor 2 met rangeersein
  • Vertrek/bloksein (1 arm) spoor 1
  • Inrijsein met 2 gekoppelde armen

Logisch of onzin?
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Hoi Egmaf,

Goed om te zien dat je weer plannen aan het maken bent. Is het niet iets om je tweede stationsspoor ook van bovenleiding te voorzien?, dan kan je daar twee treinen, van de doorgaande lijn, elkaar laten passeren.

Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Veer op woensdag 17 juni 2009, 20:14:41
Hoi Egmaf,

Goed om te zien dat je weer plannen aan het maken bent. Is het niet iets om je tweede stationsspoor ook van bovenleiding te voorzien?, dan kan je daar twee treinen, van de doorgaande lijn, elkaar laten passeren.
Hi Veer,

Da's inderdaad wel de bedoeling. Alleen lukte me dat niet met de bovenleiding in WinTrack. Ook de 2 kopspoortjes in het verlengde van dat 2e spoor moeten dan meegenomen worden.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Mag ik me het nut van dat ene kopspoortje afvragen? Want direct daarna zit een stootblok...
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Laurent op woensdag 17 juni 2009, 23:42:54
Mag ik me het nut van dat ene kopspoortje afvragen? Want direct daarna zit een stootblok...
Tuuuurlijk mag dat  :P.

Het antwoord stond een stukje hoger:
CiteerHet stompe spoortje links (bij het 20cm deel) wil ik eventueel gebruiken om treinen vanuit mijn "koker-vitrine" de baan op te laten rijden.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Ohw!

Lezen blijft moeilijk :lol:
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Ik vind het al knap dat je bovenleiding in Wintrack zichtbaar krijgt. Mij lukt dat nog steeds niet!
Maar weer on topic: Ik ben erg benieuwd! Wanneer ga je bouwen? morgen of overmorgen?
:)
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Hoi,

Mooi baanplan heb je gemaakt. Er zijn veel rijmogelijkheden.
Wat bertreft je seinen: als je de plaatsing van seinen een beetje kent, zul je bij alle sporen seinen moeten plaatsen met 2 armen. Omdat alle sporen bij vertrek/aankomst over afbuigend staande wissels worden bereden. De seinen met 1 arm staan meestal bij sporen, die alleen rechtdoor bereden worden. Ik weet niet in hoeverre je de werkelijkheid wilt benaderen, maar dit is hoe het in het echt staat. Ongeveer.

Groetjes en veel succes met de bouw.

Harry
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 18 juni 2009, 20:30:57
Hoi,

Mooi baanplan heb je gemaakt. Er zijn veel rijmogelijkheden.
Wat bertreft je seinen: als je de plaatsing van seinen een beetje kent, zul je bij alle sporen seinen moeten plaatsen met 2 armen. Omdat alle sporen bij vertrek/aankomst over afbuigend staande wissels worden bereden. De seinen met 1 arm staan meestal bij sporen, die alleen rechtdoor bereden worden. Ik weet niet in hoeverre je de werkelijkheid wilt benaderen, maar dit is hoe het in het echt staat. Ongeveer.

Groetjes en veel succes met de bouw.

Harry
Hallo Harry,

Zo had ik het eigenlijk ook begrepen, totdat ik ergens las dat dat op een baanvak met (permanente) snelheidsbeperking (zoals een station), op een gegeven moment juist meestal 1-armige seinen gebruikt werden. Dat om het simpel & goedkoop te houden. Helaas kan ik nergens terugvinden waar ik dat gelezen heb ...
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Hallo,

Citaat van: EgMaf op donderdag 18 juni 2009, 21:35:03
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 18 juni 2009, 20:30:57
Hoi,

Mooi baanplan heb je gemaakt. Er zijn veel rijmogelijkheden.
Wat bertreft je seinen: als je de plaatsing van seinen een beetje kent, zul je bij alle sporen seinen moeten plaatsen met 2 armen. Omdat alle sporen bij vertrek/aankomst over afbuigend staande wissels worden bereden. De seinen met 1 arm staan meestal bij sporen, die alleen rechtdoor bereden worden. Ik weet niet in hoeverre je de werkelijkheid wilt benaderen, maar dit is hoe het in het echt staat. Ongeveer.

Groetjes en veel succes met de bouw.

Harry
Hallo Harry,

Zo had ik het eigenlijk ook begrepen, totdat ik ergens las dat dat op een baanvak met (permanente) snelheidsbeperking (zoals een station), op een gegeven moment juist meestal 1-armige seinen gebruikt werden. Dat om het simpel & goedkoop te houden. Helaas kan ik nergens terugvinden waar ik dat gelezen heb ...

Dat is dan nieuw voor mij. Nou, dan kun je dat ook op jouw baan laten gelden. Goedkoop en simpel.

Groetjes

Harry
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Dat wordt een leuk baanje, veel sukses.


                                                                 Arie
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Kroko14253 op vrijdag 19 juni 2009, 19:52:39
Citaat van: EgMaf op donderdag 18 juni 2009, 21:35:03
Zo had ik het eigenlijk ook begrepen, totdat ik ergens las dat dat op een baanvak met (permanente) snelheidsbeperking (zoals een station), op een gegeven moment juist meestal 1-armige seinen gebruikt werden. Dat om het simpel & goedkoop te houden. Helaas kan ik nergens terugvinden waar ik dat gelezen heb ...
Dat is dan nieuw voor mij. Nou, dan kun je dat ook op jouw baan laten gelden. Goedkoop en simpel.

Ik zal het (t.z.t.) eens echt gaan uitzoeken.
Weet iemand een goede bron (website, boek), waar dit in zou kunnen staan?
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: EgMaf op zaterdag 20 juni 2009, 09:25:48

Weet iemand een goede bron (website, boek), waar dit in zou kunnen staan?

http://www.thesignalpage.nl/data.php

Gr, Ben.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: spoorman op zaterdag 20 juni 2009, 12:05:33
Citaat van: EgMaf op zaterdag 20 juni 2009, 09:25:48

Weet iemand een goede bron (website, boek), waar dit in zou kunnen staan?

http://www.thesignalpage.nl/data.php

Gr, Ben.

Dank!
Die pagina linkt onderandere door naar DEZE.
En daar staat (in voor-oorlogs, ambtelijk Duits) zoiets als:

Een twee-armig signaal mag vervangen worden door een een-armig signaal, wanneer:

  • het afbuigende spoor met minimaal 80km/u, of met meer dan 75% van de snelheid van de hoofdbaan bereden mag worden (2.2),
  • het door de plaatselijke omstandigheden onmogelijk is om met meer van 40km/u bij het sein aan te komen rijden, kan volstaan worden met een 1-armig signaal. Bijvoorbeeld bij vertrekseinen van een kopstation (2.3 en 2.4)

Het eerste punt geldt bij mij bij de inrijseinen, maar zal ik daar neit voor gebruiken: Ik wil daar Hp2 laten zien als er bij het voglende signaal (in het station) gestopt moet worden.
Maar het 2e punt ga ik zeker wel gebruiken! De 2 vertreksporen van het station, die niet bij de hoofdbaan horen, moeten dus met een 1-armig sein beveiligd worden :)

Ben, bedankt!!
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Volgens mij gaat plannen me beter af dan bouwen :)
Afijn, ik was dus toch weer eens niet tevree met het plan, of vooral met de ruimte die ik ervoor heb.

Een vaste, rondgaande baan gaat me in die kleine kamer zeker niet lukken, maar misschien kan ik wel aan de tegenover liggende muur meer ruimte vrijmaken...

Eens proberen....
Dit is dan de ruimte voor de plaat:


Rechts en boven is deze ruimte begrensd door een massieve muur. Links zit 15 cm muur en dan een balkondeur.
Maar in deze ruimte kun je met geen goed fatsoen een treintje laten rondrijden, helaas...
Wat nu als ik die lange, smalle linkerkant gebruik om treinen en rijtuigen op te stellen? En dan het dikke deel voor een BW voor stoomlocs? Een beetje zoals ik bij het station uit mijn eerste plan (nog voor de verhuizing) bedacht had. Dat zag er toen zo uit:


In de ruimte die ik nu heb, en zonder het station zelf, zou dat er ongeveer zo uit zien:
3D:


Banenplan:


Ondergronds past dit dan nog net:


De gedachte is dat losse locs of complete treinen vanuit een (uit het zicht gelegen) station, vanuit de tunnel aan komen rijden, en dan op de onderste 2 lange opstelsporen stoppen. De loc wordt dan afgekoppeld, en een rangeerlocje trekt de wagens weg, en stelt ze op op een van de bovenste 2 lange opstelsporen.
De loc gaat dan ondertussen zijn verzorging doen, terwijl een andere loc ondertussen voor de klaar gezette wagen gezet wordt, en weer met de hele stam kan vertrekken.

Er is zelfs ruimte voor e-locs (boven de draaischijf) en diesellocs (links van het midden).
En er zijn wat opstelspoortjes voor o.a. de bovenleidings-inspectiewagen e.d.

Vooraan is nog een stukje paradebaan, voor de foto?s, en er zijn een aantal loze wissels opgenomen om de baan eventueel nog aan een (tijdelijke) rondgaande baan aan te kunnen sluiten.

Maareh?. Wat vinden jullie ervan (anders dan: Ga nou eindelijke eens bouwen joh! :-))?

Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Een heel mooi ontwerp op zo'n kleine opervlakte.

mvg
Henk
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Dat ziet er weer goed uit!
Hoe krijg je het elke keer weer verzonnen?

Wat is jouw bedoeling van het onderste spoortje in je emplecement?
Ik zou het wissel vervangen voor een engels wissel zodat je niet vanuit de locloods op dat spoortje hoeft te komen.

Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Veer op vrijdag 07 augustus 2009, 20:47:07
Wat is jouw bedoeling van het onderste spoortje in je emplecement?
Ik zou het wissel vervangen voor een engels wissel zodat je niet vanuit de locloods op dat spoortje hoeft te komen.
Opstelspoor voor (bv) de bovenleidings-inspectiewagen.
Die engels wissel is een goede tip, die had ik zelf niet gezien!
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
dat heb je netjes gedaan
een goed baanplan voor een best lastige ruimte
succes
groet robert
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
moet mij inderdaad aansluiten bij eerdere opmerkingen, zie wedrom een zeer interessant plan op een kleine oppervlakte!!

ennnuuuuuhhhhhh...., wanneer ga je nu eens bouwen???? :mrgreen:
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Ziet er gaaf uit hoor. Ben ookwel benieuwd wanneer de bouw begint :wink:

Mathijs
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Citaat van: Mathijs op donderdag 15 oktober 2009, 07:46:46
Ziet er gaaf uit hoor. Ben ookwel benieuwd wanneer de bouw begint :wink:

Ik ook :)
Zonder dollen: Prive-plannen zijn op het moment spannender...! Ik ben van rol veranderd (bij dezelfde werkgever) en reis nu veel meer. Bovendien ziet het er naar uit dat ik binnen een jaar ga verhuizen naar het buitenland (richting Alpen :P). Dus gaan bouwen is nu even niet zo'n goed idee, helaas....

Misschien dat er een diorama gaat komen, maar voorlopig ben ik nog wel tot & met maart minstens de helft van de tijd in het buitenland...
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Ik hoop wel dat je op het forum blijft en dat je een evt nieuwe modelspoorbaan weer aan ons laat zien.

Groetjes Jac.
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Wees gerust: Op het internet merk je niet waar ik ben.
(Ik schrijf dit nu vanuit een hotel in Stockholm, Zweden :))
Re:EgMaf begint weer: Een deelbare baan v1.0
Hallo EgMaf,

Ik wil de pret niet bedreven maar een draaischijf heeft een K-rail aansluiting. En ik zie dat jij in je baanplan C-rail hebt gebruikt en geen rekening hebt gehouden met overgang railzen.

Maar het ziet er wel zeer goed uit.

GR Mike