Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490

Gestart door Spoortje maandag 18 mei 2009, 12:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Bij mij is zeker 25% van de aandrijving 74490 terug naar mijn handelaar gegaan omdat ze op een bepaalt moment maar een kant op werken. Ik weet ff niet of dat in of uit is maar daar komen we wel achter. Ik heb verders nu 2 vragen wie schrijft er goed duits zodat we "M"kunnen benaderen en om welke kant gaat het in of uitschuiven van de wisselaandrijving. Helaas heb ik nu even geen last want ik heb zeker 5 of 6 nieuwe aandrijvingen via mijn handelaar verkregen.
Ik heb wel een brief van Keuterman dat ik de wisselaandrijvingen kan opsturen (dat doet mijn winkelier) maar ook dat is nog niet echt een bevestiging dat ze niet goed werken.
Dus voor ieder deze topic aub alleen over slecht werkende 74490 aandrijving. Geen andere oplossingen maar kijken of we de bron kunnen benaderen t.w. Marklin in Duitsland over het zeer slechte product de 74490.

Groetjes  :mrgreen:
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
 Helaas heb ik nu even geen last want ik heb zeker 5 of 6 nieuwe aandrijvingen via mijn handelaar verkregen.


hmmm ... omgekeerde wereld ... we zijn nu niet meer blij als alles even "goed" werkt -)



Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo iedereen,

Ik lees hier regelmatig klachten over wisselaandrijving 74490. Gisteren heb ik ook in 2 wissels een dergelijke aandrijving aangebracht. En wat bleek ? Ook bij mij werkte één van de aandrijvingen maar naar één kant op. Tot nader onderzoek volgde. Wat bleek (en dit moeten jullie toch eens proberen alvorens de schuld bij de 74490 te leggen) ?
Ook zonder de aandrijving bleek de bochtwissel soms te haperen. Dus als hij manueel al hapert zal dit met de 74490 ook het geval zijn.
Ik heb de grijze onderplaat "uitgeklikt" en eens naar het mechanisme gekeken. En jawel hoor. als je dat eens uit elkaar haalt en netjes weer samen steekt blijkt alles opgelost en werkt ook de wisselaandrijving als een "trein".
Het mechanisme bestaat eigenlijk uit een draaischijfje dat met een hendeltje verbonden is die de wissel bedient.
Kijk eens goed na of hier niet jullie probleem zit.

Groetjes,

Guy
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Guy,
Ik sluit me bij jou aan. Sommige van mijn wissels hadden hier ook last van. Het is net of het hendeltje zelf blokkeert en zo het schakelen tegenhoudt. Als ik het hendeltje eruit haal schakelt de wissel prima.

Wel heb ik 2 wissels die af en toe 'brommen' bij het schakelen, wat daar de oorzaak van is ben ik nog niet achter.. ik heb de schakeltijd vanuit m'n centrale al korter en langer gehad maar dat maakt geen verschil.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
OmeLaurus,

dat brommen had ik ook. Als je de wissel opendoet onderaan (met de wisselaandrijving erin !), zul je merken dat dit komt (althans bij mij was het zo) dat de aandrijving wel wil schakelen maar geblokkeerd wordt door een stangetje dat niet ver genoeg doorschuift. Vandaar het brommen.
Als je na wegname van de 74490 voorzichtig met de vingertop wil verderschuiven, zul je merken dat dit met de hand ook niet gaat (tenzij met brute geweld uiteraard). Maar alles eens losmaken en er opnieuw inmonteren en je zal zien dat het dan wel werkt.

Guy
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ga ik vanavond proberen!
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Na een tijdje begint het weer weigert ie eruit ermee laten we nou eens een eind aan dat wissel probleem maken bij mijn dealer loopt het soms storm en dan is het weer een tijdje rustig maar het blijft gewoon knoeien.
Als er iets niet werkt dan moet het toch opgelost worden. Het is een zeer bekent treinmerk MARKLIN dus volgens mij moeten zij het oplossen en niet de klant.

Groetjes  :roll:
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Spoortje,

Ik kan je perfect volgen maar het is dus de mechaniek van de wissel die de elektronica blokkeert.
Dus eigenlijk zou M zijn mechaniek eens moeten nazien dan.

Guy
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb de zelfde problemen bij de eerste aandrijven die maar 1 kant op werkte ik heb de wisselaandrijving gedemonteerd
opzich niets bijzonders aan te zien toen heb ik een klein beetje W 40 ingespoten een paar keer met de hand heen en weer bewogen getest en weer gemonteerd tot nu werkt deze aandrijving goed daarna heb ik zeker bij 10 ander aandrijvingen gedaan.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
WD40 gaat mij iets te ver, maar ik was wel van plan er een beetje loc-olie tussen te doen..
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik rijd zelf geen C-rail, maar misschien hebben jullie wat aan de volgende link:
http://www.marklin-trains.net/Info/Tips_02.htm
Resultaat van 10 seconden googelen......
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Waarom doet "M"die oplossing niet. Als ik wat koop dan behoort het toch te werken of het nou een wissel van "M"is of een LCD scherm van Samsung die ga je toch ook niet slopen.  :D Maar natuurlijk bedankt voor de tip misschien kunnen we er wat mee.

Groetjes   :mrgreen:
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ondertussen even wat tijd gevonden weer eens wat te speuren.
Op de link van Kappa is te zien (opdruk op het printje!) dat het gaat om de versie 1.2 (1996). Soms kom je die zelfs nog tegen in nieuwe kruiswissels, maar ze worden zeldzaam. De huidige versie is al weer een aantal jaren versie 1.3 en zie: Märklin heeft dit inderdaad aangepast.
Het heeft helaas niet de oplossing gebracht en we worstelen nog steeds met het electrische probleem. Dat neemt niet weg, dat je bij problemen ook eens naar de mechanische situatie moet kijken.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Heel kort gezegd, bij mij zijn er toch zeker 10 terug gegaan naar de dealer.
Ook als ik ze los in de hand had dan schakelden ze maar één kant op.
Ik ben niet in de weer geweest met allerlei vloeistoffen en/of openmaken.
Ben van mening dat (ze zijn tenslotte onderhoudsvrij) deze gewoon goed moeten werken!

En nee, mijn Duits is niet goed genoeg voor een brief  :D :?

Groeten

Mark
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Het is jammer dat de meeste het maar voor gewoon houden het zijn gewoon ondingen zo werken ze en dan ineens is het weer treurig.
Maar ja we wachten af ik kan ze steeds inruilen bij mijn dealer.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
   
Beste lezers .
   
     Ik had het probleem dat de wissel maar naar één kant schakelde en dacht dat een spoel doorgebrand was . Met een ohm meter doorgemeten en inderdaad één kant geen ohms .  Dan maar uitelkaar halen want dit wordt moeilijk verhalen bij je dealer .  Daar kon ik de spoel wel doormeten , was dus goed . Bleek één van de eind af schakelaars niet goed te werken .
Deze is te klein om met contact reiniger te behandelen , heb deze los gesoldeerd en met een ultrasoon reiniger behandeld . Wat schept mij verbazing , het ding deed het weer . Werkt als nieuw .
      Misschien een tip voor mensen met het zelfde probleem , dus niet meteen weggooien .

    M.v.g. Ruud .

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Shadow op vrijdag 05 juni 2009, 21:39:38
   
Beste lezers .
   
     Ik had het probleem dat de wissel maar naar één kant schakelde en dacht dat een spoel doorgebrand was . Met een ohm meter doorgemeten en inderdaad één kant geen ohms .  Dan maar uitelkaar halen want dit wordt moeilijk verhalen bij je dealer .  Daar kon ik de spoel wel doormeten , was dus goed . Bleek één van de eind af schakelaars niet goed te werken .
Deze is te klein om met contact reiniger te behandelen , heb deze los gesoldeerd en met een ultrasoon reiniger behandeld . Wat schept mij verbazing , het ding deed het weer . Werkt als nieuw .
      Misschien een tip voor mensen met het zelfde probleem , dus niet meteen weggooien .

    M.v.g. Ruud .



Ruud,

Nee hoor we gooien ze niet weg, maar sturen ze op naar jou ter reparatie :D :D :D

Peter / degeluidsman
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Koud hé ? op de motor nu . 8)
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Shadow op vrijdag 05 juni 2009, 21:52:10
Koud hé ? op de motor nu . 8)

Valt toch wel mee Ruud.
Maar met 25 graden is het wel leuker.

Peter / degeluidsman
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Van de 16 aandrijvingen 74490 die ik 4 weken terug heb aangesloten, deden vanochtend 4 stuks het niet :? :twisted:

Nader onderzoek wees uit dat v/d 4 stuks het bij 3 een duidelijk mechanisch probleem was, hendeltje paar keer op en neer en wissel schakelt alszijnde nieuw.
Nummer 4 weigert elke dienst, dus daar ga ik nog even een andere 74490 aan de K83 hangen, kijken of die wel schakelt.

Ik deel de mening van anderen dat ze niet betrouwbaar zijn, je weet maar nooit of ze het doen en wanneer weer eens niet :twisted:

Iemand ervaring met die dingen van Viessmann ?

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ja even rommelen en dan doet ie het weer eventjes en daarna begint het feest opnieuw.
Volgens mij is de aandrijving van Viessmann nog niet te koop.
Wat wel bijna zeker is dat het inderdaad in de microswitch zit maar wanneer gaat Marklin hier wat aan doen want daar gaat dit onderwerp over.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Heb je de wissels vastgezet met c-rail schroefjes zo ja haal deze dan eens weg en kijk wat er gebeurt.

Helaas schroeven teveel mensen hun spul veel te vast.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hoi Davy,

Daar ligt het niet aan zoals je in verdere posts kunt lezen.
Ook ik heb ze los in de hand aangesloten gehad en dan doet ie het maar naar één kant op.

Groeten

Mark
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
 
  Als je ze aanstuurt met een decoder zijn de eindafschakelaars niet echt nodig . Het beste is om de schakelaars te overbruggen . Zie hiervoor het draadje  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.0  .  Op bladzijde 13 zijn hier de aanpassingen en ervaringen beschreven .
 
  M.v.g. Ruud .
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Shadow op zondag 14 juni 2009, 22:31:05
 
  Als je ze aanstuurt met een decoder zijn de eindafschakelaars niet echt nodig . Het beste is om de schakelaars te overbruggen .

  M.v.g. Ruud .

Hmmmm ik heb in het verleden op die manier 3 wisselspoelen verbrand. Systeem IB met Edits wisseldecoders Volgens mij als je te snel achter elkaar met de IB rijstraten schakelt (ene is nog niet klaar en je drukt de andere al) wil voor de laatse wissel het afschakel comando wel eens niet komen.
Hoe dat met de huidige nieuwere centrales is weet ik niet.
Dat het dus niet echt nodig is wil ik niet beweren, ik wil geen enkel risico meer nemen en pas dus geen wisselspoelen met doorgesoldeerde schakelaars meer toe. Doe mij maar servo's 100% betrouwbaar en geluidloos ook nog  :wink:

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik had ook wat problemen, maar sinds een week schakel ik m'n wissels via de Ecos (CS1R) en dat gaat helemaal perfect, veel krachtiger lijkt het wel, de wissels met problemen schakelen ook weer prima.

Als backup kan ik ze ook via de keyboards 6040 schakelen, maar dit is toch minder bedrijfszeker dan via de Ecos m.i.. 8)

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Wat is nu wijsheid?

Ik ga rijden met een ecos, en heb op dit moment niet echt een probleem met mijn wissels.

Alle wissels zijn nieuw en hebben ongeveer 30 x geschakeld.

Peter / degeluidsman
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als je iets wilt uitproberen: de helft niets mee doen en de andere helft de schakelaars overbruggen. Je kun dan vergelijken en een conclusie trekken. Bij John heeft het ieder geval resultaat gehad.

Gr, Ben..
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
De helft is zonder switches bij mij en de andere nog met.

Gisteren weer 2 die niets deden en deze haddan nog switches, conclusie:

Schakelaars gaan er allemaal uit.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Heel goed Ron. Duidelijker bewijs is er niet.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
@ Ron 21,

Let wel op dat je wisselspoelen dan niet doorbranden,als ze te lang worden geschakelt.

Zonder die schakelaar zou je die wissel niet lang moeten belasten.

Zoals Johan al aanhaalde zijn er vaker commando`s die de wissels vaker bedienen dan je misschien wilt.

Mvg Hans V200.0

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
geen 'winkel-af' problemen.

wel dat een aandrijving niet meer werkte, 3 weken na inbouw...
gewoon vervangen, garantie hebbie dan niet meer.

Dennis
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Nou je hebt natuurlijk wel garantie zeker 12 maanden moet je ff de bijsluiter lezen. Mijn handelaar in Badhoevedorp geeft een prima garantie en trouwens ik kan ze ook naar Keuterman opsturen. Daar gaat deze topic trouwens ook over zijn er nu eigenlijk wel of geen duidelijke klachten over de aandrijving de een zegt wel de andere zegt niet ik persoonlijk zeg er zijn wel klachten over die dingen dus we moeten klagen richting "M"
:)
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 31 augustus 2009, 21:46:14
@ Ron 21,

Let wel op dat je wisselspoelen dan niet doorbranden,als ze te lang worden geschakelt.

Zonder die schakelaar zou je die wissel niet lang moeten belasten.

Zoals Johan al aanhaalde zijn er vaker commando`s die de wissels vaker bedienen dan je misschien wilt.

Mvg Hans V200.0




Ik bedien ze niet met de hand.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo,

Ik zal wel veel geluk hebben alhoewel ik dat niet geloof. In mijn baan zijn 47 wissels/kruiswissels opgenomen allen electrisch en digitaal. De meest recente aankoop ervan is toch al ruim 4 jaar geleden. Mijn baan is in 3 delen verdeeld welke worden aangestuurd met CS-1, 60 VA trafo en twee Digirails booster, beiden ook voorzien van een 60 VA trafo. Alle wisselhandeltjes zijn verwijderd en op die plaats heb ik de "fake" motoren geplaatst. Dagelijke rijden diverse treinen over mijn baan en dagelijks bedien ik via mijn CS-1 vrijwel alle wissels. Alles functioneert nog steeds als op dag een.
Delhalve heb ik alleen maar complimenten over dit, in mijn ogen, uitstekende Märklin product.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Tighfield op dinsdag 01 september 2009, 09:57:26
Ik zal wel veel geluk hebben alhoewel ik dat niet geloof. In mijn baan zijn 47 wissels/kruiswissels opgenomen allen electrisch en digitaal. De meest recente aankoop ervan is toch al ruim 4 jaar geleden.  Alles functioneert nog steeds als op dag een.
Delhalve heb ik alleen maar complimenten over dit, in mijn ogen, uitstekende Märklin product.

Ik heb dezelfde ervaring (tot nu toe) als Harry, ik heb ook al eerder opgemerkt of dit probleem zich (bijna) alleen maar voordoet bij nieuwere wisselaandrijvingen? :?
Harry (Tighfield) geeft aan dat deze ruim 4 jaar geleden zijn aangeschaft en datzelfde heb ik dus ook!
Alle nieuw aangeschafte aandrijvingen van de laatste jaren zitten nog te wachten op montage in de wissels.

Zijn er gebruikers met dezelfde ervaringen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
@ Albertjan

heb jij ook de handwissels eraf gehaald?

Mischien (zou het kunnen) is dit wel het probleem gezien Harry en lokje 23 ze ook eraf hebben en geen problemen ondervinden.

Groet Rob
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ze schakelen soms nog maar 1 kant op.
Als ik hem handmatig omzet doet hij het weer 1 kant op.
Met of zonder hendeltjes maak geen verschil.


Mijn wisselaandrijvingen zijn trouwens maximaal 1,5 jaar oud.

Groeten

Ron
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Rob op dinsdag 01 september 2009, 12:07:19
@ Albertjan

heb jij ook de handwissels eraf gehaald?

Mischien (zou het kunnen) is dit wel het probleem gezien Harry en lokje 23 ze ook eraf hebben en geen problemen ondervinden.

Groet Rob

Bij mij zitten alle handeltjes er nog op!

AJ.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Kan een mogelijkheid zijn de handbediening eraf. Bij mij zijn de wissels ook zo.n 1.5 tot 2 jaar oud en schakelen ook maar een kant op, dan kan je ze met de hand bedienen ( maar dat gaat niet meer want de handels zijn eraf :) ) en dan werken ze weer een paar keer en dan weer een klappertje  :? want hij weigert weer. En zo modderen we maar verder al hoewel door de goede service van mijn handelaar (vele zijn er geruild) begint er een eind aan te komen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb 25 wissels van maximaal 2 jaar oud en deze schakelen goed, wel zijn de schakelaartjes verweiderd en de handels eraf.

Tot nu toe geen problemen gehad.

peter / degeluidsman.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Na het zomerreces lijkt zich wat weer te bewegen met de wisselaandrijvingen. Een verband is echter nog steeds niet helder. Aan de hand van de nieuwe posts en eigen informatie zou ik heel voorzichtig de volgende verbanden kunnen zien:
- Mensen die hun baan regelmatig gebruiken lijken minder last te hebben van defecte schakelaartjes. Bij mij vallen ze meestal ook uit na een paar dagen / weken stilstand.
- Mensen die met originele Märklin trafo's, boosters, etc. werken en voldoende vermogen op de baan hebben, lijken ook minder vaak getroffen te worden door het probleem.
Zijn er mensen, die dit kunnen bevestigen? Bij mij zijn inmiddels 80% van de schakelaartjes overbrugd. De overige 20% houdt het merkwaardig genoeg vol.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: dbotop op donderdag 03 september 2009, 12:37:41
- Mensen die met originele Märklin trafo's, boosters, etc. werken en voldoende vermogen op de baan hebben, lijken ook minder vaak getroffen te worden door het probleem.

Of juist minder vermogen zodat de kontakten minder snel inbranden  :roll:

Wat de oorzaken kunnen zijn boeit mij niet meer, ze hebben mij te veel ergenis gegeven, voor mij definitief weg er mee.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik gebruik alleen maar "M" dus dat kan volgens mij afvallen. Alles word geschakeld met een K83 van "M"die aangestuurd word door een booster "(van je raad het al) van "M".
Ben nu wel bezig de wissels vaker te schakelen dus dat word afwachten of dat beter word.
Maar al met al het houdt niet over de wisselaandrijving van "M" we modderen gewoon verder met o.a. ruilen en nieuwe aandrijvingen plaatsen. Er is volgens mijn winkelier een slechte serie geweest de afgelopen 2 jaar het lijkt nu ook beter te gaan.
We wachten af.  :lol:
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Oorzaak  is in mijn geval de switches die niet goed schakelen.
Of dat nu ingebrande contacten zijn betwijfel ik, zoals ik in mijn situatie het kan beoordelen
is de mechanische weerstand te hoog waardoor de switch niet helemaal wordt ingedrukt.

De veerspanning van de switch is te hoog.

Na verwijderen van de switches maken de aandrijvingen wel iets meer geluid/herrie.
De klik is wat steviger  :lol:

Te weinig vermogen is het in mijn geval zeker niet want de aandrijvingen maken gebruik van een eigen booster (6017) en aangezien deze door koloper één voor één worden geschakeld zie ik ook hier geen probleem ontstaan.

gr.

Ron
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Zelf denk ik inderdaad ook steeds meer in de richting van de mechanische eigenaardigheden van de microswitch. Het plastic hefboompje vraagt in relatie tot de contactdruk wel erg veel kracht. Als de spoelen voldoende spanning krijgen (Märklin waarschuwt daar ook voor!), dan zal het indrukken van de schakelaar nog wel gaan. Het volledig terugveren wordt dan echter twijfelachtig. Blijft overeind dat ook de rating van de contacten (400mA) veel te laag is. Ten aanzien van de "tijdelijkheid" van het probleem: het nieuwste productiejaar van de aandrijvingen, dat ik ben tegengekomen is 2006. Mocht iemand een nieuwere versie hebben, dan graag even bericht over de exacte schakelaartjes die daar in zitten. Overigens heb ik op 2 na alles inmiddels overbrugd. Waarom die twee blijven werken (productieserie 2006) blijft mij een volslagen raadsel!
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
hallo allemaal

bij mij zit ik met het zelfde probleem het ligt dus elke keer aan de switch schakelaar
want als ik die verwijder en het effen overbrug doet hij het prima
zou wel kunnen dat het een slechte serie is maar de aandrijvingen zijn nu al meer dan twee jaar
oud
het is iedere keer na een poosje dat het gebeurd eerst doen ze het prima
ik werk ook met k83 zou het niet kunnen zijn dat we onze gele draad verkeerd aansluiten
i.p.v aan de uitgang van de decoder het allemaal doen samenkomen op een transfo
daar marklin  op bepaalde tekeningen dit voorschrijft
iemand ervaring laat eens iets weten
en waar zouden we aan zo een switch schakkelaar geraken
ga nu alles onder de wissels uithollen zo dat ik gemakelijker aan de aandrijvingen kan
ben ondertussen wat slimmer geworden

groeten benny
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Bij mij zijn alle schakelaar uit mijn aandrijvingen verdwenen en dat werkt zonder problemen.

Ik stuur de wissels wel aan via een ECoS met de bekende AJ-K83 decoders.

De tijd van aanstuuring heb ik ingesteld op 75ms.

Als je gebruik maakt van een centrale kun je gerust de schakelaars verwijderen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Dat is ook de reden waarom ik de micro schakelaars met een heel klein beetje siliconenvet in smeer en volgens mij is dat net voldoende om het ets soepeler te laten gaan maar het blijft een zwakke schakel bij de wissels ik begrijp niet dat "M" dat na al die jaren nog niet heeft verandert.

Groetjes
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
hallo

dus als ik het goed begrijp de switch er uithallen
en mijn cs2 op 75msc zetten
de uitsparring van het hout onder de wissel ga ik ook nog doen
zo kan ik er altijd aan indien er iets niet werkt
dus dan word dat alle draden losknippen enz...... :(
maar het resultaat zal dan weer beter zijn :D
wachtend op de viessmann 4554 die is mss beter

vriendelijke groeten benny