Goedenavond beste modelspoorliefhebbers,
Allereerst bedank ik jullie voor het geduld...
Ik kon even niet de zin vinden om eens lekker te gaan bouwen, maar nu ik vakantie heb gehad en de afgelopen twee weken slecht weer was, heb ik wel lekker kunnen fietsen (3x kletsnat thuis gekomen
) zei mijn vrouw, joh gaan anders eens lekker aan je treinbaan. Wel nu, ik heb soms even wat gedaan met een paar bomen maken (moest voor de club ook nog wat bomen maken) en heb nog de nodige zaken gekocht. Ik zag al in de agenda dat de 30e Houten is, maar dan ben ik aan het werk. Jammer, ik had er graag heen gegaan. Maar nu heb ik een grote up-date voor jullie:
We waren gebleven bij de module links van de baan daarop had ik dus eerst een hekwerk gemaakt, lantaarnpalen gemonteerd en een paar huizen en winkelpassage geplaatst. Om dat gedeelte verder aan te kleden, heb ik een paar grote bomen gemaakt, vind ik stoer staan, net alsof ze er een eeuw staan
Hieronder een paar foto's van hoe het geworden is:
Op deze foto's zien jullie dat ik eerst de gebouwen met verlichting erin geplaatst heb. Vervolgens het groen en de tuin aangelegd. Aan de rand van de weg zien jullie een IR led, deze is voor mijn DHL vrachtwagen. Er zitten totaal 8 IR led langs de weg om de commando's aan de vrachtwagen door te geven. Deze IR is voor de verlichting (als de auto er langs komt springt de verlichting aan).
Ik vind het een mooie sfeer geven, zeker in het donker als alleen de lantaarns branden en de verlichting aan is van de huizen.
Het volgende deel gaat over mijn perron. Ik heb station Trossingen, een mooi authentiek station. Echter rij ik met een modern tijdperk, moet kunnen. Ik heb een tijd lang nagedacht over welk perron ik erop zou zetten. Uiteindelijk heb ik het perron van Faller 120204 genomen. Ik vind de kap wel een beetje passen bij het "oude" station. Perron aangeschaft, het perron zelf heb ik in de doos gelaten. De breedte van het perron is namelijk breder dan het standaard perron van Faller. Dus heb ik alleen de kap gebruikt. Hieronder heb ik de foto's van de opbouw:
Ik heb perronranden van Auhagen (flex) genomen en deze heb ik van te voren gespoten in het steengrijs (Humbrol 75) en de onderzijde met een beetje roestkleur (waas) (Humbrol 113). Ik zet ze vast met een klein schroefje, hierdoor kan je ze nog gemakkelijk verplaatsen. (Met hete lijm is het gelijk definitief)
De trappetjes heb ik zelf gemaakt. Ik had nog wat materiaal over van de trottoirs die ik gebruik voor de perrons.
Zoals jullie kunnen zien heb ik een kleine ringleiding aangelegd onder het perron. Dat gaat gemakkelijk omdat je toch de ruimte hebt. Hierdoor kan ik de perronverlichting en de verlichting van de telefooncel aansluiten. Op deze ringleiding zit ook een dimmer aangesloten, die heeft een clublid voor mij gemaakt. Anders is de verlichting te fel. Als perronlantaarns heb ik van Viessmann 63641 (leds) genomen. Deze lantaarns kan je ook gemakkelijk eruit halen, d.m.v. een steekverbinding.
Als perronbekleding gebruik ik van Auhagen trottoirplaatjes die ik op maat snij. Ook hier weer spuit ik deze van te voren in de kleur. Dat doe ik met alles wat plastic is op mijn baan.
Hier zien jullie ook de schroefjes zitten. Bij het definitief vastplakken van het trottoirplaatje zet ik de schroef vast. Even een
neem wel van te voren een loc of rijtuigen waarvan de trappetjes uitsteken en hou deze als maat aan langs je perron rand. Ik liep het op bij mijn station dat ik een verkeerde loc had gepakt en toen bleek de BR 141 er niet langs te kunnen gaan, die bleef steken...
Onder de kap heb ik een ledstrip aangebracht. Deze is van Digirail kleur wit. Met zwart decoderdraad heb ik deze om de paal heen gewikkeld en op het perron heb ik gaatjes geboord om de palen daar in te lijmen en een klein extra gaatje voor de draad en deze weer aangesloten op de ringleiding. Ook op deze ledstrip kan je nog de verlichting regelen d.m.v. een potmetertje. Doe dit van te voren, alvorens de palen vast te lijmen aan je perron anders kan je er niet meer bij met je schroevendraaiertje.
Hier zien jullie het resultaat. Draadje even strak trekken, je kan er evt. nog een drupje sec.lijm aanstippen, zodat het zeker blijft zitten. Ik heb van te voren uiteraard het hekwerk rond de trappen geplaatst en er reizigers in gezet. Op de achtergrond zien jullie de 141. Bij het elke keer vastlijmen van een plaatje trottoir liet ik de loc er langs rijden om te controleren of het goed gaat.
Er zijn in het pakket twee kappen. Jullie zien ook dat de telefooncel is geplaatst. Deze had ik twee jaar geleden al gekocht op de beurs in Houten
zo lang had ik deze al liggen. Hoewel het tijdperk is van de smartphones vond ik het toch geinig staan. De telefooncel is van Brawa. Het dakje heb ik aan de buitenzijde zwart geschilderd, anders zie je te veel licht er door heen.
De witte lijn, die op het perron zijn aangebracht, zijn door een relatie van mijn werk op maat gesneden. Hij doet in belettering plakken op auto's en ik vroeg aan hem of hij wat lijnen kon uitsnijden. Dat was geen probleem. Ik krijg ze zo aangeleverd. Super, want op deze manier kan je heel gemakkelijk op je perron de lijn aanbrengen waar passagier achter dienen te blijven en op wegen kan je ook allerlei strepen aanbrengen. Scheelt weer een hoop gepriegel..
Om het perron wat aan te kleden heb ik van Faller een doosje gekocht met perronaccessoires. Hierin zitten o.a. glasbakken, bankjes, reklameborden etc.
Nu het perron staat kan er met ballast aan de slag worden gegaan. De ballast die ik gebruik is van Woodland B82 grijs middel, deze mix ik met roestkleurige ballast van Noch.
De rechterzijde van het perron. Ik moet nog een aantal zaken vastlijmen, maar dat doe ik pas als de bovenleiding van spoor 1 en 2 hangt. Anders stoot je geheid weer iets los of erger, breekt af.
Het volgende project wat ik heb is het aan de linkerzijde zit een kleine smalle module, hierop zit maar 1 rangeerspoor. Dit is veranderd. Ik heb er een rangeerspoor bijgemaakt.
Hier is het ene spoor nog te zien en de wissels liggen er al bij.
De wissels zijn gemonteerd en de bezetmelders en de wisselaandrijvingen zijn aangesloten. Wat een klus evengoed, want ja, even een paar draden trekken naar de decoders die onder de baan zitten. Ik heb een centraal bord hangen waarop de bezetmelders en decoders hangen van mijn baan. Zie foto hieronder:
Na het testrijden, gelijk de ballast er maar op gedaan. Geeft gelijk alweer een ander gezicht. Nadat deze goed gedroogd was heb ik met de airbrush roestsporen aangebracht.
Alvorens het gras erop aan te brengen, doe ik altijd eerst een ondergrondje van Anita decor, bosgrond. Dit geeft een mooier effect, vind ik.
Ook gras moest erop komen, gelukkig kan ik de grasmaster van Noch via onze club lenen. Wat een mooi apparaat is dat.
Alleen om te kopen, is het een vermogen.
Ik heb eerst de boel ingesmeerd met houtlijm, wat verdund, want dit geeft een goede geleiding voor de statische stroom.
Hier hebben wij het apparaat.
Gras mengen. Ik gebruik zelfs de restjes die ontstaan bij het wildgras verknippen van Heki. Ik gebruik diverse soorten gras door elkaar. Lange en korte vezels. Kijk op een grasveld achteraf komt geen trekker het gras maaien, dus mag het een beetje ruiger. Ik heb diverse merken gras, van Jaap Vriend J&J, diverse kleuren, Anita decor, Heki. Van te voren breng ik wat extra plekken aan van zand of fijn grind of ik plak al wildgras plukjes. Dit geeft een leuker effect.
Zie hier het resultaat. Lekker laten drogen en als het droog is met de stofzuiger, stukje nylon kous erin en je vangt het restant op. De vezels staan mooi rechtop.
Ook heb ik gelijk het heuveltje achter de rangeersporen aangepakt. Nadat het gras droog was heb ik gelijk het groen aangepakt bij de sporen. Ik had ook al diverse masten van Viessmann voor de bovenleiding, deze zijn ook gelijk gemonteerd.
Hier is de linkerzijde van mijn baan te zien, doordat er nu al behoorlijk wat bovenleiding op staat, wordt het al gelijk een ander gezicht. Ook is te zien dat ik het groen heb aangebracht.
ook tussen het perron en het station is nadat de masten zijn geplaatst ook de ballast aangebracht.
Hoe meer masten er aangebracht werden hoe mooier ik het vond worden. Ik zal wanneer het zover is wat foto's maken als de eerste twee sporen voorzien van de bovenleiding.
Om nog maar een projectje te doen heb ik een weilandje met koeien gemaakt. Op de module links van de baan (waarop de grote bomen staan) was nog een hoekje vrij. Hierop vond ik het leuk om koeien neer te zetten. Ik heb via de club een kudde koeien gekocht, maar dat waren zwart-wit koeien. Ik vind koeien erg mooi, maar dan geen melkkoeien maar mooie vleeskoeien als het Charolais ras. Ik heb de koeien dus vastgeplakt op een plankje met dubbelzijdige tape en de airbrush gestart en wit gespoten met een vleugje bruin erover.
Eerst maar even wat foto's:
Aan de rand van het spoor weer wat ondergrond gemaakt en alvast het wildgras geplakt. Inmiddels het hekwerk gespoten (weer plastic dus spuiten
). Ook heb ik getracht wat trekkersporen en kale plekken in het weiland te creëren.
Hek geplaatst en het weiland weer voorzien van de basislaag bosgrond van AD.
Laten drogen. Helaas was de lijm even te dus, hierdoor liep de lijm ook in de sporen die ik had gemaakt.
Zo is er helaas niets meer te zien van de sporen. Jammer, gaan we wel weer anders oplossen.
Nadat de boel weer gedroogd is, hanteren we weer de methode van het gras strooien met de grasmaster. Ook de bergzijde heb ik gelijk aangekleed met groen.
Nadat de koeien waren opgedroogd van het wit heb ik met een klein penseeltje de horens, hoeven en neus met een licht bruin verfje geaccentueerd. Om hierna de ogen aan te brengen. Kijk ze toch eens lekker grazen....
Nou dit was even de up date voor dit moment. Ik moet zeggen dat het leek wel aangenomen werk de afgelopen twee weken, maar ik kreeg er zomaar weer meer zin in. Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.
Groeten Ronald