Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ laatste bericht baanplan in ontwikkeling

Gestart door Varekamp zondag 17 mei 2009, 21:37:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Nog even geduld aub...
Ben zelf ook in zomerrust momenteel, maar het begint alweer te komen.... het gevoel om weer wat te gaan doen!
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Nog even geduld aub...
Goedenavond beste modelspoorliefhebbers,

Allereerst bedank ik jullie voor het geduld... ;)  Ik kon even niet de zin vinden om eens lekker te gaan bouwen, maar nu ik vakantie heb gehad en de afgelopen twee weken slecht weer was, heb ik wel lekker kunnen fietsen (3x kletsnat thuis gekomen  :( ) zei mijn vrouw, joh gaan anders eens lekker aan je treinbaan. Wel nu, ik heb soms even wat gedaan met een paar bomen maken (moest voor de club ook nog wat bomen maken) en heb nog de nodige zaken gekocht. Ik zag al in de agenda dat de 30e Houten is, maar dan ben ik aan het werk. Jammer, ik had er graag heen gegaan. Maar nu heb ik een grote up-date voor jullie:  :O  :O

We waren gebleven bij de module links van de baan daarop had ik dus eerst een hekwerk gemaakt, lantaarnpalen gemonteerd en een paar huizen en winkelpassage geplaatst. Om dat gedeelte verder aan te kleden, heb ik een paar grote bomen gemaakt, vind ik stoer staan, net alsof ze er een eeuw staan  :-)
Hieronder een paar foto's van hoe het geworden is:





Op deze foto's zien jullie dat ik eerst de gebouwen met verlichting erin geplaatst heb. Vervolgens het groen en de tuin aangelegd. Aan de rand van de weg zien jullie een IR led, deze is voor mijn DHL vrachtwagen. Er zitten totaal 8 IR led langs de weg om de commando's aan de vrachtwagen door te geven. Deze IR is voor de verlichting (als de auto er langs komt springt de verlichting aan).







Ik vind het een mooie sfeer geven, zeker in het donker als alleen de lantaarns branden en de verlichting aan is van de huizen.

Het volgende deel gaat over mijn perron. Ik heb station Trossingen, een mooi authentiek station. Echter rij ik met een modern tijdperk, moet kunnen. Ik heb een tijd lang nagedacht over welk perron ik erop zou zetten. Uiteindelijk heb ik het perron van Faller 120204 genomen. Ik vind de kap wel een beetje passen bij het "oude" station. Perron aangeschaft, het perron zelf heb ik in de doos gelaten. De breedte van het perron is namelijk breder dan het standaard perron van Faller. Dus heb ik alleen de kap gebruikt. Hieronder heb ik de foto's van de opbouw:


Ik heb perronranden van Auhagen (flex) genomen en deze heb ik van te voren gespoten in het steengrijs (Humbrol 75) en de onderzijde met een beetje roestkleur (waas) (Humbrol 113). Ik zet ze vast met een klein schroefje, hierdoor kan je ze nog gemakkelijk verplaatsen. (Met hete lijm is het gelijk definitief)
De trappetjes heb ik zelf gemaakt. Ik had nog wat materiaal over van de trottoirs die ik gebruik voor de perrons.



Zoals jullie kunnen zien heb ik een kleine ringleiding aangelegd onder het perron. Dat gaat gemakkelijk omdat je toch de ruimte hebt. Hierdoor kan ik de perronverlichting en de verlichting van de telefooncel aansluiten. Op deze ringleiding zit ook een dimmer aangesloten, die heeft een clublid voor mij gemaakt. Anders is de verlichting te fel. Als perronlantaarns heb ik van Viessmann 63641 (leds) genomen. Deze lantaarns kan je ook gemakkelijk eruit halen, d.m.v. een steekverbinding.

Als perronbekleding gebruik ik van Auhagen trottoirplaatjes die ik op maat snij. Ook hier weer spuit ik deze van te voren in de kleur. Dat doe ik met alles wat plastic is op mijn baan.  :D
Hier zien jullie ook de schroefjes zitten. Bij het definitief vastplakken van het trottoirplaatje zet ik de schroef vast. Even een  :idea:
neem wel van te voren een loc of rijtuigen waarvan de trappetjes uitsteken en hou deze als maat aan langs je perron rand. Ik liep het op bij mijn station dat ik een verkeerde loc had gepakt en toen bleek de BR 141 er niet langs te kunnen gaan, die bleef steken... :evil:



Onder de kap heb ik een ledstrip aangebracht. Deze is van Digirail kleur wit. Met zwart decoderdraad heb ik deze om de paal heen gewikkeld en op het perron heb ik gaatjes geboord om de palen daar in te lijmen en een klein extra gaatje voor de draad en deze weer aangesloten op de ringleiding. Ook op deze ledstrip kan je nog de verlichting regelen d.m.v. een potmetertje. Doe dit van te voren, alvorens de palen vast te lijmen aan je perron anders kan je er niet meer bij met je schroevendraaiertje.  :idea:



Hier zien jullie het resultaat. Draadje even strak trekken, je kan er evt. nog een drupje sec.lijm aanstippen, zodat het zeker blijft zitten. Ik heb van te voren uiteraard het hekwerk rond de trappen geplaatst en er reizigers in gezet. Op de achtergrond zien jullie de 141. Bij het elke keer vastlijmen van een plaatje trottoir liet ik de loc er langs rijden om te controleren of het goed gaat.



Er zijn in het pakket twee kappen. Jullie zien ook dat de telefooncel is geplaatst. Deze had ik twee jaar geleden al gekocht op de beurs in Houten  8o zo lang had ik deze al liggen. Hoewel het tijdperk is van de smartphones vond ik het toch geinig staan. De telefooncel is van Brawa. Het dakje heb ik aan de buitenzijde zwart geschilderd, anders zie je te veel licht er door heen.  :idea:



De witte lijn, die op het perron zijn aangebracht, zijn door een relatie van mijn werk op maat gesneden. Hij doet in belettering plakken op auto's en ik vroeg aan hem of hij wat lijnen kon uitsnijden. Dat was geen probleem. Ik krijg ze zo aangeleverd. Super, want op deze manier kan je heel gemakkelijk op je perron de lijn aanbrengen waar passagier achter dienen te blijven en op wegen kan je ook allerlei strepen aanbrengen. Scheelt weer een hoop gepriegel.. >:-D



Om het perron wat aan te kleden heb ik van Faller een doosje gekocht met perronaccessoires. Hierin zitten o.a. glasbakken, bankjes, reklameborden etc.
Nu het perron staat kan er met ballast aan de slag worden gegaan. De ballast die ik gebruik is van Woodland B82 grijs middel, deze mix ik met roestkleurige ballast van Noch.



De rechterzijde van het perron. Ik moet nog een aantal zaken vastlijmen, maar dat doe ik pas als de bovenleiding van spoor 1 en 2 hangt. Anders stoot je geheid weer iets los of erger, breekt af.

Het volgende project wat ik heb is het aan de linkerzijde zit een kleine smalle module, hierop zit maar 1 rangeerspoor. Dit is veranderd. Ik heb er een rangeerspoor bijgemaakt.



Hier is het ene spoor nog te zien en de wissels liggen er al bij.



De wissels zijn gemonteerd en de bezetmelders en de wisselaandrijvingen zijn aangesloten. Wat een klus evengoed, want ja, even een paar draden trekken naar de decoders die onder de baan zitten. Ik heb een centraal bord hangen waarop de bezetmelders en decoders hangen van mijn baan. Zie foto hieronder:





Na het testrijden, gelijk de ballast er maar op gedaan. Geeft gelijk alweer een ander gezicht. Nadat deze goed gedroogd was heb ik met de airbrush roestsporen aangebracht.



Alvorens het gras erop aan te brengen, doe ik altijd eerst een ondergrondje van Anita decor, bosgrond. Dit geeft een mooier effect, vind ik.




Ook gras moest erop komen, gelukkig kan ik de grasmaster van Noch via onze club lenen. Wat een mooi apparaat is dat.  :P
Alleen om te kopen, is het een vermogen.  :warning:
Ik heb eerst de boel ingesmeerd met houtlijm, wat verdund, want dit geeft een goede geleiding voor de statische stroom.



Hier hebben wij het apparaat.



Gras mengen. Ik gebruik zelfs de restjes die ontstaan bij het wildgras verknippen van Heki. Ik gebruik diverse soorten gras door elkaar. Lange en korte vezels. Kijk op een grasveld achteraf komt geen trekker het gras maaien, dus mag het een beetje ruiger. Ik heb diverse merken gras, van Jaap Vriend J&J, diverse kleuren, Anita decor, Heki. Van te voren breng ik wat extra plekken aan van zand of fijn grind of ik plak al wildgras plukjes. Dit geeft een leuker effect.



Zie hier het resultaat. Lekker laten drogen en als het droog is met de stofzuiger, stukje nylon kous erin en je vangt het restant op. De vezels staan mooi rechtop.



Ook heb ik gelijk het heuveltje achter de rangeersporen aangepakt. Nadat het gras droog was heb ik gelijk het groen aangepakt bij de sporen. Ik had ook al diverse masten van Viessmann voor de bovenleiding, deze zijn ook gelijk gemonteerd.



Hier is de linkerzijde van mijn baan te zien, doordat er nu al behoorlijk wat bovenleiding op staat, wordt het al gelijk een ander gezicht. Ook is te zien dat ik het groen heb aangebracht.



ook tussen het perron en het station is nadat de masten zijn geplaatst ook de ballast aangebracht.



Hoe meer masten er aangebracht werden hoe mooier ik het vond worden. Ik zal wanneer het zover is wat foto's maken als de eerste twee sporen voorzien van de bovenleiding.

Om nog maar een projectje te doen heb ik een weilandje met koeien gemaakt. Op de module links van de baan (waarop de grote bomen staan) was nog een hoekje vrij. Hierop vond ik het leuk om koeien neer te zetten. Ik heb via de club een kudde koeien gekocht, maar dat waren zwart-wit koeien. Ik vind koeien erg mooi, maar dan geen melkkoeien maar mooie vleeskoeien als het Charolais ras. Ik heb de koeien dus vastgeplakt op een plankje met dubbelzijdige tape en de airbrush gestart en wit gespoten met een vleugje bruin erover.
Eerst maar even wat foto's:



Aan de rand van het spoor weer wat ondergrond gemaakt en alvast het wildgras geplakt. Inmiddels het hekwerk gespoten (weer plastic dus spuiten  :D ). Ook heb ik getracht wat trekkersporen en kale plekken in het weiland te creëren.



Hek geplaatst en het weiland weer voorzien van de basislaag bosgrond van AD.
Laten drogen. Helaas was de lijm even te dus, hierdoor liep de lijm ook in de sporen die ik had gemaakt.



Zo is er helaas niets meer te zien van de sporen. Jammer, gaan we wel weer anders oplossen.



Nadat de boel weer gedroogd is, hanteren we weer de methode van het gras strooien met de grasmaster. Ook de bergzijde heb ik gelijk aangekleed met groen.



Nadat de koeien waren opgedroogd van het wit heb ik met een klein penseeltje de horens, hoeven en neus met een licht bruin verfje geaccentueerd. Om hierna de ogen aan te brengen. Kijk ze toch eens lekker grazen.... :D

Nou dit was even de up date voor dit moment. Ik moet zeggen dat het leek wel aangenomen werk de afgelopen twee weken, maar ik kreeg er zomaar weer meer zin in. Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten Ronald  :)








Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hallo Ronald

Zo dat ziet er allemaal knap uit, ik heb er weer van genoten.
Je hebt in die 2 weken heel wat voor elkaar gekregen en ik hoop dat de zin weer helemaal terug is.
Mooie foto's en blijf updaten

Mvg
Koos
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Zo , Ronald heeft in ieder geval niet stil gezeten........  :D

Ziet er schitterend uit Ronald..... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hoi Ronald
Je gaat er wel gelijk vol in, leuke update.
Succes
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Ha die Ronald.
Tjonge, wat zo'n rust periode uiteindelijk voor resultaat oplevert! :thumbup:
De weg met huizen en bebossing ziet er prachtig uit, lekker ruim opgezet en mooi in het landschap passend.
Ook het stations emplacement ziet er fraai uit, mooi sporenplan en mooi aangekleed.

Veel plezier en succes met de baanbouw en tot de volgende update! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hoi Ronald,

Nou, je bent flink bezig geweest. :thumbup:
Het ziet er allemaal zeer fraai uit. B)
Ik zie alweer uit naar de volgende update. :)

Gr.
René
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Ronald.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hallo heren,

Mag ik jullie bedanken voor het compliment.  ;)

Helaas raakt de bodem in zicht in de portemonee, ik zal eerst nog even moeten sparen. Ik heb inmiddels een lijstje gemaakt van wat ik nog nodig heb aan bovenleiding. Ik heb nog twee spanmasten nodig en een aantal dubbele masten nodig en uiteraard nog wat lange rijdraden. Komende week komt er nog een pakketje met rijdraden binnen. Als ik deze monteer dan heb ik bijna mijn stationsgedeelte klaar.

Gisteravond zei mijn zoon nog: Pa je baan is bijna klaar. Nou dat is ook nog niet helemaal waar, want ik moet nog wel een aantal zaken maken, maar alles op zijn tijd.

Ik zal de werkzaamheden die ik doe op dit draadje zetten.   :)

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Ronald.

Een onuitputtelijke geldbron die zoeken wij ook nog steeds  :D Gelukkig zijn er ook altijd wel zaken te verzinnen om te doen die niet zoveel kosten  ;)

Harald & Alex
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Harald en Alex,

Dat is zeker. Ik moet nog wat balasten, preiser plaatsen, preiser in de rijtuigen plakken, koploper verder invullen en programeren van de seinen.
Vanavond nog even lekker gereden met de treinen.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hoi Ronald,

Wat een beetje bovenleiding al niet kan doen  :thumbup:  :thumbup:

Je baan en scenery mag er wezen, ik wou dat ik al zoiets had  :? :)



Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. Ja, bovenleiding maakt het wel echt af op je baan. Als je wat details wilt zien van de scenery of bovenleiding kan ik je wel wat foto's mailen.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Bedankt voor het aanbod Ronald, op mijn huidige baan gaat zeker geen bovenleiding komen die heeft als het goed is zijn langste tijd gehad  :? :)

We bouwen zo af en toe een stukje scenery om toch iets te doen maar we weten in ons achterhoofd dat het voor korte tijd is.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hoi Ronald,

Blij dat je er weer bent, dat getuigd ook wel van je laatste  uitgebreide update ziet er prima uit mag ik wel zeggen uiteraard blijf ik dit draadje met veel plezier volgen. Succes met je volgende bouw activiteiten.

Mvg,

Fred Vonk
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Dat ziet er allemaal erg mooi uit hoor!

Vincent
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hallo naamgenoot,

Ik sluit me bij alle voorgaande heren aan. Bijzonder fraai allemaal!  :thumbup:

CiteerIk vind het een mooie sfeer geven, zeker in het donker als alleen de lantaarns branden en de verlichting aan is van de huizen.
Wat mij betreft doe je jezelf te kort. Ook in het volle licht heeft het een mooie sfeer en ziet het er erg realistisch uit.

Groet,
Ronald
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Hoi Ronald,

Je hebt lekker de vaart erin, het ziet er gelikt uit.
En af is baan nooit hè, er valt altijd wel iets te veranderen of te verbeteren. ;)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Citaat van: degeluidsman op woensdag 27 augustus 2014, 06:47:04
Bedankt voor het aanbod Ronald, op mijn huidige baan gaat zeker geen bovenleiding komen die heeft als het goed is zijn langste tijd gehad  :? :)

We bouwen zo af en toe een stukje scenery om toch iets te doen maar we weten in ons achterhoofd dat het voor korte tijd is.

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Peter, graag gedaan. Heb je al een planning voor je nieuwe baan?
Een leuk stukje scenery bouwen is altijd leuk, als je het op een plaatje triplex maakt kan je het wellicht weer meenemen naar je toekomstge baan. :P

Citaat van: F.P.Vonk op woensdag 27 augustus 2014, 09:27:04
Hoi Ronald,

Blij dat je er weer bent, dat getuigd ook wel van je laatste  uitgebreide update ziet er prima uit mag ik wel zeggen uiteraard blijf ik dit draadje met veel plezier volgen. Succes met je volgende bouw activiteiten.

Mvg,

Fred Vonk


Fred, tja dankzij het fantastische weer van de weken hiervoor heb ik mij maar toegelegd op mijn treinbaan. Gisteren weer begonnen met werken en toen werd het weer mooi weer...of de  :evil: :evil: er mee speelt.
Vanavond heb ik eerst een ronde gefietst, was toch mooi weer en dan profiteer ik er maar gelijk van. Daarna heb ik een aardig stuk bovenleiding geschilderd.
Fijn dat je mij blijft volgen.

@Vincent bedankt voor je compliment.

@Ronald, ach ik doe mijn best om zo realisitisch mogelijk sceneryte maken. Soms expermiteer ik ook veel enerzijds een succesje en anderzijds wordt net niets en gooi ik het weg. Blijven oefenen  :D

@Ad, hoe is het daar in Belgiē? Leuk dat je mijn kunsten weer eens komt bekijken. Hoe is het met jouw baan? Nee, een baan is zeker nooit af. Soms vindt je weer zaken die het weer beter aankleden en nog mooier ogen.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ up date perrons
Goedenavond allen,

Vandaag weer lekker bezig geweest aan de baan. Vorige keer schreef ik al dat het budget voor grote zaken aanschaffen op een laag pitje staat, echter ik had nog genoeg kleine klusjes... :)
Als eerste heb ik de bovenleiding die al hangt geschilderd.



De draden schilder ik met Humbrol nr.31 en de onderste draad zwart Humbrol 33. Op mijn baan is het mooi weer en net als in het grootspoor dan kleurt het koper groen, behalve de draad waar de pantograaf tegenaan gaat.

Ten tweede heb ik vandaag het perron tussen spoor 2 en 3 verder aangekleed en perron op spoor 1. Ik had nog ooit een oud reklamebord liggen. Ik rij in een modern tijdperk dus ook de reklame moet van deze tijd zijn. Op het bord stond nog oude reklame.
Ik heb van internet via google een automerk gepakt (3x raden welke ik pak  :D ) en deze afbeelding op een worddocument geplakt. Het voordeel hiervan is dat je deze op maat kunt maken, door de foto/afbeelding te bewerken. Hieronder de foto's:



Eerst de foto op een word document zetten en vervolgens bewerken.



Dan uitprinten (vaak moet een paar keer uitprinten om het juiste formaat te krijgen) en uitknippen.



Dan plak je deze op het reklamebord en zo heb je een nieuw en fris reklamebord op je perron staan.

Zoals gezegd heb ik het perron aangekleed met passagiers, borden geplaatst, banken neergezet met zittende passagiers. Hieronder een impressie:













Ook heb ik de bushalte neergezet achter perron 1. De trap naar beneden is af en daarnaast staat de halte. Ik ben nog druk aan het kijken naar een kleine overkapping. Rechts naast de trap komt de fietsenstalling, deze heb ik net in elkaar gelijmd. Foto volgt later met een paar fietsers erbij uiteraard.
Zie hier de foto met de halte.



Nou dit was het weer even voor vandaag, ik heb weer genoeg mensen gezien... >:-D

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Prima update Ronald! Gaat dat bovenleiding schilderen een beetje? dat overweeg ik ook nog, verf heb ik al...
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Je hebt er weer duidelijk zin in :thumbup:
Mooie sfeerplaatjes

Mvg
Koos
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
 Hoi Ronald !

Ik zie nu dit draadje pas, maar dat had gerust eerder mogen gebeuren !
Je bent weer lekker bezig zo te zien en het resultaat mag er zijn  :thumbup:
Volger erbij !

Grtz Tony
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Citaat van: Varekamp op donderdag 28 augustus 2014, 00:01:30
Citaat van: degeluidsman op woensdag 27 augustus 2014, 06:47:04
Bedankt voor het aanbod Ronald, op mijn huidige baan gaat zeker geen bovenleiding komen die heeft als het goed is zijn langste tijd gehad  :? :)

We bouwen zo af en toe een stukje scenery om toch iets te doen maar we weten in ons achterhoofd dat het voor korte tijd is.

Mvg,

Peter Degeluidsman.

Peter, graag gedaan. Heb je al een planning voor je nieuwe baan?
Een leuk stukje scenery bouwen is altijd leuk, als je het op een plaatje triplex maakt kan je het wellicht weer meenemen naar je toekomstge baan. :P



Hoi Ronald,

Een baanplan heb ik nog niet, maar hoe het schaduwstation gaat worden ben ik wel uit dat zit in mijn hoofd  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Citaat van: keeszondag op zondag 31 augustus 2014, 22:26:39
Prima update Ronald! Gaat dat bovenleiding schilderen een beetje? dat overweeg ik ook nog, verf heb ik al...

Ja dat gaat prima Kees, gewoon met een penseel. Doe wel een kartonnetje achter de bovenleiding en onderop de rails. Mocht je penseel van de draad afschieten, dan spat er geen verf op hetgeen wat in de buurt van je bovenleiding zit.

Citaat van: KdeB op zondag 31 augustus 2014, 22:33:09
Je hebt er weer duidelijk zin in :thumbup:
Mooie sfeerplaatjes

Mvg
Koos

Hoi Koos, ja nu begint het eindelijk wat te worden de baan. Met alles wat je nu doet komt er steeds meer "leven" op de baan.

Citaat van: Tony op zondag 31 augustus 2014, 22:36:52
Hoi Ronald !

Ik zie nu dit draadje pas, maar dat had gerust eerder mogen gebeuren !
Je bent weer lekker bezig zo te zien en het resultaat mag er zijn  :thumbup:
Volger erbij !

Grtz Tony

Hallo Tony, leuk dat je mijn draadje ontdekt heb. Hopelijk haal je er ook weer inspiratie uit voor je eigen treinbaan. Het grootste bouwwerk zit erop, het gaat nu nog om de verdere detaillering.

@Peter, je bent dus al zachtjes aan bezig met je nieuwe baan.. :P  hopelijk ga je ons eerdaags vertellen hoe de beginselen worden... :D

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Ronald,

Ziet er grandioos uit allemaal wat je laat zien, waar ik erg van gecharmeerd ben is je perron overkapping kun je me misschien op weg helpen met nummer en merk  ;)  bedankt alvast
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Jan,

Leuk dat je mijn draadje even bezocht heb. Ik heb voor je wat nummers opgezocht wat ik gebruikt heb bij mijn perrons.
Auhagen:
perronmuurkanten (deze zijn flexibel) 241x13mm art.nr. AH41200 gaan per 6 stuks. Ik heb deze wel van te voren steengrijs gespoten met revell 75. Tevens heb ik een roestwaas gespoten met Humbrol 113.

trottoirplaten art.nr. AH 52223, deze kan je gemakkelijk op maat snijden. Ook deze heb ik van te voren gespoten met revell 75 steengrijs. en dan een waasje met erover antracietkleur humbrol.

Faller:

Perronkappen (perrons zitten er ook bij, maar die heb ik niet gebruikt omdat mijn perron breder is) art.nr.120204. ook deze heb ik van te voren gespoten.

hekwerk: artikelnr.180428 op het ene perron heb ik deze wit gespoten en bij het andere perron heb ik deze antraciet gespoten.

De witte strepen heb ik via een beletteringsbedrijf vandaan.

Hopelijk heb je hier voldoende aan.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Ik ben er weer, grote up date..
Citaat van: Varekamp op donderdag 28 augustus 2014, 00:01:30
@Ad, hoe is het daar in Belgiē? Leuk dat je mijn kunsten weer eens komt bekijken. Hoe is het met jouw baan? Nee, een baan is zeker nooit af. Soms vindt je weer zaken die het weer beter aankleden en nog mooier ogen.
Hoi Ronald, het gaat hier prima in België, de zolder is bijna af, dus dit najaar moet de baan er toch wel komen.
Probleem is dat als we in de polder zijn,  ;)de familie altijd weer voorgaat.
Ik moet maar eens met je afspreken als we weer in de polder zijn.
Jouw baan ziet er in ieder geval tiptop uit. :thumbup:
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Ad,

Dat zou leuk zijn als je langskomt en mijn baan komt bewonderen :thumbup:
Stuur wel even een berichtje van te voren.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Bedankt voor de info over de perrons, die zien er (net als de rest trouwens) mooi uit zo, veel beter als de kant en klare. Ik lees al tijden mee in dit draadje, dus werd het wel eens tijd om hem aan de "nieuwe reacties" lijst toe te voegen  :thumbup:
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Ronald,

Bedankt voor de info kunnen we zeker gaan gebruiken.
En ik kijk regelmatig bij je :D maar log niet altijd in....
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Gerrit,

Leuk dat je mij volgt, zeker nu ik in je berichtenlijst sta  :D
Ik vind het altijd leuk als mensen wijzer worden van mijn werkwijze.

@Jan bedankt voor je reactie terug. Hopelijk ga je net zoiets aan perrons bouwen?
Leuk dat je ook regelmatig op mijn draadje kijkt.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hoi Ronald,

Jouw onderdoorgang ziet er ook erg mooi uit, de perron overkapping moet er bij mij ook zeker nog komen. Je bent wel een hele mooie baan aan het bouwen, ik blijf je volgen.

groeten Martin.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo Martin,

Bedankt voor je reactie. Als je nog wat meer foto's wilt zien dan stuur je maar een berichtje.

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hoi Ronald,

De perrons zijn al een tijdje klaar (zie foto) maar was nog op zoek naar een passende overkapping en deze die jij gebruikt zien er fantastisch uit  :D

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hoi Ronald, tijdje niet op het forum geweest je weet het wel druk, druk, druk met zoveel andere dingen en ja zomer natuurlijk. Plots zie ik vandaag jouw update en je bent aardig bezig geweest. Het ziet er allemaal weer top uit. 
De berg in de rechter hoek is fantastisch, heeft een zeer natuurlijk uiterlijk.

Groet,

Ronald
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Up-date van perrons
Hallo allemaal,

Allereerst bedankt Ronald voor je leuke reactie. Ja, drukte praat me er niet van.... :? soms heb ik ook even te veel aan mijn hoofd. Als je wilt kan ik je wel een paar foto's mailen van die berg? geef maar een seintje.

@ Janus, ik heb de perronkappen van Faller, nummer(s) staan hierboven.

Vandaag ben ik naar een kleine treinenbeurs geweest. Het is dus echt klein want je bent er zo doorheen. Ik heb hier en daar eens gesnuffeld in de bakken, maar waarvoor ik heen ging kwam ik niet tegen. (ik zoek nog wat Viessmann bovenleiding en stootblokken met verlichting). Wel had ik nog op mijn verlanglijstje staan een tractor voor bij mijn koeienweiland. En jahoor ik trof een leuke tractor met kar.
deze gekocht, alleen het hooi in de kar was niet naar mijn zin. Dus even met hooi aan het werk, zie hieronder de resultaten:



Jullie zien dus een purblokje, met sneetjes erin om het hooibalen te laten lijken.



Ik heb een schoenendoos vol met grassoorten en deze had ik ook nog, gedroogd gras.



Blokje pur eruit gehaald en vervolgens heb ik deze ingesmeerd met houtlijm, beetje met beleid (penseeltje gebruikt).



Zie hier het resultaat. Als het goed droog is zal ik nog met een scherp mesje een aantal sneetjes erin maken, zodat het weer hooibalen lijken. Ik vind het er al een stuk beter uitzien.  ;)



Zo is het plaatje compleet.  De boer komt even bij zijn vee kijken of alles goed is, hoewel ze flink grazen, is bijvoeren wellicht noodzakelijk?  :P

Nou dit was weer een klein verslagje. Weer een item van de to-do list af.... :D

Groeten Ronald  :)
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Hallo Ronald,

Heb even je draadje beetje doorgelezen, en moet zeggen heel knap hoor. heb ook die grasmaster van noch gekocht ziet er goed uit zo met die soorten door elkaar, en hier en daar wat kale plekken en wat minder hoog. knap plaatje die boer met zijn koe beesten nu lekker vet mesten en dan lekker op de BBQ  >:-D 

Groeten en succes verder;

Peter
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Dat is goed Ronald. Vooral de foto's van de begroeiing op de berg hebben mijn interesse. Ik vind ze er zeer mooi van afstand uitzien.

Groet,

Ronald
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Leuke uitbreiding Ronald,

Je bent toch niet voor niets naar de beurs geweest, het hooi ziet er nu al goed uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten

Hoi Ronald !

Boeren rijden wel vaker met hooi langs de wei, doen ze om de koeien gerust te stellen.
Dat die weten dat er 's winters ook nog te eten is.

Ziet er goed uit....grtz Tony
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Hoi Ronald.

Het is een geslaagde combinatie geworden de trekker en de hooikar  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Hallo allen,

@Peter, bedankt voor je reactie, wat goed van je dat je ook de grassmaster gekocht hebt, je zal er zeker geen spijt van krijgen. Het is een mooi apparaat. Ik kan je aanraden om van tevoren even lekker te oefenen, om diverse soorten te mengen en kijk ook naar de diverse hoogtes van de grasvezels die je gaat gebruiken. Maar volgens mij loop ik even te hard van stapel. Eerst moet je nog een treintafel bouwen.

@Ronald, ik heb je een PB gestuurd.

@Peter, geluidsman, bedankt voor je berichtje, zo zie je maar weer op een kleine beurs vindt je toch nog iets wat altijd bij je baan past. Ach ik doe mijn best om de werkelijkheid te benaderen.

@Tony, bedankt voor je reactie.

@ Harald en Alex, bedankt voor jullie berichtje.

Wat heb ik verder nog gedaan: Ik heb hier en daar nog wat Preiser geplakt. Ik heb een vijftal locs opnieuw geijkt in Koploper. Ik vond sommige locs te hard rijden of maakte de stap te groot waardoor ze ineens harder ginen rijden. Mijn meeste sporen liggen nabij het station dan moet er naar mijn mening ook rustig gereden worden. Daarnaast heb ik de locs maar eens een druppie olie gegeven. Verder ga ik eind van de maand nog wat bovenleiding artikelen bestellen. Er komt nog een grote uitdaging aan want ik moet twee kruizingen overbruggen. Maar dat is weer een fase later.

Groeten Ronald  :)

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Koeien krijgen te eten
Hier zijn we weer met geheel iets anders..... afgelopen week had ik vrij en aangezien het weer niet erg mooi was heb ik maar een projectje gemaakt. Ik heb een grote houtloods gebouwd. Het leek mij wel leuk om een houtloods neer te zetten op de baan. Hoewel ik er nog niet helemaal de ruimte voor heb, want ik wil ook nog een zagerij hebben, heb ik deze toch gebouwd. Maandag heb ik hout gekocht. Afgelopen donderdag heb ik wat lichtjes van Viessmann 6365 hangende lampen erbij gekocht. Ik heb hieronder de fotoreportage van de houtloods.




Hout ingezaagd om deze in verstek te lijmen.



Zo kan je ze mooi haaks lijmen.





Gelijk de eerste bodem erin gelijmd, lijmklemmen zijn een ideale hulp.. :idea:





De andere verdiepingen er ook in gemaakt maar nog niet vastgelijmd! De boel moet ook nog een verfje krijgen. De plaatjes zijn uit balsahout gesneden.



Alvorens de koffiehoutjes aan de zijkant te verlijmen heb ik eerst het frame een bruine kleur gegeven.



Jullie zien ook twee draadjes hangen, dat is voor de verlichting. Ook deze heb ik van te voren vast gelijmd aan de spanten van het dak.



Zijkantje ook strak in de latten.



De latjes heb ik met verdunde grijze verf (Revell Colour 75 steengrijs) geschilderd. Hierna de plateau's vastgelijmd. En wat hekwerk voor de veiligheid.  :P
Hierbij is ook te zien dat ik de verlichting aangebracht heb. Met een druppie secondelijm zet ik deze vast.



De verlichting is aan dus bij deze getest.



Hierna het dak gemonteerd, deze met stroken waterproof schuurpapier beplakt, dit viel nog niet mee! Maar uiteindelijk toch gelukt.



Ondertussen had ik ook nog de nodige stapels hout in elkaar gezet, van dit klusje moet je geen dagwerk maken... :?



De stapels hout er in gelijmd (komen er nog meer bij) wat Preisers en trapjes naar boven en de boel ziet er gelijk levendig uit.



Op internet wat logo's gezocht en deze uitgeprint en op een plaatje balsahout geplakt.



Zie hier het resultaat. Het dak heb ik nog een verfje gegeven, aan de zijkant nog wat aftimmering.





Zie hier het eindresultaat. Nou mijn week was weer goed besteed.. :P >:-D

Nu ga ik van het weekend weer aan het volgende, van de week tijdens het rijden deed wissel 1 in mijn schaduwstation het niet meer. Vreemd want de andere wissel die op dezelfde decoder zijn aangesloten werken wel. Ga dus maar kijken of de aandrijving niet stuk is. Hoewel deze vorig jaar vernieuwd is. Wordt vervolgd...

Groeten Ronald  :)

Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Ronald

Prachtige houtloods.
Zal zeker een ereplaats op je baan krijgen.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Nette loods!  :thumbup:
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Hoi Ronald,

Mooi gemaakt. :thumbup: B)

Gr.
René
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Prachtig gemaakt!  :thumbup:
Nu nog een plekje op de baan.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Hoi Ronald,

Complimenten voor je uitvoerige verslag, ik geloof graag dat je hier vele uren aan besteed hebt.
Maar dan heb je ook wat, het ziet er schitterend uit  :thumbup:

Vervelend dat er een wissel aandrijving niet goed werkt, en dat op een decoder die de andere wissels wel goed schakeld.

Dit had ik recentelijk ook, toch bleek een slechte soldering op de decoder de oorzaak te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ Houtloods gebouwd
Schitterende houtloods heb je gemaakt Ronald. :thumbup:
Ook mooi in beeld gebracht met tekst.
Altijd leuk om naar dit soort projecten te kijken / volgen. :P