Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem

Gestart door Wheels dinsdag 05 mei 2009, 21:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
vandaag een motorpost Delta omgebouwd naar een ESU locpilot 3.0 en een 5 polige motor.

De MP rijd beter dan met de Delta, perfect dus ook stapvoets, binnenverlichting werkt prima middels functietoets.

Problemen met front/sluitverlichting; front en sluit wisseld prima met de rijrichting alleen blijven de lampjes rood of wit knipperen.
Probleem blijft bestaan indien aan 1 kant van de loc de bedrading wordt aangesloten.

Wat te doen?

Kleuren conform schema aangesloten.
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Heb je misschien de verlichting aan 1 kant aan het chassis liggen ?
Even een voorbeeld hoe het moet, leds en lampjes in dit voorbeeld...



Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Volgens mij niet want er loopt een oranje draad (org. marklin) als retourleiding. Grijs is lichttoevoer voor en Geel lichttoevoer achter.
Kan het te maken hebben met het ontbreken van diode(s) ?
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Welke diodes bedoel je ?
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Bedankt voor het schema !

Wanneer ik Leds gebruik heb ik het probleem NIET. De LEDS hangen in dit geval tijdens de test even los buiten de loc. Ik zal toch maar eens kijken of de lampjes ergens massa maken. Cq een test uitvoeren middels loshangende lampjes en niet de lampjes in de kap gebruiken.

Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Een normaal lampje op de decoder aangesloten  en werkt prima wanneer van rijrichting gewisseld wordt.

In de kap van de motorpost zit aan beide kanten een printje met (ik denk) leds. Wanneer ik 1 kant rechtstreeks aansluit op de decoder dan wisselen de leds/lampjes prima bij het veranderen van de rijrichting alleen blijven deze knipperen (of rood of wit).

vreemd?
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Zo'n 10 jaar geleden liep ik tegen hetzelfde probleem aan. De printplaatjes voor de verlichting zijn in analoog/delta versie anders (3389) dan de digitale versie (3689). Omdat ik 8 jaar geleden overstapte van Nederlands naar Zwitsers materieel heb ik de loc o.v.v. dit manco verkocht.

Helaas blijkt uit de M* productdatabase (http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3689) dat de printplaat (artikel 6) voor de verlichting niet (meer) leverbaar is. Kennelijk zijn die voor ombouw zoveel nabesteld.....

Maar misschien heeft Keuterman (hier in Borne) er toch nog wat liggen.

Groeten uit Twente,
Martin


Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Ik heb eens ergens gelezen dat deze printplaatjes ook zelf aan te passen zijn, gevonden :P

Hier de link Lees rustig door onderaan staat de oplossing
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Aanpassen van het printje volgens bovenstaande link is heel eenvoudig te doen weet ik uit ervaring, en je bespaard er een hoop geld mee, want die printjes waren vrij duur toen ze nog leverbaar waren.
Re:Ombouw Motorpost Delta naar ESU locpilot Front/sluit verlichting probleem
Hoi allemaal,

bedankt voor de hulp / tips.  :D

De trein rijd prima en de front / sluitverlichting werkt ook zoals het hoort te zijn. De LED's zijn nu op de juiste manier voorgeschakeld.

groet Wheels